تحقیق انواع و کارکرد اسطوره و زندگینامه و آثار نظامی گنجوی و بررسی اسطوره در آثار نظامی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق انواع و کارکرد اسطوره و زندگینامه و آثار نظامی گنجوی و بررسی اسطوره در آثار نظامی دارای ۱۲۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-تعریف و شناخت  اسطوره :    ۷
۲-ریشه واژه اسطوره :    ۸
۳-ساختار اسطوره :    ۸
۴ انواع اسطوره :    ۹
۵-کار کرد اسطوره :    ۱۰
۶- موجودات  اساطیری :    ۱۱
۷–اسطوره و گونه های دیگر روایی    ۱۲
۷-۱-اسطوره و افسانه    ۱۲
۷-۲-اسطوره و نماد    ۱۲
۷-۳-اسطوره و حماسه    ۱۳
۷-۴-اسطوره و تمثیل    ۱۳
۷-۵-اسطوره ودین    ۱۴
۷-۶-اسطوره وتاریخ :    ۱۵
۷-۷-اسطوره وعلم :    ۱۶
۷-۸-اسطوره ورویا :    ۱۷
۷-۹-اسطوره وادبیات :    ۱۷
۷-۱۰-اسطوره به مثابه داستان :    ۱۸
۷-۱۱-اسطوره وموسیقی :    ۱۸
۷-۱۲-اسطوره وفلسفه :    ۱۹
۷-۱۳-اسطوره ومناسک :    ۱۹
۷-۱۴-اسطوره وجامعه :    ۲۰
۸-چگونگی تجلی اسطوره ها در آثار ادبی    ۲۰
۹-زندگینامه نظامی گنجوی:    ۲۵
۱۰-آثار نظامی :    ۲۶
۱۰-۱–مخزن الاسرار    ۲۶
۱۰-۲-خسرو وشیرین    ۲۷
۱۰-۳–لیلی ومجنون    ۲۷
۱۰-۴–هفت پیکر:    ۲۷
۱۰-۵–اسکندر نامه    ۲۸
۱۰-۶-دیوان نظامی :    ۲۸
۱۱-معلومات نظامی :    ۲۸
۱۲-تاریخ اجتماعی و سیاسی عصر نظامی    ۲۹
۱۳-اوضاع فرهنگی عصر نظامی    ۲۹
۱۴-مشرب و مسلک نظامی    ۳۱
۱۵-شخصیت نظامی    ۳۲
۱۶-مدفن نظامی    ۳۴
۱۷- بررسی اساطیر در آثار نظامی    ۳۶
۱۷-۱-دیو :    ۳۶
۱۷-۲-آب حیوان ،آب حیات ، چشمه ی زندگی :    ۴۱
۱۷-۳-خضر:    ۴۶
۱۷-۴-اسرافیل، نفخ صور:    ۵۰
۱۷-۵-سدره::    ۵۲
۱۷-۶-هاروت ::    ۵۳
۱۷-۷-سیمرغ :    ۵۵
۱۷-۸-اژدها :    ۵۸
۱۷-۹-اسکندر ::    ۶۸
۱۷-۱۰-رستم :    ۷۶
۱۷-۱۱-رخش :    ۷۸
۱۷-۱۲-اسفندیار:    ۷۹
۱۷-۱۳-گنج قارون ، گنج روان :    ۸۱
۱۷-۱۴-طوبی :    ۸۳
۱۷-۱۵-کیخسرو :    ۸۴
۱۷-۱۶-کی قباد :    ۸۹
۱۷-۱۷-کیومرث :    ۹۰
۱۷-۱۸-جمشید ، جام جم :    ۹۱
۱۷-۱۹-فریدون :    ۹۵
۱۷-۲۰-سلیمان :    ۹۷
۱۷-۲۰-۱-سلیمان و مور:    ۹۸
۱۷-۲۰-۲-طلسم :    ۱۰۰
۱۷-۲۱-کوثر :    ۱۰۲
۱۷-۲۲-یأجوج ::    ۱۰۳
۱۷-۲۳-خسرو و شیرین :    ۱۰۴
۱۷-۲۴-لیلی و مجنون:    ۱۰۵
۱۷-۲۵-قاف :    ۱۰۶
۱۷-۲۶-غول :    ۱۰۸
۱۷-۲۷-گاو زمین :    ۱۰۹
۱۷-۲۸-فرشته :    ۱۱۰
۱۷-۲۹-سروش :    ۱۱۴
۱۷-۳۰-اهریمن ، شیطان    ۱۱۵
۱۷-۳۱-سیاوش :    ۱۱۷
۱۷-۳۲-بهمن :    ۱۱۹
۱۷-۳۳-مانی :    ۱۲۱
۱۷-۳۴-ارژنگ:    ۱۲۲
منابع :    ۱۲۴

