تحقیق بررسی مدل های موجود پذیرش کاربر و فرموله سازی تئوری یکپارچهی پذیرش و استفاده از تکنولوژی (UTAUT)

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی مدل های موجود پذیرش کاربر و فرموله سازی تئوری یکپارچهی پذیرش و استفاده از تکنولوژی (UTAUT) دارای ۳۷  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- مقدمه:    ۴
۲-۲-  مبانی نظری و پیشینه کلی:    ۴
۳-۲-بررسی مدل های موجود پذیرش کاربر    ۶
۱-۳-۲- مدل تئوری عمل مستدل (TRA):    ۶
۲-۳-۲- مدل تئوری رفتار برنامه ریزی  شده (TPB)    ۶
۳-۳-۲- مدل تئوری تجزیه شده رفتار برنامه ریزی شده(DTPB)    ۷
۴-۳-۲-مدل پذیرش فناوری(TAM)    ۷
۵-۳-۲- مدل ثانویه پذیرش فناوری(۲ TAM)    ۸
۶-۳-۲- تئوری تلفیقی پذیرش وکاربردفناوری ( UTAUT)    ۸
۴-۲- فرموله سازی تئوری یکپارچهی پذیرش و استفاده از تکنولوژی (UTAUT)    ۹
۱-۴-۲- انتظار عملکرد    ۱۰
۲-۴-۲- انتظار تلاش    ۱۴
۳-۴-۲- تاثیر اجتماعی    ۱۶
۴-۴-۲- شرایط تسهیلی    ۱۷
۵-۴-۲- تمایل رفتاری    ۲۱
۵-۲-پیشینه تجربی پژوهش  درایران    ۲۱
۶-۲-پیشینه تجربی پژوهش  در خارج از ایران    ۲۴
منابع ومآخذ    ۳۰
منابع وماخذفارسی    ۳۰
منابع وماخذلاتین    ۳۱

منابع

حیدریه وهمکاران،( ۱۳۹۲)، عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی

حیدریه،سیدعبدالله،سیدحسینی،سیدمحمد،شهابی،علی.(۱۳۹۲).شبیه سازی مدل پذیرش فناوری دربانکداری ایران بارویکردپویاشناسی سیستم، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، شماره ۱٫

صمدی ، منصور – شمس ، راحیل و پروین ، علی . (۱۳۸۶) . آزمون مدل پذیرش فناوری در گروه دانشجویان منتخب دانشگاه تهران ، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین ، شماره ۸ ، بهار ۱۳۸۶ ، ص ص ۱۳۷ – ۱۵۸

محقر، علی و شیر محمدی ، مهدی.(۱۳۸۳).توسعه مدل پذیرش فناوری (TAM) در وزارت کشور، دانش مدیریت، شماره ۶۷، ص ص ۱۱۳– ۱۳۱.

احمدی ده قطب الدینی، محمد . (۱۳۸۷) . بررسی رابطه تجربه کار با رایانه ، تناسب تکلیف – فناوری ، خودکارآمدی رایانه ، اضطراب رایانه ، لذت ادراک شده رایانه ، سازه های مدل پذیرش فناوری دیویس ، طرح پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار.

یعقوبی،نورمحمد و اورعی یزدانی،بدرالدین وشاکری، رویا.(۱۳۹۰).شناسایی وتحلیل عوامل تاثیرگذاربرپذیرش خدمات بانکداری اینترنتی،چشم اندازمدیریت بازرگانی،شماره ۵

قربانی زاده،وجه الله،نانگیر،حسن،رودساز،حبیب.(۱۳۹۱). فراتحلیل عوامل موثربرپذیرش فناوری اطلاعات درایران

آذر،عادل.(۱۳۸۱).تحلیل مسیروعلت یابی درعلم مدیریت، مجتمع آموزش عالی قم، سال چهارم، شماره پانژدهم،ص۵۶-۵۹٫

الفت،لعیا، اعرابی،سیدمحمد، امیری،مقصودقاضی نوری،سروش(۱۳۹۰)، بررسی تجربی ارتباط استراتژی فناوری بااستراتژی وعملکردکسب وکار درصنایع الکترونیک ایران،  فصلنامه سیاست علم وفناوری،شماره ۳.

اکبریان،رضا،اسکندری،مهدی.(۱۳۹۰). درپژوهش طراحی وارائه مدلی جهت پذیرش اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی

پورنوروزی چاکلی،حسن.(۱۳۹۰).درمطالعه ای تحت عنوان عوامل موثربرپذیرش نظام آرشیودیجیتالی صداتوسط برنامه سازان صدای جمهوری اسلامی ایران ر منطقه شمال غرب کشور بر اساس مدل پذیرش دیویس، فصلنامه دانش شناسی، سال چهارم.

