تحقیق بانکداری اسلامی و چهارچوب ساختاری مطلوب و مفهوم استقلال و انواع آن در بانک های مرکزی و چارچوب نظارت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بانکداری اسلامی و چهارچوب ساختاری مطلوب  و مفهوم استقلال و انواع آن در بانک های مرکزی و چارچوب نظارت دارای ۶۸  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱ بانک    ۶
۲-۲ نقش بانک در اقتصاد    ۶
۲-۳چـگونـگی ورود مؤسـسات بانـکی غـربی به دنیـای اسـلام    ۷
۲-۴ بانکداری در ایران    ۸
۲-۵ بانک و ربا    ۹
۲-۶ شبهات ربا    ۱۰
۲-۶-۱ اختصاص ربا به زیاده فاحش :    ۱۰
۲-۶-۲ اختصاص ربا به زیاده در قرض های مصرفی    ۱۱
۲-۷ بهره ونقاط ضعف آن    ۱۲
۲-۸ بانکداری اسلامی    ۱۴
۲-۹ مهندسی و ابزارهای مالی اسلامی    ۱۵
۲-۹-۱ اصول زیربنایی سیستم مالی اسلامی    ۱۶
۲-۹-۲ انواع عقود اسلامی    ۱۶
۲-۹-۲-۱ قرض الحسنه    ۱۶
۲-۹-۲-۲ عقود مشارکتی    ۱۸
۲-۹-۲-۳ عقود مبادله ای    ۲۱
۲-۹-۲-۴ سرمایه گذاری مستقیم    ۲۳
۲-۹-۳ ارتباط بین توسعه ابزارهای مالی اسلامی و توسعه اقتصاد    ۲۴
۲-۹-۴ تبدیل به اوراق بهادار کردن داراییها    ۲۵
۲-۹-۴-۱ صکوک    ۲۶
۲-۱۰ چهارچوب ساختاری مطلوب    ۲۸
۲-۱۰-۱ شرایط اقتصادی کشور    ۳۰
۲-۱۰-۲ ایجاد بازار سرمایه و بازار پول مناسب    ۳۰
۲-۱۰-۳ دلایل ساختاری برای عدم مشارکت در سود و زیان    ۳۲
۲-۱۰-۳-۱ انتخاب بد    ۳۹
۲-۱۰-۳-۲  مخاطرات اخلاقی    ۴۰
۲-۱۱ مفهوم استقلال و انواع آن در بانک های مرکزی    ۴۱
۲-۱۱-۱ مباحث نظری    ۴۱
۲-۱۱-۲ جنبه های عملی موضوع    ۴۲
۲-۱۱-۳ اهداف بانک های مرکزی مستقل    ۴۲
۲-۱۱-۴ محدودیت اعطای وام به دولت    ۴۳
۲-۱۱-۵ محدودیت استفاده از ابزارهای سیاست پولی    ۴۴
۲-۱۱-۶ پدیده تورم و استقلال بانک مرکزی    ۴۴
۲-۱۱-۷ نظام هدف گذاری تورم    ۴۵
۲-۱۱-۸ بررسی معیارهای کمی در استقلال بانک مرکزی    ۴۵
۲-۱۱-۹ مالکیت و اداره بانک‌ها    ۴۶
۲-۱۱-۱۰ تسهیلات تکلیفی و تبصره‌ای    ۴۶
۲-۱۱-۱۱ توزیع بخشی اعتبارات و سیاست های تکلیفی نرخ سود    ۴۷
۲-۱۲ چارچوب نظارت    ۴۸
۲-۱۲-۱ نظارت شرعی    ۴۹
۲-۱۲-۲ صوری بودن برخی از معاملات    ۵۰
۲-۱۲-۳ نظارت بانک مرکزی    ۵۰
۲-۱۳ چارچوب قانونی _حقوقی مناسب    ۵۲
۲-۱۳-۱ تعدد قوانین    ۵۳
۲-۱۳-۲ ملاحظات فقهی و شرعی    ۵۴
۲-۱۳-۳ پیچیده بودن قوانین و مقررات    ۵۴
۲-۱۳-۴ شبه ربوی بودن معاملات بانکی    ۵۵
۲-۱۳-۵ شفافیت    ۵۵
۲-۱۴ مشکلات عملیاتی    ۵۶
۱-۲-۱۴ عدم اجرای مشارکت در سود و زیان    ۵۷
۲-۱۴-۲ الگوهای حسابداری    ۵۷
۲-۱۴-۳ جریمه و خسارت تأخیر تأدیه    ۵۸
۲-۱۴-۴ حاکمیت شرکتی    ۵۸
۲-۱۴-۵ مدیریت ریسگ و مدیریت نقدینگی    ۵۸
۲-۱۴-۶ آموزش، تحقیق و توسعه    ۵۹
۲-۱۵ بیشینه تحقیق:    ۶۰
فهرست منابع    ۶۵

