1,818 views
پیشینه تحقیق تاریخچه استخرهای شنا و طبقه بندی استخرها بر اساس نوع کاربری آنها و بهداشت و ایمنی استخرهای سرپوشیده و مفاهیم مرتبط دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- مقدمه ۶
۲-۲- اهمیت مدیریت اماکن ورزشی ۶
۲-۲-۱- اهمیت مدیریت ریسک ۷
۲-۲-۳- اماکن ورزشی و خطرات آنها ۸
۲-۳- تعریف استخر شنا ۸
۲-۴- تاریخچه استخرهای شنا ۹
۲-۴-۱- تاریخچه استخرهای شنا در دنیا ۹
۲-۴-۲- تاریخچه استخرهای شنا در ایران ۱۰
۲- ۵- انواع استخر ۱۱
۲- ۵-۱- استخر شنای سرپوشیده ۱۱
۲- ۵-۲- استخر شنای روباز ۱۱
۲-۶- طبقه بندی استخرها بر اساس نوع کاربری آنها ۱۱
۲-۶-۱- استخرهای خردسالان ۱۱
۲-۶-۲- استخر آموزشی ۱۲
۲-۶-۳- استخرهای شنای تفریحی ۱۲
۲-۶-۴- استخرهای شنای حرفهای و مسابقات ۱۲
۲-۶- ۵- استخرهای معلولین ۱۳
۲-۶-۶- استخرهای چند منظوره ۱۴
۲-۷- فضاهای جنبی استخر ۱۴
۲-۷-۱- رختکن ۱۴
۲-۷-۲- دوشها ۱۵
۲- ۷ – ۳- سرویسهای بهداشتی ۱۵
۲-۷-۴- اتاق ناجیان ۱۵
۲-۷- ۵ – اتاق کمکهای اولیه ۱۶
۲-۷-۶- تصفیه خانه ۱۶
۲-۷-۷- انبار ۱۶
۲-۸- بهداشت ۱۷
۲-۸-۱- تعریف بهداشت ۱۷
۲-۸-۲- بهداشت ورزشی ۱۷
۲-۸-۳- بهداشت و ایمنی اماکن ورزشی ۱۷
۲-۹- بهداشت استخر شنا ۱۸
۲-۹-۱- بهداشت آب استخر ۱۸
۲– ۹–۲ آب استخر و شیوع بیماریها ۱۹
۲– ۱۰– گندزدایی آب ۱۹
۲– ۱۰– ۱– انواع گندزدایی ۱۹
۲– ۱۰– ۱– ۱– استفاده از کلر برای گندزدایی استخر شنا ۲۰
۲– ۱۰– ۱– ۲– گندزدایی آب با استفاده از ازون ۲۱
۲– ۱۱– شیمی آب استخر ۲۲
۲– ۱۱– ۱– PH آب ۲۲
۲– ۱۲– سیستم تصفیه و گردش آب ۲۳
۲– ۱۳– ایمنی استخرهای شنا ۲۴
۲-۱۳- ۱ – طرح امنیت فضاهای ورزشی ۲۴
۲-۱۳- ۲ – ایمنی در ساختمانهای ورزشی (اماکن سرپوشیده) ۲۵
۲- ۱۴ – موقعیت استخر شنا ۲۷
۲- ۱۵ – نیروی انسانی ۲۷
۲-۱۵-۱- مدیر استخر ۲۷
۲- ۱۵-۲- منجی غریق ۲۸
۲- ۱۵-۳- مسئول فنی استخر ۲۹
۲-۱۶- تعریف استاندارد ۲۹
۲-۱۶-۱- اهداف و دستاوردهای استاندارد ۳۰
۲-۱۶-۲- سطوح استاندارد ۳۰
۲-۱۶-۳- پیدایش استاندارد اماکن ورزشی ۳۱
۲-۱۶-۴- استاندارد تجهیزات ۳۱
۲-۱۶- ۵ – استاندارد تجهیزات استخرهای شنا ۳۲
۲-۱۶ – ۶ – سطوح قابل قبول خطر در ورزشها ۴۰
۲-۱۷- پیشینه تحقیق ۴۱
۲-۱۷-۱- تحقیقات انجام شده در داخل کشور ۴۱
۲-۱۷-۱-۱- استخرها ۴۱
۲-۱۷-۱-۲- اماکن ورزشی ۴۴
۲-۱۷-۲- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ۴۶
۲- ۱۸- جمع بندی ۵۱
( منابع ) ۹۳
[۱] .الف.ال.جانسون، (۱۳۸۰)، راهنمای مراقبت و نگهداری استخر، ترجمه: طهمورث نورایی و کاظم سعیدی، انتشارات دانشگاه شهید با هنر کرمان، چاپ دوم.
[۲]. اسفندیاری، بهروز، (۱۳۸۲)، آئین نامه اجرایی فدراسیون نجاتغریق جمهوری اسلامی ایران، چاپ سوم.
[۳]. اقبالی، محمد حسین، (۱۳۸۳)، توصیف وضعیت بهداشتی و ایمنی استخرهای سرپوشیده تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
[۴]. الوانی، سید مهدی، (۱۳۸۲)، مدیریت عمومی، تهران: نشر نی، چاپ هفدهم، ۱۲۷ – ۱۲۵٫
[۵]. الهی، علیرضا، (۱۳۸۳) بررسی وضعیت استادیومهای فوتبال کشور در مقایسه با استانداردهای اروپایی، نشریه حرکت، شماره ۱۹، ص ۶۳ – ۷۹٫
[۶]. باریک بین، بهنام، خدادادی، مریم، عزیزی، محمود، علی آبادی، رقیه، (۱۳۸۴) بررسی وضعیت میکروبی و شاخصهای فیزیک و شیمیایی آب استخرهای شنای عمومی شهر بیرجند، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دوره ۱۲، شماره ۳ و ۴، ص ۸۴ – ۸۷ .
[۷]. تندنویس، فریدون، (۱۳۷۸)، آموزش شنا، ناشر دفتر تحقیقات و آموزش سازمان تربیت بدنی.
[۸]. جابری، اعظم، (۱۳۸۲)، بررسی آسیبهای ورزشی شنا ناشی از آلودگی استخرهای شنای شهر مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
[۹]. جابری، اعظم، (۱۳۸۴)، بررسی وضعیت بهداشتی و ایمنی سالنهای ورزشی شهر مشهد، چکیده مقالات پنجمین همایش بینالمللی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، ص۲۳۲ – ۲۳۳٫
[۱۰]. حسن زاده، محمدتقی، جعفری، حسین، (۱۳۷۸)، مشخصات و موازین فنی فضاهای ورزشی، اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش تهران.
[۱۱]. حنیفر، حسین، (۱۳۸۵)، درآمدی بر استاندارد سازی منابع انسانی در آموزش و پرورش، مجلهروانشناسی و علوم تربیتی، سال ۳۴ شماره ۲، ص ۱۵۳ – ۱۷۴٫
[۱۲]. خواجوی، داریوش، (۱۳۸۰)، شناخت تأسیسات و اماکن ورزشی، ناشر شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
[۱۶]. سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران، (۱۳۷۸)، راهنمای جامع ورزش، بانک اطلاعات اماکن و مشاغل ورزشی، چاپ اول.
[۱۸]. سازمان مدیریت و برنامهریزی، (۱۳۷۴)، موازین فنی ورزشگاههای کشور، جلد دوم، مقررات و معیارهای طراحی مراکز ورزشی، دفتر تحقیقات و معیارهای فنی.
[۱۹]. سازمان مدیریت و برنامهریزی، (۱۳۷۴ )، موازین فنی ورزشگاههای کشور، جلد سوم، مشخصات کالبدی و مقررات رشتههای ورزشی متداول در کشور، دفتر تحقیقات و معیارهای فنی.
[۲۰] . سرشت ، پریوش ، دل پیشینه ، اسماعیل ، ( ۱۳۷۱ ) ، اصول و مبانی بهداشت محیط ، تهران ، انتشارات چهره .
آب از نخستین نیازهای زندگی و از مفیدترین مواد طبیعت است که برای انسان و تمدن او حیاتی است. قدیمیترین مذاهب نیز آن را مقدس شمرده و برای نظافت، پاکیزکی و بهداشت آب و جلوگیری از بیماریهای ناشی از آن، قوانین خاصی وضع کرده بودند. آب در انتقال و انتشار بسیاری از بیماریهای میکروبی، ویروسی و انگلی نقش عمدهای بر عهده دارد و از این نظر نیازمند تصفیه و ضدعفونی نمودن و حذف عوامل بیماری زا و ناخالصیهای معلق به روشهای مختلف میباشد.
