تحقیق تاریخچه و سیر تحولی کیهان شناسی و بررسی آغازآفـرینش جهان در کیهانشناسی جدید

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه و سیر تحولی کیهان شناسی و بررسی آغازآفـرینش جهان در کیهانشناسی جدید دارای ۹۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصـل اول :    ۵
کلیــات    ۵
۱-۱    . معنای کیهان شناسی    ۶
۱-۲ . تاریخچه و سیر تحولی کیهان شناسی    ۷
۱-۳٫  معنای عالم    ۹
۱-۳-۱    . عالم در لغت    ۹
۱-۳-۲    . عالم در اصطلاح کیهان شناسی    ۱۱
۱-۴ . مهبانگ یا انفجار بزرگ    ۱۱
۱-۵ . معنای حدوث وقدم    ۱۲
۱-۵-۱٫ حدوث در لغت    ۱۲
۱-۵-۲٫قدم در لغت    ۱۳
۱-۵-۳٫ معنای حدوث و قدم در اصطلاح    ۱۳
۱-۵-۵٫  حدوث عالم    ۱۳
۱-۶ . مبادی نظریه حدوث در عالم    ۱۴
۱-۷ . زندگی نامه    ۱۵
۱-۷-۱٫ اینشتین    ۱۵
۱-۷-۲٫ هابل    ۱۶
فصل دوم :    ۱۸
بررسی آغازآفـرینش جهان در کیهانشناسی جدید    ۱۸
۲- آغاز آفرینش جهان در کیهان شناسی جدید    ۱۸
۲-۱٫ سیمایی از جهان کنونی از منظر کیهان شناسی    ۱۹
۲-۲٫ جهان در کیهان شناسی قدیم    ۲۰
۲-۳٫ آغاز کیهان شناسی جدید    ۲۳
۲-۳-۱٫ مسئله آغاز در کیهان شناسی جدید    ۲۳
۲-۴ . دلایلی بر وجود انفجار بزرگ    ۲۶
۲-۴-۱٫جهان در حال انبساط    ۲۷
۲-۴-۱-۱٫ طیف امواج    ۲۷
۲-۴-۲٫ فراوانی هسته های سبک ( هلیوم و دوتریم )    ۴۰
۲-۴- ۳ . تابش زمینه ای کیهانی    ۴۴
۲-۴-۴٫ نوترینو های زمینه ای    ۴۷
۲- . ۵مدلهای دیگر جهان در کیهان شناسی    ۵۳
۲-۵- .۱عالم ایستای اینشتین    ۵۳
۲-۵-۲  .جهان پایا    ۵۴
۲-۶ . برخی از اشکالات و پرسش های بدون پاسخ در مدل انفجار بزرگ    ۵۶
۲-۶-. ۱مسئله توزیع ماده    ۵۷
۲-۶- ۲ .مسئله  پاد ماده    ۵۷
۲-۶-۳ . مسئلهی تشکیل ساختار کهکشان ها    ۶۰
۲-۶-۴ . مسئلهی  افق    ۶۲
۲-۶-۵ . مسئلهی  همواری    ۶۳
۲-۷٫ جهان تورمی  ، موفقیت ها و مشکلات    ۶۵
. ۸-۲   آغاز آفرینش جهان    ۷۰
۲-.۹  چگونگی تحول  عالم    ۷۵
۲-۹-۱  .هندسه عالم    ۷۵
۲-۹-۲ . نقش چگالی در تحول و تعیین  سرنوشت عالم    ۸۱
فهرست منابع و مآخذ :    ۸۷

منابع  :

قرآن کریم

نهج البلاغه

پادمانابان ، تهانو. پس از سه دقیقه نخستین ، ترجمه­ی محسن شادمهری و فاطمه خواجه نبوی  ، تهران: انتشارات  ققنوس ، چاپ اول ، (۱۳۸۳) .

لدرمن ، لئون ؛ دیوید شرام . ازکوارک  تا کیهان ،ترجمه­ی سیروس فدائیان ، تهران : نشرو پژوهش فرزان روز، چاپ اول، (۱۳۷۴ ) .

۵ .مهیار ، رضا. فرهنگ ابجدی عربی – فارسی . بدون سایر مشخصات .

