تحقیق تاریخچه زنبور عسل و پرورش آن و نشانگر ISSR و کاربرد آن در مطالعات گیاهی و جانوری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه زنبور عسل و پرورش آن و  نشانگر ISSR و کاربرد آن در مطالعات گیاهی و جانوری دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- تاریخچه زنبور عسل و پرورش آن در جهان و ایران    ۵
۲-۲- ارزش اقتصادی زنبور عسل    ۷
۲-۳- جایگاه سیستماتیک زنبور عسل    ۸
۲-۴- اصلاح نژاد در زنبور عسل    ۹
۲-۵- ژنوم زنبور عسل    ۱۱
۲-۶- تعریف نشانگر    ۱۲
۲-۶-۱- نشانگرهای مرفولوژیک    ۱۲
۲-۶-۱-۱- نشانگرهای مرفولوژیک و زنبور عسل    ۱۳
۲-۶-۲- نشانگرهای مولکولی    ۱۵
۲-۷- نشانگرهای مولکولی و حشرات    ۱۶
۲-۸- کاربرد اصلی نشانگرهای مولکولی در مطالعات اکولوژیکی حشرات    ۱۷
۲-۸-۱- برهم‌کنش حشرات و گیاهان میزبان    ۱۸
۲-۸-۲- برهم کنش حشرات و پاتوژن‌ها    ۲۰
۲-۸-۳- مقاوت به حشره‌کش‌ها    ۲۱
۲-۸-۴- روابط شکار- شکارگر- پارازیتوئید    ۲۲
۲-۸-۵- سیستماتیک مولکولی    ۲۳
۲-۸-۶- حشرات تراریخته    ۲۴
۲-۹- میکروستلایت‌ها یا توالی‌های ساده تکرار شونده    ۲۵
۲-۱۰- نشانگر ISSR و کاربرد آن در مطالعات گیاهی و جانوری    ۲۹
۲-۱۱- منابع تغییرات و چند شکلی    ۳۰
۲-۱۱-۱- نمونه DNA    ۳۱
۲-۱۱-۲- طبیعت آغازگرهای مورد استفاده:    ۳۱
۲-۱۱-۳- روش کشف    ۳۲
۲-۱۲- کاربردهای تکنیک ISSR    ۳۳
۲-۱۲-۱- انگشتنگاری ژنتیکی    ۳۳
۲-۱۲-۲- تنوع ژنتیکی و آنالیز فیلوژنتیکی    ۳۳
۲-۱۲-۳- نقشهیابی ژنتیکی    ۳۳
۲-۱۲-۴- تعیین فراوانی توالیهای ساده تکراری (SSR)    ۳۴
۲-۱۲-۵- مطالعه جمعیت‌های طبیعی و گونهزایی    ۳۴
۲-۱۳- چشم انداز کاربرد ISSR در ژنتیک مولکولی    ۳۵
۲-۱۴- کاربرد نشانگر ISSR در حشره شناسی    ۳۶
۲-۱۵- نشانگرهای DNA مبتنی بر واکنش زنجیره‌ای پلیمراز    ۳۷
منابع    ۳۹

منابع

سعادتمند، ج. (۱۳۸۹). زنبور عسل. انتشارات آییژ. ۳۴۶ صفحه.

آقایی نراقی، ع. (۱۳۸۸). زنبور عسل و زنبورداری (چاپ دوم). انتشارات آییژ.۲۳۶ صفحه.

آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی، دفتر پژوهش زنبور عسل. (۱۳۸۹).

مستاجران، م.، ادریس، م. ع.، عبادی، ر.، طهماسبی، غ. ح.، (۱۳۷۹). برآورد ضریب وراثت‌پذیری صفات ظاهری و تولید عسل کلنی‌های زنبور عسل اصفهان. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، جلد ۴، ص ۱۱۹-۱۲۵٫

عبادی، ر. (۱۳۶۶). مقایسه عملکرد پنج نژاد و هیبرید خارجی زنبور عسل با نژاد بومی ایران در منطقه اصفهان. مجله علوم کشاورزی ایران ، جلد ۱۹ (۳ و ۴).

میراب‌زاده،ع. (۱۳۷۲). اهمیت گرده افشانی زنبور عسل. سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی.

