تحقیق تاریخچه، تعاریف و نظریه های هوش هیجانی و عملکرد شغلی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه، تعاریف و نظریه های هوش هیجانی و عملکرد شغلی دارای ۶۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش اول:هوش هیجانی    ۵
۲-۱-۱- مقدمه    ۵
۲-۱-۲- تاریخچه هوش هیجانی    ۶
۲-۱-۳- تعریف هوش هیجانی    ۸
۲-۱-۳-۱- تعریف هیجان    ۹
۲-۱-۳-۲- تعریف هوش    ۹
۲-۱-۴- ضریب هوشی    ۱۰
۲-۱-۵- تعریف روانشناختی هوش هیجانی    ۱۰
۲-۱-۶- تحلیل مولفه های هوش هیجانی    ۱۰
۲-۱-۷- عوامل مؤثر در هوش هیجانی    ۱۱
۲-۱-۸- هوش هیجانی در حوزه های مختلف:    ۱۳
۲-۱-۹- هوش عاطفی همان هوش هیجانی    ۱۵
بخش دوم: عملکرد    ۱۶
۲-۲-۱- مقدمه:    ۱۶
۲-۲-۲- تاریخچه پیدایش مدیریت منابع انسانی    ۱۷
۲-۲-۳- تاریخچه و پیشینه عملکرد در مدیریت    ۱۸
۲-۲-۴- عملکرد شغلی:    ۱۹
۲-۲-۵- سابقه ارزیابی عملکرد    ۲۱
۲-۲-۶- تجزیه و تحلیل مدیریت عملکرد    ۲۱
۲-۲-۷- جایگاه ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد    ۲۴
۲-۲-۸- شاخص های عملکرد    ۲۵
۲-۲-۹- فرایند ارزیابی عملکرد:    ۲۶
۲-۲-۱۰- سنجش عملکرد:    ۲۸
۲-۲-۱۱- دیدگاههای عملکرد شغلی:    ۲۸
۲-۲-۱۱-۱- توانایی و عملکرد:    ۲۹
۲-۲-۱۱-۲- انگیزش و عملکرد:    ۲۹
۲-۲-۱۱-۳- ویژگی شخصی و عملکرد:    ۳۰
۲-۲-۱۲- پنج ویژگی عمده و عملکرد:    ۳۰
۲-۲-۱۳- رویکردهای نوین و سنتی در عملکرد    ۳۱
۲-۲-۱۴- تفاوت دیدگاه های سنتی و نوین عملکرد    ۳۲
۲-۲-۱۵- انواع دسته بندی ارزیابی عملکرد:    ۳۴
۲-۲-۱۶- فرآیند ارزیابی عملکرد    ۳۶
۲-۲-۱۷- اهداف و کاربردهای ارزشیابی عملکرد    ۳۸
بخش سوم:رابطه بین هوش هیجانی و عملکرد    ۴۰
۲-۳-۱- مقدمه:    ۴۰
۲-۳-۲- بررسی رابطه هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی:    ۴۰
۲-۳-۳- تاثیر هوش هیجانی بر عملکرد اجتماعی و خانوادگی:    ۴۲
۲-۳-۴- هوش هیجانی و ارتباط آن با رفتارهای روزمره :    ۴۴
۲-۳-۵- رابطه هوش هیجانی با عملکرد شغلی:    ۴۷
۲-۳-۶- بررسی رابطه بین خشنودی  شغلی و عملکرد:    ۵۲
۲-۳-۷- تاثیرهوش هیجانی در مدیریت و رهبری    ۵۵
۲-۴- پیشینه تحقیق    ۵۷
۲-۴-۱- مطالعات خارجی    ۵۷
۲-۴-۲- مطالعات داخلی    ۵۸
منابع و ماخذ    ۶۱

منابع

هوش هیجانی،(۱۳۸۹)، نسرین رضایی ، انتشارات فر دانش.

هوش هیجانی در مدیریت،(۱۳۸۷)، نویسنده: محمد علاقبند ، ، انتشارات رشد.

هوش هیجانی، (۱۳۸۹)، دکتر تراویس برادبری، ترجمه مهدی نقوی، نشر ساوالان، تهران.

هوش هیجانی،( ۱۳۸۸)،  دکتر الیاس شیروانی ، ویراستار: دکتر حمزه گنجی، نشر ساوالان، تهران.

روابط متقابل خانواده و تیزهوشی، (۱۳۸۹ )، ناصرالدین شجری. بررسی مطالعات. . مجله استعدادهای درخشان سال اول.