 منابع

۱٫ وسویان ، سید عباس – فیروز آبادی ، سید محمد ، بانکداری در آیینه شریعت ، قم ، انتشارات وثوق ، ۱۳۸۷ .

موسویان،سید عباس، بانکداری بدون ربا از نظریه تا عمل، مؤسسه تحقیقات پولی و بانکی، زمستان ۱۳۷۸

موسویان،سید عباس، بانکداری اسلامی، پژوهشکده پولی و بانکی، ۱۳۸۰

موسویان، سیدعباس، نقش شورای تخصصی فقهی درارتقای سطح مشروعیت و کارایی بانکهای اسلامی . فصلنامه اقتصاد اسلامی شماره ۳۶،۱۳۸۸

۵امام خمینی ، تحریرالوسیله ،  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،قم،۱۳۷۴،جلد۲

هدایتی، علی اصغر، مقاله آسیب شناسی نظام بانکی با محوریت تجربه ایران، مجموع مقالات پانزدهمین همایش بانکداری اسلامی،۱۳۸۳

هدایتی ،سید علی اصغر و همکاران، عملیات بانکی داخلی- ۲، موسسه عالی بانکداری ۱۳۸۲

حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، بیروت موسسه آل بیت، ۱۴۱۳ق، جلد۱۸

خاوری،محمود رضا،بانکداری بدون ربا، موانع و چالشها، تنظیم روابط بین بانک و سپرده گذاران و مشتریان بحثی تفضیلی وجامع .۱۳۸۶

خاوری،محمود رضا،حقوق بانکی،موسسه عالی بانکداری ایران،۱۳۷۵

. رجایی ، سید محمد کاظم ، ماهیت بهره و کارایی اقتصادی آن ، قم ، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ، ۱۳۸۵ .

. شهید مطهری ، مسأله ربا و بانک به ضمیمه بیمه ، تهران ، صدرا ، ۱۳۸۰ .

صفرزاده ، حسین _ فرهنگی ، علی اکبر ، روشهای تحقیق در علوم انسانی ، تهران ، نشر پیام پویا ، ۱۳۸۵

طیبیان،سید محمد، تجربه دو دهه بانکداری اسلامی و چالشهای پیش رو: مجموعه مقالات پانزدهمین همایش بانکداری اسلامی،موسسه عالی بانکداری ایران، ۱۳۸۳

کاشانی، سید محمود ، بررسی حقوقی چهارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا، مجموعه مقالات هشتمین دوره همایش بانکداری اسلامی،۱۳۷۶

کازرونی ، سید علیرضا ، مقاله توسعه مالی و رشد اقتصادی : شواهد عینی ، موسسه تجقیقات پولی و بانکی ، مجموعه مقالات هشتمین کنفرانس سیاستهای پولی و ارزی ، ۱۳۷۷ .

کمیجانی، علی اکبر، پیش نیازهای لازم برای نیل به استقلال بانک مرکزی با هدف مهار تورم و ثبات قیمتها،۱۳۸۳

نیلی/ فرهاد و سپه وند/ مهرداد ۱۳۸۹ نظارت بر بانک ها ابهام در مفهوم تردید در عمل، نشر تازه های اقتصاد، شماره ۱۲۹

وهاب قلیچ و حسین میثمی ، نظارت شریعت و ریسک شریعت در بانکداری اسلامی، دلالت هایی برای طرح تحول نظام بانکی، تازه های اقتصاد۱۳۸۷

عمید، حسن(۱۳۷۱)، فرهنگ فارسی عمید،انتشارات امیرکبیر، تهران ۱۳۸۵

ماجدی/علی وگلریز/حسن ، پول و بانک از نظریه تا سیاست، مؤسسه بانکداری ایران، ۱۳۷۳

جندقی، فرشته، رابطه عقود اسلامی در سیستم بانکی با کاهش فقر،۱۳۸۷

عیوضلو، حسین، ابزارهای نوین در نظام بانکداری اسلامی: چالشها و موانع،۱۳۸۶

./رضا و دیانتی/ محمد حسین، مدیریت ریسک در بانکداری بدون ربا (۱۳۸۵)، فصلنامه تخصصی اقتصاد اسلامی، شماره ۲۴، ص ۱۵۹

مقدمه

در هر زمینه ای که افراد بشر نیاز به اتخاذ تدبیر و تصمیمی داشته باشد شریعت اسلام دستورها و مقرراتی وضع نموده است که از طریق فقه ، مسائل مربوط به آن بررسی و تحلیل می شود و فقها احکام آن را از منابع استنباط می کنند .

پر واضح است که مسائل اقتصادی یکی از اصلی ترین مسائلی است که مردم با آن به طور مستمر سر و کار دارند و نقش تعیین کننده ای در سرنوشت انسان های یک جامعه ایفا می کند. بنابراین طبیعی است که بیش از نیمی از ابواب مختلف فقهی ، مربوط به مسائل و احکامی است که یا مستقیمأ اقتصادی است و یا به نحوی با مباحث اقتصادی مرتبط می باشند.

در این میان ، یکی از اصلی ترین و حساس ترین عناصر اقتصادی که نقش بنیادین را در هر اقتصادی بازی می کند پول و نهادهای مالی می باشد . بانک ها به عنوان موسسات مالی  عمده ای که در چرخش پول در پیکره اقتصادی جامعه نقش انکار نشدنی دارد در طول حیات بشری رشد فراوانی نموده اند و با رشد جمعیت و افزایش معاملات و تکامل نظامهای اقتصادی ، معاملات و مسائل مربوط به این موسسات مالی هم پیچیده تر و گسترده تر می شود . بنابراین مردم روز به روز با مسائلی روبه رو می شوند که بی تردید در زندگی دنیوی و اخروی آنان به طور مستقیم یا غیر مستقیم نقش بازی می کند .

بنابراین بایستی علم فقه به موازات توسعه فعالیتهای بانکی با رشدی متناسب ، پاسخگوی نیازهای مختلف بوده و به نحو شایسته تکلیف مکلمان را در مواجهه با این گونه اقتضائات و پیشرفت های اقتصادی مشخص نماید . به همین دلیل است که فقه معاملات بانکی در جوامع اسلامی روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار گردیده است و توجه فقها و مسلمانان را به خود معطوف نموده است .

۲-۱ بانک

واژه بانک ، اصطلاحی قدیمی است که ابتدا به نیمکت صرافان گفته می شد و به تدریج بر اماکن و سازمانهایی اطلاق گردید که فعالیتهای صرافی انجام می دادند . این رویه ادامه داشت تا اینکه با رشد انواع مبادلات تجاری تنوع فعالیتهای پولی بیشتر شد و بانکداری جدید شکل گرفت .لکن با قدری تسامح می توان گفت:

بانک: موسسه مالی است که با هدف کسب سود، وجوه مردم را تحت انواع مختلف سپرده دریافت کرده و به اشکال گوناگون تسهیلات اعتباری و خدمات بانکی ارائه می دهد. (موسویان و فیروزآبادی ،۱۳۸۷،۳۱)

 ۲-۲ نقش بانک در اقتصاد

بانک ها به عنوان موسسات مالی و خدماتی در یک جامعه نقش تعیین کننده ای را در گردش پولی و ثروت دارند و از جایگاه ویژه ای در اقتصاد هر کشوری برخوردار هستنند . فعالیت مثبت و موثر بانکها می تواند در رشد بخشهای اقتصادی و افزایش تولیدات در هر بخش و یا شکوفایی در برخی زمینه های اقتصادی اثرات مهمی را بر جای بگذارد . در جهان امروزه قسمت عمده مطالبات پولی به وسیله بانک ها انجام می پذیرد . اداره امور زندگی مردم و همچنین اداره امور اقتصادی کشورها ، مستلزم وجود بانک هاست . برخی از مهم ترین خدمات بانکی را می توان بدین شرح بیان نمود:(موسویان و فیروزآبادی ،۱۳۸۷،۳۳)

۱ . نگه داری پول : بانک ها محل امنی برای حفظ پول مردم می باشند چون در هر زمانی و به سرعت ، مردم می توانند پول خود را در اختیار بگیرند .

۲ . انتقال پول : که نقش مهمی در تسهیل مبادلات تجاری و زندگی اقتصادی مردم دارند.

۳ . جمع آوری و توزیع وجوه دولتی : مثل مالیاتها و عوارض را جمع کرده و به حساب دولت واریز نموده هم چنان که حقوق کارکنان را به دستشان می رسانند .

۴ . تبدیل پول های مختلف به یکدیگر : تبدیل ارزهای خارجی و پول رسمی هر کشور .

۵ . نشر پول تحریری : استفاده از چک همانند پول در مبادلات .

۶ . اعطای تسهیلات : بانک ها با تجهیز سرمایه های ریز و درشت جامعه و سوق دادن آن ها به سمت فعالیتهای مفید و مولد ، نقش مهمی را در در رشد و توسعه اقتصادی کشور ایفا می کند.

۲-۳چـگونـگی ورود مؤسـسات بانـکی غـربی به دنیـای اسـلام

در خلال قرن ۱۹ و نیمه‌ی اول قرن بیستم اکثر کشورهای اسلامی درمعرض استعمار غربی قرار گرفتندو در طول دوران استعمار قوانین قدرت های استعماری جای خود را در این کشورها باز کرد، چه به عنوان جایگزین شریعت اسلامی و چه در کنار آن، و به دنبال آن فرهنگ مؤسسات غربی به دنیای اسلام راه یافت.

در چنین فضای تاریخی، مؤسسات بانکی غربی به دنیای اسلام راه یافتند. ضرورت بهره گیری از ملت های مستعمره اقتضا می نمود که در این کشورها سرمایه گذاری هایی صورت گیرد که فعالیت های آن(در زمینه‌ی دریافت و پرداخت سرمایه و همچنین دریافت بابت صادرات و پرداخت بابت واردات) نسبت به موارد دیگر متمایز باشد و همه این ها از طریق شبکه بانکداری بین المللی به صورت انعطاف پذیر امکان پذیر بود.

به همین خاطر در این کشورها بانک های داخلی به صورت شعباتی از بانک های کشورهای مادر(استعمارگر) تأسیس گردید و بدین ترتیب اقتصاد کشورهای مستعمره به اقتصاد کشورهای استعمارگر وبقیه‌ی جهان ارتباط پیدا کرد. بنابراین نه تنها جای تعجب نبود که شعبه های بانک های تأسیس شده در کشورهای اسلامی همانند بانکهای کشورهای مادر با سیستم بهره فعالیت کنند، بلکه منطقی و مورد انتظار نیز بود.

کشورهای معتقد به سیستم بهره و ابزارهای بانکداری مرتبط با آن، این بانک ها را در درجه‌ی اول برای تأمین منافع خود بنا نهادند. بنابراین آنها اصلاً در این فکر نبوده اند که برای کشورهای اسلامی یک سیستم بانکداری « بدون بهره » ایجاد نمایند.

عکس العمل های دنیای اسلام به ورود این سیستم بانکداری متفاوت بود. اکثر علمای مسلمان معامله با این بانکها نهی می کردند زیرا معتقد بودند سیستم بهره مورد استفاده در آنها ربا می باشد. در حالی که تعدادی از علما، بهره ساده(در حدود ۴ تا ۵ در صد و نه بهره مرکب) را توجیه می نمودند عده ای نیز استقراض از بانک برای تولید(و نه مصرف) را جایز می شمردند و عده ای نیز بهره( ساده و مرکب) را حرام می دانستند اما در شرایط اضطرار بهره ساده را جایز می شمردند.

از سوی دیگر بعضی از علمای مسلمان، مردم را از معامله با بانکها بر حذر می داشتند چون معتقد بودند که این مؤسسات بیگانه بوده و با نیرو های استعمارگر، برای غارت اقتصادی این کشورها و انتقال منافع اقتصادی آن ها به خارج از کشورهای اسلامی ایجاد شده اند.

