تحقیق تاریخچه زنجیره ی تامین و زنجیره تامین معکوس و داده کاوی در زنجیره تامین

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه زنجیره ی تامین و زنجیره تامین معکوس و داده کاوی در زنجیره تامین دارای ۴۶ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-مقدمه    ۴
۲-مقایسه زنجیره تامین رو به جلو و معکوس:    ۷
۳-سازمان های موفق در راه اندازی زنجیره تامین معکوس    ۱۰
۴- معرفی برخی از انواع زنجیره تامین    ۱۰
۴-۱- لجستیک و مدیریت لجستیک    ۱۱
۴-۲- ارتباط لجستیک و زنجیره ی تامین    ۱۴
۴-۳- انواع زنجیره ی تامین    ۱۶
۵-تاریخچه زنجیره تامین:    ۱۸
۵-۱-اندازه گیری هزینه زنجیره تامین    ۱۹
۵-۲-مدلسازی هزینه های زنجیره تامین    ۲۲
۵-۳- مدل های تولید-توزیع زنجیره تامین    ۲۵
۶-تاریخچه زنجیره تامین معکوس    ۲۷
۷-مزایا و مشکلات استفاده از زنجیره تامین معکوس    ۳۱
۷-۱-مزایا استفاده از زنجیره تامین معکوس    ۳۱
۷-۲-مشکلات استفاده از زنجیره تامین معکوس    ۳۴
۸-زنجیره تامین سبز    ۳۵
۹-داده کاوی در زنجیره تامین    ۳۶
۹-۱-تاریخچه داده کاوی    ۳۶
۹-۲- خوشه بندی    ۳۸
۹-۲-۱- روش های خوشه بندی    ۳۸

مراجع:

[۱]غضنفری، مهدی. فتح اله، مهدی( ۱۳۸۵)،» نگرشی جامع بر مدیریت زنجیره تأمین« ، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران

[۲]lee,J., Gen,M., Rhee,k, “Network model and optimization of reverse logistics by hybrid genetic algorithm”, computers & Industrial Engineering , 56, 951-946,2009.

[۳]Lu,Z., Bostel,N., “A facility location model for logistics systems including reverse flows: The case of remanufacturing activities”, Computers & Operations Research, 34, 299–۳۲۳,۲۰۰۷٫

[۴]Pishvaee, M ,S., Zanjirani, Farahani, R., Dullaert, W.,”A memetic algorithm for bi-objective integrated forward/reverse logistics network design”, Computers & Operations Research, 37, 1100–۱۱۱۲,۲۰۱۰٫

[۵]Ayers, J.B., Handbook of Supply Chain Management.St. Lucie Press/APICS, Boca Raton, Fla, 2001.

[۶]Lambert, D.M., Cooper, M.C., Pagh, J.D., Supply chain management: implementation issues and research opportunities. International Journal of Logistics Management 9 (2), 1–۱۹, ۱۹۹۸٫

[۷]Bowersox, D.J., Closs, D.J.,Logistical Management—The Integrated Supply Chain Process. McGraw-Hill Companies Inc., New York,1996.

[۸]Chen, J., Achieving maximum supply chain efficiency. IIE Solutions 29 (6), 30–۳۵, ۱۹۹۷٫

[۹] Sachan, A., Sahay, B.S., Sharma, D., Developing Indian grain supply chain cost model: system dynamics approach. International Journal of Productivity and Performance Management 54 (3), 187–۲۰۵, ۲۰۰۵٫

[۱۰] Su, J.C.P., Chang, Y.-L., Ferguson, M., Evaluation of postponement structures to accommodate mass customization. Journal of Operations Management 23 (3–۴), ۳۰۵–۳۱۸, ۲۰۰۵٫

[۱۱] Quinn Jr, F., Building a world-class supply chain. Logistics Management and Distribution Report 7 (6), 38–۴۴, ۱۹۹۸٫

[۱۲] Solvang, W.D., Architecture for Supply Chain Analysis and Methodology forQuantitative Measurement of Supply Chain Flexibility. Ph.D. Thesis. NorwegianUniversity of Science and Technology, Trondheim. 2001.

