تحقیق بازاریابی و انواع آمیخته های آن و رفتار مصرف کننده و بازاریابی سبز و ابعاد آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بازاریابی و انواع آمیخته های آن و رفتار مصرف کننده و  بازاریابی سبز و ابعاد آن دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-مقدمه    ۵
۲-۱-ادبیات نظری    ۶
۲-۱-۱-تعاریف بازاریابی    ۶
۲-۱-۱-۱- تعاریف قدیم بازاریابی    ۶
۲-۱-۱-۲- تعاریف جدید بازاریابی    ۷
۲-۱-۲- آمیخته بازاریابی    ۹
۲-۱-۲-۱- آمیخته محصول    ۱۱
۲-۱-۲-۲- آمیخته قیمت    ۱۱
۲-۱-۲-۳- آمیخته توزیع    ۱۱
۲-۱-۲-۴- آمیخته ترفیع    ۱۲
۲-۱-۳- نتیجه آمیخته بازاریابی    ۱۳
۲-۱-۴- بازاریابی و مصرف کنندگان    ۱۳
۲-۱-۵- تعریف مصرف    ۱۳
۲-۱-۶- رفتار مصرف کننده    ۱۴
۲-۱-۷- فرایند تصمیم گیری خریدار    ۱۴
۲-۱-۷-۱- شناخت نیاز    ۱۵
۲-۱-۷-۲- جستجوی اطلاعات    ۱۶
۲-۱-۷-۳- ارزیابی جایگزین ها    ۱۶
۲-۱-۷-۴- تصمیم خرید    ۱۷
۲-۱-۷-۵- رفتار پس از خرید    ۱۷
۲-۱-۸- تعریف محیط زیست    ۱۸
۲-۱-۹-سبز، سازگار با محیط زیست    ۱۸
۲-۱-۱۰- مدیریت اقتصادى محیط زیست    ۱۹
۲-۱-۱۱-مصرف سبز    ۱۹
۲-۱-۱۲- مصرف کنندگان سبز    ۲۰
۲-۱-۱۳- بازاریابی سبز    ۲۳
۲-۱-۱۴- بازاریابی سبز در مسیر تکامل    ۲۶
۲-۱-۱۴-۱- عصر اول (بازاریابی سبز اکولوژیکی)    ۲۶
۲-۱-۱۴-۲-عصر دوم (بازاریابی سبز محیطی)    ۲۶
۲-۱-۱۴-۳- به سوی عصر سوم (بازاریابی سبز پایدار)    ۲۷
۲-۱-۱۵- سطوح بازاریابی سبز    ۲۷
۲-۱-۱۶- تقسیم بندی بازار سبز    ۲۸
۲-۱-۱۶-۱- سبزهای خالص واقعی  (۱۲%)    ۲۸
۲-۱-۱۶-۲- سبزهای پشتیبان  (۶%)    ۲۹
۲-۱-۱۶-۳-جوانه ها (۳۷%)    ۲۹
۲-۱-۱۶-۴- نق زن ها  (۱۳%)    ۲۹
۲-۱-۱۶-۵-بی توجه ها  (۲۹%)    ۳۰
۲-۱-۱۷-آمیخته بازاریابی سبز    ۳۰
۲-۱-۱۷-۱- محصول سبز    ۳۰
۲-۱-۱۷-۲- ترفیع سبز    ۳۱
۲-۱-۱۷-۳-قیمت سبز    ۳۲
۲-۱-۱۷-۴- توزیع سبز    ۳۳
۲-۱-۱۷-۵- تصمیم خرید سبز    ۳۳
۲-۱-۱۸- بازاریابی سبز در ایران    ۳۴
۲-۱-۱۹-مزیت های بازاریابی سبز    ۳۶
۲-۱-۲۰- سه کلید برای بازاریابی سبز موفق    ۳۶
۲-۱-۲۰-۱- خالص و واقعی باشید:    ۳۷
۲-۱-۲۰-۲-  به مشتریانتان  آموزش دهید:    ۳۷
۲-۱-۲۰-۳-  به آنها فرصت شرکت کردن دهید    ۳۷
۲-۱-۲۱- پتانسیل ها و چالشهای بازاریابی سبز در ایران    ۳۷
نتیجه گیری    ۳۸
۲-۲- پیشینه تحقیق    ۳۹
۲-۲-۱- پیشینه داخلی    ۳۹
۲-۲-۱- پیشینه خارجی    ۴۱
نتیجه گیری:    ۴۳
منابع و مآخذ    ۴۵

