تحقیق اهداف و رسالت های آموزش های مهارتی و نقش آن در اشتغال و رابطه میان آموزش های فنی و حرفه ای و ایجاد اشتغال در بازار کار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اهداف و رسالت های آموزش های مهارتی و نقش آن در اشتغال و رابطه میان آموزش های فنی و حرفه ای و ایجاد اشتغال در بازار کار  دارای ۷۰ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۲- آموزش    ۶
۱-۳- سهم آموزش در رشد اقتصادی    ۸
۱-۴- رسالت‌های آموزش‌ در ایران    ۱۰
۱-۵- آموزش و تأثیر آن بر  مدیریت کیفیت تولید    ۱۱
۱-۶- پیشینه آموزش همراه با تولید    ۱۳
۱-۷- آموزش و تأثیر آن بر بازاریابی    ۱۴
۱-۸- نقش تبلیغات تکنیکی در بازاریابی فروش    ۱۵
۱-۹- موازنه تبلیغات و رشد اقتصادی    ۱۷
۱-۱۰- امکان سنجی بازار و موانع آن در ایران    ۱۷
۱-۱۱- تنگناها و موانع ساختاری بازار    ۱۹
۱-۱۲- معرفی آموزش فنی و حرفه ای    ۲۱
۱-۱۳- فنی و حرفه ای و اهمیت و ضرورت آن در ایران    ۲۴
۱-۱۴- رابطه میان آموزش های فنی و حرفه ای و ایجاد اشتغال در بازار کار    ۲۵
۱-۱۵- بازار کار و کارآفرینی    ۲۶
۱-۱۶- نظام فنی و حرفه ای و مهارت آموزی    ۲۷
۱-۱۷- آموزش های مهارتی    ۲۸
۱-۱۸- ضرورت توجه به آموزش های مهارتی    ۳۰
۱-۱۹- آموزش ، مهارت و  اشتغال    ۳۱
۱-۲۰- آموزش های مهارتی محصول محور    ۳۳
۱-۲۱- تشریح مدل آموزش محصول محور    ۳۴
۱-۲۲- بازارکار و آموزش فنی و حرفه ای    ۴۲
۱-۲۳- امکان سنجی    ۴۵
مطالعات امکان سنجی    ۴۵
۱-۲۴- دلایل انجام امکان سنجی و کاربرد آن    ۴۷
۱-۲۵- معرفی ابزار کار    ۴۸
۱-۲۶- عوامل SWOT    ۴۹
۱-۲۷- پژوهش های داخلی    ۵۳
۱-۲۸- پژوهش های خارجی    ۵۶
۱-۲۹- منابع و مواخذ    ۱

منابع

نحاسی. مهین، (۱۳۸۰)،” بررسی نقش آموزش در توسعه نیروی انسانی”، پایان نامه کارشناسیارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران شمال.

ثابت نژاد.حمیدرضا، (۱۳۹۰)، “ارزشیابی ، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در نظام آموزش فنی و حرفه ای”، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور.

جنگی زهی. مجید، (۱۳۸۹)، ” نگاهی به آموزش، بهسازی و نقش آن در توسعه منابع انسانی”، فصلنامه تدبیر، شماره ۲۱۱ .

زفرقندی.مرتضی، (۱۳۹۰)، “مفهوم آموزش و انواع روش های آموختن”، فصلنامه رشد آموزش فنی و حرفه ای ، دوره هفتم ، شماره ۲٫

شریعتمداری. مهدی ، (۱۳۸۲)، ” نظریه ها و الگوهای بازآموزی منابع انسانی در سازمان”، تهران، نشر یکان.

-شریعتمداری. مهدی، (۱۳۸۷)، ” ضرورت آموزش در بهسازی نیروی انسانی و توسعه آن درهزاره سوم”، تهران،نشر ترمه.

