تحقیق تاریخچه و تقسیم بندی و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و ساختمان و ساختار ژنوم در پیکورنا ویروس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه و تقسیم بندی و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و ساختمان  و ساختار ژنوم  در پیکورنا ویروس دارای ۶۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ )تاریخچه پیکورنا ویروس:    ۵
۱-۲) تقسیم بندی پیکورناویروس ها :    ۶
۱-۳) خصوصیات فیزیکی و شیمیایی پیکورنا ویروس ها:    ۱۰
۱-۳-۱)حساسیت به PHاسیدی :    ۱۰
۱-۳-۲)دانسیته:    ۱۰
(۳-۳-۱حساسیت نسبت به حلال های لیپیدی:    ۱۱
۱-۴) ساختمان پیکورناویروس:    ۱۱
(۱-۴-۱کپسید:    ۱۱
(۲-۴-۱  سطح خارجی ویریون:    ۱۳
(۳-۴-۱  کانیون(Canyon):    ۱۳
(۴-۴-۱سطح داخلی ویریون:    ۱۵
(۵-۴-۱نقش پاکت هیدروفوبیک:    ۱۵
(۶-۴-۱ نقش میرستیک اسید:    ۱۵
۱-۵) ساختار ژنوم در پیکورنا ویروس ها:    ۱۶
( Vpg ) viral  protein  genome  linked (1-5-1 :    ۱۷
۵´- UTR(2-5-1 :    ۱۷
IRES(3-5-1 :    ۱۷
(ORF) open  Reading  Frame(4-5-1 :    ۱۸
۳´- UTR(5-5-1:    ۱۹
Poly (A) (6-5-1 :    ۱۹
۱-۶) سیکل تکثیر پیکورنا ویروسها:    ۱۹
۱-۶۱-)اتصال Attacment :    ۲۱
۱-۶۲-) مکانیسم اتصال به گیرنده های سطح سلولی:    ۲۳
۱-۶۳-)ورود به سلول و پوشش برداری ویروس:    ۲۵
۱-۷) ترجمه ژنوم پیکورنا ویروسها :    ۲۷
۱-۱-۷)اتو آنتی ژن La :    ۲۸
۱-۲-۷)پروتئین متصل شونده به پلی پیریمیدین (PTB) :    ۲۸
۱-۸) پردازش پلی پروتئین در پیکورنا ویروسها:    ۲۸
۱-۸-۱) پروتئین L :    ۲۸
۱-۸-۲) پروتئین ۲A :    ۲۸
۱-۸-۳) پروتئین ۳C :    ۲۹
۱-۹) تکثیر ژنوم و سنتز  :mRNA    ۳۰
۱-۹-۱) RNAپلیمر از وابسته به RNA ویروسها  (۳D pol) :    ۳۱
۱-۹-۲) پروتئین ۳D :    ۳۱
۱-۱۰) نقش پروتئین های کمکی در تکثیر ژنوم:    ۳۲
۱-۱۰-۱) پروتئین ۲B :    ۳۲
۱-۱۰-۲) پروتئین ۲C :    ۳۲
۱-۱۰-۳) پروتئین ۳AB :    ۳۲
۱-۱۰-۴) پروتئین های فرعی سلول:    ۳۳
۱-۱۰-۵) پروتئین متصل کننده پرایمر برای سنتز RNA:    ۳۴
۱-۱۱) محل سنتز RNA در سلول:    ۳۵
۱-۱۱-۱)ترجمه و تکثیر مولکول RNA :    ۳۵
۱-۱۲) چگونگی تشخیص RNA ویروسی و سلولی از یکدیگر:    ۳۷
۱-۱۳) مرحله تجمع و تشکیل ذرات عفونی:    ۳۸
۱-۱۴) پاراکو ویروسها Parechoviruss :    ۴۰
۱-۱۴-۱) جداسازی و خصوصیات اولیه پاراکوویروسها:    ۴۰
۱-۱۴-۲) پروتئین های پاراکوویروسها:    ۴۱
۱-۱۴-۳)  پردازش پروتئین در پاراکو ویروسها:    ۴۲
۱-۱۴-۴) ۵´- UTRدر پاراکو ویروسها :    ۴۳
۱-۱۴-۵) ارتباط ژنتیکی پاراکوویروسها با پیکور نا ویروسهای دیگر:    ۴۵
۱-۱۴-۶) تداخلات بین HPEV1 و HPEV2 با سطح سلولهای حساس :    ۴۶
۱-۱۴-۷) عوارض کلینیکی و اپیدمیولوژی پاراکوویروسها:    ۴۹
۱-۱۴-۸) ویروس های مرتبط با پاراکوویروسها در حیوانات:    ۴۹
۱-۱۵- پاراکوویروس های انسانی    ۵۲
۱-۱۶-مروری بر انجام تحقیقات    ۵۴
منابع    ۵۷

