تحقیق بررسی اخلاق کارگزاران و صفات مومنان و روش به کارگیری نفس درخوبی ها در نهج البلاغه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی اخلاق کارگزاران و صفات مومنان و روش به کارگیری نفس درخوبی ها در نهج البلاغه دارای ۱۳۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
فصل اول:معرفی نهج البلاغه    ۹
۲-۱-گردآوری نهج البلاغه    ۱۰
۲-۲-انگیزه تألیف    ۱۱
۲-۳-تبویب نهجالبلاغه    ۱۱
۲-۴-وجه نامگذاری کتاب    ۱۲
۲-۵-ویژگیهای نهج البلاغه    ۱۲
۲-۶-نهج البلاغه از منظر فرزانگان    ۱۳
۲-۷-موضوع و محتوای نهج البلاغه    ۱۵
۲-۷-۱-محورهای سهگانه    ۱۵
۲-۸-آشنایی با مخاطبِ نامه ۶۹نهج البلاغه وشأن صدور این نامه:    ۱۸
فصل دوم : اخلاق فردی کارگزار    ۲۰
۳-۱- اخلاق فردی کارگزار    ۲۱
مقدمه:    ۲۱
۳-۱-۱-تعریف اخلاق    ۲۲
۳-۱-۱-۲-اخلاق در اصطلاح:    ۲۲
۳-۱-۲-بزرگشمردن و گرامیداشتن نام خدا و پرهیز ازقسم دروغ:    ۲۳
۳-۱-۳-تمسّک به قرآن و عمل به احکام آن:    ۲۷
۳-۱-۴-عبرت گرفتن از زندگی گذشتگان در قرآن:    ۳۰
۳-۱-۵-یادمرگ و قیامت:    ۳۳
۳-۱-۷-پروا درخلوت:    ۳۷
(وَ احْذَرْ کُلَّ عَمَلٍ یُعْمَلُ بِهِ فِی السِّرِّ وَ یُسْتَحَى مِنْهُ فِی الْعَلَانِیَهِ وَ احْذَرْ کُلَّ عَمَلٍ إِذَا سُئِلَ عَنْهُ صَاحِبُهُ أَنْکَرَهُ وَ اعْتَذَرَ مِنْهُ؛ از هر کار پنهانى که از آشکار شدنش شرم دارى پرهیز کن، از هر کارى که از کننده آن پرسش کنند، نپذیرد یا عذر خواهى کند، دورى کن).    ۳۷
۳-۱-۸-پرهیز از خودخواهی:    ۳۹
۳-۱-۹-پرهیز از کفران نعمت:    ۴۲
۳-۱-۱۰-شکر گذاری، افزایش نعمت:    ۴۴
۳-۱-۱۰-۲-توصیه به شکر    ۴۶
۳-۱-۱۰-۳-نمودارکردن اثر نعمت:    ۴۸
(وَ لْیُرَ عَلَیْکَ أَثَرُ مَا أَنْعَمَ اللَّهُ بِهِ عَلَیْکَ؛ و چنان باش که خدا آثار نعمت‏هاى خود را در تو آشکارا بنگرد).    ۴۸
۳-۱-۱۱-اطاعت از خدا:    ۵۲
۳-۱-۱۲-پرهیز از دوستی با کمخردان:    ۵۴
۳-۱-۱۳-مدارا هنگام حکومت:    ۵۸
۳-۱-۱۴-پرهیز از لغو و بیهودگی    ۶۲
۳-۱-۱۵-پرهیز از محلِ کمین شیطان    ۶۵
۳-۲-بخش دوم: اخلاق اجتماعی کارگزار    ۶۸
مقدمه:    ۶۸
۳-۲-۱-حفظ آبرو:    ۶۹
(وَ لَا تَجْعَلْ عِرْضَکَ غَرَضاً لِنِبَالِ الْقَوْمِ؛ آبروى خود را آماج تیر گفتار دیگران قرار نده).    ۶۹
۳-۲-۲-نهی از گفتار وانکار بدون علم    ۷۲
۳-۲-۳-نحوه برخورد درهنگام خشم    ۷۵
۳-۲-۳-۱- فروبردن خشم    ۷۵
۳-۲-۳-۲- گذشت درهنگام توانایی    ۷۸
۳-۲-۳-۳- بردباری به هنگام غضب    ۸۴
۳-۲-۳-۴-عفو به جاى انتقام    ۸۵
آن حضرت درمقولهی انتقام، اینگونه حارث را مورد خطاب قرارمیدهند ومیفرمایند:    ۸۵
۳-۲-۴-پرهیز از غفلت از اقشار پایین جامعه    ۸۶
۳-۲-۵-ایثار و فداکاری    ۸۹
۳-۲-۶-توصیه به شهرنشینی    ۹۲
۳-۲-۷-نماز جمعه    ۹۴
۳-۲-۸-توجه به ناگهانی رسیدن مرگ در حال غفلت    ۹۹
فصل سوم:    ۱۰۲
۴-۱-انواع نفسها    ۱۰۴
۴-۱-۱-نفس اماره (روان فرمانگر)    ۱۰۴
۴-۱-۲- نفس لوامه (روان سرزنشگر)    ۱۰۵
۴-۱-۳-نفس ملهمه (روان الهام‌گیرنده)    ۱۰۵
۴-۱-۴- نفس مطمئنه(روان بی‌گمان)    ۱۰۵
۴-۲-رفق و مدارا با نفس    ۱۰۹
۴-۲-۲- تکلیف به اندازهی توان    ۱۱۱
۴-۳-مراحل تهذیب وتأدیب نفس    ۱۱۲
۴-۳-۱-یقظه    ۱۱۲
۴-۳-۲- تفکّر و تدبّر    ۱۱۴
۴-۳-۳-عزم    ۱۱۴
۴-۳-۴- مشارطه    ۱۱۵
۴-۳-۵- مراقبه    ۱۱۶
۴-۳-۶-محاسبه    ۱۱۷
۴-۳-۷-معاتبه یعنی انتقاد از خویشتن    ۱۱۹
۴-۳-۸-کنترل نفس    ۱۲۵
فهرست منابع و مآخذ    ۱۲۷

