تحقیق بافت های نگه دارنده ی دندان و تاریخچه لیزر و اثرات لیزر بر بافت‌ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بافت های نگه دارنده ی دندان و تاریخچه لیزر و اثرات لیزر بر بافت‌ها دارای ۱۱۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
بافت های نگه دارنده ی دندان :    ۷
لثه :    ۲۶
تاریخچه لیزر    ۶۱
اثرات لیزر بر بافت‌ها    ۷۰
لیزر در پریودنتیکس:    ۸۵
لیزر در درمان پریودنتیت مزمن    ۸۸
عوامل موثر در روند بازسازی پریودنتال    ۹۴
پروتکل LANAP    ۹۷
منابع    ۱۰۵

منابع

۱٫Berglungh T ,Lindhe ,Ericsson I ,Marinello CP ,Liljenberg B .Soft tissue reactions to de nove plaque formation at implants and teeth .An experimental studt in the dog .Clin Oral Implants Res 1992;3:1-8.

۲٫Khdra M ,Stale P ,Hans R ,Kamal M .Determining optimal dose of laser therapy for attachment proliferation of human oral fibroblasts cultured on titanium implant material .inter science 2004;10:1002.

۳٫Fernanda G ,Taisa N ,Anapaula S ,Vandelei S ,Josimeri H .In vitro wound healing improvement by low-level laser therapy application in cultured gingival fibroblasts .International Journal of Dentistry 2012;719452.

۴٫Oliveria F ,Basso E .In vitro effect of  low-level laser on odontoblast-like cells .Laser physics Letters 2011;155-163.

۵٫Mosmann T .Rapid colorimetric assay for cellular growth and survival .Journal of immunological Methods 1983;55-63 .

۶٫Wiegand U .Methods of the measurement of cell and tissue compatibility including tissue regeneration process .Laser physics letters 2008;1863-5245.

۷٫Balboni GC ,Brandi M .Effects of He-Ne laser irradiation on two lines of normal human fibroblasts in vitro .Arch Hal 1986;91(3):179-188.

۸٫Basso C ,Oliveira C .Biostimulatory effect of low level laser therapy on keratinocytes in vitro .Lasers in Medical Science 2011;155-163.

۹٫Steinlechner C ,Dyson M .The effects of low level laser therapy on the proliferation of keratinocytes .Laser Ther 1993;5:65-73.

۱۰٫Gerschman J ,Ruben J .Low level laser therapy for dentinel tooth hyper sensivity .Aust Dent J 1994;39:353-357.

ا.ار.تن کیت ، ج . ک . اوری ، مترجم دکتر فریده اعتصام : بافت شناسی دهان و دندان ، چاپ اول ، انتشارات نور دانش ، ۱۳۸۱ ، فصول ۱ و ۱۶

کارنزا ، مایکل نیومن ، مترجم ندا مسلمی ، ید الله سلیمانی شایسته : پریودنتولوژی بالینی کارنزا ، چاپ اول ، انتشارات شایان نمودار ، ۱۳۸۶ ، فصول ۲ و ۱۲

کمار ، عباس ، فاستو ، مترجم نوید احمدی : آسیب شناسی پایه بیماری های عمومی ، چاپ اول ، انتشارات تیمور زاده ، ۱۳۸۴ ، فصل ۱۳

