تحقیق بازی و فعالیتهای بدنی و مهارت های ذهنی و مهارت های اجتماعی و دیدگاهها و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بازی و فعالیتهای بدنی و مهارت های ذهنی و مهارت های اجتماعی و دیدگاهها و نظریه های آن دارای ۴۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه:    ۵
۲-۲- مباحث نظری بازی  و فعالیت های بدنی:    ۷
۲-۲-۱- بازی چیست؟    ۷
۲-۲-۲- وﯾﮋگیهای اساسی بازی:    ۸
۲-۳- نظریه ی انرﮊی مازاد:    ۹
۲-۴- نظریه ی پیش تمرینی:    ۱۰
۲-۴-۱- نظریه ی غریزی مک دوگال:    ۱۱
۲-۴-۲- نظریه ی اجتماعی گروس:    ۱۱
۲-۴-۳- نظریه ی ویلیام اشترن:    ۱۲
۲-۴-۴- نظریه ی پستالوژی:    ۱۲
۲-۵- نظریه ی بازپیدایی:    ۱۲
۲-۶- نظریه ی بیان خود:    ۱۳
۲-۷- نظریه ی ﮊان پیاﮊه:    ۱۴
۲-۸- انواع بازی به نظر ﮊان پیاﮊه:    ۱۴
۲-۸-۱- بازی های مهارتی:    ۱۵
۲-۸-۲-  بازی های نمادین:    ۱۵
۲-۸-۳-  بازی های با قاعده:    ۱۶
۲-۸-۴-  بازی های سازنده:    ۱۶
۲-۹- نظریهی شارلوت بوهلر:    ۱۷
۲-۹-۱- بازی های کنشی:    ۱۷
۲-۹-۲- بازی های وانمود سازی یا خیالی:    ۱۷
۲-۹-۳- بازی های انفعالی:    ۱۸
۲-۹-۴- بازی های ساختمانی:    ۱۸
۲-۹-۵- بازی های جمعی:    ۱۹
۲-۱۰- دیدگاه مکتب اسلام دربارهی بازی:    ۱۹
۲-۱۱- رشد و تکامل حرکات از دیدگاه علم تکامل بدن انسان:    ۲۰
۲-۱۲- مباحث نظری مهارت های ذهنی:    ۲۱
۲-۱۲-۱- مفهوم شناسی مهارت های ذهنی:    ۲۱
۲-۱۳- مباحث نظری مهارت های اجتماعی:    ۲۳
۲-۱۳-۱- مفهوم شناسی مهارت های اجتماعی:    ۲۳
۲-۱۳-۲- انواع مهارت های اجتماعی:    ۲۵
۲-۱۳-۳- عناصر مهارت های اجتماعی:    ۲۶
۲-۱۳-۴- پیامد های مهارت های اجتماعی:    ۲۷
۲-۱۳-۵- مدرسه و مهارت های اجتماعی :    ۲۷
۲-۱۴- پیشینهی تحقیقاتی:    ۲۹
۲-۱۴-۱- بازی و مهارت های ذهنی    ۲۹
۲-۱۴-۱-۱- پژوهش های داخل کشور:    ۲۹
۲-۱۴-۱-۲- پژوهش های خارج از کشور:    ۳۱
۲-۱۴- ۲- بازی و مهارت های اجتماعی:    ۳۲
۲-۱۴-۲-۱- پژوهش های داخل کشور:    ۳۲
۲-۱۴-۲-۲- پژوهش های خارج از کشور:    ۳۴
۲-۱۵- جمع بندی پیشینه های تحقیق:    ۳۶
منابع و مآخذ    ۳۸
منابع فارسی:    ۳۸
منابع انگلیسی :    ۴۳

منابع:

مفیدی، فرخنده(۱۳۸۳)،آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی،چاپ پنجم،تهران:انتشارات پیام نور.

