تحقیق تاریخچه و دیدگاه های مرتبط با خوش بینی، نظریه های شخصیت و دلبستگی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه و دیدگاه های مرتبط با خوش بینی، نظریه های شخصیت و دلبستگی دارای ۷۳ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱)  تاریخچه خوش بینی    ۴
۲-۲) دیدگاه های مرتبط با خوش بینی    ۷
دیدگاه  لازاروس    ۷
دیدگاه آنتونی گرین والد    ۸
دیدگاه خود فریبی    ۸
نظریه تکاملی تایگر    ۱۲
نظریه درماندگی آموخته شده و سبک تبیین مارتین سلیگمن    ۱۳
۲-۳)    پایه های عصبی- زیستی خوش بینی    ۱۶
۲-۳-۱)    عصب زیست شناسی بد بینی    ۱۶
۲-۳-۲)   عصب زیست شناختی رفتار هدفمند خوش بینانه    ۱۷
۲-۴)   تاریخچه شخصیت    ۱۸
۲-۴-۱)   اهمیت موضوع شخصیت    ۱۸
۲-۴-۲)   تعریف شخصیت    ۱۹
۲-۴-۳-   نظریه های روان پویایی یایی و روان تحلیل گری    ۲۰
۲-۴-۴-   رفتارگرایی    ۲۱
۲-۴-۵-  دیدگاه انسان گرایی    ۲۲
۲-۴-۶-نظریه شناختی- اجتماعی    ۲۲
۲-۴-۷-   نظریه های صفات    ۲۳
۲—۸-  تعریف کلی شخصیت    ۲۳
۲-۵) دیدگاه های مرتبط با صفات شخصیت    ۲۴
۲-۵-۱)    دیدگاه آلپورت در مورد صفات    ۲۵
۲-۵-۲)    نظریه صفات ریموند. بی.کتل    ۲۹
۲-۵-۳)  نظریه آیزنک درمورد صفات    ۳۲
۲-۵-۴)   نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت    ۳۳
۲-۵-۵) پنج عامل بزرگ شخصیت    ۳۷
۲-۵-۶)    مدل شش عاملی مایکل اشتون وکیبوم لی    ۴۲
۲-۶)  اساسی عصب زیست شناختی برای نیرومندهای مرتبط با صفت    ۴۳
۲-۷) تاریخچه دلبستگی    ۴۵
۲-۸)   مفاهیم اساسی در نظریه ی دلبستگی    ۴۶
۲-۸-۱) حساسیت و کیفیت دلبستگی    ۴۶
۲-۸-۲) سیستم دلبستگی    ۴۶
۲-۸-۳) مدل فعال درونی    ۴۷
۲-۸-۴) نظام کاوشی    ۴۸
۲-۸-۵) دلبستگی و کاوش در سراسر چرخه ی زندگی    ۴۸
۲-۸-۶) دلبستگی ایمن به عنوان یک عامل ایمنی ساز    ۴۹
۲-۸-۷)  ترس و تردید فعال ساز نیازهای دلبستگی    ۴۹
۲-۸ -۸)   اشکال ناایمن دلبستگی    ۵۰
۲-۹)  ویژگی های سبک های دلبستگی در کودکان و بزرگسالان    ۵۱
۲-۱۰) مراحل دلبستگی    ۵۴
مرحله پیش دلبستگی (تولد تا ۶هفتگی)    ۵۴
مرحله ی تمرکز بر آشنایان (۶ هفتگی تا ۸-۶ ماهگی)    ۵۵
مرحله ی دلبستگی واضح (۸-۶ ماهگی تا ۱۸ ماهگی الی ۲ سالگی)    ۵۵
تشکیل رابطه ی متقابل (۱۸ ماهگی تا ۲ سالگی و بعد از آن)    ۵۶
۲-۱۱) عواقب دلبستگی ضعیف    ۵۶
۲-۱۲)  نظریه های مرتبط با دلبستگی    ۵۸
دیدگاه آنا فروید درمورد دلبستگی    ۵۸
دیدگاه مارگارت ماهلر درمورد دلبستگی    ۵۹
دیدگاه رفتار گرایی در مورد دلبستگی    ۶۰
۲-۱۳)   پژوهش های انجام شده    ۶۲
۲-۱۳-۱)     خوش بینی و سبک های دلبستگی    ۶۲
۲-۱۳-۲)   خوش بینی و ویژگی های شخصیتی    ۶۵
منابع و مآخذ    ۶۷

منابع

شاملو. (۱۳۹۰). مکاتب شخصیت، تهران: انتشارات رشد.