[۱۳] Hoole, R., Five ways to simplify your supply chain. Supply Chain Management: An International Journal 10 (1), 3–۶, ۲۰۰۵٫

 ۱-مقدمه

تغییرات و تحولات عمیق در دنیای کسب و کار و الزامات جدید تولید و تجارت در عصرکنونی، زمینه ظهور و بروز نگرش ها و پارادایم های جدیدی را فراهم ساخته است که باید مورد توجه دست اندر کاران عرصه تولید و تجارت قرارگیرد. در همین راستا، رویکرد و نگرش جدیدی پیرامون موضوع لجستیک تحت عنوان لجستیک معکوس به وجود آمده است. لجستیک، بخش فیزیکی زنجیره تأمین را در بر می گیرد و عمدتاً شامل کلیه فعالیت های مربوط به جریان مواد و کالاها از مرحله تهیه مواد خام تا تولید محصول نهایی از جمله حمل ونقل، انبارداری و غیره است. یکی از گرایش های جدید در مدیریت لجستیک، بازیافت ، چرخه مجدد  و یا استفاده مجدد از محصولات است. در این روش، محصولاتی که به پایان عمر مفیدشان می رسند، مجدداً از مصرف کننده نهایی خریداری می شوند و پس از دمونتاژ، قسمت هایی از محصول که قابلیت استفاده مجدد را دارند، دوباره در قالب محصولات اسقاطی به چرخه حیات بر می گردند[۱] (شکل ۲-۱)

شبکه لجستیک معکوس ـ که بخشی از زنجیره تأمین است ـ را می‌توان این‌گونه تعریف کرد: «انتقال دقیق، به موقع و درست مواد، اقلام و کالاهای قابل استفاده و غیرقابل‌استفاده از انتهایی‌ترین نقطه و آخرین مصرف‌کننده از طریق زنجیره تأمین   به واحد مناسب موردنظر» به عبارت دیگر، لجستیک معکوس، فرایند حرکت و انتقال برای کالاها و تولیداتی است که در  زنجیره تأمین  ، قابلیت بازگشت دارند.

طراحی و اجرای شبکه لجستیک معکوس برای محصولات برگشتی، نه تنها هزینه‌های موجودی و حمل و نقل را کاهش می‌دهد بلکه باعث افزایش وفاداری مشتری نیز می‌گردد [۲].

انجمن اجرایی لجستیک معکوس آمریکا، لجستیک معکوس را به صورت زیر تعریف می‌کند:

لجستیک معکوس عبارتست از فرایند موثر برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل جریان مواد خام، موجودی نیمه ساخته، محصولات نهایی شده و اطلاعات مربوط به آنها به صورت مؤثر از لحاظ هزینه، از نقطه مصرف به نقطه مبدا، با هدف خلق مجدد ارزش یا دفع مناسب[۳].

لجستیک معکوس با قطعاتی آغاز می‌شود که در زنجیره تأمین به عقب می‌روند؛ قطعاتی که برای بازیافت یا بازیابی ارزش و همچنین برای دفع مناسب جمع‌آوری می‌شوند. عوامل محرک شرکت‌ها برای روی آوردن به برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل لجستیک معکوس را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

عوامل اقتصادی (مستقیم و غیرمستقیم)

قوانین و مقررات

مسئولیت پذیری در قبال حساسیت‌های زیست محیطی

طراحی شبکه لجستیک در ماهیتاً یک تصمیم استراتژیک است که معمولا شامل تعیین محل تسهیلات، ظرفیت آنها، تعداد محصولات، تعداد رده‌ها در زنجیره، و نحوه ارتباط تسهیلات می‌باشد.

همه این موضوعات، تاثیر فراوانی بر کارایی و در نتیجه، عملکرد زنجیره تأمین دارند. از آنجا که احداث تسهیلات یا بستن آنها هزینه و زمان زیادی می‌برد، تغییر آنها در کوتاه‌مدت، امکانپذیر نمی‌باشد. همچنین سرمایه‌گذاری در تصمیمات استراتژیک طراحی شبکه، بازگشت سرمایه بیشتری نسبت به تصمیمات تاکتیکی و عملیاتی دارد[۴].