منابع

۱-قرآن کریم

۲- نهج البلاغه، گرد­آوری شریف الرضی (۱۳۸۷) ترجمه: محمددشتی. قم، لاهوتیان، چاپ دوم.

۳- ارشاد، علی اکبر (۱۳۸۰) دانشنامه امام علی(ع)، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ ارشاد، چاپ اول.

۴- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴) تفسیرنمونه، تهران، دارالکتب الإسلامیه، چاپ اول.

۵—————-(۱۳۷۵) پیام امیرالمومنین(ع)، تهران، دارالکتب اسلامیه،چاپ پنجم.

۶—————-(۱۳۷۷) اخلاق در قرآن، بی جا. مدرسه الامام علی ابن ابیطالب (ع)، چاپ اول.

۷—————-(۱۳۸۳) یکصد موضوع اخلاقی در قرآن و حدیث، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوم.

۸-ایروانی، جواد و رضا وطن دوست و غلامحسین کمیلی و رضا حق­پناه (۱۳۸۷) فرهنگ روابط اجتماعی در آموزه­های اسلامی، مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، چاپ اول.

۹-امینی، ابراهیم(۱۳۶۸) خود سازی یا تزکیه و تهذیب نفس، قم، انتشارات شفق.

۱۰-بابایى، احمدعلی(۱۳۸۲) برگزیده تفسیرنمونه، تهران، دارالکتب السلامیه، چاپ سیزدهم.

۱۱-بحرانی، میثم بن علی بن میثم(۱۳۸۸) شرح نهج البلاغه، مترجمان: محمدرضا عطایی- حبیب روحانی، مشهد، بنیاد پژوهش­های اسلامی، چاپ سوم.

۱۲-بیگی، روح الله(۱۳۸۹) ارزش­های اجتماعی در قرآن، قم، اسوه، دوم.

۱۳-تمیمی آمدی، عبد الواحدبن محمد(۱۳۷۸) غررالحکم ودررالکلم، ترجمه محمد علی انصاری، تهران، انتشارات نشر و فرهنگ اسلامی، چاپ هشتم.

۱۴-ثقفی تهرانی، محمد(۱۳۹۸) تفسیرروان جاوید، تهران،  انتشارات برهان، چاپ سوم.

۱۵-جعفرى، یعقوب(۱۳۷۶) تفسیرکوثر، قم، هجرت، چاپ اول.

۱۶-حرّانی، حسن بن علی(۱۳۶۳) تحف العقول، تهران، انتشارات عملیه اسلامیه.

۱۷- محمد قاسمی، حمید(۱۳۸۹) اصول تربیتی در داستان­های قرآن، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ اول.

