تحقیق بیماری مزمن، بیماری مزمن کلیه، همودیالیز، مراقبت، فشار مراقبتی مراقبین بیماران همودیالیزی و عوامل مرتبط با آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیماری مزمن، بیماری مزمن کلیه، همودیالیز، مراقبت، فشار مراقبتی مراقبین بیماران همودیالیزی و عوامل مرتبط با آن دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
بیماری مزمن    ۵
بیماری مزمن کلیه    ۶
همودیالیز    ۸
مراقبت بیماران    ۱۱
مروری بر مطالعات:    ۲۳
Reference:    ۳۳

منابع:

Brunner LS, Smeltzer SCC, Bare BG, Hinkle JL, Cheever KH. Brunner & Suddarth’s Textbook of Medical-surgical Nursing: Suzanne C. Smeltzer…[et Al.]: Wolters Kluwer Health; 2010.

Suri RS, Larive B, Garg AX, Hall YN, Pierratos A, Chertow GM, et al. Burden on caregivers as perceived by hemodialysis patients in the Frequent Hemodialysis Network (FHN) trials. Nephrology Dialysis Transplantation. 2011;26(7):2316-22.

Low J, Smith G, Burns A, Jones L. The impact of end-stage kidney disease (ESKD) on close persons: a literature review. NDT plus. 2008;1(2):67-79.

Hacialioglu N, Özer N, Erdem N, Erci B. The quality of life of family caregivers of cancer patients in the East of Turkey. European Journal of Oncology Nursing. 2010;14(3):211-7.

Koohestani H, Baghcheghi N. .Determine the prevalence of Burnout in home  caregivers of  CVA patient’s  and its effective  factors. 2012. Hakim Research journal;14(4):242-8. [Text in persian].

Lubkin IM, Larsen PD. Chronic illness: Impact and interventions: Jones & Bartlett Learning; 2011.

Rioux JP, Narayanan R, Chan CT. Caregiver burden among nocturnal home hemodialysis patients. Hemodialysis International. 2012;16(2):214-9.

Mollaoğlu M, Kayataş M, Yürügen B. Effects on caregiver burden of education related to home care in patients undergoing hemodialysis. Hemodialysis International. 2013.

Cummings SM, Kropf NP. HANDBOOK PSYCHOSOCIAL INTERVENTIONS: Routledge; 2013.

Ozanne E. Gerontological home health care–A guide for the social work practitioner. Australasian Journal on Ageing. 2009;28(3):165-6.

shahbolaghi f. Self-efficacy and family caregivers to care for seniors with Alzheimer pressure on Tehran. Iranian Journal of Ageing. 2006;1(1):26-33. [Text in persian].

arjmand h, seyf a, ahmad-raaji a-a. Principles of Internal Medicine Harrison, Kidney and urinary tract diseases. Tehran, Iran: Andishe-rafie; 2008. [Text in persian].

seyed-mazhari m. Brunner and Suddarth’s Textbook of Medical-Surgical Nursing, kidney disease chapter. Tehran. Iran: Boshra Publication; 2008. [Text in persian].

Ronco C, Bellomo R, Kellum JA. Critical care nephrology: Elsevier Health Sciences; 2008.

Talley RC, Chwalisz K, Buckwalter KC. Rural Caregiving in the United States: Research, Practice, Policy: Springer; 2011.

Ivanov LL, Blue CL. Public Health Nursing: Policy, Politics and Practice: Cengage Learning

مقدمه

مقاله حاضر بر مفهوم فشار مراقبتی مراقبین بیماران همودیالیزی استوار است که در راستای آن، بیماری مزمن، بیماری مزمن کلیه، همودیالیز، مراقبت، فشار مراقبتی مراقبین بیماران همودیالیزی و عوامل مرتبط با آن مورد بحث قرار می گیرد.

بیماری مزمن

بیماری مزمن به­صورت وضعیت طبی یا مشکل ناتوان کننده­ی سلامتی که در یک دوره­ی زمانی طولانی ادامه می­یابد، تعریف شده است. شرط مزمن بودن بیماری تداوم بیش از سه ماه در سال و یا ضرورت بستری شدن به مدت یک ماه در سال می باشد (۴۱). لی [۱]و همکاران (۲۰۰۷) نیز بیماری­های مزمن را به صورت تمامی مشکلات سلامتی که طولانی شده و یا مجددا” بازگشت می­نمایند، توصیف می­کنند (۴۲). کمیسیون بیماری­های مزمن آمریکا بیان می­کند بیماری­های مزمن، تمامی کاستی­ها یا انحراف از حالت عادیست که یک یا چند ویژگی زیر را دارا باشد: مادام العمر باشد، پس از آن ناتوانی بر جای بماند، بیماری غیر­قابل­برگشت باشد و بازتوانی بیمار نیازمند آموزش­های ویژه و مستلزم مراقبت طولانی­مدت باشد (۴۳). هم­چنین، سازمان جهانی بهداشت بیان می­کند بیماری­های مزمن، بیماری­هایی هستند که طیف وسیعی از مشکلات سلامتی را دارا بوده و نیازمند مدیریت طولانی مدت بیش از یک تا ده سال باشند (۴۴).

در بسیاری از کشورها شیوع بیماری­های مزمن به دلایل چندی از جمله پیشرفت علم و تکنولوژی، ارتقای سطح سواد، دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی و تغییر در شیوه­ی زندگی رو به افزایش است (۴۵) و در کشورهای رشد یافته و رو به رشد به دلیل این­که این بیماری­ها اهمیت بیشتری می­یابد، چرا که منجر به کاهش طول عمر، ایجاد ناتوانی، نابسامانی­های خانوادگی، افزایش هزینه­ها و فقر می­شوند (۴۶). بسیاری از بیماری­های مزمن تهدید کننده­ی زندگی نیستند؛ ولی می­توانند کیفیت زندگی مبتلایان را تحت تأثیر قرار دهند (۴۷).

بر طبق بررسی های انجام شده، مصرف تنباکو و الکل و رژیم غذایی و برنامه­ی حرکتی نامناسب، سه عامل زمینه­ای بسیار مؤثر و قابل پیشگیری در شکل­گیری این گروه از بیماری­ها محسوب می­شود (۱۵). عواملی از جمله فقر و عدم دریافت آموزش­های بهداشتی و ناتوانی در برخورداری از دریافت خدمات پیشگیری غربالگری از جمله ماموگرافی، کنترل سطح کلسترول و بررسی روتین و غیره، زمینه­ی ایجاد و پیشرفت این بیماری­ها را بیش­تر می­کند (۴۸). بیماری­های مزمن می­تواند منجر به فقر و افت سطح اقتصادی قابل ملاحظه در بیمار و خانواده­ی وی شود. بعلاوه، بیمار در طی مدت بیماری، بخش قابل ملاحظه­ای از توان تولید مؤثر خود در چرخه­ی اقتصادی در سطح خانواده، اجتماع و حتی در سطح کشور را از دست می­دهد. درمان و کنترل اصلی این بیماری­ها شامل آموختن نحوه­ی زندگی با علایم یا معلولیت و خوگرفتن با تغییر هویت ناشی از ابتلا به بیماری مزمن است (۱۵, ۴۹).

بیماری­های مزمن، طیفی از بیماری­های طولانی­مدت را تشکیل می­دهند که اغلب با درجاتی از ناتوانی همراه بوده و تأثیرات آن متوجه بیمار، خانواده و جامعه می­باشد. این بیماری­ها مراقبت جامعی را از سوی پرستاران تقاضا و ایجاب می­کنند که پرستار همواره در جهت تعدیل نشانه­ها و ارتقای کیفیت زندگی این بیماران تلاش نماید (۵۰).

بیماری مزمن کلیه

بیماری مزمن کلیه از طیفی از فرآیندهای پاتوفیزیولوژیک مختلف، مرتبط با عملکرد غیرطبیعی کلیه و یک کاهش پیشرونده در میزان فیلتراسیون گلومرولی[۲] تشکیل می­شود (۵۱). طیف بیماری مزمن کلیه از پروتئینوری تا افزایش کراتینین سرم که نمایان­گر کاهش میزان پالایش گلومرولی است و نهایتا” از دست رفتن کامل کارکرد کلیه یعنی بیماری کلیوی مرحله نهایی[۳] متغیر است (۵۲). بیماری کلیوی مرحله­ی نهایی، مرحله­ای از بیماری مزمن کلیه را معرفی می­کند که تجمع سموم، مایع و الکترولیت­هایی که به صورت طبیعی توسط کلیه دفع می­گردند، به سندرم اورمی ختم می­گردد (۵۱) و برای توصیف افرادی به­کار می رود که واجد شرایط دیالیز یا پیوند کلیه هستند (۵۲).

از جمله عوامل خطرساز بیماری مزمن کلیه می­توان، افزایش فشارخون، دیابت ملیتوس، بیماری های خودایمنی، سن بالا، نژاد سیاه، سابقه خانوادگی بیماری کلیوی، سابقه نارسایی حادکلیوی، حضور پروتئینوری، نقایص ساختمانی مجرای ادراری (۵۱) گلومرولونفریت، پیلونفریت، سرطان های کلیوی، بیماری کلیه پلی­کیستیک، بیماری­های مادرزادی، (۵۲) نفرو توکسین­ها نام برد (۳۴). شایع­ترین علت بیماری مزمن کلیوی، نفروپاتی دیابتی، بیشتر مواقع ثانویه به دیابت ملیتوس نوع ۲ می­باشد. (۵۱) که به علت همه گیری های دیابت قندی نوع ۲ و چاقی، شیوع آن در سرتاسر جهان رو به افزایش است. پرفشاری خون در رتبه دوم بعد از دیابت، عامل مهم ابتلا به بیماری مزمن کلیه می باشد (۵۲). در گذشته بیماری مزمن کلیه یک مسئله­ی بهداشتی صرف بود؛ ولی در حال حاضر به یک معضل و تهدید جهانی مبدل گردیده است. شیوع بالای ۱۷ درصدی این بیماری­ها در جهان، ماهیت مخرب، پیشرونده و عمدتا” بدون علامت آن در سیر به سمت مراحل انتهایی نارسایی کلیه و همراهی آن با بیماری های قلبی عروقی و در نهایت هزینه­های فوق العاده بالای مراقبت و درمان این بیماران از عوامل مهم شکل دهنده­ی این تهدید جهانی می­باشند. هزینه­ی پیوند کلیه و دیالیز سالانه یک بیمار به طور متوسط در کشورهای پیشرفته حدود ۵۰ هزار دلار است. در حال حاضر فقط با احتساب ۵۰۰ میلیون بیمار CKD موجود، مجموعه بیماری­های مزمن غیر­واگیر، دیابت و فشار خون به عنوان عوامل ایجاد کننده­ی ESRD و بیماری­های قلبی عروقی به عنوان عوارض ناشی از CKD، بیش از ۸۰ درصد سرانه­ی بهداشتی­- درمانی کشورها را به خود اختصاص داده است. این در حالیست که بیش از یک میلیارد انسان مبتلا به چاقی، ۸۵۰ میلیون فشارخونی و ۲۰۰ میلیون دیابتی در صف ابتلا و پیوستن به ۵۰۰ میلیون بیمار کلیوی موجود در جهان قرار گرفته­اند و این خیل عظیم بیماران مانند سیلی مهیب به بحران­های اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی در جهان دامن زده است (۵۳-۵۵).

با پیشرفت بیماری مزمن کلیه به نارسایی کلیه آماده شدن برای آغاز درمان جایگزینی کلیه اهمیت دارد. درمان­های جایگزین کلیه شامل دیالیز(همودیالیز و دیالیز صفاقی) و پیوند کلیه است (۵۲). پیوند کلیه انسانی در بسیاری از موارد مؤثرترین روش درمان نارسایی مزمن کلیه محسوب می­شود. تقریبا” تمامی بیماران مبتلا به ESRD که پیوند دریافت می­کنند، طول عمر بالاتری دارند نسبت به بیمارانی که عوامل خطرساز مشابه داشته و دیالیز می­شوند. هر چند، پیوند کلیه، بیمار را از دیالیز و عوارض آن نجات می­دهد؛ امکان پیوند برای همه­ی بیماران فراهم نیست و آنان باید مدت زمان زیادی را در لیست انتظار سپری کنند و همیشه این شانس برای درصد کمی از بیماران فراهم می شود. در ضمن بیمارانی هم که پیوند را انجام می دهند، باید تا مدت طولانی تحت نظر باشند و داروهای سرکوب­گر ایمنی مصرف کنند که ممکن است مشکلاتی را نیز برای آن­ها ایجاد نماید و خطر ایجاد عفونت و بدخیمی افزایش می­یابد. همه­ی این مسایل باعث شده است که شایع­ترین روش درمانی برای بیماران دیالیز باشد (۳۳, ۵۶).

 .۱ Lee

[۲].Gloumeral Filtration Rate (GFR)

[۳]. End-Stage Renal Disease(ESRD)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آناتومی و فیزیولوژی کلیه ، نارسایی کلیه، انتخاب های درمانی در بیماران با نارسایی مزمن کلیه و ارتباط همودیالیز و درد کانولاسیون
  • پیشینه تحقیق بیماری مزمن کلیوی و بررسی تغذیه ی بیماران همودیالیزی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.