تحقیق تاریخچه بانک و بانکداری در ایران و عملیات بانکداری الکترونیک درسیستم بانکی کشور و بازاریابی خدمات و پذیرش مشتری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه بانک و بانکداری در ایران و عملیات بانکداری الکترونیک درسیستم بانکی کشور و بازاریابی خدمات  و پذیرش مشتری دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱) بخش اول : تاریخچه بانک و بانکداری در ایران    ۶
۲-۱-۱) تاریخچه بانک و بانکداری در ایران    ۶
۲-۱-۲ )بانک شاهی ایران    ۶
۲-۱-۳ )بانک استقراضی ایران    ۶
۲-۱-۴) بانک عثمانی    ۷
۲-۱-۵ )بانک روس و ایران    ۷
۲-۱-۶) بانک‌های ایرانی    ۷
۲-۱-۷ )بانک ملی ایران    ۷
۲-۱-۸) ایجاد بانک‌های خصوصی در ایران    ۸
۲-۱-۹ )بانک مرکزی ایران    ۸
۲-۱-۱۰) نظام بانکی بعد از انقلاب اسلامی ایران    ۸
۲-۱-۱۱ )سیر تحول فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری    ۹
۲-۱-۱۱-۱) دوره اول: اتوماسیون پشت باجه :    ۹
۲-۱-۱۱-۲) دوره دوم:    ۹
۲-۱-۱۱-۳ )دوره سوم :    ۱۰
۲-۱-۱۱-۴ دوره چهارم:    ۱۰
۲-۱-۱۲) نقش فناوری اطلاعات در بانکداری الکترونیک:    ۱۱
۲-۱-۱۳) مزایای بانکداری الکترونیک    ۱۲
۲-۱-۱۴ )یک فرصت ، یک تهدید    ۱۲
۲-۱-۱۵ )در ایران    ۱۳
۲-۱-۱۶) تعریف بانکداری الکترونیک:    ۱۳
۲-۱-۱۷)برخی از عوامل تاثیر گذار در توسعه بانکداری الکترونیک:    ۱۴
۲-۱-۱۸ )ضرورت بکارگیری فناوری اطلاعات در ارائه خدمات بانکی:    ۱۴
۲-۱-۱۹) عملیات بانکداری الکترونیک درسیستم بانکی کشور    ۱۸
۲-۱-۲۰) درگاه ها و محصولات بانکداری الکترونیک :    ۱۹
۲-۱-۲۰-۱) ترمینالها و تجهیزات بانکداری الکترونیک    ۱۹
۲-۱-۲۰-۱-۱ )دستگاه خودپرداز ATM (Automatic machin teller) :    ۱۹
۲-۱-۲۰-۱-۲  دستگاه کیوسک بانکی ( Kiosk Bank):    ۲۰
۲-۱-۲۰-۱-۳)دستگاه صدور آنی کارت Card Printer)) :    ۲۰
۲-۱-۲۰-۱-۴)دستگاه کارتخوان شعبه (Pin Pad) :    ۲۰
۲-۱-۲۰-۱-۵ )دستگاه پایانه فروش POS (point o sale) :    ۲۰
۲-۱-۲۰-۲ ) کارت بانکی :    ۲۰
۲-۱-۲۰-۲-۱)کارت مغناطیسی :    ۲۰
۲-۱-۲۰-۲-۲ )کارت هوشمند :    ۲۰
۲-۱-۲۰-۲-۳ )کارت بدهی (نقدی) Debit Card :    ۲۱
۲-۱-۲۰-۲-۴) کارت هدیه Gift Card:    ۲۲
۲-۱-۲۰-۲-۵)کارت اعتباری Credit Card :    ۲۲
۲-۱-۲۰-۲-۶ ) کارت بدهی/اعتباری Debit & Credit Card :    ۲۲
۲-۱-۲۰-۲-۷ )کارت خرید یا بن کارت Payment Card or Bin Card :    ۲۲
۲-۱-۲۰-۳ )سامانه های بانکداری مجازی:    ۲۳
۲-۱-۲۰-۳-۱ سامانه تلفن بانک :    ۲۳
۲-۱-۲۰-۳-۲)سامانه اینترنت بانک:    ۲۳
۲-۱-۲۰-۳-۳)درگاه پیامک SMS :    ۲۴
۲-۱-۲۰-۳-۴)درگاه پرداخت الکترونیکی (اینترنتی) E-Payment Gateway  :    ۲۵
۲-۱-۲۰-۳-۵ )سامانه موبایل بانک:    ۲۵
۲-۱-۲۱ )مزایای همراه بانک    ۲۶
۲-۱-۲۲ )دیگر فواید بانکداری همراه    ۲۷
۲-۱-۲۳ )مزایای بانکداری همراه از دیدگاه بانک ها    ۲۸
۲-۱-۲۳-۱)تشدید رقابت در بانک ها    ۲۸
۲-۱-۲۳-۲ )گروه هدف    ۲۸
۲-۱-۲۴ )تاریخچه بانکداری همراه    ۲۹
۲-۲ بخش دوم : بازاریابی خدمات  و پذیرش مشتری    ۲۹
۲-۲-۱ )بازاریابی    ۲۹
۲-۲-۲) انواع بازاریابی    ۲۹
۲-۲-۳ )مدیریت بازاریابی خدمات    ۳۰
۲-۲-۴) عناصر آمیخته بازاریابی خدمات    ۳۰
۲-۲-۵) مشتری    ۳۱
۲-۲-۶ )عواملی که برای مشتری اهمیت دارد.    ۳۱
۲-۲-۷) خط مشی پذیرش مشتری    ۳۲
۲-۲-۸) شناسایی هویت مشتری    ۳۲
۲-۲-۹) الزامات کلی برای شناسایی هویت مشتریان    ۳۴
۲-۲-۱۰) مدل های پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات    ۳۴
۲-۳ بخش سوم: پیشینه تحقیق    ۳۸
۲-۳-۱ تحقیقات داخلی    ۳۸
۲-۳-۲ )تحقیقات خارجی    ۴۲
منابع و مأخذ    ۴۵

