تحقیق اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد و اشتغال در بخش کشاورزی و اهمیت اعتبارات در ایجاد اشتغال

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد و اشتغال در بخش کشاورزی و اهمیت اعتبارات در ایجاد اشتغال دارای ۵۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱مقدمه:    ۴
۲-۲اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشورها:    ۵
۲-۳بخش کشاورزی در ایران:    ۷
۲-۳-۱سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی:    ۷
۲-۳-۲سهم بخش کشاورزی از صادرات:    ۱۰
۲-۳-۳ایجاد اشتغال:    ۱۱
۲-۳-۴ امنیت غذایی و تامین غذا برای افراد جامعه:    ۱۳
۲-۴عوامل موثر بر ظرفیت تولیدی بخش کشاورزی:    ۱۴
۲-۵ مشکلات وتنگناهای  توسعه بخش کشاورزی در ایران:    ۱۷
۲-۶مفهوم اشتغال:    ۲۰
۲-۶-۱رشد اقتصادی و اشتغال:    ۲۱
۲-۶-۲ برنامه ها و سیاست های ایجاد اشتغال:    ۲۳
۲-۷ اشتغال در بخش کشاورزی:    ۲۸
۲-۸ بانک ها و وظایف آنها در اقتصاد کشور:    ۳۱
۲-۹بانک کشاورزی:    ۳۳
۲-۱۰ تعریف اعتبار و اعتبارات:    ۳۴
۲-۱۱ منابع تامین اعتبار بخش کشاورزی:    ۳۶
۲-۱۲ اهمیت اعتبارات در ایجاد اشتغال:    ۳۹
۲-۱۳ نقش سرمایه در تولید:    ۴۰
۲-۱۴ عوامل موثر بر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی :    ۴۱
پیشینه تحقیق:    ۴۳
پیشینه داخلی    ۴۳
پیشینه خارجی:    ۴۷
منابع  و ماخذ:    ۵۰

منابع

کرباسی، علیرضا، اثنی عشری، هاجر، عاقل، حسن، (۱۳۸۷)، “پیش بینی اشتغال بخش کشاورزی در ایران”، مجله اقتصاد در توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۳۱ تا ۴۳٫

قربانی، احمد، (۱۳۸۶)، ” برآورد اثر اعتبارات بانکی و بودجه دولتی بر تولیدات بخش کشاورزی”، ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران.

بختیاری، صادق، پاسبان، فاطمه، (۱۳۸۳)، ” نقش اعتبارات بانکی در توسعه فرصتهای شغلی: مطالعه موردی بانک کشاورزی ایران”، اقتصادکشاورزی و توسعه، سال دوازدهم، شماره ۴۶، صفحات ۷۳-۱۰۵٫

فرزین معتمد، ارغوان(۱۳۸۴) ،”بررسی میزان اثر بخشی اعتبارات اعطایی بانک کشاورزی بر سرمایه گذاری و اشتغال در بخش کشاورزی” پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

امینی، علیرضا؛ فلیحی، نعمت.” بررسی وضعیت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی” مجله برنامه و بودجه. س ۳، ش ۳۳، ۱۳۷۷، ص ۹۵-۱۱۹٫

بازوبندی، نسرین، (۱۳۷۶)، ” نقش تسهیلات اعطایی بانکی در پیشرفت صنایع تبدیلی کشاورزی استان خراسان”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی.

شاکری، عباس و میر حسین موسوی(۱۳۸۲)، “بررسی عوامل موثر بر سرمایه گذاری خصوصی و دولتی در بخش کشاورزی”، فصلنامه علمی – پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه ، نشر بازرگانی ، شماره ۴۴-۴۳٫

صدر، کاظم (۱۳۸۲). «اندازه‌گیری اثر اعتبارات بر ارزش افزوده بخش کشاورزی»، مجموعه مقالات همایش تأمین مالی کشاورزی، تجربه‌ها و درس‌ها، پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، صص ۲۳-۳۶٫

طالب، مهدی (۱۳۷۲)، اعتبارات روستایی در ایران، معاونت ترویج وزارت جهاد، تهران.