قربانی، زهره. گلزاری، محمود. (۱۳۸۷). بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و سطح خوش بینی والدین با میزان خوش بینی فرزندان آن ها. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. چاپ نشده. دانشگاه شهید علامه طباطبایی.

کاپلان، پاول اس. (۱۳۹۰). روان شناسی رشد(سفر پرماجرای کودک). (چاپ پنجم). تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.(تاریخ انتشار به زبان اصلی، ۲۰۰۰).

گروسی فرشی، میرتقی. (۱۳۸۰). رویکردهای نوین و ارزیابی شخصیت (کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت). تبریز: انتشارات دانیال.

مای لی، ر؛ روبرتو، ب. (۱۳۸۷) ساخت، پدیدآیی و تحول شخصیت. (چاپ پنجم). ترجمه محمود منصور. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، عدم ذکر تاریخ).

سلیگمن، ای. پی. ایویچ، کارن. کاکس، لیزاجی. گیلهام، جین. (۱۳۹۰). کودکان در برابر افسردگی. (چاپ سوم). ترجمه ی فروزنده و داورپناه. تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، ۱۹۹۶).

نریمانی، محمد. محسنی، دهقان، حمیدرضا، غلامزاده، حانیه، صفاری نیا، مجید (۱۳۹۱). مقایسه چنج عامل بزرگ شخصیتی و خودکارآمدی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. مجله ی روان شناسی مدرسه. دوره ی دوم. شماره ۳، صص ۱۸۰- ۱۶۴٫

نوری، نجیب الله.(۱۳۸۷). بررسی رابطه میان انگیزه پیشرفت و خوش بینی. فصلنامه روان شناسی در تعامل با دین، شماره دوم، سال اول، تابستان ۱۳۸۷٫

جانسون، سوزان ام؛ ویفن، والری ای. (۱۳۸۸). فرایندهای دلبستگی در زوج درمانی و خانواده درمانی. (چاپ اول). ترجمه ی فاطمه بهرامی، عذری اعتمادی، سعید بطلانی، روناک عشقی، مهناز جوکار، محمد مسعود یاریان، ناصر یوسفی، شیوا رضوان، پریسا نیلفروشان، علی نویدیان، اعظم صالحی. تهران: انتشارات دانژه. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، عدم ذکر تاریخ).

محسنی، نیک چهره. (۱۳۹۰). نظریه در روان شناسی رشد. (شناخت، شناخت اجتماعی، شناخت و عواطف). (چاپ دوم). تهران: انتشارات جاجرمی.

۲-۱)  تاریخچه خوش بینی

تا پایان دهه ی ۱۹۷۰ خوش بین یک کمبود روانی و نشانه ی ناپختگی یا ضعف منش تلقی می شد، در حالی که ارزیابی متوازن و بی طرفانه از امیدواری های آینده ی فرد نشانه ای از سلامت روانی، پختگی و نیرومندی به حساب می آمد. این نگرش منفی نسبت به خوش بینی و تفکر در نوشته های زیگموند فروید به حد اعلای خود رسید (پترسون، ۲۰۰۰). او هم چنین از مذهب به عنوان یک خطای ادارکی خوش بینانه[۱] تحلیل به عمل آورد.فروید در کتاب معرفش «آینده یک پندار»[۲]می گوید که اعتقاد به خالق مهربان پدرگونه که اگر غرایز پرخاشگرانه و جنسی مان را کنترل کنیم در جهان دیگر ما را پاداش خواهد داد یک خطای ادراکی اساسی برای تمدن بود. بدون این خطاهای ادراکی مردم اغوا می شوند غرایز پرخاشگرانه ی خود را به نمایش بگذارند. اما این خطای ادارکی خوش بینانه ارزش پیدا کرد و انکار واقعیت غرایز جنسی و پرخاشگرانه را موجب شد. از طریق فرایند روان تحلیلی افراد  می توانستند نسبت به دفاع های گوناگون، مصالحه های روان رنجورانه و خطاهای ادارکی خوش بینانه بینش پیدا کنند و بدین ترتیب بین نیاز به ارضای تکانش های جنسی و پرخاشگری و نیاز به رفتار کردن به شیوه ی جامعه پسند تعادل برقرار کنند. هدف تحلیل، رسیدن به سطحی از پختگی روانی بود که در آن شخص می توانست واقعیت را به روشنی ببیند و خطای ادراکی خوش بینانه را کنار بزند (کار[۳]، ۲۰۰۴، ترجمه ی پاشا شریفی و نجفی زند، ۱۳۸۵) .