 منابع

هاشمی ، علیرضا ، کتاب بانکداری الکترونیک ،اردیبهشت ۱۳۹۲

رستگار،ع . آقا محمدی، ز. بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی (مطالعه موردی بانک ملت)، ۱۳۹۰، مدیریت بازرگانی، دوره ۳، شماره ۱۰

ارجمند نژاد ، عبدالمهدی، شناسایی کافی مشتریان از سوی بانک ها، مهرماه ۸۴ ، انتشارات کمیته نظارت بر بانکداری بال مستقر در بانک تسویه بین المللی

باقری، م. ع ، تعیین عوامل کلیدی موفقیت در پذیرش بانکداری اینترنتی در جوانان ایرانی، ۱۳۸۷ ، پایان نامه کارشناسی

بهبودی ،مهدی. پذیرش بانکداری همراه توسط مشتریان بانک های ایرانی، ۱۳۹۲، مدیریت بازاریابی، دوره ۸، شماره ۱۸

موغلی، علیرضا ، پذبرش بانکداری الکترونیک در بین مشتریان بانکهای شهر شیراز، ۱۳۸۶، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم ، شماره ۷

هاشمیان ، م و عیسایی ، م ، بررسی و شناسایی عوامل کلیدی حیاتی در پذیرش همراه بانک توسط مشتریان،۱۳۹۰ ، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره ۱ ، شماره ۳

خوانساری،ر. محرابی ، ل. شاهچرا ، م. احمدیان ،ا. حیدری ، ه. وضعیت بانکداری در ایران و جهان، بهار ۹۳، انتشارات پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

رخشانی فر، ر، بانکداری همراه چشم انداز ایران، ۱۳۸۹ ، فصلنامه بانک صادرات ایران ، شماره ۵۳ ، پاییز ۱۳۸۹

سرفرازی، م، رابطه متقابل بانکداری سیار و کسب و کار سیار، ۱۳۸۹، مجله بانکداری و بیمه الکترونیک ، شماره ۵۱

کارخانه ، س ، ارائه ی یک مدل پیشنهادی برای پذیرش بانکداری همراه از دیدگاه مشتریان و مقایسه ی آن با مدلهای مطرح جهانی ، ۱۳۹۱، مجله مدیریت بازاریابی ، شماره ۱۶ پاییز ۱۳۹۱

