تحقیق ایجاد طرح همکاری بین کتابخانه‌ای و امانت بین کتابخانه‌ای و اشتراک منابع

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ایجاد طرح همکاری بین کتابخانه‌ای و امانت بین کتابخانه‌ای و اشتراک منابع دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه    ۵
۲-۲٫تعریف همکاری    ۵
۲-۳٫ایجاد طرح همکاری بین کتابخانه‌ای    ۶
۲-۴٫ روش‌های همکاری    ۶
۲-۴-۲٫ همکاری کتابخانه‌ها در دانشگاه وروکلاو    ۸
۲-۵٫ شرایط لازم برای کسب موفقیت در برنامههای همکاری بین کتابخانهها    ۱۰
۲-۶٫ انواع  همکاری‌های بین کتابخانه‌ای    ۱۱
۲-۷٫ اهداف همکاری بین کتابخانه‌ها    ۱۵
۲-۸٫ همکاری بین کتابخانه‌ای؛ غنی کردن کتابخانه‌های کوچک    ۱۷
۲-۹٫ همکاری بین کتابخانه‌ها درمان نه پیشگیری    ۱۸
۲-۱۰٫ امانت بین کتابخانه‌ای    ۲۰
۲-۱۰-۱٫ ایجاد نظام امانت بین کتابخانه‌ای    ۲۲
۲-۱۰-۲٫ رهنمودهای ایفلا در خصوص اصول اجرای امانت بین کتابخانه‌ای و خدمات تحویل مدرک در سطح بین‌الملل    ۲۳
۲-۱۰-۳٫ اصول و رهنمودهای اجرایی    ۲۴
۲-۱۰-۳-۱٫ مزایای همکاری بین کتابخانه‌ها    ۲۴
۲-۱۰-۳-۲٫ مزایای کتابخانه‌های مشترک    ۲۵
۲-۱۰-۴٫ پروتکل امانت بین کتابخانه‌ای: پیشرفت و پروژه‌ها    ۲۵
۲-۱۱٫ تأثیر نظام‌های رایانه‌ای بر خدمات امانت بین کتابخانه‌ای    ۲۶
۲-۱۲٫ امانت بین کتابخانه‌ای در ایران    ۲۸
۲-۱۳٫ امانت بین کتابخانه‌ای در سایر کشورها    ۲۹
۲-۱۳-۱٫ ایالات متحدۀ آمریکا    ۲۹
۲-۱۳-۱-۱٫ کد امانت برای ایالات متحده، توسط کمیته امانت بین کتابخانه‌ای    ۲۹
۲-۱۳-۱-۲٫ پروژۀ امانت بین کتابخانه‌ها و تحویل مدرک در آمریکای شمالی    ۳۰
۲-۱۳-۱-۳٫ مکزیک    ۳۱
۲-۱۳-۱-۴٫ انگلستان    ۳۱
۲-۱۳-۱-۵٫ استرالیا    ۳۲
۲-۱۳-۱-۶٫ هندوستان    ۳۲
۲-۱۳-۱-۷٫ دانمارک    ۳۲
۲-۱۴٫ اشتراک منابع    ۳۳
۲-۱۴-۱٫ نکات اساسی در طرحهای اشتراک منابع    ۳۵
۲-۱۴-۲٫ جایگاه اشتراک منابع در توسعه خدمات کتابداری و اطلاع رسانی    ۳۶
۲-۱۴-۳٫ استفاده کنندگان چندگانه از منابع اطلاعاتی    ۳۷
۲-۱۴-۴٫ ضرورت ایجاد دستگاه‌های اجرایی مناسب    ۳۸
۲-۱۴-۵٫ اشتراک منابع، فراهم‌آوری مشترک    ۳۸
۲-۱۴- ۵-۱٫ تحویل مدرک و اشتراک منابع    ۳۹
۲-۱۴-۶٫ محدودیت‌هایی که در اشتراک منابع پیش می‌آید    ۴۰
۲-۱۵٫ پیشینه‌های تحقیق    ۴۰
۲-۱۵-۱٫ مطالعات انجام شده در خارج از ایران    ۴۱
۲-۱۵-۱-۲٫ مطالعات انجام شده در داخل ایران    ۴۵
۲-۱۵-۱-۳٫ جمع‌بندی پیشینه‌های تحقیق    ۵۴
فهرست منابع فارسی    ۵۶
فهرست منابع انگلیسی    ۶۰