آرون بک[۴] ( ۱۹۷۰) نشان داد که افراد بد بین و درمانده به افسردگی مبتلا می شوند. در آغاز بک معتقد بود که افراد عادی واقع بین و افراد افسرده غیر واقع بین هستند، اما در جریان بیماران افسرده با یافته های غیر منظره ای دست یافت. بک به عنوان بخشی از درمان شناختی به بیماران افسرده خود یاد می داد باورهای منفی خود را با چالش بطلبند. او مشاهده کرد که اکثر افراد افسرده امور را به شکل واقعی درک می کنند و با کاهش علایم افسردگی، آنان نیزمانند افراد عادی دچار نوعی سو گیری خوش بینانه می شوند. این امر باعث شد که بک به نادرست بودن فرضیه ی اولیه ی خود پی ببرد.

روان شناسانی که به تفاوت های فردی علاقمند بودند، خوش بینی را به عنوان یک ویژگی شخصیتی بیان کردند. طبق نظراین روان شناسان، هر انسان به هنگام تولد بنابر ماهیت خود دارای سطحی (خط پایه ای) ازخوش بینی است که این میزان در افراد مختلف متفاوت است. خوش بینی نیز همانند دیگر ویژگی های شخصیتی دارای منحنی طبیعی است. یعنی اغلب مردم در حد متوسط خوش بین هستند و تعداد افراد فوق العاده خوش بین و افراد بسیار بد بین کم است. هم چنین تجارب ما می تواند بر میزان خوش بینی یا بدبینی ما اثر بگذارد (پترسون، ۲۰۰۰).

نظریه ی سازه های شخصی جورج کلی[۵] و نظریه ی میدانی کورت لوین[۶] چارچوب مناسبی برای فهم این که چگونه باورهای خوش بینانه رفتار را تحت تاثیر قرار می دهند، ایجاد کردند. نظریه اجتماعی یادگیری جولین راتر مفهوم انتظارات تعمیم یافته (منبع کنترل[۷] و اطمینان[۸]) باعث به رسمیت شناختن دیدگاهی در مورد شخصیت بر برحسب انتظارت فرد از رویدادهای آینده شد. یکی از دلایل علاقمند شدن روان شناسان به مبحث خوش بینی رو به افول نهادن دیدگاه سنتی محرک- پاسخ[۹] در یادگیری و جانشینی دیدگاه شناختی با تاکید بر نقش انتظارات بود (لوپز و اسنایدر[۱۰]، ۲۰۰۲).