حقیقت شهربانو ( ۱۳۶۹ ) ، اثر آموزش پیش دبستانی بر مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی گروهی از دانش آموزان دختر و پسر طبقات مختلف اجتماعی ، اقتصادی دبستان های شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد

اﻧﮕﺠﻲ، ل؛ ﻋﺴﮕﺮی، ع(۱۳۸۵)، ﺑﺎزی و ﺗﺄﺛﻴﺮ آن ﺑﺮ رﺷﺪ ﻛﻮدک، ﭼﺎپ اول، ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات ﻃﺮاﺣﺎن اﻳﻤﺎژ.

جعفری، علیرضا(۱۳۸۵) ،نقش بازی در پیشرفت تحصیلی کودکان، ارائه در سمینار

سنه،افسانه.سلمان،زهرا.آقازاده،محرم.(۱۳۸۷)،تاثیر فعالیتهای بدنی وبازی بر رشد توانایی های ذهنی پسران پیش دبستانی.فصلنامه نو آوری های آموزشی،شماره ۲۶،سال هفتم،صص۱۰۶-۸۷٫

سنه،افسانه.سلمان،زهرا. (۱۳۸۷)،تاثیر فعالیت های بدنی وبازی بر رشد توانایی های ذهنی دختران پیش دبستانی.فصلنامه خانواده و پزوهش،شماره ۴،سال دوم،صص۱۳۲-۱۱۱٫

لطف آبادی، حسین(۱۳۸۵)،آزمونهای روانی-شناختی کودکان برای مشاوره کودک، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.

لیوارجانی، شعله؛ گل محمد نژاد، غلامرضا؛ قاسم شهانقی، معصومه(۱۳۸۸)،برای رابطه هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر دوره ی دبیرستان تیز هوش عادی شهرستان خوی. فصلنامه علوم تربیتی ،سال دوم ،شماره ی ۵، ص ۲۱۰-۱۸۵٫

ﻣﺎﺟﺴﺘﻲ،ح(۱۳۷۳)، آﻣﻮزش وﭘﺮورش ﭘﻴﺶ دﺑﺴﺘﺎﻧﻲ و دﺑﺴﺘﺎﻧﻲ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻗﺎﺿﻲ، ق، ﭼﺎپ دوم، ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات ﺟﻬﺎد داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان .

 Jensen, E. (2002). Minds with brain in the mind, NY: ASCD

Johnson, J. C., Ironsmith, M., Whitcher, A. L., Poteat, G. M., Snow, C. W., & Mumford, S. (1997). The development of social networks in preschool children. Early Education and Deve – lopment, 8, 389-405.

Campbell, S. C. (2008). Plays and its role in mental development, Retrieved, 10 June 2008,

Campbell, S.C. (2008). Plays and its Role in Mental Development,  Retrieved, 10 Child Development, 71.

Campbell, S.C. (2008). Plays and its Role in Mental Development, Retrieved, Child Development, 71. 10

Slomowski, C., & Ounn, J. (1996). Young children understand of the peopels feeling and beliefs. Child Development, 62, 1352-1360.

۱- مقدمه:

کودک در دوره ابتدایی زندگی خود برای نخستین بار با محیط ارتباط برقرار کرده، روابط اجتماعی خود را بنا می نهد وبه مفهومی از خود می رسد. در این دوره ساختار شخصیت ورفتار انسان بنیان گذاشته می شود و کودک به عنوان یک مجموعه دائم با محر کهای گوناگون دریافت شده در محیط،از طریق حواس مواجه می شود و از همه آن ها به نحوی تأثیرمی پذیرد، لذا توجه به تجربیات محیطی که می توان گفت که اکثر این تجربیات در سنین کودکی از طریق بازی بوجود می آیداز اهمیت به سزایی برخوردار است. همچنین زندگی در اجتماع مستلزم آن است که کودک بتواند از عهده موقعیت ها و تکالیفی که در ارتباط با دیگران از او انتظار می رود برآید (مفیدی،۱۳۸۳).

اکثر معلمان اظهار می کنند که تنها و بزرگ ترین چالش آن ها این است که اکثریت یا همه کودکان فاقد همه یا بعضی از مهارت های ذهنی و اجتماعی هستند که برای پیشرفت تحصیلی لازم به نظر می­رسند. این کودکان با وجود بهره هوشی مناسب،قادر به برآورده کردن انتظارات رفتاری و اجتماعی مدرسه نیستند و از طرف معلم و همسالان طرد شده و دچار ناکامی می شوند. در این صورت آموزش و یادگیری امکان پذیر نیست و منجر به شکست تحصیلی کودکان می شوداز این رو یافتن راهبردهای پیشگیری از این مشکلات در کودکان، یکی از مباحث عمده پژوهشی در این حیطه است.برخی از بازی­های آموزشی مخصوص کودکان است که نسبت به رو شهای دیگر امتیازات برجسته ای دارد. نخست آن که وسیله بیان و ارتباط در کودک است. در این روش که مورد توجه و استقبال کودکان نیز قرار می گیرد، امکان بررسی دقیق و فردی الگوهای رفتاری کودک و پرداختن به تمامی جنبه های آن فراهم می شود.

آموزش هایی که در دوره پیش دبستانی به کودکان داده می شود، بخش مهمی از زندگی کودک را تشکیل می دهد. زیرا در این سنین کودک از نظر جسمی، ذهنی و اجتماعی آماده ی ورود به دبستان می­شود و چنانچه به خوبی این دوره را سپری کند، قادر است دوره ی ابتدایی را در سطح بالاتری آغاز کند . آموزش پیش از دبستان که شاید در نظر اول از ساده ترین مسائل به نظر آید ازنگاه دیگر و با اندکی تعمق شاید یکی از پراهمیت­ترین مسائل حیاتی است که بشر امروزی در مسیر رشد و تکامل خود با آن روبرو است. در زندگی انسان متمدن امروز، توجه به امر تربیت و سازندگی شخصیت کودک و رشد همه جانبه او یکی از مهمترین نیازهاست و هر چه دایره تمدن انسانی گسترده تر و دانش او بیشتر شود، توجه و روی آوردن او به این امر مهم نیز افزون خواهد شد. اهمیت دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به اندازه ای است که دانش آموزان پیش دبستانی رفته، در اکثر موارد بر دانش آموزانی که این دوره را سپری نکرده اند از نظر پیشرفت تحصیلی و میزان اجتماعی شدن پیشی می گیرند و مشکلات رفتاری کمتری را نشان می دهند(حسینی، ۱۳۸۶؛ حقیقت،۱۳۶۹ ).آموزش با روش بازی باعث می شود که کودکان به مفاهیم ذهنی و تربیتی جدیدی دسترسی پیدا کنند و مهارت های بیشتر و بهتری را کسب کنند(جعفری ، ۱۳۸۵ ).

عدم آشنایی کافی مربیان از تأثیرات آموزش در قالب بازی­های آموزشی و فعالیت­های بدنی بر رشد مهارت­های اجتماعی و ذهنی کودکان پیش دبستانی ضرورت انجام این پژوهش را روشن می سازد. زیرا کودکان انگیزه و رغبت بسیار نسبت به بازی دارند و لازم است از انگیزه آنها نسبت به بازی بهره گیری شود و در آموزش مفاهیم اولیه از بازی­های آموزشی سازمان یافته و فعالیت­های بدنی استفاده شود تا هر چه سریع­تر بتوان به اهداف آموزشی دست یافت. در ضمن بازیها باید با هدفی معین، یعنی براساس توانایی هایی که باید گسترش یابند، طرح ریزی شوند و توانایی های پایه ای کودکان در طرح هر نوع فعالیت در نظرگرفته شود(سنه و همکاران،۱۳۸۷).

اهمیت استفاده از بازی در رشد همه جانبه کودکان تا حدی است که از دیرباز مورد توجه بزرگان تعلیم و تربیت نظیر افلاطون، ارسطو، روسو، خواجه نصیر الدین طوسی و امام محمد غزالی بوده است. دانشمندان معاصر نظیر مونته سوری فروبل و دکرولی با صراحت بیشتری به اهمیت بازی اشاره کرده اند و حتی برخی استفاده از بازی را به عنوان عمده ترین وسیله آموزش کودکان برای یادگیری موضوعات مختلف مورد تأکید قرار داده اند(انگجی،۱۳۸۵).

در این مقاله ابتدا به شرح مباحث نظری بازی، رشد، مهارت های ذهنی و مهارت های اجتماعی پرداخته می شود و پس از آن تاریخچه ی پژوهش های انجام شده در زمینه ی موضوع پژوهش خواهد آمد و در پایان به ذکر خلاصه و نتیجه گیری پرداخته می شود.

  ۲-۲- مباحث نظری بازی  و فعالیت های بدنی:

۲-۲-۱- بازی چیست؟

در دهه(۱۹۶۰) بازی های آموزشی توجه بسیاری از رهبران آموزشی را به خود جلب کردند و آنها ارزش رویکرد آموزشی تجربی در افزایش انگیزه و فهم دانش آموزان در محیط های آموزشی را مورد توجه قرار دادند.(لیمن سون، ۱۹۹۹؛ به نقل از بورن هید[۱]، ۲۰۰۶)

پاتریک در تعرف بازی می گوید:بازی عبارت است از مجموعه  فعالیت های آزاد و دلخواه که صرفا با اراده و میل خود شخص صورت می گیرد و پرداختن به آن به علت فشار و جبر هیچ یک از عوامل درونی و بیرونی نیست(موثقی، ۱۳۸۰).

بازی فعالیت های آزاد و پویا، به منظور لذت بردن گروه، بازی می تواند به صورت موازی، یا به صورت گروهی، یا ترکیبی از این دو باشد. بازی برای کودکان مهم است چون بوسیله بازی مهارت های ادراکی-حرکتی و شناختی و اجتماعی گوناگونی را بدست می آورند. همچنین معنی اساسی آن، کشف خود و جهان است. حفظ سلامت روانی و بدست آوردن یک زندگی متعادل نیز از معانی بازی می باشد (ریموند و کورسینی[۲]، ۲۰۰۲).

بازی نیز همسان با سایر پدیده ها ابعاد و جنبه های وسیعی را در بر می‌گیرد. گوناگونی این ابعاد باعث شده تا تعریف های زیادی از بازی ارائه گردد. هریک از این تعریف‌ها با برجسته نمودن جنبه ای از بازی دیدگاه خاصی را ارائه می دهند. در فرهنگ و بستر، بازی به صورت­های زیر تعریف شده است:

-حرکت، جنبش و فعالیت به مثابه حرکت عضلات

– آزادی یا محدودیتی برای حرکت یا جنبش

– فعالیت یا تمرین برای سرگرمی، تفریح یا ورزش

مشخصه این تعاریف محدود نمودن آن به جنبش های حرکتی و عضلانی است و این امر باعث می‌شود تا تفاوت میان بازی و ورزش از نظرها دور بماند(مهجور، ۱۳۷۶)

[۱] -Burenheide

[۲] -Raymond & Corcini

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ویژگی های شخصیتی و مهارت های اجتماعی و تعامل رفتاری – عاطفی دانش آموزان
  • تحقیق آموزش و پرورش پیش از دبستان و نقش بازی در رشد کودک و دیدگاه نظریه پردازان دربارۀ بازی و تأثیر دوره پیش از دبستان بر رشد خلاقیت
  • تحقیق مفهوم عملکرد تحصیلی و مهارت های اجتماعی و هوش اخلاقی
  • تحقیق نظریه بازی ها و برنامه ریزی استراتژیک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.