طیبی، سیدکمیل، شاطعی، مهسا، صمیمی، پریسا، (۱۳۸۹)، “تاثیر تسهیلات بانکی بر اشتغالزایی بخشهای اقتصادی ایران”، فصلنامه پول و اقتصاد، شماره ۴، صفحات ۱-۳۳٫

عزیزی، جعفر، ۱۳۸۶، ” اقتصاد کشاورزی” ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

پژویان، جمشید، فرزین معتمد، ارغوان، (۱۳۸۴)، “بررسی میزان اثربخشی اعتبارات اعطایی بانک کشاورزی بر سرمایه گذاری و اشتغال در بخش کشاورزی” ، پیک نور، سال چهارم، شماره دوم، صفحات ۱۵-۳۳٫

حکیمی پور، نادر و علیرضا کریمی(۱۳۸۳)، “عملکرد بخش کشاورزی ایران در سه برنامه پنجساله توسعه پس از انقلاب و پالشهای عمده این بخش”، فصلنامه پژوهشی بانک کشاورزیی ، نشر فراوند، شماره چهارم

خالدی، کوهسار، حقیقت نژاد شیرازی، اندیشه، (۱۳۸۶)، ” نقد سیاست افزایش اشتغال در بخش کشاورزی ایران با تاکید بر برنامه چهارم توسعه”، نشریه توسعه و بهره وری، سال دوم، شماره ششم، صفحات ۳۹-۴۸٫

دورو، استفن و دیگران(۱۳۷۲) ، اعتبار و پس انداز برای توسعه، ترجمه علیرضا جمیدی

قوام ، حسن ( ۱۳۷۱ ) ، بررسی اعتبارات کشاورزی در ایران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه تهران

۱مقدمه:

همانطور که می دانیم، اشتغال و میزان آن، مانند هر متغیر اقتصادی و اجتماعی، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد که از آن جمله می توان به میزان تولید، میزان سرمایه گذاری، سطح دستمزدها، سطح قیمت ها، سیاست های پولی، سیاست های مالی، تجارب خارجی و …اشاره کرد. با تغییر هر متغیر میزان اشتغال به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر آن قرار می گیرد و سطوح اشتغال و بیکاری در بازار تعیین می شود. هر متغیری ممکن است اثرات مثبت و یا منفی بر فرایند بازار کار داشته باشد که به منظور مقابله با پدیده بیکاری، لازم است به پیامد و تاثیر هر یک از این متغیرها پرداخته شود تا با شناسایی موانع و کاهش و یا رفع آنها بتوان بر میزان اشتغال تاثیر مثبت گذاشت و زمینه افزایش فرصت های شغلی را فراهم کرد. در همین راستا یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر اشتغال، اعتبارات بانکی است که از طریق فراهم سازی فرصت های سرمایه گذاری برای تولید کنندگان، زمینه توسعه فرصتهای شغلی را برای جویندگان کار فراهم می سازد(کرباسی و همکاران، ۱۳۸۷).

اعتبارات بانکی بر حسب اولویت های اهداف توسعه به فعالیت های مختلف اقتصادی اختصاص می یابد که بخش کشاورزی نیز از این اعتبارات برای توسعه تولید، سرمایه گذاری و در نهایت اشتغال بهره می گیرد.  بیشترین اعتبارات بانکی بخش کشاورزی ( بیش از ۵۰% آن ) توسط بانک کشاورزی تامین مالی می شود که نقش عمده ای در گزینه های تامین مالی کشاورز دارد و لذا در صورت عملکرد مناسب می تواند تاثیرات مثبت و مهمی بر این بخش اقتصادی از نظر تولید، درآمد، سرمایه گذاری و اشتغال داشته باشد. گرچه در ادبیات توسعه، بارها به این مطلب اشاره شده که در روند توسعه از اشتغال بخش کشاورزی کاسته و مازاد نیروی کار این بخش به بخش های صنعت و خدمات منتقل شده است، اما باید به این نکته توجه کرد که این مطلب در شرایطی صادق است که از همه امکانات موجود استفاده کامل شود(قره باغیان، ۱۳۷۱، ۵۵۴-۵۵۶)

در ایران از زمین، آب، اقلیم های متفاوت، فناوری و … به طور کامل و بهینه استاده نمی شود و بنابراین هنوز هم می توان با برنامه ریزی درست و مناسب با استفاده از منابع موجود و یا خلق منابع جدید، گزینه های اشتغال زایی را در این بخش توسعه داد. اهمیت موضوع علاوه بر تاکید بر وجود ظرفیت های موجود به این نکته بر می گردد که هزینه ایجاد شغل در این بخش نیز نسبت به دو بخش دیگر اقتصادی پایین تر است و در شرایط کنونی کشور، که با کمبود درآمدهای ارزی و ریالی مواجه است، شاید راهکار مناسب برای مقابله با بحران بیکاری، تغییر نگرش ها باشد تا هزینه سرمایه گذاری. اگر به این موضوع اعتقاد داشته باشیم که از منابع کشاورزی موجود بهره برداری کامل و بهینه نمی شود و اتلاف منابع وجود دارد و یا اینکه می توان با سرمایه گذاری اندک امکانات  جدیدی برای توسعه فعالیت در این بخش ایجاد کرد و می توان انتظار توسعه فرصت های شغلی در این بخش را نیز داشت.  به همین دلیل این تحقیق بر آن است تا با بررسی یکی از عوامل موثر بر اشتغال این بخش، یعنی اعتبارات، به بررسی تاثیر این عامل بر اشتغال بخش کشاورزی بپردازد (بختیاری و پاسبان، ۱۳۸۳)

