تحقیق برنامه ریزی و نقش تلویزیون در آموزش رسانه ای و نگرش کاربردی به تلویزیون در جمهوری اسلامی ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق برنامه ریزی و نقش تلویزیون در آموزش رسانه ای و نگرش کاربردی به تلویزیون در جمهوری اسلامی ایران دارای ۷۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- برنامه ریزی    ۶
۲-۱-۱- مقدمه    ۶
۲-۱-۲- تعریف کاربردی برنامه ریزی    ۶
۲-۱-۳- انواع برنامه ریزی    ۷
۲-۱-۳-۱- برنامه ریزی تخصصی    ۷
۲-۱-۳-۲- برنامه ریزی جامع(استراتژیک)    ۸
۲-۱-۳-۳- برنامه ریزی عملیاتی(اجرایی)    ۹
۲-۱-۴- مراحل برنامه ریزی    ۱۰
۲-۱-۴-۱- شناسایی مقتضیات موجود(فرصت ها و محدودیت ها)    ۱۰
۲-۱-۴-۲- تعیین اهداف کوتاه مدت    ۱۱
۲-۱-۴-۳- کسب اطلاعات کامل درباره فعالیت های ضروری    ۱۱
۲-۱-۴-۴- طبقه بندی و تحلیل اطلاعات    ۱۲
۲-۱-۴-۵- ارائه فرضیه هایی بر مبنای پیش بینی وضعیت آینده    ۱۲
۲-۱-۴-۶- جستجوی بدیل ها و برنامه های جایگزین    ۱۳
۲-۱-۴-۷- ارزیابی بدیل های گوناگون    ۱۳
۲-۱-۴-۸- انتخاب بدیل مناسب    ۱۳
۲-۱-۴-۹- تدوین برنامه های فرعی و پشتیبانی    ۱۴
۲-۱-۴-۱۰- تنظیم توالی فعالیت ها و جداول زمانی    ۱۴
۲-۱-۴-۱۱- بیان برنامه ها در قالب ارقام بودجه و برنامه تخصیص منابع مالی    ۱۴
۲-۱-۴-۱۲-ارزیابی میزان پیشرفت کار    ۱۵
۲-۱-۵- مزیت های برنامه ریزی    ۱۶
۲-۱-۶- محدودیت های برنامه ریزی    ۱۷
۲-۲- فرهنگ    ۱۷
۲-۲-۱- اهمیت فرهنگ    ۲۰
۲-۲-۱- ضرورت فرهنگ در جامعه ایران    ۲۱
۲-۳- برنامه ریزی فرهنگی    ۲۳
۲-۳-۱- تعریف برنامه ریزی فرهنگی    ۲۶
۲-۳-۲- اهداف برنامه ریزی فرهنگی    ۲۷
۲-۳-۳- ویژگی های عمده ی برنامه ریزی فرهنگی    ۲۸
۲-۳-۴- مراحل برنامه ریزی فرهنگی    ۳۰
۲-۴- رسانه    ۳۲
۲-۴-۱- انواع رسانه از نظر مفهوم    ۳۳
۲-۴-۲- اثرات رسانه ای بر رفتار    ۳۵
۲-۴-۲-۱- اثرات رسانه ای از نظر زمانی    ۳۶
۲-۴-۲-۲- اثرات رسانه ای از منظر بعد واکنش رفتاری    ۳۷
۲-۵- رابطه رسانه و آموزش    ۴۲
۲-۵-۱- کارکردهای آموزشی رسانه ها    ۴۳
۲-۵-۲- ویژگی ها و اهمیت آموزش رسانه ای    ۴۴
۲-۵-۲-۱- فراگیری    ۴۴
۲-۵-۲-۲- تأثیرگذاری    ۴۵
۲-۵-۳-۱- انواع آموزش رسانه ای    ۴۷
۲-۶- نقش تلویزیون در آموزش رسانه ای    ۴۷
۲-۶-۱- تلویزیون به عنوان ابزار آموزشی    ۴۹
۲-۶-۲- ویژگی های آموزشی تلویزیون    ۵۱
۲-۷- مخاطب به عنوان عامل اثرپذیر در رفتار    ۵۳
۲-۷-۱- تعریف مخاطب    ۵۳
۲-۷-۲- دسته بندی مخاطب    ۵۴
۲-۷-۲-۱- مخاطبان بر مبنای ویژگی های جمعیت شناختی    ۵۴
۲-۷-۲-۲- مخاطبان بر حسب باورها    ۵۵
۲-۷-۲-۳- مخاطبان بر حسب نگرش ها    ۵۵
۲-۷-۲-۴- مخاطبان بر اساس رفتار    ۵۶
۲-۷-۲-۵- مخاطبان بر اساس دسترسی    ۵۶
۲-۷-۲-۶- مخاطبان بر اساس منابع درآمدی    ۵۶
۲-۷-۲-۸- مخاطبان بر اساس استفاده از رسانه ها    ۵۷
۲-۷-۲-۹- مخاطبان بر اساس موضوع و ارتباط    ۵۷
۲-۷-۲-۱۰- مخاطبان بر اساس قومیت و استفاده از رسانه ها    ۵۸
۲-۸- نگرش کاربردی به تلویزیون در جمهوری اسلامی ایران    ۶۰
۲-۸-۱- تلویزیون در جمهوری اسلامی ایران    ۶۰
۲-۸-۲- شاخصه های رسانه دینی در جمهوری اسلامی ایران    ۶۲
۲-۸-۳- ملاحظات برنامه ریزی فرهنگی در تعامل میان دین و رسانه    ۶۲
۲-۸-۴- مورد کاوی “از تو می پرسند”    ۶۴
۲-۹- تاریخچه ای از تحقیقات در داخل کشور و مروری بر تحقیقات پیشین    ۶۵
منابع:    ۶۹

منابع:

آقاپیروز،علی و دیگران، “مدیریت در اسلام” ،زیر نظر سیدمهدی الوانی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

رضایی، علی اکبر، (۱۳۹۰)، “ابتکارعمل در برنامه ریزی وارزیابی عملکرد فرهنگی” ،تهران، نشریادآوران.

رضایی بایندر،محمدرضا، (۱۳۸۲)، “بررسی نقش رسانه ها درآموزش مهارت ها، شهروندی و رفتارهای مدرنی” ،تهران، فصلنامه پژوهش وسنجش، شماره۳۳، سال دهم.

الوانی، سیدمهدی، (۱۳۸۹)، ” مدیریت عمومی” ،تهران، نشرنی.

ایراننژادپاریزی،مهدی،(۱۳۸۵)،”اصولومبانیمدیریتدرجهانمعاصر،تهران،نشرمدیران

_____________ و پرویزساسان گهر،(۱۳۷۹)، ” سازمان مدیریت از تئوری تا عمل ” ،تهران، موسسه بانک داری ایران.

دولو، لویی، (۱۳۸۴)، ” فرهنگ فردی و فرهنگ اجتماعی” ، ترجمه عباس باقری ،تهران، نشر فران پور.

رابینز، استیفن.پی و دیوید ای.دی سنزو، (۱۳۸۹)، “مبانی مدیریت” ، ترجمه سیدمهدی اعرابی و محمدعلی حمید رفیعی و بهروز اسراری ارشاد، تهران ،دفترپژوهش های فرهنگی.

رضاییان، علی، (۱۳۸۷)، ” مبانی سازمان و مدیریت” ، تهران، انتشارات سمت.

صالحی امیری، سیدرضا، (۱۳۸۸)، ” مفاهیم ونظریه های فرهنگی” ، تهران، انتشارات ققنوس.

____________ و اسمعیل کاوسی،(۱۳۸۷)، ” فرهنگ ومدیریت سازمان های فرهنگی” ،تهران، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.

تراسبی، دیوید، (۱۳۸۹)، ” اقتصاد و فرهنگ”، ترجمه کاظم فرهادی، تهران ، نشر نی.

تریاندیس، هریس،(۱۳۸۶)، “فرهنگ و رفتار اجتماعی ” ،ترجمه نصرت فتی، تهران ،نشر رسانش.

توحیدفام، محمد، (۱۳۹۰)، “فرهنگ درعرصه جهانی شدن: چالش ها و فرصت ها” ، تهران، انتشارات روزنه.

تیلور،پل.ای و جان ال هریس،(۱۳۸۹)، ” نظریات انتقادی رسانه های گروهی” ،ترجمه یعقوب نعمتی وروجنی، تهران، موسسه جام جم.

تیموری، امیر،(۱۳۷۷)، “رسانه های آموزشی” ، شیراز، انتشارات ساسان.

اجلالی، پرویز،(۱۳۸۱)،”برنامه ریزی فرهنگی:مفهومی هنوز مبهم؟” مجله برنامه ریزی وفرهنگ ،نسخه شماره۳۳، اسفندماه.

