تحقیق اینترنت و کارکردها و کاربردهای آن و اضطراب اینترنتی و پیامدهای اضطراب رایانه و اینترنت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اینترنت و کارکردها و کاربردهای آن و اضطراب اینترنتی و پیامدهای اضطراب رایانه و اینترنت  دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱- اینترنت چیست؟    ۶
۲-۱-۱- اینترنت و اهمیت آن    ۶
۲-۲- پیدایش اینترنت    ۷
۲-۲-۱- تاریخچه پیدایش اینترنت در جهان    ۹
۲-۲-۲- تاریخچه اینترنت در ایران    ۹
۲-۳- اینترنت و جامعه اطلاعاتی    ۱۱
۲-۴- کاربردها و کارکردهای اینترنت    ۱۲
۲-۴-۱- کاربردهای ارتباطی    ۱۲
۲-۴-۲- کاربردهای اطلاعرسانی    ۱۴
۲-۴-۳- کارکردهای اینترنت    ۱۴
۲-۵- محیطهای اینترنت    ۱۵
۲-۶- میزان استفاده از اینترنت در جهان    ۱۶
۲-۶-۱- گزراش رسمی درباره میزان کاربران اینترنت تا آغاز سال ۲۰۱۱    ۱۷
۲-۶-۲- میزان استفاده از پست الکترونیکی    ۱۷
۲-۶-۳-میزان استفاده از اینترنت در ایران    ۱۸
۲-۶-۴- نوع کاربریها در ایران    ۱۹
۲-۷- اضطراب    ۱۹
۲-۷-۱- تعریف اضطراب و اختلالات اضطرابی    ۲۱
۲-۷-۲- علایم اضطراب    ۲۲
۲-۷-۳- علایم اضطراب از دیدگاه کاپلان و سادوک    ۲۳
۲-۸- اضطراب اینترنتی    ۲۴
۲-۸-۱- تاریخچه اضطراب اینترنتی    ۲۵
۲-۸-۲- تعریف اضطراب اینترنتی    ۲۵
۲-۹- نشانههای اضطراب اینترنتی در دانشجویان    ۲۶
۲-۱۰- میزان شیوع اضطراب رایانه و اینترنت    ۲۷
۲-۱۱- پیامدهای اضطراب رایانه و اینترنت در محیط کار و آموزش    ۲۸
۲-۱۲- لذت درک شده    ۲۸
۲-۱۳- سودمندی درک شده    ۲۹
۲-۱۴- خودکارآمدی    ۳۰
۲-۱۵- مروری بر مطالعات انجام شده    ۳۱
۲-۱۵-۱- پژوهش‌های داخلی    ۳۱
۲-۱۵-۲- پژوهش‌های خارجی    ۳۴
۲-۱۵-۳- نتیجهگیری    ۳۶
منابع و مأخذ    ۳۸

منابع

دیویس (۱۹۹۲). چشم اندازهای جدید روان­شناسی اجتماعی. مجله پژوهش­های روان­شناختی. ١٣ (١). ۵١-٨۴.

معیدفر، سعید، حبیب­پور کتابی، کرم، گنجی، احمد. (۱۳۹۰). مطالعه پدیده استفاده اعتیادی از اینترنت در بین نوجوانان و جوانان (۲۵-۱۵ سال) شهر تهران. مجله جهانی رسانه. ۴٫ ۱-۲۴٫

ملکی، زیبا، گودرزی، مرجان، محتشمی، لیلا، فقیهی، بنفشه. (۱۳۸۹). بررسی نگرش و عملکرد اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به کاربرد کامپیوتر و اینترنت در آموزش دندانپزشکی در سال ۸۵-۱۳۸۴٫ مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. ۲۸ (۱). ۴۰-۴۷٫

الکساندر، ژانت ای. آن نیت، مارشا. (۱۳۸۳). شناخت وب: چگونه کیفیت اطلاعات موجود بر وب را ارزیابی نموده و صفحاتی این­ گونه پدید آورد. مترجم محمد اسماعیل. تهران: نشر دبیزش.

امیدوار، احمد، صارمی، علی­اکبر. (۱۳۸۱). اعتیاد به اینترنت (توصیف – سبب شناسی- پیشگیری- درمان و مقیاس­های سنجش اختلال اعتیاد به اینترنت. مشهد: انتشارات تمرین.

شفیعی، شفیع. (۱۳۸۶). اینترنت و نقش آن در زندگی اجتماعی. تهران: امیرکبیر.

شیری، علی اصغر. (۱۳۷۸). اینترنت جنبه­های نظری و کاربردی آن. تهران: نشر کتابدار.

شیری، علی اصغر. (۱۳۷۸). درآمدی بر شبکه جهانی اینترنت: اینترنت جنبه­های نظری و کاربردی آن (در کتابخانه، مراکز آموزشی و تحقیقاتی). تهران: کتابدار.

لاودن، کنت سی، لاودن، جین پی (١٣٨۰). فن­آوری اطلاعات (حمید محسنی، مترجم). تهران: نشر کتابدار.

