تحقیق بیماری بلایت باکتریایی گردو Xanthomonas arboricola pv. Juglandis و علائم و کنترل بیماری ها و مروری بر روشهای تشخیصی باکتریها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیماری بلایت باکتریایی گردو Xanthomonas arboricola pv. Juglandis  و علائم و کنترل بیماری ها و مروری بر روشهای تشخیصی باکتریها دارای ۷۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-معرفی گردو    ۶
۱-۱-مقدمه    ۶
۱-۲- اهمیت اقتصادی گردو در ایران و جهان    ۶
۱-۳- منشاء و انتشار گردو    ۷
۱-۴- مناطق رشد و میزان تولید    ۹
۱-۵- ویژگیهای گیاهشناسی گردو    ۱۳
۱-۵-۱-شکل ظاهری و اندازه:    ۱۳
۱-۵-۲- ترکیبات میوه و موارد استفاده    ۱۴
۱-۶- ردهبندی    ۱۶
۱-۷- ارقام گردو    ۱۸
۱-۸- پایههای گردو    ۱۹
۱-۹- گردوی ایرانی (J. regia)    ۱۹
۱-۹-۱- گونه ها و واریتههای گردوی موجود در ایران:    ۲۱
۱- ۱۰- شرایط مناسب برای گردو    ۲۱
۱-۱۰-۱- آب و هوا    ۲۱
۱-۱۰-۲- بارندگی    ۲۲
۱-۱۰-۳- خاک    ۲۲
۱-۱۰-۴-  آبیاری    ۲۳
۱-۱۱- بیماریهای گردو    ۲۴
۲-مروری بر بیماری بلایت باکتریایی گردو Xanthomonas arboricola pv. juglandis    ۲۴
۲-۱- بیماری بلایت باکتریایی گردو Xanthomonas arboricola pv. juglandis    ۲۴
۲-۱-۱-  عامل بیماری: باکتری Xanthomonas arboricola pv. Juglandis:    ۲۶
۲-۲- ویژگیهای جنس Xanthomonas    ۲۷
۲-۳- روشهای شناسائی جنس Xanthomonas    ۲۹
۲-۳-۱- صفات مورفولوژیک    ۲۹
۲-۳-۲- صفات بیوشیمیائی    ۲۹
۲-۴- روش های سرولوژیک و مولکولی    ۲۹
۲-۵- فیلوژنی جنس Xanthomonas:    ۳۰
۲-۶– گونههای  Pseudomonas :    ۳۱
۲-۶-۱- خصوصیات راسته Pseudomonadales:    ۳۲
۲-۶- ۲- خصوصیات باکتریهای خانواده :Pseudomonadaceae    ۳۳
۲-۶-۳- مشخصات و خصوصیات باکتریشناسی جنس  Pseudomonas:    ۳۳
۲-۶-۴- موقعیت تاکسونومیکی جنس Pseudomonas:    ۳۵
۲-۶- ۵-  موقعیت تاکسونومیکی گونه syringae Pseudomonas :    ۳۶
۲-۶-۶- مکانیزم بیماریزایی در syringae  Pseudomonas:    ۳۸
۲-۷-  علائم بیماری بلایت گردو :    ۴۰
۲-۷-۱-علائم بیماری:    ۴۰
۲-۷-۲- علائم روی برگ:    ۴۱
۲-۷-۳- علائم روی گل نر:    ۴۲
۲-۷-۴- علائم روی گل ماده:    ۴۲
۲-۷-۵- علائم روی شاخه:    ۴۲
۲-۷-۶- علائم روی میوه:    ۴۳
۲-۸- اپیدمیولوژی و چرخه زندگی عامل بیماری:    ۴۳
۲-۹- زمستانگذرانی:    ۴۵
۲-۱۰- وضعیت بیماری در ایران:    ۴۶
۲-۱۱- کنترل بیماری:    ۴۷
۲-۱۱-۱-پیشگیری:    ۴۷
۲-۱۱-۲- روشهای فیزیکی:    ۴۷
۲-۱۱-۳- سمپاشی:    ۴۸
۲-۱۱-۴- تهیه نهال سالم و حفظ باغهای جوان:    ۴۸
۲-۱۱-۵- نوع آبیاری:    ۴۹
۲-۱۱-۶- تغذیه:    ۴۹
۲-۱۱-۷- محلولپاشی:    ۴۹
۲-۱۲- تنوع ژنتیکی باکتریهای بیماریزای گیاهی    ۵۲
۲-۱۳- روش های مولکولی مبتنی بر DNA    ۵۳
۲-۱۴- تکنیکهای مولکولی: مروری بر روشهای تشخیصی باکتریها    ۵۴
۲-۱۴-۱- بررسی تنوع ژنتیکی براساس توالی تکراری(rep-PCR)    ۵۴
۲-۱۴-۲- واکنش زنجیره ای پلی مراز ((Polymerase Chain Reaction    ۵۶
۲-۱۴-۳- تاریخچه PCR    ۵۷
۲-۱۴-۴-مراحل انجام واکنش PCR    ۵۸
۲-۱۴-۵- سیکلهای حرارتی لازم برای PCR    ۵۹
۲-۱۴-۶- نشانگر rep ( sequences repetitive intergenic DNA )    ۶۰
۲-۱۵- فیلوژنی و طبقه بندی باکتری ها بر اساس توالی های DNA    ۶۳
۲-۱۶- ژن ۱۶S rRNA    ۶۴
۲-۱۷- ژن RPOB:    ۶۸
۲-۱۸- تکنیک الکتروفورز :    ۶۸
فهرست منابع:    ۷۰