۱۸-حسینی تهرانی، محمد حسین(۱۳۸۷) رساله­ی لب­اللباب، مشهد، علامه طباطبایی، چاپ نهم.

 مقدمه

 نهج البلاغه، بى­تردید پس از قرآن­کریم گرانقدرترین و ارزشمندترین میراث فرهنگى اسلام است . این کتاب مجموعه­اى است به ابعاد وجودى یک انسان کامل، زیرا نازلات و صادرات وجودى است که والاترین وجود پس ‍از پیامبر اکرم (ص) است. نهج البلاغه کتابى است که در آن والاترین اندیشه­ها و معرفت­ها، و نیکوترین سیرت­ها و سلوک­ها جلوه یافته و انسان­ها را راه نموده و بر کسى پوشیده نیست که امیرمؤمنان (ع) پیشواى فصیحان و سرور بلیغ سخن­گویان است و اینکه سخن او والاترین سخن پس از کلام خداوند و پیامبر اکرم(ص) است، چنان­که درباره سخن آن حضرت گفته­اند: نهج­البلاغه پایین­تر از سخن خداوند و بالاتر از گفتار همه مخلوقات است .از امتیازات برجسته سخنان امیرالمؤمنین که به نام نهج­البلاغه امروز در دست ما است ، این است که محدود به زمینه­اى خاص نیست .این اثر ماندگار توسط ادیب علامه، مرحوم سید شریف رضی رضوان ا… علیه در سال ۴۰۰ هجری از میان صدها کتاب و منبع گردآوری و تنظیم گردیده است و چنان­که خود اشاره کرده، آن­چه در این مجموعه گردآورده است، منتخب و گزیده­اى از سخنان و مکتوبات امیرمؤمنان (ع) است، نه همه آن­چه از آن حضرت در کتاب­ها موجود است. بدین ترتیب کتابى ظهور یافت که جلوه­اى است از جلوه­هاى وجود على (ع) نسخه یگانه هستى و مظهر همه کمالات الهى.

نامه امام علی (ع) به حارث در سه محور است :

الف: اخلاق کارگزاران : در سخنان امیرمؤمنان در نهج­البلاغه, به واقع می­توان اخلاق کارگزاران حکومتی را مشاهده نمود و معیار و میزانی برای همه انسان­ها به­ویژه کارگزاران یافت. هدف حضرت علی علیه السلام در سیاست، هدایت مردم و جامعه به سوی عدالت است‌ و این امر، جز با پایبندی حکومت و کارگزارانش به اصول اخلاقی در سیاست، ممکن نیست. در نتیجه‌ بر ضرورت تعهد اخلاقی زمامدار تأکید بیشتری دارد. بنابراین باید به رفتارها و خصال مأموران حکومت­اسلامی که حضرت أمیر (ع)، به عنوان حاکم اصلی جامعه به آن­ها أمر فرموده است، توجه داشت هر چند اکثر این اوامر اخلاقی در کلام امیرمؤمنان (ع)، اموری است که در زندگی سایر مسلمانان، غیر از کارگزاران نیز باید مراعات شود، اما به دلیل نقش تأثیرگذار کارگزاران حکومت بر سایر اقشار جامعه و همچنین مسؤولیت و وظایف اختصاصی ایشان، اهمیت آن­ها در مورد کارگزاران بسیار بیشتر است. ازجمله این رفتار وخصال ها که ایشان بدان­ها اشاره می­کنند عبارتند است از: تقوا، عدالت، رعایت حقوق مردم، امانت­داری، مداراکردن بامردم، فروتنی، شجاعت، قاطعیت در تصمیم­گیری.

ب: صفات مومنان: مؤمن کسی است که به خدا و انبیای الهی به­ویژه آخرین آن­ها حضرت محمد مصطفی (ص) و اوصیای آن حضرت، ائمه­هدی (علیهم­السلام) ایمان داشته و در حدّ توان عامل به دستورات آخرین دین خدا باشد؛ و اگر گناهی از او سر زد سریعاً توبه نماید. برای مؤمنین بسته به قوّت ایمانشان در اعتقادات و میزان پایبندیشان به دستورات دینی در عمل، درجات فراوانی است که در کتب اخلاقی و عرفانی به آن­ها پرداخته می‏شود. به عبارت دیگر مؤمن یعنی مسلمان کامل؛ کسی که به تمام آن­چه خدا و پیامبر(ص) امر کرده است، تسلیم و پایبند باشد. خداوند مسیری را معین کرده که در ادامه­ی رسالت پیامبر (صلی الله علیه و اله) باید به آن مسیر ملتزم بود و تبعیت از امامت ائمه معصومین (علیهم­السلام) در ادامه رسالت پیامبر (ص) ملاک حق و باطل است و هر کسی در این مسیر قرار گیرد، مؤمن است و هر کسی در این مسیر نباشد، مؤمن نیست.

