تحقیق بازنشستگی و تئوری های آن، احساس تنهایی و نظریه های آن، نظریه معنی درمانی ویکتور فرانکل و روان درمانی ومشاوره گروهی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بازنشستگی و تئوری های آن، احساس تنهایی و نظریه های آن، نظریه معنی درمانی ویکتور فرانکل و روان درمانی ومشاوره گروهی  دارای ۷۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱)درمان وجودی    ۵
مقدمه ای  بر نظریه معنادرمانی    ۶
قوانین درمعنا درمانی    ۷
فرانکل سه قانون بنیادی را درمعنادرمانی مطرح می کند    ۷
۲) نظریه معنی درمانی ویکتور فرانکل    ۸
پیشنهادهایی برای جستجوی معنا    ۱۰
اضطراب    ۱۲
مداخله درمانی در نظریه معنا درمانی    ۱۵
آموزش اهمیت قبول مسئولیت برای معنا    ۱۶
کمک به مراجعان برای گوش دادن به ندای وجدان    ۱۶
پرسش از مراجعان درباره معناها    ۱۶
چشم اندازهای وسیع در مورد منابع معنا    ۱۶
ایجاد معنی زندگی از طریق روش آموزش سقراطی    ۱۷
استخراج معنا از طریق نمایش    ۱۷
پیشنهاد معنا    ۱۷
تجزیه و تحلیل رویا    ۱۸
توضیح دادن    ۱۸
به کارگیری تشبیهات    ۱۸
قصد متضاد(متناقض)    ۱۹
کاربرد معنادرمانی درسالمندان    ۱۹
۳ )روان درمانی ومشاوره گروهی    ۲۱
تعریف گروه ومشاوره گروهی    ۲۲
اهداف مشاوره گروهی    ۲۴
به طور کلی مشاوره گروهی فرصتی فراهم می آورد که :    ۲۵
انتخاب اعضای گروه    ۲۵
مراحل مشاوره گروهی    ۲۶
گروه درمانی وجودگرا    ۲۷
۴ )احساس تنهایی    ۳۱
تاریخچه    ۳۱
تعریف احساس تنهایی    ۳۲
نظریات مربوط به احساس تنهایی    ۳۲
نظریه های جدیدتر درباره احساس تنهایی    ۳۶
اگزیستانسیالیسم واحساس تنهایی    ۳۸
مبنای اگزیستانسیالسیم:    ۴۱
تفاوتهای تنها بودن واحساس تنهایی    ۴۲
دلایل احساس تنهایی    ۴۳
رویکرد ها نسبت به احساس تنهایی    ۴۴
تنهایی در پیران    ۴۶
۵ )امید    ۴۸
نظریه امید    ۴۹
تعریف امید    ۵۰
نا امیدی    ۵۴
از امید و معنا تا ناامیدی و بی معنایی در زندگی    ۵۵
۶ )بازنشستگی    ۶۲
مقدمه    ۶۲
تعاریف بازنشستگی    ۶۲
تئوری های بازنشستگی    ۶۴
مراحل بازنشستگی    ۶۸
پیشینه تجربی پژوهش    ۷۰
تحقیقات داخل کشور    ۷۰
تحقیقات خارج از کشور    ۷۱
منابع    ۷۳

منابع

 – شفیع آبادی، عبدالله(۱۳۷۲ ). پویایی گروه و مشاوره ی گروهی، چاپ دوم، تهران: انتشارات رشد.

– نیک رو، طیبه. (۱۳۸۷). اثربخشی گشتالت درمانی به شیوه گروهی بر افزایش امید به زندگی وعزت نفس زنان فرهنگی بازنشسته شهرستان بهبهان . پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی  واحد علوم وتحقیقات اهواز.

– حسینیان، سیدالهه(۱۳۸۶).اثر بخشی معنادرمانی به شیوه گروهی برافزایش امید به زندگی بیماران سرطانی بیمارستان شفای اهواز.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم و تحقیقات اهواز.

– فرانکل، ویکتور (۱۹۹۷). فریاد ناشنیده برای معنی ترجمه : مصطفی تبریزی و علی علوی نیا. تهران: انتشارات فراروان (۱۳۸۳).

