تحقیق بیماری لکه موجی و علائم و چرخه بیماری و راه کارهای مدیریت و کنترل لکه موجی سیب زمینی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیماری لکه موجی و علائم و چرخه بیماری و راه کارهای مدیریت و کنترل لکه موجی سیب زمینی دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱ مدیریت بیماری ناشی از گونه های Alternaria spp. :    ۵
۲-۲ عامل بیماری    ۵
۲-۳ علائم بیماری لکه موجی:    ۶
۲-۴ چرخه بیماری و زیست شناسی    ۷
۲-۵ تاریخچه بیماری لکه موجی    ۹
۲-۷ راه کارهای مدیریت لکه موجی    ۱۰
۲-۷-۱تدابیر مدیریت قبل از کشت    ۱۱
۲-۷-۱-۱انتخاب رقم    ۱۱
۲-۷-۱-۲ انتخاب مزرعه    ۱۱
۲-۷-۱-۳ از بین بردن ماده تلقیح زمستان گذران    ۱۱
۲-۷-۲ مدیریت در طول رشد گیاه    ۱۱
۲-۷-۲-۱ کنترل آفات و بیماریها:    ۱۱
۲-۷-۲-۲ کود دهی    ۱۲
۲-۷-۲-۳ آبیاری    ۱۲
۲-۷-۲-۴ برنامه پیش آگاهی بیماری    ۱۲
۲-۸ کنترل لکه موجی سیب زمینی    ۱۳
منابع    ۲۹

منابع

روشندل. س.، طاهری. ع.، بابایی. ق. و مرشدی. ع. ۱۳۸۸٫ مدیریت سلامت سیب زمینی. ۴۵۰ صفحه.

کاظمی، م.، حسن آبادی، ح. و توکلی، ح.۱۳۹۰٫ مدیریت تولید سیب زمینی: انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی.

شریفی، ر.، طبایی، ع. و میرزا، ح. ۱۳۸۵٫ ارزیابی اثر دوازده قارچکش در کنترل بیماری لکه موجی سیب زمینی در شرایط آزمایشگاهی. خلاصه مقالات هفدهمین کنگره‌ی گیاهپزشکی ایران. صفحه ۱۶۲٫

جعفری، م.، احمدیان، ا.، ولی زاده، م.، میر کزهی، م.، و تقی نسب، م. ۱۳۸۶٫ بررسی تاثیر اسانس و عصاره های بر علیه عوامل بیماری‌ زای قارچی سیب زمینی. خلاصه مقالات هجدهمین کنگره‌ی گیاهپزشکی ایران،صفحه ۳۱۶٫

شهبازی، ح.، امینیان، ح.، صاحبانی، ن. و لک، م. ۱۳۹۰٫ ارزیابی مقاومت ارقام سیب زمینی نسبت به جدایه‌های

قارچ عامل لکه موجی(Alternaria solani ) و بررسی محتوای فنل کل در ارقام مقاوم و حساس. مجله به نژادی نهال و بذر، ۱-۲۷٫

جعفرپور، ب. ۱۳۷۰٫ بیماریهای سیب زمینی ایران. ترجمه انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۲۸۳ صفحه.

ایزد پناه، ک.، اشکان، م.، بنی‌هاشمی، ض.، رحیمیان، ح. و میناسیان، و. ۱۳۸۹٫ بیماری‌شناسی گیاهی. ترجمه ناشر  آییژ.۶۷۸ صفحه

رجبی، ا. ۱۳۷۹٫ بیماریهای سیب‌زمینی. ترجمه انتشارات دانشگاهی. ۴۳۵ صفحه.

کمالی، ح. ۱۳۹۱٫ بررسی اثر بازدارندگی و ژنتیکی چند قارچکش روی Alternata alternata عامل بیماری لکه  موجی سیب زمینی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی. دانشگاه آزاد اسلامی دامغان.

Datar,V.V.and Mayee, C. D. 1972. Conidial dispersal of Alternaria solani in tomato. Indian Phytopathology, 35: 68-70.

Basu, P.K. 1974. Measuring early blight, its progress and influence on fruit losses in nine

tomato cultivars. Canadian Plant Disease Survey, 54: 45-51.

Ellis, M.B. 1971. Dematiaceous Hyphomycetes, England, 608 pp.

Jones, J. B., Jones, J. P., Stall, R. E., and Zitter, T. A. 1993. Compendium of Tomato

Diseases APS Press, St. Paul, Minnesota, USA.

Sherf, A. F. and MacNab, A. A. 1986. Vegetable Diseases and Their Control. John

Wiley and Sons, New York, USA.

 مقدمه

سیب زمینی گیاهی است با ارزش غذایی بالا که از نظر تولید و مصرف در جهان پس ازگندم، ذرت، برنج و جو مقام پنجم را دارد و در ایران پس از گندم مقام دوم را بخود اختصاص داده است. سیب زمینی به علت قدرت تولید بالا و سازگاری با دامنه بسیار وسیعی از اقلیم ها و به عنوان یک منبع غذایی، تولید آن رو به افزایش است. میزان تولید سیب زمینی در کشور ۷۱/۴ میلیون تن گزارش شده است. این محصول از جایگاه ویژه‌ای در کشورمان برخوردار است بطوریکه، از میان ۱۴۰ کشور که هر ساله این محصول را تولید می‌کنند، ایران رتبه سیزدهم جهانی را دارا است (شهبازی و همکاران، ۱۳۹۰).

سازمان خواروبار جهانی، سیب‌زمینی را به‌عنوان یک محصول کشاورزی اشتغال‌زا و تامین‌کننده امنیت غذایی در دنیا معرفی می‌کند. بنا بر اظهارات مقامات ارشد فائو اهمیت سیب‌زمینی در امنیت غذایی صدها میلیون نفر از مردم دنیا و به‌ویژه ساکنان کشورهای در حال توسعه که سرانه مصرف سالیانه آنها بیش از ۲۰ کیلوگرم است، نادیده گرفته شده و به این خاطر سازمان خواروبار جهانی، برای تاکید بر اهمیت این محصول و احیای آن سال ۲۰۰۸ میلادی را سال بین‌المللی سیب‌زمینی اعلام کرد. گفتنی است، طبق آمار و ارقام سازمان خواروبار جهانی بیشترین تولید سیب‌زمینی در سال ۲۰۰۵ میلادی به ترتیب به چین، روسیه و هند اختصاص داشته و ایران در این رتبه‌بندی، مقام سیزدهم را بین کشورهای دنیا دارد. سازگاری این گیاه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف به گونه‌ای است که هم اکنون در بیش از ۱۴۰ کشور جهان، سیب زمینی تولید می‌شود، با این حال به دلیل اثرات محدود کننده‌ی تنش‌های مختلف نظیر کم آبی و خشکی و نیز حرارت بالا، بیشترین میزان تولید و عملکرد این گیاه در کشورهای مناطق معتدله حاصل می‌شود (کاظمی و همکاران، ۱۳۹۰).

تقریبا ۱۶۰ بیماری در مورد سیب زمینی وجود دارد که حدود ۵۰ بیماری قارچی، ۳۰ بیماری ویروسی، ۱۰ بیماری باکتریایی، حدود ۵۰ بیماری هم ناشی از عوامل نا شناخته می باشند (جعفر‌پور، ۱۳۷۰).

بیماریهای ناشی از آلترناریا از متداول ترین بیماری ها در گیاهان متعدد در سر تا سر دنیاست. این بیماری‌ها روی برگ، ساقه، گل و میوه عمدتا گیاهان یکساله اثر می کنند. خسارت هایی که بر اثر آلترناریاهای مختلف روی میزبان ها ایجاد می شود، بالاترین جایگاه را بین هر یک از بیماریها دارد (ایزدپناه و همکاران،۱۳۸۹).

بیماری لکه موجی سیب زمینی با عامل A. solani و A. alternataیکی از رایج‌ترین بیماریهای سیب زمینی در مناطق سیب زمینی کاری است. میزبانهای اصلی آن درگیاهان سولاناسه[۱] سیب زمینی، گوجه‌فرنگی و فلفل هستند(نیرگارد[۲]، ۱۹۴۵). این بیماری بیشترین خسارت را به سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی در آمریکا، استرالیا، فلسطین، انگلیس و هند وارد میکند (شهبازی و همکاران، ۱۳۹۰).

سالیانه بین ۳۸ تا ۷۸ درصد محصول گوجه فرنگی و سیب‌زمینی درجهان در اثر این بیماری از بین می رود (داتار و همکاران[۳]،۱۹۷۰؛ جونز و همکاران[۴]،۱۹۹۳؛ باسو[۵]، ۱۹۷۴). زخمهای بوجود آمده در اثر لکه موجی روی غده دارای شکل گرد و نامنظم و کمی فرورفته بوده و اغلب با یک حاشیه به رنگ ارغوانی تا قهوه ای تیره احاطه شده اند. بافتهای زیرین لکه ها چرمی، کرکی و خشک شده و معمولا به رنگ قهوه ای تیره در می آیند. زخم ها کیفیت و بازار پسندی غده را کاهش می دهد و عمدتا روی ارقام پوست سفید و قرمز که برای چیپس مصرف می شوند، ایجاد مشکل می‌کند (روشندل و همکاران،۱۳۸۸). این بیماری در انبار از طریق زخم موجود در غده‌ها سبب آلودگی و ایجاد پوسیدگی خشک می‌شود (فرانس و همکاران[۶]، ۲۰۰۱).

۲-۱ مدیریت بیماری ناشی از گونه های Alternaria spp. :

بیماری‌های حاصل از آلترناریا عمدتا با استفاده از ارقام مقاوم، بذر عاری از بیماری یا تیمار شده، و سم پاشی با قارچ کشهای مناسب کنترل می شود. کودهای نیتروژنی معمولا میزان آلودگی به آلترناریا را کاهش می دهد. تناوب زراعی، حذف و سوزاندن بقایای گیاهی آلوده و ریشه کنی علف‌های هرز میزبان به کاهش بیماری برای کشت بعدی محصولات حساس کمک می کند (ایزد‌پناه و همکاران،۱۳۸۹).

۲-۲ عامل بیماری

solaniدارای کنیدی‌هایی با دیواره عرضی مورب و بعضی از آنها دارای دیواره طولی هستند. اسپورها معمولا به طور انفرادی تولید می شوند، اما می توانند زنجیر وار نیز باشند. اسپورها راست و یا تقریبا خمیده هستند و تنه آنها بیضوی تا کشیده است و به تدریج تا رسیدن به نوک دراز، باریک می شوند (رجبی،۱۳۷۹).

کلنی‌ها اکثرا قهوه ای بی‌رنگ هستند. کنیدی انفرادی، مستقیم یا به حالت چماقی وارونه است. واریته هایی که دارای برگهای نازک هستند برای بیماری لکه موجی دارای شرایط مساعد تری می باشند (الیس[۷] ، ۱۹۷۱).

alternataکلنی‌ها معمولا سیاه و یا گاهی خاکستری هستند. کنیدیوفورها به صورت منفرد، ساده و انشعابی رشد می کنند. معمولا دارای چندین دیواره طولی هستند و یکی از بزرگترین ساپروفیت هایی است که در اکثرگیاهان، مواد غذایی، خاک و یا بافت گیاهی به صورت جهانی یافت می‌شود.

 ۲-۳ علائم بیماری لکه موجی:

علائم برگی لکه موجی شامل ظهور نقاط کوچک به قطر ۵/۱ میلی متر یا کمتر، به شکل گرد و به رنگ قهوه‌ای تیره روی برگهای پایینی(برگهای پیر) است که این نقاط به تدریج توسعه یافته و قطر آنها به ۹ میلی متر وگاهی به ۵/۱ سانتی مترمی رسد. این نقاط محدود به رگبرگها بوده و ایجاد لکه های زاویه‌دار می کند. سطح لکه‌های روی برگ با یکسری حلقه های متحدالمرکز پوشیده شده است و به همین علت بیماری به نام لکه موجی و یا لکه چشم گاوی گفته می شود.گیاهان آلوده بسرعت برگهای خود را از دست می‌دهند و میزان تولید محصول در واحد سطح بسرعت کاهش می یابد. (شرف و همکاران[۱]، ۱۹۸۶).

[۱]Sherf et al

[۱] -Solanaceae

[۲] -Neergaard

[۳] -Datar et al

[۴] -Jones et al

[۵]– Basu

[۶]Franc et al

[۷]Ellis

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق روغن کانولا و هیدروکلوئیدها و تأثیر هیدروکلوئید بر کیفیت فرآورده های سرخ شده سیب زمینی
  • تحقیق بیماری لکه موجی سیب زمینی و تجزیه و تحلیل تغییرات زمانی پیشرفت بیماری و مدل سازی و ارزیابی خسارت بیماری
  • تحقیق سیب زمینی و ترکیب شیمیایی غده سیب‌زمینی و ساختار و تکنولوژی تولید نشاسته سیب‌زمینی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.