تحقیق تأثیر سد بر تنوع ژنتیکی آبزیان و استفاده از بی مهرگان درشت کفزی جهت بررسی وضعیت کیفی آب رودخانه ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تأثیر سد بر تنوع ژنتیکی آبزیان و استفاده از بی مهرگان درشت کفزی جهت بررسی وضعیت کیفی آب رودخانه ها دارای ۴۵  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱-اثر سد بر کیفیت آب    ۷
۲-۲- پیامدهای اکولوژیک سدها    ۱۱
۲-۳- تأثیر سد بر تنوع ژنتیکی آبزیان    ۱۴
۲-۴-اثرات فیزیکی احداث سدها    ۱۵
۲-۵-پارامترهای کیفی آب    ۱۸
۲-۵-۱- دما    ۱۸
۲-۵-۲- اکسیژن محلول در آب    ۱۸
۵-۲-۳- اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی (BOD5)    ۱۹
۲-۵-۴- اکسیژن مورد نیاز شیمیایی(COD)    ۲۰
۲-۵-۵- نیترات    ۲۱
۲-۵-۶-pH    ۲۱
۲-۵-۷- هدایت الکتریکی    ۲۲
۲-۵-۸-فسفات    ۲۲
۲-۶- استفاده از بیم هرگان درشت کفزی جهت بررسی وضعیت کیفی آب رودخانه ها    ۲۳
۲-۷- شاخصهای تنوع    ۲۷
۲-۷-۱- شاخص تنوع شانون- وینر    ۲۸
۲-۷-۲- شاخص تنوع سیمپسون    ۲۹
۲-۷-۳- شاخص تنوع مارگالف    ۳۰
۲-۷-۴- غنای آرایهها    ۳۰
۲-۸- شاخصهای زیستی    ۳۰
۲-۸-۱- شاخص زیستی BMWP    ۳۱
۲-۹- سابقه و اهمیت تحقیق در جهان    ۳۴
۲-۱۰- سابقه تحقیق در ایران    ۳۸
منابع    ۴۱

منابع

آلن، دی. ۱۹۹۵٫ اکولوژی رودخانه: ساختار و عمل آب های جاری. ترجمه ابراهیم نژاد، م. دانشگاه اصفهان. ۶۹۶ ص.

ابراهیم نژاد، م. ۱۳۸۱٫ “تنوع و فراوانی بی­مهرگان کفزی و شاخص­های بیولوژیک رودخانه­ی زاینده رود”. مجله­ی زیست شناسی ایران. جلد ۱۵٫ شماره ۳٫ ص­ص ۳۱-۴۲٫

ابراهیمی، ع. محبوبی صوفیانی، ن. و کیوانی، ی. ۱۳۸۳٫ گزارش داخلی طرح: بررسی تنوع زیستی ماکروبنتوزهای رودخانه­ی زاینده رود (از باغ پرندگان تا ورزنه). دانشکده­ی منابع طبیعی. دانشگاه صنعتی اصفهان.

احمدی، م ر. و نفیسی، م. ۱۳۸۰٫ شناسایی موجودات شاخص بی مهره آب­های جاری. انتشارات خبیر.۲۴۰ ص.

استوان، ه. ۱۳۸۸٫ “برآورد شاخص زیستی و کیفیت آب رودخانه­ی کر در فصل پاییز با استفاده از فون حشرات آبزی”. فصلنامه­ی گیاه پزشکی. گروه حشره شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات فارس. شماره ۱(۱). ص­ص ۱- ۱۱٫

اسماعیلی ساری، ع. ۱۳۸۱٫ آلاینده­ها، بهداشت و استاندارد در محیط زیست. انتشارات نقش مهر.۷۶۷ص.

امیری، ب. ۱۳۷۶٫ طرح جامع احیاء و توسعه­ی کشاورزی و منابع طبیعی حوزه­های آبخیز زاینده رود. اردستان. مهندسین مشاوریکم. تهران. جنگل و بیشه زار.جلددهم.

باطنی، ف. ۱۳۹۰٫ اثر کاربری اراضی بر کیفیت اب رودخانه­ی زاینده رود. پایان نامه­ی کارشناسی ارشد محیط زیست. دانشکده­ی منابع طبیعی. دانشگاه صنعتی اصفهان.

پرتانی، ص. مجدزاده طباطبایی، م ر. آیتی، ب. و موسوی نائینی، س ع. ۱۳۸۷٫” بررسی اثرات زیست محیطی تغییرات مورفولوژی رودخانه باتمرکز بر سازه های کنترل سیلاب”. دومین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست. دانشگاه تهران.

پیکری، م. و کرباسیان، ا. ۱۳۸۳٫ آزمایش­های آب. انتشارات ارکان. ۱۸۷ ص.

پیکری، م. و مهربانی، ا. ۱۳۸۳٫ مبانی تصفیه­ی آب. انتشارات ارکان. ۳۸۸ ص.

تیبوت، تی اچ وای. ۱۹۷۱٫ اصول کنترل کیفیت آب. انتشارات دانشگاه تبریز. ترجمه دانشور،ن. ۴۱۰ ص.

دستورالعمل پایش کیفی آب­های سطحی، نشریه شماره ۵۲۲، معاونت راهبردی، دفتر نظام فنی اجرایی، وزارت نیرو.دفتر مهندسی و معیارهای فنی آب و آبفا.

صباحی، ح. فیضی، م. ویسی، ه. و اسیلان، ک. ۱۳۸۹٫ “بررسی تأثیر فعالیت­های کشاورزی بر کیفیت آب رودخانه­ی سیلکان”. علوم محیطی. شماره ۴(۵). ص­ص ۳۰- ۲۳٫

مقدمه

رودخانه­ ها سیستم­های دینامیکی هستند که اگرچه وسعت بسیار کمی از سطح کره زمین را به خود اختصاص داده­اند، اما زیستگاه تعداد زیادی از گونه­های گیاهی و جانوری می­باشند. اهمیت رودخانه­ ها و سیستم­های زیستی آن­ها به ویژه برای کشور ایران که در اقلیمی خشک واقع شده بسیار حائز اهمیت است. افزایش جمعیت و رشد روز افزون مصرف آب از یک سو و محدودیت منابع آب به خصوص در اقلیم­های خشک از سوی دیگر بشر را با چالشی بزرگ مواجه ساخته است [۵۹].

از یک قرن قبل، انسان به فکر احداث سد به منظور ذخیره آب افتاد و پس از جنگ جهانی دوم با پیدایش علوم مهندسی و پیشرفت تکنولوژی، سدهای زیادی در کشورهای مختلف جهان ساخته شد. پیشرو این حرکت کشور آمریکا بود که با تکیه بر سرمایه و تکنولوژی پیشرفته به این کار مبادرت ورزید. مهندسان به توجیه سدسازی و پیدا نمودن محل مناسب و اجرای سدهای بزرگ پرداخته و با تصاحب اراضی منابع طبیعی و ایجاد مزارع بزرگ اراضی پایین دست رودها را از آب محروم کردند. کشاورزان مزارع خود را رها کرده و بیابان­های وسیعی به وجود آمد. در ایران نیز توسعه اقتصادی، سدسازی را از بهترین گزینه­های خود دانسته و سالیانه مبالغ هنگفت و درصد قابل توجهی از بودجه عمرانی کشور را برای سدسازی به مصرف می­رساند [۲۲].

اجرای پروژه­های سدسازی از گذشته­های دور به عنوان شیوه­ای برای تنظیم و به هنگام سازی جریان آب در جهت بهره برداری­های زراعی، صنعتی، شرب و … مورد توجه قرارگرفته است. این روند در کشور ما بدون توجه کافی به عواقب ناگوار محیط زیستی و خسارات غیر قابل جبران بر تنوع زیستی در سال­های اخیر با شتابی روز افزون در حال افزایش بوده است [۵۹].

تجربه احداث سدها در ایران و جهان نشان داده که منافع حاصل از احداث سدها که بیشتر منابع اقتصادی و حل مشکلات اجتماعی، ذکر شده پیامدی جز مرگ تدریجی سیستم­های حیاتی رودخانه­ها به دنبال نخواهد داشت. تغییر رژیم رودخانه و حجم آب در فصول مختلف از اثرات مستقیم احداث سد می­باشد. این تغییر در رژیم هیدرولیک طبیعی، تأثیری چشمگیر بر اکوسیستم رودخانه حتی در نقاط دور نظیر مصب رودخانه خواهد داشت [۴۸]. سازمان حفاظت محیط زیست ساختن سدها را با توجه به اثرات گسترده­ای که بر محیط زیست دارند مستلزم انجام ارزیابی محیط زیستی دانسته که تجربه­های گذشته نشان می­دهد این شرط نیز نتوانسته واقعیات موجود درباره پیامدهای ناگوار و مسلم سدسازی بر محیط زیست را محدود کند [۲۲].