رهنورد. فرج، (۱۳۷۸)، ” توانمند سازی کارکنان جز بهرانی مدیریت کیفیت”، مجموعه مقالات دومین سمینار مدیریت کیفیت.

حسنی، محمد. (۱۳۹۱) . نقش آموزش در توسعه اقتصادی. فصلنامه علمی – پژوهشی تدبیر، شماره ۲۳، صص ۱۰۴-۸۰ .

حسنی مهمویی ، بهروز ؛ فرهادی ، مینو . ( ۱۳۸۴ ) . صفحه ۱۳۹-۱۳۸ . مجموعه مقالات نقش آموزش های فنی و حرفه ای در تحولات اقتصادی و اجتماعی . مازندران : انتشارات اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران .

هادوی نیا، حسن. (۱۳۹۱) . نقش آموزش بازاریابی و آموزش فروشندگی در موفقیت شرکت ها، فصلنامه مطالعات جهاتگردی، شماره ۲٫

آقایی ، مجید ؛ رضا قلی زاده ، مهدیه ؛ باقری ، فرید.( ۱۳۹۲) . بررسی تاثیر سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی در استانهای ایران . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ، شماره ۶۷ ، صص ۴۴-۲۱٫

مقدمه

موسسات آموزشی با دو رویکرد به رسالت ها و ماموریت های خود می پردازند . رویکرد اول که موسوم به رویکرد معرفت شناسی و رویکرد دوم که موسوم به رویکرد سیاسی است(آراسته ،۱۳۸۹).. در این رویکرد موسسات آموزشی تدریس و آموزش را به مثابه ابزاری در خدمت جامعه می بیند . در یک نگاه می توان آموزش های مهارتی را بارزترین ابزار به رویکرد سیاسی دانست . در این گذر آموزش حلقه علم و فناوری است که از ایده شروع  می شود و به تولید ثروت ختم می گردد . در این اثنا آموزش های فنی و حرفه ای کشور به عنوان بال های پر توان آموزش های مهارتی با تعریفی نوین از نوآوری یعنی تبدیل یک ایده به محصول آغاز و با رویکرد بالنده آموزش های تولید محور بازاریابی و فروش باعث توسعه اقتصادی می گردد. بی گمان مدیریت دانش که عبارتند از : خلق ، تصمیم و کاربرد موثر دانش است در این رویکرد جلوه گری می نماید . بنابراین می توان با صراحت بیان کرد آموزش های مهارتی به دانش جنبه های اپسیتولوژیک نگاه نمی کند بلکه با منطق بازار و مارکت بازار مورد سنجش قرار می گیرد . بنابراین آموزش های مهارتی را به سمت  این آموزش ها سوق دادن باعث برتری و مزیت رقابتی این گونه آموزش ها می گردد در این مقاله ابتدا به اهداف و رسالت های آموزش های مهارتی و نقش آن در اشتغال می پردازد . سپس آموزش های مهارتی محصول محور احصا و مراکزی که این نوع آموزش ها در آن ها جریان دارد معرفی می کند ، سابقه این آموزش ها را در کشورهای مختلف بررسی و به مولفه هایی اشاره خواهد داشت که باعث امکان ایجاد این آموزش ها در سطح کشور خواهد شد .

آموزش

آموزش در لغت عبارت است از عمل آموختن و تعلیم دادن. آموزش به معنای وسیع یادگیری است و شامل فرآیندی است که از گهواره تا گور در طول عمر انسان ادامه دارد. به عبارت دیگر این اصل با ارزش در فرهنگ اسلامی ” ز گهواره تا گور دانش بجوی ” مصداق  پیدا می کند. هدف آموزش را توسعه ی مهارت ها، توانایی های انجام کار، درک دانش و اطلاعات مورد نیاز به وسیله ی نیروی انسانی به منظور ایجاد پیشرفت در تولید می دانند(فتحی و همکار، ۱۳۷۶).