۱- برنامه ریزی

۲-۱-۱- مقدمه

انسان ها با حرکت در مسیر تکامل و رشد عقلانی خود، به تدریج بر ضرورت “برنامه ریزی” در زندگی واقف شدند و آن را به منزله ی ابزاری در خدمت مدیریت و رهبری نظام های اجتماعی، مورد توجه قرار دادند.سازمان ها و مؤسسات اداری امروز، به حدی پیچیده شده اند که بدون اقدام به برنامه ریزی های دقیق، امکان ادامه ی حیات ندارند.برنامه ریزی مستلزم آگاهی از فرصت ها و تهدیدهای آتی، و پیش بینی شیوه ی مواجهه با آن هاست.(Johnson ,1999:63)

۲-۱-۲- تعریف کاربردی برنامه ریزی

دانشمندان و نویسندگان علم مدیریت تعریف های مختلفی از برنامه ریزی ارائه کرده اند مانند:

برنامه ریزی فرآیندی است که طی آن مدیران اهداف را تعیین می کنند، آینده را در حد توان پیش بینی می کنند و مسیر فعالیت های طراحی شده برای به دست آوردن آن هدف را نشان می دهد(Boone& kurt2,2002:119)

برنامه ریزی یعنی تعیین اهداف درست و سپس انتخاب روش و وسیله ای مناسب برای به دست آوردن آن اهداف(Stoner& Freeman,2000:186) از این دو تعریف و نیز تعاریف مشابه دیگر که در مورد برنامه ریزی بیان شده چنین استنباط می شود که اگر عبارت ها متفاوت است اما دو رکن اساسی در برنامه ریزی پذیرفته شده است که عبارتند از: تعیین اهداف[۱]و پیش بینی [۲] راه ها و امکانات لازم برای رسیدن به آن اهداف.

اهمیت برنامه ریزی از آن رو است که بر تمام بخش های سازمان و همه ی وظایف مدیریت احاطه دارد و لذا اگر مورد غفلت قرار گیرد اهداف سازمانی در پرده ای از ابهام باقی می ماند و این ابهام و سردرگمی به همه ی فعالیت های سازمان سرایت می کند و درنتیجه سازمان را از رسیدن به سرمنزل مقصود بازمی دارد.همچنین اگر برای رسیدن به اهداف سازمانی راه  کارهای درست و ابزار مناسبی تعیین نشود مسیر حرکت سازمان روشن نمی شود و دست یابی به اهداف ممکن نخواهد شد(آقای پیروز و دیگران،۱۷:۱۳۸۵)

۲-۱-۳- انواع برنامه ریزی

برنامه ها برای مقاصد متنوعی تنظیم می شوند و به فراخور هر وضعیت به گونه ای متناسب با آن شکل می گیرند بنابراین دسته بندی ذیل را می توان برای انواع برنامه ریزی در نظر گرفت:

۲-۱-۳-۱- برنامه ریزی تخصصی

گاهی با توجه به ماهیت تخصصی برخی از وظایف مدیریت برای اجرای آن ها برنامه ریزی می شود.این برنامه ریزی ها را برنامه ریزی تخصصی می نامند که بر اساس وظایف مدیریت در سازمان عنوان می گردد.

الف-برنامه ریزی و کنترل تولید(مدیریت تولید) : عبارت است از تعیین نیازها و تأمین ابزارو تسهیلات و تربیت نیروی انسانی لازم برای تولید محصولات و کالاها با توجه به تقاضای موجود و نیازهای پیش بینی نشده .

ب-برنامه ریزی نیروی انسانی : در این نوع از برنامه ریزی با تعیین افراد مورد نیاز(انتخاب، آموزش، ترفیع و …) تخمین زده می شود.

ج-برنامه ریزی مالی و تنظیم بودجه : عبارت است از تعیین میزان و چگونگی منابع و همچنین تعیین میزان و چگونگی مصارف مالی به منظور تأمین اهداف مؤسسه و صاحبان و کنترل کنندگان آن (رضایی،۱۶:۱۳۹۰) .

۲-۱-۳-۲- برنامه ریزی جامع(استراتژیک)[۳]

برنامه ریزی جامع(استراتژیک) فرآیندی است در جهت تجهیز منابع سازمان و وحدت بخشیدن به تلاش های آن برای نیل به اهداف و رسانه های بلندمدت، با توجه به امکانات و محدودیت های درونی و بیرونی(الوانی،۵۹:۱۳۸۹) همچنین می توان خصوصیات برنامه ریزی جامع(استراتژیک) را به صورت ذیل برشمرد:

برنامه ریزی جامع، انعکاسی از ارزش های حاکم بر جامعه است.جهان بینی ها، اعتقادات و سنت های جامعه در برنامه ریزی جامع منعکس می شود.

برنامه ریزی جامع با مطرح ساختن اهداف بلندمدت و تبیین رسالت های سازمان مدیران را در انجام فعالیت هایشان هم جهت و هماهنگ می سازد.

برنامه ریزی جامع دارای دید درازمدت است و افق های دورتری را در سازمان مطرح می سازد.برنامه ریز در این نوع برنامه ریزی به آینده های دور می اندیشد و می کوشد تا موقعیت سازمان را در بلندمدت ترسیم نماید(ایران نژاد پاریزی،۶۳:۱۳۸۵)

برنامه ریزی جامع، عملیات و اقدامات سازمان را در دوره های زمانی بالنسبه طولانی هماهنگ نموده و به آن ها پیوستگی و انسجام می بخشد.