Brown I., Cajee Z., Davies D. & Stroebel, Sh. (2003). “Cell phone banking: predictors of adoption inSouth Africa—an exploratory study”, International Journal of Information Management, 23 (6),

Goodhue, D. L. & Thompson, R. L. (1995). “Task-technology fit and individual performance”, MISHowcroft, B., Hamilton, R. & Hewer, P. (2002). “Consumer attitude and the usage and adoption ofhome-based banking in the United Kingdom”, The International Journal of Bank Marketing, 20 (3),

Gu, J., Lee, S. C. & Suh, Y. H. (2009). “Determinants of behavioral intention to mobile banking”,

Koening-Lewis, N., Palmer, A. & Moll, A. (2010). “Predicting young consumers’ take up of mobilebanking services”, International Journal of Banking Marketing, 28 (5), pp.410-432.

Laforet, S. & Li, X. (2005). “Consumers’ attitudes towards online and mobile banking in China”,

Lin, H. F. (2011). “An empirical investigation of mobile banking adoption: The effect of innovationattributes and knowledge-based trust”, International Journal of Information Management, 31 (3),

Lin, T.-C. & Huang, C.-C. (2008). “Understanding knowledge management system usage antecedents:An integration of social cognitive theory and task technology fit”, Information & Management, 45 (6),

Lou, X., Li, H., Zhang, J. & Shim, J. P. (2010). “Examining multi-dimensional trust and multi-facetedrisk in initial acceptance of emerging technologies: An empirical study of mobile banking services”,Decision Support Systems, 49 (2), pp.222–۲۳۴٫

) بخش اول : تاریخچه بانک و بانکداری در ایران

 ۲-۱-۱) تاریخچه بانک و بانکداری در ایران

بانکداری در ایران از قرون وسطی تا اوایل قرن نوزدهم منحصر به فعالیت‌های صرافی بود. صرافی‌های بزرگی در تبریز، مشهد، تهران، اصفهان، شیراز و بوشهر یعنی مراکز تجاری عمده آن دوره وجود داشتند. در این دوره هیچ موسسه دولتی یا بانک خارجی در کشور فعالیت نداشت و نقل و انتقال وجوه در داخل یا در خارج توسط صرافان انجام می‌گرفت. موسسات صرافی عمده آن روزگار شامل تجارت‌خانه برادران تومانیانس، تجارت‌خانه جمشیدیان، تجارت‌خانه جهانیان و شرکت اتحادیه بودند که فعالیت اکثر آنها تا قبل از سال ۱۳۰۰هجری شمسی متوقف گردید.

اولین بانکی که در ایران تاسیس شد، شعبه یک بانک انگلیسی بود که مرکز آن در لندن و حوزه فعالیت آن جنوب آسیا به‌ویژه هندوستان می‌بود. این بانک، “بانک جدید شرق” خوانده می‌شد. در سال ۱۲۶۶ هجری شمسی ابتدا شعبه‌ای در تهران ایجاد کرده و سپس به ایجاد شعب در اصفهان، بوشهر، تبریز، رشت، شیراز و مشهد اقدام نمود. در سال ۱۲۶۹ هجری شمسی، بانک دارایی‌های خود را به “بانک شاهی ایران” که این بانک نیز بانکی انگلیسی بود، فروخت و از آن پس بانک شاهی ایران جانشین بانک جدید شرق شد.(تارنمای بانک صادرات ایران )

۲-۱-۲ )بانک شاهی ایران

رویتر انگلیسی با اعطای وام به ناصرالدین شاه قاجار امتیازات بزرگی از وی گرفت که یکی از آنها حق تاسیس بانک بود. در سال ۱۲۶۷ هجری، امتیاز اول لغو شد و امتیاز دیگری به‌مدت۶۰ سال که اساس آن تشکیل بانک شاهی و انحصار انتشار اسکناس بود به وی اعطا گردید.مقر این بانک لندن بود و بانک تابع قوانین انگلستان بود. بانک از سال ۱۲۶۹ کار خود را آغاز کرده و “اولین اسکناس بانکی” را در ایران منتشر نمود. در سال۱۳۰۹ حق انحصاری نشر اسکناس از بانک خریداری شد و به بانک ملی ایران واگذار گردید.این بانک تا سال ۱۳۲۷، یعنی پایان مدت امتیاز ۶۰ ساله خود در ایران فعالیت کرد و سپس تا سال ۱۳۳۱ نیز بدون مجوز تحت نام “بانک انگلیس در ایران و خاورمیانه”به‌کار خود ادامه داد. (علیرضا هاشمی، ۱۳۹۲)

