تحقیق اهمیت حمل و نقل جاده‌ای و جایگاه آن در اقتصادکشور و تاریخچه و ضرورت آمایش سرزمین

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اهمیت حمل و نقل جاده‌ای و جایگاه آن در اقتصادکشور و تاریخچه و ضرورت آمایش سرزمین دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- عناصر اصلی سیستم حمل و نقل    ۶
۲-۲-۱- پیوندها    ۷
۲-۲- ۲- وسایل نقلیه    ۸
۲-۲-۳- پایانه ها    ۹
۲-۲-۴- برنامه عملیاتی و نیروی انسانی    ۹
۲-۳- حمل و نقل جاده ای    ۱۰
۲-۴- اهمیت روز افزون حمل و نقل جاده‌ای در جهان:    ۱۱
۲-۵- آثار اقتصادی برخی از طرح‌های حمل و نقل زمینی اجرا شده در جهان    ۱۲
۲-۶- جایگاه بخش حمل و نقل در اقتصادکشور    ۱۲
۲-۷- جایگاه زیر بخش حمل ‌و نقل جاده‌ای در اقتصادکشور    ۱۳
۲-۸- بررسی وضعیت حمل ‌و نقل در اتحادیه اروپا:    ۱۴
۲-۹- بررسی وضعیت حمل و نقل جاده ای در کشور:    ۱۵
۲-۱۰-  برنامه ریزی حمل و نقل    ۱۹
۲-۱۱- آمایش سرزمین    ۲۰
۲-۱۱-۱- برنامه ریزی و اهداف آمایش سرزمین    ۲۱
۲-۱۱-۲- توسعه‌ انسانی‌ و آمایش سرزمین    ۲۶
۲-۱۱-۳- ضرورتهای یکپارچه سازی برنامه ریزی توسعه سرزمینی    ۲۷
۲-۱۱-۴- تاریخچه آمایش سرزمین درجهان    ۲۸
۲-۱۱-۵- تاریخچه آمایش سرزمین درایران    ۲۹
۲-۱۱-۶- ضرورت آمایش سرزمین درایران    ۴۰
۲-۱۱-۷- آمایش سرزمین، راهکار توسعه پایدار    ۴۳
منابع:    ۵۰

منابع:

  بهبهانی، حمید. مطالعات حمل و نقل، انتشارات موسسه علمی دانش پژوهان برین، ۱۳۸۸٫

بختیاری، پیمان. استادی جعفری،مهدی .کرم رودی، محمود و وحبیبیان ، میقات.).”جایگاه انرژی های تجدیدپذیر در نظریه حمل و نقل پایدار مسافر، فصل نامه مطالعات مدیریت ترافیک ، ۱۳۸۸٫

استادی، جعفری. می آبادی، مهدی و حیدری می آبادی، حامد رضا. “ارزیابی حمل ونقل پایدار ملی با استفاده از مدل شاخص مبنا”، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل ونقل و ترافیک معاونت حمل و نقل وترافیک، تهران، ایران، ۱۳۹۰٫

عمیق، م. حمل و نقل، انتشارات افق، ۱۳۹۱٫

عبدوس، ح. ایمنی حمل ونقل جادهای ایران، انتشارات کارا، ۱۳۸۹٫

زندباف، ع. حمل و نقل، انتشارات شرکت انتشارات فنی ایران، ۱۳۸۸٫

حسینی، محمد حسن. روحانی، محمدجعفر. شفیعی، سید غفور و رجبی، سمیه.”برنامه ریزی حمل ونقل روستایی”.کنگره معماری وشهرسازی وتوسعه پایداری.۵ دی ماه، مشهد، ۱۳۹۲٫

. شاه محمدی، ز، حمل ونقل، انتشارات سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ۱۳۹۱٫

.دفتر آمار وتلفیق برنامه راه وشهرسازی، شهریور ماه ۱۳۹۲، وزارت راه وشهرسازی، معاونت برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل

ذوالفقاریان، سیامک، حمل و نقل عمومی، انتشارات تولد، ۱۳۸۸٫

ذوالفقاری، ع. حمل و نقل، انتشارات اردیبهشت، ۱۳۹۰٫

نوری، ح. درآمدی برآمایش سرزمین، انتشارات نگاه دانش، ۱۳۸۹٫

۲-۱- مقدمه

در جهان امروزصنعت حمل و نقل درشهرهای بزرگ وروبه رشدجایگاه خاصی داشته و همواره قسمت عمده ای ازامکانات و منابع را بطور مستقیم یا غیر مستقیم به خود اختصاص داده است تاجائی که کیفیت سیستم حمل و نقل و ظرفیت آن تاثیر فراوانی بر روی اقتصاد یک منطقه یا یک کشوردارد و داشتن سیستم های حمل و نقلی باکیفیت بالابعنوان شاخصی برای کشورهای پیشرفته صنعتی مطرح می باشد، همین مسئله حاکی ازاین واقعیت است که حمل و نقل یک عامل اساسی درپیشرفت اقتصادی بوده و توسعه پایدار و تحکیم موقعیت اقتصادی یک منطقه یک کشور بدون توسعه و بهبود وضعیت حمل ونقل درآن امکان پذیرنمی باشد. (بهبهانی حمید، ۱۳۸۱)

مسائل و معضلات سیستمهای حمل ونقل شهری ازقبیل:

افزایش زمان های تلف شده

آلودگی های زیست محیطی

افزایش مصرف منابع انرژی

کاهش رضایت مندی بهره برداران

مشکلات نظارت ومدیریت ترافیک

افزایش خسارت های مادی ومعنوی ناشی ازتصادفات

به یک مشکل جدی تبدیل شده است.

امروزه افزایش تسهیلات حمل ونقل به دلیل نیاز به سرمایه گذاری کلان و زمان زیاد جهت اجراء، همواره با محدودیتهای گسترده ای روبرواست و دیگر به روشهای سخت افزاری و گسترش و توسعه شبکه خیابانی نمیتوان بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد نمود کمائینکه پس ازچند سال مجدداً با کمبود ظرفیت مواجه شده و تکرار آن امری محال و نامعقول خواهد بود.کاربری زمین و حمل ونقل دو روی یک سکه اند، تصمیم دریکی بر دیگری اثرمی گذارد و برنامه ریزی در یکی می تواند درتحقق اهداف دیگری هم مؤثر واقع شود. درواقع حمل و نقل و کاربری زمین به همراه سایر مؤلفه های مرتبط دیگر، سیستمی را شکل می دهدکه لازم است به صورت یکپارچه نگریسته، فهم و برنامه ریزی شود. (زند باف، ۱۳۸۲)

حمل و نقل پایدار مجوعه ای از سیاست ها و دستورالعمل های یکپارچه، پویا، پیوسته و در بر دارنده اهداف اقتصادی، اجتماع و زیست محیطی است که توزیع عادلانه و استفاده مؤثر از منابع جهت رفع نیازهای حمل و نقل جامعه و نسل های آتی را به همراه دارد. (استادی جعفری و حیدری ، ۱۳۹۰) همچنین موسسه حمل و نقل کانادا هدف از ایجاد سامانه حمل و نقل پایدار را کسب اطمینان از در نظرگرفتن عوامل زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در تصمیم گیری های مرتبط با فعالیت های حمل و نقل ذکر و تعریف ذیل را ارائه کرده است:

مؤثرترین و راحت ترین طریق جابجایی مسافر و کالا با کمترین میزان مصرف انرژی (در زمینه سوخت) با مقبول ترین هزینه، کمترین ترافیک و اثرات منفی زیست محیطی نظیر آلودگی هوا و صدا و اجرای شدید مقررات ترافیکی، همچنین در گزارش بانک جهانی در سال ۱۹۹۶ حمل و نقل پایدار و ارکان آن این چنین تعریف کرده : ۱- رکن اقتصادی و مالی که شامل مناسب بودن ساختار سازمانی، اقدامات وسرمایه گذاری برای زیر ساخت های حمل و نقل است.۲- رکن زیست محیطی و اکولوژیکی که شامل بررسی چگونگی سرمایه گذاری برای حمل و نقل و انتخاب اشکال مختلف حمل و نقل که روی کاهش مصرف انرژی و انتشار آلاینده ها اثر می گذارد، است. ۳- رکن اجتماعی که بر کافی بودن دسترسی به خدمات حمل ونقل برای همه اقشار جامعه تأکید دارد. به این ترتیب حمل ونقل پایدار بدین صورت تعریف می شود: راهبرد حمل ونقل پایدار دستورالعملی چند بعدی یکپارچه، پویا وپیوسته است که تضمین کننده توزیع عادلانه امکانات و احتیاجات در زمان ها و مکان های مختلف با در نظرگیری عوامل متغیر و مؤثر در شبکه شهری و بین شهری است. (بختیاری و همکاران، ۱۳۸۸)

حمل و نقل یکی از مهمترین زیرساختهای جوامع امروزی به شمار می آید که به منظور رفع نیازهای اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده است.