منابع

Brooks, G. F., Butel ,J.S., Morse, S. A ., 2001,Picornaviruses. Javetz ,Melnick and Adelbers Medical Microbiology, 22 th ed. Chapter 36,P. 418-4432.

Microbiology and Immunoiogy, 2003,BS 30 3s, Picornaviruses Updated,September 10

Shafren , DR ., Dorahy, DJ., Ingham , RA ., et al, 1997,Coxsackievirus A21 binds to decay- accelerating factor but requires intercellular adhesion molecule 1 for cell entry .J Virol,71,P.4736-4743.

Ward , T., Powell , RM., Pipkin , PA., et al , 1998,Role for microglobulinin echovirus infection of rhabdomyosarcoma cells. J Virol,72,P.5360- 5365.

Pritchard , AE.,Strom , T., Lipton , HL., 1992, Nucleotide Sequence identifies Vilyuisk virus as a divergent Theiler’s virus. Virology. 191,P.469- 472.

۶٫Van Regenmortel , H. V., Bishop, D.H.L ., Fauquet , C. M., 2000,Virus Toxonomy Seventh report of ICTV. Academic press, Londan.

Brooks , G.F., Butel , J.S., Morse , S. A., 2001 , Enteroviruses Medical microbiology, 22th edition chapter 36,P.418- 432.

۸٫Rueckert ,  R. R., Fields ,N., Knipe ,M., Howley,M, et al. 1996,Picornaviridae the viruses and their replication Field’s virology. Raven Press Ltd., New York, N. Y,P. 609- 654

Jackson , T. , Ellard , FM., Ghazaleh , RA., et al. 1996,Efficient infection of cells in culture by type O foot – and –mouth disease virus requires binding to cell surface heparin sulfate. J Virol,70,P. 5282 – ۵۲۸۷ .

۱۰٫Stanway, G. , Hyypia,  T ., 1999,Parechoviruses. J Virol.73,P. 5249 – ۵۲۵۴٫

Fout ,GS., Medappa ,KC. , Mapoles , JE., Rueckert ,RR ., 1984,Radiochemical determination of polyamines in poliovirus and human rhinovirus 14.J BiolChem.259,P.3639 – ۳۶۴۳٫

۱۲٫Acharya , R.,  Fry , E., Stuart , D., et al . 1989,The three – dimensional structure of foot – and – mouth disease virus at 2.9 A resolutions. Nature  .۳۳۷ ,P. 709 – ۷۱۶٫

۱۳٫Vircent ,R., 2001,Racaniello.Picornaviridae ,The viruses and their replication , Fildes Virology, Fourth edition, volume 1 , Chapter 23 , P.687.

۱۴٫Hogle ,JM. , Chow , M. , Filman , DJ., 1985,Three – dimensional structure of  poliovirus at 2.9 Å resolutions. Science.229,P.1358 – ۱۳۶۵٫

۱۵٫Caspar , DL., Klug , A., 1962,Physical principles in the construction of regular viruses. Cold Spring Harbor Symp Quant Biol.27,P.1 – ۲۲ .

۱۶٫Flint , S.J., EnquistL ,W ., Krug ., Racaniello , V . R., Skalaka ,A . M., 2000,  Principles of Virology 1stedition  ASM press. Chapter 6 ,P.162 – ۱۹۴ and Chapter 19,P. 662 – ۷۱۲ .

Vircent ,R ., 2001,Racaniello .Picornavridae the viruses and their replication, Fildes Virology, Fourth edition , volume 1 , Chapter 23 ,P . 687 – ۶۸۹

۱-۱ )تاریخچه پیکورنا ویروس:

پیکورنا ویروس ها دلیل نام آنها کوچکی آنهاست که پیکو(Pico) به زبان آلمانی به معنای کوچک است یعنی  ویروسهای کوچک RNA دار, و پاراکوویروس از خانواده پیکورنا ویروس ها می باشد.

پیکورنا ویروس ها، ویروس های کروی شکلی هستند که دارای ژنوم RNA ی تک زنجیره با قطبیت مثبت  (+ssRNA)  می باشند.اندازه این ویروس ها از kb 7.2 در (ردیف ویروس انسانی) تا Kb 7.4 در (پولیوویروس، هپاتیتA) و تا kb8.4 در (آفتو ویروس ها) متغیر است (۱).

پیکورنا ویروس ها نقش شگرفی در پیشرفت ویروس شناسی مدرن داشته اند، به طوریکه FMDV[1] اولین ویروس حیوانی بود که در سال ۱۸۹۸ توسط Frosch , Loeffler کشف گردیده. ده سال بعد در اواخر قرن بیستم، با ظهور اپیدمی پولیومیلیت شاهد ایزوله شدن عامل این عفونت (پولیوویروس) توسط popper , landsteinerk بودیم. ۴۰سال بعد دریافتند که پولیوویروس قادر است در کشت سلولی رشد نماید. این یافته آغاز راهی برای مطالعه تکثیر ویروسها بود. سپس اندازه گیری پلاک (Plaque assay) به عنوان یک روش استاندارد در اندازه گیری عفونت زایی پولیوویروس به کار گرفته شد (۳,۲).

اولین RNA پلیمراز مرتبط با RNA در مننگوویروس (Mengovirus) شناسایی گردید (۱) .

با انجام مطالعات بیشتر مشخص شد که ویروس ها برای ورود به سلول از یکسری گیرنده های خاص استفاده می کنند که مختص آن ویروس ها بوده و برای ورود ویروس به سلول ضروری می باشند.

پروتئین های پیکورنا ویروس ها به صورت یک پارچه سنتز شده و توسط یک یا دو پروتئین که خاصیت پروتئازی دارند بصورت آبشاری ودنبال هم می شکند و بسته به نوع ویروس۱۲,۱۱,۱۰ پروتئین مجزا دارند. این پیش سازهای پروتئینی شامل۲A , 3C , 3D است که نقش مهمی در همانندسازی و تکثیر ویروس دارند. به طورکلی این پروتئین ها غیر ساختمانی بوده. و فعالیتهای آنزیمی او شبه آنزیمی دارند.

بسیاری از پیکورنا ویروسها بیماریهای مختلفی در انسان ایجاد می کنند. از فلج شدید تا مننژیت اسپتیک، میوکاردیت، ضایعات وزیکولر و گزانتمی پوستی، ضایعات جلدی مخاطی، بیماری های تنفسی، بیماری های چشمی و… جدی ترین بیماری که توسط پیکورنا ویروس ها در انسان به وجود می آید پولیومیلیت است که اشکال تحت بالینی این بیماری از بیمارهای بالینی آن شایع تر می باشد (۱).

۱-۲) تقسیم بندی پیکورناویروس ها :

این ویروس ها بر اساس خصوصیات فیزیکی، دانسیته شناوری، حساسیت به PH ، نزدیکی سرولوژیکی و اکنون بیشتر براساس خصوصیات مولکولی تقسیم بندی شده اند. براساس تجدید نظر جدید توکسونومی به ۹ جنس تقیسم شده اند که البته هر جنس هم شامل زیر گروه هایی می شود

Refrance: Fields, B., 2013, Virology book, Vol .13

I) آفتوویروسها :

مهمترین ویروس این خانواده FMDV می باشد که حیوانات سم دار نظیر گاو، بز، گوسفند و خوک را آلوده میکند.و بندرت انسانها را نیز آلوده می نماید. هفت سروتیپ از آفتوویروسها شناسایی شده است(سروتیپAsial , SAT 1,2,3 , C , A , O ). در بین هر سروتیپ، زیرگروه های زیادی وجود دارد. این ویروس ها خیلی حساس هستند و عفونت زایی آنها در PH کمتر از ۷ کاهش می یابد( ۱و۹و۸).

II) کاردیو ویروس ها :

دارای دو شاخه مستقل است.

الف : ویروس های شبه انسفالومیوکاردیت که شامل انسفالومیوکاردیت ویروس و کلمبیا ویروس SK و مننگوویروس است. که ویروس های پاتوژن در موش هستند, البته می توانند در انسان، میمون، خوک، فیل، سنجاب هم بیماری بدهند.

ب : در این گروه ویروس هایی هستند که در سیستم عصبی تولید بیماری می کنند و شامل طیف و سیعی از ویروس ها هستند  که شاخص آنها Theleris murin encephalomyelitis viruse می باشد. (۵)

III) هپاتوویروسها :

ویروس هپاتیت A (HAV) که قبلاً عضوی از جنس انتر و ویروسها بود اکنون در جنس مجزایی به نام هپاتوویروس قرار گرفته است دلیل این طبقه بندی مجدد خصوصیات ویژه مولکولی HAV می باشد.

توالی نوکلئوتیدی و اسیدآمینه ای HAV با پیکورنا ویروس های دیگر تشابه کمی دارد.

تکثیر آن در کشت سلولی بدون ایجاد CPE می باشد و انتقال بیماری مدفوع- دهانی و عامل هپاتیت می شود(۱و۶و۷و۸).

IV) رینوویروس ها :

علت نامگذاری این ویروس ها به محل رشد و تکثیر آنها یعنی نازوفارنکس مربوط می شود این گروه متداول ترین عوامل سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان هستند. این جنس دارای اعضای بسیار زیادی است که سه تیپ و ۱۰۳ سروتیپ دارد.

این ویروس به محیط اسیدی حساس بوده و در دستگاه تنفسی قدرت رشد دارند و این خاصیت آنها را از انتروویروس ها متمایز می گرداند (۱و ۲).

V)انتروویروسها :

این ویروسها در دستگاه گوارش تکثیر می شوند و به PH اسیدی معده مقاوم هستند. این جنس در بر گیرنده پولیوویروس[۱] (۳ سروتیپ)، کوکساکی ویروس[۲](۲۳سروتیپ)، اکوویروس[۳](۲۸ سروتیپ)، انتروویروس های انسانی(۴ سروتیپ) و شماری از ویروسهای غیرانسانی می باشد.

V-1/پولیوویروس ها :

قدیمی ترین ویروس شناخته شده است که شامل سه سروتیپ مجزا می باشد و سبب بیماری فلج می گردد. راه ورود ویروس مدفوعی- دهانی می باشد. ویروس بیشتر به سلول های لنفوئیدی اپی تلیال و نرون ها در سیستم عصبی مرکزی تمایل دارد. ایمنی نسبت به ویروس پولیو دائمی و جلوگیری از عفونت وابسته به واکسیناسیون است و گیرنده اختصاصی ویروس پولیو ، CD155 می باشد (۱ و ۲).

V-2/ اکو ویروس ها :

دلیل نامگذاری این است که ایجاد بیماری مشخص نمی کند و اولین بار از مدفوع جدا شده و بیشتر از ۳۲ سروتیپ از آن شناخته شده است. بیماری هایی که ایجاد می کند مننژیت غیر چرکی، انسفالیت، بیماری تب دار و سرماخوردگی است و در انسان هم سبب اگلوتیناسیون اریتروسیت های گروهO می شود (۱ و ۴).

V-3 / کوکساکی ویروس ها :

براساس ایجاد بیماری در نوزاد موش شیرخوار به ۲ گروه A , B تقسیم بندی شده اند.

گروهA  : سبب بیماری فارنژیت و زیکولی، التهاب خونریزی دهنده چشم و … می شوند.

گروهB  : سبب میوکاردیت، پریکاردیت، انسفالیت و پلاک های فاسد شونده در ماهیچه و مغز می شوند و راه ورود ویروس دهانی می باشد (۱).

این ویروس ها از رسپتورهای مختلف مانند vitronecti receptor , I-Cam1 , CD55 جهت اتصال به سلول استفاده می کنند.(۲)

VI) پاراکوویروس ها :

این جنس به تازگی طبقه بندی شده است و شامل ۲ سروتیپ [۴]پاراکوویروس انسانی تیپ ۱ و ۲ است. این دو ویروس قبلاً به عنوان اکوویروس تیپ ۲۲ و ۲۳که جز گروه انتروویروسها طبقه بندی شده بودند. پس از مطالعه مولکولی ژنوم این ویروس ها مشخص گردید که این دو ویروس تنها ۳۰% با پیکورناویروس های دیگر تشابه اسید آمینه ای دارند. از طرف دیگر کپسیداین ویروس ها تنها سه پروتئین دارد و کلیواژ (cleavage) پپتید VPO به VP2 و۴VP صورت نمی گیرد. این موضوع منجر به طبقه بندی مجدد این ویروس ها و قرار دادن آنها در جنس جداگانه ای به نام پاراکوویروس گردید. (۱۰)

۱-۳) خصوصیات فیزیکی و شیمیایی پیکورنا ویروس ها:

۱-۳-۱)حساسیت به PHاسیدی :

انترو ویروسها ، هپاتوویروسها، کاردیوویروسها و پاراکو ویروسها به اسید معده مقاومند و عفونت زایی آنها در PHکمتر از ۳ از بین نمی رود. در صورتیکه رینوویروسها و آفتوویروسها بهPH کمتر از ۶ حساس اند به همین دلیل محل طبیعی تکثیر این ویروسها در بدن متفاوتند. از طرف دیگر حساس بودن رینوویروسها و آفتوویروسها به PHاسیدی در مرحله پوشش برداری (Uncoating) نقش دارد (۲).

۱-۳-۲)دانسیته:

کاردیو و آنتروویروس دانسیته ۳۴/۱ گرم در میلی لیتر در کلرید سزیم دارند و FMDV دانسیته ۴۵/۱ گرم در میلی لیتر در کلرید سزیم دارد. رینوویروس دانسیته ۴۰/۱ گرم در میلی لیتر در کلرید سزیم دارد که دلیل این اختلاف حرکت نفوذپذیری کپسیدویروس نسبت به سزیم است. کپسیدپولیو نسبت به سزیم غیر قابل نفوذ است و ویروس در چگالی شناوری سبک تری باند می شود ولی کپسیدآفتوویروسها منافذی دارد که سزیم می تواند به درون ویریون نفوذ نماید (۱۱و ۱۲و ۱۳).

 (۳-۳-۱حساسیت نسبت به حلال های لیپیدی:

پیکورنا ویروس فاقد پوشش لیپیدی است و به کلروفرم، دتر جنت واتر مقاوم بوده و از بین نمی رود (۶ و ۱۴).

۱-۴) ساختمان پیکورناویروس:

 (۱-۴-۱کپسید:

کپسید از چهار پروتئین ساختمانی به نام vp1 ، vp2 ، vp3 ، vp4 ، تشکیل شده است. ولی در میان اعضای پاراکوویروس ها استثناء می باشند. زیرا که کپسید آن ها تنها دارای سه پروتئین VPO ،  VP2 و VP4 می باشد و کلیواژهایVPO، به VP2وVP4انجام نمیشود (۱۰).

در سال ۱۹۶۰ دو دانشمند به نام casper  and  klug مبنای ساختمانی ویروسها را تشریح کردند و نشان دادند که کپسید این ویروسها دارای ساختمان ایکوزاهدرال (Icosahedral )، تقارن بیست وجهی است که از چهار پروتئین VP4 – VP1 تشکیل شده (به استثنای پاراکوویروس) (۱۴). یک ۲۰ وجهی از ۲۰ مثلث متساوی الاضلاع و ۱۲ گوشه تشکیل یافته است (شکل ۱ ). نتایج حاصل از مطالعات اشعه  X و بررسی های بیوشیمیایی نشان داد که کپسید پیکورنا ویروسها واجد ۶۰ پروتئین ساختمانی است که به صورت یک شبکه ۲۰ وجهی استوار یافته اند. در سال ۱۹۸۵ ساختار اتمی پولیوویروس و رینوویروس انسانی تیپ ۱۴ به کمک کریستالوگرافی با اشعه Xمشخص گردید (۱۵و۱۴).

[۱] Polioviruses

[۲] Coxsackivirus

[۳] Echovirus(Enteric Cytopathogenic Human Orphan Disease)

[۴] Human Parechovirus type 1 and 2

[۱] Foot and Mouth Disease Virus

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.