از دیدگاه جامعه شناسی، آموزش روش انتقال علم و انطباق آن در شرایط ویژه اجتماعی با نیاز های جامعه است. آموزش از جمله رفتار هایی است که کلیه ی افراد بشر بطور دائم و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به آن مبادرت می ورزند. هیچ فعالیتی بدون انجام فرآیند یادگیری و یاددهی صورت نمی گیرد و این امر تا لحظه ی آخر حیات انسان را همراهی می کند (افشار،۱۳۵۷). با توجه به مطالب بیان شده آموزش ، فرآیندی است مستمر که مقصد نهایی آن بالا بردن توانایی ها، لیاقت ها و اطلاعات افراد برای انجام وظایف محوله و رشد شخصی وی باشد(زفرقندی، ۱۳۹۰).

این امر گویای این است که همه افراد یک سازمان موظف به ارتقای سطح دانش خود هستند و از طرفی مدیران سازمان هم موظف به حرکت دادن اعضای سازمان به سمت دانش روز می‌باشند، به همین دلیل در سالهای اخیر آموزشکارکنان در سازمانهای مختلف از جایگاه خاصی برخوردار گردیده است (نحاسی، ۱۳۸۰).

با مقایسه مشاغل فعلی اجتماع با مشاغل حدود پنجاه سال پیش دریافت می‌شود که مشاغل به حدود دو برابر افزایش یافته است، این امر نقش پیشرفتهای علمی را در تنوع مشاغل به خوبی نشان می‌دهد. در جهان امروز احتمال این که فرد مهارتی را بیاموزد و آن را تا حدود سی سال در کار خود بدون تغییر بنیادی ادامه دهد بسیار ضعیف یا به کلی محال است. امروز جامعه‌ به سرعت در حال دگرگونی است و دیگر آموزش کارکنان فقط مطلوب نیست، بلکه این مطلوبیت به یک اجبار تبدیل شده است، در جهان امروز برای امر آموزش کارکنان باید منابع مختلف سازمانی را بسیج کرد تا سازمان بتواند به راه خود ادامه دهد (فتح آبادی و همکاران، ۱۳۸۹).

آموزش کارکنان منجر به حفظ تداوم و بقای سازمان می‌شود، یک بررسی سه ساله در سنگاپور نشان داده است که ۱۷ درصد شرکتهای تجاری و صنعتی این کشور ورشکست شده‌اند در حالی که این نسبت در مورد شرکتهایی که برنامه‌ آموزش کارکنان را انجام داده‌اند کمتر از ۱ درصد بوده است. همچنین طبق آمار انجمن مدیریت آمریکا تا سال ۲۰۰۷، بیش از نیمی از کارکنان نیاز به باز‌آموزی داشته‌اند. در سوئد هم برای پاسخگویی به تغییر و تحولات مختلف علمی و فرهنگی سیاست فعال نگهداشتن نیروی انسانی در پیش گرفته شده و سالانه ۲ تا ۳ درصد از تولید ملی کشور برای بازآموزی صاحبان مشاغل هزینه می‌گردد (جنگی زهی، ۱۳۸۹).

به عبارتی نگاه گذشته‌ محوری که آموزش را متعلق به دوران کودکی، نوجوانی و جوانی می‌دانست منسوخ گردیده است. امروزه تنها با یادگیری پیوسته و پایدار می‌توان با دگرگونیها و پیشرفتهای جامعه جدید سازگار و همراه شد.آموزش، همواره به‌ عنوان وسیله‌ای مطمئن در جهت بهبود کیفیت عملکرد و حل مشکلات مدیریت مد نظر قرار می‌گیرد و فقدان آن نیز یکی از مسائل اساسی و حاد هر سازمان را تشکیل می‌دهد؛ به همین دلیل به‌ منظور تجهیز نیروی انسانی سازمان و بهره‌گیری موثر از این نیرو، آموزش از مهمترین و تاثیرگذارترین تدابیر به شمار می‌رود (شریعت مداری، ۱۳۸۷).