– فرانکل، ویکتور(۱۹۶۷). انسان در جستجوی معنی ترجمه اکبر معارفی(۱۳۸۴). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

– عطاری، یوسفعلی(۱۳۸۴). بررسی اثر بخشی دو رویکرد مشاوره ای و روان درمانی در کاهش نشانگان افسردگی، اضطراب و پرخاشگری در میان زنان متقاضی طلاق مراجعه کننده به مرکز مشاوره خانواده شهرستان سقز.

– علیزاده، حمید(۱۳۸۳).آدلر پیشگام روانکاوی جامعه نگر.تهران: نشر دانژه.

– علیخانی،ویدا (۱۳۸۱ ) .پیری از دیدگاه های مختلف. تهران: سازمان انجمن اولیاء  ومربیان.

– قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی(۱۳۸۳). تهیه یک الگوی مداخله ای بر اساس رویکرد یکپارچه گرای روان درمانی گروهی و آزمون اثربخشی آن در درمان وابستگی به مواد مخدر و افزایش سلامت روان در معتادان زندانی مرد. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

– لطف آبادی، حسین (۱۳۷۹). روانشناسی رشد(۲): نوجوانی ، جوانی و بزرگسالی، تهران: انتشارات سمت.

– مطهری،مرتضی (۱۳۶۳ ).تعلیم وتربیت در اسلام.تهران: الزهرا

– اردبیلی،یوسف (۱۳۷۹).بازنشستگی،شناخت مسائل ومشکلات بازنشستگان و طریق مشاوره با آنان. تهران:کویر(۱۳۷۹).

– جونز، نیلسون(۲۰۰۱).نظریه معنادرمانی ویکتور فرانکل فصلی از کتاب نظریه های پیشرفته ی مشاوره و روان درمانی ترجمه سید محمد حسین بهفر(۱۳۸۴).

– جونز، نیلسون(۲۰۰۱). نطریه معنادرمانی ویکتور فرانکل فصلی از کتاب نظریه های پیشرفته ی مشاوره و روان درمانی ترجمه سروری(۱۳۸۳).

– دژکام، محمود(۱۳۶۶). نظریه های عمده روان درمانی. تهران: انتشارات کروز.

– شارف، ریچاد. اس(۲۰۰۰ ). نظریه های روان درمانی و مشاوره ترجمه مهرداد فیروزبخت(۱۳۸۱). تهران :مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.

–  شجری، ژیلا (۱۳۷۳)، نگرش بهداشتی برمسئله سالمندان ، چاپ اول، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.

– شعاری نژاد،علی اکبر ( ۱۳۷۳ ).روانشناسی رشد بزرگسالان،تهران: انتشارات توس

درمان وجودی

روان درمانی وجودی که رویکردی فلسفی درباره مردم و وجودشان دارد به موضوعات و مضامین مهم زندگی می پردازد.روان درمانی وجودی عمدتا نوعی نگرش نسبت به برخی مضامین محسوب می شود تا یک رشته فنون و روش ها. این مضامین عبارتند از: مرگ و زندگی، آزادی، مسئولیت پذیری در قبال خود و دیگران، معنایابی و کنارآمدن با بی معنایی. روان درمانی وجودی بیش از درمان های دیگر به آگاهی انسان ها در مورد خودشان می پردازد و آنان را وا- می دارد آن سوی مشکلات و وقایع را ببینند. انسان ها جدای از دیگران وجود ندارند، در نتیجه برقراری روابط صادقانه و صمیمی با دیگران دردرمان وجودی خیلی مهم است(شارف،۲۰۰۰ [۱] ترجمه فیروزبخت،۱۳۸۱) .

تفکر وجودی به این امر اشاره دارد که تفاوت واقعی انسان ها با سایر موجودات در این است که انسان ها ظرفیت و توانایی  لازم برای خود رهبری و ارائه رفتارهای آگاهانه و ارادی را در اختیار دارند. به همین سبب لازم نیست که افراد مانند اشیائی منفعل قربانی فشارهای اجتماعی، محرک های محیطی و نیازهای خود باشند(کوری، ۱۹۹۵ ترجمه شفیع آبادی و حسینی،۱۳۸۵).