۶ . مک گراهیل .  واژه نامه نجوم و اختر فیزیک ،  ترجمه­ی محمدتقی عدالتی ، جمشید قنبری  ، تهران : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، چاپ اول ،( ۱۳۷۸) .

۷٫دهخدا ، علی اکبر . فرهنگ دهخدا ، ج ۶ ،  تهران : دانشگاه تهران  ، چاپ دوم ، (۱۳۷۷).

نصر , سید حسین و الیور لیمن . تاریخ فلسفه اسلامی ، ج۳ ، تهران : انتشارات حکمت ، چاپ اول ،( ۱۳۸۶).

۹ . نیکلسون ، آین ، ۱۸۶ پرسش و پاسخ نجومی ،  ترجمه­ی عبد المهدی ریاضی و هادی رفیعی  ، مشهد : شرکت  به نشر،  چاپ اول ، (۱۳۷۹ ) .

۱۰ . ولفسن  هری اوسترین . فلسفه علم کلام ،  ترجمه ی  احمد آرام  ،  تهران : انتشارات الهدی ، چاپ اول ، (۱۳۶۸) .

هاوکینگ ، استفن ویلیام . تاریخچه‌ زمان ، ترجمه­ی حبیب الله دادفرما و زهره دادفرما ، تهران : مؤسسه کیهان ، چاپ سوم ، ( ۱۳۷۵).

۱۲٫ارسطو. مابعدالطبیعه ،   ترجمه ی  محمد حسن لطفی  ، تهران : انتشارات طرح نو ،  چاپ اول ، (۱۳۷۸ ) .

. درباره نفس ، ترجمه ­ی  علیمراد داودی  ، تهران :  انتشارات حکمت ، چاپ چهارم ،   (۱۳۷۸) .

. طبیعت ، ترجمه ­ی  علی اکبر فرورقی  ، تهران : دانشگاه ملی ایرا ن  ، چاپ اول (۱۳۵۸) .

۱۵٫مطهری ، مرتضی . مجموعه آثار ، ج ۲  ، تهران : صدرا ، چاپ دوم ،(۱۳۷۶)

۱۶ . حرکت و زمان در فلسفه اسلامی ، ج۱ ، تهران : انتشارات حکمت ، چاپ اول ، (۱۳۶۶) .

فصـل اول :کلیــات

مباحث کیهان شناسی امروزه  به عنوان یکی از مهمترین مسائل در فلسفه‏های علم و دین مورد بحث و بررسی قرار می­گیرد. چنین رویکرد فلسفی و دینی به کیهان‏شناسی بویژه پس از ظهور و شیوع نظریّه انفجار بزرگ در زمینه پیدایش عالم گسترش فراوانی یافته است. همین نکته، نشان دهنده ضرورت و اهمیّت آشنائی با نظریّه‏های جدید علمی پیرامون آغاز جهان است؛ بطوری که امروزه هرگونه بحث در این مقوله بدون آگاهی از مباحث علمی پیرامون آن ابتر و ناقص خواهد بود. پژوهش حاضر قصد دارد آغاز آفرینش جهان را از منظر کیهان شناسی نوین بررسی کند .

۱-۱ . معنای کیهان شناسی

به ساختار کلی کیهان مربوط می­شود .[۱] کیهان شناسی دانش بررسی و شناسایی چگونگی پیدایش کیهان و آنچه در آن است ، می­باشد . [۲]

۱-۲ . تاریخچه و سیر تحولی کیهان شناسی

اقلیدس ، ریاضیدان یونانی ، (حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد) ، با استفاده از سه بعد طول ، عرض و ارتفاع ، فضا را تعریف کرد. تعریفی که اسحاق نیوتن-۱۷۲۷) ۱۶۴۳ م.)  فیزیکدان و ریاضیدان انگلیسی ، از جهان ارائه داد ،  مطابق با نظریات اقلیدس بود . فضایی لایتناهی که با استفاده از سه بعد طول ، عرض و ارتفاع تعریف می شد. هرچند نظریه­ی  فضای لایتناهی عاری از مشکل نیست. طبق قضیه اولبرس که از نام ستاره شناس آلمانی ، ویلهلم اولبرس۱۸۴۰ – ۱۷۵۸ ) م.) گرفته شده ، اگر ستارگان به یک شکل در تمام فضای لایتناهی پراکنده شوند، در تمامی جهات ستاره‌ وجود خواهد داشت و اگر چیزی در مسیر ستارگان دور دست قرار نگیرد ، تمام آسمان درخشندگی خورشید را خواهد داشت که عملا چنین نیست.

