تحقیق انگیزه های ورزشی و نگرش به دوپینگ و رفتار دوپینگ ورزشکاران حرفه ای

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق انگیزه های ورزشی و نگرش به دوپینگ و رفتار دوپینگ ورزشکاران حرفه ای دارای ۶۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-رابطه بین انگیزه های ورزشی و رفتار دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۵
زیربنای نظری:    ۵
پیشینه مرتبط :    ۸
۲-رابطه بین انگیزه ذاتی و رفتار دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۱۳
زیر بنای نظری:    ۱۳
پیشینه مرتبط:    ۱۶
۳- رابطه بین انگیزه بیرونی و رفتار دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۱۷
زیربنای نظری:    ۱۷
پیشینه مرتبط :    ۱۹
۴- رابطه بین تنظیم بیرونی و رفتار دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۲۱
زیربنای نظری:    ۲۱
پیشینه مرتبط :    ۲۲
۵- رابطه بین قوائد درون فکنی و رفتار دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۲۳
زیربنای نظری:    ۲۳
پیشینه مرتبط :    ۲۴
۶- رابطه  بین قوائد شناسایی و رفتار دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۲۵
زیربنای نظری:    ۲۵
پیشینه مرتبط :    ۲۶
۷- رابطه بین کنترل جامع و رفتار دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۲۷
زیربنای نظری:    ۲۷
پیشینه مرتبط :    ۲۸
۸- رابطه بین بی انگیزه گی و رفتار دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۲۹
زیربنای نظری:    ۲۹
پیشینه مرتبط :    ۳۰
۹- رابطه بین انگیزه های ورزشی و نگرش به دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۳۲
زیربنای نظری:    ۳۲
پیشینه مرتبط :    ۳۴
۱۰- رابطه بین انگیزه ذاتی و نگرش به دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۳۵
زیربنای نظری:    ۳۵
پیشینه مرتبط :    ۳۶
۱۱- رابطه بین انگیزه بیرونی و نگرش به دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۳۸
زیربنای نظری:    ۳۸
پیشینه مرتبط:    ۳۹
۱۲- رابطه بین تنظیم بیرونی و نگرش به دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۴۰
زیربنای نظری:    ۴۰
پیشینه مرتبط :    ۴۱
۱۳- رابطه بین قوائد درون فکنی و نگرش به دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۴۲
زیربنای نظری:    ۴۲
پیشینه مرتبط :    ۴۳
۱۴- رابطه بین قوائد شناسایی و نگرش به دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۴۴
زیربنای نظری:    ۴۴
پیشینه مرتبط:    ۴۵
۱۵- رابطه بین کنترل جامع و نگرش به دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۴۶
زیربنای نظری:    ۴۶
پیشینه مرتبط :    ۴۸
۱۶- رابطه بین بی انگیزه گی و نگرش به دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۴۹
زیربنای نظری:    ۴۹
پیشینه مرتبط :    ۵۰
۱۷- رابطه بین نگرش به دوپینگ و رفتار دوپینگ ورزشکاران حرفه ای    ۵۱
زیر بنای نظری:    ۵۱
پیشینه مرتبط :    ۵۴
منابع    ۶۲

منابع

براهنی و همکاران (۱۳۸۱)، زمینه روانشناسی هیلگارد، جلد اول- اتکینسون-ترجمه براهنی و همکاران- تهران نشر رشد ۱۳۸۱٫

منوچهری ، جاسم. ” بررسی ارتباط بین گرایش ورزشی با نگرش و رفتار دوپینگ در ورزشکاران نخبه رزمی” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ۱۳۹۰

جعفری ،حسین (۱۳۸۵) دوپینگ و تاریخچه آن روزنامه شرق. سال اول

گنجی، مهدی (۲۰۰۹) زمینه روان شناسی اتکینسون و هیلگارد

Vallerand RJ, Brie`re NM, Blanchard C, et al. Development and validation of the multidimensional sportspersonship orientations scale. J Sport Exerc Psychol. 1997;19:197–۲۰۶٫

Vallerand, R. J., & Fortier, M. S. (1998). Measures of intrinsic and extrinsic motivation in sport and physical activity: A review and critique. In J. Duda (Ed.), Advancements in sport and exercise

Vallerand, R.J. & Bissonnette, R. (1992). Intrinsic, extrinsic, and amotivational styles as predictors of behavior: A prospective study. Journal of Personality, 60, 599-620.