امام علی (ع) نیز، شاخصه­هایی ذکر کرده­اند که هر کدام از آن­ها می‌تواند برای ما ملاک مهمی باشد ازجمله آن‏ها: تسلیم بودن و یقین داشتن، و بردباری، از خدای عزوّجل راضی و مخالف هوای نفس خویش بودن، یاور دین و حامی مؤمنین و پناه مسلمین است

ج: روش به کارگیری نفس درخوبی­ها : انسان دلش می­خواهد خوب باشد ولی چگونه؟ این مشکل بسیاری از انسان­هاست. همه­ی خوبی‌ها، بدون«زیر پا گذاشتن نفس»، سرانجام از دست می‌روند. اگرانسان مبارزه با هوای‏نفس نکند، ممکن است تمام مهربانی‌ها و خوبی‌های او در خدمت هوای نفسش قرار گیرد.در واقع «نفس اماره بالسوء»، سوار او می­شود و از همه خوبی‌های انسان به نفع خودش استفاده می‌کند.

دشمن انسان، بدی‌های او نیست، دشمن انسان، رفتارهای بدِ او هم نیست، دشمن انسان، نفس او است.
نگرش انسان به نفس، باید نگرشی باشد که نسبت به «بدترین دشمن» خود دارد. این­که انسان، نفس را دشمن تلقی کند، کار بسیار دشواری است و نیاز به تلقین، تفکر و تأمل دارد و با اکتفا کردن به آگاهی حل نمی‌شود.

با توجه به مباحث مذکور ما در صددیم پس از کارهای مقدماتی مانند: تبیین شخصیت امام علی(ع) وحارث‏همدانی و نهج­البلاغه و اهمیت سخنان مولی(ع)، به محورهای سه­گانه­ی این نامه بپردازیم وآن را با استفاده ازدیگرسخنان امام علی (ع) و قرآن و قراین و شواهد دیگرتبیین نماییم، تا به این وسیله توانسته باشیم ضمن روشن نمودن یکی از متون مورد اعتبار اسلامی، به محتوای کلام امام علی (ع) پی برده و ابزار با ارزشی را برای هدایت جامعه؛ به ویژه نسل جوان در اختیار بگذاریم.

فصل اول:معرفی نهج البلاغه

مقدمه

نهج ­البلاغه به معنای روش رسا و بجا سخن گفتن، نامی است که شریف، محمدبن ابی­احمدموسوی مکنی به ابوالحسن و مقلب به سیدرضی،برمجموعه گردآورده خود از سخنان مولای متقیان علی (ع) نهاده است.

«نهج ­البلاغه، مشهورترین و ماندگارترین اثر سیدرضی است که آن رادر سال۴۰۰ هجری، یعنی شش سال پیش از وفات خود، با استفاده از دانش وسیع، ذوق سرشار وگزینش نیکوی ادبی خود گزیده­ای بی­مانند از خطبه­ها، کلمات، نامه­ها، وصیت­نامه­ها، بخش­نامه­ها، کلمات کوتاه حکمت آمیز، چند دعا و یک پیمان نامه از امیرالمؤمنین(ع) را گردآوری نموده است»(صمیمی، ۱۳۷۵،ص۷۵).

نهج­ البلاغه، دائره­المعارفی از فرهنگ اسلامی است که پس از قرآن­کریم و احادیث نبوی، مهم­ترین منبع شناخت اسلام وارزش­های دینی گشته است؛ چشمه­ساری زلال که از تجلیات وجود ملکوتی امیرالمؤمنین(ع) سرچشمه گرفته است وگلستان بی مانند که رایحه وحی­الهی و شمیم کلام نبوی از آن استشمام می شود؛ کتابی که در برگیرنده حکمت­های متعالی، مواعظ نورانی، سلوک الهی، نظام تربیتی، آیین حکومت­داری، سنت­های تاریخی و عرفان حقیقی است؛ صحیفه­ای انسان­پرور و جامعه­ساز که علاوه بر راه روشن بلاغت، راه روشن هدایت گشته است.