واقعیت های تاریخی نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در همه کشورهای در حال توسعه بیانگر آن است که مؤسسات بانکی در دوران استعمار، اسا ساً برای خدمت به سرمایه گذاران خارجی و تأمین و گسترش منافع اقتصادی آنها شکل گرفتند، خصوصاً در زمینه محصولات برتر و فعالیت های مربوط به صادرات و واردات.اما بانک های وارد شده به دنیای اسلام(که همانند ربا خواران در طول تاریخ ولی به شیوه ای نو و سیستماتیک فعالیت می کردند) مشتریان خود را از میان نهاد های دولتی و بازرگانان و صنعت گران یافتندو فعالیت آنها در بخش های سنتی و تجاری رشد یافت. همچنین از میان صاحب نظران کسانی پیدا شدند که فعالیت بانکها را توجیه نموده ودر مقابل شبهه حرام بودن قاطعانه از آن دفاع می کردند.(موسایی،۱۳۷۹)

۲-۴ بانکداری در ایران

بانک شاهنشاهی ایران در سال ۱۲۶۷ تأسیس شد. بدین ترتیب بانک تدریجاً مرکز معاملات پولی و بازار سرمایه ایران شد و مؤسسه مزبور قدرت اقتصادی کامل و تسلّط قوی بر عملیات بازار پیدا کرد و نرخ بهره و نبض بازار تابع سیاست پولی و اعتباری آن گردید. بعد از این زمان به ترتیب بانکهای ملّی و سپه و سایر بانکها تأسیس شدند. در ایران نیز بانکداری مبتنی بر سود و بهره بوده است.

شایان ذکر است پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۱۳۵۸، طبق مصوبه شورای انقلاب «برای حفظ حقوق و سرمایه های ملی و به کار انداختن چرخ های تولیدی کشور و تضمین سپرده های مردم در بانک ها”، بانک های ایران ملی اعلام شد.

سپس به منظور حذف کامل بهره از سیستم بانکی، بعد از مطالعات و کوشش های بسیار، در شهریور ماه ۱۳۶۲ ، لایحه قانونی عملیات بانکی بدون ربا به تصویب نهایی رسید و بر آن اساس فعالیت های نظام بانکی ایران پس از اجرای این قانون، دستخوش تحولات عمده ای گردید.

۲-۵ بانک و ربا

تا حدود جهارصد سال پیش که مردم اروپا در سایه تعالیم جضرت مسیح ربا را حرام می دانستند، صنعت بانکداری رواجی نداشت و بیشتر در انحصار یهودیان بود . بعد از تحولات صنعتی و نیاز به سرمایه ، برخی از عالمان مسیحی به فکر توجیه ربا افتادند و با ارائه نظریه هایی راه را برای بانکداری باز کردند و این باعث گسترش بانکداری شد . امروزه بانکداری متعارف یا ربوی چه در جهت جذب سپرده ها و چه در جهت اعطای نوع وام و اعتبار ، به طور غالب بر اساس قرض با بهره عمل می کند که از دیدگاه دین اسلام ، ربا و حرام است و به همین دلیل است که این نوع بانکداری در کشورهای اسلامی قابل اجرا نیست . بر این اساس اندیشمندان اسلامی از حدود صد سال پیش به فکر طراحی بانکداری بدون ربا افتادند؛ بانکی که از یک طرف بتواند همه فعالیت های بانکی را انجام دهد و از طرف دیگر معاملات آن خالی از ربا باشد. در سایه این تلاشهای فکری بود که اولین بانکهای بدون ربا به صورت رسمی از حدود پنجاه سال پیش آغاز به کار کرد (موسویان و فیروزآبادی ،۱۳۸۷،۳۴)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بانکداری الکترونیکی، سیستم های پرداخت در آن و معرفی تئوری های چندگانه پذیرش
  • تحقیق بانکداری الکترونیک و خدمات آن و مدیریت نقدینگی در بانکها
  • تحقیق مدل پذیرش فناوری در صنعت بانکداری و بانکداری الکترونیک
  • تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری و مزیت رقابتی و اهمیت ان در بانکداری
  • تحقیق بانکداری الکترونیک، موبایل بانک ، عوامل موثر براطمینان مشتریان به همراه بانک وبازاریابی در شبکه بانکی و مزیت رقابتی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.