شاید فیلسوفی که بیشترین تاثیر را در پیدایش درمان وجودی داشته است مارتین هایدگر[۲] باشد.کتاب بودن وزمان[۳] هایدگر نقش مهمی در درمان وجودی دارد چون روی آگاهی بر زمان یا به قول خودش دیزاین[۴]تاکید دارد که معنایش « بودن در این دنیا» است. منظور از دیزاین، رسیدن به سطوح بالای هشیاری و بی نظیری است که با بررسی خود، دیگران و دنیا به دست می آید(شارف، ۲۰۰۰ ترجمه فیروزبخت،۱۳۸۱).

لودینک بیسوانگر[۵]، مدارد باس[۶]و  ویکتورفرانکل با الهام از فلسفه وجودی جزء اولین طرفداران روان پزشکی وجودی بوده اند. البته آن ها درنوشته های خود نظریه ای دقیق و مشخص در باب روان درمانی ارائه نداده اند. حتی باس می نویسد« امیدوارم روان شناسی وجودی هرگز صاحب نظریه به معنای نوین علوم طبیعی نشود» دغدغه این افراد بیشتر معنای وجود و تاثیرات جانبی آن ها بوده است(هال و لیندزی[۷]،۱۹۸۵).

رویکرد وجودی دیدگاه جبرگرایانه از ماهیت بشر، که به وسیله روان کاوی سنتی و رفتارگرایی رادیکال مورد حمایت واقع می شود را رد می کند. روان کاوی عواملی مانند نیروهای ناخودآگاه، سایق های غیر منطقی و رویدادهای سرکوب شده گذشته را مانع بروز آزادی        می داند. در عین حال بر آزادی ما جهت ساختن اوضاع و شرایط تاکید می کنند. این رویکرد بنا را بر این می گذارد که ما آزاد و مسئول انتخاب ها و اعمالمان هستیم. ما سازمان دهنده زندگی خود بوده و خطوط روشنی را برای آینده ی آن طراحی می کنیم. گفتار اساسی این رویکرد این است که ما قربانی اوضاع و شرایط نیستیم. یک هدف اصلی درمان این است که مراجعان را برای تامل کردن بر زندگی خود تشویق نمائیم، تا سلسله مراتب شان را بازشناسی کنند و بر اساس آن تصمیم گیری کنند. به محض این که مراجعان سلسله مراتب بازشناسی روش ها را بدون مقاومت بپذیرند می توانند یک مسیر آگاهانه را در زندگی انتخاب نمایند(کوری، ۱۹۹۰).

 مقدمه ای  بر نظریه معنادرمانی

در شهر وین، پایتخت اتریش و در قاره اروپا سه مکتب روانشناسی بنیان گذاشته شده است.مکتب روانکاوی فروید، مکتب روانشناسی فردی آدلر[۸] و مکتب معنادرمانی فرانکل. فرانکل بنیادگذار مکتب معنادرمانی دربیست و ششم مارس سال ۱۹۰۵ در وین متولد و در دوم سپتامبر سال۱۹۹۷ در سن ۹۲ سالگی در گذشت.