Deci EL, Ryan RM: Intrinsic motivation and self-determination in human behavior New York, NY: Plenum Press 1985.

Backhouse, S., McKenna, J., Robinson, S., & Atkin, A. (2007). WADA International Review of Literature: Attitudes, Behaviours, Knowledge and Education – Drugs in Sport: Past, Present and Future. Montreal, Quebec: Carnegie Research Institute and Leeds Metropolitan University.

Pelletier, L. G., Fortier, M. S., Vallerand, R. J., & Briere, N. M. (2001). Associations among perceived autonomy support, forms of self-regulation, and persistence: A prospective study. Motivation and Emotion, 25, 279 – ۳۰۶٫

Donahue EG, Miquelon P, Valois P, Goulet C, Buist A, Vallerand RJ. A motivational model of performanceenhancing substance use in elite athletes. J Sport Exerc Psychol 2006: 28: 511–۵۲۰٫

Donohoe, T. & Johnson, N. (1986), Foul play, New York, NY: Basil Blackwell.

Wilson PM, Rodgers WM, Fraser SN, Murray TC: Relationships between exercise regulations and motivational consequences in university students. Research Quarterly for Exercise and Sport 2004, 75(1):81-91.

Wilson PM, Rogers WM, Loitz CC, Scime G: “It’s who I am… Really!” The importance of integrated regulation in exercise contexts. Journal of  Applied Biobehavioral Research 2006, 11:79-104.

Weinberg, R. S., & Gould, D. (2003). Foundations of Sport & Exercise Psychology (Third ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

 Yesalis, C.E. & Bahrke, M.S. (1995), Anabolic androgenic steroids, Sport Medicine, 19 (5), 326-340.

Yesalis CE, Bahrke MS. Doping among adolescent athletes. Bailliere’s Clin Endocrinol Metab 2000; 14: 25–۳۵٫

رابطه بین انگیزه های ورزشی و رفتار دوپینگ ورزشکاران حرفه ای

زیربنای نظری:

انگیزه، یک اصطلاح کلی است که زمینه مشترک بین نیازها، شناخت‌ها و هیجان‌ها را مشخص می‌کند که هر یک از این ها فرآیندی درونی است که رفتار را نیرومندانه هدایت می‌کند(رید[۱]، ۲۰۰۹). درطول سالها روانشناسان به وجود انواع مختلفی از انگیزه پی برده اند. دو نوع گسترده  آن که به طور وسیع مورد مطالعه قرار گرفته اند انگیزه درونی و بیرونی است( والرند ، ۲۰۰۴). انگیزه و تاثیر آن بر رفتار می تواند توسط نظریه ی خود مختاری دسی و رایان[۲](۱۹۸۵) به خوبی بیان شود. این نظریه شناسایی می کند جنبه های مختلفی از رفتار برانگیخته را و فرض می کند که انگیزه باید به عنوان یک ساختار چند بعدی درنظر گرفته شود شامل سه بعد کلیدی که در طول زنجیره خودمختاری از بالاترین سطح به پایین ترین سطح به ترتیب شامل: انگیزه درونی، انگیزه بیرونی و بی انگیزگی(دسی و رایان ، ۱۹۸۵)

به طور کلی می توان گفت انگیزه عبارت است از حالات و شرایط درونی فیزیولوژیک و روانشناختی که فرد را به فعالیت در جهت معین یا برای رسیدن به هدف های خاص وا می دارند و ممکن است شکل های گوناگون پیدا کرده و نام های مختلفی برآنها اطلاق شوند از قبیل احتیاجات، رغبت ها، محرک ها، امیال، گرایش، توجه؛ و دارای دو مشخصه ابتدایی هستند؛ به رفتار نیرو می بخشند یا آن را فعال می کند و رفتار را هدایت می کنند(پلاتیر[۱]، ۱۹۹۵).

