تحقیق انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی و نظریه انگیزه پیشرفت و عوامل مرتبط با انگیزش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی و نظریه انگیزه پیشرفت و عوامل مرتبط با انگیزش دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱انگیزش    ۶
۲-۲انواع انگیزه    ۸
۲-۳نظریه انگیزه پیشرفت    ۸
۲-۳-۱ ساختار نظریه اتکینسون    ۱۰
۲-۳-۲ نظریه مک کلند پیرامون انگیزه پیشرفت:    ۱۴
۲-۳-۳ نظریه مورای    ۱۵
۲-۴عوامل مرتبط با انگیزش    ۱۷
۲-۴-۱ انگیزش، مسئولیت پذیری و احساس کنترل    ۱۷
۲-۴-۲ انگیزش و عوامل محیط آموزشی    ۱۸
۲-۴-۳ انگیزش و مهارتهای تحصیلی    ۲۰
۲-۴-۴ انگیزش و خانواده    ۲۱
۲-۵تعریف پیشرفت تحصیلی    ۲۲
۲-۵-۱ عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی    ۲۳
۲-۶ خودکارآمدی    ۲۵
۲-۶-۱ تعریف خودکارآمدی    ۲۸
۲-۶-۲ شکل گیری خودکارآمدی    ۲۹
۲-۶-۳ ابعاد خودکارآمدی    ۲۹
۲-۶-۴ اثرات باورهای خودکارآمدی    ۳۳
۲-۶-۵ رویکرد انتظار – ارزش    ۳۴
۲-۶-۶ خودکارآمدی بالا و پایین    ۳۶
۲-۶-۷ نقش مدرسه در خودکارآمدی تحصیلی    ۳۷
۲-۷محیط کلاسی ادراک شده    ۳۸
۲-۷-۱ ارزشیابی کلاسی ادراک شده    ۴۰
۲-۸ پیشینه تحقیقاتی    ۴۵
۱- تحقیقات در زمینه خودکارآمدی تحصیلی    ۴۵
۲-۹سوابق پژوهشی مرتبط با تحقیق    ۴۸
۲-۱۰ جمعبندی    ۵۲
فهرست منابع    ۵۴
فهرست منابع فارسی    ۵۴
منابع انگلیسی    ۵۹

منابع

ریو، مارشال (۱۳۸۹). انگیزش و هیجان، ترجمه یحیی سیدمحمدی؛ تهران: موسسه نشر ویرایش.

بهرامی، فاطمه؛ رضوان، شیوا (۱۳۸۵). بررسی ارتباط بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگی­های آموزشگاهی آنان، مجله پژوهش تربیتی و
روان شناختی، دانشگاه اصفهان، ۲ (۲)؛ ۶۱-۷۲ .

اسلاوین، رابرت ایی(۱۳۸۹). روان شناسی تربیتی. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: انتشارات روان.

اسلاوین، رابرت ایی (۱۳۸۵). روان شناسی تربیتی. ترجمه یحیی سیدمحمدی. انتشارات روان. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، ۲۰۰۶).

شهرآرای، مهرناز؛ ولی الله، فرزاد؛ زارعی، علیرضا (۱۳۸۶). بررسی رابطه بین سبک های اسنادی و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال دوم رشته ریاضی، مجله اندیشه های نوین تربیتی؛ ۴، ۲۶۷-۲۷۵ .

عباسیان فرد، مهرنوش؛ بهرامی، هادی؛ احقر، قدسی (۱۳۹۰). بررسی رابطه خودکارآمدی با انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی، فصلنامه روان شناسی کاربردی؛ ۴(۱)، ۹۵-۱۰۹ .

فراهانی، محمد نقی؛ کاووسیان، جواد؛ کدیور، پروین؛ هومن، عباس؛ شهرآرای، مهرناز؛ ولی الله، فرزاد (۱۳۸۶). مطالعه عوامل موثر بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های سراسر کشور در سال تحصیلی ۸۳-۸۴، فصلنامه علمی – پژوهشی روان شناسی؛ ۲(۸)، دانشگاه تبریز، ۸۵-۱۰۸٫

کارشکی، حسین (۱۳۸۷). نقش الگوهای انگیزشی و ادراک محیطی در یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان پسر پایه سوم دبیرستان های تهران، رساله دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه تهران. رساله دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه تهران.

کریم زاده، منصوره؛ محسنی، نیک چهره (۱۳۸۵). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر سال دوم تهران، فصلنامه مطالعه زنان؛ ۴(۲)، ۲۹-۴۵ .