منابع

– شاکری فرد، منیژه (۱۳۹۱).ابعاد امانت بین کتابخانه­ای الکترونیکی،فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، ش ۵۷٫

– نشاط، نرگس (۱۳۸۲).نظام‌های همکاری بین کتابخانه‌ای، تهران: سمت.

– عبدالمجید، امیرحسین(۱۳۸۴).معرفی شبکه کتابخانه‌ای، جنوب شرق آمریکا (سولی نت)، برگرفته از: مجله الکترونیکی نما (مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران)، ش ۳٫

– علومی، طاهره (۱۳۸۵).اداره کتابخانه‌ها، تهران: سمت.

– سلطانی، پوری و راستین، فروردین (۱۳۸۵).اصطلاحنامه کتابداری: فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی، ویرایش ۲، تهران: کتابخانه ملی ایران.

– سوین، لی و تالیم، پائولا (۱۳۷۱).پروتکل امانت بین کتابخانه‌ای: پیشرفت و پروژه‌ها، مترجم، حسین مختاری معمار، نشریه اطلاع رسانی و کتابداری پیام کتابخانه، ش ۷، پایگاه مجلات تخصصی نور.

– سینایی، علی (۱۳۸۵). مجموعه سازی در کتابخانه‌ها جلد اول، تهران: سمت،

– سیوئل، فلیپ. اچ (۱۳۷۷).اشتراک منابع: همکاری و هماهنگی در خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی، ترجمه حسین مختاری معمار. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.

– علیدوستی، سیروس و نظری، مریم (۱۳۸۴)، عوامل موفقیت اشتراک منابع و همکاری بین کتابخانه ها: نگرش سیستمی و استراتژیک،فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، ش ۳۲٫

– علیدوستی، سیروس و نظری، مریم (‌۱۳۸۵).عوامل موفقیت اشتراک منابع در کتابخانه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مشهد: فصلنامه علمی- پژوهشی سازمان کتابخانه‌ها و موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کتابداری و اطلاع رسانی، ش ۳، جلد ۹٫

– اسحاق زاده، سیده بی‌بی (‌۱۳۷۴).امانت بین کتابخانه‌ای، پیام کتابخانه،  ش ۴٫

– امین پور، فرزانه(۱۳۸۴).امانت بین کتابخانه‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور: چالش‌ها و عوامل مؤثر، نشریه اطلاع‌رسانی و کتابداری مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ش ۶۱٫

– امین پور، فرزانه (۱۳۸۷).امانت بین کتابخانه‌ای در ایران و جهان، فصلنامه کتاب،  ش ۳٫

– اوپنهایم،ا.ان(۱۳۶۹).طرح پرسشنامه وسنجش نگرش‌ها،ترجمه مرضیه کریم نیا،مشهد:انتشارت آستان قدس.

– باجی، فاطمه و بیگدلی، زاهد (‌۱۳۸۸).تحلیل علل عدم راه اندازی نظام همکاری و امانت بین کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی تخصصی استان خوزستان از دیدگاه مدیران آن‌ها، فصلنامه کتاب،  ش۷۷٫

– فرخزاد، نسترن و خانی، مهدی (‌۱۳۸۵).درسنامه روش تحقیق، تهران: سازمان مطالعات و تحقیقات بسیج.