آموزش یک وظیفه اساسی در سازمان و یک فرآیند مداوم و همیشگی است. نباید آموزش را امری موقت و اتمام‌پذیر تصور کرد. کارکنان در هر سطحی از سطوح سازمان که باشند، حتی در سطح یک نیروی انسانی جزء، نیازمند آموزش و کسب دانش و مهارتهای جدید هستند تا بتوانند به سمت اهداف سازمان حرکت کنند (لیپر[۱] و همکاران، ۲۰۱۰).

برنامه‌های آموزش کارکنان در یک سازمان می‌تواند نیاز به نیروی انسانی متخصص در آینده را نیز رفع کند، این برنامه‌های آموزشی می‌توانند تضمینی برای حل مشکلات کارکنان باشند.اگر کارکنان سازمان به خوبی آموزش ببینند بهتر می‌توانند در ارتقای سطح کارایی سازمان سهیم باشند. از اولین نتایج این امر عدم نیاز زیاد به نظارت از سوی سرپرستان بر روی زیردستان است،  در عین حال این امر کمک می‌کند که افراد در جهت احراز شرایط ارتقای سازمانی آماده شوند و در نهایت انجام وظایف با مطلوبیت مورد نظر سازمان امکان‌پذیر می‌گردد (ثابت نژاد، ۱۳۹۰).

سهم آموزش در رشد اقتصادی

از ضرورت ها و الزامات رشد و توسعه اقتصادی ، نظام آموزشی برای ایجاد مهارت های لازم سرمایه انسانی است که موجب افزایش توانایی های دانش ، مهارت و قدرت درک افراد و انجام مطلوبتر کار است.

با عنایت به اینکه پایه اصلی اقتصاد آموزش است و از طریق آموزش و مهارت می توان کسب در آمد کرد و چرخ اقتصاد را به گردش در آورد کشورها سعی دارند ارتباطی را بین مهارت آموزی و تقاضای بازار کار ایجاد کنند زیرا آموزش و افزایش دانایی و مهارت به منزله سرمایه هایی هستند که مانند هر سرمایه فیزیکی دیگری بازده اقتصادی دارد .در دنیای امروز داشته های هرکشور به سرمایه های طبیعی ، فیزیکی ، انسانی ، اجتماعی و فرهنگی تقسیم می شود که در این میان، سرمایه انسانی از اهمیتی بسزا برخوردار است. رشد کمی و کیفی سرمایه انسانی، نیازمند آموزش های مناسب و روزآمد است ضمن آنکه  در این امر لازم است که جایگاه  انسان آموزش دیده و رشد یافته در فرایندهای کلان کشور مشخص باشد که تحقق این موضوع، خود مبتنی برای یافتن فصل مشترک بخش آموزش و بازار است.

تاریخ این اندیشه که سرمایه‌گذاری در بخش سرمایه انسانی موجب پیشرفت توسعه اقتصادی می‌شود به بیش از دویست سال پیش باز می‌گردد ، در واقع، توسعه مهارت‌های نیروی انسانی، ظرفیت تولیدی نیروی کار را افزایش می‌دهد.

[۱]-Liper

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری و آموزش و انواع روش های تدریس و مفهوم و محاسن آزمایشگاه های واقعی و مجازی
  • تحقیق آموزش و یادگیری و مشارکت و آموزش در حوزه ترافیک و طرح همیاران پلیس
  • تحقیق مفاهیم اشتغال و خود اشتغالی و اعتبارات خرد و نظریات و دیدگاههای موجود درباره اشتغال و اعتبارات خرد روستایی
  • تحقیق دیدگاه سنتی و امروز آموزش و شیوۀ صحیح آموزش هنر و معماری
  • تحقیق اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد و اشتغال در بخش کشاورزی و اهمیت اعتبارات در ایجاد اشتغال
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.