آلمانی ها فرانکل را در سن ۳۷ سالگی دستگیر کردند و به اردوگاه وحشتناک آشویتس منتقل کردند. دراردوگاه که همه چیز را از او گرفته بودند؛ این شیوه تفکر در فرانکل بوجود آمد که می گفت:مهم آن نیست که من چه  می خواهم باشم؛مهم آن است که من چه کسی باید باشم.در ارتباط با مفهوم بودن برای او سئوال انسان بودن مطرح شد.او معتقد بود که انسان بودن یعنی مسئول بودن، تصمیم گیرنده، موضع گیرنده و ارزشیابی کننده بودن است. لذا از همان ابتدا مفاهیمی چون : مرگ و زندگی، روح و معنا ذهن فرانکل را به خود مشغول کرد. به عقیده او ما انسان ها سئوال کننده نیستیم، جواب دهنده هستیم. ما باید به سئوال هایی که زندگی از ما می کند با آزادی و احساس مسئولیت کامل پاسخ دهیم. در انتخاب جوابی که انسان به سرنوشت خود می دهد و انتخاب نگرشی که در مقابل سرنوشت خود بر می گزیند، آزاد است. در نتیجه مسئول جوابی است که به سرنوشت می دهد و مسئول شیوه تفکر و نگرشی است که انتخاب می کند. انسان باید پاسخی دهد که در شان انسان است. فرانکل روزی به شاگردانش گفت: من معنای زندگی خود را در این می بینم که به دیگران کمک کنم تا آنها در زندگی خود یک معنا بیابند. او همیشه با انسان هایی روبرو می شد که پرسش هایی درباره معنای زندگی مطرح می کردند.  فرانکل معتقد بود: مشکل انسان امروز بی معنا بودن زندگی، خلا وجودی و ناکامی وجودی است. انسان سالم از نظر فرانکل، انسانی از خود فرارونده و معنا خواه است.    معنا خواهی قویترین نیرودر انسان است. معنا چشمه ای است که هرگز خشک نمی شود اما طراوت انسان بودن بدون آن خشک می شود(کیمبل[۹]، ۱۹۸۹).

 قوانین درمعنا درمانی

 فرانکل سه قانون بنیادی را درمعنادرمانی مطرح می کند

۱-معنا درزندگی وجود دارد و آن را می توان جستجو و کشف کرد؛ اما انسان نمی تواند معنا را به دلخواه بوجود آورد و آن را درافکارش بسازد. انسان جستجو کننده معنا است و نه بوجودآورنده آن.

۲-معنا وسیله ای برای کامروایی انگیزه ها ویا دستاویزی برای رسیدن به هدف نیست.تحقق معنا خود هدف است.

۳-علت بیماری ها و اختلالات روانی بی معنایی زندگی است. کار و فعالیت زیاد باعث بیماری روانی نمی شود، بلکه علت بیماری بی معنا بودن زندگی است.

فرانکل معتقد است که درست در جایی که ما با یک موقعیت رو به رو می شویم که به هیچ روی نمی توانیم آن را تغییر دهیم از ما انتظار می رود که خود را تغییر دهیم، رشد کنیم، بالغ شویم و از خود فراتر رویم. فرانکل در آشویتس و در بند نازی ها با تمام وجود به این نتیجه رسیده بودکه: رنج هر زمانی معنایی دارد، وقتی تو خودت آدم دیگری بشوی. زیر ضربه های چکش سرنوشت و آتش گداخته رنج، زندگی شکل می گیرد.

در معنادرمانی صحبت ار آزادی روح انسان می شود. انسان تحت نفوذ قوانین جبری قرار نگرفته است. انسان حق این انتخاب را دارد که در برابر موقعیتی که قرار می گیرد چه نگرشی برگزیند؟ تصمیم گیری به انسان واگذار شده است. هیچ عاملی این قدرت را ندارد که تعیین کند انسان در برابر سرنوشت غیر قابل تغییر، چگونه فکر کند و چگونه رفتار نماید. انسان همیشه مسئول اعمال و گفتار خود خواهد بود.

  ۲) نظریه معنی درمانی ویکتور فرانکل

ریشه های معنا درمانی به نوعی به کارهای آلفرد آدلر برمی گردد. آدلر اولین روانشناسی است که در مورد معنا در زندگی به بحث پرداخت. او در سال ۱۹۳۱ کتاب معنای زندگی را نوشت.ویکتور فرانکل رهبر اصلی معنی درمانی و رولومی[۱۰] از بزرگان وجودگرایی به خاطر وارد کردن این مبحث به روانشناسی نسبت به آدلر ابراز دین کرده اند.

(  فرانکل، به نقل از علیزاده،۱۳۸۳ ) در مورد آدلر می گوید:« آنچه او به دست آورد و انجام داد کمتر از یک جریان کپرنیکی نبود بلکه بالاتر بود. او را می توان اندیشمندی وجودی و پیشگام جنبش وجودی-روانپزشکی به شمار آورد».

