تحقیق تاریخچه ورمی کمپوست و تولید ورمی کمپوست و مراحل آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه ورمی کمپوست و تولید ورمی کمپوست و مراحل آن  دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ تاریخچه ورمیکمپوست    ۴
۱-۲ ورمیکمپوست چیست؟    ۴
۱-۳ تفاوت میان کمپوست و ورمیکمپوست    ۵
۱-۴-اهمیت ورمیکمپوست در کشاورزی    ۵
۱-۵ مدیریت زباله با استفاده از تولید ورمیکمپوست    ۶
۱-۶  تاثیر ورمی کمپوست بر روی خاک    ۷
۱-۷  مزایای ورمیکمپوست در یک نمای جامع    ۸
۱-۸  مزایا و کاربرد کرم    ۹
۱-۹  مقایسه ورمی کمپوست با کودهای موجود در بازار    ۹
۱-۱۰  مزایای ورمیکمپوست نسبت به کودهای سبز:    ۱۰
۲-۱ تولید ورمیکمپوست:    ۱۱
۲-۲ مراحل تولید ورمیکمپوست:    ۱۱
۲-۲-۱ مواد اولیه تشکیل دهنده ورمیکمپوست:    ۱۱
۲-۲-۲ چگونگی تشکیل یک بستر ورمیکمپوست    ۱۱
۲-۲-۲-۱ مزایا و معایب پرورش کرم و تولید ورمیکمپوست به روش سبدی    ۱۳
۲-۳ عوامل محیطی اساسی  در رشد کرم    ۱۳
۲-۳-۱ دما:    ۱۳
۲-۳-۲ تهویه:    ۱۴
۲-۳-۳ رطوبت:    ۱۴
۲-۳-۴ نور:    ۱۴
۲-۳-۵ اسیدی یا قلیایی بودن:    ۱۴
۲-۳-۶ ماده غذایی:    ۱۴
۲- ۴ ویژگی های ورمیکمپوست آماده برداشت    ۱۴
۲-۵ جداسازی کرم از کود:    ۱۵
۲-۵-۱ روش بیولوژیک:    ۱۵
۲-۵-۱-۱ استفاده از نور:    ۱۶
۲-۵-۱-۲ کاهش و افزایش رطوبت:    ۱۷
۲-۵-۱-۳ جدا کردن به وسیله کود جدید:    ۱۸
۲-۵-۱-۴ روش شیمیایی:    ۱۹
۲-۵-۱-۵ جداسازی با شوک الکتریکی:    ۲۰
۲-۵-۱-۶ روش لایه برداری:    ۲۰
۲-۵-۱-۷ جداسازی به روش دستی:    ۲۱
۲-۵-۱-۸ استفاده از بستر های سلولوزی:    ۲۱
۲-۵-۲ روش غیر بیولوژیک:    ۲۱
۲-۵-۲-۱ دستگاه های هیدروترمیک و حرارتی:    ۲۱
۲-۵-۲-۲ سرند    ۲۲
۲-۵-۲-۲-۱ سرند کشویی:    ۲۲
۲-۵-۲-۲-۲ سرند دوار:    ۲۳
منابع    ۲۶

منابع

علی عسکری،م: ۱۳۸۹، راهنمای تولید کرم‌ پوسال به صورت کاربردی در ایران، انتشارات محمود، تهران.

زارعی، م: ۱۳۹۲، ((بررسی تولید و مصرف کود ورمی کمپوست و تاثیر کود ورمی کمپوست بر عملکرد محصولات کشاورزی))، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، ۱-۵۸٫

پی کی گوپتا: ۱۳۹۲، پرورش کرم­های مولد ورمی­کمپوست و کشاورزی. ترجمه حسینعلی علیخانی؛ غلامرضا ثواقبی، جهاد دانشگاه تهران، ۱-۱۶۰٫

سلیمانی ساردو، ف:۱۳۹۱، ((اهمیت اقتصادی و غذایی کود آلی ورمی­کمپوست تولیدی از مدفوع و پسمانده­های حیوانات)). دانشگاه شهید باهنر کرمان، انتشارات ششمین همایش ملی و اولین همایش بین­المللی مدیریت پسماند، ۱-۳٫

– تی. وی. ساتی: ۱۳۸۵، پرورش کرم­های مولد ورمی­کمپوست و کشاورزی پایدار. ترجمه حسینعلی علیخانی، جهاد دانشگاه تهران، ۱-۱۶۴٫

فاتحی،م ح: ۱۳۸۹، ((بررسی شرایط موثر بر رشد و تکثیر کرم­های مولد پوسال)). چهارمین همایش نمایشگاه تخصصی محیط زیست، ۱-۲٫

هاشمی مجد،ک؛ گلچین، ا: ۱۳۸۷، ((تاثیر ورمی کمپوست غنی سازی شده با آهن بر رشد و تغذیه گوجه فرنگی)). مجله بین­المللی علوم و فناوری کشاورزی.

رضایی مودب، ع ر؛ نبوی کلات، س م: ۱۳۹۱، ((اثر کاربرد ورمی­کمپوست و کودهای زیستی بر عملکرد بذر و اجزای عملکرد ریحان)). دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مجله اکوفیزیولوژی گیاهان زراعی.

عبدلی،م ع؛ روشنی، م ر :۱۳۸۶، ورمی کمپوست (طراحی، ساخت و اجرا). انتشارات دانشگاه تهران.

پرورش، ع؛ موحدیان عطار، ح؛ حمیدیان، ل: ۱۳۸۳، ((بررسی کیفیت شیمیایی و ارزش کودی ورمی­کمپوست تهیه شده از لجن فاضلاب شهری اصفهان)). مجله آب و فاضلاب.

ظفری زاده، ج: ۱۳۹۱، ((بررسی میزان عناصر موجود در ورمی­کمپوست کود دامی، برگ، کارتن و مقایسه آن ها با یکدیگر)). دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، انتشار اولین همایش ملی حفاظت و برنامه ریزی محیط زیست.

بیک خورمیزی، ع؛ ابریشم چی، پ؛ گنجعلی، ع؛ پارسا، م: ۱۳۸۹، (( تاثیر ورمی­کمپوست در بهبود تحمل به شوری گیاهچه های لوبیا قرمز رقم درخشان)). دانشگاه فردوسی مشهد، مجله بوم شناسی کشاورزی.

۱ تاریخچه ورمی­کمپوست

((اولین بار فرآیند تشکیل ورمی­کمپوست از طریق مواد آلی با استفاده از کرم توسط داروین در سال ۱۸۸۱ انجام و کشف شد. در سال ۱۹۴۲ آقایان الیور و بارت پیشنهاد نمودند که از این کرم خاکی و موادی که آن­ها از آن تغذیه می­کنند برای بهبود خاک­های کشاورزی استفاده شود. آغاز تولید ورمی­کمپوست در سال ۱۹۷۰ در کشور کانادا با ظرفیت تولید هفتاد و پنج تن در هفته می­باشد. شرکت کرم آمریکا (AEC) در سال ۷۹-۱۹۷۸ با ظرفیت تولید ۵۰۰ تن در ماه آغاز شد. طبق گزارشات موجود در کشور ژاپن تحقیقات گسترده­ای از دهه هفتاد بر روی کرم­های خاکی از جمله آیزنیا فوتیدا انجام شده و کاربردهای مختلف آن را بررسی نموده­اند. همچنین کتاب­هایی در مورد مطالعات مربوط به کرم خاکی توسط ساشل و مارتین و ارنس همولی (۱۹۸۱-۱۹۸۴-۱۹۸۵) انتشار یافته که مطالب مربوط به کشت کرم خاکی در آن ­ها به طور خلاصه ذکر شده است.)) (م زارعی، ۱۳۹۲)

در ایران کارهای متعددی در حد پایان نامه دانشجویی به انجام رسیده است اما تنها مرکزی که اقدام به پرورش کرم­های خاکی به صورت انبوه می­نماید یکی از کارگاه­های پرورش ماهی شهید بهشتی (سد سنگر) است که از سالیان قبل جهت تغذیه بچه ماهیان خاویار اقدام به پرورش نوعی کرم سفید رنگ کرده بودند. هم اکنون این فعالیت ادامه دارد و دیگری شرکت کشت و صنعت مغان است که جهت تبدیل زائدات کود گاوی خود با استفاده از کرم خاکی کار وسیعی شروع نموده­اند.

