تحقیق بررسی همراستایی (همسویی) استراتژیک در کارت امتیازی متوازن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی همراستایی (همسویی) استراتژیک در کارت امتیازی متوازن دارای ۴۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- تعاریف    ۵
۲-۲-۱- همراستایی (همسویی) استراتژیک    ۵
۲-۲-۲-۱- تعاریف همراستایی    ۶
۲-۲-۲-۲- جایگاه همراستایی در مدیریت استراتژیک    ۷
۲-۲-۲-۳- فرم‏های جاری‏سازی همراستایی    ۸
۲-۲-۲-۴- ساختارهای همراستایی    ۹
۲-۲-۲- کارت امتیازی متوازن    ۱۰
۲-۲-۳-۱- چهار منظر مدل کارت امتیازی متوازن    ۱۱
۲-۲-۳- همسویی در مدل کارت امتیازی متوازن    ۱۲
۲-۳- مرور پژوهش‏ها در حوزه همسویی استراتژیک    ۱۴
۲-۳-۱- همراستایی برونی    ۱۶
۲-۳-۲-  همراستایی درونی    ۱۷
۲-۳-۳- همرایی    ۱۸
۲-۴- مرور پژوهش‏ها در حوزه همراستایی در کارت امتیازی متوازن    ۲۰
۲-۴-۱- بررسی همراستایی در مدل‏های مبتنی بر شاخص‏های عملکردی مالی و غیرمالی    ۲۱
۲-۴-۲- تناسب استراتژیک    ۲۳
۲-۴-۳- همسوسازی سازمانی    ۲۴
۲-۴-۴- همسویی منابع انسانی    ۲۴
۲-۴-۵- همسویی سیستم‏های کنترل و برنامه‏ریزی    ۲۵
۲-۴-۵-۱- همسویی استراتژی با مدیریت فرآیندها    ۲۶
۲-۴-۵-۲- همسویی استراتژی و منابع سازمانی    ۲۷
۲-۵- متدولوژی‏ها    ۲۸
۲-۵-۱- زنجیره ارزش پورتر و طراحی نقشه فرآیندی    ۲۹
۲-۵-۱-۱- بررسی کاربرد تحلیل زنجیره ارزش در مطالعات کارت امتیازی متوازن    ۳۰
۲-۵-۲- تکنیک‏های تصمیم‏گیری چندمعیاره    ۳۱
۲-۵-۲-۱- تحلیل سلسله‌مراتبی    ۳۱
۲-۵-۲-۲- تئوری مجموعه‌های فازی    ۳۲
۲-۵-۲-۳- انجام عملیات ریاضی روی اعداد فازی مثلثی    ۳۳
۲-۵-۲-۴- متغیرهای کلامی    ۳۳
۲-۵-۲-۵- روش تحلیل سلسله‌مراتبی فازی    ۳۴
۲-۵-۲-۶- گسترش روش تحلیل سلسله‌مراتبی فازی  و شکل‏گیری روش تحلیل توسعه‏ای    ۳۴
۲-۵-۲-۷- بررسی کاربرد تحلیل سلسله‌مراتبی ساده و فازی در کارت امتیازی متوازن    ۳۷
۲-۵-۳- استاندارد چارچوب طبقه‏بندی فرآیندها    ۳۸
۲-۵-۳-۱- مطالعات مرتبط    ۴۰
فهرست مراجع    ۴۲

 مراجع

کاپلان، رابرت اس.، نورتون، دیوید پی.، ۲۰۰۱ الف، سازمان استراتژی محور. ترجمه پرویز بختیاری ]تهران[: سازمان مدیریت صنعتی، چاپ سیزدهم، ۱۳۹۱٫

کاپلان، رابرت اس.، نورتون، دیوید پی.، ۲۰۰۴، نقشه استراتژی: تبدیل دارایی‏های نامشهود به پیامدهای مشهود. ترجمه حسین اکبری و دیگران ]تهران[: انتشارات آریانا قلم، چاپ چهاردهم، ۱۳۹۰٫

کاپلان، رابرت اس.، نورتون، دیوید پی.، ۲۰۰۶، همسویی استراتژیک: ایجاد هم‏افزایی با کارت امتیازی متوازن. ترجمه بابک زنده‏دل ]تهران[: انتشارات آریانا قلم، چاپ دوم، پاییز ۱۳۹۲٫

کاپلان، رابرت اس.، نورتون، دیوید پی.، ۲۰۰۸، ره‏آورد تلاش: پیوند استراتژی با عملیات برای ایجاد مزیت رقابتی. ترجمه مسعود چیتگرها ]تهران[: نشر رسا، چاپ اول، ۱۳۸۹٫

فرهنگ‏فر بهروز، خورشیدی فرزاد، ۱۳۹۲، تعیین ارتباط اهداف استراتژیک کارت امتیازی متوازن (BSC) و شناسایی فرآیندهای کلیدی با استفاده از “گسترش عملکرد کیفیت (QFD)“، دهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک.