خلیلی،ناصر ودانشوری، ابراهیم .(۱۳۷۸).روش تحقیق وکاربردآن درمدیریت نشرآروین.

داوری،علیورضازاده،آرش.(۱۳۹۲).مدل سازی معادلات ساختاری بانرم افزارپی.ال.اس،سازمان انتشارات جهاددانشگاهی

سلیمیان وجمشیدی.(۱۳۸۴).روش تحقیق وکاربردآن درمدیریت، تهران،شهرآب،آینده سازان، چاپ اول.

۱-۲- مقدمه:

امروزه حضورکامپیوتر و فناوری اطلاعات درسازمان هابه طورگسترده ای افزایش یافته است. باتوجه به شاخص های برآورد شده، ازدهه ۱۹۸۰ تقریبا۵۰درصدازسرمایه گذاری هادرسازمان ها برروی فناوری اطلاعات بوده است( وستلندوکلارک[۱]۲۰۰۰ ).بااین حال برای توسعه فناوری، آن ها باید بوسیله کارکنان درسازمان ها موردپذیرش واقع شده و بکارگرفته شوند. توضیح در موردپذیرش کاربر از یک تکنولوژی جدیدیکی از بیشترین نمونه های تحقیق عصرحاضر درادبیات سیستم های اطلاعاتی می باشد(مانندهو[۲]وهمکاران ۱۹۹۹ ). تحقیقات دراین زمینه چندین مدل های تئوری مختلف با منشا سیستم های اطلاعاتی، روانشناسی و جامعه شناسی را نتیجه گیری نموده است، که به طورمعمول ۴۰درصدواریانس دراستفاده هدف فردی از تکنولوژی را توضیح می دهد( ماننددیویس[۳] وهمکاران، تیلوروتوود[۴]۱۹۹۵ ونکاتش ودیویس[۵] ۲۰۰۰).

طی دودهه اخیر بخش قابل ملاحظه ای ازمطالعات سیستم های اطلاعات مدیریت به شناسایی عوامل مختلفی که بررفتارپذیرش وکاربرد یک فناوری اثرمی گذارند، متمرکزشده است. این موضوع به شکل گیری مدل های نظری متعددی دراین زمینه منجرشده استکه در ادامه  به بررسی  شناخته شده ترین و پرکاربردترین آنها پرداخته شده است.

۲-۲-  مبانی نظری و پیشینه کلی:

تحقیقات IS مدت هاست که چگونگی و علت پذیرش فردی فناوری اطلاعات جدید را مورد مطالعه قرار داده است. در درون این عرصه ی وسیع از تحقیق و تفحص رشته های تحقیقاتی متعددی یافت شده است. یکی از رشته های تحقیقاتی بر پذیرش فردی فناوری با استفاده از هدف یا کاربرد به عنوان متغیر وابسته تاکید دارد. دیگر رشته های تحقیقاتی بر موفقیت اجرا در سطح سازمانی و تناسب فناوری با کار در بین دیگران اشاره دارند. از آن جایی که هر یک از این رشته ها کمک منحصر به فردی به پذیرش کاربر فناوری اطلاعات می کنند، مدل نظری باید در بررسی موجود گنجانده شوند، هدف باید درک کاربرد به عنوان یک متغیر وابسته باشد. نقش هدف به عنوان پیش بینی کننده ی رفتار حائز اهمیت است و در IS و قوانین مرجع به خوبی تثبیت شده است. شکل ۱-۲ چهار چوب مفهومی اساسی زیر بنایی گروهی از مدل ها را نشان می دهد که پذیرش فردی فناوری اطلاعات را توضیح می دهند که اساس این پژوهش را شکل می دهند. این پژوهش شناسایی هشت مدل نظری رقابتی کلیدی را بررسی می کند. (پیوست ۱) هشت مدل را توضیح می دهد و عوامل تعیین کننده ی فرضی هدف و کاربرد را تعریف می کند. مدل ها به صورت فرضی  بین دو و هفت عامل تعیین کننده ی پذیرش برای یک مجموعه ی ۳۲ ساختاری در نظر گرفته شده اند. (پیوست۲) چهار متغیر تعدیل کننده (میانجی) مهم {تجربه، اختیاری بودن، جنسیت و سن} را شناسایی می کند که در ارتباط با این مدل ها حائز اهمیت هستند.

فناوری مورد مطالعه، فناوری هایی که در بسیاری از تحقیقات مقایسه ای و بسط مدل، مطالعه شده اند، در مقایسه با فناوری های سازمانی پیچیده که عامل نگرانی مدیریتی و این پژوهش  هستند، فناوری های اطلاعاتی ساده و فرد گرایی هستند (ونکاتش[۱] وهمکاران۲۰۰۳).