تیزهوشی پنهان،(۱۳۸۸)، مجله استعدادهای درخشان. فاطمه اکبری سال چهارم، ش. ۳٫

درس‌های درست اندیشیدن، (۱۳۸۹)، ملک‌دخت نیاز ، نشر آمه.

مبانی شناخت انسان،(۱۳۸۷) کوشا کریمی ،  چاپ وارش ،  ویرایش اول.

هوش هیجانی در تصمیم گیری مدیران،(۱۳۹۰)،  عباس توسکی، انتشارات سحر.

مرادی ، مهدی (۱۳۹۱). هوش هیجانی و مدیریت در سازمان(مبانی نظری، شیوه‌های آموزش و ابزارهای سنجش)، تهران: انتشارات یسطرون.

نظام ارزیابی عملکرد ،( ۱۳۸۶) رضا داریانی، مهدی رفیع زاده نسیم بقرآباد، محسن رونق، مرکز مطالعات مدیریت و بهره‌وری دانشگاه تربیت مدرس.

ارزیابی عملکرد با موضوع تصمیم‌گیری چند هدفی،(۱۳۸۹)،  غفور صائبی ، سمینار مدیریت صنعتی، کاربرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

ارزیابی عملکرد مدیران،(۱۳۸۴)، خدمات مدیران شرکت ساپکو،  بهروز کانی .

استراتژی ارزیابی اثربخش، (۱۳۸۲)، عباس عباس پور ، مجله تدبیر، شماره ۱۰٫

روشهای اندازه‌گیری کارایی و اثربخشی سیستم‌های کیفیت،(۱۳۸۷)، حیدر کریمی ، انتشارات شرکت مشاورین کیفیت‌ساز.

مدیریت منابع انسانی با نگرش راهبردی ،(۱۳۸۰)، دکتر ناصر میرسپاسی، انتشارات شروین.

کامران کمال پرهیز کار  Six Sigma شرکت مشارکتی RWTUV ایران و آلمان،(۱۳۸۵)، تهران.

بخش اول:هوش هیجانی

۲-۱-۱- مقدمه

امروزه بسیاری ازسازمانها دستخوش تغییرند وهرگونه تغییر نیازمند کارکنان و مدیرانی است که انطباق پذیر بوده وباتغییرها سازگار شوند.دراین میان تعامل اجتماعی به شیوه ای شایسته وثمربخش برای بیشتر مدیران و رهبران به عنوان عنصر کلیدی درمدیریت تغییرهای سازمانی اهمیت فزاینده ای دارد.

بررسی ها نشان داده است که گوی رقابت آینده را مدیرانی خواهند برد که بتوانند به طور اثربخش ونتیجه بخش با منابع انسانی خودارتباط برقرارکنند.دراین زمینه هوش هیجانی[۱]  یکی ازمولفه هایی است که می تواند به میزان زیادی درساز و کار سازمان و عملکرد اعضای سازمان نقش مهمی ایفا کند و به گفته گلمن (۱۹۹۸)شرط حتمی واجتناب ناپذیر درسازمان به حساب می آید. اخیرا برخی از دانشمندان نیز دریافته‌اند که هوش هیجانی با اهمیت تراز بهر ه هوشی (IQ) برای منایع انسانی است . امروزه هوش هیجانی به عنوان نوعی هوش تبیین شده است که هم شامل درک دقیق هیجان های خود شخص وهم تعبیر دقیق حالات هیجانی دیگران است .هوش هیجانی ،فرد را از نظر هیجانی ارزیابی می کند، به این معنی که فرد به چه میزانی ازهیجان ها واحساس های خود آگاهی دارد وچگونه آنها راکنترل واداره می کند. نکته قابل توجه درراستای هوش هیجانی این است که توانایی های هوش هیجانی ذاتی نیستند، آنها می توانند آموخته شوند(الیسون، ۲۰۱۱، ۱۲). این مقاله به چهار قسمت تنظیم و تهیه شده است. در قسمت اول تاریخچه، تعاریف و نظریه های هوش هیجانی ارائه شده است.در قسمت دوم مفاهیم نظریه ها  و ابعاد  عملکرد شغلی و در قسمت سوم رابطه عملکرد با هوش هیجانی بویژه نظریات مربوط به نحوه تاثیرهوش هیجانی و مولفه های آن بر عملکرد در حوزه های مختلف زندگی به خوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است در قسمت چهارم بخشی ا ز تحقیقات  خارجی درارتباط با موضوع اصلی پژوهش و احیانا برخی پژوهشهای مرتبط دیده میشود .

