تحقیق بازارهای مالی و بازارهای سرمایه و فرضیه ها و تئوری های مطرح شده درباره عرضه اولیه سهام و پدیده های مربوط به آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بازارهای مالی و بازارهای سرمایه و فرضیه ها و تئوری های مطرح شده درباره عرضه اولیه سهام و پدیده های مربوط به آن دارای ۷۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲مقدمه    ۶
۲-۲ بازار مالی    ۷
۱-۲-۲ کارکرد های اقتصادی بازار مالی    ۷
۱-۱-۲-۲کمک به فرایند تشکیل سرمایه    ۷
۲-۱-۲-۲ تعیین قیمت دارایی های مالی    ۸
۳-۱-۲-۲ ایجاد بازار ثانویه برای معاملات دارایی های مالی(افزایش نقدینگی داراییها)    ۸
۴-۱-۲-۲ کاهش هزینه مبادلات    ۹
۲-۲-۲ طبقه بندی بازارهای مالی    ۹
۱-۲-۲-۲  بازار پول    ۹
۲-۲ -۲-۲  بازار سرمایه    ۹
۳-۲ تاریخچه بورس و اوراق بهادار در جهان    ۱۲
۴-۲ تاریخچه بورس و اوراق بهادار تهران    ۱۲
۵-۲  تعریف بورس اوراق بهادار    ۱۵
۶-۲ مروری بر انواع شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران    ۱۵
۱-۶-۲  انواع شرکت های سرمایه گذاری    ۱۵
۱-۱-۶-۲ شرکت های سرمایه گذاری با سرمایه متغیر    ۱۶
۲-۱-۶-۲ شرکت های سرمایه گذاری با سرمایه ثابت    ۱۶
۳-۱-۶-۲ صندوق های سرمایه گذاری غیرفعال    ۱۷
۴-۱-۶-۲  شرکت مادر    ۱۷
۵-۱-۶-۲  شرکت های فعالیت تنوعی    ۱۸
۷-۲دارایی    ۱۸
۸-۲ دارایی مالی    ۱۸
نمودار شماره (۱-۲): انواع اصلی دارایی های مالی(همان منبع،ص۳۳)۱    ۱۹
۹-۲ اوراق بهادار    ۲۰
۱۰-۲ سهام عادی    ۲۰
۱۱-۲ بازده سهام    ۲۱
۱۲-۲ بازده تحقق یافته در مقابل بازده مورد انتظار    ۲۱
۱-۱۲-۲ بازده تحقق یافته    ۲۱
۲-۱۲-۲ بازده مورد انتظار    ۲۱
۱۳-۲  اجزای بازده    ۲۲
۱-۱۳-۲ سود دریافتی    ۲۲
۲-۱۳-۲ سود(زیان)سرمایه    ۲۲
۱۴-۲ موسسات تامین سرمایه و روشهای عرضه اولیه اوراق بهادار    ۲۴
نمودار (۲-۲) فرآیند انتقال وجه در بازار سرمایه    ۲۵
۱۵-۲فرآیند عرضه اوراق بهادار    ۲۹
نمودار( ۳-۲) : فرآیند عرضه اوراق بهادار در بورس (سایت بورس اوراق بهادار)    ۳۱
۱۶-۲) فرآیند وارد شدن شرکتها به بازار    ۳۲
۱۷-۲ ارزش گذاری سهام شرکت های تازه وارد به بازار    ۳۴
۱۸-۲  عرضه اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران    ۳۹
۱۹-۲ فرضیات مطرح شده در مورد بازده غیر عادی کوتاه مدت در عرضه های اولیه    ۴۲
۱-۱۹-۲  فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی    ۴۲
۱-۱-۱۹-۲   فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی مبتنی بر مدل بارون    ۴۲
۲-۱-۱۹-۲   فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی مبتنی بر مدل راک    ۴۳
۲-۱۹-۲  فرضیه علامت دهی    ۴۵
۳- ۱۹-۲ فرضیات گرایشات و علائق زود گذر    ۴۶
۴-۱۹-۲  فرضیه عکس العمل بیش از اندازه سرمایه گذاران    ۴۷
۵-۱۹-۲  فرضیه حباب سفته بازی و فرضیه بازارهای سهام داغ    ۴۸
۶-۱۹-۲  فرضیه بیمه ضمنی در مقابل مسئولیت های قانونی    ۵۰
۷-۱۹-۲ فرضیه شهرت موسسات تامین سرمایه    ۵۱
۸-۱۹-۲  فرضیه ریسک گریزی تخمین کننده فروش اوراق بهادار    ۵۲
۹-۱۹-۲  فرضیه جبران ریسک پذیری و خدمات خریداران اولیه    ۵۳
۲۰- ۲ تطبیق نظریه ها و تئوریهای بازده غیر عادی کوتاه مدت در بورس ایران    ۵۴
۲۱-۲ پیشینه تحقیق    ۵۴
۱-۲۱-۲ تحقیقات داخلی    ۵۴
۲-۲۱-۲   تحقیقات خارجی    ۵۶
منابع و ماخذ    ۶۷
منابع فارسی:    ۶۷
منابع لاتین:    ۶۹

منابع

شباهنگ،ر،۱۳۸۲،”تئوری حسابداری، جلد اول از انتشارات مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی “،سازمان حسابرسی ،صفحۀ ۸۶٫

شباهنگ،ر،۱۳۸۷،”حسابداری مدیریت”، تهران،انتشارات سازمان حسابرسی،چاپ شانزدهم،جلد اول.

شباهنگ،ر،۱۳۸۵،”مدیریت مالی”،تهران،انتشارات سازمان حسابرسی،جلد اول.

دوانی، غ.ح.،۱۳۸۱،”بورس سهام (نحوه قیمت گذاری سهام)”، نشر مؤسسه حسابرسی،ص۷۳٫

دیویدجود،ب،ترجمه حسنعلی آذرنوش،۱۳۷۵،”روشهای جایگزین در رگرسیون”، مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

اکبری، ف،۱۳۷۶،”فرهنگ اصطلاحات حسابداری”،تهران،انتشارات سازمان حسابرسی،ص۱۱۲٫

فرشاد فر،ع،۱۳۸۴،”اصول و روشهای پیشرفته آماری(تجزیه رگرسیون)”،کرمانشاه ،انتشارات طاق بستان،چاپ دوم.

مایرز،س.ا.، ترجمه: فرهاد عبداله زاده، ۱۳۷۵ ، “معمای ساختار سرمایه”، تهران، انتشارات دانشکده علوم اداری و مدیریت،دانشگاه تهران، مجله تحقیقات مالی، سال سوم، ص۷۲٫

مدرس،ا و فرهاد عبداله زاده،۱۳۸۵،”مدیریت مالی”، تهران،انتشارات بازرگانی،چاپ چهارم، جلد دوم.

امیر خانی، م، ۱۳۷۶، “بررسی و ارزیابی علل تغییرات قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران”، پایان نامه کارشناسی ارشد (مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی). دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.

انواری رستمی،ع.ا ، ۱۳۷۸،”مدیریت مالی وسرمایه گذاری”،تهران، انتشارت طراحان نشر.

ایزدی نیا،ن،۱۳۸۲،”ارزشیابی واحدهای تجاری با استفاده از مدل های ارزش افزوده اقتصادی و جریان های نقدی آزاد(FCF)و تعیین شکاف قیمت و ارزش سهام”،رساله دکترا دانشگاه علامه طباطبایی، ص ۲۰۶-۱۶۸٫

۲-۱مقدمه

در مبادلاتی که در بورس اوراق بهادار به عنوان بخشی از بازار سرمایه کشور صورت می پذیرد دو گروه ذینفع وجود دارد،‌در یک طرف سرمایه گذاران و خریداران سهام قرار دارند که با انتخاب بورس و سهام به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری ،‌در انتظار کسب بازده ای بالاتر از بازده حاصل از سایر فرصتهای سرمایه گذاری می باشند.درطرف دیگر این مبادلات عرضه کنندگان سهام ازجمله دولت،نهادهای وابسته به دولت و سایر عرضه کنندگان قرار دارند که از طریق فروش و عرضه سهام،‌منابع لازم را جهت سرمایه گذاری در سایر فرصتها و یا مصارف بودجه ای خود فراهم می آورند.

بدیهی است که عامل اصلی در انجام این مبادلات و انتقال وجوه از یک گروه به گروه دیگر قیمت سهام می باشد. صدها شرکت با انتشار سهام برای اولین بار وارد بازار سرمایه می شوند. معمولاً‌این شرکتها آنقدر سریع رشد می کنند که منابع رایج وجوه (مانند: وام های بانکی سود انباشته و سرمایه مالکان ) اغلب برای تامین مالی توسعه شان،‌کافی نیست. از آنجا که تامین مالی یک مرحله بسیار مهم در رشد شرکتها به شمار می آید برای آنها مهم است که قیمت سهامشان ارزش واقعی دارائی ها و فرصت های رشدشان را نشان دهند. به ویژه اگر سهام شرکت خیلی ارزان فروخته شود آنها سرمایه کمتری از آنچه انتظار دارند به دست می آورند. به عبارت دیگر سهامشان «زیر قیمت » به فروش می رسد. شواهد زیادی در دست است که نشان می دهد « قیمت اولیه سهام جدید » به طور متوسط زیر قیمت است. یعنی قیمت سهام شرکتها وقتی برای اولین بار به مردم عرضه می شود به طور متوسط کمتر از قیمت هایی است که سرمایه گذاران خواهان خرید آنها در هنگام شروع معامله در بازار ثانویه هستند یا به اصطلاح موسسات تامین سرمایه ،‌به نظر می رسد شرکت ها در زمان عرضه یک سهام جدید «پول زیادی روی میز »[۱] باقی می گذارند (آذرنوش ،۱۳۸۵،ص۱۴)۲.

در این مطالعه سعی می گردد عوامل موثر بر بازده کوتاه مدت سهامی که برای اولین بار وارد بورس اوراق بهادار تهران می گردند بصورت تجربی مورد بررسی و آزمون قرار گیرد. همانطور که خواهید دید نظریه های متعددی در این خصوص ارائه گردیده است که هیچ یک از این نظریات به تنهایی نمی توانند رفتار غیر عادی تمام سهام جدید را توجیه کند بلکه دلائل ارائه شده از سوی هر یک از این نظریات برای بعضی از سهام جدید نسبت به سایر دیگر قابل قبول و منطقی تر است .

در این مقاله سعی می شود با تعریف بازارهای مالی و بازارهای سرمایه به تشریح مبانی نظری مطرح شده درباره عرضه اولیه سهام در این گونه بازارها پرداخته و به بررسی فرضیه ها و تئوری های مطرح شده درباره عرضه اولیه سهام و پدیده های مربوط به آن پرداخته شود . در پایان نیز پیشینه تحقیق های داخلی و خارجی انجام شده در زمینه عرضه سهام شرکت های تازه وارد در بازارهای بورس مختلف مطرح شده و مطالعات مهم انجام شده در این زمینه مرور خواهد شد .

۲-۲ بازار مالی

بازار مالی بازار رسمی و سازمان یافته ای است که در آن انتقال وجوه از افراد و واحد هایی که با مازاد منابع مالی مواجه هستند به افراد و واحد های متقاضی وجوه (منابع)صورت می گیرد. بدیهی است که در این بازار ها اکثریت وام دهندگان را خانوار ها و اکثریت متقاضیان وجوه را بنگاه های اقتصادی و دولت تشکیل می دهند(راعی و تلنگی،۱۳۸۷،ص۶)۱.

بازار مالی، امکانات لازم را برای انتقال پس انداز از اشخاص حقیقی و حقوقی به سایر اشخاصی که فرصت های سرمایه گذاری مولد در اختیار دارند و نیازمند منابع مالی هستند، فراهم می کند. انتقال وجوه مزبور تقریباً در کلیۀ موارد به ایجاد دارایی مالی منتج می شود، که در واقع ادعایی است نسبت به درآمد های آتی دارایی های شخصی(حقوقی)که اوراق بهادار را صادر و منتشر کرده است (شباهنگ،۱۳۷۵،ص۱۳)۲.