منابع

۱- هاوکینز، دل؛ کانی، بست (۱۳۸۵) “رفتار مصرف کننده: تدوین استراتژی بازاریابی” ، ترجمه احمد روستا، انتشارات سارگل، چاپ اول

۲- پرده شناس، موسی (۱۳۸۲) بررسی نقش آمیخته محصول بر تمایل مصرف کنندگان چای داخلی و خارجی در استان گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

۳- تندکار، هدیه ( ۱۳۸۹) “تاثیر آمیخته بازاریابی سبز بز فرایند تصمیم گیری خرید سبز مصرف کنندگان؛ مطالعه موردی : مصرف کنندگان خانگی لامپ کم مصرف شهر رشت”، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره دوم، شماره ۲، ص ص ۹۸-۷۹

۴- روستا، احمد؛ داور، ونوس؛ ابراهیمی، عبدالحمید (۱۳۹۰) “مدیریت بازرگانی”،تهران، انتشارات سمت، چاپ پانزدهم

۵- محب علی، داوود(۱۳۸۵) “مدیریت بازار” انتشارات امیر کبیر، تهران، چاپ سوم

۶- محرابی، هومن (۱۳۸۱) “رابطه تبلیغات بازرگانی و رفتار مصرف کننده؛ محصولات شوینده و بهداشتی پاکسان”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

۷- کاتلر، فیلیپ؛ آرمسترانگ، گری (۱۳۸۷) “اصول بازاریابی”، ترجمه علی پارسائیان، انتشارات ادبستان تهران، چاپ هشتم

۸- رضوانی، مهران؛ خداداد حسینی، سید حمید(۱۳۸۹) “الگوسازی آمیخته ترفیع با رویکرد منطق فازی(مطالعه موردی صنعت باتری خودرو)” نشریه مدیریت بازرگانی، دوره دوم، شماره ۵، ص ص ۷۸-۶۱

۹- خلیل،مریم (۱۳۹۰) “بررسی جایگاه بازاریابی سبز در رفتار خرید مصرف کنندگان”، مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره نهم، شماره ۲، ص ص ۱۰۲- ۸۳

۱۰- نظری، احد ( ۱۳۸۵ ) “عوامل مؤثر بر اشتیاق مصرف کننده در فرایند خرید لوازم خانگی برقی در شهرستان تهران”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

۱۱- کاردان زیرک، ساجده (۱۳۹۱) “بررسی رابطه بین عوامل آمیخته ترفیع با جذب مصرف کنندگان سبز؛ مطالعه موردی: صنعت تولید مرغ سبز در استان های گیلان، البرز و تهران”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان

۱۲- یعقوبی، رویا (۱۳۹۰) “معرفی ابزارهای بازاریابی سبز و تاثیر آنها بر رفتار خرید مصرف کننده”، فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت بهبود و تحول، سال بیست و یکم، شماره ۶۵، ص ص ۱۸۶- ۱۶۷

۱۳- صمدی،م.؛ حبیبی، ل.؛ رسولی، م.؛ پشم فروش،م ؛ (۱۳۸۹) “تأثیر فعالیت های بازاریابی بر تصمیم گیری خرید محصولات سبز”، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی

۱۴- رنجبر،بهرام (۱۳۸۹) “بررسی تأثیر ارزش های محیطی و سبک زندگی به عنوان عوامل تعیین کننده رفتار اکولوژیک مصرف کننده”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