۲-۱-۲- تاریخچه هوش هیجانی

بحث های فلسفی در مورد رابطه بین تفکر و هیجان در فرهنگ مغرب زمین به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل برمیگردد. دراین بخش فعالیت های روانشناسی از ۱۹۰۰ میلادی تاکنون را مورد اشاره قرار میدهیم این سالها را میتوان به ۵ دوره تقسیم کرد.(سیاروچی،فورگاسومایر، ۲۰۰۹،۱۳۸۳)

۱- سالهای ۱۹۶۹-۱۹۰۰ دوره ای که در آن مطالعات روانشناختی مربوط به هوش هیجانی جدا و مستقل از یکدیگرصورت میگرفت.

۲- سالهای ۱۹۸۹-۱۹۷۰ دوره ای که طی آن روانشناسان به بررسی چگونگی تاثیر هیجان و تفکر بر یکدیگر می پرداختند.

۳- سالهای ۱۹۹۳-۱۹۹۰ دوره ای که در آن هوش هیجانی به عنوان یک موضوع مورد مطالعه و تحقیق مطرح گردید.

۴- سالهای ۱۹۹۷-۱۹۹۴ دوره ای که طی آن مفهوم هوش هیجانی رواج یافت.

۵- ازسال ۱۹۹۸ تاکنون،دوران اخیر که دوران انجام مطالعات شفاف سازی در مورد مفهوم هوش هیجانی است. دوره ی اولین یعنی سالهای ۱۹۶۹-۱۹۰۰ دوره ای بود که تحقیقات پیرامون هوش وهیجان در حوزه های جداگانه صورت میگرفت در حوزه هوش اولین آزمونها ساخته و توسعه پیدا کردند  و در بررسی های مربوط به هیجانها  پژوهشگران درگیر موضوع مرغ و تخم مرغ بودند بدین ترتیب که شخصی که با یک موقعیت استرس آور مواجه میشود (برای مثال دیدن خرس) ابتدا پاسخ فیزیولوژیکی هیجان را از خود نشان می دهد ( مثلا افزایش ضربان قلب) و سپس احساس هیجان می کند یا ابتدا احساس هیجان در او شکل میگیرد و سپس تغییرات فیزیولوژیکی در او بروز پیدا میکند(گلمن[۲]،۱۹۹۸). دومین دوره یعنی سالهای ۱۹۸۹- ۱۹۷۰ دوره ای بوده که طی آن پیشرفت های چندی در زمینه ی هوش هیجانی  صورت گرفت. هوش و هیجان که قبلا حوزه های جداگانه ای بودند در این دوره در یک حوزه جدید به یکدیگر نزدیک شدندو حوزه جدیدی را به عنوان شناخت و احساس[۳] (تفکر و هیجان[۴]) تشکیل دادند.  در سال ۱۹۹۰ و در آغاز دوره ی سوم ، جان مایر و همکارش پیتر سالوی طرحهای پژوهشی زیادی  را تدوین نموده و نظریه رسمی هوش هیجانی  را ارائه دادند. در چهارمین دوره (۱۹۹۷-۱۹۹۴) یک سری رویدادهای غیر منتظره رخ دادند که منجر به رواج و گسترش بیش از پیش حوزه ی هوش هیجانی شد. در این دوره اصطلاح هوش هیجانی  با چاپ کتاب  پرفروش دانیل گلمن، رواج زیادی پیدا کرد. گلمن و سایرین این اصطلاح را دست مایه ی مطالعه های زیادی قرار دادند. در کتاب گلمن (۱۹۹۵) هوش هیجانی به عنوان بهترین عامل پیش بینی کننده ی موفقیت در زندگی معرفی شده بود که هر کسی میتواند به آن دست یابد و میتوان آن را یک خصیصه شخصیتی به حساب آورد. اکنون ما در دوره  پنجم قرار داریم که از سال ۱۹۹۸ آغاز شده است طی این دوره اصلاحات و پالایش های  متعددی در ابعاد نظری و پژوهش حوزه ی هوش هیجانی  به عمل آمده است. مقیاسهای جدیدی  برای اندازه گیری هوش هیجانی تهیه وپژوهشهای  بنیادی تری  در این حوزه انجام گردیده است(بانکسون،۲۰۱۰، ۷۲).