با تغییر این نیازها و با تغییر سیستم های حمل و نقل، شرایطی پیش می آید که در آنها حمل و نقل به صورت یک مشکل و یا معضل رخ می نماید.

مهمترین چالش های حمل و نقل در شرایط فعلی به شرح ذیل می باشد:

❖  بهبود ایمنی (آمار بالای تلفات و جراحات ناشی از سوانح حمل ونقل)

❖  مدیریت تراکم (فزونی تقاضا برظرفیت سیستم ها)

❖  تأمین دسترسی برابر (دسترسی مناسب به سیستم های حمل ونقل برای تمام گروههای مردم)

❖  حفظ محیط زیست (تاثیرسیستمهای حمل ونقل بر محیط زیست)

❖  بکارگیری فن آوریهای جدید (به کارگیری سیستمهای هوشمند – ITS)

❖  تأمین منابع مالی (کمبود منابع مالی دولتی)

❖  ایجاد ساختار تشکیلاتی مناسب (استفاده از بخش خصوصی وبهبود ساختار های دولتی)

۲-۲- عناصر اصلی سیستم حمل و نقل

ترافیک در لغت به معنای تردد وآمد و شد است که گاهی به اشتباه جهت بیان وضعیت راه بندان و تراکم به کار برده می شود. ترافیک و حمل ونقل در عمل بررسی ارتباط فی ما بین انسان، وسیله نقلیه، راه ومحیط اطراف است و در علم مهندسی یک سیستم مناسب حمل و نقل و ترافیک با هماهنگی سه عامل مهندسی – نظارت بر اجرای مقررات و آموزش بدست می آید.

هدف مهندسی و برنامه ریزی حمل ونقل و ترافیک ایجاد دسترسی متعادل انسان و کالا با مفهوم زمان و هزینه کمتر، حرکت ایمن تر و آسایش بیشتر در هر سفر و اقتصاد بهتر جامعه در محیطی سالم تر، می باشد یا به عبارت دیگر کاربرد اصول فنی و علمی در برنامه ریزی، طراحی، بهره برداری و مدیریت تسهیلات مربوط به کلیه وسیله های حمل و نقل به منظور تأمین جابجایی ایمن، سریع، راحت، فراهم، با صرفه و سازگار با محیط زیست برای انسان وکالا می باشد. بدین ترتیب مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل وترافیک ترکیبی از عوامل فنی/ مهندسی – اجتماعی – برنامه ریزی منطقه ای – روانشناسی – آمار واحتمالات-  سیاست و اقتصاد و محیط زیست می باشد.

بخش کالبدی غالب سیستم های حمل ونقل شامل چهار جزء اصلی زیراست:

پیوندها: راهها یا خطوط ارتباطی بین دو یا چند نقطه که لوله ها، نقاله ها، خطوط دریایی و راه های هوایی را نیز می توان در زمره پیوندها تلقی کرد.

وسایل نقلیه: وسیله های جابجایی انسان وکالا از یک گره به گره دیگر درامتداد یک پیوند که خودروی سواری، اتوبوس، کشتی، هواپیما، تسمه و کابل نقاله مثالهایی از آن به شمارمی آیند.

پایانه ها: گره هایی که سفر وسایل نقلیه در آنها آغاز می شود یا پایان می پذیرد. توقفگاه‌های سرپوشیده، توقفگاههای روباز، باراندازها، ایستگاه های اتوبوس، فرودگاه ها، ایستگاههای راه آهن و پایانه های اتوبوسرانی از نمونه های پایانه ها می باشند.

. برنامه عملیاتی ونیروی انسانی: براساس آنها، ساخت، بهره برداری، مدیریت و نگهداری پیوندها، وسایل نقلیه و پایانه ها انجام می شود.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.