منابع :

کزازی، میر جلال الدین، رویا ،حماسه ،اسطوره «جستارهایی در شاهنامه»، تهران، مرکز، ۱۳۷۲

.لوی استروس ،مالینکو فسکی ،الکساندرکراپ،ژان کازنوو ،کارل آبراهام ،ترجمه جلال ستاری ،تهران نشر مرکز ۱۳۷۷

یا حقی ،محمد جعفر ،فرهنگ اساطیر وداستان واره ها در ادبیات فارسی ،تهران ،فرهنگ معاصر :۱۳۸۶

لک، منوچهر؛ درآمدی بر شناخت اسطوره و تبیین کارکردهای هویت بخش آن در شعر جنگ، فصلنامه مطالعات ملی- ۱۳۸۴ ص ۶۵-۶۹

۵٫احمدی، حمید؛ «هویت ملی ایرانی؛ ویژگی ها و عوامل پویائی آن»: موسسه مطالعات ملی، تمدن ایرانی ۱۳۸۳- ص ۱۹۵

اردلان جوان، سیدعلی؛ تجلی شاعرانه اساطیر و روایات مذهبی در اشعار خاقانی،: مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی- ۱۳۶۸-ص۴۸

. اولریش مارزولف، شاهنامه و هویت ایرانی: تهران، مرکز بازشناسی اسلام و ایران ۱۳۸۰-ص۳۰

.ارنست کاسیرر؛ افسانه دولت، تهران: انتشارات خوارزمی ۱۳۶۲ ص ۳۵۲

.حجت، عماد، جهان مطلوب سهراب سپهری: تهران، انتشارات بهزاد ۱۳۷۶، ص ۱۰

.رابرت آلن سگال ،فریده فرنودفر ،اسطوره ،تهران ،بصیرت ۱۳۸۹

۱-تعریف و شناخت  اسطوره :

آن دسته از کسانیکه چه در گذشته و چه امروز به پژوهشی وشناخت اسطوره ها اشتغال دارند ، تاکنون برای اسطوره تعریف مشخص ، دقیق و پذیرفتنی برای همگان نیافته اند بلکه هریک به میل و اشتیاق و وابستگی اجتمایی خویش آنرا تعریف کرده اند .

اسطوره چون قصه ای موهوم (conte bieu)وقصه جانوران وترانه وتصنیف عاشقانه (romance)ومردمی است .البته بدین معنی نیست که اسطوره آفریده جماعتی خاص است ،زیرا جماعات هرگز چنین ابداع وتخیل نکرده اند وهر اسطوره چون مضمون هر قصه موهوم وهر قصه جانوران (fable)وهر ترانه وتصنیف ،یک یا دو سه انسان است .(ستاری ،۱۳۷۷،۱۴)

اسطوره قصه ایست با خصلتی خاص ،یعنی نقل وروایتی است که خدایان در آن چند نقش اساسی دارند (ستاری،۱۳۷۷،۱)

وخواه منشاء نهاد یا رسم وعادتی ،تبیین کند وبنابراین اساساً قصه ای توجیهی است  (ستاری ،۱۳۷۷،۴۴)

تنها داستانی را می توان اسطوره نامید که خدایان ارباب انواع در آن نقش مقدم داشته باشند ولی بسیاری از قصه های توجیهی هستند که با خدایان وعالم فوق طبیعی کاری ندارند  (ستاری ،۱۳۷۷،۴۴)

اسطوره پدیده ای منحصرا عقلانی است واحساس در ان هیچ نقشی ندارد حتی از این حد نیز می توان فراتر رفت وگفت اسطوره توجیه اخباری وظاهری امری واقعی است ،بی انکه رمز ویا تمثیلی باشد و تنها در اواخر دوران تحویل وتطور اساطیری است که رمز وتمثیل به دست شاعران وفیلسوفان در اسطوره راه می یابد  (ستاری ،۱۳۷۷،۴۵)

۲-ریشه واژه اسطوره :

واژه ی (( اسطوره)) در زبان فارسی وامواژه ای است بر گرفته از زبان عربی ((اسطوره)) و(( الاسطیره(( ودرزبان عرب به معنای روایت و حدیثی است که اصلی ندارد اما این واژه ی عربی خود نیز وامواژه ای است از اصل یونانی ((historia (( به معنی جستجو و آگاهی و شرح و تاریخ که از دو جزء ترکیب یافته است یکی واژه ی ((histor)) به معنای داور و دیگری با مصور یونانی ((idein)) به معنی دیدن و خویشاوند است .

این واژه از اصل یونانی ((muthos)) به معنی سخن و افسانه گرفته شده است .