ارسطو میگوید:”عصبانی شدن آسان است – همه می توانند عصبانی شوند، اما عصبانی شدن در برابر شخصِ مناسب، به میزان مناسب، در زمان مناسب، به دلیل مناسب و به روش مناسب – آسان نیست” در سال ۱۹۹۰ دو نفر از روان شناسان دانشگاههای ییل و نیو همشایر – دکتر جان مایر و دکتر پیتر سالوی – دو مقاله علمی راجع به هوش هیجانی نوشته و منتشر کردند و بدین ترتیب  سازه ی ” هوش هیجانی” را وارد پیشینه روان شناسی نمودند. این محققان در ابتدا این سازه را به عنوان توانایی تنظیم و تمایز قائل  شدن بین هیجانها و احساسات خود و دیگران و استفاده از اطلاعات  حاصله برای کنترل اعمال و افکار خود تعریف نمودند(مایر و سالوی، ۱۹۹۷). روزنامه نگار و روان شناس  دیگری به نام دکتر دانیل گلمن در سال ۱۹۹۵ کتاب پرفروشی به نام “هوش هیجانی” نوشت و در آن کتاب ادعا نمود که مایر و سالوی مشترکا به صورت بندی و ارائه نظریه ی هوش هیجانی پرداخته اند . او هوش هیجانی را بعنوان : آگاهی نسبت به هیجانهای خود، مدیریت هیجانها ، برانگیختن خود ، شناسایی هیجانهای دیگران ، و تنظیم روابط با دیگران تعریف نمود. امروزه از انواع مختلف و متعدد هوش صحبت می کنیم. در هر مورد هوش به توانایی دریافت، درک و کاربرد نمادها و سمبلها که نوعی توانایی انتزاعی است اشاره دارد تعریف اولیه ی هوش هیجانی برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ با همکاری پیتر سالوی مطرح شد.اولین تعریف هوش هیجانی چنین بود: نوعی پردازش اطلاعات هیجانی  که شامل ارزیابی صحیح هیجانها در خود و دیگران و بیان مناسب هیجانها و تنظیم سازگارانه هیجانها است به نحوی که به بهبود جریان زندگی منجر شود. در سال ۱۹۹۹ میلادی جان مایر و همکارانش این تعریف را کمی مفصل تر کردند بدون اینکه به ساختار آن لطمه ای وارد شوداین تعریف چنین است: هوش هیجانی به توانایی شناسایی و تشخیص مفاهیم  و معانی هیجانها و روابط بین آنها ، استدلال کردن در مورد آنها و نیز حل مسائل بر اساس آنها اشاره دارد.

در اصلاحیه ای که از طرف گلمن بر تعریف فوق الذکر صورت گرفت هوش هیجانی به پنج حوزه تبدیل شد که عبارتند از:

آگاهی از هیجانهای خود

مدیریت هیجانها

برانگیختن خود

شناسایی هیجانهای دیگران

تنظیم روابط خود با دیگران(لارسن، ۲۰۱۱، ۲۴).

۲-۱-۳- تعریف هوش هیجانی

دو حوزه ی  متفاوت “هیجان” و “هوش” به کمک هم  سازه ی  هوش هیجانی  را میسازند. هوش هیجانی مشتمل بر توانایی آگاهی نسبت به هیجانها و استفاده از آنها برای افزایش کیفیت زندگی شخصی و اجتماعی است در واقع میتوان گفت که هوش هیجانی شامل توانایی ادراک و بیان دقیق هیجانها استفاده از آنها برای تسهیل افکار و فهم هیجانها مدیریت کنترل آنها برای رشد هیجانی است البته تعدادی  مفاهیم دیگر شامل شایستگی هیجانی[۵]، خلاقیت هیجانی[۶] ، دقت همدلی[۷]، نیز به طور نسبی توسط صاحب نظران و محققان تا کنون برای شرح و توصیف این سازه استفاده شده اند. علیرغم الگوها و نظریات مختلفی که در باب ابعاد و روشهای اندازه گیری هوش هیجانی وجود دارد، اغلب نظریه پردازان طی سالهای اخیر حداقل بر سر یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن اینکه هوش هیجانی به موضوعی محوری برای محققان و مشاوران مدیریتی تحصیلی و روانی تبدیل شده است این اهمیت بر اساس شواهدی که طی این فصل مرور خواهد شدبه خوبی در دنیای کار و در سازمانها نیز رخنه نموده است(هریس، ۲۰۱۲، ۴۵).

