تحقیق تاریخچه و اصول و استانداردهای بین المللی ایزو ۹۰۰۰ و تئوری وابستگی منابع و مدیریت زنجیره ی تأمین و دیدگاه های آن و مفهوم عملکرد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه و اصول و  استانداردهای بین المللی ایزو  ۹۰۰۰  و تئوری وابستگی منابع و مدیریت زنجیره ی تأمین و دیدگاه های آن  و مفهوم عملکرد  دارای ۶۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
۲-۱) مبانی    ۶
۲-۱-۱) تاریخچهی ایزو:    ۶
۲-۱-۱-۱) استانداردهای بین المللی ایزو سری۹۰۰۰    ۷
۲-۱-۱-۲) اصول بیست گانهی ایزو۹۰۰۱ :    ۸
۲-۱-۱-۳) اصول و مبانی ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۸    ۱۳
۲-۱-۱-۴) مزایای سیستم های کیفیت ایزو ۹۰۰۰    ۲۰
۲-۱-۱-۵) مدلهای سیستم مدیریت کیفیت ایزو۹۰۰۰    ۲۱
۲-۱-۱-۶) ایزو۹۰۰۰ و تجارت بین المللی    ۲۶
۲-۱-۲) تئوری وابستگی منابع    ۲۷
۲-۱-۲-۱) مفهوم تئوری وابستگی منابع    ۲۷
۲-۱-۲-۲) تئوری وابستگی منابع و روابط درون سازمانی:    ۲۹
۲-۱-۲-۳) کنترل کردن منابع محیطی و ایجاد روابط بینسازمانی    ۳۰
۲-۱-۲-۴) استراتژیهای مبتنی بر قدرت    ۳۲
۲-۱-۲-۵) رابطهی ایزو۹۰۰۰ و تئوری وابستگی منابع    ۳۲
۲-۱-۳) رضایت مشتری    ۳۴
۲-۱-۳-۱) مهم ترین اثرات رضایت مشتری بر فرآیندهای سازمان    ۳۴
۲-۱-۳-۲) نیاز به حفظ مشتری    ۳۵
۲-۱-۳-۳) ارتباط با مشتری    ۳۶
۲-۱-۳-۴) ارتباطات پویا و فعال    ۳۶
۲-۱-۳-۵) اصول ارتباط با مشتری    ۳۷
۲-۱-۳-۶) مزایای ارتباط با مشتری    ۳۷
۲-۱-۳-۷) عملکرد واقعی محصول و رضایت مشتری    ۳۹
۲-۱-۳-۸) مدلهای شکل گیری رضایت مشتری    ۳۹
۲-۱-۳-۹) مدل شاخص رضایت مشتری در آمریکا    ۴۰
۲-۱-۳-۱۰) مدل شاخص رضایت مشتری در اروپا    ۴۱
۲-۱-۳-۱۱) رابطهی همکاری با تأمینکننده و رضایت مشتری    ۴۲
۲-۱-۴) تأمینکننده    ۴۳
۲-۱-۴-۱) تعریف مدیریت زنجیرهی تأمین    ۴۴
۲-۱-۴-۲) دیدگاههای موجود در مدیریت روابط تأمینکنندگان    ۴۵
۲-۱-۴-۳) پنج عملکرد برای مدیریت در برابر چالشهای زنجیرهی تأمین    ۴۶
۲-۱-۴-۴) فرآیندهای مدیریت زنجیرهی تأمین    ۴۸
۲-۱-۵) فرآیندهای داخلی    ۴۹
۲-۱-۵-۱) مفهوم فرآیند    ۴۹
۲-۱-۵-۲) تعیین فرآیندهای کیفیت با استفاده از معیار دید کلی به سازمان    ۵۲
۲-۱-۵-۳) تعیین شاخصهای سیستم مدیریت کیفیت در فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت    ۵۲
۲-۱-۵-۴) افزایش اثربخشی با روش مبتنی بر فرآیند درونی    ۵۳
۲-۱-۶) عملکرد عملیاتی    ۵۴
۲-۱-۶-۱) مقدمهای بر مفهوم عملکرد    ۵۴
۲-۱-۶-۲) تشریح مفهوم عملکرد    ۵۵
۲-۱-۶-۳) عملکرد عملیاتی    ۵۶
۲-۱-۶-۴) اهداف یا استانداردهای عملکردی    ۵۶
۲-۱-۶-۵) شاخصهای عملکرد    ۵۷
۲-۱-۶-۶) استانداردهای عملکرد    ۵۸
۲-۲) پیشینهی تحقیق    ۶۰
۲-۲-۲) مطالعات داخل کشور:    ۶۰
۲-۲-۳)  مطالعات خارج از کشور    ۶۲
منابع    ۶۵
منابع فارسی    ۶۵
منابع خارجی    ۶۷

منابع

فعله­گری مصطفی؛ (۱۳۸۶)، مطالعه­ی تأثیر اجرای ایزو۹۰۰۰ بر بهبود عملکرد در شرکت­های دارای گواهینامه­ی ایزو۹۰۰۰، مطالعه­ی موردی؛ شرکت­های دارای گواهینامه­ی شهرصنعتی رشت، پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان.