لواسانی، مسعود. (۱۳۸۲). بررسی را بطه بین متغیر‌های فردی با اضطراب رایانه در دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران. پایان نامه دکتر ای روانشناسی. دانشگاه تهران. آذر، ماهیار، نوحی، سیما. (۱۳۸۰). درسنامه روان­پزشکی (جلد دوم). تهران: انتشارات ارجمند.

آقاجانی فشارکی، حوری­ناز. (۱۳۸۹). بررسی میزان و چگونگی استفاده از اینترنت در فعالیت­های علمی و پژوهشی اعضای هیأت علمی گروه­های فنی و مهندسی و علوم پایه دانشگاه­های اصفهان و صنعتی اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه اصفهان.

آهوقلندری، مریم. (۱۳۸۳). کاربرد رفتاردرمانی شناختی در تبیین و درمان اختلالات هیجانی. تهران: نشر کنکاش.

مقدمه

در هزاره نوین شاهد تحولات شگرف فناوری و تأثیرات فرهنگی، اجتماعی، و حرفه­ای ناشی از آن هستیم. انقلاب الکترونیک، انفجار اطلاعاتی و انقلاب رایانه­ای تفاوت­های کمی و کیفی بسیاری را در جهان نسبت به گذشته­ای نه چندان دور فراهم آورده و جهان را به کلیتی واحد نزدیک کرده­است. امروزه در جوامع گوناگون، اینترنت در حال تبدیل شدن به جزیی از زندگی روزمره مردم است (امیدوار و صارمی، ۱۳۸۱). رایانه و اینترنت و نفوذ گسترده آن در دنیای امروز باعث شده که آحاد انسانی به نحوی با این تکنولوژی درگیر شده و با آن سروکار داشته باشند. این تقاضای فزاینده برای بسیاری از افراد، با اضطراب و استرس همراه است. اضطراب رایانه­ای و اینترنت، نوع خاصی از اضطراب است که معمولاً در یک موقعیت خاص رخ داده و افرادی که مبتلا به این اضطراب هستند ممکن است ترسی از ناآشنایی، احساس ناکامی، خجالت و شرم، شکست و یأس و ناامیدی را تجربه کنند. در این مقاله ابتدا در مورد اینترنت، تعریف و تاریخچه پیدایش آن، اینترنت و جامعه اطلاعاتی، کارکردها و کاربردهای آن، آمارهای جهانی استفاده از اینترنت، اضطراب به طور کلی و اضطراب اینترنتی به طور خاص، علایم و نشانه‌های خطر، بحث شده و در نهایت تحقیقات انجام شده در ایران و خارج مورد توجه قرار می­گیرد.

۲-۱- اینترنت چیست؟

فناوری رایانه و اینترنت به طور وسیعی در جامعه گسترش پیدا کرده­ و با تمامی جنبه­های زندگی از مدرسه تا محل کار، خدمات بانکی، خرید و فروش، پرداخت مالیات و حتی رأی­گیری تلفیق شده­است (شیلز و بهارمن[۱]، ۲۰۰۰). مهم­ترین تغییر ایجاد شده به­وسیله فناوری توسط مارشال مک لوهان[۲] در یک جمله خلاصه شده و آن تبدیل جهان به یک دهکده واحد است؛ بدین معنا که مردم نقاط مختلف در سراسر کره زمین به مثابه یک دهکده، امکان برقراری ارتباط با یکدیگر و اطلاع از اخبار و رویدادهای جهانی را دارند (شفیعی، ۱۳۸۶). امروزه اینترنت یک وسیله حیاتی برای بسیاری از مردم به شمار می­رود. با وجود این و علی­رغم امتیازها و قابلیت­های فراوان، اینترنت مشکلات جدی بسیاری ایجاد کرده ­است که از آن جمله می­توان به انبوه­سازی و انفجار اطلاعات، ارایه تصاویر و مطالب نابهنجار و مشکلات محرمانگی اطلاعات اشاره کرد. با این حال دسترسی به اینترنت در سراسر دنیا، پدیده­ای رو به گسترش است و هر روز تعداد بیشتری از افراد در زمره استفاده کنندگان اینترنت قرار می­گیرند. در بین کاربران اینترنت، جوانان و دانشجویان بیشترین استفاده­کنندگان هستند (معیدفر و همکاران، ۱۳۹۰). دانشجویان در مقایسه با سایر اقشار اجتماع به عنوان یکی از اصلی­ترین کاربران اینترنت محسوب می‌شوند، به طوری­که اینترنت به عنوان جزیی از زندگی روزانه آنان قرار گرفته­است. دانشجویان به واسطه کارکردهای متنوع فناوری با انگیزه­های متفاوتی، از اینترنت استفاده می­کنند (پیو[۳]، ۲۰۰۳).

در قرن بیست و یکم، نگرش افراد نسبت به استفاده و یادگیری از طریق اینترنت، رشد اقتصادی و آموزشی یک جامعه را تعیین می­کند (تسایی[۴] و همکاران، ۲۰۰۰). نگرش کاربران نقش مهمی در استفاده و یادگیری از اینترنت به منظور آموزش و یادگیری ایفا می­کند (میلی تودوا و والیشن[۵]، ۲۰۰۰).