یکی از موارد مهم در طراحی شبکه لجستیک معکوس که باید مورد توجه قرار گیرد، دستیابی به اهداف طولانی‌مدت و استراتژیک می‌باشد. بنابراین تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام تسهیل از میان تسهیلات بالقوه احداث شود، نقش بسیار مهمی در برای کاهش هزینه‌ها دارد.

۲-مقایسه زنجیره تامین رو به جلو و معکوس:

زنجیره تأمین یا لجستیک رو به جلو فرآیند برنامه‌ریزی،اجرا و کنترل کارا و اثربخش جریان مواد اولیه، موجودی‌های در حال تولید و محصولات و اطلاعات مربوط به آنها از نقطه مبداء تا نقطه مصرف به هدف تأمین الزامات و نیازمندی‌های مشتریان است. یعنی از زمانی که مواد اولیه از تأمین کننده خریداری می شود تا زمانی که در فرآیندهای تولید تغییر شکل می یابد و زمانی که وارد شبکه های توزیع می شود و به دست مشتریان می رسد.

در شکل زیر یک زنجیره تامین نسبتا ساده نشان داده شده است که طی آن یک شرکت با تامین کنندگان(در سمت چپ) و با توزیع کنندگان(در سمت راست) متصل شده است. قابل ذکر است که تامین کنندگان ممکن است خود تامین کننده داشته باشند و نمودار به سمت چپ هم چنان گسترش یابد. به علاوه در جریان مواد یک جریان اطلاعات که دو طرفه بوده و یک جریان مالی که در خلاف جریان کالاست وجود دارد.(شکل ۱)

مدیریت زنجیره تأمین معکوس یا لجستیک معکوس دقیقاً خلاف این جریان از مشتری تا تأمین کننده را در بر می گیرد.در حقیقت فرایند زنجیره تامین معکوس در نظر گرفتن نیازها،اطلاعات،خواسته ها و برنامه ها و مراحلی است که از سوی مشتری به سوی تولید کننده و عرضه کننده جریان میابد.

در واقع یکی از کارهای ضروری برای این که سازمانی بتواند محصولاتش را بازیافت کند، راه اندازی زنجیره تأمین معکوسش است.

   معمولا شرکت های مختلف برا افزایش کارایی روش زنجیره تامین رو به جلو(Forward Supply Chain ) تاکید دارند، در حالی که می توان از زنجیره تامین معکوس (Reverse Supply Chain )  نیز در افزایش بهره وری سازمان سود جست. فرآیند زنجیره تامین معکوس در نظر گرفتن نیاز ها ، اطلاعات ، خواسته ها ، برنامه ها و مراحلی است که از سوی مشتری به سوی تولید کنندگان و عرضه کنندگان جریان می یابد.

مدیریت زنجیره ی تامین معکوس در زمان برگشت اعتبارات ، ضمانت ، معاوضات ، تعمیرات و غیره یک فرآیند و نگرش مناسبی را ارائه می دهد که به کارگیری مدیریت زنجیره ی تامین رو به جلو ، این اثر بخشی را ندارد ؛ زیرا این سیستم ها بر اساس نیاز های خاص طراحی شده اند که با منطق زنجیره ی تامین رو به جلو سازگاری ندارند.(شکل ۱-۲)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق داده کاوی و تکنیک ها و روشهای آن
  • تحقیق داده کاوی و مراحل فرآیند و دسته بندی الگوریتم های آن
  • تحقیق مروری بر روشهای داده کاوی
  • تحقیق تکنیک های طبقه بندی داده کاوی و مروری بر تحقیقات شناسایی الگوهای طراحی از کد منبع
  • تحقیق نظریه کارایی بازار سرمایه و کاربرد داده کاوی و شبکه عصبی در پیش بینی قیمت سهام
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.