تحقیق تاریخچه، تبیین و علل ایجاد نقیصه عقلی و مصادیق نقیصه عقلی از بعد روانشناسی و فقهی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه، تبیین و علل ایجاد نقیصه عقلی و مصادیق نقیصه عقلی از بعد روانشناسی و فقهی دارای ۳۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مبحث اول: تاریخچه، تبیین و علل ایجاد    ۷
گفتار اول:تاریخچه    ۷
گفتار دوم: تبیین    ۹
بند اول: مفهوم نقیصه عقلی    ۹
بند دوم: ارتباط نقیصه های عقلی با عناوین مشابه    ۱۰
۱-جنون    ۱۰
۲- بیماری های روانی    ۱۱
۲-۲ پسیکوز    ۱۱
۲-۲-۱ شیزوفرنی    ۱۲
۲-۲-۲ پارانویا    ۱۲
۲-۲-۳ پسیکوز مانیاکو – دپرسیو    ۱۲
۲-۳ صرع    ۱۳
۲-۴ نوروز    ۱۳
۲-۴-۱ ضعف روانی    ۱۳
۲-۴-۲ ضعف عصبی    ۱۳
۲-۴-۳ هیستری    ۱۳
۲-۴ خیال بافی و دروغ پردازی    ۱۳
۲-۴-۵خودبینی    ۱۴
۲-۴-۶ وسواس    ۱۴
۲-۴-۷ اضطراب    ۱۴
۱- عارضه روانی    ۱۴
۲- عارضه جسمانی    ۱۴
گفتار سوم: علل ایجاد نقیصه عقلی    ۱۴
بنداول: عوامل ارثی    ۱۵
۱- سندروم کلاین فلتر    ۱۵
۲- سندرم ترنر    ۱۵
۳- عقب ماندگی مغولی یا سندم دان    ۱۵
۴- سندرم صدای گریه ی گربه یا سندرم گربه    ۱۶
۵- اختلالات مربوط به سوخت و ساز مواد پروتئینی    ۱۶
۶- اختلالات مربوط به سوخت و ساز مواد قندی    ۱۶
۷- گارگویلیسم (gargoilism)    ۱۷
بند دوم: اتفاقات دوران بارداری    ۱۷
۱- بیماری مادر    ۱۷
۲- سن مادر و حالات روانی او    ۱۸
۳- اعتیاد مادر    ۱۸
۳-۱- اعتیاد به الکل    ۱۸
۳-۲- اعتیاد به دخانیات    ۱۸
بند سوم: حوادث زایمان و دوره بعد از زایمان    ۱۸
۱- بهداشت کودک    ۱۹
۲- تغذیه کودکان    ۱۹
بند چهارم: عوامل محیطی، اجتماعی، و فرهنگی    ۱۹
۱-  عوامل قطعی موثر در رشد هوش    ۲۰
۱-۱- فقر انگیزه محیطی    ۲۰
۱-۲- کمبودهای عاطفی    ۲۰
۲- عوامل احتمالی موثر در رشد هوش    ۲۰
۲-۱- رابطه ی هوش کودک با میزان تحصیلات پدر و مادر    ۲۱
۲-۲- تاثیر زندگی شهر و روستا    ۲۱
۲-۳- مسائل بهداشتی و پزشکی    ۲۱
مبحث دوم: مصداق یا مصادیق اشخاص دارای نقیصه عقلی:    ۲۲
در اینجا به مصداق نقیصه عقلی در فقه و همچنین مصادیق مختلف آن در علم روانشناسی پرداخته می شود.    ۲۲
گفتار اول: مصداق نقیصه عقلی در فقه:    ۲۲
بند اول: احکام حقوقی شخص معتوه در فقه    ۲۳
بنددوم: احکام جزایی شخص «معتوه» در فقه:    ۲۴
گفتار دوم: مصادیق نقیصه عقلی در روانشناسی:    ۲۵
بند اول:کاناها( کور ذهن ها):    ۲۵
بند دوم: کالیوها (کند ذهن ها)    ۲۶
بند سوم: کودن ها    ۲۷
بند چهارم: عقب مانده های ذهنی خفیف (مرزی):    ۲۸
فهرست منابع و مأخذ    ۳۰

منابع

 محسنی، مرتضی، حقوق جزای عمومی، انتشارات طرح نو، تهران ۱۳۷۱

طریقت، شکرالله، مقدمه ای بر روانپزشکی و روانشناسی کیفری، انتشارات تهران، تهران ۱۳۴۲

عمید، حسن، فرهنگ عمید، موسسه انتشارات امیر کبیر،تهران ۱۳۸۴

میلانی فر، بهروز، روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، نشر قومس، چاپ دوم، تهران مهرماه ۱۳۶۹

نجفی ابرند آبادی، علی حسین و هاشم بیگی، حمید، دانشنامه جرم شناسی، انتشارات گنج دانش، تهران ۱۳۹۰

ولیدی، محمد صالح، حقوق جزای عمومی، دفتر نشرداد، ۱۳۶۵

ولیدی، محمد صالح، حقوق جزای عمومی ،جلدسوم، دفتر نشرداد، ۱۳۷۳

حکمت، سعید، روانشناسی جنایی، انتشارات دانشگاه تهران ،۱۳۴۶

رفیع زاده، علی، جرم شناسی، انتشارات راه، ۱۳۹۰،

مرعشی شوشتری، محمد حسن، شرح احادیث ابواب مقدمات حدود وسایل الشیعه، دست نویس ج

کاتوزیان، ناصر، قواعد عمومی قرار دادها، شرکت سهامی انتشار (چهار جلد) جلد دوم ۱۳۷۱٫

گرجی، ابوالقاسم، آیات الاحکام، انتشارات میزان، تهران ۱۳۸۰٫

محمدی، قاسم، رشد عقلانی و حقوق جنایی، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق. شماره ۲۴، زمستان ۱۳۸۳

الحصری، احمد، نظریه الحکم و مصادر التشریع فی اصول الفقه الاسلامی، دارالکتب العربی، بیروت، ۱۴۰۷ هـ.ق.

جبعی عاملی، زین الدین (شهید ثانی)، شرح اللمعه، قصاص و دیات، جلد ۱۴، موسسه انتشات دارالعلم، تهران ۱۳۸۷

 مبحث اول: تاریخچه، تبیین و علل ایجاد

این مبحث را در سه گفتار جداگانه بررسی نموده و در گفتار اول سیر تاریخی و شیوه های واکنش نسبت به نقیصه های عقلی در ادوار مختلف تاریخ اشاره نموده و در گفتار دوم به تبیین ماهیت و ویژگی های نقیصه ی عقلی پرداخته میشود و در گفتار سوم علل ایجاد نقیصه ی عقلی (ارثی- محیطی) تجزیه وتحلیل می شود.

گفتار اول:تاریخچه

اولین بار در دوره باستان، بقراط‌حکیم‌یونانی، تحت عنوان نداشتن مغز Annencephalic) (به مسأله نقیصه عقلی اشاره می کند.

دررم باستان قانونی به نام اسپارتا (Sparta) وضع شده بود، در این قانون کودکان دارای نقیصه ی عقلی باید به قتل می رسیدند. متاسفانه نازسیست ها در آلمان در جنگ جهانی دوم برنامه ای شبیه اسپارتا داشتند، که کودکان دارای بیماری روانی و اشخاص دارای نقیصه عقلی را به قتل می رساندند.

در قرون وسطی دیوانگی  و نقیصه ی عقلی، رافع مسئولیت کیفری شناخته نمی شد. و بسیار اتفاق می‌افتاد، دیوانگان که به طور کلی فاقد شعور بودند به خاطر ارتکاب جرم، بربالای چوبه دار حلق آویز می‌کردند؛ حتی در صورت عدم ارتکاب جرم، با آن ها مثل جنایتکاران برخورد می شد و آنها را به شلاق می بستند تا روح از بدنشان خارج شود[۱]  در این زمان همچنین واژه شیطان را در مورد مبتلایان به این بیماری به کار می بردند. در حقوق قدیم فرانسه معافیت اشخاص دارای نقیصه ی عقلی مخصوصا در جرایم با اهمیت مورد قبول قرار نگرفته بود.

پس وقتی به گذشته های خیلی دور حقوق جزا مراجعه شود؛ ملاحظه خواهدشد، که هیچ  گونه ارتباطی بین حقوق  جزا و علوم پزشکی یا روانی وجود نداشته و حتی جنون یا سایر عوارض شبیه با آن نمی‌توانسته موجب معافیت از مجازات شود. علت آن هم این بود که برای صدور احکام کیفری فقط نفس جرم  مورد توجه قضات قرار می گرفته و نه حالات و نفسیات مجرم و در مجمع القوانین حمورابی، نه تنها هیچ اشاره ای به حالات نفسانی مجرم نشده، بلکه در پاره ای موارد امکان داشته افراد بیگناه و حتی صغارو مجانین مجازات شوند. مثلا در این قانون آمده است که هر گاه معماری خانه ای را برای شخصی بسازد و سپس خانه بر سر صاحب خانه خراب شود،‌معمار به قصاص مرگ صاحبخانه به قتل خواهد رسید، ولی هرگاه فرزند صاحبخانه در اثر خرابی منزل کشته شود، فرزند معمار باید تلافی فرزند صاحبخانه کشته شود[۲].  همانطور که ملاحظه می‌شود حتی مسئولیت کیفری شخصی نبوده بلکه فرزند معمار را به جای شخصی که مرتکب جرم نشده، بلکه مرتکب بی احتیاطی در ساخت شده مجازات می کردند. در این شرایط و اوضاع و احوال، عقلاً ذهن بشر تا این حد از پیشرفت نرسیده بود؛ تا بحث مسئولیت یا عدم مسئولیت اشخاص نقیصه ی عقلی مطرح شود. در تاریخ آسیای قدیم در چین برای اولین بار لیدرهای مذهبی از جمله کنفسیونس نقیصه های عقلی را مورد حمایت قرار دادند.