برنامه ریزی جامع در سطوح عالی سازمان شکل می گیرد، زیرا در این سطح است که تقریبا به طور همه جانبه اطلاعات لازم در مورد امکانات و منابع سازمان و انتظارات و توقعات از آن متمرکز است.

برنامه ریزی جامع، فراگیر بوده و برنامه های عملیاتی سازمان را دربرمی گیرد و به آن ها جهت می بخشد.

برنامه ریزی جامع امکانات و محدودیت های درونی و بیرونی سازمان را مدنظر دارد و با توجه به آن ها پیش بینی های خود را انجام می دهد (الوانی،۶۰:۱۳۸۹).

۲-۱-۳-۳- برنامه ریزی عملیاتی(اجرایی)

اگرچه برنامه ریزی جامع چون چتری بر سازمان و عملیات و اقدامات آن سایه می گستراند و مدیران و مسئولان امور را در انجام فعالیت هایشان هدایت می کند اما این برنامه ریزی مدیران و مسئولین رده پایین سازمان را از وظیفه اصلی شان که برنامه ریزی عملیاتی است بی نیاز نمی کند.آن ها باید با الهام از استراتژی های تعیین شده و با توجه به اهداف کلی سازمان به برنامه ریزی های عملیاتی بپردازند و اهداف جزئی شده در واحد خود را تحقق بخشند.

اصولا در برنامه ریزی های عملیاتی هدف های عملیاتی و اجرایی جای هدف های کلی را می گیرند و نحوه ی نیل به آن ها در قالب یک سری عملیات پیش بینی می گردند.در برنامه ریزی عملیاتی هدف جزیی به صورت برنامه ی عملیات در می آید و طریق رسیدن به هدف جزء به جزء بیان می گردد(رضائیان،۱۸۴:۱۳۸۷) بنابراین برنامه ریزی عملیاتی را می توان پیش بینی عملیات برای نیل به هدف های معین با توجه به امکانات و محدودیت ها و خطوط کلی ترسیم شده در برنامه ریزی جامع تعریف کرد(ایران نژاد پاریزی،۷۰:۱۳۸۵)

مراحل برنامه ریزی عملیاتی عبارت است از:

تدوین برنامه های کوتاه مدت

تبیین معیارهای کمی و کیفی سنجش عملکرد و ارزیابی هزینه های اجرای عملیات

ارزیابی برنامه ها و تعیین موارد انحراف عملکرد از آن ها

تجدیدنظر در برنامه ها و تهیه برنامه های جدید(Stoner & Wankel,2003:92)

۲-۱-۴- مراحل برنامه ریزی

برنامه ریزی مستلزم طی مراحل متعددی است که در ۱۲مرحله از شناسایی مقتضیات موجود تا پی گیری پیشرفت کار مطرح شده اند.

۲-۱-۴-۱- شناسایی مقتضیات موجود(فرصت ها و محدودیت ها)

در این مرحله آگاهی از مسائل و مشکلات و شناسایی فرصت های موجود، نقطه ی آغاز اقدام به برنامه ریزی و لذا باید در این مرحله وضعیت آینده محیط را از حیث مسائل اقتصادی، سیاسی، فن آوری و فرهنگی پیش بینی کرد و نقاط قوت و ضعف سازمان را مورد بررسی قرار داد(آگاهی از وضعیت موجود)؛همچنین باید مشخص کرد که “چه چیزی را، چرا و چگونه” می خواهیم به دست بیاوریم(شناسایی وضعیت مطلوب)؛ یعنی باید دلایل تمایل به کاهش و یا برطرف ساختن عدم اطمینان های موجود در مسیر نیل به وضع موجود را بدانیم؛ زیرا تعیین اهداف واقع بینانه، به میزان شناخت و آگاهی از وضع موجود و وضع مطلوب بستگی دارد.(رضائیان،۱۹۵:۱۳۸۷)

[۱]Gial-setting

[۲]Forecasting

[۳]برنامه ریزی جامع(Comprehensive)، استراتژِک (Strategic) یا درازمدت(Long-range) عناوینی گوناگون برای این مغهوم است.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق برنامه ریزی و انواع روش‏های آن و مدیریت استراتژیک
  • تحقیق زنجیره تأمین و به‏ کارگیری مدل‏های چندهدفه و هزینه کیفیت و برنامه‏ ریزی تک دوره‏ای و چند دوره‏ای زنجیره‌ی‌تامین
  • تحقیق برنامه ریزی و انواع آن و ویژگی های برنامه ریزی راهبردی و مدل های آن
  • تحقیق سیستم برنامه ریزی منابع سازمان، معماری و چارچوب چرخه حیات این سیستم ها
  • تحقیق برنامه ریزی تولید ادغامی و بهینه سازی تحت شرایط عدم قطعیت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.