 ۳-۲-بررسی مدل های موجود پذیرش کاربر

برای استقرار تکنولوژی اطلاعات، مدل های  متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته است.  برخی از این مدل ها مبنای تئوریک دارند و برخی دیگر به صورت مستقیم از بررسی ادبیات، مشاهدات و تجارب حاصل شده اند . مدل هایی با مبنای تئوریک غالبًا بر پایه نظریه های تغییر یا به طور کلی نظریه های رفتاری بنا شده، پذیرش و استقرار یک تکنولوژی جدید اطلاعاتی را ناشی از یک نگرش، یا یک قصد رفتاری، و یا نهایتًا یک رفتار که منجر به پذیرش تغییر می شود می دانند . به منظور تعیین عوامل موثر بر کاربرد فناوری در یک سازمان مدل های مختلفی وجود داردکه عبارتند از:

۱-۳-۲- مدل تئوری عمل مستدل (TRA):

تئوری عمل مستدل (کنش عقلایی) توسط فیش پاین و آجزن در کتاب “باور، نگرش، قصد ورفتار: مقدمه ای برتئوری و تحقیق” مطرح شده و مبتنی براین فرضیه است که افراد به طورمنطقی عمل می کنند. آنان تمام اطلاعات در دسترس درباره رفتار هدف را جمع آوری و به طور منظم ارزیابی می کنند، همچنین اثر و نتیجه اعمال را در نظرمی گیرند، سپس براساس استدلال خود تصمیم می گیرند که عملی را انجام دهند یا انجام ندهند. درمدل عمل مستدل و هنجارهای ذهنی فرد، عوامل تعیین کننده  قصدرفتاری می باشند و رفتاراستفاده از فناوری تنها متاثر از قصدرفتاری استفاده از آن فناوری محسوب می شوند. توسعه و آزمون تئوری عمل مستدل مبنی بر این فرض است که رفتارهای مورد مطالعه تحت کنترل بوده و کاملا ارادی هستند. بنابراین در این تئوری، رفتار، منحصرا تحت کنترل قصدرفتاری (نیت و اراده فردی)است. در صورتی که انجام رفتار به مهارت ها، منابع و فرصت هایی که به سهولت و رایگان دست یافتنی نیستند، نیز نیازدارد که این مورد در حوزه قابلیت های کاربردی تئوری عمل مستدل مورد ملاحظه قرار نگرفته است یا احتمالا به صورت ناقص به وسیله این تئوری پیش بینی شده است (ونکاتش و همکاران ۲۰۰۳، دیویس و همکاران ۱۹۸۹).

۲-۳-۲- مدل تئوری رفتار برنامه ریزی  شده (TPB)

آجزن (۱۹۸۵) با وارد کردن سازه کنترل رفتاری درک شده به عنوان عامل تعیین کننده قصد رفتاری و رفتار، تئوری عمل مستدل را با عنوان تئوری رفتار برنامه ریزی شده توسعه داده شده است. این تئوری با واردکردن سازه کنترل رفتاری درک شده تلاش می کند، رفتارهای غیرارادی را نیز پیش بینی کند. براساس مدل TPB، رفتار انسان به وسیله سه مقوله هدایت می شود: اول، اعتقاد در زمینه پی آمد رفتار (باورهای رفتاری) و ارزیابی این پیامد. دوم، اعتقاد در مورد انتظارات هنجاری دیگران و انگیزه  تحقق این انتظارات (باورهای هنجاری) و در نهایت اعتقاد در زمینه وجود عواملی که ممکن است عملکرد را تسهیل یا آن را مختل کنند. باورهای هنجاری در هنجار ذهنی نمود پیدا می کند و باورهای کنترل رفتار درک شده منجر به شکل گیری قصد انجام رفتار می شوند؛ به عنوان یک قانون کلی، نگرش و هنجار ذهنی مطلوب تر و ادراک بیشتر از کنترل رفتاری، قصد فرد را برای انجام رفتار به صورت عملی، قوی تر خواهدکرد و در نهایت قصد و نیت به مرحله عمل می رسد و رفتار واقعی انجام می شود (ونکاتش و همکاران ۲۰۰۳، دیویس و همکاران ۱۹۸۹).

۳-۳-۲- مدل تئوری تجزیه شده رفتار برنامه ریزی شده(DTPB)

تئوری تجزیه شده رفتار برنامه ریزی شده درسال ۱۹۹۵ توسط تیلور و تاد ارائه شد که درآن سازه هایی از تئوری رفتار برنامه ریزی شده آجزن با تئوری اشاعه و نوآوری راجرز ترکیب شده است. آنها با تجزیه سازه های نگرش،  هنجارذهنی  و کنترل رفتاری درک شده، تئوری رفتار برنامه ریزی شده را توسعه داده اند. این کار منجر به افزایش قدرت تبیین  قصد رفتاری و درک دقیق تری از پیش آیندهای رفتار شد(تیلور و تاد ۱۹۹۵).