پس از انقطاع وحی­الهی، کتابی از نظر اعتماد و اطمینان چون نهج­البلاغه تدوین نشده است. نهج البلاغه، راه روشن علم و عمل و گنجینه یاقوت­های سخن است. نهج­البلاغه در مقام تزکیه و تعلیم، هم­دوش قرآن­کریم، دستور عمل جامع برای رسیدن به سعادت این جهانی و سیادت آن جهانی است؛ با این تفاوت که قرآن را حامل وحی الهی، بر قلب پیامبرنازل کرده است و نهج البلاغه انشای باب مدینه­ی علمِ پیامبر(ص)، علی (ع) است.

درباره نهج ­البلاغه ومحتوای آن از دیر باز بحث­ها شده و بر آن شرح­ها، تفسیرها و ترجمه­هایی به زبان­های گوناگون نوشته اند، صدها کتاب و مقاله درباره نهج البلاغه نوشته شده است به طوری که گردآوری همه آن­ها کتابخانه­ای بزرگ را سامان می دهد. در این فصل با استفاده از منابع و ذخایری که دانشمندان و نویسندگان شیفته سخنان مولا(ع)، در موضوع نهج­البلاغه به یادگارگذارده­اند، به معرفی اجمالی این کتاب شریف و بررسی آن­چه درباره­ی آن نگاشته شده است می­پردازیم:

۱-۲گردآوری نهج البلاغه

«ابوالحسن محمدبن­حسین موسوی، معروف به سیدرضی، در نیمه دوم سده­ی چهارم هجری دربغداد به دنیا آمد وتا سال۴۰۶ زیست.از آن­جا که سید رضی از خاندانی بزرگ و از سادات هاشمی وآل­ابی­طالب بوده به شریف ملقب گشته است. پدرش با پنج واسطه به امام موسی بن جعفر(ع) می رسد و مادر او نیز از نوادگان امام زین‏العابدین (ع) بوده است. برادرش، شریف مرتضی علم­الهدی، از علمای برجسته شیعه است که چهارسال پیش از سید رضی پا به جهان گذاشت. وی تاثیربسیاری برآثار و زندگی سید رضی گذاشته است»(ارشاد،۱۳۸۰، ج۱۲،ص۱۲).

رضی از دانشمندان روزگار خود در بغداد دانش­های گوناگونی آموخت. علامه امینی نام ۱۴تن را به عنوان استادان سیدرضی ذکر می­کندکه از آن میان می­توان به افراد زیر اشاره کرد:

ابوسعید، حسن­بن­عبدالله­بن­مرزبان­نحوی، قاضی عبدالجبار، ابن نباته و نیز بزرگترین استاد وی، فقیه ومحدث متکلم بزرگ شیعی، شیخ­مفید است. سیدرضی شاگردانی پرورش داد، دانشمندانی هم­چون: سیدعبدالله کبایکی، عبدالرحمان خزاعی نیشابوری، محمدبن حلوانی و شیخ الطائفه، ابوجعفرمحمدبن­حسن طوسی. وی در نویسندگی و نثر و نظم، یکه­تاز میدان ادبیات عرب به شمار می­رود. زندگی پر خیر و برکت شریف­رضی، در روز یکشنبه، ششم محرم سال ۴۰۶ پایان یافت(مکارم شیرازی،۱۳۷۵،ج۱،ص۲۱).

۲-۲-انگیزه تألیف

سیدرضی در مقدمه­ای که بر نهج­البلاغه نگاشته، انگیزه جمع آوری وتألیف خود را چنین بیان کرده است: «گروهی ازدوستان ازمن خواستند تا تألیف کتابی را شروع کنم که دربردارنده برگزیده­ای از سخنان امیرالمؤمنین(ع) در همه رشته­ها و شاخه­های گفتاری آن حضرت باشد، با آغاز آن کاربزرگ، به درخواستشان پاسخ مثبت دادم؛ چرا که به خوبی می دانستم چه سود بزرگ و پاداش اندوخته­ای در این اقدام نهفته است!

و بدین وسیله خواستم گذشته از نیکی­ها وبرتری­های نهفته در وجود امیر المؤمنین(ع)، عظمت قدر آن بزرگوار را در فضیلت سخنوری نیز آشکار گردانم؛ چرا که ازمیان همه گذشتگانِ نخستین، تنها کسی است که به اوج کمال سخنوری دست یافته است»(ارشاد،۱۳۸۰، ج۱۲،ص۱۸).