۲-۱-۳ )بانک استقراضی ایران

پس از تاسیس بانک شاهی، امتیاز تاسیس بانک دیگری به‌نام “بانک استقراضی ایران”به یکی از اتباع روسیه تزاری واگذار شد. مدت امتیاز این بانک ۷۵ سال بود. بانک در سال ۱۲۷۰ هجری شمسی با افتتاح یک اداره مرکزی و شعباتی در چند شهر شمال کشور کار خود را آغاز کرد. در سال ۱۲۷۷ دولت روسیه کلیه سهام این بانک را خرید و آن را تحت کنترل بانک دولتی پترزبورگ درآورد. در سال ۱۳۰۱ بر اساس توافق قبلی بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی سابق، بانک به دولت ایران واگذار شد. این بانک هیچ‌گاه نتوانست سپرده قابل ملاحظه‌ای جذب کند و در انجام فعالیت‌های بانکی چندان موفق نبود. در سال ۱۳۱۲ این بانک در بانک کشاورزی ایران ادغام شد.(علیرضا هاشمی، ۱۳۹۲)

۴) بانک عثمانی

بانک عثمانی یک بانک انگلیسی بود که با سرمایه مشترک انگلیس و فرانسه در ترکیه امروزی تاسیس شد. این بانک در سال ۱۳۰۱ شعبه‌ای در تهران و شهرهای غربی ایران تاسیس نمود.

۱-۵ )بانک روس و ایران

بانک ایران و روس در سال ۱۳۰۳ از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق و به‌منظور تسهیل مبادلات بازرگانی بین دو کشور تاسیس شد. اداره مرکزی آن در تهران بود و شعباتی نیز در شهرهای شمالی ایران داشت. فعالیت بانک در ابتدا منحصر به انجام امور مالی موسسات بازرگانی وابسته به دولت شوروی در ایران و مبادلات بازرگانی بین دو کشور بود. بانک روس و ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها بانک خارجی بود که در ایران به عملیات بانکی اشتغال داشت. مرکز قانونی بانک تهران بود و فعالیت‌های آن بر اساس قوانین بانکی ایران صورت می‌گرفت.(علیرضا هاشمی، ۱۳۹۲)

-۱-۶) بانک‌های ایرانی

فکر تاسیس یک بانک جدید با سرمایه و مدیریت ایرانی قبل از انقلاب مشروطیت، یعنی ده سال قبل از تاسیس بانک شاهی ایران به‌وجود آمد. در این زمان “حاج محمدحسین”که از صرافان بزرگ بود، پیشنهاد تاسیس بانکی با سرمایه مشترک دولت ایران و مردم را به ناصرالدین شاه ارائه داد، اما متاسفانه طرح مورد موافقت قرار نگرفت. پس از استقرار مشروطیت، نمایندگان اولین دوره مجلس تاسیس یک بانک ملی را خواستار شدند، اما سرمایه لازم فراهم نیامد.

اولین بانک ایرانی در سال ۱۳۰۴ به نام “بانک پهلوی قشون”، از محل وجوه بازنشستگی نظامیان و برای سامان دادن به امور مالی ارتش به‌وجود آمد. سپس نام آن به “بانک سپه” تغییر کرد. فعالیت‌های بانکی این بانک در آغاز تاسیس محدود بود. در سال ۱۳۰۵ با استفاده از وجوه صندوق بازنشستگی کشور، “موسسه رهنی ایران” تاسیس شد. این موسسه که تحت نظارت وزارت دارایی فعالیت می‌کرد، در مقابل اخذ وثیقه منقول به افراد وام به بهره پایین ارائه می‌کرد. این موسسه پس از تاسیس بانک ملی ایران، جزیی از این بانک شد و از سال ۱۳۱۸ که بانک رهنی به‌وجود آمد، به “بانک کارگشایی” تغییر نام یافت.(علیرضا هاشمی،۱۳۹۲)

