تحقیق بیماری سل و عارضه های بیماری و روش تشخیص و درمان و پیشگیری آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیماری سل و عارضه های بیماری و روش تشخیص و درمان و پیشگیری آن دارای ۷۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-بیماری سل:    ۵
۱-۲-مایکوباکتریوم ها:    ۶
۱-۲-۱-نامگذاری    ۷
۱-۴-اشکال بیماری سل    ۱۶
۱-۵-عوامل مساعدکننده:    ۱۶
۱-۶-عارضه‌های بیماری    ۱۷
۱-۷-پیدایش بیماری    ۱۷
۱-۸-روشهای تشخیص    ۱۸
۱-۹-درمان    ۱۹
۱-۱۱-پیشگیری    ۲۰
۱_۱۱ _۱_پیشگیری در جامعه    ۲۱
۱-۱۲- اهمیت مبارزه صحیح با سل    ۲۱
۱-۱۵-تعیین هویت مایکوباکتریها    ۲۷
۱_۱۵_۱_تعیین هویت مایکوباکتریها بر اساس خصوصیات فنوتیپیک    ۲۷
۱-۱۶- تکنیک های ژنومی    ۳۸
۱ _۱۶_۱_ تکنیک‌های ژنومی که اساس آنها PCR نمی‌باشد    ۳۸
۱_۱۶_۱_۲_۱_ RFLP به کمک سکانس الحاقی ۶۱۱۰    ۴۲
۱_۱۶_۱_۲_ ۲_RFLP به کمک قطعات ۱۰۸۱    ۴۴
۱_۱۶_۱_۲_۳_ RFLP به کمک قطعات تکراری GC (PGRS)    ۴۴
۱_۱۶_۱_۲_۴ RFLP    ۴۵
۱_۱۶_۱_۲_۵_ استفاده از مخلوط پروب‌ها در RFLP    ۴۵
۲-مروری بر تحقیقات انجام شده    ۵۰
۲-۱- تاریخچه بیماری سل:    ۵۰
۲-۲- وضعیت بیماری سل در جهان:    ۵۱
۲-۳-تاریخچه سل گاوی در ایران    ۵۸
۱    منابع:    ۶۲

 منابع:

سازمان بهداشت جهانی حیواناتOIE”world animal Health status” گزارش سالیانه وضعیت بیماری در کشورها از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ – ایران – بیماریهای  گاو.

رویا ریگانی.(۱۳۸۹).مقایسه الگوی ژنومی دو تکنیک انگشت نگاری ژنومی در مایکوباکتریوم بویس های جدا شده از گاوهای آلوده کشور در سال ۱۳۸۷، مجله میکروب شناسی، شماره ۷ صفحات۲۱-۲۷٫

خاتمی، ح.( ۱۳۷۹).اپیدمیولوژی و کنترل بیماریهای شایع در ایران، نشر اشتیاق، چاپ دوم .

. علوی،م.(۱۳۸۸). تشخیص ملکولی جدایه های گاوی مایکوباکتریوم بویس از جدایه های انسانی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در ایران به روش PCR–FLPو مقایسه با ۵ سویه استاندارد. اپیدمیولوژی سل در اراک، مجله دانشگاه علوم پزشکی سمنان علمی (۴)۱۰ :۲۶۷-۲۶۱٫

شیمی، احمد.(۱۳۷۶). باکتری شناسی دامپزشکی و بیماری­های باکتریایی. صفحات:۳۹۲-۴۲۰ (موسسه نشر جهاد ).

رمضانزاده، رشید.(۱۳۸۵). تعیین ژنوتیپ سویه های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس جدا شده از بیماران مسلول با استفاده از تکنیک اسپولیگوتایپینگ ” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، شماره ۱۱، صفحات ۵۹-۵۰ .

طباطبائی، عبدالمحمد.ح، بیماری های باکتریایی دام. انتشارات دانشگاه تهران .