حلاج یوسفی، محمدرضا؛ (۱۳۷۵)، تأثیر اجرای استاندارد ایزو۹۰۰۰ ب ساختار سازمانی از دیدگاه مدیریان، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.

شاه کرمی، اکبر؛ شاه­محمدی، فرامرز؛ (۱۳۸۲)، سیستم مدیریت کیفیت ایزو۹۰۰۱، تهران، سازمان مدیریت صنعتی مشاوره آموزش تحقیق.

اصغری­نژاد، آرش؛ (۱۳۹۱)، ایزو، کاربردی، اصولی، تهران، انتشارات راشدین.

ال دفت، ریچارد؛ (۱۳۸۹)، مبانی تئوری و طراحی سازمان، (ترجمه: علی پارساییان، سید محمد اعرابی)، تهران، دفتر پژوهش­های فرهنگی.

اسماعیل­پور، ح؛ گلبوی، س؛ (۱۳۸۷)، بررسی و ارزیابی اثر چهارسی بر رضایتمندی مشتریان بانک کشاورزی، مجله پژوهش­های مدیریت، ش۷۹٫

عموزاده، حسین؛ (۱۳۸۹)، بررسی مقایسه­ای رضایت مشتریان از عملکرد شعب اقماری و کارگزاری­های رسمی سازمان تأمین اجتماعی استان گیلان، پایان نامه­ی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد رشت.

حسین­پور، رضا؛ (۱۳۸۹)، عوامل موثر بر گرایش بلندمدت به حفظ رابطه با شرکت­های تأمین­کننده و زنجیره­ی تأمین (مطالعه­ی موردی؛ شرکت­های تولیدی استان گیلان)، پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد آزاد رشت.

دیواندری، علی؛ دلخواه، جلیل؛ (۱۳۸۴)، تدوین و طراحی مدلی برای سنجش رضایتمندی مشتریان در صنعت بانکداری و اندازه­گیری رضایتمندی مشتریان بانک ملت بر اساس آن، فصلنامه پژوهش­های بازرگانی، شماره­ی۳۷٫

وجدی وحید، م؛ (۱۳۸۳)، مدیریت زنجیره­ی تأمین،

مهاجرزاده، سید محمد؛ عزیزی، مسعود؛ کمالی، محمدرضا؛ غیاثوند، محرم؛ کیانی منش، کامران؛ (۱۳۹۰)، نظام یکپارچه­ی مدیریت، تهران، موسسه­ی آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.

مهدوی کوشکی، زهرا؛ (۱۳۹۰)، بررسی رابطه­ی بین عملکرد منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی سازمان­های دولتی شهرستان رودبار، پایان نامه­ی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد رشت.

آرمسترانگ، مایکل؛ (۱۳۸۵)، مدیریت عملکرد راهبردهای کلیدی و راهنمای عملی، (ترجمه: سعید صفری، امیر وهابیان)، انتشارات جهاد دانشگاهی.

عظیمی، محمد؛ (۱۳۸۹)، مدیریت ارتباط با تأمین کننده، .

ایران­زاده، سلیمان؛ مالک، علی؛(۱۳۸۸)، اجرای سیستم مدیریت کیفیت (استاندارد ایزو۹۰۰۱) بر سطوح سیگما، مجله پژوهش­های مدیریت، شماره ۸۰٫

مقدمه:

حرکت وسیع در سطح کشورمان به منظور استانداردسازی مقوله­ی مدیریت، با استفاده از استانداردهای ایزو۹۰۰۰، بیانگر تحولات اساسی در مقوله­ی مدیریت است. در این میان استاندارد ایزو۹۰۰۰ به عنوان استاندارد تحول سازمانی و بهبود وضعیت اجتماعی سازمان­ها، از الگوهای اجرایی مهمی برخوردار است که در سطح سازمان­های تولیدی و خدماتی بکار گرفته می­شود. از این رو التزام عملی به رعایت مفاد اینگونه استاندارد­ها و ایجاد اعتقاد درونی و مستمر مدیران ارشد در سطح جامعه از نخستین شروط موفقیت اینگونه استاندارد­هاست (سلیمان­زاده ومالک، ۱۳۸۸، ص ۱۴۲).