به هر حال ریشه معنادرمانی به کوشش های اولیه فرانکل برای یافتن معنا در زندگی خودش برمی گردد. فرانکل در رابطه با سنین جوانی اش می گوید:« من مجبور بودم از میان جهنمی از ناامیدی که در ارتباط با یک بی معنایی آشکار در زندگی ام حاصل شده بود عبور کنم. مجبور بودم از میان نهایت پوچی در زندگی بگذرم تا اینکه نهایتا توانستم به یک رشد خوبی در رابطه با مصونیت از پوچی برسم و درنتیجه توانستم معنادرمانی را توسعه دهم(بهفر،۱۳۸۴ ).

معنا درمانی روشی از رویکرد وجودی است که زمینه ی فلسفی و نظری عالی برای کار گروهی فراهم می آورد. معنادرمانی می تواند ساختار مفهومی را برای کمک به مراجعان جهت چالش با یافتن معنی در زندگی شان آماده کند(کوری، ۱۹۹۵،  نقل از پورابراهیم،۱۳۸۵ ).

معنادرمانی از لحاظ محتوا کاملا شبیه تحلیل وجودی کلاسیک است، اما فرانکل در درمان، برای معنا جایگاه مهمتری قائل است. در حالی که تحلیل وجودی به نوعی درمان متکی است که شباهت زیادی به روان کاوی دارد، معنادرمانی از نظرشکل، به درمان های کوتاهی چون درمان آدلری نزدیک تر است. معنادرمانگران گر چه اغلب به صورت صمیمانه و مقبول درباره ی موضوعات فلسفی بحث می کنند،  برای این که درمان جو را متقاعد سازند که نگرشی آگاهانه تر و مسئولانه تر نسبت به خلاء وجودی زندگی خود اختیار کند، به شیوه های مختلف او را مواجهه می دهند، به او تذکر می دهند و برایش دلیل و برهان می آورند. نوشته های مربوط به درمان(فرانکل، ۱۹۶۳، ۱۹۶۷) نشان می دهند که فنون درمانی، علاوه بر مواجهه دادن ها و تعبیرها، به مقدار زیاد به قانع سازی و استدلال نیز متکی هستند. به نظر می رسد که معنادرمانی نوعی هشیاری افزایی باشد که به ترکیب پس خوراند شخصی و آموزش قانع سازی در قالب فلسفه وجودی متکی است(پروچاسکا[۱۱]و  نورکراس،۱۹۵۷، ترجمه سیدمحمدی،۱۳۸۳).

اصول و روش درمانی فرانکل را لوگوتراپی[۱۲] تشکیل می دهد، لوگوتراپی روشی است که در آن بیمار در جهتی راهنمایی می شود که معنی زندگی خود را بیابد، بنابراین اصول لوگوتراپی تلاش برای یافتن معنی در زندگی است که اساسی ترین نیروی محرکه هر فرد در دوران زندگی اوست. به طور کلی انسان در این دیدگاه،  انسان واحدی است که دارای سه جنبه یا بعد بدنی(فیزیکی)، ذهنی(روانی) و معنوی می باشد، دو جنبه اول در ارتباط تنگاتنگ قرار دارند و مجموعا² روان-تن را تشکیل می دهند و عواملی ارثی و فطری مثل سائق های ذاتی را شامل   می شوند. روانکاوی فروید، آدلر و یونگ[۱۳] در درک این ابعاد کمک شایان توجهی کرده اند، بخصوص در بعد روانی آن لکن جنبه معنوی را که یک بعد مشخص انسان است نادیده گرفته- اند.

[۱]-Sharf

[۲]– Heidegger

[۳]-Being and Time

[۴] -Dasein

[۵] -Binswanger٫ L.

[۶] -Boss٫M.

[۷] -Hall & Lindzey

[۸]-Adler

[۹]-Kimble

[۱۰]– Rollomay

[۱۱]-Prochaska & Norcross

[۱۲] -logotherapy

[۱۳] -Young

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق راهنمایی و مشاوره و نقش آنان در مدارس
  • تحقیق موارد پایان خدمت اداری و کار مرتبط با کارمندان، کارگران و کارکنان ارتش
  • تحقیق مفهوم شناسی شخصیت و کاربرد نظریه های رشد شغلی برای مشاوره ی شغلی و مروری بر سابقه تاریخی رغبت سنج ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.