Hsieh, P.,Sullivan, J., and cuerra, N.(2007). Acloser look at college students: self-efficacy and goal orientation. Journal of Advanced Academics, 18(3), 454-476.

Jackson, W.(2002). Enhancing Self-efficacy and learning performance. Journal of Experimental Education, 7,243-255.

Jinks, Jerry, and Vicky Morgan. (1999). “Children’s perceived Academic self Efficacy: An Inventory scale.” Clearing House 72(4): 224-230.

Lori L.(2010). Using Achievement Motivation theory to explain student participation in a esidential Leadership learning Community. Journal of leadership education.9(2).

مقدمه

مسئله موفقیت یا عدم موفقیت در امر تحصیل از مهم­ترین دغدغه­های هر نظام آموزشی است موفقیت و پیشرفت تحصیلی در هر جامعه نشان دهنده موفقیت نظام آموزشی در زمینه هدف یابی و توجه به رفع نیازهای فردی است. بنابراین نظام آموزشی را زمانی می­توان کارآمد و موفق دانست که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آن در دوره­های مختلف دارای بیشترین و بالاترین رقم باشد. عامل پیشرفت تحصیلی، انگیزش است چرا که انگیزش متغیری فرضی است که روان شناسان تربیتی بود و نبود و درجات آن را در دانش آموزان از راه مشاهده رفتار و یا نمرات درسی اخذ شده در فضای آموزشی استنباط می­کنند (ریو[۱]،۲۰۰۵). در همین راستا یکی از اهداف آموزش و پرورش در تمام جوامع کمک به فرد است تا خودکارآمد شود. خودکارآمدی به توان فرد در رویارویی با مسائل برای رسیدن به اهداف و موفقیت او اشاره دارد. برای این که فردی در  بزرگسالی کارآمد باشد باید این خصوصیت در دوران طفولیت و دانش آموزی در خود بپروراند. خودکارآمدی بیشتر از این که تحت تاثیر ویژگی­های هوش و توان یادگیری دانش آموز باشد تحت تاثیر ویژگی­های شخصیتی او قرار دارد به همین جهت تحقق این هدف با برنامه ریزی­های از پیش تعیین شده در جهت کارآمدی هرچه بیشتر و هم چنین ارتقاء سطح انگیزه پیشرفت آن­ها به همین منظور تامین می­شود(باتلر و وین[۲]، ۱۹۹۵). منظور از انگیزه پیشرفت، میل با اشتیاق برای کسب موفقیت و شرکت در فعالیت­هایی است که موفقیت در آن­ها به کوشش و توانایی شخص وابسته است (اسلاوین، ۲۰۰۶؛ ترجمه: یحیی سید محمدی، ۱۳۸۵). همسویی انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در سطح بالا موجب می­شود که فرد از حداکثر توان بالقوه یادگیری خود استفاده کند. عکس این موضوع منجر به این می­شود که فرد نتواند به توان بالقوه خود دست یابد.

آن توان هم چون گنج دست نخورده باقی می­ماند و راندمان تحصیلی روز به روز تنزل پیدا می­کند. پس بهترین موقعیت آن است که آرزوهای فرد با توانایی­های او هم ساز باشد(سیف، ۱۳۸۶). در مدارس، اگرچه برنامه­های درسی را از قبل وزارت آموزش و پرورش در جهت پیشرفت دانش­آموزان تنظیم می­کند و خط مشی­های آموزشی را به طور هفتگی و روزمره معلمان پی­ می ریزند، سهم خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت دانش آموز در پیشرفت تحصیلی او چشمگیر است. چه بسا دیده شده است دانش آموزی که صرفاً به خاطر داشتن انگیزه موفقیت بالا و قدرت مدیریت رفتاری، کارآمدتر است از دانش آموزی که توان یادگیری بیشتری داشته (اما انگیزه پیشرفت بالایی نداشته) نمرات بهتری اخذ کرده است (بندورا، ۲۰۰۱). این عوامل در برخی از دانش آموزان حتی بیشتر از توان یادگیری موجب پیشرفت و موفقیت تحصیلی می­شود (بهرامی، ۱۳۸۶؛ به نقل از پورجعفردوست، ۱۳۸۶). بین انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی رابطه تداخلی و تعاملی وجود دارد. معمولاً دانش آموزانی با خودکارآمدی بالا شاهد موفقیت­های چشمگیری در موقعیت­های تحصیلی خود هستند(بندورا، ۱۹۸۶). معلمان با نظر به این دو عامل مهم در فرایند آموزش باید سعی نمایند از روش­ها و ساختارهای مناسب ارزشیابی کلاسی استفاده نمایند تا شاهد نتایج موردنظر خود که همان بهبود یادگیری دانش آموزان و پیشرفت همه جانبه آن­ها می­باشد، باشند.