در این مقاله، تئوری وابستگی منابع به عنوان ابزاری برای مدیریت سازمانی محیط مورد استفاده قرار می­گیرد و با این هدف، از طریق شناخت­سازی فرآیند مورد نیاز به مدیریت سازمانی خواهیم رسید.

دست یافتن به این استاندارد معتبر از طریق بکارگیری سه فاکتور شناسایی اصلی امکان پذیر خواهد بود: فرآیند درونی، داشتن ارتباط با مشتریان و داشتن ارتباط با تأمین­کنندگان.

در این مطالعه، به بررسی نظریه­ای در این خصوص پرداخته می­شود که از طریق زیر اثبات می­گردد:

۱) تئوری که دوگانگی این استاندارد را شامل می­شود.

۲) ایجاد مدلی بر اساس تئوری شناسایی شده و

۳) آزمایش عملی این مدل نظریه (سینق و همکاران،۲۰۱۱، ص۵۰).

در ایران آن طور که باید و شاید، صنعت دارای پویایی و بهره­وری نبوده و صرف منابع به مراتب، بیش از آن چیزی است که لازم است و نه آن چیزی است که مورد قبول بازار رقابتی است. سؤالات و مسائل زیادی در زمینه­ی دریافت استقرار و فعالیت و نتایج بکارگیری استانداردهای ایزو ۹۰۰۰ در کشور ایران وجود دارد که پاسخ به آنها می­توانند هرکدام به عنوان راهکاری برای سایرین و گسترش فرهنگ صحیح استاندارد و در سطح ملی، سبب بقا و رشد در سطح جهانی باشد(فعله گری، ۱۳۸۶، ص۴).

۲-۱) مبانی

۲-۱-۱) تاریخچه[۱]ی ایزو[۲]:

ایزو به مفهوم سازمان بین­المللی برای استانداردسازی است. در حال حاضر، این سازمان بین­المللی متشکل از مؤسسات استاندارد ملی در ۱۵۷ کشور دنیاست، که برپایه­ی یک مرکز در هر کشور و یک مرکز اصلی در شهر ژنو سوییس فعالیت می­کند که وظیفه­ی هماهنگی مراکز مختلف را بر عهده دارد. امروزه، رعایت استانداردهای ایزو در تولید و عرضه­ی محصولات و خدمات از چنان اهمیتی برخوردار است که در عرصه­ی تجارت جهانی، استانداردهای ایزو شرط اولیه در داد و ستدهای بین­المللی قرار گرفته­است.

در سال ۱۹۷۸ انگلستان، استاندارد مدیریت کیفیت BS5750[3] را برای سازمان­های خود جهت افزایش کیفیت معرفی نمود. سپس در سال ۱۹۸۷ و ۱۹۹۴ این استاندارد توسط اداره­ی استاندارد جهانی بازنگری و تحت نام استاندارد ایزو۹۰۰۰ مشهور گردید. این استاندارد توسط کشورهای دنیا پذیرفته شد و به عنوان مرجعی برای استاندارد کردن فعالیت­های مدیریت کیفیت معرفی شد و تا کنون در هزاران سازمان کوچک و بزرگ دنیا استقرار یافته است (اصغری نژاد، ۹۱، ص ۱۰).

استانداردهای ایزو۹۰۰۰ یکی از شناخته­شده­ترین و معتبرترین استانداردهای مربوط به سیستم­های کیفیت هستند. در این خانواده استاندارد ایزو۹۰۰۱ نیازمندی­های سیستم کیفیت را تشریح می­کند.

هدف نهایی از طرح و ایجاد استانداردهای ایزو سری ۹۰۰۰، کمک به سازمان­ها برای موفقیت در رقابت و راهبری و هدایت موثر سازمان است (شاه کرمی و شاه محمدی، ۸۲، ص۲۱).

در کشور ما این استاندارد از اوایل سال ۱۳۷۴ مورد توجه قرار گرفت و در آن سال اولین شرکت ایرانی (شرکت ایران رادیاتور) موفق به کسب گواهینامه­ی ایزو۹۰۰۲ شد (حلاج یوسفی، ۷۵).

