تحقیق بیابان و توسعه پایدار و ارتباط آن با بیابان زایی و معرفی شاخص های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیابان و توسعه پایدار و ارتباط آن با بیابان زایی و معرفی شاخص های آن دارای ۳۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲- تعاریف بیابان    ۵
۱-۳- بیابان زایی    ۶
۱-۴- مفهوم توسعه پایدار و ارتباط آن با بیابان زایی    ۸
۱-۵- رابطه فعالیتهای انسان با توسعه پایدار    ۹
۱-۶ بیابانزدائی(مقابله با بیابانزایی)    ۱۰
۱-۷-مباحث توسعه پایدار    ۱۱
۱-۸- شاخص چیست؟    ۱۵
۱-۹- ویژگیهای شاخصهای موثر  ۱۶
۱-۱۰- تصمیم گیری گروهی و ارجحیت آن    ۱۹
فهرست منابع :    ۲۳

منابع :

۱-کردوانی، پرویز، ۱۳۶۷، مناطق خشک جلد اول: ویژگیهای اقلیمی،  علل خشکی و مسائل آب،  انتشارات دانشگاه تهران.

۲-کردوانی ، پرویز، ۱۳۶۸،  مناطق خشک جلد دوم : خاکها، انتشارات دانشگاه تهران.

۳-پاک پرور، م، ۱۳۷۷، مطالعه بیابان و مهار بیابان­زایی در ایران، اقدامات بین المللی سمپوزیوم تکنولوژی­های جدید در تامل بیابان­زدایی تهران، ایران.

۴-محمودی، فرج ا… ، ۱۳۶۸، بیابان­های ایران، مجله رشد جغرافیا، شماره۱۷٫

۵-گرنجر، آلن،۱۳۷۴، کویر زایی، ترجمه عبدالمجید ثامنی، مرکز نشر دانشگاه شیراز.

۶-لاجوردی، محمود، ۱۳۷۲، ژئومورفولوژی مناطق خشک، مجله رشد جغرافیا، شماره ۳۶، ص ۲۰-۲۶٫

۷-فرید، ی، ۱۳۸۱، بیابان، فضای جغرافیایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، شماره ۶٫

۸-رادکلیف، مایکل،۱۳۷۴، توسعه پایدار، ترجمه حسن نیر، تهران، وزارت کشاورزی ، ص ۱۳.

۹-سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری، ۱۳۸۱، برنامه اقدام ملی مقابله با بیابان­زایی و تعدیل اثرهای خشکسالی، چاپ اول.

۱۰-سنایی، مریم، ۱۳۸۷، بررسی امکان استفاده از برنامه­ریزی ریاضی چند هدفه و مدل­های تصمیم گیری در مدیریت کاربری اراضی با استفاده از GIS، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

۱۱-رضوی طوسی، ل، محمد ولی سامانی، ج، و کوره پزان دزفولی، ا، ۱۳۸۵، اولویت بندی پروژه های انتقال آب بین حوز های با استفاده از رو شهای تصمیم گیری چند شاخصه­ای گروهی فازی، دومین کنفرانس مدیریت منابع آب، دانشگاه صنعتی اصفهان.

۱۲-ازکیا، م، ۱۳۷۳ ، بررسی و ارزیابی ابعاد اجتماعی، اقتصادی طرح های مرتعداری در دو استان فارس و کهکیلویه وبویراحمد، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران.

۱۳-سعادت فر، آ، ۱۳۸۵، مقایسه روش­های برآورد تراکم برای گونه­های گیاهی در منطقه بردسیر سیرجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گرگان.

 ۱-۱-مقدمه

بیابان­ها عمدتا در قلمرو بین مدار­ها و یا برخی از مناطق خشکی، آنجا که زمستان­های سرد و تابستان­های گرم دارد گسترش یافته است و حدود یک سوم از خشکی­ها را اشغال کرده است. بیابان­های داخلی در ایران، در منطقه فلات مرکزی ایران قرار گرفته­ اند که این منطقه نیمی از مساحت ایران را شامل می­شود. این منطقه که در میان رشته کوه­های البرز و خراسان و زاگرس واقع گردیده است، مناطق کویری و بیابانی ایران را شامل می­شود(کردوانی، ۱۳۶۷).

یکی از دغدغه­های امروز کشورهای جهان موضوع مهار بیابان­زایی است. توجه به مقوله مهار بیابان­زایی برای کشوری همچون ایران که ۳۴ میلیون هکتار معادل یک چهارم وسعت آن را بیابان فرا گرفته، که ۵ میلیون هکتار تپه­های شنی فعال، ۱۲ میلیون هکتار  تپه شنی غیرفعال و باقیمانده مساحت تحت تاثیر تجمع نمک، خاکهای شور و قلیایی قرار دارد(پاک پرور، ۱۳۷۸)، ضرورتی انکار ناپذیر است. از ۱۲ میلیون هکتار بیابان در ایران بیش از ۵/۱ میلیون هکتار تا سال ۱۹۸۴ کاملا جنگل شده (Anon,2008) و به ۱/۲ میلیون هکتار افزایش یافته است (Nap[1],2005).

۱-۲- تعاریف بیابان

بیابان یکی از اکوسیستم‌های اصلی خشکی است که از زمینهای بوته‌زاری تشکیل شده است که در آنها گیاهان بسیار پراکنده‌اند و به‌وسیله خاک لخت و شنی از هم جدا مانده‌اند. بسیاری از بیابانها در مجاورت رشته کوهها واقع هستند.