بر طبق الگوی محرک- پاسخ یادگیری مستلزم اکتساب پاسخ های حرکتی خاص در موقعیت ویژه است. در این دیدگاه یادگیری شامل آموختن رابطه ی بین محرک- پاسخ است و هر قدر این محرک و پاسخ به هم نزدیک تر باشند (مجاورت) احتمال این که یادگیری صورت بگیرد بیشتر است، از دیدگاه رفتارگرایان، یادگیری دارای هیچ گونه مولفه ی شناختی نبود. یافته هایی که نشان می دادند روابطی که در شرطی سازی فرا گرفته می شنود صرفا به دلیل مجاورت نیرومند نمی گردند بلکه وابستگی نیز در نیرومند ساختن این روابط نقش دارد، دیدگاه رایج محرک- پاسخ را به چالش طلبید. در نظریه ی محرک- پاسخ فقط بر مجاورت زمانی بین پاسخ و تقویت کننده تاکید می شود. بر طبق این دیدگاه انسان در دام همزمانی تصادف حوادث می افتد. اگر یک تقویت کننده متعاقب یک پاسخ وجود داشته باشد، این پاسخ علی رغم این که هیچ رابطه ی علَی بین پاسخ و تقویت کننده وجود نداشته باشد تقویت خواهد شد.در مقابل دیدگاه وابستگی یادگیری بیان می کند که افراد قادر به کشف روابط علت اثر هستند و می توانند روابط تصادفی گذرا را از روابط حقیقی با ثبات تشخیص دهند (کارور، ۲۰۰۵). بنابراین یادگیری در نفس خود شامل کشف این مطلب است که چه چیزی به چه چیزی منجر خواهد شد (تولمن[۱۱]، ۱۹۳۲). از آن جایی که این نوع یادگیری در طول زمان گسترش می یابد، بنابراین لازم است که بر حسب اطلاعات شناختی تعریف شود. اگرچه در مورد جزییات این بازنمایی شناختی اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما واضح است که یادگیری وابستگی یک فرایند روان شناختی مهم است که بر انگیزش[۱۲]، شناخت[۱۳] و هیجان[۱۴] تاثیر می گذارد. اغلب نظریه پردازان، این سنت یادگیری وابستگی را به صورت یک انتظار تعمیم یافته در موقعیت های مختلف که د رطول زمان درونی می شود، تعریف می کنند. اغلب دیدگاه هایی که در آن ها خوش بینی به عنوان یک تفاوت فردی در نظر گرفته شده، این دیدگاه را پذیرفته اند که برطبق آن خوش بینی یک انتظار تعمیم یافته است که هر فرایند روان شناختی را که در آن یادگیری رخ می دهد، تحت تاثیر قرار می دهد (پترسون،۲۰۰۰). امروزه دو دیدگاه رایج در مورد خوش بینی وجود دارد که خوش بینی را به عنوان یک تفاوت فردی در نظر دارد: ۱- دیدگاه سبک تبیینی[۱۵] ۲- دیدگاه خوش بینی سرشتی [۱۶](گرایشی) (پترسون، ۲۰۰۰).

۲-۲) دیدگاه های مرتبط با خوش بینی

دیدگاه  لازاروس

در سال ۱۹۸۳ ریچارد لازاروس پدیده ی «انکار مثبت»[۱۷] را توصیف کرد و نشان داد افرادی که به هنگام مواجه با حوادث غیر متقربه و نامطلوب از این راهبرد استفاده می کنند (کارور، ۲۰۰۵). انکار روشی است برای تحریف کردن چیزی است که فرد فکر می کند، احساس می کند یا تصور می کند موقعیت آسیب زایی است (کری، ۲۰۰۵، به نقل از سید محمدی، ۱۳۸۵).

 دیدگاه آنتونی گرین والد

آنتونی گرین والد (۱۹۸۰، به نقل از پترسون، ۲۰۰۰) ماهیت انسان را به یک حکومت دیکتاتوری تشبیه کرد. او در این نظریه «خود» را به عنوان سازمانی که حاوی اطلاعاتی درمورد گذشته و هویت فرد است مطرح می کند. اطلاعات این سازمان به وسیله ی راهبردهای کنترل اطلاعاتی، که مشابه راهبردهای کنترل اطلاعات نظام های سیاسی و دیکتاتوری است، دستکاری و تحریف می شود. بر اساس این نظریه افراد پیوسته و به طور ناخودآگاه در حال تحریف و بازسازی خاطرات گذشته ی خود هستند. همه ی ما خود را برای چیزهای خوب مسئول می دانیم. اما مسئولیت چیزهای بد را نمی پذیریم. به طور کلی «من» در همه حال اطلاعات موجود را به نفع خود تفسیر کرده و برای انجام این کار از راهبردهای گوناگون استفاده می کند.

[۱] -optimus illusion

[۲] – Future Of An Illusion

[۳] -Carr

[۴] -Beck

[۵] -Kelli

[۶] – Leiwin

[۷] – locus control

[۸]–  sure

[۹]-stimulus-response

[۱۰] -Lopez & Schnider

[۱۱]– Tolman

[۱۲] – motivation

[۱۳] – cognitive

[۱۴] – excitment

[۱۵]–  explanatory style

[۱۶] – optimism

[۱۷] – positive denial

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شناخت نقش و مفهوم شخصیت مرتکب و تشکیل پرونده شخصیت
  • تحقیق نظریات شخصیتی و ارزش‌های شخصی و قضاوت اخلاقی
  • تحقیق رویکردهای روانشناسی رشد شخصیت و اختلالات رفتاری و علل و عوامل آن
  • تحقیق گونه های شخصیت و تکنیک‌های شخصیت پردازی
  • تحقیق شخصیت، وجدان کاری ، رضایت ارباب رجوع و مفهوم و شاخص ها و معیارها و عوامل تعیین کننده و موثر برآن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.