تحقیق ایمنی در صنعت و روش‌های شناسایی مخاطرات و تجزیه و تحلیل مخاطرات و راهبری سیستم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ایمنی در صنعت و روش‌های شناسایی مخاطرات و تجزیه و تحلیل مخاطرات و راهبری سیستم  دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول مقدمهای بر ایمنی و روشهای شناسایی مخاطرات    ۶
۱-۱-    تاریخچه ایمنی در صنعت[۱ و ۲]    ۷
۱-۱-۲- سلامت و جنبش ایمنی، از گذشته تا حال    ۷
۱-۱-۳- پیشرفتهای اولیه ایمنی:    ۸
۱-۱-۴- حوادث و اثرات آنها در صنعت:    ۹
۱-۱-۵- هزینههای حوادث:    ۹
۱-۲- مروری بر فجایع عظیم صنعتی در گذشته: [۲۶][۲۷]    ۱۰
۱-۲-۱- حادثه عظیم نیروگاه هسته ای چرنوبیل: [۳]    ۱۰
۱-۲-۲- آتشسوزی در مجتمع پتروشیمی پردیس یک عسلویه:    ۱۲
۱-۲-۳- انفجار فیسین فرانسه:    ۱۲
۱-۲-۴- آتشسوزی و انفجار در سکوی تولید نفت دریای شمال، پایپر آلفا:    ۱۲
۱-۲-۵- حادثه بوپال هندوستان:    ۱۳
۱-۲-۶- انفجار در مجتمع پتروشیمی خارک    ۱۳
۱-۳ تعاریف[۴]    ۱۴
۱-۳-۱- ریسک    ۱۴
۱-۳-۲- مخاطره    ۱۴
۱-۳-۳- واقعه    ۱۴
۱-۳-۴- حادثه    ۱۵
۱-۳-۵- ایمنی    ۱۵
۱-۳-۶-ریسک قابل تحمل    ۱۵
۱-۴- معیار اندازهگیری ریسک[۵]    ۱۵
۱-۴-۱- شاخص ریسک    ۱۵
۱-۴-۲- شدت متوسط تلفات    ۱۶
۱-۴-۳- ریسک شخصی    ۱۶
۱-۴-۴- ریسک جمعی    ۱۶
۱-۵- ارزیابی ریسک[۸]    ۱۶
۱-۶- شناسایی مخاطرات[۹]    ۱۷
۱-۶-۱- مرور ایمنی[۱۰]    ۱۸
۱-۶-۲-آنالیز چک لیست[۱۰]    ۱۹
۱-۶-۳- آنالیز پرسش[۹]    ۱۹
۱-۶-۴- تحلیل مواد موجود در فرآیند وشرایط بحرانی[۱۰]    ۲۰
۱-۶-۵- تجزیه و تحلیل مقدماتی خطر(PHA)    ۲۰
۱-۶-۶- مطالعه مخاطرات و راهبری (HAZOP) [24]    ۲۱
۱-۶-۷- تحلیل مخاطرات    ۲۱
۱-۶-۸-تحلیل عیبها و اثرات[۱۰]    ۲۲
۱-۷- مدل‌سازی پیامد    ۲۲
۱-۹- محاسبه ریسک [۱۵]    ۲۳
۱-۹-۱- منحنی F-N [16]    ۲۳
۱-۹-۲- معیارهای پذیرش ریسک[۱۴]    ۲۵
۱-۱۰- کاهش ریسک    ۲۶
۱-۱۱- نتیجه گیری    ۲۷
فصل دوم تجزیه و تحلیل مخاطرات و راهبری سیستم    ۲۹
۲-۱- مقدمه    ۳۰
۲-۲- تعریف HAZOP    ۳۰
۲-۳- دلایل فراگیر شدن روش HAZOP    ۳۰
۲-۴- شرح فعالیتها در روش HAZOP    ۳۱
۲-۵ – اطلاعات شروع به کار    ۳۱
۲-۶ – مراحل HAZOP    ۳۲
۲-۷- گروه HAZOP    ۳۲
۲-۸- جدول HAZOP    ۳۵
۲-۸-۱- ورودی‌های جدول HAZOP عبارتند از:    ۳۶
۲-۹ – نرمافزارهای کاربردی و دلایل استفاده از آنها[۲۳]    ۳۹
۲-۱۰- معایب عمده روش HAZOP    ۴۱
۲-۱۱- ماتریس ریسک    ۴۱
۲-۱۲ – انتگراسیون مدل ریاضی به عنوان راهکار پیشنهادی جهت بهبود معایب روش HAZOP    ۴۳
۲-۱۳– نتیجهگیری:    ۴۳
مراجع    ۴۵

