417 views
پیشینه تحقیق اینترنت و کارکردها و کاربردهای آن و اضطراب اینترنتی و پیامدهای اضطراب رایانه و اینترنت دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
۲-۱- اینترنت چیست؟ ۶
۲-۱-۱- اینترنت و اهمیت آن ۶
۲-۲- پیدایش اینترنت ۷
۲-۲-۱- تاریخچه پیدایش اینترنت در جهان ۹
۲-۲-۲- تاریخچه اینترنت در ایران ۹
۲-۳- اینترنت و جامعه اطلاعاتی ۱۱
۲-۴- کاربردها و کارکردهای اینترنت ۱۲
۲-۴-۱- کاربردهای ارتباطی ۱۲
۲-۴-۲- کاربردهای اطلاعرسانی ۱۴
۲-۴-۳- کارکردهای اینترنت ۱۴
۲-۵- محیطهای اینترنت ۱۵
۲-۶- میزان استفاده از اینترنت در جهان ۱۶
۲-۶-۱- گزراش رسمی درباره میزان کاربران اینترنت تا آغاز سال ۲۰۱۱ ۱۷
۲-۶-۲- میزان استفاده از پست الکترونیکی ۱۷
۲-۶-۳-میزان استفاده از اینترنت در ایران ۱۸
۲-۶-۴- نوع کاربریها در ایران ۱۹
۲-۷- اضطراب ۱۹
۲-۷-۱- تعریف اضطراب و اختلالات اضطرابی ۲۱
۲-۷-۲- علایم اضطراب ۲۲
۲-۷-۳- علایم اضطراب از دیدگاه کاپلان و سادوک ۲۳
۲-۸- اضطراب اینترنتی ۲۴
۲-۸-۱- تاریخچه اضطراب اینترنتی ۲۵
۲-۸-۲- تعریف اضطراب اینترنتی ۲۵
۲-۹- نشانههای اضطراب اینترنتی در دانشجویان ۲۶
۲-۱۰- میزان شیوع اضطراب رایانه و اینترنت ۲۷
۲-۱۱- پیامدهای اضطراب رایانه و اینترنت در محیط کار و آموزش ۲۸
۲-۱۲- لذت درک شده ۲۸
۲-۱۳- سودمندی درک شده ۲۹
۲-۱۴- خودکارآمدی ۳۰
۲-۱۵- مروری بر مطالعات انجام شده ۳۱
۲-۱۵-۱- پژوهشهای داخلی ۳۱
۲-۱۵-۲- پژوهشهای خارجی ۳۴
۲-۱۵-۳- نتیجهگیری ۳۶
منابع و مأخذ ۳۸
دیویس (۱۹۹۲). چشم اندازهای جدید روانشناسی اجتماعی. مجله پژوهشهای روانشناختی. ١٣ (١). ۵١-٨۴.
معیدفر، سعید، حبیبپور کتابی، کرم، گنجی، احمد. (۱۳۹۰). مطالعه پدیده استفاده اعتیادی از اینترنت در بین نوجوانان و جوانان (۲۵-۱۵ سال) شهر تهران. مجله جهانی رسانه. ۴٫ ۱-۲۴٫
ملکی، زیبا، گودرزی، مرجان، محتشمی، لیلا، فقیهی، بنفشه. (۱۳۸۹). بررسی نگرش و عملکرد اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به کاربرد کامپیوتر و اینترنت در آموزش دندانپزشکی در سال ۸۵-۱۳۸۴٫ مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. ۲۸ (۱). ۴۰-۴۷٫
الکساندر، ژانت ای. آن نیت، مارشا. (۱۳۸۳). شناخت وب: چگونه کیفیت اطلاعات موجود بر وب را ارزیابی نموده و صفحاتی این گونه پدید آورد. مترجم محمد اسماعیل. تهران: نشر دبیزش.
امیدوار، احمد، صارمی، علیاکبر. (۱۳۸۱). اعتیاد به اینترنت (توصیف – سبب شناسی- پیشگیری- درمان و مقیاسهای سنجش اختلال اعتیاد به اینترنت. مشهد: انتشارات تمرین.
شفیعی، شفیع. (۱۳۸۶). اینترنت و نقش آن در زندگی اجتماعی. تهران: امیرکبیر.
شیری، علی اصغر. (۱۳۷۸). اینترنت جنبههای نظری و کاربردی آن. تهران: نشر کتابدار.
شیری، علی اصغر. (۱۳۷۸). درآمدی بر شبکه جهانی اینترنت: اینترنت جنبههای نظری و کاربردی آن (در کتابخانه، مراکز آموزشی و تحقیقاتی). تهران: کتابدار.
