تحقیق بررسی و تحلیل وضعیت اقتصادی جهان و ایران و تحولات حوزه کشتیرانی، بندر و پسکرانه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی و تحلیل وضعیت اقتصادی جهان و ایران و تحولات حوزه کشتیرانی، بندر و پسکرانه دارای ۲۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۳-۱ مقدمه    ۶
۳-۲ بررسی و تحلیل وضعیت اقتصادی جهان و ایران    ۷
۳-۲-۱ توسعه کسب و کار به منظور رفاه بشر    ۷
۳-۲-۲ نگاهی به سازمان تجارت جهانی    ۸
۳-۲-۳ جهانی شدن و اقتصاد جهانی    ۸
۳-۲-۴ ابزارهای جهانی شدن    ۹
۳-۲-۴-۱ تجارت بین الملل    ۹
۳-۲-۴-۲ بین المللی شدن تولید    ۱۰
۳-۲-۵ چشم انداز اقتصاد ایران    ۱۰
۳-۳ تحولات کشتیرانی، بندر و پسکرانه    ۱۱
۳-۳-۱ تحولات حمل و نقل بین المللی دریایی    ۱۱
۳-۳-۱-۱ مسیرهای حمل و نقل شرق-غرب    ۱۳
۳-۳-۱-۲ مسیرهای حمل و نقل ترکیبی شرق-غرب (کریدور شمال جنوب)    ۱۳
۳-۳-۲ حمل و نقل کانتینری    ۱۴
۳-۳-۲-۱  ویژگیهای یک بندر کانتینری    ۱۵
۳-۳-۳ تحولات حوزه کشتیرانی    ۱۵
۳-۳-۳-۱ شکل گیری نظام همکاری جدید در قالب اتحادهای استراتژیک    ۱۶
۳-۳-۳-۲ از ادغام تا اتحاد (ادبیات مرتبط)    ۱۶
۳-۳-۳-۳ مزایای اتحادهای استراتژیک    ۱۷
۳-۳-۳-۴  مدیریت زنجیره عرضه به عنوان اصلی ترین عامل  یکپارچگی نظام حمل و نقل    ۱۷
۳-۳-۳-۵  اتحاد استراتژیک و صنعت کشتیرانی    ۱۸
۳-۳-۳-۶ اتحادها در کشتیرانی کانتینری: مروری بر ادبیات    ۱۹
۳-۳-۳-۷ کانتینریزاسیون وتاثیرات آن بر بنادر و کشتیرانی    ۲۰
۳-۳-۳-۸ چالش های بنادر در تحولات حوزه کشتیرانی    ۲۱
۳-۳-۴ تحولات بندری    ۲۲
۳-۳-۴-۱  رقابت در بنادر    ۲۲
۳-۳-۴-۲ تغییرات تکنولوژی دریایی    ۲۲
۳-۳-۴-۳  سلسله مراتب بنادر( هاب و اسپاک)    ۲۳
۳-۳-۵ چشم انداز ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی    ۲۴
۳-۳-۶ نقش بنادر خشک درتوسعه پسکرانه به عنوان راهکاری جهت بهبود عملکرد بنادر:    ۲۴
۳-۳-۶-۱ بنادر خشک در ایران    ۲۵
منابع و مراجع    ۲۶
مراجع فارسی    ۲۶
منابع انگلیسی    ۲۷

منابع

گودرزی، هوشنگ، ۱۳۸۷، اصول حاکم بر سازمان تجارت جهانی، سازمان بنادر و کشتیرانی، جلد دوم، صص۵-۳٫

بهکیش،محمد مهدی، ۱۳۸۱، اقتصاد ایران در بستر جهانی شدن،نشر نی،چاپ دوم،صص۵۰-۶۱ .

چراغی، حسن ، ۱۳۸۸، سخنرانی در همایش ایمنی بنادر کشور

چینی چیان، مرتضی،۱۳۸۰، سیمای تجارت بین الملل، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول، صص۳۳-۲۵

حقیقی، محمد،۱۳۸۸،بازرگانی بین الملل، چاپ هفتم، موسسه انتشارات دانشگاه تهران، صص۳۸-۳۵٫

استراتژی توسعه شرکت دریابان جنوب،۱۳۸۷،چشم انداز اقتصاد ایران،گزارش سوم،صص۷-۵٫

نوبخت،عباس، ۱۳۸۸، سخنرانی درسمینار چالش ها و راهکارهای ترافیکی فراروی بندر شهید رجائی، بندر عباس

مرکز تحقیقات سازمان بنادر و کشتیرانی، ۱۳۸۴، ملاحظاتی در تدوین نظام برنامه ریزی توسعه پایدار بنادر، سازمان بنادر و کشتیرانی، صص۳۵-۳۴ .