۱۵- خورشیدی،غلامحسین؛ حسین زاده،علی(۱۳۹۱) “بررسی رفتار مصرف کننده در رابطه با تصمیم خرید کالای سبز”، نشریه چشم انداز مدیریت، شماره ۴۵، ص ص ۴۹-۳۳

۱۶- رهبری، محسن (۱۳۹۱) “بررسی عوامل تاثیرگذار بر رفتار خرید سبز دانشجویان ایرانی”،  فصلنامه مدیریت، سال نهم، شماره۲۷، ص ص ۴۹-۳۵

۱۷- زرین جوی الوار، سهیلا (۱۳۹۰) “نقش زن در بازاریابی سبز”، فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ، سال دوم، شماره ۸، ص ص ۵۹- ۴۹

۲-مقدمه

موضوع های زیست محیطی مانند گرم شدن تدریجی زمین و تغییرات آب و هوا تا حد زیادی به افزایش مصرفی بستگی دارد که توسط تجارت بین المللی امکان پذیر شده است. مصرف بیشتر به تأثیرات زیست محیطی بیشتر ناشی از روندهای تولید، حمل و نقل و نیز ضایعات منجر می شود. بنابراین اقتصاد پر رونق تر باعث افزایش استفاده از سوخت و انرژی های فسیلی موجود در زمین شده تا جایی که محیط زیست بیش از این تاب و توان تحمل ندارد و این مسئله به وضع قوانین زیست محیطی جدیدتر و سخت تری منجر شده است؛ شرکت ها در مسیر توسعه تولیدات دوستدار محیط زیست عمل می کنند و فرایندهای جدید کاهش دهنده مصرف انرژی و مواد مضر را اضافه خواهند کرد. (تندکار،۱۳۸۹،ص۸۰)

افزایش آلودگی ها و آسیب های زیست محیطی و در نتیجه افزایش نگرانی مردم در رابطه با محیط طبیعی پیرامون، شروع به خودنمایی در رفتار های خرید و مصرف کرده و موجب به وجود آمدن گروه جدیدی از مصرف کنندگان با عنوان مصرف کنندگان سبز شده است. در نتیجه افزایش مصرف کنندگان سبز، بازاریابان نیز بخش سبز بازار را مورد هدف قرارا داده و شروع به بهره برداری از فرصت های موجود در این بخش از بازار کرده اند. اهمیت بازاریابی سبز و ترغیب مصرف کنندگان به رفتارهای محیط زیست دوستانه از دو جهت مشخص می شود. از یک سو افزایش روز افزون استفاده و تخریب منابع طبیعی مانند آب، نفت و جنگل ها که در وجود آنها برای بقای انسان ضروری است، یک خطر جدی برای بشر محسوب می شود. دلیل اصلی این روند مخرب، افزایش حمعیت و همچنین عادت های مصرف زیان آور است. این وضعیت ضرورت تأثیر بر افراد را برای اینکه رفتاری محیط زیست دوستانه یا به اصطلاح سبز داشته باشند، مشخص می کند. از سوی دیگر نگرانی مصرف کنندگان در رابطه با مسائل و مشکلات محیط زیستی در حال افزایش است. به این صورت که تعداد روزافزونی از آنها تمایل به خرید و مصرف کالاهایی دارند که به نحوی دوستدار محیط زیست معرفی شده باشند. برای پاسخ به این نیاز مصرف کنندگان، توسعه و استفاده از استراتژی های بازاریابی سبز ضروری شده است.(ضیایی،۱۳۹۲،ص ۴۴)

در همین راستا برخی از شرکت ها با به کارگیری اقداماتی، گام های لازم را جهت کاهش اثرات نهایی که بر محیط زیست می توانند داشته باشند برداشته اند. در این اقدامات شرکت ها باید فعالیت های خود را در تولید، توزیع، تبلیغ و قیمت گذاری محصولات به گونه ای انجام دهند که ضمن حداقل نمودن زیان های زیست محیطی، مصرف کنندگان را به سوی رفتاری محیط زیست دوستانه سوق دهند. (یاری،۱۳۹۱،ص۱۶۶)

در این مقاله ابتدا به تعریف بازاریابی و انواع آمیخته های آن پرداخته می شود و سپس رفتار مصرف کننده و فرایند خرید تشریح می شود در نهایت بازاریابی سبز و ابعاد آن مورد بررسی قرار می گیرد.