فرنیا،پریسا.(۱۳۸۷). مطالعه الگوی ژنتیکی گونه های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس به روش انگشت نگاری ژنتیکی.مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران. صفحات ۶۴-۵۹

ولایتی،علی اکبر.(۱۳۶۶). مبانی سل.بخش ح،صفحه ۵۳۵-۴۷۵٫

تاج بخش، حسن.(۱۳۶۶). باکتری شناسی عمومی، انتشارات تهران، صفحه ۶۰-۹۶

جبارزاده، اسماعیل.(۱۳۸۹). شناسایی گونه های مختلف مایکوباکتریوم ها در بیماری سل. مجله پژوهش های بالینی دامپزشکی. صفحات ۱۳-۵

حیدرزاده، مرجان.(۱۳۸۸).انگشت نگاری ژنومی مایکوباکتریوم بویس سویه AN5 توسط تکنیک RFLPفصلنامه علمی پژوهشی – دانش میکروب شناسی – شماره ۴، صفحات ۴۴-۳۹ .

 رفیعی،‌بهنام.(۱۳۹۱).انگشت نگاری ژنومی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس های جدا شده از بیماران سل ریوی استان مرکزی به روش RFLP-PGRS ” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، شماره ۶ ف صفحات ۴۴-۳۵٫

 رفیعی، بهنام.(۱۳۹۲). خصوصیات مولکولی مایکوباکتریوم بوویسجداشدهبا تعدادکپیIS6110به روش RFLPمجله علمی پژوهشی زاهدان .

 مظفری م، فرنیا پ و ورهرام م. بررسی الگوی اسپولیگوتایپینگ سویه های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس جدا شده از استان تهران در سال ۹۰-۸۹٫ مجله نفس (مرکز تحقیقات مایکوباکتریولوژی بیمارستان مسیح دانشوری). صفحه ۳۲-۲۷

میرخلف، حمید.(۱۳۷۳).آدنیت سلی در انسان و رابطه آن با سل گاوی.پایان نامه شماره ۲۲۵۵، جهت دریافت دکترای حرفه ای دامپزشکی.صفحه ۱-۱۴ (دانشگاه تهران).

-۱-بیماری سل:

مرض سل یا توبرکلوز (TB) یکی از بیماریهای مهلک در جهان است که عامل آن مایکوباکتریوم‌ها یا به طور دقیقتر مایکوباکتریومهای سلی است. در بیماری سل معمولا ششها مورد حمله قرار می‌گیرد، این نوع سل را تی بی ریوی نیز گویند ولی از سایر اعضای درگیر در سل می‌توان سیستم عصبی مرکزی، غدد لنفاوی و گردش خون، دستگاه تناسلی وادراری، دستگاه گوارش و معده، استخوان‌ها و مفاصل و پوست رانام برد. سایر مایکوباکتریومها مانند بووی، افریکنم، میکرتی و کانتی نیز باعث بیماری می‌شوند ولی نادر هستند. از انواع نشانه‌های سل می‌توان به سرفه مزمن همراه با خلط سینه اغشته به خون، تب، تعریق شبانگاهی و کاهش وزن اشاره کرد. سل را می‌توان با رادیوگرافی قفسه سینه، تست پوست و خون و بررسی میکروسکوبی وکشت میکروبی خلط و مایعات بدن درازمایشگاه تشخیص داد. درمان سل مشکل است وبه دوره‌های طولانی و استفاده از انتی بیوتیک‌های متفاوت نیاز دارد همچنین باید رفتار وتماس افراد کنترل شود. گونه های مقاوم به آنتی بیوتیک مایکوباکتریوم در سالهای اخیر درمان سل را با مشکل روبه رو کرده است.

پیشگیری از الوده شدن به سل وکنترل تماسهای افراد وهمچنین واکسیناسیون توسط واکسن ب ث ژ بهترین شیوه مبارزه با سل است. باکتری‌های سل می‌توانند توسط عطسه وسرفه ویا تف کردن افراد آلوده به سل در محیط پخش شوند. در حال حاضر حدود یک سوم جمعیت جهان به باکتری‌های سل نوع ضعیف آلوده‌اند وسرعت آلوده شدن افراد درحال حاضر یک نفر در هر ثانیه‌است هرچند بسیاری از این عفونت‌ها به صورت نهانی هستند. حدود یک دهم این عفونت‌ها نهایتا به سل آشکار تبدیل می‌شوند واگر بدون معالجه رها شوند بیش از نیمی از آنها به مرگ منجر می‌شود. عزیزی، فریدون (۱۳۷۹) در سال ۲۰۰۴ حدود ۱۴٫۶ ملیون نفردر جهان از بیماری نوع شدید سل رنج می‌برند وحدود ۸٫۹ ملیون نفردر جهان مستعد نوع شدید سل هستند وحدود۱٫۶ ملیون نفر نیز بر اثر سل مردند. بیشتر این آمار مربوط به کشورهای جهان سوم است اما این آمار حتی در کشورهای پیشرفته نیز رشد داشته دلیل این امر می‌تواند کم کاری در زمینه واکسیناسیون و یا گسترش بیماری ایدز ‌باشد. حدود ۸۰٪ افراد سلی در آسیا و آفریقا هستند ودرآمریکا حدود ۵ تا ۱۰ درصد به آزمایش سل جواب مثبت داده‌اند. در آمریکا۲۵۰۰۰ نفر مستعد سل وجود دارد وحدود ۴۰٪ سل در آمریکا به دلیل مهاجرت افراد آسیایی و آفریقایی رخ می‌دهد.

با شروع عملیات ریشه کنی سل گاوی در ایران از سال ۱۳۳۷ به تدریج موارد سل گاوی کاهش یافته به طوریکه با استفاده از تست توبرکولین و کشتار گاوهای آلوده، آلودگی سل گاوی در کشور ازحدود ۵% در سال۱۳۵۱ به ۱۲/۰ در صد در سال ۱۳۸۳ رسید. بدین ترتیب با کنترل بهداشتی دامداری‌ها و کشتارگاه‌ها موارد سل گاوی کاهش یافت و با پاستوریزاسیون و جوشاندن شیر، بیماری ناشی از سل گاوی در انسان به تدریج رو به نقصان گذاشت.

۱-۲-مایکوباکتریوم ها:

مایکوباکتریومها، ارگانیسم های میله ای شکل، نازک وبدون تحرک متعلق به خانواده مایکوباکتریاسهورده اکتینومیستالها وکلاس اکتینومیسه میباشند. موًید و همکاران[۱] (۲۰۱۲) نام مایکوباکتریوم به معنی باکتری قارچی است که به خصوصیت قارچ مانند باسیل سل اشاره دارد. لمیشنکو و همکاران[۲](۲۰۰۸) در حال حاضر تا ژانویه سال ۲۰۱۰ تعداد ۱۵۸ گونه مختلف در جنس مایکوباکتریوم شناسایی شده است. آسیمو و مد[۳](۲۰۰۸) این گونه ها طیف وسیعی ازعفونتهای موضعی تا بیماریهای منتشر را در انسان و حیوانات ایجاد میکنند. اگرچه بعضی از گونه ها فقط درانسان عفونت ایجاد می کنند ولی سایرگونه ها ازحیوانات گوناگونی جدا شده است. همچنین گونه های زیادی درآب وخاک یافت میشوند. از بسیاری جهات، مایکوباکتریومها را براساس تفاوتهای بنیادی دراپیدمیولوژی وبیماری، به دوگروه اصلی زیرتقسیم می شوند.:

۱کمپلکس مایکوباکتریوم توبرکلوزیس شامل (مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، مایکوباکتریوم آفریکانوم، مایکوباکتریوم بویس BCG، مایکوباکتریوم بویس، مایکوباکتریوم پینیپدی، مایکوباکتریوم کاپره، مایکوباکتریوم میکروتی، مایکوباکتریوم کانتی) که کند رشد وکلنی آنها فاقد پیگمان می باشند.

۲- مایکوباکتریومهای غیرتوبرکلوزیس(NTM)

۱-۲-۱-نامگذاری

جنس مایکوباکتریوم یکی ازقدیمیترین جنسهایی است که مورد تعریف قرارگرفته است. نام ژنریک مایکوباکتریوم برای اولین بار به گروهی از ارگانیسم ها که برروی محیط های مایع به صورت لایه ای نازک شبیه کپک  میروئیدند، اطلاق میگردید. لمیشنکو و همکاران (۲۰۰۸) درشروع قرن اخیرخصوصیاتی را که برای مایکوباکتریهاتعریف میکردند شامل نداشتن حرکت، مورفولوژی باسیلی شکل کمی خمیده ومیله ای شکل وخصوصیت مقاومت به اسید و الکل متعاقب رنگ آمیزی با فوشین فنی که (رنگ آمیزی ذیل نلسون) بود. راستوجی و همکاران[۴] (۲۰۰۱) در راسته اکتینومایستالز، مایکوباکتریوم متعلق به جنس مایکوباکتریوم بوده که تنها جنس خانواده مایکوباکتریاسه میباشد. مایکوباکتریاها، به عنوان اکتینومیستهای هوازی، مقاوم دربرابراسید والکل، میله ای شکل وگاهاً با توانائی ایجاد شاخه بدون ایجاد هیفه هوائی، تعریف میشوند. این باکتریها غیرمتحرک وبدون هاگ بوده و دردیواره سلولی دارای آرابینوز، گالاکتوز و مزودی آمینو پیمیلیک می باشند و نسبت درصد بازهای گوانین و سیتوزین، دراسید هسته ای شان(DNA) درحدود ۶۲ تا ۷۰ مول درصد می باشد(بجزمایکوباکتریوم لپره که درصد بازهای GC آن ۵۸ %است). مایکولیک اسیدشان دارای وزن مولکولی بالا(۶۰تا۹۰کربن) بدون ترکیبات با بیش از دو پیوند دوگانه غیراشباع می باشد(گوترزو همکاران[۵]، ۱۹۹۵).

از قدیم این ارگانیسم ها را فاقد کپسول قلمداد میکردند لیکن درحال حاضر مایکوباکتریها را همراه با ساختمان کپسولی شکلی می شناسند(۹۶). این ارگانیسم ها را به طور اولیه به عنوان هوازی های اجباری قلمداد مینمودند، ولی برخی از گونه ها وسویه ها، میکروائروفیلیک بوده و به صورت نوارباریکی در زیر سطح محیط های نیمه جامد رشد می نمایند. اکتینومیست ها از نقطه نظر خصوصیات اکولوژیکی ومورفولوژیکی شامل میکروارگانیسم های متفاوتی می باشند. دور و همکاران[۶] (۲۰۰۰) تمامی مایکوباکتریها و میکروارگانیسم های وابسته مثل اعضای (کورینه باکتریوم، مایکوباکتریوم ونوکاردیا و گروهی که شامل جنس های رودوکوکوس، گوردونه و تسوکامورلا می باشد) براساس توانائی تولید مایکولیک اسید دارای وزن مولکولی بالای اسید چربβ هیدروکسی با زنجیره بلند جانبیα متمایز می شوند. دور و همکاران (۲۰۰۰) اعضای گروه کورینه باکتریوم، مایکوباکتریوم و نوکاردیا[CMN]  تنها میکرارگانیسم هایی هستند که قادر به سنتز مایکولیک اسیدمی باشند. دور و همکاران (۲۰۰۰)

۱-۲-۲-طبقه بندی مایکوباکتریوم ها:

در گذشته نامگذاری عفونتهای مایکوباکتریایی، بدون در نظر گرفتن نوع ارگانیسم به مایکوباکتریهای سلی و مایکوباکتریهای غیرسلی(همچنین عبارت مایکوباکتری های آتیپیک یا مایکوباکتری های مجزا از گروه مایکوباکتریوم توبرکلوزیس کمپلکس) محدود می‌شد. اولین تقسیم‌بندی شامل مایکوباکتریوم توبرکلوزیس عامل سل انسانی، مایکوباکتریوم بویس مسئول سل گاوی، مایکوباکتریوم آفریکانوم[۱] مسبب سل انسان و اساسا محدود به آفریقا، مایکوباکتریوم میکروتی[۲] پاتوژن جوندگان کوچک و سویه واکسینال مایکوباکتریوم ب.ث.ژ. بود. با ظهور تکنولوژی تعیین توالی اسیدهای نوکلئیک و ژنوتایپینگ این امکان به وجود آمده است که ارتباط بهتری در توصیف مجدد ژنوتایپینگ وفنوتایپینگ موجود، فراهم شود. این موضوع در تشخیص گونه های جدید هم موثر بوده است. نامگذاری باکتریها به وسیله کد بین المللی صورت گرفته ونام صحیح مربوط به طبقه باکتری بر اساس درج باکتری در منابع معتبر علمی که دارای نشر طولانی و اعتبار قانونی در مجامع علمی هستند صورت میگیرد. از اوایل ژانویه۱۹۸۰ نام باکتری های قبلی بر اساس لیست تائید شده نامگذاری باکتری انجام گرفت وهر باکتری که نام آن در لیست موجود نبود در نامگذاری قرار نمی گرفت. براساس علائم کلینیکی مهم، مایکوباکتریوم ها به۳ گروه اصلی طبقه بندی میشوند:

شدیداً پاتوژن، ازجمله پاتوژنهای انسانی شامل مایکوباکتریوم توبرکلوزیس و مایکوباکتریوم لپره و پاتوژنهای حیوانی شامل مایکوباکتریوم بویس، که قادرند به بافت های طبیعی حمله و بیماری فعال و پیشرونده ایجاد کنند.

پاتوژنهای فرصت طلب یا) پاتوژنهای بالقوه ( شامل مایکوباکتریوم سیمیه[۳]،مایکوباکتریوم آویوم[۴] ومایکوباکتریوم گزنوپی که به طور طبیعی و آزادانه در محیط زندگی می کنند و بصورت فرصت طلب باعث بیماری در انسان و حیوانات می شوند.

ندرتاً پاتوژن شامل ساپروفیت هایی مانند مایکوباکتریوم فله ای[۵]و مایکوباکتریوم اسم گماتیس[۶]در میان مایکوباکتریوم ها عبارت[۷] (MAIS)قبلا به گروهی از مایکوباکتریوم های کند رشد که شامل کمپلکس مایکوباکتریوم آویوم، مایکوباکتریوم اینتراسلولار[۸]، مایکوباکتریوم اسکوروفولاسئوم[۹]می باشد، اطلاق می شد که از نظر خصوصیات ظاهری به هم شبیه و در برخی مواقع تفریق آنها از یکدیگر مشکل بود. راستوجی (۱۹۹۲) امروزه واژه MAIS کاربرد چندانی ندارد به طوری که با استفاده از تکنیک هائی مانند هیبریدیزاسیون اسید هسته ای[۱۰]، آنالیز آنتی ژنی وتوانایی ارگانیسم در هیدرولیز اوره، مایکوباکتریوم اسکوروفولاسئوم به راحتی از مایکوباکتریوم آویوم و مایکوباکتریوم اینتراسلولار قابل تفکیک است. واژه دیگری که بسیار کاربرد دارد، کمپلکس مایکوباکتریوم آویوم(MAC) است که در برگیرنده دوگونه مایکوباکتریوم آویوم و مایکوباکتریوم اینتراسلولار می باشد که قبلا از سه تحت گونه مجزا به نامهای مایکوباکتریوم آویوم تحت گونه آویوم، مایکوباکتریوم آویوم تحت گونه پاراتوبرکلوزیس و مایکوباکتریوم آویوم تحت گونه سیلواتیکم تشکیل می شد( آرونی تانگ وان و همکاران[۱۱]، ۲۰۱۰).