۲-۱-۱- اینترنت و اهمیت آن

اینترنت به عنوان پدیده­ای اطلاعاتی و فناورانه پیوسته رو به گسترش است. اینترنت قوی­ترین ابزاری است که تا کنون برای مبادله­ی اطلاعات اختراع شده­است. این مجموعه به هم پیوسته­ی رایانه­ها که به واسطه­ی خطوط تلفنی با هم مکالمه می­کنند، به­ویژه از چند سال پیش به­طور شگفت­آوری رشد کرده­است. اینترنت مواردی مانند نرم­افزار، موسیقی، تصاویر چند رسانه­ای، فیلم و متن را در شکل ابزارهای الکترونیکی در اختیار ما می­گذارد. اینترنت امکان ارتباط پویا و باز را برای مکالمه­ی تعداد زیادی از مردم در یک زمان فراهم می­آورد. این ابزار متشکل از صدها هزار شبکه خصوصی و عمومی، بزرگ­ترین و پراستفاده ترین شبکه جهانی است که صدها هزار شبکه مختلف را در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا به­هم متصل ساخته­است.

با ظهور اینترنت، انقلابی گسترده در ارایه خدمات اطلاع­رسانی رخ داده­است، چنانچه تازه­ترین اطلاعات را می­توان به وسیله اینترنت، تقریباً بدون هیچ هزینه­ای برای میلیون­ها نفر در سراسر جهان ارسال نمود (الکساندر، ۱۳۸۳). اساساً، اینترنت را می­توان منشأ یکی از مهم­ترین تحولات عصر حاضر در عرصه ارتباطات دانست. اینترنت با قابلیت آسان و ارزان، تعداد زیادی از افراد را در مکان­های مختلف و در سراسر جهان به­هم متصل کرده، در عین حال یکی از مناسب­ترین، سریع­ترین، و ساده­ترین راه­ها جهت ارتباط دوسویه میان سازمان­ها و کلیه افراد و نهادهای مختلف است (افشار و همکاران، ۱۳۷۸).

۲-۲- پیدایش اینترنت

ظهور اینترنت به دهه ۱۹۶۰ برمی­گردد زمانی که دولت ایالات متحده آمریکا براساس طرحی موسوم به “آژانس تحقیق پروژه­‌های پیشرفته[۶]” که در آن زمان برای کارکردهای دفاعی بوجود آمده بود، را اجرا نمود. طرح این بود که رایانه­های موجود در شهرهای مختلف (در آن زمان چیزی بنام کامپیوتر شخصی وجود نداشت بلکه سازمان­های بزرگ و دانشگاه­ها و مراکز دولتی معمولاً دارای سیستم­های کامپیوتر بزرگ[۷] بودند) که هر کدام اطلاعات خاص خود را در آن ذخیره داشتند، بتوانند در صورت نیاز با یکدیگر اتصال برقرار نموده[۸] و اطلاعات را به یکدیگر منتقل کرده [۹]و یا در صورت ایجاد بستر مناسب اطلاعات را در حالت اشتراک[۱۰] قرار دهند. در همان دوران سیستم­هایی بوجود آمده بود که امکان ارتباط بین کامپیوترهای یک سازمان را از طریق متخصصین همان سازمان فراهم می­نمودند، به­طوری­که رایانه­های موجود در بخش­ها یا طبقات مختلف با یکدیگر تبادل اطلاعات نموده و امکان ارسال نامه بین بخش­های مختلف سازمان را فراهم می­کردند، اکنون به این سیستم ارسال پست الکترونیک [۱۱] می­گویند. اما برای اتصال و ارتباط این شبکه‌های کوچک و پراکنده که هر کدام به روش و استاندارد­های محلی کار می­کردند استانداردهای جدید و مشخصی که همان پروتکل­ها[۱۲] هستند، توسط کارشناسان وضع شد. سرانجام درسال ۱۹۶۱ تعداد چهار کامپیوتر در دو ایالت مختلف با موفقیت ارتباط برقرار کردند و با اضافه­شدن واژه نت[۱۳] به طرح اولیه، نام آرپانت[۱۴] برای آن منظور شد.

[۱]– Shields & Beharman

[۲]– Marshal M- C- louhan

[۳]– Pew

[۴]– Tsai

[۵]– Militodoa & Validation

[۶]– Advanced Research Project Agency Network (ARPANET)

[۷]– MainFrame

[۸]– Connect

[۹]– Communicate

[۱۰]– Share

[۱۱]– Email

[۱۲]– Protocol

[۱۳]– Net

[۱۴]– Arpanet

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اضطراب و نظریه های آن
  • تحقیق اضطراب و شاخص‌های همودینامیک و روش‌های آرام‌سازی
  • تحقیق تیز هوشی، خود پنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس، اضطراب امتحان
  • تحقیق عوامل موثر بر اضطراب کودک ( عوامل خانوادگی و سبک های تفکر نگرش های فرزند پروری)
  • تحقیق راهبردهای مقابله با استرس و اضطراب و اختلالات اضطرابی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.