یکی از مسائل مهم مربوط به استخرها، بهداشت محیط و فضای استخرهاست که مهمترین آن تمیزی و پاکیزگی آب است و همه ساله کارشناسان امور بهداشتی، شیوع انواع بیماریهای گوارشی، قارچی نظیر اسهال، تیفوئید، حصبه، کچلی و عفونت چشم و گوش از طریق آب استخرهای غیر بهداشتی را گزارش میدهند.
از طرفی لازم است جهت کاهش آسیب دیدگیها، حوادث و غریقهای استخرهای شنا ایمنی لازم از نظر وضعیت فیزیکی و کیفیت استفاده از استخرهای شنا برای مسئولین، مربیان، ناجیانغریق و استفاده کنندگان حاصل شود. لذا در این مقاله مفاهیمی از بهداشت و ایمنی استخرهای سرپوشیده و مفاهیم مرتبط با آنها بطور کامل بسط و توضیح داده شده است. در ادامه تحقیقات انجام گرفته در داخل و خارج کشور بررسی شده و جمع بندی تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور ارائه شده است.
باتوجه به بررسیهای به عمل آمده مدیریت سازمانهای مختلف به عنوان یک رکن اساسی در خدمت نیروهای انسانی و در پیشبرد اهداف سازمان موثر است. نیروی انسانی زمانی قادر به انجام امور محوله است که از حداقل امکانات و تجهیزات برخوردار باشد[۱۲].
در یک باشگاه ورزشی برای دستیابی به اهداف مورد نظر علاوه بر مربی متخصص و با تجربه و شاگردان مستعد و پرکار به امکانات مناسب در آن رشته ورزشی مورد نظر نیز نیاز است. طبیعی است هر اندازه امکانات مناسبتر باشد، نیروی انسانی سازمان از این امکانات بهره بیشتری خواهد برد و به همین ترتیب اگر از امکانات مادی بر اساس برنامه تنظیمی و به طور صحیح استفاده شود، بهرهوری مطلوب اتفاق میافتد و این نکته قابل توجه است که هر سازمان زمانی نزول پیدا میکند که امکانات مادی و منابع انسانی در مسیر مناسب هدایت نشوند[۲۵].
آحاد افراد جامعه در جستجوی فضای ورزشی استاندارد و عالی هستند و این در حالی است که بخشی از وظایف مدیران و مسئولان تربیت بدنی جامعه تمهید و پیشبینی امکانات، وسایل و تجهیزات ورزشی مورد نیاز حال و آینده است. بنابراین نقش تربیتبدنی در فضاهای ورزشی شهرهای مختلف میتواند زمینهساز رشد اجتماعی و دستیابی به سایر اهداف تربیت بدنی باشد[۲۷].
طبق گزارشات، بررسیها و تحقیقات بعمل آمده در زمینه های بعمل آمده در زمینههای مختلف تربیت بدنی و ورزش، اکثر محققین به نبودن یا کمبود امکانات ورزشی و یا مشکل غیر استاندارد بودن وسایل ورزشی اشاره دارند[۴و۳و۹و۳۰و۳۱]. لذا مدیریت اماکن و تاسیسات ورزشی میتواند در کاربرد دانش مدیریت در این بخش، زمینهی بهرهبرداری موثر و استفادهی بهینه، حفظ و نگهداری تاسیس و احداث فضاهای ورزشی استاندارد را فراهم سازد. چرا که ابزار و وسایل ورزشی به همراه فضا و موقعیت آموزش مناسب، موثرترین مولفه جهت نیل به اهداف تربیت بدنی می باشند[۲۵].
در یک نگرش سیستمی و جامع در بخش تربیتبدنی، وجود منابع مادی، تسهیلاتی، مالی و انسانی در کنار همدیگر مهم هستند و خلاء و نقصان هر یک از این منابع میتواند موجب عدم دسترسی به اهداف برنامه گردد.
درصنعت ورزش، مدیران و مسئولان خدمات آموزشی و تفریحی باید توجه بیشتر و جدیتری به مدیریت ریسک برنامهریزی شده و تأمین اعتبار مالی برای کاهش مؤثر هزینهها و تقویت کردن برنامهها وخدمات مطلوب به صورت مستمر داشته باشند. خطرات ذاتاً در ورزش وجود دارند و حتی ایمنترین برنامهها هم هرگز نمیتوانند از حوادث وصدمات جلوگیری کنند. قوانین از مدیران ورزشی انتظار دارد که برنامههای خسارت ومدیریت ریسک را در اطمینان از اینکه محیط ایمن برای تمامی شرکتکنندگان در ورزش ایجاد شود، تدوین کنند.