میرزایی، ح.، پوراصغر، ج.، طهماسبی، غ. ح.، مقدم، م.، و عراقی، م. (۱۳۸۴). تعیین میانگین درصد هموزیگوتی آلل‌های جنسی و بررسی روابط آن با تعداد مهاجرت و تولید عسل کلنی‌های زنبور عسل Apis mellifera L. در استان آذربایجان شرقی. مجله پژوهش و سازندگی در امور دام و آبزیان ، جلد ۶۶، ص ۵۳-۵۹٫

بصیری، م. ر. (۱۳۸۶). اصول اصلاح نژاد زنبور عسل. انتشارات موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی

نقوی، م. ر.، قره‌یاضی، ب.، و حسینی سالکده، ق. (۱۳۸۸). نشانگرهای مولکولی (ویرایش سوم). انتشارات دانشگاه تهران.

حسینی، ر. (۱۳۸۹). مقدمه‌ای بر اصول و روش‌های زیست شناسی مولکولی(با تاکید برپژوهش‌های حشره‌شناسی). انتشارات دانشگاه گیلان.

سپهری، ر.، طهماسبی، غ. ح.، و جلالی زنوز، م. (۱۳۸۶). برآورد تعدادآلل‌های جنسی در توده زنبور عسل منطقه مرکزی ایران و رابطه آن با گرده ذخیره شده، میزان جمعیت و تولید عسل. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی ، جلد ۴۱ (ب)،ص ۳۲۱-۳۳۱٫

طهماسبی، غ. ح.، عبادی، ر.، اسماعیلی، م.، و فرجی، س. (۱۳۷۶). تاثیر شرایط فصلی روی بعضی از صفات مرفولوژیک زنبور عسل نژاد ایرانی. مجله علوم کشاورزی ایران ، جلد ۲۸ (۳)،ص ۱۲۳-۱۳۱٫

طهماسبی، غ. ح.، عبادی، ر.، اسماعیلی، م.، و کامبوزیا، ج. (۱۳۷۷). مطالعه مرفولوژیک زنبور عسل معمولی (Apis mellifera L.) در ایران. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی ،جلد ۲ (۱)،ص ۸۹-۱۰۰٫

طهماسبی، غ. ح.، قوجق، د.، عبادی، ر.، و آخوندی، م. (۱۳۷۸). استفاده از خصوصیات الکتروفورتیک پروتئین‌های قفس سینه در تفکیک جمعیت‌های زنبور عسل نژاد ایرانی. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی ، جلد ۳ (۴)،ص ۹۷-۱۰۳٫

اسعدی دیزجی، ا.، صیامی، ک.، و کاوسی، ا. (۱۳۸۷). بررسی هم‌خونی در کلنی‌های زنبور عسل شهرستان میانه. مجله دانش نوین کشاورزی ،جلد ۱۱، ص ۱۱-۱۵٫

۲-۱- تاریخچه زنبور عسل[۱] و پرورش آن در جهان و ایران

قدیمی‌ترین زنبور عسل حفظ شده در کهربا در منطقه‌ای از میانمار برمه کشف شده است که عمر این فسیل به ۱۰۰ میلیون سال پیش در دوره‌ی ‌کرتاسه[۲] باز می‌گردد که دوره‌ی زندگی دایناسورها بوده است، بنابراین قدمت زنبورها از قاره‌ی استرالیا نیز بیشتر است، البته این زنبورهای کشف شده دارای زندگی اجتماعی نبوده‌اند. نگهداری عسل توسط زنبورهای اجتماعی در دوره‌‌‌ی میوسن[۳] در حدود ۲۰-۱۰ میلیون سال قبل گسترش یافته است  (Campbell and Campbell, 2007)و کهن‌ترین نمونه زنبور عسل در موزه‌‌ی تاریخ طبیعی نیویورک مربوط به ۲۰ میلیون سال پیش است (سعادتمند، ۱۳۸۹).

نقاشی‌هایی بروی غاری در والنسیای اسپانیا کشف شده که در آنها برای رسیدن به لانه از نردبان و ظروفی برای نگه داشتن عسل به تصویر کشیده شده‌اند (شکل۲-۱).

اولین تصویر از پرورش زنبور عسل مربوط به ۲۴۰۰ سال قبل از میلاد بدست آمده است که در آن تصویر زنبورها دارای ۴ پا و ۲ بال هستند و اینک در موزه‌‌ی لوور پاریس نگهداری می‌شود. مصریان باستان عسل را در مراسم مذهبی، تغذیه حیوانات مقدس و در بسیاری از تشریفات دیگر و حتی حفظ اجساد، مورد استفاده قرار می‌دادند(Crane, 2004) . دست نوشته‌هایی از مصریان باستان مربوط به ۳۰۰۰ سال قبل وجود دارد که فعالیت‌های پرورش زنبور عسل در آن به ثبت رسیده است (Campbell and Campbell, 2007).

در کتاب‌های فارسی و هندی از جمله کتاب ابن‌سینا و کتاب مقدس هندو به نام ودا که ۳-۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح به زبان سانسکریت نوشته شده است، از زنبور عسل با احترام یاد می‌شود. شینو به اعتقاد پیروان مکتب هندو، به عنوان حامی و محافظ پرقدرت خدای دو، از خدایان سه گانه هندوئیسم بوده که به شکل زنبور عسل آبی رنگ در یک گل نیلوفر آبی مجسم می‌شود. خدای عسل بومیان هند شرقی به نام کاما است، که کمانی در دست دارد و زه این کمان متشکل از زنبورهای بسیار و درهم تنیده است (سعادتمند، ۱۳۸۹). در نسخه‌های خطی اروپائیان عسل به عنوان غذا، دارو، نوشیدنی و اهداف مختلف نگهداری مواد و همچنین در مراسم‌های مذهبی توصیف شده است. در بسیاری از فرهنگ‌‌ها عسل خوردنی نیست، اما یک نوشیدنی الکلی با استفاده از تخمیر قند عسل می‌سازند و مصرف می‌‌کنند.

تا حدود سال ۱۵۰۰میلادی زنبورها طی فرایند جمع آوری عسل در مکان زندگی خود کشته می‌شدند، پس از آن زمان اروپائیان تکنیک‌‌های زنبورداری را گسترش دادند.

زنبورداری در ایران سابقه‌ای دیرینه داشته و یکی از حرفه‌های اصیل و قدیمی ایرانی‌ها است، دشنه مفرغی منقش به شکل زنبور عسل متعلق به ‌۸۰۰ سال قبل از میلاد که در لرستان بدست آمده است وهم اکنون در موزه‌ی شهر بروکسل نگهداری می‌شود، معرف قدمت آشنایی ایرانی‌ها با این حشره‌ی مفید است. با جستجوی کلمه عسل و احتمالاً زنبور عسل در اشعار به خصوص شعرهای قدیمی می‌توانیم از قدمت و آشنایی ایرانی‌ها با زنبور عسل پی‌برد (آقایی نراقی، ۱۳۸۸).

ابن مقیصه از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌کند که عسل درمان هر بیماری است و قران درمان تمام بیماری‌های ذهن است، بنابراین من به شما توصیه هر دو درمان عسل و قران را دارم (Campbell and Campbell, 2007).

۲-۲- ارزش اقتصادی زنبور عسل

آلبرت چی کاکس می‌نویسد: که هیچ جاندار دیگری به اندازه‌ی زنبور عسل به طرق مختلف به انسان خدمت نمی‌کند. زنبور عسل نقش بسیار مهمی در گرده افشانی بیش از ۹۰ گیاه (Al-Otaibi, 2008)  در نتیجه بقا، گونه و همچنین افزایش کمی و کیفی محصولات آنها دارد، علاوه بر این زنبور عسل خود دارای تولیدات متنوعی مانند عسل، موم، بره موم، ژله، رویال و زهره نیز می‌باشد. تولید عسل مهمترین صفت اقتصادی زنبور عسل می‌باشد (مستاجران، ۱۳۷۹). امروزه نقش عظیم زنبور عسل در گرده افشانی گیاهان زراعی و باغی و احیای مراتع و بهبود محیط زیست به حدی شناخته شده و آشکار می‌باشد که تولیدات آن یعنی عسل و غیره را تحت شعاع قرار می‌‌دهد. اساساً نباتات از نظر گرده افشانی وابسته به حشرات هستند که در رأس آنها زنبور عسل قرار دارد، به عبارت دیگر گرده افشانی ۴۷ درصد از محصولات کشاورزی وابسته به زنبور عسل است، به همین دلیل ارزش اقتصادی زنبور عسل در دنیا ۱۰۰-۲۵ برابر ارزش عسل تولید شده در سال محاسبه می‌شود. به گفته‌ی Mc. Gregor پژوهشگر امریکایی در سال ۱۹۷۳، زارعین امریکا بیش از ۴۰ میلیارد دلار سود از افزایش محصولات زراعی در رابطه با گرده افشانی نباتات دگرگشن[۱] داشته‌اند که نقش مهمی از این آزمایش به عهده‌ی زنبور عسل است. زنبور عسل جز گرده افشان‌های اصلی گیاهان روغنی خصوصاً آفتابگردان می‌باشد، نتیجه‌ی یک طر ح تحقیقاتی در همین رابطه در کشور امریکا که استقرار ۲ کندو به ازای هر هکتار آفتابگردان سبب افزایش چشمگیر محصول شده، به طوری که محصول بدست آمده در مزرعه تحت آزمایش ۵۰-۲۰ درصد بیشتر از مزارع شاهد بوده است (میراب‌زاده، ۱۳۷۲).

در ایران نزدیک به ۶/۴ میلیون کندوی مدرن با تولید متوسط ۳۸/۹ کیلوگرم عسل به ازای هر کندو در سال وجود دارد به این ارقام می‌بایست ۳۸۰ هزار کندوی بومی با تولید ۰۴/۴ کیلوگرم عسل برای هر کندو در سال افزود. بنابراین تولید عسل سالیانه کشور را در حدود ۴۵ هزار تن محاسبه نموده و ارزش ریالی آن را حدود ۸۰۰ میلیارد می‌دانند. حال چنانچه ارزش گرده افشانی را به آن بیافزائیم ارزش اقتصادی واقعی زنبور عسل بالغ بر ۲۰ تریلیون ریال خواهد بود (آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی، ۱۳۸۹).

۲-۳ جایگاه سیستماتیک زنبور عسل

زنبور عسل به رده‌ی حشرات[۲]، راسته‌ی بال غشائیان[۳] و خانواده‌ی Apidae، جنس Apis و گونه A. mellifera تعلق دارد. راسته‌ی بال غشائیان که زنبور عسل به این راسته تعلق دارد، بزرگترین راسته پس از راسته سخت بال پوشان[۴] است. این راسته دارای مفیدترین حشرات برای انسان‌ است، دارای گونه‌هایی است که از نظر انگلی[۵]، شکارچی[۶] و گرده افشانی[۷] نقش مهمی دارد.

چها گونه اصلی زنبور عسل براساس جثه عبارتند از A. dorsata، A. mellifera، A. cerena، A.florea که کشور ایران میزبان دوگونه A. mellifera، A.florea می‌باشد. گونه‌ی A. mellifera تنها گونه‌ای می‌باشد که بیشترین قدرت سازگاری[۸] را برخوردار می‌باشد. زیر گونه‌ها با نژادهای این گونه ۲۴ عدد می‌باشند، نژاد زنبور عسل ایرانی با نام  A. mellifera medaمی‌باشد. تنها ۴ نژاد از این نژادها متعلق به نژادهای اقتصادی می‌باشندکه در اغلب برنامه‌های اصلاح نژادی جهان از این نژادهای برتر استفاده می‌گردد (بصیری، ۱۳۸۶) که عبارتند از: زنبور عسل معمولی سیاهA. mellifera mellifera ، زنبور عسل معمولی ایتالیایی A. mellifera ligustica، زنبور عسل معمولی قفقازی A. mellifera caucasina، زنبور عسل معمولی اروپایی A. mellifera carnica. این نژادها و هیبریدها در طول این سال‌ها با نژاد بومی ایران آمیخته شده و می‌توان گفت تقریباً در تمام مناطق زنبورداری ایران جایگزین شده‌‌اند (عبادی، ۱۳۶۶).

۲-۴- اصلاح نژاد در زنبور عسل

معمولاً هدف اصلی اجرای برنامه‌‌های اصلاح نژاد زنبور عسل، افزایش تولید محصولاتی مانند عسل، گرده، رویال و غیره است در ضمن آرام بودن و تمایل به بچه دادن، از ویژگی‌های یک کلنی زنبور عسل است. مقدار عسل به جمعیت و فعالیت کلنی بستگی دارد، جمعیت کلنی نیز به ظرفیت تخم گذاری ملکه، قابلیت زنده ماندن نوزادان و طول عمر زنبورهای کارگر وابسته است، برای نیل به چنین هدفی باید با آگاهی از نحوه‌ی توارث صفات، وراثت پذیری و همبستگی ژنوتیپی و فنوتیپی بین آنها برای انتخاب و آمیزش برنامه‌ریزی شود (بصیری، ۱۳۸۶). اصلاح نژاد زنبور عسل بدلیل ویژگی‌های خاص این موجود، دارای پیچیدگی‌‌های خاصی در مقایسه با سایر حیوانات است (Woyke, 1986).