۲-۱-۳-۱- تعریف هیجان

در فرهنگ های لغت تعاریف گوناگون  و متناقضی از هیجان وجود دارد یکی از تعاریفی که در اینجا به کار ما می آید و تا اندازه ای  وافی به مقصود است ، هیجان را نوعی حالت احساسی می داند که خودآگاه و ارادی است و طی آن حالتهایی چون شادی ، غم و غصه ، ترس ، تنفر و … تجربه میشوند  و با حالتهایی چون  شناخت  یا انگیزش و اراده تفاوت دارند( فرهنگ لغت راندم هاووس، ۱۹۷۳،ص۲۷۰ نقل از سیاروچی، فورگاس و مایر،۲۰۰۹،۱۳۸۳). با مقایسه تعاریف گوناگون در می یابیم که هیجان  با شناخت (تفکر) و اراده(آرزوها و انگیزه ها) تفاوت دارد.

۲-۱-۳-۲- تعریف هوش

هوش به صورتهای گوناگونی تعریف شده است. بهترین تعریفی که از هوش وجود دارد و در اینجا  برای هدف ما مناسب است. هوش را” مجموعه ای  از تواناییها ی شناختی  که به ما اجازه می دهند تا نسبت به جهان اطرافمان آگاهی  پیدا کنیم یاد بگیریم و مسائل را حل کنیم” تعریف کرده است. هوش توانایی ذهنی است و قابلیت‌های متنوعی همچون استدلال، برنامه‌ریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان، و یادگیری را در بر می‌گیرد. نظریه‌های هوش در طول تاریخ تغییر کرده‌اند(باتلر و همکاران،۲۰۰۹، ۱۰).

۲-۱-۴- ضریب هوشی

در سنجش‌های سنتی تر تیزهوشی، افرادی که میزان ضریب هوشی (هوشبهر – IQ) آن‌ها از حد مشخصی بیشتر باشد تیزهوش نامیده می‌شوند. این حد مشخص در نمونه گیری‌های مختلف، با توجه به نوع آزمون و جامعه آماری که ضریب هوشی به صورت نسبی نسبت به آن سنجیده می‌شود متفاوت است. اما باز هم به صورت معمول می‌توان ۱۲۰ را عددی دانست که در بیشتر آزمون‌ها مرز تیزهوشی فرض می‌شود و به افرادی که ضریب هوشی بیش از این مقدار را داشته باشند تیزهوش گفته می‌شود(همان،۱۱).

۲-۱-۵- تعریف روانشناختی هوش هیجانی

هوش هیجانی را باید ترکیبی از دو حالت از سه حالت ذهن دانست. هوش هیجانی به وسیله مایر و سالوی (۱۹۹۷) این گونه تعریف شده است”هوش هیجانی عبارتست از توانایی ادراک هیجانها ، جهت دست یابی به هیجانی سازنده  که به کمک آنها بتوان به ارزیابی افکار فهم هیجانها و دانش هیجانی  خود پرداخت  و با استفاده از آن بتوان موجبات پرورش احساسات و رشد  هوشی خود را فراهم ساخت. درک این نکته  که هوش هیجانی  نقطه مقابل یا در تضاد با هوش شناختی نیست و در آن مغز بر قلب چیره نمی گردد بسار مهم است.در هوش هیجانی مغز و قلب  یا هوش و هیجان به صورتی یگانه با یکدیگر تر کیب میشوند(نقوی، ۱۳۸۹، ۳۷).

با توجه به این مطالب میتوان ادعا نمود که هوش هیجانی عبارتست از استفاده از هیجانها  برای حل مسائل و داشتن یک زندگی مفید، خلاقانه و سازنده هوش هیجانی بدون هوش یا هوش شناختی بدون هوش هیجانی تنها بخشهایی ناقص از یک راه حل هستند. در اینجا مغز و قلب هر دو به کمک  هم میشتابند و با هم یکی میگردند(هارول،۲۰۰۹، ۳۸).

[۱] EMOTIONAL INTELLIGENCE=EI

[۲] Gelman

[۳]Feeling

[۴] Excitement

[۵] Emotional Competence

[۶] Emotional Creativity

[۷] Accurate empathy

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و نظریه ها و مدل های آن
  • تحقیق مفاهیم، الگوها، نظریه‌ها و تئوری‌های تعهد سازمانی و عملکرد شغلی
  • تحقیق مدل های هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.