۲-۱-ادبیات نظری

۲-۱-۱-تعاریف بازاریابی

پایان گرفتن جنگ سرد در دهه ۱۹۹۰ به آزاد شدن منابع و فزونی گرفتن نیاز به محصولات سرمایه ای برای ایجاد زیر ساخت های مناسب اقتصادی انجامید. در این دوران اروپای غربی به ایجاد بازاری مشترک و اروپای شرقی به صورت بازاری آماده برای محصولات غربی درآمد. از سوی دیگر بدهی های خارجی بسیاری از کشورها را فلج کرد. این کشورها با وجود نیازمندی فراوان، با مشکل قدرت خرید روبرو شدند، ازاین رو کشورهای پیشرفته برای کسب بازار به رقابت پرداختند. در این زمان استفاده از شیوه ها و فنون بازاریابی مورد توجه قرار گرفت. بررسی ها نشان داده که ناموفق بودن شرکت ها از ناتوانی دربهره گیری از فنون بازاریابی است. این شرکت ها تحولات بازار و تغییرات الگوی مصرف را نادیده گرفتند وکسب سود بیشتر را به رضایت مشتری ترجیح دادند. اما موفقیت های چشم گیر شرکت های تری.ام[۱] و مک دونالدز [۲] در آغاز دهه ۱۹۸۰ که از توجه دقیق آنها به نیاز مشتریان، بازار و انگیزه کارکنان در راستای افزودن بر کیفیت محصولاتشان سرچشمه می گرفت، سبب شد تا تدوین استراتژی کارای بازاریابی در اولویت قرار گیرد و اغلب شرکت های کوچک و بزرگ رفته رفته از تفاوت بین فروش و بازاریابی آگاه شوند. برای سازمان های غیر تجاری، مانند موزه ها، دانشگاه ها، مراکز دینی و نهادهای دولتی، بازاریابی به منزله روش و وسیله ای برای ارتباط با مردم است.( محرابی، ۱۳۸۱،ص ۱۹)

-۱-۱-۱- تعاریف قدیم بازاریابی

تعریف ذیل در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط انجمن بازاریابی آمریکا[۳] بیان شده است:

ازاریابی[۴] عملیاتی است از تجارت، که جریان کالا یا خدمات را از تولید کننده به مصرف کننده یا استفاده کننده هدایت می کند.

تعریف فوق از چند نظر جالب است. اولاً مختصر است و محدودیتی برای بازاریابی قائل گردیده و آن را مختص امور تجاری دانسته است. ثانیاً هدایت جریان کالا را مطرح ساخته که خود شامل کلیه مراحل تولید، توزیع و فروش می گردد.

تعاریف دیگر بازاریابی عبارتند از:

– بازاریابی به ایجاد زمان، محل و بهره برداری از کالا یا استفاده از مالکیت آن اطلاق می گردد.

– بازاریابی کالا را از مکانی به مکان دیگر انتقال می دهد، آنها را انبار می کند و در تغییرات مالکیت آن از طریق خرید و فروش دخالت می کند.

– بازاریابی شامل فعالیت هایی از نظیر خرید و فروش، حمل و نقل و انبار کردن کالا است.