کلمه اسطوره به صورت جمع ((اساطیر )) نه بار در قرآن کریم آمده است و همه جا به ((الاولین)) اضافه شده است .(( وقالوااساطیر الاولین اکتبها فهی تملی علیه بکره واصیلا )) (سوره فرقان آیه پنج)

در ترجمه ی تفسیر المیزان چنین آمده است : (( اساطیر و جمع اسطوره، بنا بر آنچه از نامبرده نقل شده ، به معنی دروغ و خدعه است و گویا ریشه ی این لغت (سطر) بوده که به معنی صفی از نوشته و یا از درخت و یا از انسان است ، آنگاه در مجموعه و منظومه ای از اخبار کاذبه غلبه استعمال پیدا کرده است )) (تفسیرالمیزان / ج۱۳ / ص ۷۸ ).

۳-ساختار اسطوره :

الیاده ساختار اسطوره را چنین جمع بندی می کند :

۱) اسطوره تاریخ کارهای موجودات فوق طبیعی را تشکیل میدهد .

۲) این تاریخ وسرگذشت مطلقاً درست و راست و قدسی است .

۳) اسطوره همیشه به آفرینش و تکوین مربوط می شود، حکایت می کند که چگونه چیزی به عرصه ی وجود آمده است .

۴) شناخت اسطوره به معنی شناخت اصل اشیاء و دانستن چگونگی پیدایش آنهاست ،معرفتی و بیرونی نیست .

۵) اسطوره همیشه به نوعی زنده است و با آن زندگی می کنند .

از آنجا که انسان ها همواره به دنبال این بوده اند که جهان و طبیعت را بشناسند و رازهای پیرامون خود را کشف کنند  مظاهر طبیعت چون ماه و خورشید ، زمین و آسمان همواره مورد توجه اقوام مختلف بشر بوده است و از آنجا که برای  این مظاهر ایزدی قائل بودند اعتقاد به نوعی ارتباط و پیوستگی بین این ایزدان و رابطه ی آنها با بشر بوده اند از این رو به قولی در باب ساختار اسطوره باید گفت : تاریخ اسطوره شناسی عبارت بوده است از فرود آمدن تدریجی ایزدان از عرش به فرش و جستجوی ریشه ی توهمات اساطیری در قلب انسان (روژ باستید ، دانش اساطیری . ص ۱۶ ).

الیاده ساختار اسطوره را به شکل منسجمی مشخص کرد و محور اساسی آنرا شناخت و روایت آفرینش دانست او آیین ها ونمادهای اساطیر را امری قدسی ومینوی می شمارد از این رو در کاروسازهای اسطوره ای دو روند و کنش بزرگ را می توان در نظر گرفت ( دکتر کزازی )

۱)  روند مینوی کردن گیتی

۲) روند گیتیک کردن مینو .

۴ انواع اسطوره :

اسطوره دارای انواع متعددی است اما بر روی هم می توان دوگونه از اسطوره در میان اساطیر مورد نظر شاعران یافت ، نخست اسطوره های غنایی و دیگر اسطوره های قهرمانی و حماسی

به دو نوع دیگر نیز قابل تقسیم است : اساطیر سامی و اساطیر ایرانی .

درمیان اساطیر سامی تقسیم بندی ها ی دیگری میتوان ذکر کرد مثلا اساطیر برخاسته از محیط اسلامی ویا اساطیری که از دوره ی قبل از اسلام وجود داشته واز خصایص نژاد سامی است حتی در میان اساطیر اسلامی نیز تقسیم بندی هایی از نظر شیعه و سنی می توان در نظر گرفت(یاحقی ،۵٫

۵-کار کرد اسطوره :

اسطوره از کهن ترین ایام همواره با بشر وجود داشته است اما فایده اسطوره چیست؟ در حقیقت بشر با مطالعه اسطوره های یک ملت از تاریخ گرفته تا فرهنگ و تمدن پیشرفت آن ملت را می شناسد در واقع می توان سنت ها وآیین ها و باورها ی کهن و باستانی را از درون این اسطوره ها بیرون کشید .

بارزترین کارکرد اساطیر توضیح و توجیه حقایق طبیعی و فرهنگی است برای نمونه یکی از اسطوره های سرخ پوستان امریکا ی شمالی توضیح دهنده منشأ ذرت است ویا اسطوره های نوروز باستان ، اسطوره شبها ی چلٌه در ایران و یا صدها آیین و اسطوره باستانی دیگر .

در توضیح این بخش می توان گفت که با مطالعهاسطوره های باستانی می توان رفتارهای فرهنگی و اجتماعی یک جامعه را به خوبی تجزیه و تحلیل کرد از فواید دیگر اسطوره ها می توان به تاثیر انکار ناپذیری که در زمینه ادبیات و فرهنگ و هنر دارد اشاره کنیم تا آنجا که می شود به آثار بزرگ ادبی چون شاهنامه فردوسی و ایلیاد و ادیسه هومر که از بهترین آثار اساطیری کلاسیک هستند اشاره کنیم که در سایه اسطوره های باستانی شکل گرفته اند .

در عرصه هنر نیز باید گفت که آثار هنری از اسطوره های باستانی بی تاثیر نیستند غار لاسکو که مربوط به هفده هزار سال پیش است نشان می دهد که انسان در این هنر نیز برای بیان احساس خویش از اسطوره ها مدد یافته است چه بسا رقص های آّیینی نوروز ایرانی ، مراسم ، موسیقی همه وهمه بن مایه اساطیری دارند .

از فواید دیگر اسطوره ، تحلیل های قوم شناسی ومردم شناسی و حتی روانکاوی های درمانی است اسطوره های آفرینش نقش ویژه ای در درمان بیماران ایفا می کنند.

در میان سرخ پوستان آمریکای شمالی این روایات اسطوره ای هنگامی بر زبان آورده می شود که هستی یک فرد به مخاطره افتد بدین گونه یکی از کاربرد های اسطوره عبارتست از درمان بیماران از طریق خوانش اسطوره آفرینش و تاثیر جادو وارش انجام می گرفته است .

البته در خاتمه این مطلب باید گفت و پذیرفت که یکی از کارکردهای ابتدایی هر اسطوره یافتن هویت خاص یک اجتماع است با این همه باید بگوییم که درست به همان شکل که زبان ها اصولاً به همدیگر ترجمه پذیرند اسطوره ها نیز افق جهان شمولی دارند که به آنها امکان می دهد تا از سو ی فرهنگ های دیگر فهمیده شوند .(پل ریکو ، زندگی در دنیای متن ص ۱۰۵ ) .

۶- موجودات  اساطیری :

ارباب انواع ،ارواح ،توتم ها ،رمزهای جاندار مینویی ،بازیگران یا عناصر حوادث ووقایعی هستند که اسطوره ها حکایت می کنند واسطوره ها بدین جهت که حوادثش در زمان کبیر روی می دهد ]همواره به اصل ومنشا چیزها وامور مربوط می شود معهذا اسطوره هایی هم هستند که به معنای خاص ،داستان های قدسی ،محسوبند وآفرینش جهان وخدایان وانسان ها را شرح می دهند وبعضی دیگر نیز می گویند چگونه آداب ورسوم وقواعد ،وضع ومقرر شدند وپاره ای هم از آینده وسرنوشت آتی انسانها وعالم یاد می کنند وسرانجام برخی دیگر ،نمونه های نوعی بعضی موقعیت ها وخلقیات را رقم می زنند .

اساطیر آفرینش ،همواره به افرینش کل عالم مربوط نمی شوند.چنانکه مثلا در بخش اعظم ملانزی ،اساطیر ،پیدایش اسمان وزمین وادم ها را توضیح نمی دهند چه اعتقاد بر این است که آنها از اغاز وجود داشته اند .اما در بسیاری مناطق دیگر ،اساطیر مربوط به آفرینش وشکل گیری عالم هست (ستاری،۱۳۷۷،۱۹۰)

۷–اسطوره و گونه های دیگر روایی

۷-۱-اسطوره و افسانه

اسطوره در پارسی گاه با افسانه برابر نهاده شده ، اما افسانه ها داستان هایی پراکنده و بی سامانند که می توانند مایه ها و بنیادهایی ساختاری شمرده شوند و در زبان رایج مردمی قصه ای سنتی هستند .

اسطوره سر گذشتی راست و حقیقی و افسانه سر گذشتی ناراست و تصوری است .

مرز میان اسطوره و افسانه بسی تنگاتنگ است ، اسطوره حتی زمانی که رویدادهای مشخصی را روایت می کند بیانگر دورانی اساطیری ، متفاوت با دوران انسانی است در حالیکه افسانه همیشه تقریباً هم عصر انسان هاست .

اسطوره می تواند در افسانه رسوخ کند اما افسانه به هیچ وجه نمی تواند وارد اسطوره شود.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نماد واسطوره و نمادشناسی حیوانات در کلیله و دمنه
  • تحقیق اسطوره، مفاهیم و کارکرد آن و بازتاب اسطوره در شعر شاعران مقاومت حمید سبزواری و علی موسوی گرمارودی
  • تحقیق اسطوره ی نور و ظلمت و جهان‌شناسی گنوسی و جهان‌شناسی آیین مانوی و نور و ظلمت از دیدگاه های عرفانی
  • تحقیق اسطوره و قهرمان اسطوره ای
  • تحقیق اسطوره شناسی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.