ونکاتارامان، ری آر.، پینتو، جفری کی. ۲۰۰۸، مدیریت هزینه و ارزش در پروژه. ترجمه آرمان خسروپور و هادی دارابی‏محبوب ]تهران[: شرکت مهندسی نیروی نفت و گاز سپانیر، ۱۳۸۹٫

چهارسوقی سید کمال، مشایخی شیما، ۱۳۸۷، تلفیق مدل‏های ارزیابی متوازن و هوشین کانری: چارچوبی برای پیاده‏سازی استراتژی. سومین کنفرانس بین‏المللی مدیریت استراتژیک.

فرد آر. دیوید. ۱۹۹۹٫ مدیریت استراتژیک. ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی ]تهران[: دفتر پژوهش‏های فرهنگی، ۱۳۷۹٫

نجمی منوچهر، لشکر بلوکی مجتبی. ۱۳۸۲٫ توسعه یک مدل بر مبنای QFD برای طراحی و پیاده‏سازی استراتژی‏ها. کنفرانس بین‏المللی مدیریت.

۱- مقدمه

مقاله حاضر در سه قسمت اصلی ارائه می‏شود. در قسمت اول، مرور مختصری بر مهم‏ترین تعاریف تحقیق انجام می‏شود. در قسمت دوم، پژوهش‏های پیشین مرتبط با حوزه همراستایی استراتژیک، ابتدا در بستر مدیریت استراتژیک و سپس در چارچوب BSC مرور خواهد شد. سپس شکاف‏های مطالعاتی تبیین می‏گردد. درنهایت در بخش سوم، متدولوژی‏های به‌کاررفته ، همراه با پیشینه مطالعات مرتبط مرور خواهند شد.

۲-۲- تعاریف

همراستایی (همسویی) استراتژیک[۱]، حوزه مطالعاتی بسیار گسترده‏ای هست که بنا به ساختارها، ریشه‏های مطالعاتی و جایگاه سازمانی تنوع ساختاری و لغوی گسترده‏ای را در برمی‌گیرد. در این بخش سعی خواهد شد تا این ساختارها و ریشه‏های مطالعاتی بنا به تعریفی که مطالعات پیشین از آن داشته‏اند و با استفاده از جمع‏بندی‏های که خود محقق از این مطالعات داشته است، معرفی و دسته‏بندی شوند.

۲-۲-۱- همراستایی (همسویی) استراتژیک

در تعریف و توصیف همراستایی، با توجه به ساختارها و واژگان بکار گرفته‌شده در جهت توصیف و مدل‏سازی آن، تنوع بسیار چشم‏گیری قابل ‌مشاهده هست (هیل و براون[۲]، ۲۰۰۷، ونکاترمن و کامیلوس[۳]، ۱۹۸۴). این خود یکی از مشکلات اصلی در باب بررسی و تحلیل تحقیقات مرتبط، با استفاده از کلید واژگان موجود و نیز ارائه یک ساختار مدون به‌عنوان درخت دانش می‏باشد. در این مطالعه ازاین‌پس دو واژه “همسویی” و “همراستایی” به یک معنا به‌کاربرده می‏شوند.

عبارات پرکاربردی نظیر تناسب استراتژیک[۴]، همراستایی استراتژیک[۵] (که گاهی به یک معنا بکار برده‏ می‏شوند) و نیز همرایی استراتژیک[۶]، در جهت تداعی معانی از قبیل تناسب، انسجام[۷]، سازگاری[۸] و همسازی[۹] مابین ابعاد مختلف سازمانی، از جانب محققان متعدد بکار گرفته‌شده‌اند (پریتو و کاروالهو[۱۰]، ۲۰۱۱).

باوجوداین گستردگی و گاه تضاد‏های موجود، محقق سعی خواهد کرد تا همسویی را در تعاریف، ساختارها و فرم‏های متنوع موجود بررسی و ضمن تشریح هریک، یک الگوی کلی، به‌عنوان درخت دانش در اختیار بگذارد.