یکی از اعتقادات آیین زرتشت این است که مبتلایان به نقیصه ی عقلی بیمار هستند و باید به معالجه‌ی آنها پرداخت. رهبران یهودی نیر قانونی وضع کردند. که این افراد مسئول اعمال ورفتار خود نبودند[۳].

با پیدایش دین مبین اسلام و شرایط مسئولیت کیفری، که در فقه به شرایط عامه تکلیف شهرت دارند، مورد بررسی قرار گرفتند که عبارتند از:۱- عقل ۲- بلوغ ۳- اختیار ۴- قصد. پس آنچه مبرهن است، دین مبین اسلام به شرط عقل، در ایجاد احکام تکلیفی، توجه ویژه ای داشته و در کتب فقهی نیز بالتبع آن یکی از شرایط مسئولیت کیفری که به صورت پراکنده اشاره شده، کمال العقل می باشد که می تواند بیانگر توجه کامل اسلام به عقل در شرایط مسئولیت باشد.

لازم یه ذکر است که این بیماری تا سال ۱۶۸۹ با جنون مترادف بوده تا اینکه در همین سال لاک، آن را از جنون متمایز نمود.[۴]

گفتار دوم: تبیین:

این کلمه به معنای روشن نمودن و توضیح دادن است در این گفتار به مفهوم نقیصه عقلی و ارتباط آن با عناوین مشابه پرداخته می شود.

بند اول: مفهوم نقیصه عقلی:

از لحاظ لغوی اصطلاح نقیصه عقلی مرکب از دو کلمه است: ۱- نقیصه (deficiencies) که به معنای عیب، خصلت بد، خوی و عادات زشت می باشد که جمع آن نقایص است[۵] ۲- عقل: این کلمه را نیز دریافتن،‌دانستن، فهمیدن، قوه دریافت وادراک حسن و قبح اعمال و تمیز نیک و بد امور و خود ترجمه کرده اند[۶]  به نظر می رسد این اصطلاح در فرهنگ وادب فارسی به معنای معیوب بودن قوه درک شخص در حسن و قبح اعمال و تمیز نیک و بد امور باشد. در سال ۱۹۷۳ انجمن رسیدگی به مسائل و مشکلات اشخاص دارای نقیصه در امریکا، نقیصه عقلی را این گونه تعریف کرده است. «نقیصه عقلی عبارت از نقص یا نارسایی است که  از لحاظ فعالیت عمومی هوش در مقایسه با افراد دیگر به چشم می خوردو باعث نقص تطابق با محیط در دوران های مختلف رشد می شود.» طبق قانون بهداشت روانی (mental health act) انگلستان مصوب ۱۹۵۹ نقیصه عقلی به حالتی گفته می شود که رشد مغز هوش و روان از هنگام تولد یا از مراحل اولیه زندگی متوقف می ماند یا تکامل ناقص می یابد.

پیاژه روانشناس سوئیسی تعریف هوشی و عقلی را اینطور بیان می کند: هوش نتیجه تاثیر دائمی ومتقابل فرد با محیط است و اگر این رابطه ی متقابل به صورت متعادل انجام شود، کودک در مراحل مختلف رشد تصاویر ذهنی مختلفی دارد که از تصاویر ساده شروع شده و به تصاویر پیچیده تری می رسد. گذشتن از این مراحل یعنی از مراحل پایین و رسیدن به مراحل بالاتر بستگی به رشد هوش، ساختمان عصبی بدنی، روابط اجتماعی و تجارب زندگی او دارد[۷] با توجه به تعاریف فوق گروهی از افراد جامعه که از لحاظ هوشی در سطح پایین تر از متوسط (نرمال) جامعه قرار گرفته اند، دارای نقیصه عقلی هستند. لازم به ذکر است که آزمون های زیادی برای ارزیابی هوش ارائه شده است.که آزمون سه شخص از بقیه معروفترند.

[۱] -Christopher Hilbert ,the roots of Evil spvial

Histore of crime and punishment , 1966 , p 229

[۲] – محسنی، مرتضی، حقوق جزای عمومی، جداول، انتشارات گنج دانش، ص ۱۰۸

[۳] – طریقت، شکرالله، مقدمه ای بر روانشناسی وروانپزشکی کیفری ص ۲۰۸

[۴] – طریقت، شکرالله، همان ص ۲۰۸

[۵]– عمید، حسن، فرهنگ عمید، انتشارات امیر کبیر. تهران ۸۴ ص ۱۲۹

[۶] – عمید، حسن، همان ص ۹۱۴

[۷] – میلانی فر، بهروز، روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، نشر قومس چاپ دوم مهر ماه ۶۹، ص۴۵

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.