یکی از این ویژگی‌ها مکانیسم ژنتیکی تعیین جنسیت در زنبور عسل می‌باشد که محدودیت‌های شدیدی را در سیستم‌های اصلاح نژادی ایجاد می‌کند (Woyke, 1988; Page et al., 1982). تعیین جنسیت[۹] در اکثر موجودات زنده بویژه پستانداران به وسیله کروموزوم‌های جنسی صورت می‌پذیرد، به طوریکه از اجتماع دو کروموزوم جنسی X  جنس ماده (XX) و از دو کروموزوم جنسی X و Y جنس نر (XY) بوجود می‌آید. ولی در زنبور عسل برخلاف اکثر موجودات زنده، تعیین جنسیت به وسیله آلل‌های جنسی چندگانه در زنبور عسل انجام می‌پذیرد (Woyke, 1986; Ruttner, 1988). تعداد این ژن‌ها یا آلل‌های جنسی در جوامع مختلف متفاوت است و در بررسی‌های متعدد آنها بین ۲۰-۶ آلل براورد شده است (Woyke, 1986) (سپهری و همکاران، ۱۳۸۶). ولی باید توجه داشت که زنبوران کارگر و ملکه فقط حامل یک جفت و زنبوران نر هاپلوئید تنها حامل یک نوع از آلل‌های جنسی چندگانه هستند (میرزایی و همکاران، ۱۳۸۴).

بنابراین تعیین جنسیت در زنبور عسل به وسیله‌ی آلل‌های جنسی به یکی از سه حالت زیر اتفاق می‌افتد: الف) اگر در تخم‌های لقاح یافته دو آلل جنسی مختلف  aو b در یک مکان ژنی به صورت هتروزیگوت[۱۰] قرار گیرند. از این تخم‌ها زنبوران ماده (ملکه یا کارگر) تکامل می‌یابند، که از نظر ژنتیکی دیپلوئید بوده و تخم آنها توسط ملکه کلنی در سلول‌های کارگر گذاشته می‌شوند(Woyke, 1976, 1986) .

ب) اگر در تخم‌های لقاح نیافته تنها یک نوع آلل جنسی مثل a در یک مکان ژنی به صورت همیزیگوت[۱۱] باشد، از این تخم‌ها براثر پدیده بکرزایی[۱۲]، زنبوران نر هاپلوئید بوجود می‌آیند. چنین تخم هایی توسط ملکه کلنی در سلول‌های نر تخم‌‌ریزی می‌شوند(Woyke, 1976, 1986) .

ج) در مورد آمیزش‌های خویشاوندی، اگر در تخم‌های لقاح یافته دو آلل جنسی مشابه مثل  aو a در یک مکان ژنی به صورت هموزیگوت[۱۳] قرار گیرند، از این تخم‌ها نرهای دیپلوئید بوجود می‌آیند. ملکه تخم نرهای دیپلوئید را در سلول‌های کارگر تخمگذاری می‌کند. البته نرهای دیپلوئید به طور طبیعی قادر به ادامه حیاط نیستند چرا که لارو نرهای دیپلوئید فاقد فرمون ترشح شده توسط نوزادان طبیعی هستند به همین دلیل حدود ۶ ساعت بعد از تفریخ از تخم، توسط زنبوران کارگر از بین می‌روند(Woyke, 1976, 1986) .

تولید جمعیت قوی زنبور عسل برای تولید بیشتر در سایه‌ی مدیریت صحیح بر پایه‌ی دانش علمی ممکن می‌باشد (اسعدی دیزجی و همکاران، ۱۳۸۷). یکی از مسائلی که ممکن است باعث اثرات نامطلوب و در نتیجه تضعیف کلنی‌ها گردد، پدیده‌ی تلاقی‌های خویشاوندی می‌باشد که منجرب به افزایش هم‌خونی یا هموزیگوتی آلل‌های جنسی می‌گردد (Mayer, 1996). این مسئله به طور کلی باعث کاهش قدرت زنده‌مانی  نوزادان، حساسیت به بیماری‌ها، کاهش بازده و عملکرد، بروز صفات و رفتارهای نامطلوب و عوارض متعدد دیگری می‌گردد (Ruttner, 1988; Mirsha and Kumar, 1992) (میرزایی و همکاران، ۱۳۸۴).

[۱] – Cross Pollonation

[۲] – Insecta

[۳] – Hymenoptera

[۴] – Coleoptera

[۵] – Parasite

[۶] – Predator

[۷] – Pollination

[۸] – Adaptation

[۹] – Sex Determination

[۱۰] – Heterozygous

[۱۱] – Hemizygous

[۱۲] – Parthenogenesis

[۱۳] – Homozygous

[۱] – Honey bee

[۲] – Cretaceous

[۳]– Miocene

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.