۴-۳-۲-مدل پذیرش فناوری(TAM)

مدل TAM، جرح و تعدیل شده تئوری عمل مستدل است که دیویس آن را در رساله دکتری خود مطرح کرده است. هدف اصلی مدل پذیرش فناوری، ارائه مبنایی برای پیگیری اثر عوامل بیرونی بر باورهای درونی، نگرش و قصد استفاده است (ونکاتش و همکاران ۲۰۰۳). (شکل۲-۲)

۵-۳-۲- مدل ثانویه پذیرش فناوری(۲ TAM)

اگر چه مدل  TAM با نمونه های مختلف  و در موقعیت های گوناگونی آزمون شده  و اعتبار آن در توضیح پذیرش و استفاده از سیستم های اطلاعات تایید شده است، با این حال مدل های توسعه یافته بسیاری برای مدل  TAMپیشنهاد شده است. برای توضیح چگونگی تاثیر هنجارهای ذهنی و فرایندهای شناختی بر سودمندی درک شده و نگرش، مدل اولیه پذیرش فناوری    TAM را با عنوان مدل ۲ TAMتوسعه داده اند. در این مدل از یک طرف اقلام متغیرهای بیرونی مشخص شده، از طرف دیگر، عنصر نگرش از آن مدل حذف شده است. دلیل حذف نگرش این است که درک سودمندی و درک سهولت استفاده از فناوری به عنوان باورهای رفتاری در مدل اولیه پذیرش فناوری منجر به ایجاد نگرش مثبت یا منفی درفرد می شود. بنابراین در مدل ثانویه پذیرش فناوری که هر دو عامل وجود دارند و لزوما وجود این دو برای ایجاد نگرش لازم است، از آوردن متغیر جداگانه با عنوان نگرش صرف شده است. مدل ۲ TAMسعی برآن دارد که درک افراد از سودمندی فناوری و قصد استفاده از آن را از لحاظ تاثیرات اجتماعی و فرایندهای ادراکی تشریح کند. فرایند تاثیرات اجتماعی (هنجارذهنی، اختیاری بودن، تصویرذهنی) و فرایندهای ادراکی (ارتباط شغلی، کیفیت خروجی، قابلیت اثبات پذیری، سهولت استفاده درک شده) به صورت چشم گیری در پذیرش فناوری به وسیله کاربر موثر هستند. همچنین فرض می شود که تاثیر فرایندهای اجتماعی بر سودمندی درک شده و قصد استفاده با افزایش تجربه کاربر در طول زمان کاهش پیدا می کند (ونکاتش و همکاران ۲۰۰۳).

۶-۳-۲- تئوری تلفیقی پذیرش وکاربردفناوری ( UTAUT[2])

مدل UTAUT[3] حاصل یکپارچگی هشت مدل مطرح (مدل تئوری عمل استدلال شده(TRA)، مدل استفاده از رایانه های شخصی (( PC Utilization، مدل تئوری رفتار برنامه ریزی شده(TPB)، تئوری اشاعهء نوآوری (IDT) ، نظریه شناخت اجتماعی(SCT) و تئوری پذیرش سیستمهای فنی اجتماعی (Sociotechnical Systems Theory of Acceptance) است در زمینه پذیرش فناوری است. ونکاتش در مطالعه خود از داده های مربوط به کارمندان چهار سازمان در طی شش ماه و در سه مقطع زمانی (دوره اول: بعدازآموزش، دوره دوم: یک ماه بعد از پیاده سازی و دوره سوم: سه ماه بعد از پیاده سازی) استفاده کرده است. رفتار استفاده واقعی پس از گذشت شش ماه از دوره آموزش مورد سنجش قرار گرفت. هشت مدل مذکور بین  ۱۷تا۵۳ درصد از واریانس  قصد رفتاری را توضیح دادند، سپس تئوری تلفیقی پذیرش وکاربرد فناوری با استفاده از داده های جمع آوری شده آزمون شد. نتایج ازمون نشان داد که عملکرد تئوری مزبور از هشت مدل دیگر بهتر است و ۶۹ درصد از واریانس قصد استفاده از فناوری را توضیح  می دهد (ونکاتش و همکاران ۲۰۰۳).

[۱]Venkatesh

[۲]Unified Theory of Acceptance and Use of Technology

Westland, J. C., and Clark1

[۲]Hu

[۳]Davis

[۴] Taylor and Todd

[۵] Venkatesh and Davis

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.