تحقیق بررسی لرزه خیزی ایران و تئوری حاکم بر رفتار ساختمانهای بنایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی لرزه خیزی ایران و تئوری حاکم بر رفتار ساختمانهای بنایی  دارای ۶۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول    ۷
« بررسی لرزه خیزی ایران »    ۷
۱-۱ لرزه خیزی ایران    ۸
۱-۲ گزارش برخی از زلزله های چند دهه اخیر    ۱۰
۱-۲-۱ زلزله ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۹ رودبار و منجیل [۱۲]    ۱۰
۱-۲-۲ گزارش تصویری از زلزله بم    ۱۵
۱-۲-۳ اثرات زلزله اول تیر ۱۳۸۱ چنگوره ـ آوج بر ساختمان های بنایی و مختلط    ۲۲
۱-۲-۳-۲- گونه های ساختمانی منطقه آوج    ۲۳
۱-۲-۳-۳ ساختمان های بنایی آوج  با سقف طاق ضربی    ۲۳
۱-۲-۳-۴ ساختمان های مختلط منطقه آوج    ۲۳
۱-۲-۳-۵ بررسی آسیب های وارده به ساختمان های منطقه آوج    ۲۴
۱-۲-۳-۶ بررسی علل خرابی ساختمان های مختلط و بنایی منطقه آوج    ۲۴
۱-۲-۴ رفتار و عملکرد ساختمان ها در زلزله داهوییه (زرند) [۱۵]    ۲۵
۱-۳  گستردگی ساختمان های بنایی    ۲۶
فصل دوم    ۲۸
« فلسفه بهسازی و تقویت ساختمان‌ها »    ۲۸
۲-۱ فلسفه بهسازی و تقویت ساختمانها:    ۲۹
فصل سوم    ۳۴
« تئوری حاکم بر رفتار ساختمانهای بنایی »    ۳۴
۳-۱ خواص سازهای و دینامیکی ساختمانهای بنایی    ۳۵
۳-۲ توزیع نیروی زلزله در ساختمانهای بنایی    ۳۵
۳-۳ حالتهای شکست    ۳۶
۳-۳-۱ شکست دیوارهای برشی    ۳۶
۳-۳-۲ شکست دیوارهای عرضی    ۳۸
۳-۴ روشهای ارزیابی کمی آسیبپذیری ساختمانهای بنایی غیر مسلح    ۳۸
۳-۴-۱ روش ارزیابی دستورالعمل بهسازی لرزهای ساختمانهای موجود    ۳۹
۳-۴-۲ روش ارزیابی فصل هفتم دستورالعمل FEMA273 , FEMA356    ۴۰
۳-۴-۳ روشهای ارزیابی لانگ – باخمن    ۴۱
۳-۵ استفاده از روش قاب معادل در ارزیابی ساختمانهای مصالح بنایی    ۴۴
۳-۶ دلیل بنیادی ناپایداری لرزهای ساختمانهای آجری غیر مسلح در برابر زلزله[۱]    ۴۵
۳-۷ ماهیت نیروهای زلزله[۱]    ۴۶
۳-۸ عملکرد ساختمانهای آجری غیر مسلح در مقابل زلزله[۱]    ۴۶
۳-۹ مقاومت جانبی دیوار برشی غیر مسلح    ۴۸
۳-۱۰ تقویت لرزهای ساختمانهای بنایی    ۵۰
۳-۱۰-۱ روش تسلیح دیوارهای آجری    ۵۱
۳-۱۰-۲ روش کلاف بندی دیوار آجری[۱]    ۵۲
۳-۱۱ خواص سازهای و دینامیکی قابهای مرکب    ۵۳
۳-۱۱-۱ مقدمه    ۵۳
۳-۱۱-۲ اندر کنش قاب و میانقاب    ۵۳
۳-۱۱-۳ تبدیل کنش خمشی به کنش خرپایی [۱]    ۵۴
۳-۱۱-۴ حالتهای شکست [۱]    ۵۶
۳-۱۲ مقاومت دیوار کلاف بندی شده (قابمرکب)    ۵۷
۳-۱۲-۱ مقاومت ترک قطری    ۵۷
۳-۱۲-۲ مقاومت شکست کنج [۱]    ۵۸
۳-۱۲-۳ مقاومت نهایی [۱]    ۵۹
۳-۱۳ تاثیر بازشوها بر قابهای مرکب    ۶۰
۳-۱۳-۱ نتیجهگیری در مورد بازشوها [۱]    ۶۰
۳-۱۳-۲ محاسبه مقاومت و سختی میانقابهای بازشودار    ۶۱
۳-۱۴ ضریب رفتار قابهای مرکب    ۶۲
منابع    ۶۳

منابع

[۱] مقدم، ح .(۱۳۷۳). طرح لرزه‌ای ساختمان‌های آجری. اصفهان: انتشارات دانشگاه صنعتی شریف.