بعد از آن آلبرت اینشتین (۱۹۵۵ – ۱۸۷۹م. ) ، دانشمند آمریکایی آلمانی تبار ، با ارائه نظریه­ی نسبیت عام در سال ۱۹۱۵م.  مشکل نظریه­ی  نیوتن را حل کرد. آلبرت اینشتین     نشان داد که فضا و ماده موجود در آن ، محدود اما نامحصور است ؛ یک جهان دو بعدی به شکل سطح یک کره را تصور کنید، این جهان محدود خواهد بود اما هیچ لبه یا حصاری نخواهد داشت . جهان محدود اما نامحصور آلبرت اینشتین ، ساکن است اما به آسانی می‌تواند منبسط یا منقبض شود.

نظریه­ی انبساط جهان با کشفی که ادوین هابل۱۹۵۳ – ۱۸۸۹) م. ) ، ستاره شناس آمریکایی ، به عمل آورد، قوت گرفت. او دریافت که کهکشانها در حال حرکت در جهان هستند. وی همچنین متوجه شد که کهکشانهای دورتر ، سریعتر از کهکشانهای نزدیکتر حرکت می‌کنند. در سال ۱۹۳۱ م. ، ژرژ لومتر(۱۸۹۸-۱۹۶۶ م.) ، دانشمند بلژیکی ، اعلام کرد که عامل این انبساط ، تجزیه خود بخود آنچه که او اتم اولیه[۳] نامیده است، می­باشد.   علیرغم کشف هابل مبتنی بر انبساط کیهانی و همچنین نظریه انفجار بزرگ که نتیجه این کشف بود ؛ اما فرد هویل ، ستاره شناس انگلیسی ، حاضر به پذیرفتن نظریه انفجار بزرگ نبود و آنرا به تمسخر گرفت. در عوض او معتقد به یک اصل کامل ستاره شناسی بود.

وی  در سال ۱۹۴۸ م. اعلام کرد که جهان در هر زمان و مکانی که مورد آزمایش قرار گیرد باید یکسان به نظر رسد. یا به عبارت خلاصه‌تر ، جهان دارای حالتی پایدار است. طبق نظر هویل ، بوجود آمدن مداوم ماده در سرتاسر فضا باعث ایجاد توازن در انبساط جهان شده و حالت پایای آنرا حفظ می‌کند . (سرعت بوجود آمدن ماده که حدود یک اتم هیدروژن در یک لیتر در هر ۲۰ سال می‌باشد بقدری کند است که قابل مشاهده در آزمایشگاه نیست). بین نظریه‌های جهان پایدار و انفجار بزرگ چند تفاوت اساسی وجود دارد. مثلا طبق نظریه حالت پایا ، اندازه و چگالی کهکشانهای جدید و قدیم در سراسر جهان بایستی یکسان باشد. اما طبق نظریه انفجار بزرگ ، اندازه و چگالی اجسام جدیدتر بایستی مطابق با میزان فاصله‌شان افزایش یابد. [۴]

۱-۳٫  معنای عالم

در اصطلاح عالم یعنی جهان ؛ عالم کلمه عربی به معنای جهان است یعنی تمام موجودات ماسوی الله . البته در نزد کسانی که قائل به خدا نیستند ، عالم یعنی مجموعه موجودات ؛ برخی از قدما عالم را عبارت از مجموع موجودات جسمانی می دانستند و تعاریف آن را بر طبق مدل بطلمیوسی چنین می­گفتند : آنچه سطح بیرونی فلک اعلی آن را در برگرفته است . معتقدین به وجود عالمی غیر از عالم جسمانی به طور کلی به دو عالم قائل بودند عالم روحانی و عالم جسمانی ؛ علمای اسلام و مفسرین و متکلمین بر این دو عالم نام هایی نهاده اند که از قرآن اقتباس کرده اند: عالم خلق یعنی عالم جسمانی و عالم امر یعنی عالم غیر جسمانی و عالم غیب و شهادت .[۵]