-۱-۷ )بانک ملی ایران

قانون اجازه تاسیس بانک ملی ایران در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۰۶ به‌وسیله مجلس شورای ملی تصویب شد. بر اساس این قانون، دولت مکلف شد که بانکی به‌نام “بانک ملی ایران”تاسیس کند. سرمایه بانک ۱۵ میلیون ریال در نظر گرفته شد. در سال ۱۳۰۷ بانک ملی با سرمایه ۲۰ میلیون ریال تاسیس شد و علاوه‌بر مسئولیت نگاهداری حساب‌های دولت، حق نشر اسکناس نیز در سال ۱۳۱۱ به این بانک واگذار شد.

بانک ملی ایران از همان ابتدای تاسیس شکل شرکت سهامی را داشت و سرمایه اولیه آن یعنی ۲۰میلیون ریال به ۲۰ هزار سهم هزار ریالی (۱۳۵۰۰ سهم با نام و ۶۵۰۰ سهم بی‌نام) تقسیم شده بود. اما در سال ۱۳۱۷ انتقال سهام بانک به غیر دولت ممنوع شد. سرمایه بانک در سال ۱۳۱۴ به ۳۰۰ میلیون ریال و در سال ۱۳۳۱ به ۲ میلیارد ریال افزایش یافت. بانک ملی با توجه به محدودیت‌های نظام بانکی تا پیش از سال ۱۳۳۵ کلیه وظایف بانک مرکزی در اقتصاد را نیز به‌عهده داشت. پس از تاسیس بانک مرکزی وظایف مزبور به این بانک واگذار گردید.(علیرضا هاشمی۱۳۹۲)

-۱-۸) ایجاد بانک‌های خصوصی در ایران

با وجود عدم منع قانونی تاسیس بانک در ایران و با وجود توسعه بانک‌های ملی و سپه و بانک‌های خارجی، هیچ بانک خصوصی با سرمایه ایرانی تا بعد از جنگ جهانی در کشور تاسیس نشد و در نتیجه فعالیت‌های بانکی در سراسر کشور، در دست چند بانک باقی ماند. با تصویب اولین طرح برنامه عمرانی کشور در سال ۱۳۲۷، نیاز به وجود موسسات اعتباری افزایش یافت. در تیرماه ۱۳۲۸ دولت به‌منظور کمک مالی به واحدهای تولیدی خصوصی،”بانک برنامه” را ایجاد کرد. سپس “بانک بازرگانی ایران” به‌عنوان اولین بانک خصوصی به‌صورت شرکت سهامی در بهمن ماه ۱۳۲۸ تاسیس شد و در سال ۱۳۲۹فعالیت‌های بانکی خود را آغاز کرد. از سال ۱۳۲۹ تا سال ۱۳۵۰، ۲۱ بانک خصوصی در ایران تاسیس شد. علاوه‌بر این “بانک اقتصادی ایران” در سال ۱۳۳۸ تاسیس و در سال ۱۳۴۱ منحل گردید. “بانک ایران و غرب” نیز که در سال ۱۳۳۸ تاسیس شده بود، در سال ۱۳۴۳ به “بانک اعتبارات تعاونی توزیع” تغییر نام یافت. از سال ۱۳۵۱ تا سال ۱۳۵۷، ده بانک دیگر نیز در ایران تاسیس شد. تعداد شعبات بانک‌ها در سال ۱۳۵۷ بالغ بر ۸۲۷۰ شعبه بود. (علیرضا هاشمی،۱۳۹۲)

-۹)بانک مرکزی ایران

در سال ۱۳۳۹ “بانک مرکزی ایران” با سرمایه ۳۶۰۰ میلیون ریال از محل تفاوت ارزیابی پشتوانه اسکناس تاسیس شد. به‌موجب قانون پولی و مالی کشور، فعالیت‌های غیرانتفاعی بانک ملی ایران مانند نشر اسکناس، بانکداری دولت و عملیات مشابه آن به بانک مرکزی واگذار گردید. بانک که در مرداد ماه ۱۳۳۹ رسما کار خود را آغاز کرد، مسئولیت اداره نظام پولی و اعتبار و کنترل سازمان بانکی کشور را به‌عهده گرفت. سرمایه بانک مرکزی در سال‌های بعد افزایش یافت.

-۱-۱۰) نظام بانکی بعد از انقلاب اسلامی ایران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ تجدید نظر در نظام بانکی کشور ضروری شد. در خرداد ۱۳۵۸، شورای انقلاب لایحه‌ای را به‌تصویب رسانید که بر اساس آن نظام بانکی کشور ملی شد. بر اساس این لایحه ۲۸ بانک، ۱۶ شرکت پس‌انداز و وام مسکن و ۲ شرکت سرمایه‌گذاری ملی اعلام شدند. در مورد هشت بانک دیگر که دولتی بودند، یعنی بانک‌های ملی، سپه، بیمه ایران، رفاه کارگران، اعتبارات صنعتی، تعاون کشاورزی، توسعه کشاورزی و بانک رهنی ایران، لزومی به تغییر مالکیت نبود. از ۲۸ بانک مورد اشاره در بالا ۱۵بانک متعلق به بخش خصوصی ایرانی و ۱۳ بانک در تملک مالکین خصوصی ایرانی و خارجی بودند.

در تاریخ هفتم مهرماه ۱۳۵۸ لایحه قانونی اداره امور بانک‌ها به‌تصویب شورای انقلاب اسلامی رسید. در این لایحه ارکان بانک‌ها به‌شکل زیر مشخص شدند: ۱- مجمع عمومی بانک‌ها (ریاست مجمع با وزیر اقتصادی و دارایی و در غیاب وی با وزیر بازرگانی است)، ۲- شورای عالی بانک‌ها (ریاست شورای عالی بانک‌ها، رییس کل بانک مرکزی است)،۳- هیات‌مدیره هر بانک، ۴- مدیرعامل هر بانک و ۵- بازرسان قانونی هر بانک.

-۱-۱۱ )سیر تحول فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری

فناوری اطلاعات در بانکها طی دوره های چهارگانه به تکامل رسیده است، هر یک از دوره ها بر جنبه متفاوت از کار دلالت دارند، در هر دوره توسعه فناوری اطلاعات باعث شده است که کامپیوتر و نرم افزار تا حدی جایگزین انسان و کاغذ شده است. هر دوره از تکامل ، به مدیران سیستم بانکی این امکان را داده است که اوقات تلف شده را در شرایط کار رقابتی به حداقل برسانند و در گسترده بالاتری به ارائه خدمات بپردازند.این دوره های چهار گانه عبارتند از:

-۱-۱۱-۱) دوره اول: اتوماسیون پشت باجه :

در این دوره صرفاً اطلاعات بانکی شعب در سیستمهای اطلاعاتی مرکزی ثبت می شد. نحوه ارسال اطلاعات به رایانه های مرکزی در اوایل به صورت ارسال گزارش روزانه کارکرد شعبه به صورت کاغذ بود که با پیشرفت اتوماسیون پشت باجه باعث گردید به جای ارسال کاغذ به مرکز از نوارهای مغناطیسی استفاده گردد. اثرات این دوره ایجاد دقت و سرعت در موازنه حسابها و حذف دفاتر کارتهای حساب در بانکها بود.اما تاثیری در رفاه مشتریان بانکها ایجاد نکرد و تاثیر رقابتی نیزبین بانکها برجای نگذاشت

-۱-۱۱-۲) دوره دوم:

اتوماسیون جلوی باجه

در این دوره دستگاهایی شبیه کامپیوترهای شخصی به صورت ترمینال که به کامپیوتر سرور داخل شعبه متصل بودند در اختیار کارمندان بانکها قرار گرفت ، نحوه کار به این صورت که اطلاعات مشتریان و کارکرد روزانه شعبه به صورت جزیره ای (غیر متمرکز) در کامپیوتر شعبه ذخیره می گردد و در پایان روز از طریق خطوط مخابراتی  استیجاری Dialup یا Leased Line به رایانه های مرکزی بانکها منتقل می گردید. در این دوره کارمندان به  صورت لحظه ای به اطلاعات حسابها و مشتریان شعبه خود دسترسی داشتند.