۲-۲اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشورها:

شاید به طور خلاصه بتوان اهمیت بخش کشاورزی را در تولید مواد غذایی و مواد اولیه صنایع بیان کرد. بخش کشاورزی که در گذشته عمده ترین بخش فعالیت اقتصادی محسوب می شد، با شکل گیری و رشد نظام سرمایه داری در اروپا، بر پایه تولید صنعتی به گونه ای تکامل یافت که اینک کاملا با فعالیت های صنعتی در کشورهای پیشرفته، در آمیخته است(رزاقی، ۱۳۶۷، ص ۲۶۴)

بخش کشاورزی در مراحل اولیه رشد سرمایه داری و صنعتی شدن اروپا، در درجه اول نیروی کار ارزان برای صنایع فراهم ساخت. با مهاجرت های وسیع اجباری و گاه داوطلبانه از روستا به شهرهای نو بنیاد، مهاجرین با مزدی ناچیز در کارخانه ها به کار گمارده می شدند . علاوه بر تامین نیروی انسانی برای صنعت ، بخش هایی از سرمایه های کشاورزی نیز به دلیل پرسود بودن فعالیت های صنعتی از روستاها به شهرها تمایل یافت و به این ترتیب به تراکم سرمایه صنعتی و سرعت رشد این بخش افزوده شد.(همان منبع، ۲۶۴)

انتقال سرمایه از روستاها به شهر با روش های دیگر نیز همراه بود. تعیین قیمت ارزان برای تولیدات کشاورزی و قیمت بالا برای محصولات صنعتی و مصرفی روستائیان و دریافت انواع مالیات ها توسط حکومت مرکزی برای تهیه و اعطای اعتبارات ارزان مورد نیاز رشد سرمایه داری صنعتی، انتقال سرمایه های عظیمی را از روستاها به شهرها ویا از بخش کشاورزی به بخش صنعت موجب شد(همان منبع، ۲۶۴).

بخش کشاورزی همپای رشد صنعت، در نیاز عمده دیگر این بخش را نیز تامین می کرد. از آنجا که رشد صنعت با افزایش شهر نشینی همراه بود، تغذیه جمعیت فزاینده شهرها، افزایش تولید مواد غذایی و عرضه آن به قیمت مناسب را ضروری ساخت. با رشد صنعت و ماشینی شدن آن، نیاز به مواد اولیه کشاورزی نیز افزایش یافت و بخش کشاورزی تامین این مواد را با قیمتی ارزان برعهده گرفت( خالدی و حقیقت نژاد شیرازی، ۱۳۸۶).

اما ویژگی فوق در کشورهای توسعه نیافته و جهان سوم وجود نداشت. به طوری که بین این دو بخش در این کشورها گسستگی به وجود آمده بود. دیگر صنایع وارداتی و وابسته در کشورهای جهان سوم، بدون ارتباط با کشاورزی شکل گرفت، کشاورزی نیز بدون ارتباط با صنعت داخلی و امکانات آن رشد یافت. بخش کشاورزی به جای تولید برای رفع نیاز داخلی، به تولید برای بازار جهانی گرایش پیدا کرد. با توجه به پایین بودن قیمت و کاهش دائمی تولیدات در جهان سوم و نیز قیمت بالای واردات مورد نیاز بخش کشاورزی، سرمایه از بخش کشارزی داخلی به اقتصاد جهانی و به ویژه به کشورهای سرمایه داری پیشرفته انتقال یافت. به این ترتیب نه تنها توسعه بازار و رشد مصرف بخش کشاورزی داخلی به رشد صنعت نیانجامید؛ بلکه زمینه برای رشد صنایع در کشورهای امپریالیستی فراهم شد. در برخی کشورهای جهان سوم نیز مهاجرت نیروی کار ارزان (کارگر ساده و متخصص) از بخش های مختلف اقتصادی از جمله بخش کشاورزی، همراه با انتقال سرمایه های خصوصی و سود سرمایه های خارجی به کشورهای امپریالیستی، ضمن ایجاد اخلال در توسعه داخلی این کشورها شکوفایی اقتصادی در کشورهای توسعه یافته را باعث شد(همان ۲۶۶).

به این ترتیب ملاحظه می شود که روابط بین دو بخش کشاورزی و صنعت در جهان سوم همراه با رشد سرمایه داری – که خصوصیت عمده آن وابستگی است- به گونه ای دیگر صورت گرفت و امکانات موجود، به سود صنایع خارجی از دست رفت .