[۲] Pieper, K .(1971). shear testes on walls, proc of  ۲TH Intn. Brick Masonry Conf. Stoke-on-trent, UK, pp, 140-3.

[۳] priestley, M. J. N .(1980). Masonry, in E. Rosenblueth (ed), design of earthquake resistant structure, pentech press.

[۴] Federal Emergency Management Agency .(1999). Evaluation of Earthquake Damaged Concrete and Masonry Wall Building – Basic Procedures Manual, FEMA 306.

[۷] پژوهشگاه بین­المللی زلزله­شناسی و مهندسی زلزله، دستورالعمل بهسازی لرزه­ای ساختمان­های موجود، دفتر امور فنی و تدوین معیارهای سازمان و برنامه ریزی کشور، ۱۳۸۱٫

[۸] BSSC, NEHRP Guideline of the seismic Rehabilitation of Buildings, FEMA273, (1996).

[۹] BSSC, Pre standard and Commentary for the seismic Rehabilitation of Buildings, FEMA356, (2000).

[۱۰] شریف، ح.، پیری‌زاده، م .(۱۳۸۶). مقایسه روش­های ارزیابی کمی آسیب­پذیری ساختمان­های بنایی غیر مسلح – پنجمین کنفرانس بین­المللی زلزله­شناسی.

[۱۱] تسنیمی، ع .(۱۳۸۰). بررسی تجربی روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌های آجری نیم اسکلت در برابر زلزله، گزارش مرحله اول، کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی، کمیته فرعی – تخصصی مقابله با خطرات ناشی از زلزله و لغزش لایه­های زمین.

[۱۲] معین‌فر، ا.، نادرزاده، ۱ (۱۳۷۰). گزارش فنی –مقدماتی فوری زلزله ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۹ منجیل (منطقه گیلان و زنجان). مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن.

[۱۳] واثقی، ا.، جبارزاده، ج.، شریف، و .(۱۳۸۲). گزارش تصویری از زلزله بم – ۱/۱۱/۸۲

[۱۴] رزاقی­آذر، ن .(۱۳۸۱). اثرات زلزله اول تیر ماه ۱۳۸۱، چنگوره – آوج بر ساختمان­های بنایی و مختلط، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن.

[۱۵] پژوهشگاه بین­المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله – رفتار و عملکرد ساختمان­ها در برابر زلزل داهوییه (زرند) – گزارش مقدماتی گروه شناسایی زلزله – ۴ اسفند ۱۳۸۳٫

مقدمه

با توجه به اینکه طیف گسترده ای از ساختمان های موجود در کشور از نوع ساختمان های بنایی می باشند و از طرف دیگر کشور ایران از لرزه خیزی بالایی برخوردار است، همین مساله باعث شده است که معایب ساختمان های بنایی به محاسن آن چیرگی یافته است ، تجربه زلزلهای مختلف بیش ترین آمار تلفات را در میان این نوع ساختمانها نشان می دهد.

در فصل اول این پایان نامه ابتدا آماری از وضعیت ساختمان های کشور ارائه شده است که در آن درصد ساختمان های بنایی و اسکلت بتنی در برهه ای از زمان ارائه شده است. این آمار حجم بالای این نوع ساختمانها را در کشور نشان می دهد، در ادامه گزارش هایی از برخی از زلزله های گذشته مانند زلزله مهم رودبار و منجیل، بم ، چنگوره ـ آوج و داهوییه و نواقص و آسیب های وارده به ساختمان های آنها بررسی شده است. پس از آن وضعیت لرزه خیزی ایران بررسی شده است، این بررسی نشان دهنده خطر لرزه خیزی بالای اکثر مناطق کشور می باشد. فصل اول با مطلبی در مورد ضرورت مقاوم سازی ساختمان های بنایی به پایان رسیده است.

در فصل دوم به بررسی چرایی و فلسفه بهسازی و تقویت ساختمانهای بنایی پرداختیم و با ارائه آمارهای منتشر شده اثبات می نماییم که از نظر اقتصادی تخریب بنای قدیمی و ساخت بنای جدید بسیار پر هزینه است و عملا در جوامع غیر شهری که سهم عمده در داشتن ساختمانهای بنایی دارند، ممکن نیست.

در فصل سوم خواص لرزه‌ای ساختمان های بنایی، عناصر لرزه بر در این ساختمانها، انواع حالت های شکست این عناصر ارائه شده است. در ادامه هم روشهای ارزیابی کمی ساختمانهای بنایی آمده است و در نگاهی متفاوت نسبت به ساختمانهای بنایی دلایل اصلی ناپایداری این ساختمانها و اثر مخرب زلزله بر آن ها آمده است، تئوریها و نتایج تحقیقات قاب های مرکب که در فصل آخر به عنوان روشی مناسب برای مقاوم سازی ساختمان های بنایی استفاده شده است را در فصل دوم می توانیم ببینیم.

در فصل چهارم به بررسی آیین نامه ها و ضوابط فنی پرداخته شده است. این فصل شامل خلاصه‌ای از دستورالعمل های خارجی و داخلی بصورت کلی و بررسی مفصل بخش هایی از آنها که به مبحث این تحقیق مربوط است می باشد. این فصل مجموعه‌ای نسبتاً کامل از دستورالعمل های مقاوم سازی می باشد که در مورد ساختمان های با مصالح بنایی بسیار مفصل و کامل به دسته بندی مطالب ارائه شده در آنها پرداخته و مجموعه‌ای از مهمترین مطالب آنها گرد آوری شده است.

در فصل پنجم به ارائه روشهای تعمیر، بازسازی و تقویت ساختمان­های بنایی پرداختیم و با جمع آوری روش­های سنتی و مدرن سعی برآن بوده است که بهترین روش­ها مطرح شوند.

فصل ششم به روش­های مربوط به مقاوم سازی ساختمان­های روستایی اختصاص دارد و به صورت جز به جز به ارائه روش­های مبتی بر آیین نامه برای هر قسمت از ساختمان­های خشتی و گلی می پردازد.

در ادامه با نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد برای تحقیقات آتی و ذکر منابع و مراجع کار به اتمام رسیده است.

فصل اول: « بررسی لرزه خیزی ایران »

۱-۱ لرزه خیزی ایران

فلات ایران تقریباً در مرکز کمربند خشک و بزرگ اوراسیا قرار گرفته و بطور متوسط ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ متر از سطح دریا بلندتر است و از تمام جهات به وسیله رشته کوه های مرتفعی احاطه شده است. فلات ایران به سیستم بزرگ کوه های چین خورده اوراسیا وابسته است. بدین ترتیب که دیواره کوهستانی البرز و رشته کوههای خراسان در شمال ایران، تحت تأثیر گره های کوهستانی عظیم فلات ارمنستان و آذربایجان از طرف غرب وهندوکش از شرق تا ارتفاع ۵۶۷۰ متر ( دماوند) سر برافراشته است. کوههای زاگرس در جنوب غربی و جنوب و نیز در امتداد آن، یعنی کوه های ساحلی جنوب شرق ایران (کوه های مکران) ، بخش داخلی ایران را احاطه نموده اند[۱۱].

در دوره زمین شناسی میوسین میانی (حدود ۲۶ میلیون سال پیش) جوش خوردگی نهایی بین صفحات عربستان و اوراسیا ابتدا سبب بالا آمدگی و ضخیم شدگی در زاگرس و بیتلیس (در ترکیه) گردید و به دنبال آن حرکت مستقل صفحه عربستان نسبت به آفریقا را متوقف نمود، یعنی از این پس صفحه عربستان با سرعت از صفحه آفریقا به سوی صفحه اوراسیا حرکت می کرد. در دوره زمین شناسی پلیوسن آغازین (۶ میلیون سال پیش) و مقارن با آغاز مرحله دوم کشیدگی در دریای سرخ وتشکیل پوسته دریایی در آن، قابلیت تحمل فشار در منطقه جوش خورده، به صورت بالا آمدگی و ضخیم شدگی به پایان رسید و کوههای قاره ای محدود در گسل های متقاطع به حرکت به سمت خارج واداشته شدند. همانطور که در شکل ۱- ۳ دیده می شود. صفحه ترکیه ، محدود بین گسل های شمال و شرق آناتولی ، به سمت غرب به حرکت درآمد و بلوک لوت ، محدود بین گسل های راستگرد زاگرس و گسل های چپگرد شمال ایران (البرز)، به سمت شرق حرکت کرد.