– فرزین، فرزانه و احمدی لاری، رکن الدین(۱۳۷۶). امانت بین کتابخانه‌ای کشورهای در حال توسعه ایران، ایالات متحده آمریکا کتابخانه بریتانیا، فصلنامه علمی- پژوهشی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، ش ۱٫

– کاشانی، پروانه (۱۳۸۲).همکاری بین کتابخانه‌ها و اشتراک منابع، فصلنامه تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه‌های عمومی، (پیام کتابخانه سابق)، ش ۴۹٫

– کینگما، بروس آر (۱۳۸۰). اقتصاد اطلاعات: راهنمای تحلیل اقتصادی و هزینه سودمندی برای کارشناسان اطلاعات، ترجمه محمد حسین دیانی، کبری سقاء پیرمرد، مشهد: کتابخانه رایانه‌ای.

مقدمه

همکاری بین کتابخانه‌ها که در نتیجه، دسترسی به منابع است. از این طریق می‌توان منابع را دسترس پذیر نمود. در این مورد مالکیت منابع و اطلاعات از دسترس کتابخانه‌ها تا حدی خارج می‌شود و در اختیار کتابخانه‌های همکار که در طرح همکاری با یکدیگر مشارکت دارند قرار می‌گیرد. موضوع اشتراک منابع در چند دهه اخیر مورد توجه بوده و برای  بسیاری از کتابخانه‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری در تهیه منابع به شمار می‌رود و این تلاشی دوباره برای آنان محسوب می‌شود، تا با همکاری یکدیگر مجموعه کتابخانه‌ها را توسعه دهند.

۲-۲٫تعریف همکاری

مارکوسن معتقد است همکاری کتابخانه‌ای در سه سطح مطرح می‌شود: همکاری، ائتلاف و شبکه.

۱- همکاری کتابخانه‌ای. فعالیت مشترک میان دو یا چند کتابخانه که برای تسهیل، پیشبرد و اعتلای فعالیت‌های کتابخانه و برای استفاده از منابع و ارائه خدمات به استفاده کنندگان طراحی شده باشد.

۲- ائتلاف کتابخانه‌ای. نوع خاصی از همکاری بین کتابخانه‌ای است که به منطقه جغرافیایی خاص، تعداد معدودی کتابخانه و موضوعی مشخص مربوط است و دارای دستورالعمل و اصول خاصی است.

۳- شبکه کتابخانه‌ای. نوع خاصی از عملیات کتابخانه‌ای که برای متمرکز سازی یا توسعه‌ی برنامه‌ها و خدمات اشتراکی شامل استفاده از رایانه و ارتباطات است و دارای دفتر مرکزی یا گروه کارکنانی برای ایفای برنامه‌های شبکه و هماهنگی آنهاست. نظام‌های همکاری کتابخانه‌ای که از آن به شبکه اطلاع‌رسانی تعبیر می‌شود عبارت است از نظام‌های همکاری کتابخانه‌ای در یک منطقه جغرافیایی یا یک حوزۀ موضوعی که مرکزی هماهنگ کننده دارد و به عنوان مجرای ارتباطی عمل می‌کند (نشاط، ۱۳۸۲، ۸).

همکاری در فرهنگ وبستر در سال ۱۹۷۳ و صفحه ۲۵۰ چنین تعریف شده است: با دیگری یا با دیگران بودن برای سود متقابل، اغلب با اقتصاد مرتبط است (آیسون، ۱۹۹۵، ۳)[۱].

۲-۳٫ایجاد طرح همکاری بین کتابخانه‌ای

در راستای ایجاد طرح‌های همکاری بین کتابخانه‌ای راهکارهایی قبلاً توسط محققین دیگر ارائه شده است که در پیرامون خود تحولات بسیاری را بوجود آورده‌اند. علاوه بر امانت بین کتابخانه‌ای، اشتراک منابع و خدمات تحویل مدرک، استفاده از طرح‌های غدیر و امین می‌باشد که کتابخانه‌ها با به عضویت درآمدن در این طرح‌ها می‌توانند از خدمات و مزایای آن به نفع خود استفاده نمایند. تحولاتی که رخ داده همچون: حق مؤلف، ایجاد فرصت‌های زیادی برای شکل دهی به قوانین و مفاهیم مربوط به نظام همکاری بین کتابخانه‌ای و تبادل اطلاعات با منابع کتابخانه‌ها که از اهمیت بالایی برخوردار است. به نتایج قابل قبولی هم در برخی زمینه‌ها رسیده‌اند از جمله: تبادل اطلاعات، تبادل تجربیات در بین کتابداران و همکاران دیگر در کتابخانه‌ها را نیز منجر شده است. در حال حاضر کتابداران به راهکارهایی روی آورده‌اند که در چارچوب قوانین، مقررات و برنامه‌هایی بوده که کتابخانه‌ها را بر اساس شرکت در هم سرمایگی به سمت تبادل اطلاعات پیش ببرند و از ابزارهای همکاری مانند فهرستگان کتابخانه و فهرست منابع کتابخانه‌هایی که در این زمینه قوی هستند، استفاده نمایند. در هر صورت اگر به شکل دقیق به مسئله همکاری بین کتابخانه‌ها توجه شود، در آینده نزدیک شاهد پیشرفت و تغییر عظیمی در کتابخانه‌ها خواهیم بود. که این پیشرفت نه تنها به نفع جامعه کتابخانه‌ها خواهد بود بلکه در همه زمینه‌های علوم، تحقیقات و فناوری مؤثر واقع می‌شود. برای ایجاد طرح همکاری ایجاد تمایل و رغبت در بین کتابداران از جمله مسائل مهمی است که باید در نظر گرفته شود چنانکه کتابداران به ایجاد همکاری در کتابخانه‌های خود تمایل داشته باشند، می‌توانند به نتیجه مطلوب در این زمینه برسند. در فصل پنجم تحقیق حاضر به ارائه راهکارهایی در ایجاد طرح همکاری بین کتابخانه‌های نهاد رهبری دانشگاه‌های غرب می‌پردازیم.

۲-۴٫ روش‌های همکاری

یکی از روش‌های همکاری برای تهیه منابع اطلاعاتی کتابخانه، مبادله با کتابخانه­های دیگر است. مبادله منابع اطلاعاتی ممکن است به دو صورت انجام پذیرد:

الف) مبادلۀ منابع اطلاعاتی کتابخانه: گاهی منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه به دلایلی مورد نیاز کتابخانه نمی­باشد و کتابخانه مایل است آن را با  کتابخانۀ دیگر مبادله نماید، منابعی که مشمول مبادله با کتابخانه­های دیگر می­شوند، منابعی هستند که با توجه به سیاست­های کتابخانه مشمول وجین می­شوند. در بعضی از کشورها از قبیل آمریکا، برای مبادلۀ اطلاعات انجمن­هایی تشکیل داده­اند که از طریق آن، اعضای انجمن این منابع، را با یکدیگر مبادله می­نمایند. برای انجام مبادله لازم است هر کدام از کتابخانه­ها فهرست دقیق منابع اطلاعاتی مورد مبادلۀ خود را در اختیار کتابخانه­های دیگر قرار دهد تا بعد از انتخاب اولیه، در مورد چگونگی مبادله مذاکرات لازم صورت پذیرد.

ب) مبادله انتشارات: بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی انتشاراتی دارند که مورد نیاز کتابخانه‌های دیگر می‌باشد. بخش سفارش می‌تواند با هماهنگی مقامات مسئول سازمان، فهرست انشارات سازمان را به همراه نامه‌ای که تمامی شرایط مبادله در آن قید شده باشد، برای سازمان‌هایی که در زمینه‌های مورد نیاز کتابخانه دارای انتشارات هستند، ارسال نماید و از آن تقاضای مبادلۀ انتشارات نماید. مبادلاتی این‌گونه، روش بسیار خوبی برای تهیه مابع اطلاعاتی از سازمان‌های آموزشی و تحقیقاتی است.