لاودن، کنت سی، لاودن، جین پی (١٣٨۰). فنآوری اطلاعات (حمید محسنی، مترجم). تهران: نشر کتابدار.
لواسانی، مسعود. (۱۳۸۲). بررسی را بطه بین متغیرهای فردی با اضطراب رایانه در دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران. پایان نامه دکتر ای روانشناسی. دانشگاه تهران. آذر، ماهیار، نوحی، سیما. (۱۳۸۰). درسنامه روانپزشکی (جلد دوم). تهران: انتشارات ارجمند.
آقاجانی فشارکی، حوریناز. (۱۳۸۹). بررسی میزان و چگونگی استفاده از اینترنت در فعالیتهای علمی و پژوهشی اعضای هیأت علمی گروههای فنی و مهندسی و علوم پایه دانشگاههای اصفهان و صنعتی اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
آهوقلندری، مریم. (۱۳۸۳). کاربرد رفتاردرمانی شناختی در تبیین و درمان اختلالات هیجانی. تهران: نشر کنکاش.
در هزاره نوین شاهد تحولات شگرف فناوری و تأثیرات فرهنگی، اجتماعی، و حرفهای ناشی از آن هستیم. انقلاب الکترونیک، انفجار اطلاعاتی و انقلاب رایانهای تفاوتهای کمی و کیفی بسیاری را در جهان نسبت به گذشتهای نه چندان دور فراهم آورده و جهان را به کلیتی واحد نزدیک کردهاست. امروزه در جوامع گوناگون، اینترنت در حال تبدیل شدن به جزیی از زندگی روزمره مردم است (امیدوار و صارمی، ۱۳۸۱). رایانه و اینترنت و نفوذ گسترده آن در دنیای امروز باعث شده که آحاد انسانی به نحوی با این تکنولوژی درگیر شده و با آن سروکار داشته باشند. این تقاضای فزاینده برای بسیاری از افراد، با اضطراب و استرس همراه است. اضطراب رایانهای و اینترنت، نوع خاصی از اضطراب است که معمولاً در یک موقعیت خاص رخ داده و افرادی که مبتلا به این اضطراب هستند ممکن است ترسی از ناآشنایی، احساس ناکامی، خجالت و شرم، شکست و یأس و ناامیدی را تجربه کنند. در این مقاله ابتدا در مورد اینترنت، تعریف و تاریخچه پیدایش آن، اینترنت و جامعه اطلاعاتی، کارکردها و کاربردهای آن، آمارهای جهانی استفاده از اینترنت، اضطراب به طور کلی و اضطراب اینترنتی به طور خاص، علایم و نشانههای خطر، بحث شده و در نهایت تحقیقات انجام شده در ایران و خارج مورد توجه قرار میگیرد.
فناوری رایانه و اینترنت به طور وسیعی در جامعه گسترش پیدا کرده و با تمامی جنبههای زندگی از مدرسه تا محل کار، خدمات بانکی، خرید و فروش، پرداخت مالیات و حتی رأیگیری تلفیق شدهاست (شیلز و بهارمن[۱]، ۲۰۰۰). مهمترین تغییر ایجاد شده بهوسیله فناوری توسط مارشال مک لوهان[۲] در یک جمله خلاصه شده و آن تبدیل جهان به یک دهکده واحد است؛ بدین معنا که مردم نقاط مختلف در سراسر کره زمین به مثابه یک دهکده، امکان برقراری ارتباط با یکدیگر و اطلاع از اخبار و رویدادهای جهانی را دارند (شفیعی، ۱۳۸۶). امروزه اینترنت یک وسیله حیاتی برای بسیاری از مردم به شمار میرود. با وجود این و علیرغم امتیازها و قابلیتهای فراوان، اینترنت مشکلات جدی بسیاری ایجاد کرده است که از آن جمله میتوان به انبوهسازی و انفجار اطلاعات، ارایه تصاویر و مطالب نابهنجار و مشکلات محرمانگی اطلاعات اشاره کرد. با این حال دسترسی به اینترنت در سراسر دنیا، پدیدهای رو به گسترش است و هر روز تعداد بیشتری از افراد در زمره استفاده کنندگان اینترنت قرار میگیرند. در بین کاربران اینترنت، جوانان و دانشجویان بیشترین استفادهکنندگان هستند (معیدفر و همکاران، ۱۳۹۰). دانشجویان در مقایسه با سایر اقشار اجتماع به عنوان یکی از اصلیترین کاربران اینترنت محسوب میشوند، به طوریکه اینترنت به عنوان جزیی از زندگی روزانه آنان قرار گرفتهاست. دانشجویان به واسطه کارکردهای متنوع فناوری با انگیزههای متفاوتی، از اینترنت استفاده میکنند (پیو[۳]، ۲۰۰۳).