 مراجع

کاظمی ب.، ایمنی و بهداشت کار (حفاظت صنعتی)، چاپ دوم، پشوتن ۱۳۸۲٫

سپانلو ک.، نگرش نوین به ایمنی، بخش تحقیقات و توسعه ایمنی هسته‌ای، اولین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، اسفند ۱۳۸۴٫

گوهررخی م.، ارزیابی کیفی و کمی ریسک در واحدهای فرآیندی، روش‌های بررسی حوادث و شبیه سازی شبکه فلر با نرم‌افزار Aspen flare net، انتشارات دانشگران صنعت پژوه، ۱۳۸۸٫

گوگل م.، شناسایی مخاطرات و آنالیز کیفی ریسک در صنایع فرآیندی توسط نرم‌افزار PHA-pro، انتشارات دانشگران صنعت پژوه، ۱۳۸۴٫

Kletz, T., Learning from Accidents, Third ed., Gulf Professional Publishing, Oxford, 2001.

Arendt, J. S. and Lorenzo, D. K., Evaluating Process Safety in the Chemical Industry, American Institute of Chemical Engineers, New York, 2000.

P. L. B. A Van Geel, Guidelines for Quantitative Risk Assessment, 2005.

Guideline for Risk Based Process Safety, center for chemical process safety, john Wiley&Sons,

Mannan S., Lee’s Loss Prevention in the Process Industries, Third ed., Vol. 1, Elsevier Inc, 2005.

Tixier, J., Dusserre, G., Salvi, O., Gaston, D., Review of 62 risk analysis methodologies of industrial plants. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, Vol. 15, NO. 4, pp. 291-303, 2002.

Dennis, P., Nolan, P. E., Application of HAZOP and What-If safety reviews to the petroleum, New Jersey, USA, petrochemical & chemical industries, 1994.

Guideline for Hazard Evaluation Procedure, Center for Chemical Process Safety, Wiley Interscience, New York, 2008.

Keletz, T., Hazop and Hazan, 4th ed., Taylor and Francis, 1999.

Casal, J., Evaluation of the effects and consequences of major accidents in industrial plants, Vol. 8, 2007.

Handbook Failure Frequencies, LNE Department, Environment and Energy Policy Unit, Safety Reporting Division, 2002.

Ericson, Clifton A., Hazard analysis techniques for system safety, USA, 2005.

Van Geel, Methods for Determining and Processing Probabilities, 2005.

Swann, C. D., Preston, M. L., Twenty-five years of HAZOPs. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, Vol. 8, NO. 6, pp. 349-353, 1995.

Keletz T., HAZOP-past and future. Reliability engineering and system safety, Vol. 55, NO. 3, pp. 263-266, 1997.

فصل اول:مقدمه‌ای بر ایمنی و روش‌های شناسایی مخاطرات

۱-۱-تاریخچه ایمنی در صنعت[۱ و ۲]