سه دلیل عمده برای توسعه برنامههای مدیریت ریسک در ورزش وجود دارد:
وضعیت دادخواهی۲ در ورزش دنیا افزایش پیدا کرده است.
نگرانیهای قانونگذاران و دادگاهها نسبت به فراهم آوردن محیط ایمن و عاری از خطر برای تماشاگران و شرکتکنندگان افزایش پیدا کرده است.
امروزه دیگر دولتها از دادخواهی افراد به واسطه صدمات در ورزش مصون نیستند]۱۱[.
مسئولیت مدیران ورزشی شامل رعایت و توجه به شرایط ایمنی اماکن ورزشی میباشد. بررسی آییننامهها، اساسنامهها و مقررات ورزشی مختلف نشان میدهد که مربیان یا سرپرستان وظیفه دارند در بررسی و بازرسی شرایط مکانی که ورزشکار در آنجا به فعالیت ورزشی مشغول است، دقت کافی به عمل آورند تا عاری از هر خطری باشد.
البته اماکن ورزشی و مسئولیت آن از جنبه قانونی منحصر به فضاهایی نیست که فعالیت ورزشی در آن جریان دارد، بلکه کلیه محلهایی که با فعالیتهای ورزشی مربوط میگردند، هر چند که استفاده از آنها ورزشی نباشد در محدوده این بحث قرار میگیرند مانند رختکن ورزشکاران یا جایگاه تماشاگران]۲[.
بنابراین نقش سرپرستان، مدیران اماکن ورزشی و مسئولین ادارات تربیت بدنی بیشتر خود را نمایان میسازد زیرا رفع معایب فنی یا ساختمانی این اماکن بر عهده ایشان میباشد. در عین حال بیان مطلب بدان معنی نیست که معلمین یا مربیان ورزشی فاقد هرگونه مسئولیتی در خصوص نواقص و معایب اماکن ورزشی هستند زیرا این یک قاعده کلی است که قصور در انجام وظایفی که ارتباط مستقیمی با ایمنی اماکن ورزشی دارند از نظر حقوقی هرگز نمیتواند تقصیر را از عهده مربی یا معلم ورزشی که علیرغم علم به نواقص، به دانش آموزان یا ورزشکاران خود در آن محلها اجازه فعالیت میدهد، مرتفع نماید]۲[.
در تعریف استخر شنا میتوان گفت « محل نگهداری حجم معینی از آب پاکیزه و بهداشتی به منظور شنا کردن و انجام سایر ورزشهای آبی است » . تفاوت اساسی استخرهای شنا با سایر اماکنی که شنا میکنند در حدود و اندازهی آن از سویی وکیفیت آب آن از سویی دیگر است، علاوه بر آن موقعیت مکانی و استقرار آن، دارای محدودیتهایی است و لذا هم جواری با کارخانهها و موسسات صنعتی یا درمانی و یا کشاورزی توصیه نشده است[۳۸].
شواهد باستانشناسی نشان میدهند که قدمت شنا و شنا کردن به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد در تمدن مصر و بعد از آن در تمدنهای آشور و یونان و روم باستان باز میگردد. آنچه از گذشته آموزش شنا میدانیم بر اساس یافتههایی است که از «حروف تصویری » هیروگلیف مصریان به دست آوردهایم. یونانیهای باستان و رومیها شنا را جزو برنامههای مهم آموزش نظامی خود قرار داده بودند، و مانند الفبا یکی از مواد درسی در آموزش مردان بودهاست. شنا در شرق به قرن اول قبل از میلاد باز میگردد. ژاپن جایی است که شواهد و مدارکی از مسابقات شنا در آن وجود دارد. در قرن هفدهم به دستور رسمی حکومتی شنا به صورت اجباری در مدارس تدریس میشد.
مسابقات سازمان یافته شنا در قرن ۱۹ میلادی قبل از ورود ژاپن به دنیای غرب شکل گرفت. از قرار معلوم مردم ساحل نشین اقیانوس آرام، به کودکان هنگامی که به راه میافتادند یا حتی پیشتر شنا میآموختند. نشانههایی از مسابقات گاه و بیگاه میان مردم یونان باستان وجود دارد و همچنین یکی از بوکسورهای معروف یونان شنا را به عنوان تمرین در برنامه ورزشی خود گنجانیده بود. رومیها اولین استخرهای شنا را بنا کردند و گفته میشود که در سده یکم پیش از میلاد گایوس ماسناس رایزن سیاسی سزار آگوست رومی، نخستین استخر آب گرم را ساخت.