اسمیت، آدام،(مترجم)ابراهیم‌زاده، سیروس،۱۳۵۷،  ثروت و ملل، تهران، پیام، صص۲-۱٫

۱۳۸۱، نقش بالقوه ایران در زنجیره حمل و نقل بین المللی دریایی، صنعت حمل و نقل، شماره ۲۱۷صص۶۵-۶۲

درخشان، احمد،۱۳۸۲،مدیریت زنجیره عرضه بین الملل، صنعت حمل و نقل، ۲۲۷،صص۵۹-۵۶٫٫

Kumar, A. (2000)  Energy scenario in South Asia, organization for The romotion of Energy Efficiency,OPET, India. Available also on

Kumar, V. (2001) International Marketing Rearch ,prentice Hall Inc,New jerecey ,PP.87-89

Amuzegar, J. (1977) Iran: An Economic Profile. Washington. DC: The Middle East Institute.

  ۳-۱ مقدمه

با توجه به تحولاتی که در چند دهه اخیر در نظام های تولید و توزیع جهانی به وجود آمده، بنابراین ایران می تواند به عنوان کشوری که در حمل و نقل جهانی دارای پیشینه وسیعی است، نقشی  به سزایی در جهت  مطلوبیت هر چه بیشتر زنجیره حمل و نقل و توزیع جهانی داشته باشد.

یک بندر معمولا” متاثر از  تقابل رویدادهای صنعت کشتیرانی و صنعت پسکرانه است (شکل ۳-۱). با توجه به اینکه کشتیرانی و پسکرانه هر دو به عنوان مشتریان بنادر شناخته شده اند و هم­آوری  این دو صنعت در بنادر روی خواهد داد، بنابراین می بایست بنادر بیش از آن که صرفا به عنوان  نقطه تبادل شیوه های حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرند، به عنوان نقطه­ای به منظور ایجاد ارزش افزوده لحاظ گردیده و نقش جدید خود را در این راستا ایفا نماید.

امروزه شرکت های کشتیرانی به خوبی اهمیت حمل و نقل درون سرزمینی را در کاهش هزینه های کلی نظام حمل و نقل جهانی درک کرده و به منظور یکپارچه کردن آن سعی دارند که بخش هایی از آن را در دست گیرند و بیش از آنکه به عنوان حمل کننده نقش ایفا کنند، خود را به عنوان ارائه کننده خدمات پشتیبانی تجاری معرفی نمایند (کوپر همکاران، ۱۹۹۷). بنابراین ابتدا این تحقیق به بررسی تحولات صورت گرفته در حوزه اقتصاد بین الملل و ایران پرداخته و سپس به بررسی تحولات حمل و نقل بین المللی دریایی، تحولات حوزه صنعت کشتیرانی با تاکید بر حمل و نقل کانتینری به عنوان حمل و نقل غالب در آینده مورد مطالعه قرار داده و نهایتا” تحولات بندری تشریح خواهند گردید.

 ۳-۲ بررسی و تحلیل وضعیت اقتصادی جهان و ایران

امروزه مفاهیم و عملیاتی نمودن واژه­های مرتبط با جهانی شدن به اصلی­ترین بحث نشست های جهانی تبدیل شده و هر روز جهان شاهد شکل­گیری مفاهیم جدیدی در زمینه ادغام منطقه­ای و جهانی شدن است. همگرایی در فعالیت های اقتصاد جهانی و منطقه ای به واسطه انسجام و همبستگی موجود در فعالیتهای اقتصادی در سراسر دنیا موجب شکل گیری اتحادهای منطقه ای و فرامنطقه ای بزرگی شده که از جمله پیامدهای مثبت آن می توان به بسیج امکانات جهانی علیه بحران­هایی که اقتصاد جهان را تهدید می­کنند، اشاره نمود. در ارائه مفاهیم کلیدی به منظور تحلیل این بخش متغیرهای اصلی بحث نظیر ابزارهای جهانی شدن و بازیگران کلیدی در تجارت جهانی مورد مطالعه قرار خواهند گرفت  (چینی چیان،۱۳۸۱).

۳-۲-۱ توسعه کسب و کار به منظور رفاه بشر

اقتصاد علم انتخاب گزینه­هایی است که یک جامعه از آن طریق برای به کار بستن منابع در جهت تولید و توزیع کالاها و خدمات و ارائه آن به گروه های مختلف اقدام می­نماید. در این راه کسب و کارها در بستر سیستم های اقتصادی با خلق کالاها و گشایش منابع جدید به افزایش ثروت و نهایتاً رفاه انسان کمک می­کنند. ابراهیم زاده به نقل از آدام اسمیت (۱۳۵۷) سیستم اقتصادی کاپیتالیستی را معرفی می نماید که در آن بیشتر فعالیت ها و ابزارهای تولید در دست افراد و به منظور کسب منفعت قرار دارد. در این سیستم سود هر کسب و کاری در سطح جامعه توزیع شده و به افراد حق آزادی انتخاب و رقابت تعلق می­گیرد و دستی نامرئی به تنظیم مجموعه فعالیت های اقتصاد جمعی انسان ها می­پردازد.