 مقدمه

ترمیم بافت شامل فعالیت گسترده برخی سلول ها نظیر سلول های اپی تلیال ، اندوتلیال و از همه مهمتر فیبروبلاست هاست که یک نقش کلیدی در این فرآیند ایفا می کنند . فیبروبلاست ها فاکتور های رشدی متعددی را در طول اپی تلیزاسیون ترشح می کنند (۱) و به طور فعالانه در تشکیل بافت گرانوله و سنتز ماتریکس خارج سلولی پیچیده بعد از اپی تلیزاسیون شرکت می کنند . ترمیم یک بافت شامل رخ داد یکسری وقایع پشت سر هم است . در نتیجه زخم ایجاد شده هماتوم تشکیل می شود پلاکت ها اولین اجزا سلولی هستند که به محل مهاجرت می کنند و فرآیند ترمیم زخم را با آزادسازی فاکتورهای رشدی آغاز می کنند . مواد شیمیایی مختلفی توسط پلاکت ها و مونوسیت ها آزاد می شوند که باعث جذب فیبروبلاست ها داخل هماتوم می گردد . زمانی که فیبروبلاست ها به محل زخم مهاجرت کردند شروع به تکثیر و سنتز کلاژن می کنند . تکثیر فیبروبلاست ها ، سلول های اپی تلیال و اندوتلیال به طور عمده به فاکتورهای رشد و رسوب کلاژن بستگی دارد (۲) . کراس لینک الیاف کلاژن و تجمع آن ها باعث افزایش استحکام زخم می شود . هر مداخله ای که باعث افزایش سرعت این پروسه شود ( تشکیل هماتوم ، مهاجرت و تکثیر فیبروبلاست ها ، تشکیل عروق خونی ، تولید کلاژن یا پروسه رمدلینگ ) می توان فرآیند ترمیم زخم را بهبود بخشید (۳) . تعدادی از مطالعات نشان داده اند که تحریک با لیزر منجر به تسریع التهاب ، تنظیم سطح پروستاگلاندین ها ، افزایش فعالیت ماکروفاژها ، افزایش تکثیر فیبروبلاست ها و تسهیل سنتز کلاژن می شود .

مطالعات لابراتواری مدارکی را جهت حمایت از فرضیه تاثیر LLLT بر فرایند ترمیم زخم فراهم آورده است . تعدادی از محققین هم دریافتند که تحریک بافت ها با لیزر منجر به رشد مویرگ ها ، تشکیل بافت گرانوله و تغییر در تولید سیتوکین ها می شود . افزایش تعداد سلول ها (۴) ، افزایش سنتز DNA  (۵) و افزایش تولید کلاژن (۶) از اثرات ادعایی LLLT بر فیبروبلاست ها در محیط invitro بوده است . لیزر کم توان برای بیش از ۲۰ سال است که در مداخله های کلینیکی استفاده می شود و می تواند فرایندهای بیولوژیک مختلفی را تنظیم کند (۷) . لیزر های مختلف شامل لیزر He-Ne ، Nd:YAG ، Ga-Al-As برای به دست آوردن نتایج کلینیکی مطلوب در درمان ها و برنامه های مختلف استفاده شده اند ولی هنوز استفاده از لیزر کم توان به صورت گسترده توسط جامعه پزشکان و دندانپزشکان پذیرفته نشده است  شاید مهم ترین علت این عدم پذیرش ، عدم آگاهی پزشکان درباره اثرات LLLT در سطح سلولی و مولکولی باشد .(۸)

تکثیر فیبروبلاست ها همراه با رژنراسیون پریودنتال یک نتیجه ایده آل درمانی است زیرا باعث حذف پاکت و بازسازی انساج پریودونشیوم می شود ترمیم سریع لثه نیز از اهداف مهم متخصصین پریو است. ترمیم بافت همبند آسیب دیده پس از جراحی های پریودنتال با تشکیل بافت جوانه ای آغاز می شود و فیبروبلاست ها در در بافت جوانه ای تکثیر پیدا می کنند و کلاژن و سایر بسترهای خارج سلولی را تولید می کنند (۹) در لثه نیز فیبروبلاست ها از اجزا اصلی جهت ترمیم بافت هم بند لثه محسوب می شوند . فیبروبلاست های لثه در طی مراحل ترمیم ، ماتریکس خارج سلولی بافت هم بندی لثه را ترشح می کنند و منشا تشکیل الیاف کلاژنی و رمدلینگ سریع و گسترده آن ها می باشند (۱۰) .

بافت های نگه دارنده ی دندان :

دندان توسط دستگاه پشتیبان اختصاصی شده ای که شامل استخوان آلوئولار, پریودنتال لیگامنت و سمان است به استخوان آرواره متصل شده همه ی اینها توسط لثه محافظت می گردند .

پریودنتال لیگامنت :

پریودنتال لیگامنت بافت همبند به شدت اختصاصی است که mm2/0 عرض دارد و بین دندان و استخوان آلوئول قرار می گیرد.عملکرد اصلی آن متصل کردن دندان به استخوان فک است که این عمل دندان را قادر می سازد تا در مقابل فشارهای ناشی از جویدن مقاومت کند .این نیاز با ایجاد توده هایی از دسته های رشته های کلا‍‍‍‍‍‍ژن که فضای بین دندان و استخوان را طی می کنند و ماتریکس ‍ژل مانند برطرف می گردد. هر دسته از رشته های کلاژن به طنابی بهم تابیده شبیه است که هر رشته به تنهایی می تواند به طور مداوم تغییر شکل پیدا کند بدون آنکه تمام دسته ساختمان و عمل خود را از دست بدهد بدین طریق دسته های رشته های کلاژن می توانند با فشارهایی که روی آنها وارد می شود تطابق حاصل کنند .

مخاط دهان :

حفره ی دهان توسط غشایی مخاطی پوشیده می گردد .این غشا از دو لایه تشکیل شده اند که عبارتند از یک لایه اپی تلیالی ویک لایه بافت همبند به نام آستر مخاط .این غشا جهت کاری که باید انجام دهد به طور خاصی تطابق یافته است .اگرچه وظیفه ی اصلی مخاط پوشاندن و محافظت است ولی به عنوان بافتی متحرک که حرکت آزادانه ی لبها و گونه ها را امکان پذیر می سازد عمل می نماید در بعضی از نقاط هم این غشا به عنوان یک عضو چشایی عمل می کند .

مخاط دهان توسط دندانها سوراخ شده است واین صفت آناتومیکی , تاثیر زیادی در شروع بیماری های پریودنتال دارد. در بدن دندان ها تنها ساختمانهایی هستند که اپی تلیوم را سوراخ می کنند.در حالی که ضمائم اپیدرمی مثل مو وناخن زوائد اپی تلیالی هستند و اپیتلیوم را سوراخ نمی کنند و همواره لایه های اپی تلیوم در آن نواحی به صورت ممتد و پیوسته است.این سوراخ شدگی مشخص می کند که باید اتصالی بین لثه ودندان برقرار گردد.

لثه :

قسمتی از مخاط که بلافاصله دندان روئیده شده را احاطه نماید لثه نام دارد .

لثه عملا” از دو بخش تشکیل شده است :

قسمتی که به طرف حفره ی دهان است جزء مخاط جونده است.

قسمتی که به طرف دندان است.این قسمت که بخشی از پریودنشیوم را نیز تشکیل می دهد در اتصال لثه به دندان شرکت دارد.

تشخیص بین این دو قسمت با کشیدن خطی از راس زائده آلوئول تا ستیغ لثه میسر است.به این ترتیب اتصال مخاط دهان و دندان به قدر کافی محکم نیست .آنتی ژنها براحتی می توانند از میان آن گذشته و در نسج لثه ایجاد التهاب کنند.

پریودنشیوم :

پریودنشیوم مجموعه بافت هایی است که وظیفه پشتیبانی و حمایت از دندان را بر عهده دارند و شامل سمنتوم ,لیگامان دور دندانی(PDL) , استخوان پوشاننده ی آلوئول (Socket) و آن بخش از لثه که رو به رو به دندان است می باشد .

شکل گیری اتصال لثه ای- دندانی :

آن قسمت از لثه که رو به دندان است نیز قسمتی از پریودنشیوم را تشکیل می دهد. برای درک تکامل  D.G.j (Dento Gingival Junction) لازم است بافت هایی را که دندان را قبل از حرکات رویشی اش می پوشانند، توصیف کنیم. در این هنگام تاج دندان توسط یک لایه دوقسمتی از سلول های اپی تلیال پوشانده می شود. سلول هایی که در تماس با مینا قرار دارند، آملوبلاست ها می باشند که پس از انجام وظیفه خود همی دسموزوم هایی را به وجود می آورند و یک غشای پایه ترشح می کنند و محکم به سطح مینا می چسبند. لایه خارجی تشکیل شده است از سلول هایی که مسطح ترند بقایای لایه های عضو دندانی می باشند. این دو لایه سلول با هم اپی تلیوم دندانی کاهش یافته خوانده می شوند و از اپی تلیوم دهانی پشتیبانی می کنند. هنگامی که رویش دندان آغاز می گردد این بافت همبند از بین می رود. در مورد ارتباط بین بافت همبند و اپی تلیوم بحث شده  و تشکیل اتصال دندانی لثه ای یک مثال دیگری از این ارتباط است .در پاسخ به تغییرات قهقرایی که در بافت همبند صورت می گیرد .سلول های اپی تلیال  مینایی کاهش یافته و اپی تلیوم دهان به روش خاصی همانند اپی تلیومی که توسط یک بافت همبند آسیب دیده پشتیبانی می شود دژنره می شوند .

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.