در بسیاری از رودخانه­ها، سدسازی که یک پدیده گسترده قرن بیستم می­باشد، با چنان شدتی رخ داده است که بحث­های علمی و عملی مربوط به اثرات آن نسبتاً جدید است. سدها از لحاظ اندازه، هدف و عملکرد بسیار متفاوت هستند و این تفاوت­ها بر تأثیر آنها در اکوسیستم­رودخانه اثر گذار است. سدها همچنین از این نظر که آب را از سطح یا نزدیک کف یا هر دو آزاد می­کنند، متفاوت هستند [۱]. هدف از ساخت سدها همواره افزایش سطح زمین­های کشاورزی، جلوگیری از هدر رفت آب، تولید برق، مهار سیل و تأمین آب شرب عنوان شده است. گران­ترین و خسارت بارترین شیوه تولید برق، استفاده از سدهای هیدروالکتریک است. وقوع سیل که در بسیاری از نقاط کشور رخ می­دهد از جنگل زدایی و تخریب پوشش گیاهی سرچشمه می­گیرد. جنگل­ها، مانند اسفنج، بارندگی­های شدید را به خود جذب می­کنند اما در نقاط بدون پوشش گیاهی، رواناب­ها به سیل تبدیل می­شود. رویکرد سخت افزاری مدیریت آب سال­ها با پاک کردن صورت مسأله و نادیده گرفتن علت اصلی، مهار سیل را یکی از اهداف ساخت سدها برشمرد. هدف دیگر ساخت سدها تأمین آب شرب به میزان نیاز بیان می­شود، در حالی که سدها، تنها توهم فراوانی آب ایجاد کردند [۲۲].

سدها دو کارکرد اصلی دارند. یکی این که برای جبران نوسانات جریان رودخانها تقاضای آب و انرژی، آب را ذخیره می­کنند و دیگر این که سطح آب را در بالا دست افزایش می­دهند تا به این شیوه بتوان آب را در یک کانال منحرف کرد و یا بار هیدرولیکی- اختلاف سطح میان مخزن و پایین دست رودخانه- را افزایش داد. ایجاد این ذخیره به سدها امکان تولید برق، تأمین آب کشاورزی، صنعتی و آب آشامیدنی و نیز کنترل سیلاب را می­دهد. سدها همچنین کشتیرانی در رودخانه را به وسیله تنظیم جریان و پر آب کردن سریع آن میسر می­سازد. سایر دلایل ساخت سدها، فعالیت­هایی از جمله پرورش ماهی و تفریحاتی مانند قایقرانی عنوان شده است [۲۴، ۶۸].

پروژه ­های سد­سازی به دلیل نوع سازه­ی سدها و فعالیت­های متفاوتی که در آن انجام می­شود و همچنین مقیاس بسیار بزرگ کار، هم در مرحله ساخت و ساز و هم در مرحله بهره برداری، پیامدهای شگرفی بر محیط زیست دارند [۲۲]. بدون شک سدها باعث تغییرات اساسی در ساختار جامعه و کارایی اکوسیستم می­شوند، زیرا جریان آزاد طبیعی پیوسته آب رودخانه را به قطعات رودخانه­ای که با ایجاد آب بندها به وجود آمده­اند، تبدیل می­کنند. فواید انسانی و اقتصادی قابل توجهی برای توجیه سدسازی ارائه شده است. حداقل از یک دیدگاه، سیستم­های آبی با ایجاد فرصت­های تفریحی در مخزن سدها و بخش­های پایین دست رودخانه­های تنظیم شده، توسعه می­یابند [۱]. از سویی دیگر، این سازه­ها در محل اکوسیستم­هایی واقع می­شوند که از نظر اکولوژیک بسیار شکننده بوده و از نظر اجتماعی نیز حیات جمعیتی چند صد میلیونی را در جهان تحت تأثیر خود دارند. این تأثیرات در مناطق خشک و نیمه خشک جهان چشمگیرتر است. در این مناطق رودخانه به شدت تحت تأثیر رژیم­های کم آبی و خشک سالی بوده و از طرفی تنها منبع درآمد مردمان بومی شده است. مردم بومی که در طی سالیان دراز توانسته­اند با شرایط و منابع اکولوژیک رودخانه سازگار شوند، با هر تغییر در این اکوسیستم شکننده، دچار خسارت و زیان­های جبران ناپذیری می­شوند [۲۲].

۲-۱-اثر سد بر کیفیت آب

آثار آب بندها شامل مجموعه­ای از تغییرات در شرایط فیزیکی پایین دست سد، به ویژه رژیم­های جریان و دما است و معمولاً موجب شفافیت بیش­تر آب می­شود.تغییر کیفیت آب ممکن است بسته به زمان توقف آب در مخزن سد و خروج آن از سطح یا عمق، اندک یا قابل توجه باشد. تغییر شرایط فیزیکی و شیمیایی منجر به تغییر حیات گیاهان و جانوران رودخانه می­شود [۱]. تغییرات شیمیایی و فیزیکی که در اثر توقف جریان آب پدیدار می­شود می­تواند مخزن سد و رودخانه پایین دست را آلوده کند. گسترش زوال و افت کیفیت آب عموماً به زمان نگهداری آب در مخزن- ظرفیت ذخیره نسبت به حجم آب جریان یافته در آن- بستگی دارد. تغییرات منفی ایجاد شده درآب یک مخزن کوچک پشت یک سد جریان­دار[۱] بسیار کم بوده و یا اصلاً تغییری نمی­کند. اما اگر همین آب ماه­ها یا سال­ها پشت یک سد بزرگ بماند می­تواند برای موجودات زنده چه در مخزن سد و چه در رودخانه تا ده­ها کیلومتر یا بیشتر در پایین دست سد، مرگ آور و کشنده باشد [۲۴، ۷۱].

به دلیل ظرفیت حرارتی قابل توجه حجم زیادی از آب در مخزن یک سد بزرگ، رژیم دمایی رودخانه در ناحیه پایین­دست به میزان زیادی تغییر می­یابد، به ویژه در مورد مخازن بزرگ سدهایی که آب را از عمق آزاد می­کنند، نوسانات حرارتی روزانه در این آب­ها کم است و یا وجود ندارد. مخازنی که آب را از عمق آزاد می­کنند، ممکن است دامنه تغییر دمای فصلی را نیز کاهش دهند. مخازنی که دارای عمق و زمان توقف کافی هستند در ماه­های گرم دارای لایه­بندی حرارتی می­شوند، بدین معنی که آب­های سطحی یا روی دریاچه[۲] بسیار گرم­تر از آب­های عمقی یا زیر دریاچه[۳] است. آبی که از ناحیه عمقی در تابستان آزاد می­شود خیلی خنک­تر از حالت عادی است. آبی که در زمستان آزاد می­شود دمایی نزدیک ۴ درجه سانتی گراد دارد. در نتیجه الگوی فصلی آب پایین­دست رودخانه در زمستان گرم­تر از معمول، در تابستان خنک­تر و در مجموع میزان نوسان فصلی آن کم می­شود. ممکن است مجموع درجه- روزها مشابه یک رودخانه تنظیم نشده باشد، اما الگوی فصلی درجه روزها می­تواند به میزان قابل توجهی تغییر کند [۱، ۲۲]. این گرم و سرد شدن رودخانه در پایین دست اثر چشمگیری بر اکسیژن محلول و مواد معلق آب گذاشته و فعل و انفعالات شیمیایی رودخانه را متأثر می­کند. این به هم­ریختگی فصلی در دمای رودخانه می­تواند موجب آشفتگی و اختلال در چرخه زندگی بسیاری از موجودات آبزی همچون زاد و ولد، تفریخ تخم­ها و متابولیسم لاروها شود [۲۲ ،۲۴ ،۵۹]. دماهای زمستانی گرم­تر علائم حرارتی مورد نیاز بسیاری از گونه­ها را برای شکستن دوره نهفتگی تخم از بین می­برند. دمای خنک تابستان می­تواند اثر مخرب داشته باشد، زیرا تعداد کمی درجه- روز برای تکمیل دوره نمو وجود دارد و یا به علت اینکه الگوی زمانی رشد و نمو را تغییر می­دهند، چرخه­های حیاتی هم­زمانی خود را از دست می­دهند. مسلماً مکانیسم­هایی که به وسیله آن دما تغییر یافته، بی­مهرگان را تحت تأثیر قرار می­دهد، نیازمند مطالعه بیشتری است، اما بدون شک می­تواند عمیق باشد [۱].

-۱ Run of- River

[۲] Epilimnion

[۳] Hypolimnion

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.