۱-۲ ورمی­کمپوست چیست؟

ورمی­کمپوست فناوری استفاده از انواع خاصی از کرم­های خانواده آیزنیا فوتیدا به منظور تجزیه مواد زائد آلی و زباله می­باشد. این نوع کرم به دلیل توان رشد و تکثیر بسیار سریع و توانایی فوق­العاده جهت تجزیه مواد زائد آلی مورد توجه می­باشند. ورمی­کمپوست در خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک تاثیر به سزایی دارد. این کود اصلاح کننده خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک بوده و علاوه بر وزن مخصوص کم، فاقد هرگونه بو، میکرو ارگانیسم­های پاتوژن، باکتری­های غیر هوازی، قارچ­ و علف هرز می­باشد. ورمی­کمپوست علاوه­بر قابلیت جذب آب با حجم بالا، شرایط مناسب جهت دانه­بندی و قدرت نگهداری مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را فراهم می­نماید. ورمی­کمپوست حاوی عناصر غذایی بسیار غنی به ویژه ازت بوده که به تدریج در اختیار گیاه قرار می­دهد. این کود در مقایسه با سایر کودهای آلی میزان عناصر اصلی غذایی بالاتری را دارا می­باشد. ورمی کمپوست علاوه بر عناصر ماکرو مانند ازت، فسفر و پتاسیم که در فعالیت گیاه نقش اساسی دارند حاوی عناصر میکرو مانند آهن، مس، روی و منگنز نیز می­باشد. علاوه بر این با داشتن موادی مانند ویتامین ، اکسین و عامل محرک رشد گیاه را فراهم می­آورند. (پی کی گوپتا ۱۲۰۱۳، تی وی ساتی ۲۲۰۰۶ ، م زارعی)

۱-۳ تفاوت میان کمپوست و ورمی­کمپوست

مهدی زارعی در ۱۳۹۲، تبدیل باقیمانده­ی مواد آلی زباله به همراه با فضولات انسانی را کمپوست نامید. کمپوست به معنی مخلوط و یا مرکب است که از این رو به آن کود آمیخته نیز گفته می­شود. در تولید کمپوست فرآیند تجزیه بیولوژیکی است در نتیجه مواد آلی در شرایط ویژه­ای به مواد پایداری مانند هوموس و غیره تبدیل می­شود. ورمی­کمپوست نتیجه­ی هضم طبیعی غذا سبک وزن، ترد، تمیز و بدون بوست و ظاهری کم و بیش شبیه به قهوه­ای گرانوله دارد و می­توان آن را در کیسه و یا در قوطی­هایی به اندازه­های مختلف بسته­بندی نموده و به بازار عرضه کرد.

۱-۴-اهمیت ورمی­کمپوست در کشاورزی

ورمی­کمپوست در اصلاح بافت فیزیکی خاک، نقش به سزایی دارد و موجب سبک شدن آن می‌شود. بنابراین ضریب حفظ رطوبت در خاک افزایش می­‌یابد و آب به مقدار بیشتری در بافت خاک نگهداری می‌شود. در این حالت ورمی­کمپوست موجب رها شدن تدریجی آب از خاک شده است و از تبخیر سطحی و یا نفوذ سریع آب به داخل عمق خاک (عمق دور از دسترس گیاه) جلوگیری می‌کند. ورمی­کمپوست به حل شدن مواد مغذی خاک نیز کمک می‌کند. ورمی­کمپوست در ایجاد تعادل ما بین مواد معدنی به مواد مغذی در خاک نیز نقش مهمی را ایفا می­کند و با داشتن ترکیباتی چون نیتروژن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و غیره یک کود بسیار غنی به شمار می‌رود. در ترکیب شیمیایی ورمی­کمپوست مقدار قابل توجهی چربی یافت می‌شود که آن را تبدیل به یک کود کامل می‌کند، به همین دلیل در غنی­سازی گیاه از نظر مواد غذایی و احتیاجات متابولیکی، بسیار موثر است.

به طور معمول، این مواد در سایر کودهای استاندارد تجاری یافت نمی‌شوند. زمانی که ورمی­کمپوست با سایر کودها مخلوط شده و در زمین به­کار رود، حلالیت مواد مغذی کود به تاخیر می‌افتد و مدت زمان پایداری آن افزایش می‌یابد. در این حالت، ورمی­کمپوست با رها کردن تدریجی مواد مغذی خود در خاک در تداوم طولانی مدت فعالیت کود، سهم به ­سزایی دارد. همین ویژگی موجب می‌شود که در طول دوران کاشت و داشت گیاه، هیچ‌گونه نیازی به افزودن مجدد کود به خاک نبوده و در این دوره فقط یک بار استفاده از کود در زمین کافی خواهد بود همچنین خواص فیزیکی و شیمیایی خاک هم­ زمان با هم بهبود می‌یابد، بنابراین این ترکیب در تشدید اثرهای مطلوب و عملکرد کود تاثیر می‌گذارد. ارزشمندترین ویژگی ورمی­کمپوست در عملکرد آنزیم‌ها، میکرو ارگانیسم‌ها و هورمون‌های مختلف موجود در آن است. ورمی­کمپوست دارای آنزیم‌­هایی نظیر پروتئاز، آمیلاز، لیپاز، سلولاز و کتیناز است که در تجزیه مواد آلی خاک و در نتیجه در دسترس قراردادن مواد مغذی مورد لزوم گیاهان نقش موثری دارد. ویژگی یاد شده موجب می‌شود تا ورمی­کمپوست به عنوان بهترین و اساسی­ترین کود برای احیای زمین‌های بایر غیرقابل کشت به شمار ‌رود. ورمی­کمپوست، سرشار از عناصر پرمصرف و کم­ مصرف و به شکل قابل استفاده برای گیاه است. براساس گزارش‌های موجود، فضولات کرم‌های خاکی از نظر عوامل شیمیایی دارای مقادیر زیادی مواد آلی و عناصر قلیایی قابل تبادل، شامل سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر و منگنز قابل استفاده برای گیاه نسبت به خاک اطراف است و همچنین مقدار محسوسی آهن و مس در ترکیبات خود دارد که در اسید هیومیک و منابع دیگر خاک، همانند آنها یافت می‌شود.

ورمی­کمپوست یک کود %۱۰۰ آلی است که به صورت مستقیم جذب ریشه گیاهان می‌شود. ورمی­کمپوست، غنی‌ترین محیط برای حیات موجودات ذره‌بینی خاک بوده، ولی با وجود این، بدون بو و عاری از آلودگی است. (گوپتا ۲۰۱۳، ویوکا و همکاران ۱۲۰۰۵  و هاشمی مجد، ۱۳۸۷)

۱-۵ مدیریت زباله با استفاده از تولید ورمی­کمپوست

نقش مدیریت پسماندهای شهری به عنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت شهری بر هیچ­کس پوشیده نیست. امروزه انسان قرن بیست­و­یکم پسماندهایی کاملا متفاوت با پسماندهای انسان قرن هجده و قبل از آن تولید می­کند و بدیهی است که در چنین شرایطی روش­های مدیریت پسماند شهری در قرن حاضر باید با روش­های معمول قرون

گذشته که مشتمل بر جمع­­آوری و دور کردن آن از محل زندگی انسان­ها از طریق دپو کردن آن در گودال­ها و یا سوزاندن آن بوده است، تفاوت اساسی داشته باشد. مواد زائد آلی را می­توان با نوعی کرم خاکی مخلوط نموده که بعد از مدتی تبدیل به کودی غنی برای مصرف کشاورزی رساند. ( زارعی ۱۳۹۲)