هرچند مفهوم انگیزه ممکن است ساده به نظرآید ولی تجزیه وتحلیل آن مشکل است زیرا انسان موجودی پیچیده است و باید برای درک خصوصیات او به رفتارهایش توجه نمود، اینکه در یک موقعیت خاص، افراد متفاوت چه رفتاری از خود بروز می دهند به شخصیت، آمادگی و انگیزه آنان بستگی دارد. انسان ها نه تنها از لحاظ توانایی انجام فعالیت ها بلکه از لحاظ میل، اراده و یا انگیزه متفاوت هستند. انگیزه هایی که به سوی هدفی معطوف هستند ممکن است آگاهانه یا نا آگاهانه باشند و همچنین ممکن است درونی یا بیرونی باشند و طبیعی است که ترکیب انگیزه های درونی و بیرونی با هم، تعیین کننده سطح کامل انگیزه است(کریمی[۲]، ۱۳۷۵). انگیزه را به طور مستقیم نمی توان مشاهده کرد ولی وجود آن را از روی رفتار شخص استنباط می کنیم. و اگر این استنباط ما درست باشد، در موقعیت خوبی قرار می گیریم تا درباره آنچه شخص در آینده انجام خواهد داد پیش بینی انجام دهیم(موری، به نقل از شریفی فر،۱۳۸۰). فلاحی در مطلبی تحت عنوان مبانی انگیختگی در ورزش می نویسد: انگیزه های مختلفی باعث گرایش به امر ورزش می شود که روانشناسان آنها را در ابتدا به سه دسته تقسیم کرده اند:

کسب لذت[۳] از بازی

تمایل به گروه[۴] و شرکت در آن

احساس ارزشمندی[۵]

ابتدایی ترین انگیزه درونی مشارکت در فعالیت های ورزشی، آزاد کردن ارزش های اضافی و کسب لذت از فعالیت و تحرک است. کسی در مقابل فعالیت و نرمش پاداش دریافت نمی کند.

تعلق به گروه، دومین انگیزه مشارکت در فعالیت های ورزشی است. این امر مخصوصاً در سنین نوجوانی به اوج خود می رسد. گروه های ورزشی فرصت های مناسبی هستند تا فرد شایستگی ها و قابلیت های خود را نشان دهد و احساس کند که برای خود جایگاهی دارد.

احساس ارزشمندی و کفایت، سومین انگیزه مشارکت در فعالیت های ورزشی است. زمانی که فرد ورزشکار در محیط های ورزشی قابلیت و استعداد خود را به عرصه ظهور می رساند به خود پنداری و یا تصویر بهتری از خود می رسد و احساس رضایت و ارزشمندی می کند و در واقع عزت نفس خود را تقویت می کند. در صورتیکه ورزشکاران از شرکت در رقابت های ورزشی احساس نشاط نکنند و آن را خسته کننده بیابند، یا نیاز آنها به رفاقت و دوستی در میان جمع دوستان ارضاء نشود به سختی می توان به بروز استعدادها و توانمندی های آنان امیدوار بود(فلاحی ،۱۳۷۳).