– بازاریابی شامل آن دسته از عملیات تجاری است که گردش کالا و خدمات بین تولید کننده و مصرف کننده را ممکن می سازد. (همان منبع،ص۲۰)

۲-۱-۱-۲- تعاریف جدید بازاریابی

اخیراً انجمن بازاریابی امریکا تعریف جدیدی از بازاریابی به شرح زیر ارائه نموده است:

بازاریابی فرایند برنامه ریزی و قیمت گذاری، تشویق و ترقیب و توزیع عقاید، کالاها و خدمات جهت ایجاد مبادلاتی است که هم رضایت شخصی و هم اهداف سازمانی را موجب می گردد. بازاریابی به عنوان فرایندی مدیریتی- اجتماعی تعریف می شود که بوسیله آن افراد و گروه ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیاز ها و خواسته های خود اقدام می ورزند. (همان منبع،ص۲۱)

بعضی افراد تصور می کنند که بازاریابی تنها تبلیغ کردن و فروش است. اما هر روزه با پیام های بازرگانی تلویزیونی، نامه های پستی، آگهی های تبلیغاتی در روزنامه ها و اینترنت بمباران می شویم؛ بنابراین فروش و تبلیغات تنها قسمت نمایان روش های بازاریابی است که همچون یک قطعه یخ شناور، نیمه نمایان آن بسیار کمتر از کل آن می باشد. امروزه بازاریابی را نباید همچون گذشته معادل فروش در نظر گرفت که شامل معرفی و فروش بود، بلکه بازاریابی به معنی برآورده کردن نیازهای مشتری می باشد. اگر بازاریاب خوب عمل کرده و نیازهای مشتری را به درستی تشخیص دهد، محصولی با ارزش بالا و قیمت مناسب تولید گردد، به خوبی توزیع شود و به شکلی موثر معرفی شود، به سادگی به فروش می رسد. در واقع، آنطور که پدر مدیریت یعنی پیتر دراکر[۵]  می گوید « هدف بازاریابی این است که فروش را به کاری غیر ضروری تبدیل کند ». (کاتلر،ترجمه پارسائیان،۱۳۸۷،ص۵)

بازاریابی یعنی جستجو برای یافتن مناسب ترین بازار و بخش هایی که سازمان می تواند در آن جا به صورت مفیدتر و موثرتر حضور یابد و پاسخگوی نیاز و خواسته مردم باشد. به عبارت دیگر بازاریابی تلاشی آگاهانه است برای تخصیص بهینه منابع و ایجاد نوعی تخصص در بازار. سازمان ها باید بازار هدف خود را بیابند تا بتوانند نیازهای آنها را بهتر شناسایی کرده، محصولات و خدمات متناسب با آنها را تهیه و تأمین کنند. اساس حرکت بازاریابی جلوگیری از هدر رفتن منابع و امکانات گوناگون و یافتن مناسب ترین جایگاه محصول یا شرکت در بازار است. بازاریابی یعنی بخش بندی یا تقسیم بازارها و تعیین محصولات شرکت برای مناسب ترین بازارها. (روستا و همکاران،۱۳۹۰،ص۱۲)

در تعریفی جامع تر، بازاریابی فرایندی اجتماعی و مدیریتی است که به وسیله آن، هر فرد نیازها و خواسته های خود را از طریق تبادل ارزش با دیگران برآورده می سازد. به زبانی ساده تر، بازاریابی شامل ایجاد رابطه ای تبادلی و پر ارزش با مشتری است. بنابراین، ما بازاریابی را بدین صورت تعریف می کنیم: بازاریابی فرایندی است که در آن شرکت برای مشتری ارزش ایجاد کرده و رابطه مستحکمی با او برقرار کند تا بتواند در عوض از مشتری ارزش دریافت کند. (کاتلر،ترجمه پارسائیان،۱۳۸۷،ص۵)

بازاریابی عبارت است از همه تلاش های نظام مند برای شناخت نظام بازار و اقدام مناسب نسبت به انواع تقاضا ها با توجه به نظام ارزشی جامعه و هدف های سازمان. تفاوت این تعریف با تعاریف دیگر در چند مورد است که به آنها اشاره می کنیم.