اگرچه با توجه به برخی نیازهای خاص، به نظر نمی­رسد که برای تمام صنایع مناسب باشد ولی این مدیریت کیفیت استاندارد در تمام صنایع به دو دلیل عمده است. اول اینکه الزامات استاندارد برای کمک به جلب رضایت مشتریان است و مهمتر از همه اینکه ایزو ۹۰۰۰، شامل الزامات اساسی برای سیستم مدیریت کیفیت مورد نیاز است (بل، ۲۰۱۰، ص۹).

 ۲-۱-۱-۱) استانداردهای بین المللی ایزو سری۹۰۰۰

این استانداردها راهنمای استقرار سیستم کیفیت در سازمان مورد نظر را در بر دارند. بر اساس این استانداردها کلیه­ی فعالیت­های سازمان باید در جهت برآوردن نیازهای مشتری به صورتی مطلوب متحول گردد. استانداردهای مورد نظر مراحل متفاوتی مانند تهیه­ی مواد اولیه، طراحی تولید، مدیریت فروش و حتی خدمات پس از فروش را در بر می­گیرد. در این استانداردها تولید و ارائه­ی خدمات به صورتی اصولی مطرح می­شود. نگرش موجود به گونه­ای است که عوامل گوناگون مؤثر در این امور، مورد توجه واقع می­شوند مانند ضوابط و معیارهای تأثیر گذار بر تولید. افزون بر آنکه یکی از اهداف مورد نظر برای اعمال استانداردهای ایزو سری ۹۰۰۰ ایجاد احساس رضایت در انسانی تحت عنوان مصرف­­کننده است.

استاندارد بین المللی ایزو ۹۰۰۱٫ این استاندارد، الگویی برای تضمین کیفیت در طراحی، توسعه، تولید، نصب و ارائه­ی خدمات است. براساس این استاندارد بین المللی، شرایط و عناصر مورد نیاز برای ایجاد سیستم کیفیت و الزامات مربوط به آن تعیین شده است. بنابراین در واحدهایی که با توجه به شرایط و امکانات موجود به کارگیری این سیستم میسر باشد، از استاندارد ایزو ۹۰۰۱ استفاده می­شود. هدف اصلی از نیازمندی­های تعیین شده، جلب رضایت مشتری از طریق جلوگیری از فقدان انطباق در مراحل مختلف از طراحی تاارائه­ی خدمات است.

استاندارد بین­المللی ایزو ۹۰۰۲٫ این استاندارد، الگویی جهت تضمین کیفیت درتولید، نصب و ارائه­ی خدمات است. در استاندارد بین­المللی ایزو ۹۰۰۲ زمینه­های کیفی قابل بررسی شامل ۱۹ بند است که مشابه عناصر استاندارد ایزو ۹۰۰۱ می­باشد و بند کنترل طراحی حذف شده است. بنابراین در شرکت­ها و مؤسساتی که عرضه­ی کالاها و خدمات توسط آنها بر اساس طراحی تثبیت شده­ای صورت می­گیرد به کار می­رود. هدف اصلی از نیازمندی­های تعیین شده، جلب رضایت مشتری از طریق جلوگیری از عدم انطباق در مراحل مختلف از تولید تاارائه­ی خدمات است.

استاندارد بین المللی ایزو ۹۰۰۳٫ استاندارد بین المللی ایزو ۹۰۰۳ الگوی تضمین کیفیت برای بازرسی و آزمون نهایی می­باشد. در استاندارد بین­المللی ایزو ۹۰۰۳، زمینه­های کیفی قابل بررسی شامل ۱۶ بند است. بندهای مذکور شبیه بندهای استاندارد ایزو ۹۰۰۱ می­باشد و بندهای کنترل طراحی، کنترل فرآیند، خرید و خدمات حذف شده است. این استاندارد جهت تضمین مطابقت نیازمندی­های تعیین شده، صرفاً در بازرسی و آزمون نهایی به کار می رود مشروط بر آنکه توانایی معینی از عرضه کننده جهت بازرسی و آزمون­های انجام شده روی کالای تمام شده به صورت رضایت بخشی اثبات شود.

استاندارد بین المللی ایزو۹۰۰۴٫ این استاندارد شامل روش­ها و مواردی است که با استفاده از آنها می­توان عناصر و اجزای مربوط به هر یک از استانداردهای ۹۰۰۱ ،۹۰۰۲،۹۰۰۳ را ارزیابی و بررسی نمود. استاندارد مذکور راهنمای استقرار سیستم مدیریت کیفیت است و گواهینامه­ای در مورد آن صادر نمی­شود (شاه کرمی، شاه محمدی،۸۲، ص ۱۳).