مدیریت مطلوب زباله­های شهری و صنعتی با توجه به حجم بالای تولید روزانه آن­ها در تمامی کشورها از اهمیت ویژه­ای به خصوص از دیدگاه زیست محیطی و بهداشتی برخوردار است. با توجه به محدودیت مکان­های مناسب دفع انواع زباله­ها و از سویی اثرات نامطلوب دفن زباله و سایر روش­های حذف و یا کنترل زباله­ها بر سلامت عمومی و محیط زیست، حرکت در جهت مدیریت بهینه پسماندها با نگاهی به توسعه پایدار از اهداف اصلی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه می­باشد. در همین راستا بازیافت زباله­ها در راس برنامه­های مدیریت زیست محیطی، نقش مهمی در تولید مواد آلی و جایگزینی کودهای پر مخاطره شیمیایی و نیز رهایی اکوسیستم­­های آبی و خاکی از آلودگی زباله­های تولیدی دارد. در این راستا با استفاده از کرم خاکی و ایجاد ورمی­کمپوست تولید کمپوست به طریق بیوتکنولوژی از کلیه منابع آلی از جمله زباله­های خانگی، ضایعات کشاورزی، لجن تصفیه فاضلاب و غیره صورت می­گیرد. در فرآیند تولید ورمی­کمپوست از زباله­ها، یک کود آلی بسیار مغذی تولید می­گردد که علاوه بر نداشتن خطرات زیست محیطی آن، روند باز گردش آن­ها را به طبیعت به صورت کود مصرفی تسریع می­نماید.

در فرآیند تولید ورمی­کمپوست روزانه امکان تبدیل ۵۰۰ کیلوگرم زباله در هر مترمربع با ضریب تبدیل ۹۰ درصد به ورمی کمپوست وجود دارد. بنابراین از آنجا که بیش از ۸۰ درصد از زباله­های تولید شده در شهرها، مواد آلی و قابل تبدیل به کمپوست است، اهمیت اقتصادی این فرایند بدیهی می­نماید. (میشرا و همکاران ۱۲۰۱۴، سلیمانی ساردو ۱۳۹۱ و فاتحی ۱۳۸۹)

۱-۶  تاثیر ورمی کمپوست بر روی خاک

مواد حاصل از تغذیه کرم خاکی بعد از دفع، خاکدانه­های مستحکمی را تشکیل می­دهد که یکی از پایدارترین انواع خاکدانه­ها و همچنین بهترین نوع خاکدانه یعنی خاکدانه کروی را تشکیل می­دهد. ورمی­کمپوست کودی است که به عنوان اصلاح­کننده خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی خاک به کار برده می­شود.

علاوه­­بر این، وزن مخصوص کم، فاقد بو و میکرو ارگانیسم­های پاتوژن و باکتری­های غیر هوازی و قارچ و همچنین علف هرز می­باشد. نکته­ای که در مورد ورمی­کمپوست بایستی به آن اشاره کرد قابلیت جذب آب با حجم بالا، شرایط مناسب جهت دانه­بندی و قدرت نگهداری مواد غذایی مورد نیاز گیاه را فراهم می­کند که باعث حاصل­خیزی خاک می­شود. ورمی­کمپوست همچنین مواد غذایی و هورمون­های محرک رشد گیاهان را فراهم می­کند. (زارعی ۱۳۹۲،  گوپتا ۲۰۱۳)

۱-۷  مزایای ورمی­کمپوست در یک نمای جامع

ورمی­کمپوست یکی از غنی­ترین کودهای آلی و بیولوژیک شناخته شده در دنیا می­باشد. ورمی­کمپوست مزایای

بسیاری دارد که مهمترین موارد به شرح زیر می­باشد.

۱- سبک و فاقد هرگونه بو می­باشد.

۲- عاری از هرگونه علف هرز و یا بذر علف هرز می­باشد.

۳- حاوی میکرو ارگانیسم­های هوازی مفید مانند ازتوباکتر می­باشد.

۴- در این کود میزان عناصر اصلی غذایی و قابلیت جذب آن در مقایسه با سایر کودها بیشتر است.

۵- حاوی مقادیر مناسبی از عناصر ماکرو و میکرو مانند ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، مس، روی و منگنز می­باشد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.