هدایا و منابع اطلاعاتی رایگان جزء منابعی هستند که افراد یا سازمان‌هایی علاقه‌مندندمجموعه‌ی شخصی یا سازمانی خود را به کتابخانه‌ها اهدا نمایند. مؤسساتی که اهداف انتفاعی یا غیر انتفاعی دارند، انتشارات خود را جهت معرفی بیشتر سازمان خود به سازمان‌های دیگر به صورت رایگان ارائه می‌دهند. یا در صورتی که برخی از منابع اطلاعاتی با اهداف مجموعه‌سازی آنها متناسب نباشد، آنها را به کتابخانه‌های دیگر اهدا می‌نمایند. هر چند پذیرفتن منابع اطلاعاتی به صورت اهدایی روش بسیار خوبی برای تهیه منابع اطلاعاتی مورد نیاز کتابخانه می‌باشد، اما از گسترش نامتعادل مجموعه نبابد غافل بود. بهتر است در پذیرفتن منابع اطلاعاتی اهدایی، اهداف مجموعه‌سازی کتابخانه نیز مد نظر قرار گیرد و تنها به دلیل رایگان بودن، منابع اهدایی، را نپذیرفت و در صورت قبول منابع اهدایی از پذیرش شرایط نامعقول خودداری شود. زیرا بسیاری از افراد و سازمان‌ها با شرایط خاصی از قبیل؛ عدم امانت دهی منابع اهدایی و تکنیک مجموعۀ اهدایی از مجموعۀ اصلی، منابع اطلاعاتی خود را اهدا می‌نمایند (محسنی، ۱۳۸۸، ۲۷۸).

مک کلارین، در مورد همکاری­ بین کتابخانه‌ها قبل از جنگ جهانی دوم بیان می­کند که کتابخانه‌ها بیشتر به صورت رسمی با یکدیگر همکاری داشتند. پس از جنگ عمدتاً ساختار همکاری بیشتر در برنامه خدمات تعاونی آغاز شد. تلاش­های مک کلارین نشان می­دهد که سهم عمده­ای در جامعه کتابخانه امروز از وی باقی مانده است. به عنوان برخی از نوآوری­ها که شامل فهرستگان ملی در سال ۱۹۰۱ که در مورد خدمات تحویل مدرک و گاهی اوقات به نام امانت بین کتابخانه­ای و برای اولین بار عرضه سند و مدرک و غیره از خدمات کتابخانه است که به موجب آن یک کاربر کتابخانه می­تواند از کتاب­ها، فیلم­ها، دی وی دی و میکروفیلم مدارک، نسخه تهیه کند. یا آنها را به امانت بگیرد (آیسون، ۱۹۹۵، ۴).

ممکن است در برخی مواقع روش همکاری به صورت مبادله باعث شود تا کتابخانه‌هایی که با یکدیگر همکاری می‌نمایند از وجود منابعی که در مجموعه‌ی خود دارند آگاه شوند و این موضوع به روند همکاری مؤثر می‌انجامد. تا جایی که مراجعان برای بدست آوردن اطلاعات خود از کتابخانه معطل نمی‌شوند و هرکس به نحو مطلوب می‌تواند از منابعی که مورد نیازش می‌باشد استفاده نماید. اهداء ممکن است موجب ناهماهنگی در مجموعه کتابخانه شود که در اینصورت از پذیرفتن منابعی اهدایی اجتناب می‌شود. تا جایی که امکان دارد منابعی در کتابخانه نگهداری شود که مورد نیاز مراجعان باشد. امروزه همکاری میان کتابخانه‌ها[۲]موضوع مورد بحث مقامات مختلف جوامع پیشرفته از جمله نمایندگان مجلس، شهرداران، مشاوران، سرپرستان و مدیران مدارس و در مجامع علمی میان رؤسای دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و مدیران آنها می‌باشد.

۲-۴-۱٫ همکاری بین کتابخانه‌ای در انواع کتابخانه‌ها

۲-۴-۲٫ همکاری کتابخانه‌ها در دانشگاه وروکلاو[۳]

دانشگاه وروکلاودر سال ۱۷۰۲به عنوان آکادمی لئوپولدینا[۴] تاسیس شده است. از نُه دانشگاه لهستانی،  امروزه عنوان سوم را به خود اختصاص داده است. و مهمترین نهاد آموزش عالی در لهستان، و در شهرهای ورشو وکراکو، می‌باشد.