با توجه به مطالعات صورت گرفته، همسویی می‏تواند از چند وجه، تنوع ساختاری و مفهومی داشته باشد:

تنوع وابسته به تعاریف و معانی؛

تنوع وابسته به جایگاه همسویی در مدیریت استراتژیک؛

تنوع وابسته به فرم‏های ایجاد و جاری‏سازی همسویی؛

تنوع وابسته به ساختار متغیرها و مفاهیمی که همسویی در مطالعه آن‏ها بکار می‏رود.

۲-۲-۲-۱- تعاریف همراستایی

تعاریف همراستایی در طول دهه‏های مختلف، با توجه به گسترش روزافزون مباحث، دچار تغییرات جزئی و یا کلی شدند. در ادامه با ارائه برخی از این تعاریف سعی می‏شود تا این تحول در حد امکان تبیین و الگوی تطبیقی این پژوهش مشخص شود.

در اولین تعاریف ارائه‌شده در ادبیات موضوعی در مورد همراستایی، نادلر و توشمن[۱۱] (۱۹۸۰، ص. ۴۰) همراستایی را “میزان سازگاری[۱۲] در  نیازها[۱۳]، تقاضاها[۱۴]، اهداف،[۱۵]مقاصد[۱۶]، و یا ساختار[۱۷] یک جزء با جزء دیگر” عنوان می‏کنند.

پورتر (۱۹۹۶، ص. ۷۳) مدعی است: “تناسب استراتژیک میان فعالیت‏های متنوع سازمانی، نه‌تنها برای یک سازمان ایجاد مزیت رقابتی می‏کند بلکه آن را قادر می‏سازد تا این توانایی و مزیت را به ثبات برساند”.

لباویتز و رسانسکی[۱۸] (۱۹۹۷، ص. ۵) نیز همراستایی را ” هم به‌مانند یک فعل[۱۹] و هم یک اسم[۲۰]” عنوان می‏کنند: “حالتی از بودن و نیز مجموعه‏ای از فعالیت‏ها. همراستایی][ به یکپارچگی سیستم‏های کلیدی و فرآیندها اشاره دارد و سعی در پاسخ به تغییرات در محیط بیرونی دارد“.

۲-۲-۲-۲- جایگاه همراستایی در مدیریت استراتژیک

در میان مراحل سه‏گانه مدیریت استراتژیک، همراستایی در دو فاز تدوین و به‌خصوص اجرای استراتژی، دارای نقش به‏سزایی می‏باشد. هربینیاک[۲۱] و جویس[۲۲] (۲۰۰۱، ص. ۶۱۵) نیز اظهار دارند “به‌کارگیری کارآمد یک مدل اجرایی، با استفاده از مراحل به‌هم‌پیوسته آن، نیازمند شناخت عملکردهای این اجزا و تناسب[۲۳] مابین اجزای این مدل می‏باشد“. مطالعات کاربردی بسیاری نیز مبین تأثیر به‏سزای همراستایی در دو فاز تدوین و اجرای استراتژی می‏باشد (پریتو و کاروالهو، ۲۰۱۱). در فاز طراحی و تدوین، اهم ایجاد تناسب و همسویی میان استراتژی سازمان با ارزیابی عملکرد[۲۴] داخلی سازمان و نیز ارزیابی خارجی فرصت‏ها و تهدیدهای محیطی پیش روی سازمان، مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین در فاز پیاده‏سازی، ایجاد همسویی و سازگاری در سیستم‏های کلیدی، فرآیندها و تصمیمات داخلی سازمان مهم تلقی شده است (کتوریا و همکاران، ۲۰۰۷).

۲-۲-۲-۳- فرم‏های جاری‏سازی همراستایی

هر پدیده‏ای برای آن‌که در یک مجموعه و یا سیستم پذیرفته و در بطن آن جای بگیرد، نیاز به معرفی و جاری‏سازی مابین اجزای آن مجموعه و سیستم دارد تا توسط تمام اجزا شناخته شود و برای مجموعه و سیستم موردنظر مبهم باقی نماند.

در ادبیات موضوعی، به‌طور آشکار دو نوع جاری‏سازی و یا فرم‏های همراستایی[۲۵] (کتوریا و همکاران، ۲۰۰۷) قابل‌تمییز و تبیین است، که از آن به‌عنوان ابعاد همراستایی نیز یاد می‏شود (پریتو و کاروالهو، ۲۰۱۱):

همراستایی عمودی

همراستایی افقی

کتوریا و همکاران (۲۰۰۷، ص. ۵۰۵) همراستایی عمودی را “پیکره‏بندی و هم‏‏آراست نمودن[۱] استراتژی‏ها، اهداف، برنامه‏های اقدام[۲] و تصمیمات در میان سطوح مختلف سازمان” و همراستایی افقی را “هماهنگی تلاش‏ها در طول سازمان‏” عنوان می‏کنند و معتقدند “همراستایی افقی در درجه اول متناسب با سطوح پایینی سلسله‌مراتب استراتژی می‏باشد”.