کشورهای مختلف طی سال های گذشته در تولید کالاهای متنوع و به کار بستن بهینه منابع متخصص شده­اند و هر یک بخشی از کالاهای مورد نیاز جامعه بین الملل را تولید می­کنند. پس هر جامعه­ای برای دست یابی به رفاه و سلامت، در کسب ثروت بیشتر می­کوشد.

۳-۲-۲ نگاهی به سازمان تجارت جهانی

سازمان تجارت جهانی با سه شورای اصلی از سال ۱۹۹۵ صورت جدید خود را سازماندهی کرده است. شورای تجارت کالا (موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت۱)، شورای تجارت خدمات۲ و شورای جنبه­های تجاری حقوق مالکیت معنوی سه بنیان اصلی این سازمان را تشکیل می­دهند. همانگونه که از موافقت­نامه های فوق نیز استنباط می­شود، نظام جدید تجارت جهانی به دو بخش مجزای تجارت کالا و  تجارت خدمات تقسیم می­شود. تجارت خدمات به عنوان تجارت نامرئی شناخته می­شود و اصولا مقوله­ای جدید محسوب شده که آمار و اطلاعات آن نیز چندان در دسترس نیست.

موافقت نامه عمومی تجارت خدمات (GATS) از ژانویه ۱۹۹۵ به اجرا در آمده و خود متشکل از دو بخش است. چارچوب موافقت نامه که شامل مقررات عمومی بوده و جدول ملی که به عنوان بخشی از پروتکل الحاقی تلقی  می­گردد، در جدول ملی هر یک از اعضاء خدماتی را که مایلند ارائه کنند و یا در دسترس دیگر اعضاء قرار دهند مشخص می­کنند. در حوزه تجارت خدمات و فعالیتهای خدماتی، مقررات سازمان تجارت جهانی کاملا قابل انعطاف بوده و تغییرات لازم در اقتصاد داخلی و ملی را می توان به تدریج و در یک دوره زمانی مناسب و قابل قبول اجرا کرد(گودرزی،۱۳۸۷).

۳-۲-۳ جهانی شدن و اقتصاد جهانی

جهانی شدن۳ مقوله­ای است که در جهان صنعتی بسط وتوسعه یافته و مهمترین محور آن نیز افزایش رقابت بین المللی است. رقابت به کمک سازمانهای بین­ المللی و توافق­های منطقه­ای از طریق حذف موانع تجاری و اقتصادی هر روز گستردگی بیشتری می­یابد. به طوریکه امروزه شرکت های چند ملیتی در قالب پدیده تولید جهانی و با سرمایه­گذاری های کلان در سایر کشورها، افزایش رقابت و تجارت جهانی را باعث شده و با ایجاد واحدهای مختلف تولیدی وصنعتی وابسته به خود در کشورها و مناطق مختلف جهان وعدم تمرکز تصمیم­گیری موجبات تسریع این امر را پدید آورده ­اند (بهکیش،۱۳۸۱).

جهانی شدن واژه رایج دهه ۱۹۹۰ میلادی است. جهانی شدن فرآیندی است که در آن مرزهای سیاسی و اقتصادی رنگ باخته وارتباطات و تعاملات در حوزهایی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تکنولوژیکی و زیست محیطی توسعه می­یابد. در این فرآیند سلایق جامعه جهانی به یکدیگر نزدیک­تر شده و الگوهای مصرف به هم شبیه­تر می­شوند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (۱۹۹۶)، جهانی شدن را الگوی تکاملی فعالیت های برون مرزی بنگاه های اقتصادی می داند که شامل سرمایه­گذاری های بین­المللی، تجارت و همکاری­های نوآورانه به منظور خلق کالاهای جدید و فعالیت های بازار­یابی است (Christopher, 992).

در مجموع می توان جهانی شدن را پدیده شکل­گیری بازار واحد جهانی دانست. در این فرآیند کالاها و قطعات در کشورهای مختلف بر مبنای اصول تخصص­گرایی ومزیت نسبی تولید می­شوند که ماحصل آن شکل­گیری شبکه­های تولید و شرکتهای چند ملیتی است.

کاهش دخالت دولت ها در اقتصاد ملی، فروپاشی نظام برتون وودز[۱] و دوری از اقتصاد کینزی و از همه مهم تر تغییر الگوی توسعه کشورهای در حال توسعه وحرکت از تفکر درون نگر (خودکفایی در همه امور صنعتی) به سوی تفکر برون نگر، افزایش تحرک سرمایه و کاهش هزینه های حمل و نقل همگی مسیر حرکت به سوی نظام تجارت آزاد را هموار کرده اند که به عنوان اصلی­ترن دلایل تسریع روند جهانی شدن نیز ملحوظ می­گردند.

۱General Agreement on Trade and Tariffs(GATT)

۲General Agreement on Trade in Services (GATS)

۳Globalization

۴-Bertton Woods System

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.