این کتابخانه برای اطمینان از اثر بخشی خدمات، حفاظت و حمایت از مجموعه‌ی کتابخانه دانشگاه و برای آموزش کارکنان و توسعه حرفه‌ای سامانه اطلاعات کتابخانه دانشگاه، کار همکاری با کتابخانه‌های عمومی و ملی و همچنین مدارس کتابداری و اطلاع‌رسانی را آغاز نموده که بسیاری از جوامع و سازمان‌های حرفه‌ای به آن تعلق دارند. در سال‌های اخیر پس از تکامل علوم کامپیوتر و فنون پردازش اطلاعات تمام کتابخانه‌ها از جمله کتابخانه دانشگاه وروکلاو بود که به طور فعال در حال توسعه خدمات اطلاع‌رسانی خود در پیوستن و به عضویت درآمدن در هم سرمایگی(کنسرسیوم)، با هدف ایجاد زمینه‌های پژوهش‌ جدید با مبنای مشترک اطلاعات، اقدام به تهیه فهرست نمود.

اهداف کتابخانه دانشگاه وروکلاو در همکاری با بسیاری از همکاران در سطوح مختلف و برای اجرای کامل آن عبارت بود از: سطح عمومی، سطح محلی، سطح ملی و سطح بین المللی.

همکاری در سطح عمومی: کار همکاری بخش کتابخانه، در سطح دانشگاه در سامانه اطلاعات کتابخانه دانشگاه و همچنین با کتابخانه‌های دیگر انجام شد. هدف اصلی آن بهبود خدمات عمومی است. این همکاری که از طریق تبادل تجربه و کارآموزی کارکنان است، اجرا می‌شود.

همکاری در سطح محلی: این نوع همکاری شامل پیاده‌سازی سامانه مجازی[۵] کتابخانه‌ها، ایجاد نمایشگاه دوره‌ای و بوجود آوردن پایگاهی برای انتشارات دانشگاه می‌باشد که با همکاری نهادهای دیگر این اقدام صورت می‌گیرد. از سال ۲۰۰۶ پایگاه آنلاین دبلیو. وی. ال[۶] نیز قابل اجرا بر روی سرور دانشگاه است. موتورهای جستجو، کاتالوگ‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی را در ۵ مؤسسۀ آموزشی دانشگاه، اعم از دانشگاه علم و صنعت، محیط زیست و علوم زیستی، دانشکده تربیت بدنی، دانشکده علوم پایه و کتابخانه سیلسیا[۷] قرار داده است.

همکاری در سطح ملی: تغییراتی که درزمینه‌های همکاری بین کتابخانه‌ها بوجود آمده عبارتند از:

– امانت بین کتابخانه‌ای؛

– کمک در ایجاد فهرست مشترک کتابخانه مرکزی؛

– برنامه‌های کارآموزی برای بهبود مهارت‌های حرفه‌ای کارکنان، که به دلیل گسترش و توسعه‌ی فناوری اطلاعات جدید و پیشرفت سامانه کامپیوتری کتابخانه‌ها و مشارکت در همکاری شکل گرفته است؛

همکاری در کتابخانه شامل موارد زیر است:

– آماده سازی شکل پیشینه‌های کتاب‌شناختی برای انواع مختلف اسناد؛

– تهیه مواد آموزشی؛

– تبادل پیشینه‌های کتاب‌شناختی؛

– ایجاد پایگاه داده مجله‌های علمی و امکان دسترسی به پایگاه؛

– ایجاد و دسترسی به پایگاه مرکزی ملی آنلاین کتابخانه علمی لهستانی، نه تنها همکاری با مقیاس بسیار بالای وی.ال.اس.آی[۸] است، بلکه از سامانه‌ یکپارچه مجازی نیز استفاده می‌نماید.

[۱]. Ison

[۲]. Library Cooperation

[۳]. Wroklove University

[۴]. Leopoldina

[۵]. Virtua System

[۶]. Wvl

[۷].Silsia library

[۸]. VLSI (Very Large- Scale Integration)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.