الف) بازاریاب با بازار سر و کار دارد و بیش از هر چیز و پیش از هر کار باید نظام و ارکان و فرهنگ بازار را بشناسد تا بتواند با بینش و آگاهی به نیازها و خواسته های آن پاسخ دهد؛ به عبارت دیگر بازاریاب باید با نگرش سیستمی همه اجزا و ارکان محیط بازار را در نظر بگیرد.

ب) مهم ترین نکته ای که در تعاریف دیگران و حتی فلیپ کاتلر دیده نمی شود، توجه به نظام ارزشی حاکم بر جوامع است. نظام ارزشی مجموعه باورها، اعتقادات، سنن، عادات، گرایش ها و برداشت های جامعه است. نظام ارزشی اسلام بعضی از تقاضا ها را ناسالم می داند، مانند تقاضا برای هر محصول و خدمات حرام و مضر برای سلامت فرد و جامعه. اگر بازاریابی را شناخت نیازها و تقاضا و رفع آن بدانیم، باید به هر نوع تقاضا پاسخ داده شود، در حالی که بنا بر آنچه در جامعه خود تجربه کرده ایم و زایده نظام ارزشی ماست، نه تنها در ارضای برخی از نیازها نباید تلاشی صورت پذیرد بلکه بازاریاب باید بازدارنده و ویران کننده آنها نیز باشد. نظام ارزشی ما هر نوع محصول، قیمت گذاری، توزیع، و تبلیغی را که در خلاف معیارهای اسلامی باشد نادرست می داند. حتی در به کار بردن علائم، نشانه ها، نام ها و رنگ ها نیز محدودیت هایی وجود دارد؛ بنابراین عبارت نظام ارزشی در تعریف ما بیانگر محدوده تلاش های بازاریابی است.

ج) همان گونه که اشاره شد، بازاریابی همیشه رفع نیاز و تقاضا نیست، بلکه واکنش و اقدام مناسب نسبت به آنهاست. مناسب بودن در چارچوب نظام ارزشی و هدف های سازمان تعیین می گردد. کاتلر بازاریابی را فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها از طریق فرایند مبادله می داند، در حالی که همیشه مبادله انجام نمی شود، بلکه اقدام مناسب صورت می گیرد. این اقدام گاهی به مبادله و گاهی به تضعیف و تخریب تقاضا منتهی می شود. وظیفه بازاریاب این است که با دانش و بینش خود مناسب ترین روش را برای پاسخگویی به تقاضا برگزیند. (روستا و همکاران،۱۳۹۰،ص ص۱۶-۱۵)

۱-۲- آمیخته بازاریابی[۶]

ترکیب عناصر آمیخته بازاریابی را می توان به این صورت تعریف کرد: مجموعه ای از متغیر های قابل کنترل بازاریابی که شرکت آنها را در بازار هدف و برای ایجاد واکنش مورد نیاز خود ترکیب می کند. ابن ترکیب شامل هرگونه اقدامی است که شرکت بتواند برای کالای خود و به منظور تحت تأثیر قرار دادن تقاضا، انجام دهد. (پرده شناس،۱۳۸۲،ص۴۶)

وقتی شرکت در مورد استراتژی کلی بازاریابی به تصمیم مشخصی رسید، می توان برنامه ریزی جزئیات آمیخته بازاریابی را شروع کرد. آمیخته بازاریابی یکی از مفاهیم اصلی در بازاریابی نوین می باشد. آمیخته بازاریابی مجموعه ابزارهای قابل کنترل و تاکتیکی بازاریابی است که شرکت از آمیختن آنها با هم، نتیجه مورد نظر را از بازار هدف کسب می کند.  آمیخته بازاریابی از تمام چیزهایی تشکیل شده که شرکت می تواند با استفاده از آنها بر تقاضا برای کالاهایش در بازار هدف تأثیر بگذارد. (کاتلر،ترجمه پارسائیان،۱۳۸۷،ص۵۹)