در بین گروه مایکوباکتریوم آویوم، مایکوباکتریوم پاراتوبرکلوزیس به جهت نیاز به مایکوباکتین در محیط کشت از بقیه به راحتی قابل تفریق است (میانگین تقسیم آن  ۴۸ساعت و مدت زمان رشد حدود  ۱۶هفته). همچنین گاهی اوقات مایکوباکتریوم ها را به دو گروه می شناسند، یک گروه به نام کمپلکس مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، مایکوباکتریوم آفریکانوم، مایکوباکتریوم بویس، مایکوباکتریوم بویس  BCG، مایکوباکتریوم میکروتی وگونه های که جدیداً شرح داده شده بنام مایکوباکتریوم کانتی، مایکوباکتریوم پینیپدی)می باشد وگروه دیگر مایکوباکتریهای غیراز کمپلکس مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (MOTT)[12]بوده و عبارت مایکوباکتریهای “غیرسلی” یا “آتیپیک” مترادف با MOTTاست (ام سی لرنون و همکاران، ۲۰۱۰).

معمولا ًونه الزاماً مایکوباکتریوم های فرصت طلب، پاتوژنهائی کند رشد با میانگین تقسیم۱۲-۲۴ساعت بوده ومیانگین لازم برای رشد آنها در محیط کشت اختصاصی حدود ۱۵تا۲۸ روزاست. البته این در مورد مایکوباکتریوم لپره[۱۳]استثنا میباشد زیرا این باکتری توانائی رشد بر روی محیط مصنوعی را نداشته و تکثیر آن درحیوانات آزمایشگاهی بین ۷ تا ۱۴روزبطول می انجامد. سازمان بهداشت حیوانات[۱۴] (۲۰۰۹) درمقابل بسیاری ازپاتوژن های نادر یا گونه های دیگر مایکوباکتریوم های ساپروفیت هم وجود دارند که دارای رشد سریعی بوده و متوسط تقسیم آنها بین ۲ تا ۶ ساعت متغیراست و زمان لازم برای رشد روی محیط کشت، درمورد باکتری های اخیر ۱تا ۷ روزاست. (سازمان بهداشت حیوانات ۲۰۰۹)

۱_۲_۳_مورفولوژی و خصوصیات میکروسکوپی:

مایکوباکتریوم ها ارگانیسم های میله ای شکل باریک، کمی خمیده یا مستقیم به طول ۱۰-۲ میکرون و عرض ۴/۰_۲/۰ میکرون هستند که با ظاهری دانه دانه به رنگ قرمز درخشان در زمینه آبی دیده می شوند. مطالعه با میکروسکوپ الکترونی نشان می دهد که مایکوباکتریوم ها پروکاریوت هستند و مواد هسته، از جمله DNA، به وسیله غشا از سیتوپلاسم جدا نیستند. شکل آنها به وسیله یک دیواره ضخیم و محکم شامل دو لایه حاجب – الکترون که به وسیله لایه کم تراکم دیگری از یکدیگر جدا شده اند حفظ می شود و حذف دیواره سلولی به کمک مواد شیمیایی، شکل میله ای آنها را به صورت ساختمان کروی یا اسفروپلاست تغییر می دهد (علوی، ۱۳۸۸).

ضخامت دیواره سلولی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ آنگستروم است. زیر دیواره سلولی، غشای سیتوپلاسمی وجود دارد که شامل دو لایه به قطر ۳۰ آنگستروم است و یک لایه کم تراکم به قطر ۳ آنگستروم و در وسط آنها قرار دارد. در سلول در حال تقسیم این دیواره سیتوپلاسمی به طرف داخل پیشرفت می کند تا تقسیم سلولی کامل شود. مطالعات مختلف در مراحل متفاوت رشد مایکوباکتریوم ها ، وجود ذرات کوچکی به اندازه تقریبی ۱۲۰×۸۰ آنگستروم را در سیتوپلاسم نشان می دهد که ریبوزوم نامیده می شوند و تعداد آنها از ابتدای مرحله لگاریتمی رشد تا مراحل آخر لگاریتمی افزایش می یابد. این ذرات با رشته هایی به قطر حدود ۷ آنگستروم به یکدیگر متصل می شوند و پلی ریبوزوم را تشکیل می دهند.

هسته مایکوباکتریوم ها شامل رشته هایی است که احتمالا یک مولکول DNA مارپیچی درازبه طول ۳۰ آنگستروم می باشد. به نظر میرسد که مایکوباکتری ها، ارگانیسم های یک هسته ای هستند. بررسی های بیوشیمایی نشان می دهد که DNA مایکوباکتریوم ها یک مولکول دو رشته ای حاوی مقادیر زیاد گوانین و سیتوزین است و وزن مولکولی آن در حدود ۱۰۹× ۶/۴-۵/۲  دالتون بر آورد شده است (پالومین، ۲۰۰۷; سزاوار[۱]، ۲۰۰۸).

۱-۲-۴-خصوصیات رشد مایکوباکتریها

برخلاف سایر باکتریهای بیماریزا که بیهوازی یا هوازی اختیاری هستند، باسیل سل هوازی اجباری است و میتواند در محیطهای کشت مصنوعی ساده حاوی گلیسرین به عنوان منبع کربن و املاح آمونیوم به عنوان منبع ازت رشد کند. آسپاراژین یا مخلوطی از اسیدهای آمینه معمولا به محیط کشت افزوده میگردند تا شروع رشد را تسهیل و سرعت آنرا بهبود بخشند. اگرچه مایکوباکتریوم ها به اثر مهارکننده مواد چربی در محیط کشت خیلی حساسند ولی مقادیر اندک اسیدهای چرب با زنجیر طویل موجب تحریک آنها میشوند.pH  مناسب رشد مایکوباکتریوم توبرکلوزیس حدود۶ تا ۸ وpH  متوسط آن۵/۶-۶است. اختصاصات رشد برحسب سویه باسیل، محیط رشد و غیره متفاوت است. رشد باسیل سل در محیط های کشت جامد، مثل محیط تخم مرغ، انبوه وفراوان است و پرگنه ها برجسته، زبر با ظاهری گل کلمی یا مخروطی نامنظم، خشک وشکننده می باشد (تصویر۱-۴). سرعت رشد باسیل سل چه در محیط کشت و چه دربدن حیوانات کند است ولی بعضی از مایکوباکتریوم های ساپروفیت رشد سریعتری دارند وبه طور کلی سرعت رشد مایکوباکتریوم­ها خیلی آهسته تراز سایرباکتریها است(کول[۲]، ۲۰۰۲).

[۱]  Sezavar

[۲]  Cole

[۱]M. africanum

[۲]M. microti

[۳]M. simiae

[۴]M. avium

[۵]M. phlei

[۶]M. smegmatis

[۷]M. avium- M.intracellular- M.scrofulaceum (MAIS)

[۸]M.intracellular

[۹]M.scrpfulaceum

[۱۰]DNA-hybridisition

[۱۱]  Arunee Thong-On et al

[۱۲]Mycobacteriaother than the M. tuberculosis complex

[۱۳]M.lepra

[۱۴] OIE

[۱] Muayad  et al

[۲] Limeschenko et al

[۳] Asiimwe, Med

[۴]Rastogi et al

۱ Gutierrez et al

[۶] Durr et al

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بیماری سل و درمان آن و فیزیولوژی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس و مقاومت دارویی آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.