۱-۳-۱  . عالم در لغت

عالم [ لَ] کلیه مخلوقات را گویند ؛ ابن منظور می­گوید  : «همه خلق و آنچه بطن فلک را شامل می­شود .[۶] عالم هر صنفی از اصناف خلق را شامل می­شود و شاید منظور، ذی عقول باشد، در فرهنگ کیهان شناسی از لفظ کیهان استفاده می­شود که به معنای فضای بیرون جو زمین و آنچه در آن است [۷]؛ می­باشد معنای عالم در فرهنگ عربی نیز معنایی شبیه به آنچه گفته شد می­باشد ؛ در مفردات عالم اسمی برای فلک است و آنچه که شامل می­شود از اعراض و جواهر ؛ عالم اسم آلت است که دلالت بر صانع دارد [۸].

اکثر متکلمان قائلند به این که عالم منحصر در عالم جسمانی است و شامل فلک عِلوی و سفلی است و برخی از عارفان معتقدند ، دارای دو عالم مادیات و مجردات هستیم موجودات در عالم جسمانی ، فلک ، فلکیات ، عنصر ، عنصریات  و عوارض لازمه و موجودات در عالم مجردات ملائکه  ، عقول ، نفوس فلکیه ، و ارواح که نفوس ناطقه نامیده می­شوند ، هستند؛[۹] در قاموس چنین آمده :

عالم همه مخلوقات را شامل می­شود،  عالم مشتق کلمه علامت است؛  زیرا عالم علامت وجود خداوند است ؛ آنچه در قرآن آمده است عالمین است که گاهی مراد از آن همه مخلوقات است و گاهی فقط انسانها را شامل می­شود .[۱۰]

۱-۳-۲  . عالم در اصطلاح کیهان شناسی

کل اشیاء نجومی ، وقایع ، روابط و انرژی هایی که به طور محسوس قابل توصیفند .[۱۱]

۱-۴ . مهبانگ یا انفجار بزرگ

کلمه انفجار به معنای عمل یا فرایند منفجر شدن و ترکیدن ، همراه با ایجاد گرما یا فشار زیاد ؛ همچنین افزایش ناگهانی حجم و آزاد شدن نیرو می­باشد . انفجار بزرگ یا مهبانگ در فرهنگ لغت ، نظریه ای است که بیان می­کند میلیاردها سال پیش گیتی  بر اثر انفجار عظیمی در یک نقطه و آزاد شدن انرژی پدید آمده است؛  انفجار بزرگ یک نظریه علمی است و لحظه آغازین هستی را گویند که کل هستی ( شامل زمان و هر سه بعد مکان ) از آن هنگام بر طبق این نظریه ، شروع شده است ، بر طبق این نظریه ، جهان فعلی ما از ذره بسیار کوچکتر از کوچکترین ذرات بنیادی بوجود آمد . البته علم فیزیک در آن لحظه وجود نداشت ؛ به این حالت تکینگی گویند ؛  در واقع بر طبق این نظریه ، جهان از این آغاز  شد  و از این ذره همه ذرات بنیادی به وجود آمدند و شروع به دور شدن از مرکز آن کردند، که میلیاردها کهکشان و از جمله همین کهکشان راه شیری خودمان بوجود آمدند؛  این انفجار،  باعث انبساط جهان می­شود ؛ البته نیروی دیگری که در این انبساط و کند شدن سرعت آن تأثیر دارد ، نیروی جاذبه و خمیدگی فضا – زمان نسبیتی است که در این صورت سه حالت متصور است :

انبساط دائم

رسیدن به یک حالت ثابت و پایدار

انقباض بعد از انبساط . [۱۲]

۱-۵ . معنای حدوث وقدم

واژه حدوث و قدم را از دو جنبه لغوی و اصطلاحی معنا کرده و سپس از دیدگاه ملاصدرا نیز بررسی می­کنیم .

۱-۵-۱٫ حدوث در لغت

حدوث  به معنای محصول تازه ، پدیده نو ،  نو شدن[۱۳] ، نوپدید آمدن ، رخ دادن چیز تازه[۱۴] و عمل یا فرایند پدید آمدن یا وقوع چیزی است [۱۵]. حدوث ،  صفت مخلوقات است و در مقابل قدم و قدمت است ،  این کلمه دو معنا دارد :  مسبوق بودن شیء به عدم و دوم احتیاج شیء در وجود به غیر[۱۶] . در التحقیق ، معنای حدوث این گونه آمده :  بودن شیئی که نبوده است ، خواه عرض باشد ، خواه جوهر؛  احداثِ امر حادث ، یعنی ایجاد آن .[۱۷]

[۱] . مک گراهیل ، واژه نامه نجوم و اختر فیزیک ، ( ترجمه­ی محمدتقی عدالتی ، جمشید قنبری ) ، ( تهران : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، ۱۳۷۸) ، ص ۳۶ .

 . [۲]غلامحسین صدری افشار؛ نسرین و نسترن حکمی ، فرهنگ معاصر فارسی امروز ، (تهران : فرهنگ معاصر، ۱۳۸۲)، ص ۱۰۵۳٫

[۳] . اتم اولیه یک ماهیت تنهاست که در برگیرنده تمام ماده و انرژی موجود در جهان است.

[۴] .دانشنامه رشد ، ،تاریخ دریافت : ۳۱/۳/۸۹، تاریخ مقاله : ( ۲۹/۵/۲۰۱۰)  ؛ صص ۲-۱٫

[۵] . غلامحسین مصاحب ، دایره المعارف فارسی ، ( تهران : شرکت سهامی کتابهای جیبی ، ۱۳۵۶ ) ، ج ۲ ، ص ۱۶۵۳٫ ذیل واژه عالم

[۶] . محمد بن مکرم ابن منظور ، لسان العرب ، چاپ سوم ،( بیروت : دار صادر ، ۱۴۱۴) ، ص ۴۱۶٫

[۷]  . غلامحسین صدری افشار ، ص ۱۰۵۳ .

. [۸] راغب اصفهانی ، مفردات فی غریب القرآن ، چاپ اول ، ( بیروت : دار العلم الدار الشامیه ، ۱۴۱۲ه.ق ) ص ۵۸۱ .

۱٫فخر الدین طریحی ، مجمع البحرین ، ( تحقیق : سید احمد حسینی ) ، چاپ سوم ، ( تهران : کتابفروشی مرتضوی ، ۱۳۷۵) ، ج ۵ ، ص ۴۳۰ .

سید علی اکبر قرشی ، قاموس قرآن ، چاپ ششم ، ( تهران : دار الکتب الاسلامیه ، ۱۳۷۱) ، ج ۵ ، ص ۳۵ .

[۱۱] . مک گراهیل ، ص ۱۶۲ .

[۱۲] .ویکی پدیا ، ، تاریخ دریافت ۳۰/۳/۸۹، تاریخ مقاله (۲۹/۵/۲۰۱۰)      ص ۱.

[۱۳] .  علی اکبر دهخدا ، فرهنگ دهخدا ، چاپ دوم ، ( تهران : دانشگاه تهران ، ۱۳۷۷) ، ج ۶ ، ص ۸۷۹۹٫ ذیل واژه حدوث ؛ رضا مهیار ، فرهنگ ابجدی عربی – فارسی ، ص ۸۷۹ . بدون سایر مشخصات .

[۱۴] . حسن عمید ، فرهنگ عمید ، ( تهران : انتشارات امیرکبیر ، ۱۳۶۳) ، ج ۲ ، ص ۹۳۲٫

[۱۵] . غلامحسین صدری افشار ، ص ۴۸۶٫

[۱۶] . علی اکبر دهخدا ، ج ۶ ، ص ۸۷۹۹  . ذیل واژه قدم .

[۱۷] . حسن مصطفوی ، التحقیق فی کلمات القرآن ، چاپ اول ، ( تهران : بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، ۱۳۶۰ ) ، ج ۲ ، ص ۱۷۶ .

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مبانی ریاضی کیهان شناسی استاندارد و مشکلات مدل استاندارد و مدل تورمی “آلن گوث”، رهیافتی برای برون رفت از مشکلات آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.