منابع:

بختیاری، م. و باقری، ع. ۱۳۸۴٫ بررسی عوامل باکتریایی بلایت سرشاخه ها و پوسیدگی مغز گردو در استان همدان، مجله بیماریهای گیاهی

وحدتی، ک.و ج، مجتهد. ۱۳۸۲٫ احداث خزانه و پیوند گردو. انتشارات خانیران. تهران. ۱۶-۹٫

جلیلی مرندی، ر. حکیمی رضایی،ج. ۱۳۸۲، پرورش فندق- بادام و گردو (ترجمه)، انتشارات جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، صفحات ۱۸۷ تا ۱۹۷ .

امانی، ب، ۱۳۵۳٫ بیماری پوسیدگی مغز گردو. خلاصه مقالات پنجمین کنگره گیاهپزشکی ایران، صفحه ۶۲٫

امانی، ب، ۱۳۵۶٫ بررسی بیماری پوسیدگی مغز گردو در ایران. نشریه بیماریهای گیاهی، شماره ۱ و ۲٫ جلد ۱۳٫

محصول، ف. زاد، ج. رحیمیان، ح. مجیدی هروان، ا. ذاکری، ز. ۱۳۶۸، بررسی بیماری بلایت باکتریایی گردو در استان مازندران، نهمین کنگره گیاهپزشکی ایران. صفحه ۱۵۵٫

محصول، ف. ۱۳۶۷٫ بیماری پوسیدگی مغز گردو در استان مازندران. پایان‌نامه کارشناسی  ارشد، دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران.

نتایج طرح آمارگیری نمونه­ای محصولات باغی. معاونت امور برنامه ریزی و اقتصادی، دفتر آمار و فناوری اطلاعات جهاد کشاورزی. ۱۳۸۹٫

Belisaria, A., Zoina, A., Pezza, L. and Luongo, L. 1999. Susceptibility of species of Juglans  to pathvars of Xanthomonas   campesteris. European Journal of Forest Pathology. 29: 75-80.

Belisario, A. 1997. Susceptibility and factors predisposing to Xanthomonas campestris PV. Juglandis in walnut nurseries (AB). Informatore Fitopatological , 47: 60-63.

Miller,P.W.and Bollen,W.B.1946.Walnut bacteriosis and its control .Tech. Bill. Ore. Agr. Sta. 9. 107pp.

Miller, P. W. 1932. Walnut blight and its control in Oregon. Phytopathology 22: 100.

Charlot, G. and Radix, P. 1997. Bacterial blight: influence of the type of soils on phenolic compound of the nut and crop losses. Acta Horticulture, 442: 373-378.

۱-معرفی گردو

۱-۱-مقدمه

گردو درختی از خانواده Juglandaceae وجنس Juglans است (بختیاری، ۱۳۸۲). این جنس دارای ۲۱ گونه می باشد که همگی خزان کننده و دارای میوه خوراکی بوده و برخی از این گونه ها از نظر چوب نیز با ارزش می باشند. گردو درختی است زیبا و سایه افکن که به عنوان درخت زینتی به کار می رود. این درخت در مناطق معتدل دنیا رشد و پرورش می یابد. گردو از محصولات مهم خشکباری دنیا به شمار می آید و در بعضی کشورهای صنعتی به عنوان یک درخت روغنی بسیار مهم محسوب می شود. گردوهای موجود به دلیل تکثیر با بذر دارای تنوع ژنتیکی بسیار غنی بوده و صفات با ارزشی در ژنوتیپ ها وجود دارد که پس از شناسایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.  (وحدتی، ۱۳۸۲).

۱-۲- اهمیت اقتصادی گردو در ایران و جهان

گردو یکی از درختان بسیار مهم و ارزنده گروه پهن برگان است که در بسیاری از نقاط جهان در نیمکره شمالی از اروپای جنوبی، مرکزی و شرقی تا قفقاز وشمال و مرکز ایران تا دامنه های هیمالایا و کشور چین وژاپن و همچنین گونه هایی از آن در قاره آمریکای شمال و آمریکای جنوبی به طور طبیعی می روید و کاشته می شود که اکثر حائز اهمیت هستند. (طباطبایی و همکاران، ۱۳۷۷) تنها جنگل طبیعی باقی مانده از این محصول در دنیا هم اکنون در قرقیزستان و در شرایط بسیار خوب موجود است. در ایران کاشت گردو از دره گز و مغان در شمال کشور تا اقلید فارس در جنوب و از ارتفاعات جنوب غربی ارومیه تا کوه تفتان در جنوب شرقی بین طولهای جغرافیایی ۴۵ تا ۶۵ درجه بخوبی می­رویند ولی بهترین بازدهی مربوط به باغهایی است که در ارتفاعات دامنه های البرز، خراسان، آذربایجان و دامنه های زاگرس (به ویژه تفرش، گلپایگان و تویسرکان) قرار دارند.

همچنین اطراف کوه­های لاله زار و جبال بارز منطقه ای است که از مراکز عمده گردو کاری کشور به حساب می آید . اکثر قریب به اتفاق این‌ درختان حاصل کشت بذر بوده و به همین دلیل دارای تفرق و تنوع صفات زیادی هستند (بختیاری و همکاران، ۱۳۸۲).

۱-۳- منشاء و انتشار گردو

کشور ایران سرزمینی است حاصلخیز با اکوسیستمی متنوع و وسیع که قسمتی از رویشگاه‌های وسیع گردو را در دنیا شامل می‌شود که این تنوع اقلیم و اکوسیستم را در سایر نقاط جهان کمتر می‌توان یافت. منشأ طبیعی گردوی ایرانی، مناطق کوهستانی آسیای مرکزی است. گرچه بسیاری از دانشمندان فلات ایران را منشأ اصلی J.regia دانسته ولی تحقیقات مولکولی و ایزوآنزیمی ثابت نموده که مرکز تنوع گونه مذکور، دامنه‌های شمالی رشته کوه تین شان (Tien shan) واقع در استان زین جیانگ در شمال غربی چین می‌باشد (بختیاری و همکاران، ۱۳۸۲).

تاریخچه پرورش گردو به زمان­های بسیار دور و نامعلوم برمی­گردد. برا ساس گزارش او روک (O, Rourke) و بعد از عصر یخبندان از آسیای صغیر به مناطق مختلف دنیا انتشار یافته است. ولی اسبلت بر اساس تصاویر فسیلی عقیده دارد که گردو قبل از پیدایش انسان وجود داشته است. گفته می­شود که گردو در باغ شاه سلیمان پرورش داده می شد. در ایران قدیم گردو در معامله های پایاپای بکار برده می شد که از این طریق به کشورهای مصر، بیزانس، ایتالیا و حتی کشورهای اروپایی ودنیای جدید انتشار یافته است.

از آنجا که گردو در گذشته‌های بسیار دور از فلات ایران به یونان و روم و بعداً به انگلستان برده شد و در سال ۱۷۶۹ میلادی توسط انگلیسی‌ها به امریکا رفته، برخی از باغداران به اشتباه این گونه را گردوی انگلیسی (English Walnut) می‌نامند. برخی از ارقام گردو مربوط به J. regia از مناطق کوهستانی واقع در کارپاتین لهستان منشأ گرفته‌اند که به (گردوی کارپاتی) معروفند. عده‌ای از محققین عقیده دارند که این واریته­ها می‌توانند دمای منفی ۳۵ درجه سانتیگراد را تحمل کرده و زنده بمانند و به عنوان نژادهای مقاوم گردو نسبت به سرما شناخته شده‌اند (بختیاری و همکاران، ۱۳۸۲).

پایه های وحشی گردوی ایرانی (Juglans regia L. ) در منطقه کوههای کارپاتیان در شرق اروپا، سرتاسر ترکیه، عراق، ایران، روسیه جنوبی و افغانستان تا شمال­غربی هیمالیا یافت شده است. بنابراین می­توان گفت منشاء گردو، ایران و مناطق اطراف آن می باشد که سپاه اسکندر در بازگشت خود، آن را به اروپا برده است.