۲-۱-۱-۲) اصول بیست گانه­ی ایزو۹۰۰۱ :

در استاندارد ایزو ۹۰۰۱ بیست زمینه­ی کیفی که برای استقرار سیستم کیفیت در یک بنگاه اقتصادی ضرورت دارد مورد بررسی و مطالعه قرار می­گیرد ترتیباتی پیش­بینی شده است که با رعایت آنها شرایط مورد نظر جهت اطمینان یافتن از وجود سیستم کیفیت مناسب ایجاد می­شود. در صورتی که شرکتی الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ را رعایت کرده باشد می­تواند از سازمان­های معتبر بین المللی که صلاحیت صدور گواهینامه را دارند درخواست کند که نسبت به انطباق فعالیت این شرکت با استاندارد فوق به رسیدگی و اظهار نظر بپردازد. پس از انجام اقدامات لازم در صورت انطباق سیستم کیفیت موجود با استاندارد ایزو ۹۰۰۱  اعتبار ویژه­ای به دارنده­ی آن می بخشد و موجب می­شود که مشتری اطمینان یابد که کالاها و خدمات شرکت مورد نظر با ویژگی­های تعیین شده تطابق دارد. افزون بر آن تضمین کیفیت به صورتی استاندارد و پذیرش آن توسط یک سازمان معتبر بین­ المللی به تسهیل حضور شرکت­ها در بازارهای جهانی منتهی می­شود. بندهای بیست­گانه­ی فوق به شرح زیر است:

۱ـ مسئولیت مدیریت[۴]

مدیریت سازمان باید خط­مشی کیفیت را تعیین، تشریح و تصویب کند. ساختار سازمانی نیز باید مسئولیت­ها و صلاحیت­های هر یک از افراد را با توجه به اهداف سازمان و تعهد نسبت به کیفیت مشخص نماید و سیستم کیفیت را در فواصل زمانی معین بازنگری و اصلاح کند.

۲ـ سیستم کیفیت[۵]

یک سیستم کیفیت مستند باید برای حصول اطمینان نسبت به انطباق کالا با ویژگی­های تعیین شده، مدون، ایجاد و اجراشود. برای رسیدن به این مقصود باید یک نظامنامه­ی کیفیت برای سازمان تدوین گردد. به گونه­ای که الزامات مورد نظر را در برگیرد. برای تهیه­ی نظامنامه­ی کیفیت شرایط و موارد پیش­بینی شده در استاندارد بین المللی ایزو ۱۰۰۱۳ باید رعایت شود. نظامنامه­ی کیفیت مواردی از قبیل خط مشی کیفیت سازمان دستورالعمل­های اجرائی آئین­های کار و شیوه­ی اصلاح و کنترل نظامنامه را در بر می­گیرد.

۳ـ بازنگری قرارداد[۶]

قبل از پذیرش سفارش یا تغییر و اصلاح سفارش­های قبلی سازمان باید اطلاعات مورد نیاز و اطمینان لازم را حاصل کند تا قرارداد مربوط لازم الاجرا شود و بر اساس آن عمل گردد. از این طریق از تغییر مفاد قرارداد جلوگیری می­شود و تجهیزات موجود برای تأمین نیازمندی­های تعیین شده در قرارداد آماده می­گردد.

۴ـ کنترل طراحی[۷]

برای اطمینان یافتن نسبت به برآوردن الزامات تعیین شده شرکت باید روش­های اجرایی مدون جهت کنترل و تأیید طراحی کالا را ایجاد و اجرا کند. به وسیله­ی شیوه­های ارزیابی طرح اطمینان حاصل می­شود که نیازهای مشتری در طراحی محصول مورد توجه قرار گرفته است.

 ۵ـ کنترل اسناد و داده­ها[۸]

جهت کنترل اسناد و داده­ها بر اساس الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ اسناد و داده­هایی مانند نظامنامه­ی کیفیت، اسناد مربوط به طراحی خرید عرضه و اقدامات اصلاحی نقشه­ها، اسناد تعیین­کننده­ی ویژگی­های محصول یا مورد استفاده در سیستم کیفیت باید ایجاد و نگهداری شوند. کنترل مستندات باید از زمان ایجاد آنها شروع شود و پس از استفاده و کنار گذاشتن نیز ادامه یابد.

[۱] – History

[۲] – International Standardization for Organization

[۳] – Britain Standard

[۴] – Management Responsibility

[۵] – Quality System

[۶]– Contral Reriew

[۷]– Design Control

[۸] – Document and Data Control

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.