تحقیق تاریخچه وفاداری و وفاداری به برند و کارکرد ها و شخصیت برند

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه وفاداری و وفاداری به برند و کارکرد ها و شخصیت برند  دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱) بخش اول:    ۵
۲-۱-۱) وفاداری    ۵
۲-۱-۲) تاریخچه وفاداری    ۶
۲-۱-۳) رفتار مصرف کننده    ۶
۲-۱-۴) برند    ۷
۲-۱-۵) وفاداری به برند    ۹
۲-۱-۶) وفاداری به برند رویکرد نگرشی، رفتاری، وابستگی، ترکیبی؟    ۱۳
۲-۱-۶-۱) رویکرد نگرشی وفاداری به برند    ۱۳
۲-۱-۶-۲) رویکردهای رفتاری وفاداری به برند    ۱۴
۲-۱-۶-۲-۱) رویکرد الماس وفاداری (واکر و ناکس، ۱۹۹۵)    ۱۵
۲-۱-۶-۲-۲) رویکرد چهارc    ۱۵
۲-۱-۶-۳) رویکرد وابستگی وفاداری به برند    ۱۶
۲-۱-۶-۴) رویکرد ترکیبی وفاداری به برند    ۱۶
۲-۱-۷) انواع و حالت وفاداری به برند    ۱۶
۲-۱-۸) سطوح وفاداری از دیدگاه آکر    ۱۸
۲-۱-۹) مزایای وفاداری به برند    ۲۰
۲-۱-۱۰)  چرا وفاداری مهم است؟    ۲۱
۲-۱-۱۱) شناسایی برند    ۲۲
۲-۱-۱۲) ویژگی وفاداری به برند    ۲۲
۲-۱-۱۳) کارکردهای برند    ۲۳
۲-۱-۱۳-۱)  متمایز سازی    ۲۳
۲-۱-۱۳-۲) اطمینان بخشی    ۲۳
۲-۱-۱۳-۳) بخش بندی بازار    ۲۳
۲-۱-۱۳-۴) تشخیص خوب از بد    ۲۳
۲-۱-۱۳-۵) خلق مزیت رقابتی    ۲۴
۲-۱-۱۳-۶) کمک در انتخاب    ۲۴
۲-۱-۱۳-۷) ارائه دهنده دوستی و رضایت    ۲۴
۲-۱-۱۳-۸) بهبود عملکرد کسب و کار    ۲۵
۲-۱-۱۴) شخصیت برند    ۲۵
۲-۱-۱۴-۱) منابع شخصیت برند    ۲۹
۲-۱-۱۴-۲) نقش شخصیت برند    ۲۹
۲-۱-۱۴-۳) مزایای شخصیت برند    ۳۰
۲-۱-۱۴-۴)  اهداف استراتژیک شخصیت برند    ۳۰
۲-۱-۱۴-۵) چگونه شخصیت برند ساخته می‌شود؟    ۳۰
۲-۱-۱۵)  فواید برند    ۳۱
۲-۱-۱۶) مفهوم شخصیت برند    ۳۱
۲-۱-۱۶-۱) انتقادات به مدل شخصیت برند    ۳۳
۲-۱-۱۶-۲) از شخصیت انسان به شخصیت برند    ۳۴
۲-۱-۱۷) هویت برند    ۳۴
۲-۱-۱۸) تصویر برند    ۳۷
۲-۱-۱۹) مدیریت برند    ۳۸
۲-۱-۲۰) شخصیت چیست؟    ۳۹
۲-۱-۲۱) ویژگی شخصیتی    ۳۹
۲-۱-۲۲) روابط متغیرها    ۴۲
۲-۱-۲۲-۱) مفهوم شخصیت مصرف‌کننده یا خود انگاره (خویشتن بینی)    ۴۲
۲-۱-۲۲-۲) روابط بین شخصیت مصرف‌کننده و شخصیت برند    ۴۴
۲-۱-۲۲-۳) رابطه شخصیت برند و وفاداری برند    ۴۴
۲-۲) بخش دوم: پیشینه تحقیق    ۴۵
منابع    ۵۰