در حدود هیجده گونه از جنس گردو، بومی مناطق شمال و جنوب آمریکا، مرکز چین، منچوری و ژاپن می باشد. رومی ها به علت علاقه زیاد به گردو، آن را پادشاه تمامی خدایان، بلوط ژوپیتر یا به لاتین، جویز- گلانسJovis – glans می­نامیدند که همین ژوگلانس امروزی است و بعداً گردو نام گرفت، حتی اکنون بیشتر باغهای قدیمی امریکایی گردو را به همان نام ایرانی یعنی گردوی پارسی می­شناسند. گردو از ایتالیا به اسپانیا، فرانسه، پرتقال، آلمان و جنوب روسیه و از آنجا به چین و تبت برده شده است.

ریشهء کلمه گردو از گال نات (Gaul nut) گرفته شده است. در زمانهای گذشته نام کشور فرانسه گال بود و گردو نیز گال نات نامیده می شد که بعد این کلمه در انگلیسی به والنات (گردو) تغییر کرد. طبق نظر دیگری، نام گردو از کلمه قدیمی گردوی والش گرفته شده است. در ضمن گردو به نامهای دیگری نیز مثل گردوی ایرانی، گردوی انگلیسی یا گردوی کارپاتی نامیده می شود اما به نظر می­رسد که مناسب­ترین اسم گردوی ایرانی است، زیرا منشاء آن ایران می باشد (راموز و همکاران، ۱۹۸۴).

گردوی انگلیسی یک نام گمراه کننده است زیرا گردو هیچ رابطه ای با انگلستان ندارد. احتمال می رود که این نام به علت انتقال این میوه از کشورهای مدیترانه ای توسط کشتی های انگلیسی به گردو داده شده است بعلاوه تشخیص گردو از گردوی سیاه امریکایی آسان است. وجه تسمیه گردو به نام گردوی انگلیسی به این علت است که زمانی برای اولین بارانگلیسی ها که در ایران برای جستجو و خرید چوب گردو فعالیت داشته اند آن را با خود به انگلستان برده و نام گردوی انگلیسی را روی آن گذاشته اند.

حساس بودن گردو نسبت به سرما مانع گسترش آن از آمریکای شمالی و فرانسه به مناطق شمالی­تر می­شد ولی با وارد کردن رقم گردوی مقاوم به سرما که از کوه­های کارپات لهستان آورده شده بود این مشکل حل شد و گردوی کارپات موجودیت یافت. طبق گزارش اوروک (۱۹۶۹) احتمال دارد گردوی کارپات از نژاد مقاوم به سرمای گردوی ایرانی باشد که محصول بیشتری داشته و در زمستان سرمای ۳۵- درجه سانتیگراد را تحمل می کند. بعلاوه این رقم شامل تمامی گردوهای مقاوم به سرمایی است که در روسیه، چکسلواکی و آلمان پرورش داده می­شود. (جلیلی مرندی و همکاران، ۱۳۸۰)

گونه­های مختلف گردو که در رویشگا ههای وسیعی در دنیا و ایران به طور طبیعی روئیده و کاشته می­شوند، جزء درختان چند منظوره و از نظر اقتصادی بسیار پراهمیت محسوب می­شوند (طباطبایی و همکاران، ۱۳۷۷). تئو فراستوس(۳۷۰ قبل از میلاد مسیح ) در نوشته­های خود به گردو اشاره نموده است. پلینی(۲۳ سال بعد از میلاد مسیح) از ۹ رقم گردو نام برده وعقیده داشته است: چنانچه ارقام گردو را از راه بذر ازدیاد کنند از یکدیگر متفاوت خواهند بود (یعنی به امکان دورگ شدن و ناخالص شدن گردو آگاهی داشته است). قدیمی ترین درخت گردوی ایرانی در ایالت پنسیلوانیای امریکا در مزرعه شخصی به نام جکوب بادر قرار دارد که عمر آن را بالغ بر ۲۳۰ سال تخمین زده اند و محیط تنه آن در ارتفاع ۳۰/۱ متری، ۳/۵ متر اندازه گیری شده است. سایه انداز این درخت متجاوز از ۳۰ مترمربع می باشد و تصور می­رود که به وسیله مهاجرین آلمانی کاشته شده باشد. در زمان شارل مانی کشت گردو به دستور او در تمام اروپا متداول گشت.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.