فلات ایران جزو مناطق لرزه خیز جهان است و در آن زمین لرزه های قاره ای ایجاد می شوند. کشور ایران در قسمت میانی کمربند کوه زای آلپ ـ هیمالیا واقع شده است وهنوز تحت تأثیر حرکات کوه زایی آلپ پایانی می باشد. از طرف دیگر حرکات صفحه عربستان بطور دائمی به صفحه ایران تنش وارد می کند و فرونشینی مکران در جنوب و باز شدن صفحه اقیانوس هند نیز سبب زیر راندگی صفحه اقیانوسی به زیر منطقه مکران می گردد. مجموعه این شرایط سبب بههم خوردن تعادل پوسته ایران می گردد و اثر آن به صورت جابجایی در طول شکستگی های قدیمی و بروز زمین لرزه مشاهده می شود همانطور که در شکل ۱-۳ می بینیم گسل های ایران بطور کلی دارای روند شمالی ـ جنوبی (امتداد اران شرقی)، شمار غرب ـ جنوب شرق ( امتداد ناحیه زاگرس) و شمال شرق ـ جنوب غرب (امتداد البرز شرقی) می باشند. گسل هایی که در طول دوره کواترنر ( از ۲ میلیون سال پیش تا کنون) فعالیت نسبتاً مهمی داشته اند عبارتند از :

گسل های آغاجاری ، دامغان ، البرز ، آستارا ، ترود، شمال تبریز ، شاهرود ، کازرون ، کوه بنان کرمان ، عباس آباد.

 ۱-۲ گزارش برخی از زلزله های چند دهه اخیر

از آنجا که زلزله های واقعی بهترین میدان محل کارهای جامعه مهندسی ومسئولین ساخت و ساز کشور می باشد، و همین طور یک آزمایشگاه بزرگ برای محققان و از طرف دیگر مرجعی برای تحقیقات و تدوین آیین نامه های آتی می باشد. به دنبال هر زمین لرزه گروههای مختلفی درصدد جمع آوری و ارائه گزارشات مختلفی از آن زمین لرزه می نمایند، که در ادامه به ارائه مختصری از این گزارشات پرداخته شده است. البته لازم به ذکر است که در انتخاب گزارشات سعی بر آن بوده است که تا حد امکان به موضوع این پایان نامه نزدیک باشد.

 ۱-۲-۱ زلزله ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۹ رودبار و منجیل [۱۲]

در حدود ۳۰ دقیقه صبح روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ زلزله شدیدی در استان های گیلان و زنجان به وقوع پیوست که در آن شهرهای منجیل و رودبار و صدها پارچه از دهان و آبادی های پرجمعیت منطقه به کلی ویران شد. بزرگی این زلزله بین ۳/۷ و ۷/۷ ریشتر می باشد و طبق آماری که از طرف مراجع رسمی اعلام شد، روی هم بیش از ۳۵۰۰۰ نفر از مردم کشورمان جان خود را در این حادثه از دست دادند و قریب یکصد هزار ساختمان و خانه مسکونی خراب و یا بلا استفاده گردید، به باغات و اراضی کشاورزی و کانال های آبیاری صدمات فراوان وارد شد.

از ویژگی های زلزله اخیر گیلان و زنجان آن است که بر خلاف زلزله های گذشته ایران که اغلب در مناطق کم جمعیت و یا در مناطق روستایی و فاقد ساختمان ها و تاسیسات مهم اتفاق می افتاد، این زلزله در منطقه ای روی داد که علاوه بر آنکه از مناطق پرجمعیت محسوب می شود، چند شهر را نیز فرا گرفته است که دارای ساختمان مهم و تاسیسات زیربنایی شامل سد سفید رود، نیروگاه برق و کارخانجات سیمان لوشان و پلهای بزرگ و سیلوی یکصدو بیست هزار تنی سراوان رشت قرار داشتند و همه این مسایل دلایلی برای توجه بیشتر جامعه مهندسی به امر ساخت و ساز بعد از این زلزله می باشد در واقع مانند آژیری عمل کرد که نشان می داد، وقوع یک زلزله مشابه در یکی از مناطق مهم و پر جمعیت کشور چه پیامد هایی را در بر خواهد داشت. در شکل ۱-۳ تصاویری از خسارت های این زلزله مشاهده می شود.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.