۱-۱-۲- سلامت و جنبش ایمنی، از گذشته تا حال

از دیرباز معمولاً لزوم ارتقاء ایمنی زمانی احساس می‌شد که فقدان ایمنی منجر به وقوع شرایطی با پیامدهای ناگوار اجتماعی یا اقتصادی می‌گردید. وقوع حوادث در تأسیسات صنعتی و سیستم‌های تکنولوژیک لزوم تداوم تحول در تحقیقات ایمنی در زمینه استانداردهای ایمنی، ریشه‌یابی رویدادها و حوادث، اصلاح روش‌های ارزیابی ایمنی و شناخت مخاطرات، نقش عوامل موثر بر ایمنی را نشان می‌دهد. معمولاً در پی شوک وقوع یک حادثه، مدیریت تأسیسات صنعتی و سیستم‌های تکنولوژیک، تصمیم به ریشه‌یابی عوامل به وجود آورنده شرایط ناگوار مذکور می‌کند. چنانچه این ارزیابی‌ها به درستی انجام نشوند ریشه‌های فعال به وجودآورنده حوادث بدون تغییر در سیستم باقی می‌مانند و در فرصت‌های دیگر و در ترکیب با شرایط خاص بهره‌برداری، خرابی‌های سخت‌افزاری، خطاهای انسانی و نقایص سازمانی به شکل یک حادثه دیگر سر بیرون می‌آورد.

از ابتدای فعالیت‌های ناچیز در یک دفتر کوچک در شیکاگو در سال ۱۹۱۳، انجمن ملی ایمنی به صورت فراگیر رشد کرده، سازمان ایمنی با هزاران عضو از تجارت، صنعت، کشاورزی، آموزش و پرورش، حزب کارگر و دولت وسعت یافته است. پیشرفت‌های جنبش ایمنی در آمریکا هم‌زمان و به موازات انجمن ملی ایمنی[۱] (NSC) بود. در اوایل سال‌های ۱۹۰۰ حوادث صنعتی در این کشور پیش پاافتاده بود؛ برای مثال، در سال ۱۹۰۷ بیش از ۳۲۰۰ نفر از مردم در حوادث معدن کشته شدند. در همین زمان قانون، سابقه، و عقیده عمومی، همگی متوجه مدیریت بود. حمایت‌های کمی برای ایمنی کارگران وجود داشت. کارگران صنعتی امروزی در وضعیت بهتری از همکاران خود در گذشته هستند. حوادث صنعتی منجر به کشته شدن کارگران، کمتر از نیمی از پیشینیان آنها در ۶۰ سال گذشته است. بر اساس NSC میزان مرگ رایج ناشی از صدمات مربوط به کار بطور تقریبی ۴ نفر از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر یا کمتر از یک ثلث میزان ۵۰ سال قبل است.

پیشرفت‌ها در ایمنی از قبل تاکنون نتیجه فشار به قانون برای ترقی سلامت و ایمنی بود، پیوسته هزینه‌های فزآینده مربوط شده به حوادث و صدمات و حرفه‌ای‌سازی ایمنی مانند یک شغل و حرفه بوده است. پیشرفت‌ها در آینده احتمالا مانند یک نتیجه بزرگ آگاه کننده از تأثیر هزینه و حاصل رقابتی سودمند از کارخانه‌ای ایمن و سالم است.

یک جعبه کمک‌های اولیه یا تدارکات کمک‌های اولیه باید در دسترس باشد، و مدیر ایمنی و سلامت باید نظر یک پزشک را در مورد انتخاب مواد آنها جویا شود. متأسفانه، متخصصان پزشکی برای دادن این چنین نظری دو دل هستند، شاید برای اینکه آنها از درگیری بعدی در محاکم قضایی برای حوادث رخ داده به علت کافی نبودن مواد موثر، می‌ترسند. مدیران ایمنی و سلامتی باید تمام تلاششان را بکنند تا این نظر و سپس مدارک آنچه انجام شده را بدست آورند و تهیه کنند.

۱-۱-۳- پیشرفت‌های اولیه ایمنی:

برای کارآموزان جدید سلامت و ایمنی صنعتی مهم است که مطالعات‌شان را با نگاهی به گذشته آغاز کنند. درک کردن و فهمیدن گذشته می‌تواند کمک کند به آزمودن حرفه‌ای سلامت و ایمنی در گذشته و آینده. پیشرفت‌های جدید در سلامت و ایمنی از نظر پیوستگی با گذشته در ارتباط‌اند و هر یک مجزا نبوده و هر یک مستقل نیستند، نسبتاً آنها قسمت طولانی پیشرفت مستمر در جنبش سلامت و ایمنی هستند.

این پیوستگی بطور محدود و کم از مصر باستان آغاز شده و از معابد و اهرامی که ثابت باقیمانده‌اند می‌توان مشاهده کرد مصریان مردم کوشایی بودند. خیلی از کارگران برده بودند و شواهد فراوانی وجود دارد که برده‌ها شرایط مناسبی نداشتند. درخواست آنها نیاز به شرایط بهتر و رفتار مناسب با آنها توسط کارفرمایان سخت‌گیر بود.

یکی از این موارد در زمان حکومت رامسس دوم رخ داد، که ساخت یک عمارت بزرگ را بر عهده داشت. برای تأمین حفاظت نیروی کار بطور شایسته که این معبد عظیم را به اسم او می‌ساختند، رامسس یک سرویس پزشکی صنعتی برای مراقبت از کارگران ساخت آن‌ها به استحمام روزانه در رود نیل و معاینات پزشکی منظم و معین نیاز داشتند. کارگران بیمار قرنطینه می‌شدند.

۱-۱-۴- حوادث و اثرات آنها در صنعت:

یک تاریخچه طولانی از مباحث در آمریکا مربوط به اثرات حوادث بر صنعت (کارگران و کمپانی‌ها) و هزینه پیشگیری حوادث می‌شود. دیدگاه تاریخی حاکم این بود که برنامه‌های پیشگیری حوادث نیز پرهزینه بود. بیشتر نظریه‌های معاصر این است که حوادث پرهزینه هستند و پیشگیری از حادثه، از نظر اقتصادی به‌صرفه است. در نتیجه، پیشگیری حادثه، که مورد بحث قرار گرفت از نظر اخلاقیات، هم‌اکنون در بخش‌های اقتصادی توجیه شده است.

حوادث چهارمین عامل اصلی مرگ و میر در دنیا می‌باشد. بعد از آن ناراحتی قلبی، سرطان و سکته مغزی است. این رده‌بندی بر‌اساس تمامی انواع حوادث، از جمله حوادث وسیله موتوری، غرق شدن، آتش‌ها، سقوط‌ها، بلایای طبیعی و حوادث مربوط به کار است. اگر چه مرگ‌های ناشی از بلایای طبیعی به نظر می‌آید ارزش خبری بیشتری نسبت به مرگ‌های محل کار دارند اما تأثیر واقعی‌شان اساساً کمتر است. برای مثال، در سال ۱۹۸۹ مهم‌ترین بلایای طبیعی انتشاریافته در آمریکا طوفان هوگو (با ۲۶ کشته) و زلزله‌ی سانفرانسیسکو اکلند (با ۶۱ کشته) بود. در همین سال ۱۰۴۰۰حادثه مرگ محل کار در این کشور اتفاق افتاد. در جملات زیر حوادث و مرگ‌های محل کار از دیدگاه مناسب و به نقل از انجمن ملی ایمنی آمده است، اگرچه مسلم است ارزش خبری ندارد.

۱-۱-۵- هزینه‌های حوادث:

گزارش خبری کوتاه زیر در ۱۷ آوریل ۱۹۹۱ با موضوع ایمنی و سلامت شغلی منتشر شد؛ در ایلینویز شرکت پیمانکاری در ماه گذشته به اتهام اینکه عمداً قوانین ایمنی فدرال را نادیده گرفت و باعث مرگ سه کارگر در سال ۱۹۹۸ در انفجار تونل فاضلاب در میلواکی شد، ۵۷۵۰۰۰۰ دلار جریمه شد.

برای اینکه دید مناسبی از علم اقتصاد حوادث محل کار پیدا کنیم، لازم است مفهوم کلی از تمامی حوادث پیدا کنیم. بطور کلی هزینه حوادث در آمریکا در سال ۱۹۹۸ تقریبا ۱۵۰ میلیون دلار بود. این هزینه‌ها شامل عواملی مانند: از دست دادن حقوق، هزینه‌های پزشکی، حق بیمه، زیان‌های ناشی از آتش، زیان مالی وسایل موتوری و هزینه‌های غیرمستقیم بود.

[۱] National Safety Society

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.