منابع

دهدشتی‌شاهرخ، زهره؛ جعفرزاده کناری، مهدی و بخشی‌زاده، علیرضا، (۱۳۹۱)، «بررسی دیدگاه هویت اجتماعی برند و تاثیر آن در توسعه وفاداری برند (مطالعه موردی:شرکت تولید کننده محصولات لبنی کاله)»، فصلنامه علمی و پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین،سال دوم، شماره دوم، شماره پیاپی۵، ص ۱۰۶-۸۷٫

غفاری آشتیانی، دکتر پیمان و میر،سعید، (۱۳۹۰)، «بررسی تاثیر شخصیت برند بر پیامد های مرتبط با آن»، فصلنامه مقاله‌های پژوهشی مدیریت، ،شماره

رسائی، حبیب، (۱۳۹۱)، «برند،وفاداری و رضایت مشتریان برند آفرینی و مدیریت برند»

روشندل خرفکامی، سارا، (۱۳۸۸)، «عوامل موثر در وفاداری برند محصولات لوازم خانگی از دیدگاه مشتریان»، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد رشت.

قره چه، منیژه و دابوئیان، منیره، (۱۳۹۰)، «وفاداری کارکنان در تعامل بر وفاداری مشتری صنایع خدماتی»، دو فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین سال اول، شماره سوم، صص ۲۷-۴۶٫

حسینی، میرزا حسن و احمدی نژاد، مصطفی، (۱۳۸۷)، «بررسی تاثیر رضایت مندی مشتری،اعتماد

مشتری به نام تجاری و ارزش نام تجاری در وفاداری رفتاری و نگرشی»، بررسی‌های بازاریابی،شماره۳۳٫

صفرزاده، حسین؛ خیری، بهرام و آقاسیدآقا،ریحانه، (۱۳۹۰)، «بررسی تاثیر عوامل زمینه‌ای، وفاداری برند و تغییر دادن برند بر روی تصمیم خرید مصرف‌کنندگان جوان»، مجله مدیریت بازاریابی، شماره

موتمنی، علیرضا؛ مرادی، هادی و همتی، امین، (۱۳۸۹)، تبیین شخصیت نام تجاری و تاثیر آن بر وفاداری مشتریان در بخش خدمات(مطالعه موردی: شرکت ایرانسل)، سایت جامع مدیریت.

موتمنی، علیرضا؛ همتی، امین و مرادی، هادی، (۱۳۹۲)، «بررسی تاثیر شخصیت نام تجاری بر شخصیت خریداران در شرکت ایران خودرو»، پژوهش‌های مدیریت عمومی، سال ششم، شماره ۲۰، صص۹۶-۷۵٫

مومنی، ماندانا و محمدی، احسان، (۱۳۹۲)، «بررسی تاثیر هویت برند بر وفاداری مشتریان نسبت به برند»، نشریه ۵، صص ۲۰-۲۵٫marketing shop.ir

وظیفه‌دوست‌خیری، بهرام و روحانی، مریم، (۱۳۸۹)، «ریسک گریزی و وفاداری نسبت به برند»، فصلنامه برند، شماره۴٫

استیفن پی،رابینز،رفتار سازمانی،مترجمان دکتر علی پارساییان ودکتر سید محمد اعرابی،فرهنگ و. مدیریت،جلد اول ،فرد،چاپ دوازدهم

تاج‌زاده نمین، ابوالفضل؛ اله‌یاری، سمیرا و تاج‌زاده نمین آیدین، (۱۳۸۹)، بررسی وفاداری مشتریان(مطالعه موردی: بانک تجارت شهر تهران)

برومیده، علی اکبر، (۱۳۸۴)، آزمون آماری برای معنی داری وفاداری مشتریان، دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت

حمیدی زاده، محمد رضا و غمخواری، سید معصومه، (۱۳۸۸)، «شناسایی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان بر اساس مدل سازمان های پاسخگوی سریع»، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره ۵۲،ص۱۸۷-۲۱۰٫

۲-۱) بخش اول:

۲-۱-۱) وفاداری

از دیگر مفاهیم معتبر و معروف در زمینه بازاریابی، وفاداری به برند است که نقش مهمی در ایجاد منافع بلندمدت برای سازمان دارد زیرا مشتریان وفادار نیازی به تلاش های ترفیعی گسترده ندارند.آن‌ها با کمال میل حاضر هستند مبلغ بیشتری را برای کسب مزایا و کیفیت برند مورد علاقه خود بپردازند. سازمان‌ها می‌توانند سهم بیشتری از بازار را با کمک وفاداری به برند، بدست آورند زیرا مشتریان وفادار به طور مکرر برند را خریداری نموده و در برابر عوامل موقعیتی و تلاش های بازاریابی رقبا مقاومت می‌کند.(Yoo, 2008)

وفاداری علاوه بر افزایش سهم بازار، موجب تقاضای سازمان برای دریافت قیمت بالاتر نسبت به رقبا می‌شود و همچنین تبلیغات دهان به دهان مثبت را در بین مشتریان افزایش می‌دهد ( Hsieh & Li,2008).

امروزه، با شدیدتر شدن رقابت در بخش های تولیدی و خدماتی، نقش وفاداری مشتری برجسته تر از گذشته شده است، در دیدگاه امروزی بازاریابی شامل رشد دادن مشتری، یعنی توجه به رضایت‌مندی و کیفیت از دیدگاه مشتری و وفاداری مشتری و ارتباط مؤثر با وی است، در نتیجه سازمان‌ها تلاش می‌کنند تا مشتریان وفادار داشته باشندبا توجه به این که در بخش خدمات روابط بین فردی گسترده‌تری بین ارائه‌دهنده خدمات ومشتریان وجود دارد نقش وفاداری در این بخش اهمیت ویژه ای دارد. وفاداری مشتریان به نام تجاری می‌تواند باعث افزایش سهم بازار شرکت شود و سهم بازار رابطه نزدیکی با نرخ بازگشت سرمایه و سودآوری شرکت دارد. وفاداری مشتریان به نام تجاری باعث تبلیغات دهان به دهان مثبت، ایجاد موانع اساسی برای ورود رقبا، توانمندتر ساختن شرکت در پاسخ به تهدیدات رقابتی، ایجاد فروش و درآمد بیشتر و کاهش حساسیت مشتریان به تلاش های بازاریابی رقبا می‌شود. تعداد زیاد مشتریان وفادار به یک نام تجاری، دارایی شرکت محسوب می‌شوند و به عنوان شاخص اصلی ارزش ویژه نام تجاری شناخته می‌شوند و همچنین حساسیت مشتریان وفادار به تغییر قیمت ها در مقایسه با مشتریان غیر وفادار، کمتر است (حسینی و احمدی نژاد،۱۳۸۷).

یک برند شخصیت دارد و با آن خصوصیت پیدا می‌کندراحترین راه برای شخصیت دادن به یک برند این است که آن را با یک سخنران، ستاره یا حیوان ارائه‌دهنده مردم شخصیت‌های اشیاء غیر جاندار را بر اساس نظرات خود و ارزیابی آن به هم مربوط می‌کند. این شخصیت برند است که برای روابط فوق عمق احساسات و ارتباطات بوجود می‌آورد در نتیجه شخصیت برند یک استراتژی مهم در برند است که بازاریابان از آن استفاده می‌کنند،تا مشتریان را هدف قرار دهند و با آنها ارتباط برقرار کنند وفاداریی به برند و شخصیت برند جهت گیری بلند مدتی دارند و در نتیجه آن‌ها باید مدیریت سلیم عوامل مختلط بازاریابی را نیز در بر بگیرند.(روشندل، ۱۳۸۸)

۲-۱-۲) تاریخچه وفاداری

در مبحث بازاریابی وفاداری مشتریان »به تلاشهای کوپلند[۱] در سال ۱۹۲۳ وتوجه به موضوع چرچیل [۲]در سال ۱۹۲۴ باز می‌گردد. از آن زمان بود که مفهوم وفاداری به عنوان یک موضوع علمی در ادبیات بازاریابی مطرح گردیده و تعدادی مطالعه تجربی با هدف توضیح و تشریح این مفهوم طراحی و اجرا گردید. اما در حال حاضر مقالات، مطالعات و پژوهشهای قابل ملاحظه ای درخصوص بحث بازاریابی و یا مفاهیم مرتبط با آن انجام نشده است

در سال ۱۹۷۸ جاکوبی و چستنات[۳] در خصوص مفهوم وفاداری و سایر مفاهیم مرتبط با این موضوع تحقیق جامعی انجام دادند که طی آن ایشان بیش از ۳۰۰ مقاله پیرامون بحث وفاداری مشتریان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در طی تلا شهای ایشان که به منظورسیستماتیک نمودن این تعداد مقاله درخصوص بحث وفاداری انجام گردید، جاکوبی و چستنات بیش از ۵۰ روش متنوع را در درک وفاداری شناسایی نموده و به دنبال آن این چنین نتیجه گیری نمودند:تمایل شدیدی در درک و شناخت موضوع وفاداری وجود دارد اما پس از مطالعه این مجموعه به این نتیجه رسیدیم که هنوز هیچ توافقی در زمینه این موضوع وجود ندارد که منظور از وفاداری چیست؟ (رسائی، ۱۳۹۱)

 ۲-۱-۳) رفتار مصرف کننده

رفتار مصرف کننده[۴] تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی بسیاری قرار می‌گیرد، تعیین عوامل خاصی که بر رفتار مصرف کنندگان و الگوهای خریدشان تأثیرگذار باشد، مسئله بسیار مهمی برای محققین رفتاری شده است. امروزه بیشتر مطالعات درحوزه رفتار مصرف‌کننده بر پایه نظریه‌های یادگیری اجتماعی استوار شده‌اند و بر محیط به عنوان عامل تعیین کننده رفتار تاکید دارند. به عبارت دیگر، برای درک بهتر رفتار مصرف‌کننده لازم است که ارتباط بین فرد و زمین‌های که فرد در آن قرار دارد، مدنظر باشد (صفر زاده و همکاران، ۱۳۹۰)

حوزه رفتار مصرف‌کننده به مانند دریایی است که هر کس میتواند فقط بخشی از آن را بشناسد، رفتار مصرف‌کننده تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی شکل میگیرد، و با توجه به اینکه مصرف کنندگان در محیطی پویا و دائما در حال تغییر فعالیت میکنند و محصولات و خدمات مصرفی دائما در حال تغییر و تحول میباشند به منظور شناخت این جریان دائمی وایجاد یک آمیخته بازاریابی مناسب برای یک بازار تعریف شده، مدیران بازاریابی باید شناخت دقیقی از رفتار مصرف‌کننده داشته باشند. به عقیده آقای مک دانیل[۵] رفتار مصرف‌کننده به تشریح چگونگی تصمیم خرید مصرف کنندگان و نحوه استفاده از کالا یا خدمت خریداری شده، میپردازد. مطالعه رفتار مصرف‌کننده همچنین شامل تجزیه و تحلیل عوامل تأثیرگذار بر تصمیم گیری خرید و استفاده از محصول نیز می‌باشد (صفرزاده و همکاران، ۱۳۹۰).

۲-۱-۴) برند

انجمن بازاریابی آمریکا[۶] (AMA) برند عبارت است از اسم، عبارت، سمبل، طرح، و یا ترکیبی از این موارد است که بیان کننده ماهیت اصلی ووجودی یک شرکت، محصول و یا یک خدمت است.در درجه نخست برند یک تعهد است و می‌گوید که شما آن نام را می‌شناسید و به تعهد آن اعتماد دارید. اعتماد هدف اصلی و حیاتی برند است. امروزه برند و نام تجاری یکی از مهمترین مباحث بازاریابی است که پیش روی تمامی شرکت ها، من جمله شرکت ها ی تجاری قرار دارد. این اهمیت تا حدی است که مدیریت برند[۷] به رشته مستقلی در محافل علمی تبدیل شده است. برندها از لحاظ اقتصادی واستراتژیک جزو دارایی‌های با ارزش شرکت‌ها و حتی بدون اغراق از با ارزش ترین دارایی های آنها محسوب می‌شوند(دهدشتی شاهرخ و همکاران،۱۳۹۱)

در دنیای رقابتی امروز که کالاها از نظر فیزیکی تمایز چندانی با یکدیگر ندارند یک نام تجاری معتبر که وسیله ارتباطی بسیار مهمی در فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری می‌باشد، می‌تواند مزیت رقابتی چشمگیری ایجاد کند. نام‌های تجاری به مصرف‌کنندگان وسیله ای برای انتخاب ارائه می‌دهند و تنها وجود نام‌های تجاری است که موجب می‌شود یک محصول از محصول دیگر به آسانی متمایز شود (غفاری آشتیانی و میر، ۱۳۹۰).

برند چکیده ای است از هویت، اصالت، ویژگی و تفاوت.  برند این اطلاعات را در یک کلمه با علامت متمرکز شده است، بر می‌انگیزد. به همین دلیل است که برند برای تبادلات کسب و کار حیاتی‌اند. برند به عنوان ابزار بازاریابی نقش ویژه ای را در شرکت‌های خدماتی ایفا می‌کنند چرا که برند قوی اعتماد را در محصولات ناملموس افزایش داده و مشتریان را قادر به ادراک بهتر و ملموس تر شدن آنها می‌کند. یکی از مهم ترین استراتژی های هر سازمان برای پیروزی، تدوین مدیریت و چشم انداز برند است. برند به عنوان رکن و اساس بازی رقابتی امروز، عنصری است که باید به دقت تعریف، ایجاد و مدیریت شود تا سازمان و شرکت‌ها بتوانند با تکیه بر این ستون خیمه گاه کسب و کار خود، سودآوری هر چه بیشتر را رقم بزنند (مؤتمنی و همکاران، ۱۳۸۹).

برند در واقع خلاصه ای از فعالیت شرکت است که باعث ارتباط مشتری با شرکت می‌گردد. در دنیای پر رقابت امروز که سرعت ورود رقبای جدید به بازار و ارائه خدمات متفاوت بسیار بالا است، با توجه به هزینه‌های بالای یافتن مشتریان جدید، حفظ مشتریان فعلی بسیار مهم است. برای این منظور داشتن رابطه عمیق با مشتریان بسیار حائز اهمیت است که می‌توانیم با استفاده از اعتبار نام تجاری خود به این هدف دست یابیم. برند می‌توانند ویژگی‌های شخصیتی مشابه انسان به خود بگیرند و آنچه مسلم است تمامی نام‌های تجاری شخصیت دارند. شخصیت مناسب برند می‌تواند فرد را به برقراری یک رابطه عمیق با برند تشویق کند (غفاری آشتیانی و میر، ۱۳۹۰).

اکونومیست[۸] مجله معتبر و شاخص در حوزه کسب و کار سال ۱۹۸۸ را سال برند نامید.ریشه برندیگ[۹] را می‌توان در چهار قرن پیش جستجو کرد. کلمه آلمانی  branderاولین بار برای بازاریابی کنترل موجودی در خرده فروشی‌ها استفاده شد که در آن معمولا با استفاده از میله‌ای آهنی و داغ محصولات را می‌سوزانند هر چند از این مفهوم ابتدا برای محصولات مشتریان استفاده شد، اما از آن زمان برای موجودی های دیگر شامل خدمات، مکان‌ها و حتی در حوزه بازاریابی صنعتی نیز بهره گرفته شده است )کی فرزندی اصل، ۱۳۹۱)

کاتئورا و ال گراهام (۱۳۸۳) معتقدند که برند تجاری عبارت است از نام، واژه، علامت و طرح و یا ترکیبی از آنها که برای شناسایی کالا و خدمات یک فروشنده مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث متفاوت نمودن آنها از کالاها و خدمات رقبا می‌شود. یک برند تجاری باعث می‌شود تصویر یکپارچه از شرکت در زمان تداعی می‌شود و در اثر استفاده از این برند تجاری برای کالاهای دیگر شرکت کارایی بالا رفته و هزینه‌های ممکن کاهش می‌یابد (کی‌فرزندی اصل، ۱۳۹۱).

قرن‌ها است که علم برند سازی به عنوان ابزاری برای ایجادتمایز میان کالاهای یک تولید کننده از سایر تولید کنندگان مطرح است. طبق تعریف موجود در کتاب فرهنگ واژگان موسسه اینتربرند[۱۰]،”برند ترکیبی از ویژگی‌های مشهود،غیر مشهود و نمادین شده از یک علامت تجاری که به درستی مدیریت شود، ارزش و اعتباربه همراه می‌آورند “ارزش”تعبیرات مختلفی دارد. برند از دیدگاه مصرف کننده یا بازاریابی، قول و تحویل یک تجربه، از دیدگاه تجارت، تضمین درآمدهای آتی و از جنبه قانونی، تکه‌ای قابل تفکیک از دارایی فکری است. هدف برند ایجاد روابطی است که درآمدهای آتی را با رشد ترجیح و وفاداری مشتری ایجاد و تضمین می‌کند برند تصمیم گیری را آسان می‌کنند، اطمینان از کیفیت محصول را برآورده می‌سازند و گزینه‌ای مناسب، متفاوت و معتبر را درمیان پیشنهاد های متناقص در حال رقابت  ارائه می‌دهند.”

برند را نمی توان یک نماد بر روی یک محصول یا صرفا یک طرح گرافیکی یا تزئینی محض، تنزل داد. یک برند امضایی است بر یک فراگرد مرتبا تازه شونده و خلاق، که محصول” الف”را امروز به بار می‌آورد، محصولات”ب”و “پ” را فردا، و الی آخر.

برندها می‌توانند ریسک تصمیم گیری خرید یک محصول را کاهش دهند .مصرف‌کنندگان در خرید و مصرف یک محصول با ریسک ها و مخاطرات مختلفی ریسک های کارکردی، ریسک سلامتی، ریسک مالی، ریسک اجتماعی، ریسک روان شناختی، ریسک زمانی، از جمله مواجه می‌شوند (مومنی و همکاران،  ۱۳۹۲).

یک نام تجاری می‌تواند تا ۶ معنای مختلف در بر داشته باشد:

ویژگی‌ها: نخستین تداعی نام تجاری در ذهن ویژگی‌های خاص است.

مزایا: یک نام تجاری چیزی بیش از مجموعه‌ای از ویژگی‌هاست. مشتریان خریدار ویژگی نیستند، بلکه در پی مزیت ها هستند. ویژگی‌ها می‌بایست به مزایای عملیاتی یا عاطفی تبدیل شوند.

فواید: نام تجاری درباره فوایدی که تولید کننده ارائه می‌دهد هم مطالبی گفتنی دارد.

فرهنگ: نام تجاری ممکن است نشانگر فرهنگ خاصی باشد.

شخصیت: نام تجاری می‌تواند شخصیت خاصی رادر ذهن مجسم کند.

استفاده کننده: نام تجاری نوع مصرف‌کننده ای که کالا می‌خرد یا از آن استفاده می‌کند را نشان می‌دهد.

اگر مخاطبین بتوانند ابعاد شش گانه نام تجاری را در نظر خود مجسم کنند آن نام تجاری از عمق لازم برخوردار است، در غیر اینصورت نام تجاری کم عمق خواهد بود (رشیدی و همکاران، ۱۳۹۲).

۲-۱-۵) وفاداری به برند

وفاداری به برند عبارت است از واکنش رفتاری نسبتاً متعصبانه در خرید که فرد در طول زمان نسبت به برند پیدا می‌کند و این رفتار باعث می‌شود که در فرایندهای تصمیم گیری و ارزیابی از مجموعه نام‌هایی که در ذهن دارد، گرایش خاصی به آن برند پیدا کند. این واکنش تابعی از فرایند های روانشناختی و ذهنی فرداست.

بهترین تعریف از وفاداری توسط اولیور[۱۱] (۱۹۹۹) صورت گرفته است. براساس نظر وی، وفاداری منعکس کننده یک تعهد پایدارعمیق به خرید مجدد و مشتری همیشگی بودن یک محصول یا خدمت ترجیح داده شده در آینده است.