۲-۱انگیزش

تاریخچه انگیزش را ابتدا باید در آثار حکما و فلاسفه پی گیری نمود. قبل از اینکه روان شناسی به عنوان یک شاخه مستقل از فلسفه جدا شود این سازه سال­ها در حوزه فلسفه مطرح بود. در حوزه روان شناسی تبیین­های اولیه تحت عنوان غریزه صورت گرفت، سپس نظریه­های سائق مدنظر قرار گرفت. گروهی از روان­شناسان در همین زمان نظریه مشوق­ها و تقویت را مطرح کردند. هم چنین مفهوم انگیزه در روان­شناسی شخصیت مورد بررسی قرار گرفت. نظریات نیاز توسط افرادی مانند مزلو و مورای
صورت­بندی گردید. به موازات آن نظریات انگیزشی در روان­شناسی یادگیری نیز وارد گردید، امروزه کار در مورد انگیزه گسترش یافته و هر یک از رویکردهای روان شناسی به نحوی در مورد آن نظر داده­اند (لانگ[۳]، ۲۰۰۷).

اصطلاح انگیزه از فعل لاتین به معنی حرکت دادن مشتق شده است. انگیزه، چیزی است که ما را به جنبش و حرکت وادار، و کمک می­کند تا تکالیف خود را کامل کنیم. انگیزه فرآیندی است که طی آن فعالیت هدف محور برانگیخته و حفظ می­شود (ویگتمن[۴]، ۲۰۰۸). انگیزه، یک فرآیند است نه یک فرآورده. ما نمی­توانیم انگیزه را مستقیماً مشاهده کنیم؛ اما می­توانیم آن را از رفتارهایی مانند انتخاب تکالیف، تلاش، استقامت و گفتار استنباط کنیم. انگیزه، هدف­مند است و نیازمند فعالیت جسمانی یا ذهنی است. هم چنین انگیزه رفتار را حفظ می­کند. (پنتریچ و شانک[۵]، ۲۰۰۲) انگیزش به حالت­های درونی ارگانیزم که موجب هدایت رفتار او به سوی نوعی هدف می­شود اشاره می­کند. به طور کلی، انگیزش را می­توان به عنوان نیروی محرک فعالیت­های انسان و عامل جهت دهنده آن تعریف کرد. انگیزش را به موتور و فرمان اتومبیل تشبیه کرده­اند و در این مقایسه نیرو و جهت، مفاهیم عمده انگیزش هستند. بنابراین انگیزش عامل فعال ساز رفتار انسان است. انگیزه اصطلاحی است که غالباً با انگیزش مترادف به کار می­رود. با این حال می­توان انگیزه را دقیق­تر از انگیزش و به عنوان حالت مشخصی که سبب ایجاد رفتاری معین می­شود، تعریف کرد. انگیزش به حالت­های درونی ارگانیزم که موجب هدایت رفتار او به سوی نوعی هدف می­شود، اشاره می­کند. به طور کلی، انگیزش را می­توان نیروی محرک فعالیت­های انسان و عامل جهت دهنده آن تعریف کرد (فرانکن[۶]، ۱۳۸۹). با توجه به تعاریفی که از انگیزه و انگیزش بیان شد، می­توان به این نتیجه کلی رسید که انگیزه، گرایش ویژه یا گرایش رفتار “نسبتا ثابت” زمانی است که به موقعیت بستگی ندارد، مانند انگیزه پیوندجویی و انگیزه پیشرفت. انگیزش، مجموع متغیرهای پیچیده ارگانیزمی و محیطی است که کنش آن­ها به فعالیت عمومی و جهت­دار احساس و رفتار منجر می­شود (ریس[۷]، ۲۰۰۴).

[۱]– Riv

[۲]– Buttler & Vin

[۳]– Long

[۴]– Weightman

[۵]– Pintrich and Schunk

[۶]– Franken

[۷]– Reiss

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کارآفرینی و مدل های قصد کارآفرینی و خودکارآمدی
  • تحقیق استرس و عوامل آن و خودکارآمدی و فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی
  • تحقیق نظریه شناختی – اجتماعی بندورا و باورهای خودکارآمدی
  • تحقیق خودکارآمدی و رضایت از زندگی و سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی
  • تحقیق باورهای شناخت شناسی ، الگوهای ارتباطی خانواده و انگیزش پیشرفت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.