تحقیق بیماری های ناشی از مواد غذایی و ارتباط باکتری با مواد غذایی و کنترل آن و تاریخچه و کاربرد استفاده از اسانس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیماری های ناشی از مواد غذایی و ارتباط باکتری با مواد غذایی و کنترل آن و  تاریخچه و کاربرد استفاده از اسانس دارای ۴۱  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-  بیماری های ناشی از مواد غذایی و اهمیت آن ها    ۶
۲-٢-   عوامل بیماری‌زای مواد غذایی    ۷
۲-۳- باکتری    ۷
۲-۳-۱- اشرشیا کلای E.coli    ۷
۲-۳-۲- خصوصیات بیماری و مکانیسم‌ بیماری ‌زایی باکتری    ۷
۲-۳-۳- گروه  EPEC    ۸
۲-٣-۴- گروه ETEC    ۸
۲-٣-۵- گروه EIEC    ۹
۲-٣-۶- گروه EHEC    ۹
۲-۳-۷ – ارتباط باکتری با مواد غذایی و کنترل آن    ۱۰
۲-۴- آویشن    ۱۱
۲-۵-  اسانس‌ها چه هستند؟    ۱۳
۲-۵-۱- نقش اسانس‌ها در داخل گیاهان    ۱۵
۲-۵-۲- ترکیبات شیمیایی اسانس‌ها    ۱۵
۲-۵-۲-۱- هیدروکربن    ۱۶
۲-۵-٢-۲- ترپن ها    ۱۶
۲-۵-٢-۲-۱ مونو ترپن ها ([C10H16 ])    ۱۷
۲-۵-٢-٢-۲- سزکوئیترپنها    ۱۷
۲-۵-٢-۲-۳- دیترپنها    ۱۷
۲-۵-۲-۳- الکل‌ها    ۱۸
۲-۵-۲-۴- آلدهیدها    ۱۸
۲-۵-۲-۵- اسیدها    ۱۸
۲-۵-۲-۶- استرها    ۱۸
۲-۵-۲-۷- کتونها    ۱۹
۲-۵-۲-۸- لاکتونها    ۱۹
۲-۶-  روشهای استخراج اسانس    ۲۰
۲-۶-۱- فشار سرد :    ۲۱
۲-۶-۲- استخراج با حلال    ۲۱
۲-۶-۳- اینفلوریج    ۲۲
۲-۶-۴- تقطیر آبی    ۲۲
۲-۶-۵- استخراج با CO2 و یا CO2 فوق بحرانی    ۲۲
۲-۶-۶- تقطیر توربینی    ۲۳
۲-۶-۷- تقطیر با بخار    ۲۳
۲-۷- تاریخچه استفاده از اسانس    ۲۶
۲-۸- کاربرد های امروزی اسانسها    ۲۶
۲-۹- آزمایشات فعالیت ضد میکروبی در سیستم‌های غذایی    ۲۷
۲-۹-۱- گوشت و فرآورده های آن    ۲۹
۲-۹-۲- ماهی    ۲۹
۲-۹-٣- محصولات شیری    ۳۰
۲-۹-۴- سبزیجات    ۳۰
۲-۹-۵- برنج    ۳۱
۲-۹-۶- میوه‌ها    ۳۱
۲-۱۰- طرز عمل فعالیت ضد باکتری    ۳۱
۲-۱۱- حساسیت ارگانیسمهای گرم مثبت و گرم منفی    ۳۳
۲-۱۲- سینرژیسم و آنتاگونیسم بین ترکیبات اسانس    ۳۴
۲-۱۳- سینرژیسم و آنتاگونیسم بین ترکیبات اسانس و نگه دارنده های مواد غذایی    ۳۵
منابع    ۳۸

منابع

Daniels NA, Mackinnon L, Rowe SM, Bean NH, Griffin PM and Mead PS. 2002.  ‘Foodborne disease outbreaks in United States schools, Pediatr. Infect. Dis. J., 21. 623–۶۲۸٫

Loir Y.L, Baron F and Gautier M. 2003. StaPhylococcus aurous and food poisoning, genetics and molecular research; 2 (1): 63-67.

Hetzel M, Bonfoh B, Farah Z, Traore M, Simbe CF, Alfaroukh IO, et al. Diarrhoea,vomiting and the role of milk consumption: perceived and identified risk in Bamako (Mali). Tropical Medicine and International Health. 2004. 9 (10): 1132–۱۱۳۸٫

Mead  P.S. 1999. Food – Related Illness and Death in the United States. Emerging

Infectious Diseases; 5(5) : 607-25.

Bhurinder S, Bernadette fallahi M and Martin R, Adams. 2001. synergistic hnhibition of listeria monocytogenes by nisin and garlic exteract . Food Microbiology; 18: 133-139.

Razavilar v, ‎Microbial pathogens in foods and epidemiology of food borne intoxication. 2002. 1nd ed. Tehran: Tehran university press.(in Persian)

Razavilar V, Akhoundzadeh Basti A, Abbasifar R, Radmehr B. 2006. Effect of zataria multiflora boiss essential oil, acetic acid, temperature and storage time on probable

growth of salmonella tyPhimurium in Brain heart infusion broth Journal of veterinary research. 61(2):135-141.

Mortazavi A and Sadeghi mahunak A. 2002. Translated  FOOD Microbiology, 2nd ed. Mashhad: Ferdawsi university press.282-294(in Persian)

Jemzad Z. 2009. Avishan and marzehaye iran.1nd ed. Tehran. Publishing research institute of forests and rangelands of iran; 415. (in Persian)

Zargari A. Pharmaceutical plants. 2nd ed., Tehran: Amir Kabir Publications. 1988; pp: 563-5 (in Persian).

”Chemical Constituents of Essential oils” from the webpage of

“Essential _ Oils _ Introduction”  from  the webpage of:

“Making Essential Oils- Methods of Essential Oil Extraction” from the Webpage of                             .

Burt S. 2004. Essential oils: their antibacterial properties and potential applications in foods a review. International Journal of Food Microbiology ;94 :223– ۲۵۳٫

Ultee A and Smid E.J. 2001. Influence of carvacrol on growth and toxin production by Bacillus cereus. Int J Food Microbiol; 20;64(3):373-8.

Gill A.O, Delaquis P, Russo P and Holley R.A. 2002. Evaluation of antilisterial action of cilantro oil on vacuum packed ham. International Journal of Food Microbiology; 73, 83– ۹۲٫

۲-۱-  بیماری های ناشی از مواد غذایی و اهمیت آن ها

شیوع بیماری های ناشی از مصرف مواد غذایی همواره یکی از مشکلات موجود در سراسر جهان بوده است. این بیماری ها همواره از مصرف یک ماده غذایی بوجود آمده و هزینه هایی که صرف بهبود این بیماری ها در خانواده- های مختلف می گردد گاهی بسیار بالا بوده بطوری که از توان خانواده خارج می باشد. بیست و پنج سال پیش پزشکان کشورهای صنعتی اعتقاد داشتند که بیماری های عفونی، بلایی متعلق به گذشته است. همراه با صنعتی شدن، بهداشت، مسکن و تغذیه بهبود یافته و جمعیت ساکن در این کشورها نه فقط از کاهش بی سابقه تعداد بیماران و میزان مرگ و میر آنان بهره مند شدند بلکه امید به زندگی در آنان نیز افزایش یافت. در جهان در حال توسعه جایی که فقر و آشوب های اجتماعی، هدف های پیش پا افتاده بهداشتی را نیز خارج از دسترس قرار داده است، مردم در عین حال چشم انتظار روزگاری هستند که ارتقای کیفیت زندگی، آینده ای خالی از بیماری را برای شان به ارمغان آورد .(Daniels et al, 2002)

بیماری های عفونی هنوز عامل ۴۵ درصد از مرگ و میر در کشورهای فقیر و عامل نیمی از مرگ های زود هنگام در سراسر دنیا می باشد. سایر علائم بخصوص اسهال، دهیدراته شدن و بهم خوردن تعادل بازی و اسیدی عواملی است که می تواند منجر به مرگ در این بیماری ها گردد. سالانه صدها میلیون نفر از مردم سراسر دنیا دچار مسمومیت غذایی ناشی از فرآورده های شیری، فرآورده های قنادی و فرآورده های مرغ و گوشتی می شوند. باید توجه داشت که این بیماری ها در برخی موارد می تواند منجر به بروز اثرات بهداشتی مزمن مانند بیماری های مفصلی اختلالات دستگاه ایمنی و یا نارسایی های کلیوی گردند (Loir et al, 2003).

شیوع سالانه اسهال (که بیش از ۷۰ درصد اّّّن به دلیل مصرف آب و غذای آلوده است) در کودکان زیر ۵ سال ۵/۱ میلیون نفر در سال است که باعث مرگ و میر بیش از سه هزار کودک می شود. درکشورهای صنعتی علی رغم پیشرفت تکنولوژی وکاربرد روش های جدید تولید و نگهداری مواد غذایی، هنوز سالانه ۵-۱۰ درصد جمعیت آن ها به این بیماری ها مبتلا می شوند .(Hetzel et al, 2004) پدیده جهانی شدن و افزایش مسافرت ها و توسعه گردشگری و همچنین افزایش مصرف غذا در خارج از منزل در جوامع مختلف بیماریهای منتقله از غذا را به عنوان یک مشکل بهداشتی جهانی مطرح کرده است. به عنوان مثال در آمریکا سالانه ۷۶ میلیون مورد بیماری منتقله از غذا با ۳۲۵۰۰۰ نفر بستری و ۵۲۰۰۰ مورد مرگ گزارش می شود که هزینه صرف شوده برای کنترل آن بیش از ۱۷ میلیارد دلار تخمین زده می شود .(Mead, 1999)

۲-٢-   عوامل بیماری‌زای مواد غذایی

باکتری ها مهم‌ترین عامل بیماریزای میکروبی ناشی از مواد غذایی می‌باشند. دو تیپ باکتری مولد بیماری در مواد غذایی وجود دارد. تیپ اول تحت عنوان باکتری های عامل مسمومیت غذایی[۱] حاوی سم باکتری منتج از رشد باکتری در غذا حاصل می شود که نمونه های آن مسمومیت غذایی حاصل از کلستریدیوم بوتولینوم و استافیلوکوکوس ارئوس می باشد. تیپ دوم باکتری تحت عنوان باکتری های عامل عفونت مواد غذایی  است که از طریق مصرف غذای حاوی باکتری زنده باعث بیماری می شوند و باکتری با تکثیر خود یا متابولیت های خاص، عوارضی را در بدن ایجاد می کنند (Bhurinder et al, 2001).

۲-۳- باکتری

۲-۳-۱- اشرشیا کلای E.coli

اشرشیا کلای جنس شاخص خانواده انتروباکتریاسه و اشرشیا کلای گونه بارز در این جنس است. این ارگانیسم کاتالاز مثبت، اکسیداز منفی، میله ای کوتاه، گرم منفی و غیر اسپورزاست. عموماً به عنوان بخشی از فلور میکروبی طبیعی روده انسان و بسیاری از حیوانات محسوب می‌شود. باکتری عضو خانواده آنتروباکتریاسه دارای خصوصیات عمومی این خانواده می‌باشد. این باکتری یک میکروب هوازی بی‌هوازی اختیاری شایع در روده حیوان و انسان است (مرتضوی و صادقی ماهونک، ۱۳۸۱).

۲-۳-۲- خصوصیات بیماری و مکانیسم‌ بیماری ‌زایی باکتری

اشرشیاکلای بیماری‌زای روده‌ای عامل مهم اسهال در کشورهای در حال توسعه و مکان های با فقر بهداشتی می‌باشد. یکی از بیماری‌های حاصل از مواد غذایی توسط این باکتری در سال‌های اخیر وقوع شدید کولیت خونریزی دهنده می‌باشد که توسط سویه O157:H7 ایجاد می شود. چهار تحت گروه اشرشیا کلای عامل اسهال در انسان وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می شود :

تحت گروه اشرشیاکلای بیماری‌زای روده‌ای یا  [۲]EPEC

تحت گروه اشرشیاکلای توکسین‌زای روده‌ای یا  [۳]ETEC

تحت گروه اشرشیاکلای مهاجم روده‌ای یا [۴]EIEC

تحت گروه اشرشیا کلای توده‌ای روده‌ای یا  EHEC[5]

با توجه به بیماری‌ های خاص ایجاد شده توسط انواع بیماری‌زای اشرشیا کلای در انسان روز به روز به اهمیت آن افزوده می‌شود (رضویلر، ۱۳۸۷).

۲-۳-۳- گروه  EPEC

این گروه مسئول بسیاری از بیماری های اسهالی کودکان است. دوره کمون١٢ تا ٣۶ ساعت می باشد و به دنبال آن اسهال آبکی معمولاً تب دار که گاهی حاوی موکوس و به ندرت حاوی خون است ظاهر می گردد. استفراغ معمولاً همراه اسهال دیده می شود (رضویلر، ۱۳۸۷).

۲-٣-۴- گروه ETEC

علائم این بیماری بیانگر تولید توکسین هایی توسط باکتری می‌باشد. سویه های مولد توکسین حساس به حرارت (LT[6]) که مشابه کلرا توکسین[۷] یا سم وبا می باشد علائمی ایجاد می کند که در نهایت شدت و نوع آن مشابه علائم وبای کلاسیک است. اسهال حاوی مدفوع آبکی و تقریباً همیشه بدون موکوس و بدون خون و اغلب همراه با دل درد و استفراغ می باشد. تب اغلب موجود نیست و حتی حرارت بدن ممکن است از حد طبیعی کمتر باشد. از دست رفتن آب بدن شایع و ممکن است به مرگ منتج گردد. گاهی توکسین مقاوم به حرارت([۸]ST)  عامل بیماری بوده و دوره کمون ۴ ساعت و گاهی کمتر است (رضویلر، ۱۳۸۷).

[۱]  Food Borne Bacterial Intoxication

۱ Entropathogenic E. coli

۲ Entrotoxigenic E. coli

 ۳Enteroinvasive E. coli

۴ Entrohaemorrhagic E. coli

۱  Labile toxin

 ۲ Cholera toxi

 ۳Stable toxi

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.