انگیزه نشان دهنده یکی از مهمترین متغیرها در ورزش است. درحقیقت، مربیان و ورزشکاران با این موضوع که انگیزه یکی از عناصر کلیدی نه فقط تسهیل کننده عملکرد، بلکه تسهیل کننده تجارب مثبت در حوزه ورزش است، توافق نظر دارند. رفتارهای فردی نیز عوامل مهمی از انگیزه را بیان می کنند. تحقیقات گذشته که شامل مشاهده رفتار معلمان، رفتار مربیان و رفتار والدین بود نشان دادند که رفتارهای اطلاعاتی، آنهایی که شامل بازخورد شایستگی و یک ساختار روشن یا با اساس و بنیاد برای انجام فعالیتی است، اشکال خودمختاری انگیزه را پرورش داده و بی انگیزگی را تضعیف می کند. به عبارت دیگر رفتارهای غیر شخصی که در آن، برای مثال مربی به ورزشکاران اهمیتی نمی دهد نشان دادند که انگیزه درونی و شناسایی را تضعیف کرده و بی انگیزگی را افزایش می دهد(والرند ، ۲۰۰۴). انگیزه ها در ورزش به عنوان عواملی که ممکن است بر رفتار دوپینگ موثر باشند شناسایی شده اند(دوناهو و همکاران ، ۲۰۰۶).

پیشینه مرتبط :

دوناهو و همکاران(۲۰۰۶) در مطالعه خود که آیا جهت گیری انگیزشی می تواند رفتار استفاده از مواد افزایش دهنده عملکرد[۶] را پیش بینی کند مدلی را طراحی نمودند که در آن انگیزه درونی و بیرونی از طریق اثر واسطه ای منش ورزشکاری به استفاده از افزایش دهنده های عملکرد مرتبط می شد. شرکت کنندگان که ۱۲۹۰ ورزشکار رقابتی بودند پرسشنامه ارزیابی انگیزش درونی و بیرونی نسبت به ورزش، جهت گیری منش ورزشی و استفاده از مواد افزایش دهنده های عملکرد در ۱۲ ماه گذشته را تکمیل کردند. همانطورکه در شکل ۲ نتایج مدل انگیزشی نشان داده شده است : انگیزش درونی و جهت گیری های ورزشی ممکن است از درگیر شدن ورزشکاران در سوء مصرف مواد افزایش دهنده عملکرد جلوگیری کنند.

کلینرت و جانگلینگ[۱](۲۰۰۷) یک مدل انگیزشی پیچیده تر نیز برای امتحان و شناسایی عوامل روانی رفتار دوپینگ طراحی نمودند. در این مدل تاثیر روی رفتار دوپینگ(مصرف مواد) متفاوت است با توجه به عوامل تعیین کننده دیستال(عوامل زمینه ای مانند وضع اجتماعی، ویژگی های ماده، شخصیت-انگیزه موفقیت، خودکارآمدی، استرس و غیره) و عوامل پروگزیمال(عوامل رهاسازی مانند یک وضعیت خاص اجتماعی، فرصت مصرف یک داروی خاص و مهارت های ذهنی ورزشکار و منابع مقابله در رابطه با چالش فعلی). بر  این اساس قصد استفاده از داروهای افزایش دهنده عملکرد نتیجه تعامل بین شرایط دیستال و پروگزیمال است. کلینرت و جانگلینگ این مدل را در یک مطالعه انجام شده بر روی یک نمونه از ۱۴۷ ورزشکار فعال از هردو سطح ملی و بین المللی آزمون کردند. نتایج نشان می دهد ورزشکارانی که تمایل به جلوگیری از شکست دارند(به جای دنبال کردن موفقیت) عوامل تعیین کننده بالقوه موقعیتی دوپینگ بالاتری تخمین زده می شود نسبت به ورزشکارانی که امتیاز پایینی در این مقیاس دارند.

[۱] Kleinert & Jungling

[۱] Pelletier

[۲] Karimi

[۳] Hedonism

[۴] Need for Afiliation

[۵] Need to Feel Worthy

[۶] Performance Enhancement Substance

[۱] Reid

[۲] Self-Determination Theory (SDT; Deci & Rayan, 1985)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.