۱-۲-۲ کارکرد های اقتصادی بازار مالی

کارکرد های اقتصادی بازار مالی عبارتند از :

۱-۱-۲-۲کمک به فرایند تشکیل سرمایه

وجود بازارهای مالی سبب تشویق مردم به سرمایه گذاری می گردد. بدین ترتیب که شرکت ها برای تهیه سرمایه مورد نیاز می توانند اوراق بهادار منتشر ساخته و آن را در بازار سرمایه به فروش برسانند. این اقدام باعث می شود که دو نوع سرمایه گذاری صورت گیرد. در ابتدا شرکت با خرید زمین و ماشین آلات و ساختمان نوعی سرمایه گذاری واقعی می کند و این کار باعث توسعه و رشد کشورو شرکت خواهد شد، سپس مردم با خرید اوراق بهادار (که به وسیله شرکت ها منتشر می شود) اقدام به سرمایه گذاری مالی می کنند. بدین نحو افزایش سرمایه و توسعه شرکت های تولیدی صورت خواهد گرفت(نوو،۱۳۸۳، ص۱۹۳)۱. تحقیقات نشان می دهد که شرکت ها در کشورهایی که بازار سرمایه توسعه یافته تری دارند، وجوه نقد مورد نیاز خود را آسان تر و ارزان تر تامین می کنند.

۲-۱-۲-۲ تعیین قیمت دارایی های مالی

کارکرد دوم بازار مالی، تعیین قیمت عادلانه برای دارایی های مالی می باشد. اگر شرایط رقابت کامل بر بازار مالی حکم فرما باشد، روابط متقابل خریدار و فروشنده در بازار مالی قیمت دارایی را مشخص می کند و به عبارت دیگر بازده مورد انتظار دارایی مالی را تعیین می کند. بدین ترتیب قیمت دارایی مالی در بازار، متناسب با ریسک و بازدهی آنها تعیین گشته و روند امور به سوی قیمت عادلانه پیش  می رود. انگیزه بنگاه برای بدست آوردن وجوه، به بازده مورد انتظاری که سرمایه گذار طلب می کند بستگی دارد. این ویژگی بازار مالی نشان می دهد که در هر اقتصاد، ریسک و بازده چگونه میان  دارایی های مالی مختلف تقسیم   می شود که  فرایند قیمت یابی نامیده می شود (دوانی،۱۳۸۱،ص۲۵)۲.

۳-۱-۲-۲ ایجاد بازار ثانویه برای معاملات دارایی های مالی(افزایش نقدینگی داراییها)

بازارهای مالی مکانیسمی برای سرمایه گذار فراهم می کند تا دارایی مالی به فروش رسد و زودتر به پول نقد تبدیل شود. بدین نحو دارایی مالی، نقدینگی فراهم می سازد. این ویژگی جذابی برای سرمایه گذاران بوده است، زیرا که اگر بازار ثانویه برای خرید و فروش مجدد دارایی مالی وجود  نمی داشت، سرمایه گذاران، به خرید دارایی های مالی و سرمایه گذاری در این اقلام رقبتی نشان  نمی دادند و کمتر کسی حاضر است که اختیار سرمایه خود را برای مدت طولانی از دست بدهد. وجود بازار مالی باعث می شود که افراد در صورت نیاز به پول نقد یا پیش آمدن فرصت های سودآور تر، اوراق بهادار خود را به فروش برسانند و در اوراق جدید سرمایه گذاری نمایند.

۱-Money On The Ttable

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بازارهای مالی و انواع شرکت های سرمایه گذاری و شیوه ها و روشهای ارزشیابی سهام و سیر تکامل مدل قیمت گذاری داراییهای سرمایه ای
  • تحقیق مفهوم اطلاعات در اقتصاد و حسابداری و تاثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر بازارهای مالی
  • تحقیق بازارهای مالی و ارتباط آن با رشد اقتصادی، نقش صنعت بانکداری خصوصی و بازار سرمایه در تامین منابع مالی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.