در شرایط فقدان و عقب ماندگی و یا وابستگی صنایع داخلی، این صنایع خارجی هستند که نیازهای بخش کشاورزی جهان سوم را برطرف کرده و ضمن تحمیل و تشدید وابستگی به بخش کشاورزی این کشورها، کل حرکت اقتصادی آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

با توجه به مطالب فوق آشکار است که توجه به امکانات بالقوه بخش کشاورزی با توجه به اهمیتی که این بخش در تامین مایحتاج غذایی انسانها دارد، می تواند بخش وسیعی از نیازهای اینگونه جوامع را برطرف ساخته، از وابستگی این کشورها جلوگیری به عمل آورد(قربانی، ۱۳۸۶).

۲-۳بخش کشاورزی در ایران:

اقتصاد ایران از چهار بخش کشاورزی، نفت و گاز، صنایع و  معادن و خدمات تشکیل شده است؛ که بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش های آن است(عزیزی، ۱۳۸۶، ۲۳).

از اواسط دوره قاجاریه، بخش کشاورزی ایران برخلاف گذشته به جای رشد متناسب با نیاز بخش های مختلف داخلی، به تدریج به تولید برای بازار جهانی و صنایع کشورهای استعماری کشیده شد. با این تغییر جهت، تامین مواد غذایی برای جمعیت کشور دچار نارسایی شد و قحطی و بیماری ناشی از آن، مرگ و میرهای مزمن و حادی را به وجود آورد. با وجود این بخش کشاورزی در ایران علی رغم وابستگی به بازار جهانی و سلطه سیاست های استعماری بر آن توانست تا دهه پس از کودتای ۱۳۳۲ نیز با افت و خیزهایی به تقاضاهای داخلی پاسخ دهد.در سالهای پس از کودتای ۱۳۳۲، کشاورز ی ایران نیز مانند بخش صنعت می رفت تا در مسیر رشدی وابسته قرار گیرد؛ اما برکنار از ایجاد واحدهای بزرگ و مدرن دامپروری، مرغداری و برخی کشت و صنعت ها، کشاورزی ایران به ویژه زراعت و دامپروری سنتی، در برابر امواج وابستگی مقاومت کرد(رزاقی ،۱۳۶۷، ۲۶۶).

۲-۳-۱سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی:

برای روشن شدن درجه اهمیت یک بخش در اقتصاد یک کشور، سهم آن از تولید ناخالص داخلی، شاخص مناسبی به نظر می آید.

بخش خدمات بالغ بر ۵۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده که تقریبا سهم آن از تولید به بیش از چهار برابر سهم بخش نفت و گاز بوده است. بخش صنایع و معادن و کشاورزی نیز به ترتیب ۲۴٫۲۱ و ۱۳٫۴۸ درصد تولید ناخالص داخلی را طی این دوره به خود اختصاص داده اند. هرچند طی سالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ سهم کشاورزی از تولید ناخالص داخلی به دلیل وجود درآمدهای نفتی و واردات محصولات کشاورزی و در نتیجه فقدان سوددهی و کاهش تولید در بخش کشاورزی در حال کاهش بوده، ولی در سالهای ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۷ که اقتصاد ایران و بخش نفت دچار تحریم های اقتصادی شد، سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی رو به افزایش گذاشت. اما در دهه مورد بررسی این سهم تغییر چندانی نداشته است. به طور کلی بخش کشاورزی، سهم عمده ای در تولید ناخالص داخلی دارد.

۲-۳-۲سهم بخش کشاورزی از صادرات:

اهمیت دیگر بخش کشاورزی در اقتصاد ملی، نقش و جایگاه کالاهای کشاورزی در صادرات و ارز آوری آنها است. به دلیل تجاری شدن بخش کشاورزی و وجود مزیت نسبی در برخی محصولات سبب شده که کالاهای کشاورزی نقش مهمی در صادرات غیر نفتی کشور داشته باشند(عزیزی، ۱۳۸۶، ۲۵).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق پایداری کشاورزی و کارایی و شاخص ها و روش های اندازه گیری آن
  • تحقیق فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و کاربردهای آن در بخش کشاورزی
  • تحقیق توسعه کشاورزی و عوامل بازدارنده آن در قالب نظریه های دولت(گزینش اجتماعی) و مولفه های طبیعی موثر در توسعه کشاورزی
  • تحقیق کارایی در کشاورزی و رهیافت های محاسبه کارآیی و جایگاه صنایع کنسانتره و نقش آن در کاهش ضایعات کشاورزی
  • تحقیق مفاهیم اشتغال و خود اشتغالی و اعتبارات خرد و نظریات و دیدگاههای موجود درباره اشتغال و اعتبارات خرد روستایی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.