جروم مک کارتی[۷] آمیخته بازاریابی را مرکب از چهار عامل عمده محصول[۸]، قیمت[۹]، توزیع[۱۰] و ترفیعات[۱۱] پیشنهاد کرد که به طور سنتی این چهار عامل را به عنوان P4 می شناسند. آنها عبارتند از هرگونه اقدامی که شرکت بتواند برای کالای خود به منظور تحت تأثیر قرار دادن تقاضا انجام دهد. البته در آینده P های دیگری همچون مردم[۱۲]، بسته بندی[۱۳]، قدرت[۱۴]، برنامه ریزی[۱۵] و متقاعد سازی[۱۶] به این آمیخته افزوده شدند. (Farzi, 2012, p816)

-۱-۲-۱- آمیخته محصول

آمیخته محصول ترکیبی است از محصولات و خطوط محصول که به نحوی موازنه شده است تا شرکت در عین حال که نیازهای بازار هدف را تأمین می کند به اهداف سود دهی خود نیز نایل شود. با استفاده از مجموعه محصول مدیران بازاریابی هر کدام از محصولات را در خطوط تولید و آمیخته محصول، مورد توجه قرار می دهند و به محصولات یا خطوط تولیدی که فروش جاری یا آتی خوبی دارند، یا از نظر رقابتی قوی هستند، پول بیشتری اختصاص می دهند؛ بدین ترتیب مدیران بازاریابی با عرضه تعداد بیشتری از محصولات از وابستگی بیش از حد به یک یا تعداد محدودی محصول جلوگیری می کنند؛ برای مثال اگر فروش تعدادی از محصولات به طور محدود افزایش یابد می توان با استفاده از محصولات دیگر سود به دست آمده را بهبود بخشید. همچنین مدیران بازاریابی وقتی که در محیط بازاریابی تغییراتی مشاهده می کنند می توانند با تغییر تأکید بر روی محصولات یا خطوط خاص، آمیخته محصول خود را تطبیق دهند. آنها تعداد خطوط محصول در آمیخته محصول و تعداد محصولات در هر خط را نیز مورد توجه قرار می دهند.(روستا و همکاران،۱۳۹۰،ص۲۰۶)

-۱-۲-۲- آمیخته قیمت

قیمت به مقدار پولی اطلاق می شود که فرد برای کسب حق استفاده از یک محصول بپردازد. فرد می تواند یک یا چند محصول را خریداری کند و یا حق استفاده محدود از آن را از آن خود کند.یکی از کارهایی که شرکت ها به منظور افزایش ارزش کالاهای خود نزد مشتریان انجام می دهند، کاهش هزینه های غیر مالی تملک و یا استفاده از کالا است. در صورت موافقت این استراتژی، کل هزینه محصول برای مصرف کننده کاهش می یابد و در عین حال درآمد بازاریابان ثابت می ماند یا افزایش پیدا می کند.(هاوکینز،ترجمه روستا،۱۳۸۵،ص ۲۴)

قیمت تنها عنصر آمیخته بازاریابی است که درآمد ایجاد می کند، در حالی که سایر عناصر پدیدآورنده هزینه هستند.( محب علی،۱۳۸۵،۲۳۶)

[۱] ۳M

[۲] Mc Donalds

[۳] The American Marketing Association)AMA)

[۴] Marketing

[۵] Peter Drucker

[۶] Marketing Mix

[۷] Jerome McCarthy

[۸] Product

[۹] Price

[۱۰] Place

[۱۱] Promotion

[۱۲] People

[۱۳] Packaging

[۱۴] Power

[۱۵] Programming

[۱۶] Persuation

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بازاریابی و بازمهندسی و مدیریت ارتباط با مشتری
  • تحقیق رفتار مصرف کننده و رفتار خرید اینترنتی و عوامل مؤثر بر آن
  • تحقیق بازاریابی و عوامل موثر در فرایند تصمیم گیری در انتخاب کلینیک های پزشکی
  • تحقیق بازاریابی و ارتباطات یکپارچه بازاریابی و مدل های آن
  • تحقیق بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.