در قرن بیست و یکم، نگرش افراد نسبت به استفاده و یادگیری از طریق اینترنت، رشد اقتصادی و آموزشی یک جامعه را تعیین میکند (تسایی[۴] و همکاران، ۲۰۰۰). نگرش کاربران نقش مهمی در استفاده و یادگیری از اینترنت به منظور آموزش و یادگیری ایفا میکند (میلی تودوا و والیشن[۵]، ۲۰۰۰).
اینترنت به عنوان پدیدهای اطلاعاتی و فناورانه پیوسته رو به گسترش است. اینترنت قویترین ابزاری است که تا کنون برای مبادلهی اطلاعات اختراع شدهاست. این مجموعه به هم پیوستهی رایانهها که به واسطهی خطوط تلفنی با هم مکالمه میکنند، بهویژه از چند سال پیش بهطور شگفتآوری رشد کردهاست. اینترنت مواردی مانند نرمافزار، موسیقی، تصاویر چند رسانهای، فیلم و متن را در شکل ابزارهای الکترونیکی در اختیار ما میگذارد. اینترنت امکان ارتباط پویا و باز را برای مکالمهی تعداد زیادی از مردم در یک زمان فراهم میآورد. این ابزار متشکل از صدها هزار شبکه خصوصی و عمومی، بزرگترین و پراستفاده ترین شبکه جهانی است که صدها هزار شبکه مختلف را در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا بههم متصل ساختهاست.
با ظهور اینترنت، انقلابی گسترده در ارایه خدمات اطلاعرسانی رخ دادهاست، چنانچه تازهترین اطلاعات را میتوان به وسیله اینترنت، تقریباً بدون هیچ هزینهای برای میلیونها نفر در سراسر جهان ارسال نمود (الکساندر، ۱۳۸۳). اساساً، اینترنت را میتوان منشأ یکی از مهمترین تحولات عصر حاضر در عرصه ارتباطات دانست. اینترنت با قابلیت آسان و ارزان، تعداد زیادی از افراد را در مکانهای مختلف و در سراسر جهان بههم متصل کرده، در عین حال یکی از مناسبترین، سریعترین، و سادهترین راهها جهت ارتباط دوسویه میان سازمانها و کلیه افراد و نهادهای مختلف است (افشار و همکاران، ۱۳۷۸).
ظهور اینترنت به دهه ۱۹۶۰ برمیگردد زمانی که دولت ایالات متحده آمریکا براساس طرحی موسوم به “آژانس تحقیق پروژههای پیشرفته[۶]” که در آن زمان برای کارکردهای دفاعی بوجود آمده بود، را اجرا نمود. طرح این بود که رایانههای موجود در شهرهای مختلف (در آن زمان چیزی بنام کامپیوتر شخصی وجود نداشت بلکه سازمانهای بزرگ و دانشگاهها و مراکز دولتی معمولاً دارای سیستمهای کامپیوتر بزرگ[۷] بودند) که هر کدام اطلاعات خاص خود را در آن ذخیره داشتند، بتوانند در صورت نیاز با یکدیگر اتصال برقرار نموده[۸] و اطلاعات را به یکدیگر منتقل کرده [۹]و یا در صورت ایجاد بستر مناسب اطلاعات را در حالت اشتراک[۱۰] قرار دهند. در همان دوران سیستمهایی بوجود آمده بود که امکان ارتباط بین کامپیوترهای یک سازمان را از طریق متخصصین همان سازمان فراهم مینمودند، بهطوریکه رایانههای موجود در بخشها یا طبقات مختلف با یکدیگر تبادل اطلاعات نموده و امکان ارسال نامه بین بخشهای مختلف سازمان را فراهم میکردند، اکنون به این سیستم ارسال پست الکترونیک [۱۱] میگویند. اما برای اتصال و ارتباط این شبکههای کوچک و پراکنده که هر کدام به روش و استانداردهای محلی کار میکردند استانداردهای جدید و مشخصی که همان پروتکلها[۱۲] هستند، توسط کارشناسان وضع شد. سرانجام درسال ۱۹۶۱ تعداد چهار کامپیوتر در دو ایالت مختلف با موفقیت ارتباط برقرار کردند و با اضافهشدن واژه نت[۱۳] به طرح اولیه، نام آرپانت[۱۴] برای آن منظور شد.
[۱]– Shields & Beharman
[۲]– Marshal M- C- louhan
[۳]– Pew
[۴]– Tsai
[۵]– Militodoa & Validation
[۶]– Advanced Research Project Agency Network (ARPANET)
[۷]– MainFrame
[۸]– Connect
[۹]– Communicate
[۱۰]– Share
[۱۱]– Email
[۱۲]– Protocol
[۱۳]– Net
[۱۴]– Arpanet
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر