تحقیق تاثیر تیمار روغن بر روی چوب و تخته فیبر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاثیر تیمار روغن بر روی چوب و تخته فیبر دارای ۱۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۳-۱- تیمار روغن    ۶
۳-۲- تخته فیبر سخت    ۷
۳-۳- روغن سویا    ۸
۳-۴- سابقه تحقیق    ۱۱
۳-۵- فهرست منابع    ۱۴

منابع

عبده، م. موتاب ساعی، ا. و محبی، ب. ۱۳۸۹٫ اثر اصلاح روغن گرمایی چوب نراد با روغن سویا بر روی خواص فیزیکی و مکانیکی آن. سومین سمینار بین المللی دانه های روغنی و روغن های خوراکی.

فرهنگ مهر، ع. قدس ولی، ع. حداد خداپرست، م. ۱۳۸۸٫ بررسی خواص فیزیکی دانه ی سویا. فصلنامه ی علوم و فناوری غذایی، سال اول، شماره ی سوم. ص۱۶-۹٫

اسدی خرم آبادی، ل. خزاعیان، ا. ماستری فراهانی، م. ۱۳۹۳٫ اثر تیمار حرارتی با روغن سویا اصلاح شده بر خواص فیزیکی و مکانیکی چوب راش. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات علوم چوب وکاغذ ایران، دوره ی بیست ونهم، شماره ی دوم. ص ۲۱۹-۲۰۸٫

بازیار، ب. پارسا پژوه، د. خادمی اسلام، ح. حمصی، س. ۱۳۸۶٫ بررسی ویژگی های فیزیکی چوب تبریزی تیمار شده با روغن داغ برزک. مجله علوم کشاورزی ایران، جلد ۱۳، شماره ی ۱٫ ص ۲۰۶-۱۹۷٫

تنعمی، ع. محبی، ب. قهری،س. ۱۳۹۱٫ اثر تیمار روغن گرمایی بر ویژگی های فیزیکی و مکانیکی چوب راش. مجله پژوهش های علوم و فناوری چوب و جنگل، جلد نوزدهم، شماره ی سوم. ص ۱۲۶-۱۱۱٫

چهره، ف. ماستری فراهانی، م. صادقی ماهونک، ع. ۱۳۹۱٫ اثر تیمار حرارتی با روغن کلزا بر ثبات ابعادی چوب صنوبر دلتوئیدس. مجله ی پژوهش های علوم و فناوری چوب و جنگل، جلد نوزدهم، شماره ی دوم. ص ۱۰۷-۱۰۵٫

زمردی، ش. شکرایی، ر. شاهدی، م. و دخانی، ش. ۱۳۸۲٫ استفاده از مخلوط روغن سویا با روغن هیدروژنه کامل برای ساخت شورتنینگ. مجله ی علوم کشاورزی ایران، جلد سی و چهارم، شماره ی سوم. ص ۵۹۵-۵۸۷٫

Carll, Ch. 1997. Review of thickness swell in hardboard siding: effect of processing variables. United State Department of Agriculture, Forest Laboratory. 10 p.

Kocaefe, D, Younsi, R, Poncsak, S and Kocaefe, Y. 2007. Comparison of different Models for the high-temperature heat-treatment of wood. International Journal of Thermal sciences 46. 707-716.

Poth, u. 2001. Drying oils and related products. Ulmann’s Encyclopedia of industrial chemistry. Willey-VCH.

Ayrilmis, N., Winady, J. 2009. Effect of post heat treatment on surface    characteristics and adhesive bonding performance of medium density fiberboard. Journal of materials and manufacturing processes, 24. 594-599.

Awoyemi, L., Cooper, P,. Ung, T.Y. 2009. In treatment cooling during thermal modification of wood in soy oil medium: soy oil uptake, wettability, water uptake and swelling properties. European journal of wood and wood products 67. 465-470.

Bak, M. and Nemeth, M. 2012. Modification of wood by oil heat  treatment. International Scienfic conference on sustainable Development and Ecological Footprint. 1-5.