۲-۳-تبویب نهج­البلاغه

سید­رضی، سخنان امیرمؤمنان(ع) را با سبکی مطلوب و دلپذیر تنظیم کرده است. وی درباره نحوه باب­بندی و تقسیم مطالب آن چنین نوشته است: «من مشاهده کردم سخنان آن حضرت برمدار سه اصل می­چرخد : ۱-خطبه­ها ۲- نامه­ها ورسائل ۳-کلمات حکمت آمیز و مواعظ، به این دلیل با توفیق الهی تصمیم گرفتم ابتدا خطبه­ها و سپس نامه­های جالب و بعد از آن کلمات کوتاه و حکمت­های آن حضرت رابرگزینم. برای هر کدام از آن­ها بابی و صفحات ویژه­ای درمیان هر باب و باب دیگر اختصاص دادم تا این که اگر در آینده به مواردی دیگری دست یابم، بر آن بیفزایم وهرگاه سخنی از آن حضرت در مورد بحث و مناظره یا پاسخ سؤال و یا موضوع دیگری بود که به آن دست یافتم، ولی جزء هیچ یک از این سه بخش نبود، آن را در مناسب­ترین ونزدیک­ترین بخش قرار دادم و چه بسا در میان آن­چه برگزیده­ام، فصول غیر منظم و سخنان جالب غیر­مرتبی آمده، این به خاطر آن است که من نکته­ها و جملات درخشان آن حضرت را جمع می­کنم و منظورم حفظ تمام پیوندها و ارتباطات کلامی نیست»(مکارم شیرازی، ۱۳۷۵،ج۱،ص۶۵).

۲-۴-وجه نام­گذاری کتاب

سیدرضی در وجه تسمیه این گنجینه گرانسنگ به نهج­البلاغه(راه رسا سخن گفتن، یاروش بجا سخن گفتن، یا راه روشن بلاغت) (احمد،۱۳۸۱، ص۷۱۱۲۴).چنین اظهار می­دارد: «پس از تمام شدن کتاب، مناسب دیدم که نامش را نهج­البلاغه بگذارم؛ زیرا این کتاب، درهای سخنوری را به روی بیننده خود می­گشاید و خواسته­هایش را به او نزدیک می­سازد. هم دانشمند و دانشجو را بدان نیاز است و هم مطلوب سخنور و پارسا­دران وجود دارد»(ارشاد، ۱۳۸۰، ج۱۲،ص۲۰).

۲-۵-ویژگی­های نهج البلاغه

بارزترین ویژگی نهج­البلاغه که آن را ازدیگر کتاب­ها ممتاز کرده و در فرهنگ و ادب اسلامی به آن جایگاهی ویژه و برجسته بخشیده عبارت­پردازی زیبا، آرایش لفظی و روح و آهنگ حماسی آن است. مفاهیم عالی و ماندگار نهج­البلاغه آن­گاه که به زیور هنرفصاحت و بلاغت آراسته می­شود و صناعت­های لفظی و معنوی، به خصوص سجع و آهنگ کلام، به آن جان می بخشد، روح شنونده را به تسخیر خود در می آورد.

علل متعددی دست به دست هم داده و نهج البلاغه را به کتابی جاودانه و ماندگار مبدل ساخته است:

الف: فصاحت و بلاغت نهج البلاغه: امیرمؤمنان(ع) سرچشمه فصاحت و منشأ بلاغت و زادگاه آن است و از او  اسرار بلاغت آشکارگشت و قوانین و دستورات آن از وی گرفته شد. برشیوه او هرخطیب توانایی راه یافت و به گفتار او هر خطیب توانایی یاری جست و با این حال او در این میدان پیش رفت و دیگران فرو ماندند، اوتقدم یافت و دیگران عقب ماندند.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رویکردهای عمده و دیدگاه صاحبنظران در فلسفه اخلاق و اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام
  • تحقیق ارتباط اجتماعی و بررسی تطبیقی آن درآثار سعدی و نهج البلاغه
  • تحقیق اخلاق در ادبیات فارسی و ادیان و جوامع
  • تحقیق اخلاق و دیدگاه ها و مکاتب موجود و دیدگاه صاحب نظران در مورد اخلاق
  • تحقیق اخلاق حرفه ای و کدهای اخلاق پرستاری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.