755 views
پیشینه تحقیق بررسی همراستایی (همسویی) استراتژیک در کارت امتیازی متوازن دارای ۴۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- مقدمه ۵
۲-۲- تعاریف ۵
۲-۲-۱- همراستایی (همسویی) استراتژیک ۵
۲-۲-۲-۱- تعاریف همراستایی ۶
۲-۲-۲-۲- جایگاه همراستایی در مدیریت استراتژیک ۷
۲-۲-۲-۳- فرمهای جاریسازی همراستایی ۸
۲-۲-۲-۴- ساختارهای همراستایی ۹
۲-۲-۲- کارت امتیازی متوازن ۱۰
۲-۲-۳-۱- چهار منظر مدل کارت امتیازی متوازن ۱۱
۲-۲-۳- همسویی در مدل کارت امتیازی متوازن ۱۲
۲-۳- مرور پژوهشها در حوزه همسویی استراتژیک ۱۴
۲-۳-۱- همراستایی برونی ۱۶
۲-۳-۲- همراستایی درونی ۱۷
۲-۳-۳- همرایی ۱۸
۲-۴- مرور پژوهشها در حوزه همراستایی در کارت امتیازی متوازن ۲۰
۲-۴-۱- بررسی همراستایی در مدلهای مبتنی بر شاخصهای عملکردی مالی و غیرمالی ۲۱
۲-۴-۲- تناسب استراتژیک ۲۳
۲-۴-۳- همسوسازی سازمانی ۲۴
۲-۴-۴- همسویی منابع انسانی ۲۴
۲-۴-۵- همسویی سیستمهای کنترل و برنامهریزی ۲۵
۲-۴-۵-۱- همسویی استراتژی با مدیریت فرآیندها ۲۶
۲-۴-۵-۲- همسویی استراتژی و منابع سازمانی ۲۷
۲-۵- متدولوژیها ۲۸
۲-۵-۱- زنجیره ارزش پورتر و طراحی نقشه فرآیندی ۲۹
۲-۵-۱-۱- بررسی کاربرد تحلیل زنجیره ارزش در مطالعات کارت امتیازی متوازن ۳۰
۲-۵-۲- تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره ۳۱
۲-۵-۲-۱- تحلیل سلسلهمراتبی ۳۱
۲-۵-۲-۲- تئوری مجموعههای فازی ۳۲
۲-۵-۲-۳- انجام عملیات ریاضی روی اعداد فازی مثلثی ۳۳
۲-۵-۲-۴- متغیرهای کلامی ۳۳
۲-۵-۲-۵- روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی ۳۴
۲-۵-۲-۶- گسترش روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی و شکلگیری روش تحلیل توسعهای ۳۴
۲-۵-۲-۷- بررسی کاربرد تحلیل سلسلهمراتبی ساده و فازی در کارت امتیازی متوازن ۳۷
۲-۵-۳- استاندارد چارچوب طبقهبندی فرآیندها ۳۸
۲-۵-۳-۱- مطالعات مرتبط ۴۰
فهرست مراجع ۴۲
کاپلان، رابرت اس.، نورتون، دیوید پی.، ۲۰۰۱ الف، سازمان استراتژی محور. ترجمه پرویز بختیاری ]تهران[: سازمان مدیریت صنعتی، چاپ سیزدهم، ۱۳۹۱٫
کاپلان، رابرت اس.، نورتون، دیوید پی.، ۲۰۰۴، نقشه استراتژی: تبدیل داراییهای نامشهود به پیامدهای مشهود. ترجمه حسین اکبری و دیگران ]تهران[: انتشارات آریانا قلم، چاپ چهاردهم، ۱۳۹۰٫
کاپلان، رابرت اس.، نورتون، دیوید پی.، ۲۰۰۶، همسویی استراتژیک: ایجاد همافزایی با کارت امتیازی متوازن. ترجمه بابک زندهدل ]تهران[: انتشارات آریانا قلم، چاپ دوم، پاییز ۱۳۹۲٫
کاپلان، رابرت اس.، نورتون، دیوید پی.، ۲۰۰۸، رهآورد تلاش: پیوند استراتژی با عملیات برای ایجاد مزیت رقابتی. ترجمه مسعود چیتگرها ]تهران[: نشر رسا، چاپ اول، ۱۳۸۹٫
فرهنگفر بهروز، خورشیدی فرزاد، ۱۳۹۲، تعیین ارتباط اهداف استراتژیک کارت امتیازی متوازن (BSC) و شناسایی فرآیندهای کلیدی با استفاده از “گسترش عملکرد کیفیت (QFD)“، دهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک.
ونکاتارامان، ری آر.، پینتو، جفری کی. ۲۰۰۸، مدیریت هزینه و ارزش در پروژه. ترجمه آرمان خسروپور و هادی دارابیمحبوب ]تهران[: شرکت مهندسی نیروی نفت و گاز سپانیر، ۱۳۸۹٫
چهارسوقی سید کمال، مشایخی شیما، ۱۳۸۷، تلفیق مدلهای ارزیابی متوازن و هوشین کانری: چارچوبی برای پیادهسازی استراتژی. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک.
فرد آر. دیوید. ۱۹۹۹٫ مدیریت استراتژیک. ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی ]تهران[: دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۷۹٫
نجمی منوچهر، لشکر بلوکی مجتبی. ۱۳۸۲٫ توسعه یک مدل بر مبنای QFD برای طراحی و پیادهسازی استراتژیها. کنفرانس بینالمللی مدیریت.
مقاله حاضر در سه قسمت اصلی ارائه میشود. در قسمت اول، مرور مختصری بر مهمترین تعاریف تحقیق انجام میشود. در قسمت دوم، پژوهشهای پیشین مرتبط با حوزه همراستایی استراتژیک، ابتدا در بستر مدیریت استراتژیک و سپس در چارچوب BSC مرور خواهد شد. سپس شکافهای مطالعاتی تبیین میگردد. درنهایت در بخش سوم، متدولوژیهای بهکاررفته ، همراه با پیشینه مطالعات مرتبط مرور خواهند شد.
همراستایی (همسویی) استراتژیک[۱]، حوزه مطالعاتی بسیار گستردهای هست که بنا به ساختارها، ریشههای مطالعاتی و جایگاه سازمانی تنوع ساختاری و لغوی گستردهای را در برمیگیرد. در این بخش سعی خواهد شد تا این ساختارها و ریشههای مطالعاتی بنا به تعریفی که مطالعات پیشین از آن داشتهاند و با استفاده از جمعبندیهای که خود محقق از این مطالعات داشته است، معرفی و دستهبندی شوند.
در تعریف و توصیف همراستایی، با توجه به ساختارها و واژگان بکار گرفتهشده در جهت توصیف و مدلسازی آن، تنوع بسیار چشمگیری قابل مشاهده هست (هیل و براون[۲]، ۲۰۰۷، ونکاترمن و کامیلوس[۳]، ۱۹۸۴). این خود یکی از مشکلات اصلی در باب بررسی و تحلیل تحقیقات مرتبط، با استفاده از کلید واژگان موجود و نیز ارائه یک ساختار مدون بهعنوان درخت دانش میباشد. در این مطالعه ازاینپس دو واژه “همسویی” و “همراستایی” به یک معنا بهکاربرده میشوند.
عبارات پرکاربردی نظیر تناسب استراتژیک[۴]، همراستایی استراتژیک[۵] (که گاهی به یک معنا بکار برده میشوند) و نیز همرایی استراتژیک[۶]، در جهت تداعی معانی از قبیل تناسب، انسجام[۷]، سازگاری[۸] و همسازی[۹] مابین ابعاد مختلف سازمانی، از جانب محققان متعدد بکار گرفتهشدهاند (پریتو و کاروالهو[۱۰]، ۲۰۱۱).
باوجوداین گستردگی و گاه تضادهای موجود، محقق سعی خواهد کرد تا همسویی را در تعاریف، ساختارها و فرمهای متنوع موجود بررسی و ضمن تشریح هریک، یک الگوی کلی، بهعنوان درخت دانش در اختیار بگذارد.
با توجه به مطالعات صورت گرفته، همسویی میتواند از چند وجه، تنوع ساختاری و مفهومی داشته باشد:
تنوع وابسته به تعاریف و معانی؛
تنوع وابسته به جایگاه همسویی در مدیریت استراتژیک؛
تنوع وابسته به فرمهای ایجاد و جاریسازی همسویی؛
تنوع وابسته به ساختار متغیرها و مفاهیمی که همسویی در مطالعه آنها بکار میرود.
تعاریف همراستایی در طول دهههای مختلف، با توجه به گسترش روزافزون مباحث، دچار تغییرات جزئی و یا کلی شدند. در ادامه با ارائه برخی از این تعاریف سعی میشود تا این تحول در حد امکان تبیین و الگوی تطبیقی این پژوهش مشخص شود.
در اولین تعاریف ارائهشده در ادبیات موضوعی در مورد همراستایی، نادلر و توشمن[۱۱] (۱۹۸۰، ص. ۴۰) همراستایی را “میزان سازگاری[۱۲] در نیازها[۱۳]، تقاضاها[۱۴]، اهداف،[۱۵]مقاصد[۱۶]، و یا ساختار[۱۷] یک جزء با جزء دیگر” عنوان میکنند.
پورتر (۱۹۹۶، ص. ۷۳) مدعی است: “تناسب استراتژیک میان فعالیتهای متنوع سازمانی، نهتنها برای یک سازمان ایجاد مزیت رقابتی میکند بلکه آن را قادر میسازد تا این توانایی و مزیت را به ثبات برساند”.
لباویتز و رسانسکی[۱۸] (۱۹۹۷، ص. ۵) نیز همراستایی را ” هم بهمانند یک فعل[۱۹] و هم یک اسم[۲۰]” عنوان میکنند: “حالتی از بودن و نیز مجموعهای از فعالیتها. همراستایی]…[ به یکپارچگی سیستمهای کلیدی و فرآیندها اشاره دارد و سعی در پاسخ به تغییرات در محیط بیرونی دارد“.
در میان مراحل سهگانه مدیریت استراتژیک، همراستایی در دو فاز تدوین و بهخصوص اجرای استراتژی، دارای نقش بهسزایی میباشد. هربینیاک[۲۱] و جویس[۲۲] (۲۰۰۱، ص. ۶۱۵) نیز اظهار دارند “بهکارگیری کارآمد یک مدل اجرایی، با استفاده از مراحل بههمپیوسته آن، نیازمند شناخت عملکردهای این اجزا و تناسب[۲۳] مابین اجزای این مدل میباشد“. مطالعات کاربردی بسیاری نیز مبین تأثیر بهسزای همراستایی در دو فاز تدوین و اجرای استراتژی میباشد (پریتو و کاروالهو، ۲۰۱۱). در فاز طراحی و تدوین، اهم ایجاد تناسب و همسویی میان استراتژی سازمان با ارزیابی عملکرد[۲۴] داخلی سازمان و نیز ارزیابی خارجی فرصتها و تهدیدهای محیطی پیش روی سازمان، مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین در فاز پیادهسازی، ایجاد همسویی و سازگاری در سیستمهای کلیدی، فرآیندها و تصمیمات داخلی سازمان مهم تلقی شده است (کتوریا و همکاران، ۲۰۰۷).
هر پدیدهای برای آنکه در یک مجموعه و یا سیستم پذیرفته و در بطن آن جای بگیرد، نیاز به معرفی و جاریسازی مابین اجزای آن مجموعه و سیستم دارد تا توسط تمام اجزا شناخته شود و برای مجموعه و سیستم موردنظر مبهم باقی نماند.
در ادبیات موضوعی، بهطور آشکار دو نوع جاریسازی و یا فرمهای همراستایی[۲۵] (کتوریا و همکاران، ۲۰۰۷) قابلتمییز و تبیین است، که از آن بهعنوان ابعاد همراستایی نیز یاد میشود (پریتو و کاروالهو، ۲۰۱۱):
همراستایی عمودی
همراستایی افقی
کتوریا و همکاران (۲۰۰۷، ص. ۵۰۵) همراستایی عمودی را “پیکرهبندی و همآراست نمودن[۱] استراتژیها، اهداف، برنامههای اقدام[۲] و تصمیمات در میان سطوح مختلف سازمان” و همراستایی افقی را “هماهنگی تلاشها در طول سازمان” عنوان میکنند و معتقدند “همراستایی افقی در درجه اول متناسب با سطوح پایینی سلسلهمراتب استراتژی میباشد”.
مفاهیم و متغیرهایی که جهت مطالعات همراستایی انتخاب میشوند، میتوانند با توجه به ساختاری که در آن از این مفاهیم و متغیرها استفاده میشود، معانی متفاوتی به ساختار همراستایی مدنظر بدهند. در این مطالعه، سه ساختار کلی با توجه به پیشینه مطالعات (ونکاترمن و کامیلوس، ۱۹۸۴؛ پریتو و کاروالهو، ۲۰۱۱) مدنظر قرارگرفته است:
همراستایی استراتژیک بُرونی[۳] به ایجاد سازگاری مابین ظرفیتها، منابع و استراتژیها با محیط بیرونی سازمان اطلاق میشود.
همراستایی استراتژیک درونی[۴] به بسیج[۵] منابع داخلی، اعم از مشهود و نامشهود، در جهت پیادهسازی استراتژی تدوینشده برای سازمان اطلاق میگردد.
همرایی استراتژیک[۶]، که گاهی نیز بهعنوان یکی از ابعاد همراستایی استراتژیک داخلی دستهبندی میشود، بهعنوان یک توافق و اجماع نظر در جهت تدوین و پیادهسازی استراتژی سازمان تعریف میشود (پریتو و کاروالهو، ۲۰۱۱).
در مرور ادبیات مرتبط حوزه همراستایی استراتژیک (بخش ۲-۳)، دلیل انتخاب این دستهبندی ساختاری بیشتر تشریح خواهد شد.
کارت امتیازی متوازن ابتدا در زمینه روشهای نوین سنجش عملکرد سازمانها شکل گرفت (کاپلان و نورتون،۱۹۹۲). با گذشت زمان و توسعه و تکامل آن، بهمرور از یک ابزار سنجش و اندازهگیری عملکرد، به یک نظام مدیریت استراتژیک تبدیل شده است. کارت امتیازی متوازن استراتژی سازمان را از چهار منظر کلیدی «مالی[۸]»، «مشتری[۹]»، «فرآیندهای داخلی[۱۰]» و «رشد و یادگیری[۱۱]» مورد تحلیل و ارزیابی قرار میدهد (کاپلان، ۲۰۰۸؛ فرهنگفر و خورشیدی، ۱۳۹۲). جهت پیادهسازی استراتژی، اهداف و شاخصهای عملکردی، در چارچوب این چهار منظر تعریف میشوند. این چهار منظر از یکدیگر مستقل نیستند، بلکه دربردارنده یک رابطه علی و معلولی مشخص مابین یکدیگر هستند (شکل ۲-۲). این روابط علت و معلولی در سازمان توسط نقشه استراتژی[۱۲] ترسیم و توصیف میشود.
[۱] Configuration
[۲] Action plan
[۳] External strategic alignment
[۴] Internal strategic alignment
[۵] Mobilization
[۶] Strategic consensus
[۷] Balanced Scorecard (BSC)
[۸] Financial
[۹] Customer
[۱۰] Internal Processes
[۱۱] Learning & Growth
[۱۲] Strategy map
[۱] Strategic Alignment
[۲] Hill & Brown
[۳] Venkatraman & Camillus
[۴] Strategic fit
[۵] Strategic Alignment
[۶] Strategic Consensus
[۷] Cohesion
[۸] Adjustment
[۹] Congruence
[۱۰] Prieto & Carvalho
[۱۱] Nadler & Tushman
[۱۲] Consistent
[۱۳] Needs
[۱۴] Demands
[۱۵] Goals
[۱۶] Objectives
[۱۷] structure
[۱۸] Labovitz and Rosansky
[۱۹] Verb
[۲۰] Noun
[۲۱] Hrebiniak
[۲۲] Joyce
[۲۳] Fit
[۲۴] Appraisal
[۲۵]برگرفته از مطالعات آقایان کتوریا و همکاران (۲۰۰۷)
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر