تحقیق بیماری لکه موجی سیب زمینی و تجزیه و تحلیل تغییرات زمانی پیشرفت بیماری و مدل سازی و ارزیابی خسارت بیماری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیماری لکه موجی سیب زمینی و تجزیه و تحلیل تغییرات زمانی پیشرفت بیماری و مدل سازی و ارزیابی خسارت بیماری دارای ۴۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۴
۲-۱-سیب زمینی    ۵
۲ -۱-۱-اهمیت غذایی:    ۷
۲-۱-۲-عملکرد سیب زمینی در جهان و ایران:    ۷
۲-۲-لکه موجی سیب زمینی Alternaria solani(Ell. & G.Martin) Sor.    ۸
۲-۲-۱-سیکل زندگی:    ۸
۲-۲-۲- پراکنش جغرافیایی    ۸
۲-۲-۳-علائم بیماری    ۱۳
۲-۲-۴- اتیولوژی    ۱۴
۲-۲-۵- اهمیت و خسارت بیماری:    ۱۵
۲-۲-۶-کنترل:    ۱۶
۲-۳-منحنی پیشرفت زمانی و پردازش مدل ها    ۲۰
۲-۴-تجزیه و تحلیل تغییرات زمانی پیشرفت بیماری    ۲۲
۲-۴-۱-تجزیه و تحلیل تغییرات زمانی بیماری    ۲۲
۲-۴-۱-۱-مدل تک مولکولی    ۲۴
۲-۴-۱-۲- مدل نمایی    ۲۵
۲-۴-۱-۳-مدل لُجستیک:    ۲۶
۲-۴-۱-۴-مدل گومپرتز:    ۲۷
۲-۴-۱-۵- روابط بین میزان وقوع و شدت بیماری    ۲۹
۲-۴-۲- مدل سازی روابط میزان وقوع و شدت بیماری    ۳۱
۲-۵- مدل سازی و ارزیابی خسارت بیماری    ۳۲
۲-۵-۱- مدل های تک نقطه ای    ۳۳
۲-۵-۲- مدل های چندنقطه ای یا رگرسیونی چندگانه    ۳۵
۲-۵-۳- مدل های انتگرالی یا سطح زیر منحنی    ۳۶
۲-۶- بررسی احتمال وقوع اپیدمی بر اساس عوامل زراعی و اقلیمی    ۳۷
منابع:    ۴۲

منابع:

– رفیع زاده، ش.نصر اصفهانی، م.انصاری پور، ب.مرتضوی بک، ا.صالحی، ح. بررسی تراکنش رقم، نوع آبیاری و نحوه ی کشت د رشدت بیماری لکه موجی سیب زمینی. نوزدهمین کنگره گیاه پزشکی ایران. صفحه ۹۳۷٫

– بی نام، ع. ۱۳۸۹٫ آمارنامه کشاورزی محصولات زراعی سال ۸۷-۸۸٫ وزارت کشاورزی، معاونت برنامه ریزی و اقتصادی، دفتر آمار و فناوری اطلاعات. جلد اول.

– زرگری، ع. ۱۳۷۵٫ گیاهان دارویی. انتشارات دانشگاه تهران. جلد سوم. ص: ۶۱۳-۶۱۶٫

– نادری پور، س. نصراصفهانی، م. انصاری پور،م. بررسی اثر بازدارندگی چند ثارچ کش در رشد و نمو دو    گونه ی A.alternata‌ و A.solani‌ .نوزدهمین کنگره گیاه پزپکی ایران صفحه ۹۲۳٫

– یوسفی،ا.حاجیان شهری، م. فلاحتی رستگار، م. نحوه زمستان گذرانی و بیماری زایی Alternaria alternate در استا ن خراسان رضوی. اولین کنگره علوم و فناوری های نوین کشاورزی ۱۹ الی ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۰٫ صفحه۲۱٫

– ایزد پناه، ک ا.اشکان،س م. بنی هاشمی،ض ا. بیماری شناسی گیاهی۱،۱۳۸۹٫ (جرج ان. اگریوس) نشر آییش. چاپ اول.صفحه ۳۱۸-۳۰۶

– ایزد پناه، ک ا. اشکان،س م. بنی هاشمی،ض ا. بیماری شناسی گیاهی۲،۱۳۸۹٫ (جرج ان. اگریوس) نشر آییش. چاپ اول.صفحه ۵۰۹-۵۰۱

-Eccuredo, O., Seido, M.C and Fernandez, G.M.2010. Effect of  meteorological factors on the solani spores on a potato crope.55; 243-245

-Hill,T.L and  Strathon, G.W., 2008. Interactive effects of the fungicide chlorothalonil and the solani. 47; 97-103.

Weber, B and Jansky, S.H. 2011. Resistance to Alternaria Solanium tuberosum Haploid and Solaniumraphanifolium. 70; 203-212.

-Morrison, I.M., Cochrane,M.P., Copper, A.M and Dale, M.F.B. 2000. Potato starches; Variation in composition and properties between three genitype grown at two sites and in two different years of the Science of food and Agriculture. 81; 19-328.

 مقدمه:

سیب زمینی یکی از تولیدات مهم کشاورزی در سراسر جهان بوده و به علت دارا بودن مواد مختلف انرژی زای قندی، پروتئینی و ویتامین ها جزء یکی از محصولات استراتژیک و هم ردیف گندم، جو و برنج محسوب      می شود. طبق آمار منتشر شده از سوی اداره کل آمار و اطلاعات کشور در سال ۱۳۸۹ سیب زمینی در سطحی معادل ۱۴۴ هزار هکتار از اراضی آبی کشور کشت شده است، متوسط عملکرد هکتاری آن ۲۱ تن بوده و محصول سالانه آن بالغ بر سه میلیون تن می باشد( بهداد،۱۳۸۱).

سیب زمینی یکی از محصولات مهم کشاورزی در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما می باشد و بیماری لکه موجی و لکه قهوه ای آلترناریایی سیب زمینی جزء بیماری هایی هستند که با تولید انواع توکسین ها باعث خشکیدگی بوته های سیب زمینی و کاهش محصول آن می گردد.

این بیماری از بیماری های قدیمی شناخته شده در سیب زمینی است. تاریخچه شروع این بیماری در ایران کاملاً مشخص نیست  و اطلاعاتی در مورد چگونگی ورود این بیماری همراه با گیاه سیب زمینی به ایران در دسترس نمی باشد.

اولین گزارش مکتوب مشاهده این بیماری به سال ۱۳۵۶ بر می-گردد که شیوع این بیماری از مناطق اهواز،گزارش شده است(Ershad 2009).

طبق آمار سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۰، جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت. در این بین یکی از مشکلاتی که بروز خواهد نمود سوء تغذیه بخصوص در کشورهای درحال توسعه است (کوچکی و بنایان اول،۱۳۷۳؛ بنایی و همکاران،۱۳۷۴).

 ۲-۱-سیب زمینی

سیب زمینی با نام علمی Solanum tuberosum از خانواده سیب زمینیSolanaceae با نام انگلیسی Potato، گیاهی علفی، پایا، دارای غده های زیر زمینی مملو از ذخایر نشاسته ای می باشد. بر روی این غده ها که در واقع ساقه های زیر زمینی گیاه به حساب می آیند جوانه هایی به وجود می آید که از نمو آنها ساقه های عمود نتیجه می گیرد. در ناحیه زیر زمینی ساقه های اخیر نیز برگ های فلس مانندی ظاهر می شوند که از کناره آنها انشعابات افقی خارج می شوند. این انشهابات سریعا تورم حاصل کرده و غده هایی به ابعاد متفاوت به وجود می آورندکه مملو از اندوخته های نشاسته ای می باشند و به مصرف تغذیه می رسند.(حیدرنیا،۱۳۶۵).سیب زمینی گیاه بومی ارتفاعات کوه های آند در آمریکای شمالی می باشد(Horton,1987).بررسی مناطق باستانی نشان   می دهد که سیب زمینی حداقل از ۸۰۰۰ سال پیش مورد کشت و کار قرار می گرفته است.از ۲۰۰۰ گونه شناخته شده Solanum، بین ۱۸۰-۱۶۰ گونه ی آن گیاهانی با قابلیت تولید غده های زیر زمینی می باشند. هشت گونه از این جنس با عنوان منابع غذایی پرورش داده می شوند اما تنها گونه ی S.tuberosum  به صورت گسترده و در سطح جهانی مورد کشت و تولید قرار گرفته است. گونه های اهلی شده جنس مذکور محصول اصلی بومیان پرو از زمان کشف این سرزمین توسط کاشفین اسپانیایی در اواسط دهه ی ۱۵۰۰ بوده است. در حدود سال ۱۵۷۰ به اروپا معرفی شد. سپس در انگلیس کشف گردید و تکثیر آن با غده توسط ایرلندی ها صورت گرفت و به همین دلیل سیب زمینی یک وا‍ژه ایرلندی است(روشندل و همکاران،۱۳۸۵). هنوز نمونه های وحشی آن در شمال شیلی و آرژانتین وجود دارند.

در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط سرجان ملکم انگلیسی برای اولین بار وارد ایران و احتمالاً برای اولین بار در پشند، دماوند و منطقه فریدون کنار اصفهان کشت شد(حیدرنیا،۱۳۶۵). نام انگلیسی آن potato‌، نام فرانسوی آن Pomme de Terre ، نام آلمانی آن Kartofel (طباطبایی،۱۳۶۵) و در زبان ترکی به آن Patates‌ می گویند (Davis,1978)‌ . بعد از غلات منبع اصلی کربوهیدرات را تشکیل می دهد. از مصارف دیگر تولید نشاسته، دکستروز و استفاده در صنایع تولید الکل از طریق تخمیر می باشد(Morrison, et al., 2000).

نشاسته سیب زمینی میزان بالایی فسفر داشته و ژل های حاصل از آن غلضت بالایی دارند(Narpinder, et al., 2000). سطح زیر کشت آن در سال ۸۸-۸۷ حدود ۱۵۴ هزار هکتار که شامل ۹۸٫۱۷ درصد آبی و بقیه به صورت دیم بود. همدان ۱۶٫۶۳ درصد از سطح اراضی زیر کشت سیب زمینی را در ایران با تولید بیشترین میزان تولید داراست.

استان های اردبیل، اصفهان، کردستان، زنجان و آذربایجان شرقی به ترتیب با ۱۳٫۶۸و۱۱٫۴۲و۷٫۷۰ و۷٫۱۰و۵٫۸۷ درصد تولید دارای مقام های دوم تا ششم می باشند. میزان تولید در ایران ۴٫۱۱ میلیون تن است که ۹۹٫۳۲ درصد آن آبی است. عملکرد سیب زمینی آبی در کشور ۲۶۹۸۶٫۹۵ کیلوگرم و دیم ۹۸۷۲٫۳۰ کیلوگرم در هکتار بوده است(بی نام، ۱۳۸۹).

ساقه های هوایی سیب زمینی دارای برگ های مرکب از ۷-۱۲ برگچه است. در فواصل این برگچه ها نیز برگچه های کوچکتری جای دارند که به آن ظاهر مشخص می دهد به طوری که وجود آنها سبب می شود که به سهولت این گیاه از گونه های دیگر Solanium تشخیص داده شود.گلهای آن به تفاوت به رنگ های بنفش روشن، سوسنی یا سفیدو مجتمع به صورت خوشه فشرده با ظاهر چتر مانند دیده می شوند.

در نژاد های زایا، میوه محتوی معادل ۳۰۰ دانه است. غده دارای ۷۵ درصد آب، ۲۲ درصد هیدرات کربن، مانند آمیدون، گلوکز، ساکارز، صمغ، ۱٫۹۹ درصد مواد ازته مانند آلبومین، آسپاراژین، لیسیتین، پروتیوز، توبرین، ۰٫۱۵ درصد مواد چرب مانند پالمیتین، میریستین، سولانو استیارین و همچنین اسید سولانیک است.

۱٫۰۹ درصد از املاح معدنی مختلف، اسید های آلی، فرمان ها، ویتامین های مختلف B وB شش (۰٫۲ میلی گرم در هر صد گرم)، اسید پانتوتانیک۰٫۳ تا۰٫۶۳ میلی گرم، اسید فولیک می باشد. جوانه تازه سیب زمینی دارای حدود ۰٫۰۴ درصد سولانین است.

اعضای سبز آن به علت دارا بودن سولانین، اثر مخدر و آرام کننده دارد و در رفع درد های عضلانی و رماتیسمی، نزله های ششی مزمن، سرفه های خشک، اسهال های همراه با حالات تحریکی می تواند موثر باشد ولی به علت سمی بودن در مصارف داخلی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بیماری لکه موجی و علائم و چرخه بیماری و راه کارهای مدیریت و کنترل لکه موجی سیب زمینی
  • تحقیق روغن کانولا و هیدروکلوئیدها و تأثیر هیدروکلوئید بر کیفیت فرآورده های سرخ شده سیب زمینی
  • تحقیق سیب زمینی و ترکیب شیمیایی غده سیب‌زمینی و ساختار و تکنولوژی تولید نشاسته سیب‌زمینی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.