از معایب این دوره می توان عنوان نمود که دسترسی به اطلاعات سایرمشتریان در شعب دیگر مقدور نبود. شبکه های مخابراتی در انحصار شرکتهای دولتی که استفاده از آنها محدود و پرهزینه بود مشکل عمده بود .استفاده از کاغذ کم شده اما پرسنل بانکها کاهش نیافت. وجود نرم افزارهای غیریکپارچه از معضلات این دوره بوده است.

-۱-۱۱-۳ )دوره سوم :

متصل کردن مشتریان به حسابهایشان:

در این دوره مشتری با استفاده از تلفن و یا مراجعه به دستگاه های خودپرداز و استفاده کارتهای مغناطیسی می توانستند به حسابهای خود دسترسی داشته باشند و عملیاتهای انتقال وجه ، برداشت وجه و مشاهده مانده و صورتحساب حسابهای خویش را به صورت الکترونیکی انجام دهند. از این دوره تا حدودی سالنهای انتظار بانکها به تدریج خالی از صفهای طولانی شد ولیکن هنوز به نیروی انسانی جهت ارائه خدمات بانکی پشت باجه وجود داشت. مشتریان از دریافت خدمات بانکی به صورت حضوری احساس رضایت بیشتری می کردند. پول کاغذی هنوز رواج داشته و واریز و دریافت وجه نقد همچنان یکی از فشارهای کاری روزانه بود. به دلیل در دسترس بودن ۷ در ۲۴ سیستمهای تلفن بانک و خودپرداز، محدودیت ساعت کاری بانکها دیگر جزء دغدغه های مشتریان نبود. صرفه جویی در مصرف کاغذ و ارائه خدمات غیر حضوری برخی از خدمات بانکی، برای بانکها سودمند بود و گسترش ظرفیت کاری برای بانکها ارزان تمام می شد. در این دوره مشتریان فقط عملیاتهای بانکداری خرد خویش را توسط سیستمهای مکانیزه انجام می دادند و کماکان برای دریافت خدمات بیمه ای، تسهیلات و غیره به بانکها مراجعه می نمودند. سیستمهای ماشینی همچنان به صورت جزیره ای و سیستمهای ارتباطی مشتریان با حسابهایشان مثل خودپرداز، تلفن بانک توسعه یافت. به دلیل عدم ارتباط بین وجود سیستمهای جزیره ای وجود نیروهای انسانی به منظور این ارتباط همچنان ضروری بود. می توان گفت در این دوره تنها نیمی از عملیات بانکی مکانیزه یا الکترونیکی شدند. یکی از مشکلات عمده این دوره سیستمهای جزیره ای و نا هماهنگی در ارایه خدمات بانکی به مشتریان ، نبود خطوط ارتباطی مطمئن و پروتکلهای ارتباطی لازم به منظور اتصال مشتریان با بانکها بوده است در این دوره علاوه بر اینکه امکان ارائه خدمات بانکی از طریق خودپرداز و تلفن بانک به دلیل نبودن شتاب (شبکه تبادل اطلاعات بانکی) برای سایر مشتریان بانکها مقدور نبود بلکه به دلیل متمرکز نبودن کلیه اطلاعات مشتریان بانک در مرکز ، مشتریان شعب دیگر بانک نیز نمی توانستند از خدمات سراسری خودپرداز و تلفن بانک استفاده نمایند. البته در پایان این دوره برخی از بانکها با ایجاد شبکه جزیره ای یا عنکبوتی بین شعب خود امکان ارائه خدمات بانکی از طریق خودپرداز برای تمامی مشتریان خود را فراهم نمودند ، ولیکن به دلیل هزینه های بستر مخابراتی و مشکلاتی که این نوع شبکه داشت عملاً مورد استقبال تمامی بانکها قرار نگرفت.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بازاریابی و بازمهندسی و مدیریت ارتباط با مشتری
  • تحقیق بانکداری الکترونیک و خدمات آن و مدیریت نقدینگی در بانکها
  • تحقیق مدل پذیرش فناوری در صنعت بانکداری و بانکداری الکترونیک
  • تحقیق بازاریابی و عوامل موثر در فرایند تصمیم گیری در انتخاب کلینیک های پزشکی
  • تحقیق بازاریابی و ارتباطات یکپارچه بازاریابی و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.