۲-۲-۲-۴- ساختارهای همراستایی

مفاهیم و متغیرهایی که جهت مطالعات همراستایی انتخاب می‏شوند، می‏توانند با توجه به ساختاری که در آن از این مفاهیم و متغیرها استفاده می‏شود، معانی متفاوتی به ساختار همراستایی مدنظر بدهند. در این مطالعه، سه ساختار کلی با توجه به پیشینه مطالعات (ونکاترمن و کامیلوس، ۱۹۸۴؛ پریتو و کاروالهو، ۲۰۱۱) مدنظر قرارگرفته است:

همراستایی استراتژیک بُرونی[۳] به ایجاد سازگاری مابین ظرفیت‏ها، منابع و استراتژی‏ها با محیط بیرونی سازمان اطلاق می‏شود.

همراستایی استراتژیک درونی[۴] به بسیج[۵] منابع داخلی، اعم از مشهود و نامشهود، در جهت پیاده‏سازی استراتژی تدوین‌شده برای سازمان اطلاق می‏گردد.

همرایی استراتژیک[۶]، که گاهی نیز به‌عنوان یکی از ابعاد همراستایی استراتژیک داخلی دسته‏بندی می‏شود، به‌عنوان یک توافق و اجماع نظر در جهت تدوین و پیاده‏سازی استراتژی سازمان تعریف می‏شود (پریتو و کاروالهو، ۲۰۱۱).

در مرور ادبیات مرتبط حوزه همراستایی استراتژیک (بخش ۲-۳)، دلیل انتخاب این دسته‏بندی ساختاری بیش‏تر تشریح خواهد شد.

-۲-۲- کارت امتیازی متوازن[۷]

کارت امتیازی متوازن ابتدا در زمینه روش‏های نوین سنجش عملکرد سازمان‏ها شکل گرفت (کاپلان و نورتون،۱۹۹۲). با گذشت زمان و توسعه و تکامل آن، به‌مرور از یک ابزار سنجش و اندازه‏گیری عملکرد، به یک نظام مدیریت استراتژیک تبدیل شده است. کارت امتیازی متوازن استراتژی سازمان را از چهار منظر کلیدی «مالی[۸]»، «مشتری[۹]»، «فرآیندهای داخلی[۱۰]» و «رشد و یادگیری[۱۱]» مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‏دهد (کاپلان، ۲۰۰۸؛ فرهنگ‏فر و خورشیدی، ۱۳۹۲). جهت پیاده‏سازی استراتژی، اهداف و شاخص‏های عملکردی، در چارچوب این چهار منظر تعریف می‏شوند. این چهار منظر از یکدیگر مستقل نیستند، بلکه دربردارنده یک رابطه علی و معلولی مشخص مابین یکدیگر هستند (شکل ۲-۲). این روابط علت و معلولی در سازمان توسط نقشه استراتژی[۱۲] ترسیم و توصیف می‏شود.

[۱] Configuration

[۲] Action plan

[۳] External strategic alignment

[۴] Internal strategic alignment

[۵] Mobilization

[۶] Strategic consensus

[۷] Balanced Scorecard (BSC)

[۸] Financial

[۹] Customer

[۱۰] Internal Processes

[۱۱] Learning & Growth

[۱۲] Strategy map

[۱] Strategic Alignment

[۲] Hill & Brown

[۳] Venkatraman & Camillus

[۴] Strategic fit

[۵] Strategic Alignment

[۶] Strategic Consensus

[۷] Cohesion

[۸] Adjustment

[۹] Congruence

[۱۰] Prieto & Carvalho

[۱۱] Nadler & Tushman

[۱۲] Consistent

[۱۳] Needs

[۱۴] Demands

[۱۵] Goals

[۱۶] Objectives

[۱۷] structure

[۱۸] Labovitz and Rosansky

[۱۹] Verb

[۲۰] Noun

[۲۱] Hrebiniak

[۲۲] Joyce

[۲۳] Fit

[۲۴] Appraisal

[۲۵]برگرفته از مطالعات آقایان کتوریا و همکاران (۲۰۰۷)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.