 مقدمه

تخته فیبر یکی از محصولات مرکب چوبی بوده که تولید آن در چند دهه گذشته رشد چشمگیری داشته و به علت برتر بودن نسبت به سایر فراورده­های چوبی مورد توجه بازار مبلمان و دکوراسیون قرار گرفته است. با این وجود، این کامپوزیت علی رغم داشتن ویژگی­های مثیت، خصوصیات منفی نیز دارا می­باشد که شامل جذب آب و به دنبال آن تغییر ابعاد در برابر رطوبت است. تغییر ابعاد محصولات چوبی در جریان جذب و دفع آب به خصوص در محصولات سنگین یکی از معضلات مهم این قراورده می­باشد. زمانی که الیاف چوب فشرده شده و آب از سلول­ها خارج می­شود، این افزایش حجم به طور کامل بازنگشته و در طی پروسه ای حجم دیواره­های سلولی افزایش می­یابد. این موضوع باعث شده که در شرایط معین مقدار آب بیشتری جذب گردد و به دنبال آن واکشیدگی حجمی بیشتری صورت ­گیرد. این پدیده در اثر شکسته شدن بعضی اتصالات در اثر نیروی واکشیدگی صورت می­گیرد. بخشی از این فضاهای ایجاد شده دائمی بوده و در جریان خشک شدن مجدد از بین نمی­رود. این مقدار به واکشیدگی محصولات محصولات فشرده مثل تخته فیبر اضافه شده و باعث کاهش دائمی مقاومت می­شود. در سال­های اخیر سعی شده است که با استفاده از روش­های متعدد اصلاحی، ویژگی این محصولات را اصلاح نموده و بتوان آن­ها را برای کاربردهایی فراتر از آنچه که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته، بکار ببرند.

اگرچه به نظر می­رسد که تخته فیبر نسبت به سایر محصولات چوبی در برابر رطوبت مقاومت بیشتری داشته باشد ولی این مقاومت در بین تخته فیبرهای مختلف بسته به روش تولید، نوع رزین مصرفی، تیمارهای صورت گرفته بر روی تخته،… می­تواند متفاوت باشد. از جمله این روش­ها می­توان به انتخاب مناسب نوع گونه­ی چوبی، شرایط بهینه سازی الیاف، حجیم کردن سلول­های چوبی، نوع چسب مصرفی و مقدار آن، آهارزنی با موم، تیمار حرارتی و تیمار روغن، اشاره کرد. این روش­های اصلاحی اغلب با هم مرتبط بوده و مشخص کردن یک روش و یا یک مرحله از آن ممکن است متغیرهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهد. در مقابل انتخاب یک سطح از یک روش اصلاحی بر روی رفتار واکشیدگی ضخامت تاثیر گذار نمی­باشد مگر اینکه سطح خاصی از دیگر متغیرها نیز مشخص شده باشد(کارل[۱]،۱۹۹۷).

در این تحقیق، تیمار روغن با استفاده از روغن سویا مورد بررسی قرار گرفته است. در دهه­های اخیر توجه گسترده به مسائل زیستی سبب کاهش استفاده از ترکیبات شیمیایی مضر برای سلامتی انسان­ها و محیط زیست شده است(کوسفا و همکاران[۲]، ۲۰۰۷). روغن­های گیاهی به علت عدم سمیت و عاری بودن از دی­اکسیدکربن زیست سازگار بوده و برای انجام تیمار فراورده­های چوبی مناسب می­باشند. روغن پس از خشک شدن یک پوشش شبکه­ای سرتاسر کامپوزیت ایجاد و مانند یک غشا در مقابل رطوبت عمل می­نماید. علاوه بر این، به داخل حفرات سلولی نفوذ کرده و به علت آب گریز بودن موجب کاهش جذب فراوردهای چوبی می­گردد.

۳-۱-  تیمار روغن

در فرایند تولید تخته فیبر، تیمار روغن امری اختیاری است و از آن فقط در تولید تخته فیبر نازک با دانسیته کم و زیاد استفاده می­شود. این تیمار توسط شرکت مازونیت ابداع شد، بدین ترتیب که که روغن را  جهت بهبود خواص تخته فیبر، به داخل آن تزریق کردند. این روغن­ها به روغن خشک شونده(oil drying)  شهرت داشته و به علت داشتن خاصیت اکسیداتیو خودکار، بدون هیچ­گونه اصلاح و یا اضافه کردن ماده شیمیایی، با اکسیژن هوا واکنش داده و سخت می­شوند( تریو و همکاران[۳]، ۲۰۰۱ ).

توانایی سخت شدن در این روغن­ها ناشی از وجود اسیدهای چرب اشباع نشده است.این اسیدها که شامل لینولئیک، لینولینیک، اولئیک، اروسیک، راکیورپیک، و ایگزاپنتان اسید بوده که مطایق شکل ۱-۱ به علت داشتن پیوندهای دوگانه کربن توانایی واکنش با اکسیژن هوا را داشته و طی یک واکنش پلیمرزاسیون و به دنبال آن اکسیداسیون، ملکول اکسیژن به زنجیره هیدروکربن وارد شده و با ایجاد پیوند عرضی، روغن به صورت یک لایه نازک تشکیل فیلم می­دهد(پوت[۴]،۲۰۰۱).

[۱] Carll

[۲] Kocaefe et al

[۳] Truo et al

[۴] poth

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.