وفاداری به نام تجاری به معنی تکرار خرید است که دلیل این رفتار، فرآیندهای روانی است. به عبارت دیگر، تکرار خرید صرفاً یک واکنش اختیاری نیست بلکه نتیجه عوامل روانی، احساسی و هنجاری است (دهدشتی شاهرخ و همکاران، ۱۳۹۱).

انجمن بازاریابی آمریکا(AMA)  وفاداری به برندرا چنین تعریف می‌کند: مزیتی که در آن یک مشتری به جای خریدن یک محصول از چندین عرضه کننده آن را بطور مکرر از یک عرضه کننده خریداری نمایند. وفاداری به برند عبارت است از واکنش رفتاری متعصبانه در خرید که فرد در طول زمان نسبت به برند پیدا می‌کند و این رفتار باعث می‌شود که در فرایندهای تصمیم گیری و ارزیابی از مجموعه نام‌هایی که در ذهن دارد گرایش خاصی به برند پیدا کند، این واکنش تابعی از فرایند های روانشناختی و ذهنی فرد است (وظیفه دوست و همکاران، ۱۳۸۹).

کاتلر[۱۲] واژه وفاداری را بعنوان تعهد پایدار به خانواده، کشور و یا دوستان توصیف می‌کند و معتقد است این اصطلاح در ابتدا با تاکید بر وفاداری به نام تجاری وارد ادبیات بازاریابی شده است )رنجبریان و براری، ۱۳۸۸)

یکی از مهمترین مسائلی که امروزه مدیران سازمان‌ها با آن مواجه اند، نحوه درک بهتری از رابطه بین مفاهیم برند وفاداری مشتری است. وفاداری به برند می‌تواند از راه عملکرد بالاتر از انتظار خریدار بدست آید، به نحوی که خریدار از ارزشی که کسب کرده است، احساس شگفتی کند و آن ارزش را مافوق انتظارات خود تشخیص دهد. وفاداری برند نقش به سزایی در ایجاد منافع بلند مدت برای شرکت ایفا می‌کند، زیرا مشتریان وفادار به برند شرکت نیاز به فعالیت های ترفیعی کم تری نسبت به دیگر مشتریان دارند (عزیزی و همکاران، ۱۳۹۱).

وفاداری عبارت است از ایجاد تعهد در مشتری برای انجام معامله با سازمان خاص و خرید کالا وخدمات بصورت مکرر. وفاداری زمانی صورت می‌گیرد که مشتریان قویاً احساس کنند سازمان موردنظر به بهترین وجه نیازهای آنها را برطرف کند. لذا برای تحقق این مسئله آنها باید به سمت ایجاد برنامه وفاداری هم چون موتور محرک وفاداری حرکت کنند (امینی و همکاران، ۱۳۸۹).

وفاداری عبارتست از “وجود یک نوع نگرش مثبت به یک پدیده (مارک، خدمت، مغازه یا فروشنده) و

اما تعریف کاملتری از وفاداری، رفتار حمایتگرانه از آن” (قره چه ودابوئیان،۱۳۹۰).

[۱]– COPELAND

[۲]– CHURCHILL

[۳]– Jacoby &chestnut

[۴]– Consumer bchaviour

[۵]– MAC DANIEL

[۶]– Average  variance extracted

[۷]– Brand management

[۸]– ECONOMIST

[۹]– barandig

[۱۰]– Inter barand

[۱۱]– oliver

[۱۲]– katler

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کانال های توزیع و انواع آن و تاثیر خرده فروشی چندکاناله بر ارزش برند
  • تحقیق نام تجاری ، خصوصیات ، ابعاد کارکردی ،ارزش، تبلیغات و مدلهای برند و مفهوم وفاداری به برند و نقش برند در وفاداری مشتریان
  • تحقیق ارزش و اهمیت نام تجاری ، مدل های ارزش ویژه برند و بسط برند و عوامل موثر بر بسط برند
  • تحقیق مفهوم برند ، اعتبار برند، اعتماد برند و ویژگی ارتباطی برند و رضایتمندی مشتریان نسبت به برند
  • تحقیق برند(نام تجاری) و ارزش ویژه برند و کیفیت خدمات و مدل های آن ، آگاهی از برند و وفاداری به برند و دیدگاه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.