طبق تعریف بیابان سرزمین وسیعی است که به خاطر بارندگی سالیانه کم دارای پوشش گیاهی کمی است. در تعیین ویژگی بیابان­ها دو عنصر بارش و دما نقش اساسی دارد (محمودی، ۱۳۶۸). به عبارت دیگر مناطقی که به سبب کمبود آب و پوشش گیاهی ناچیز توانایی حفاظت موثر از زمین را در برابر تخریب را ندارند مناطق خشک (بیابانی)گویند(لاجوردی، ۱۳۷۲).

اگر چه بعضی سعی کرده ­اند با توام نمودن چند ویژگی مناطق خشک را تعریف کنند و بر این اساس مناطقی را خشک و بویژه بیابانی و کویری گویند که بارندگی در آنجا کم، میزان ریزش­های آبی جوی از تبخیر سالانه کمتر، آب قابل استفاده محدود و منطقه از لحاظ پوشش گیاهی فقیر و یا فاقد آن است و اما هیچک از آنها  نمی­تواند یک تعریف جامع و دقیق و قانع کننده­ای برای مناطق خشک و کویری و بیابانی باشد که بر اساس آن بتوان حد و مرز مناطق خشک را به طور دقیق تعیین کرد، زیرا:

اولاً – ویژگی های مناطق خشک متنوع ومتعدد است.

ثانیاٌ – مسائلی در راه شناخت ویژگی های اقلیمی و نیز تعیین حد و مرز مشخص مناطق خشک نظیر ناچیز یا ناکافی بودن ایستگاه های هواشناسی در مناطق خشک و در نتیجه عدم اطلاعات کافی و تغییرات بسیار زیاد بارندگی در سالهای مختلف وجود دارد (کردوانی، ۱۳۶۷).

۱-۳- بیابان زایی

 مناطق خشک و نیمه خشک بیشتر از ۴۰% سطح کره زمین را پوشانده (Deichmann &Eklundh,1991) و محل سکونت بیش از ۱میلیارد انسان است (UNSO Office to Combat Desertification and Drought, 1997; Reynolds and Stafford Smith,2002 ). درکنوانسیون بیابانزدائی سازمان ملل بیابانزائی به صورت زیر تعریف شده است :”تخریب زمین در مناطق خشک ، نیمه خشک و نیمه مرطوب خشک در نتیجه فاکتورهای مختلفی از جمله تغییرات آب وهوا و فعالیت‏های انسان است”. همچنین UNCCD[2] تخریب سرزمین را”کاهش یا افت بهره‏وری اقتصادی / بیولوژیکی، پیچیدگی سیستم کشاورزی، مرتع و چراگاه، جنگل و زمین جنگلی درنتیجه کاربری‏های زمین یا بواسطه فرایند یا فرایندهای ترکیبی  بوجود آمده از فعالیت‏های انسان و الگوهای سکونت مثل۱) فرسایش خاک ناشی از باد و آب ۲) زوال خواص فیزیکی، شیمیائی و بیولوژیکی یا اقتصادی خاک ۳) خسارت طولانی مدت پوشش گیاهی طبیعی تعریف کرده است (UNEP,1990). مطابق UNCCD(2004) بیابانزائی یکی از بیشترین پی‏آمدهای جدی اقتصادی – اجتماعی و محیطی در مناطق فوق ملاحظه شده که نتیجه مجموعه اثرات متقابل در میان عوامل مختلف شامل تغییر آب وهوا و فعالیت‏های انسانی است (Thomas,1997; UNCCD,1994). نتیجه بیابانزائی شامل تحلیل رفتن تولید غذا، بروز قحطی، افزایش هزینه ‏های اجتماعی، کاهش کمیت و کیفیت آب های شیرین، افزایش فقر و تزلزل سیاسی، کاهش قابلیت برگشت پذیری زمین‏ها نسبت به تغییرات طبیعی آب وهوا وکاهش قابلیت تولید خاک است (Reynolds, 2001). درنتیجه سه موضوع مورد جستجو اصلی قرار می گیرد: آب و هوا، خاک، سرزمین و فشار انسان(Salvati &Zitti,2008b). اهمیت آب و هوا، خاک بوسیله سه عامل اقلیم، خاک و ژئومورفولوژی توصیف می شود(Diodato &Ceccarelli;2004) رعایت این عوامل با خشکی آب و هوا، ظرفیت آب موجود خاک و فرسایش خاک مربوط است (Kosmas et al.,2000a;Venezon Scarascia et al., 2006; Incerti et al.,2007). اثر فشار انسان بوسیله سه متغیر تراکم جمعیت، رشد و تمرکز فعالیتهای صنعتی بیان می شود( Salvati &Zitti,2007).

[۱] – National Action Programme

[۲] – United Nations Convention to Combat Desertificationکنوانسیون جهانی مبارزه با بیابان­زایی

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تئوری توسعه پایدار منطقه ای و زیست منطقه گرایی
  • تحقیق توسعه پایدار و محله پایدار و ابعاد و شاخص های آن
  • تحقیق ورزش روستایی و نقش ورزش و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستا
  • تحقیق توسعه پایدار کشاورزی و کشاورزی پایدار و شاخصهای کشاورزی پایدار و سنجش پایداری
  • تحقیق بیابان زایی و فرایندها و عوامل بیابان زایی و مدل ها و روش های مطالعه بیابان زایی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.