برخی عدم تمایل اروپائیان به شنا را در سدههای میانه ترس از گسترش و سرایت عفونت و بیماریهای مسری میدانند از طرفی شواهدی وجود دارد که نشان میدهد در سواحل بریتانیای کبیر در اواخر قرن ۱۷ میلادی از شنا در آب به عنوان وسیلهای برای درمان استفاده میشد. البته تا پیش از قرن نوزدهم شنا به عنوان تفریح و ورزش در میان مردم جایگاهی پیدا نکرد. زمانی که نخستین سازمان شنا در سال ۱۸۳۷ تأسیس شد در پایتخت بریتانیا یعنی لندن، ۶ استخر سر پوشیده وجود داشت که مجهز به تخته شیرجه بودند. در سال ۱۸۴۶ اولین مسابقه شنا در مسافت ۴۴۰ یارد در استرالیا بر پا شد که بعد از آن هر ساله نیز به اجرا در آمد. باشگاه شنای «متروپولیتین » لندن در سال ۱۸۶۹ تأسیس شد که بعدها به انجمن شنای غیر حرفهای تغییر نام پیدا کرد که در واقع هیئت رئیسه شنای غیر حرفهای بریتانیا بود. فدراسیونهای ملی شنا در چندین کشور اروپایی در سال ۱۸۸۲ تا ۱۸۸۹ شکل گرفتند[۶۲].
آلمان در برلین، اولین استخر شنای سرپوشیده را تاسیس کردند[۱۴]، در انگلستان اولین استخر در سال ۱۸۷۸ میلادی احداث شد و تا آغاز جنگ جهانی اول حدود ۵۰۰ استخر فقط در انگلستان وجود داشت و بین دو جنگ جهانی حدود ۳۰۰ استخر جدید نیز ساخته شد[۸۵].
تاریخچه شنا به عنوان یک ورزش، در ایران، بسیار کوتاه است و به طورکلی هم این رشته از ورزش به نسبت دیگر رشتهها در کشور ما چندان پیشرفتی حاصل نکرده است. در حالی که به جهت موقعیت جغرافیایی ایران که در شمال و جنوب کشور به دریا متصل است و هم به جهت تأکیدات مذهبی، میبایستی این ورزش را مورد توجه قرار میدادند. در قدیم مکانهایی شبیه استخر سرپوشیده در حمامها میساختند به نام چالحوض. این چال حوضها، که حداکثر از ۱۰ متر تجاوز نمیکرد برای شنا کردن و آببازی بود. در اطراف چالحوضها، سکوهایی به ارتفاع ۲ یا ۳ متر وجود داشت که از بالای آن به درون آب میپریدند و عملیاتی مانند پشتکوارو انجام میدادند. روشنایی چالحوضها از سوراخ کوچکی که در سقف بود، تأمین میشد. در این گونه آبگیرهای غیر بهداشتی هیچگونه مقرراتی وجود نداشت و هر کس میتوانست قبل از استحمام یا پس از آن وارد چالحوض شود و به آببازی و شنا ( که به معنای واقعی هم شنا نبود ) بپردازد.
تا سال ۱۳۱۴ در سراسر ایران حتی یک استخر شنا هم نبود و فقط در اردوگاه نظامی اقدسیه یک استخر برای آموزش شنا به دانشجویان دانشکده افسری ساخته شده بود[۳۲] .
نخستین استخری که برای استفاده ورزشکاران و تعلیم اصول شنا به وجود آمد در سال ۱۳۱۴ در منظریه تهران بود و پایه های ورزش شنای نوین در ایران از همان استخر منظریه گذاشته شد[۷].
اولین استخر سر پوشیده شنا در امجدیه، در سال ۱۳۴۷ احداث گردید. سپس استخر استاندارد بین المللی آزادی با هدف برگزاری هفتمین دوره بازیهای آسیایی در سال ۱۳۵۱ به بهره داری رسید، و در حال حاضر تعداد زیادی استخر سرپوشیده و روباز در سراسر کشور به بهره برداری رسیده است، که نزدیک به نیمی از استخرها در استان تهران قرار دارد[۳۵] .
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر