تحقیق تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک و شاخص های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک و شاخص های آن  دارای ۵۰ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱‌.۱‌مقدمه۵
۱‌.۲‌تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک۶
۱‌.۳‌تعاریف تجارت الکترونیک۷
۱‌.۴‌تفاوت های تجارت الکترونیک با کسب و کار الکترونیک۹
۱‌.۴‌.۱‌مبادله الکترونیکی۱۱
۱‌.۴‌.۲‌تشکیلات سازمانی الکترونیکی۱۲
۱٫۴٫۳کسب و کار الکترونیک۱۲
۱‌.۵‌شاخص های تجارت الکترونیک۱۴
۱‌.۶‌مدل های تجارت الکترونیک۱۶
۲-۱-۶- مدل تجارت و مصرف کننده۱۶
۲-۶-۲- بنگاه تجاری و بنگاه تجاری۱۷
۲-۶-۵- مصرف کننده و بنگاه تجاری:۱۷
۲-۶-۶ مدل بنگاه تجاری و کارکنان۲۱۷
۱‌.۷‌تعریف تجارت سیار۱۸
۱‌.۷‌.۱‌ویژگی های برنامه و خدمات تجارت سیار۱۹
۱‌.۷‌.۲‌موانع توسعه تجارت سیار۲۰
۱٫۷٫۳کاربردهای MC21
۱‌.۸‌مزایای تجارت الکترونیک۲۱
۱‌.۹‌چالش ها ی فرا روی تجارت الکترونیک۲۲
۱‌.۱۰‌تجارت الکترونیک در ایران۲۳
۱‌.۱۱‌بانکداری الکترونیک۲۴
۱‌.۱۲‌تاریخچه بانکداری الکترونیک۲۵
۱‌.۱۳‌تعاریف بانکداری الکترونیک۲۵
۱‌.۱۴‌فرصت ها و چالش های بانکداری الکترونیک۲۷
۱‌.۱۵‌شاخص های بانکداری الکترونیک۳۰
۱‌.۱۶‌وضعیت بانکداری الکترونیک در ایران۳۲
۱‌.۱۷‌عوامل موثر بر تجارت الکترونیک۳۳
۱‌.۱۷‌.۱‌کاهش هزینه ها۳۵
۱‌.۱۷‌.۲‌انتقال الکترونیکی وجوه و داده ها۳۶
۱‌.۱۷‌.۳‌مشتری مداری۳۷
۱‌.۱۷‌.۴‌کاهش محدودیت های مکانی و زمانی۳۷
۱‌.۱۸‌سابقه تحقیق۳۸
۱‌.۱۸‌.۱‌مطالعات انجام شده در خارج از کشور۳۸
۱‌.۱۸‌.۲‌مطالعات انجام شده در داخل کشور۴۰
منابع و مراجع۴۷

منابع

[۲]  بقائی جواد، مقدسی علیرضا، ارائه یک مدل سه­بعدی از چالش­های پیاده­سازی تجارت الکترونیک در ایران، فصلنامه علمی-پژوهشی دانش و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۸۳

[۳] سید جوادین رضا، سقطچی مریم، بانکداری الکترونیک و سیر تحول آن درایران، ماهنامه تدبیر سال هجدهم، شماره ۱۷۰، ۱۳۸۴

[۵] حسنی فرنود، بانکداری الکترونیک زیر ساخت تجارت نوین، مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات، ۱۳۸۷

[۶] اسدی فرخنده، زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و اشتغال بخش خدمات ایران،فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، چاپ۳، ۱۳۸۴

[۷] مهدوی، محمد تقی، تکنولوژی اطلاعات و اطلاعات تکنولوژی، نشر چاپار، ۱۳۷۹

[۸] صادقی امیر، جایگاه تجارت الکترونیک، ۱۳۸۷

[۹] جهانگرد اسفندیار، اثر فناوری اطلاعات بر تولید صنایع کارخانه­ای ایران،فصلنامه پژوهش­های اقتصاد ایران، شماره ۲۵

[۱۰] طهرانچیان امیرمنصور، جعفری احمد، درآمدی بر تجارت الکترونیک، دانشگاه مازندران، ۱۳۸۸

[۱۱] میری اعظم السادات، شاخص های تجارت الکترونیک: مطالعه موردی ایران، چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیک، ۱۲۸۶

[۱۲] دزپسند فرهاد، فرایند تجارت الکترونیکی و تجارت سیار در جهان و ایران، مجموعه مقالات همایش تجارت الکترونیکی، ۱۳۸۳

[۱۳] تمامیان فرشید، فروزش میلاد،مروری اجمالی بر تجارت سیار و کارکردهای آن، دومین کنفرانس شهر الکترونیکی، ۱۳۸۷

۱‌.۱‌    مقدمه

در حالی که در سال ۱۹۶۵ تککنولوژی اطلاعات و ارتباطات حدود پنج درصد از هزینه های سرمایه گذاری شرکت هارا به خود اختصاص داده بود، این رقم در دهه ۱۹۸۰ به ۱۵ درصد افزایش یافت و در ابتدای دهه ۱۹۹۰ هزینه های سرمایه گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ها به ۲۰ درصد و در دهه اول قرن بیست و یکم به بیش از ۵۰ درصد کل هزینه های سرمایه گذاری شرکت ها و سازمان ها در کشور های مختلف افزایش یافت[۶].

این روند حاکی از اهمیت تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در کسب و کار است، به طوری که این فناوری بنیان کسب و کار را تغییر داده است و می تواند به مزیت های استراتژیک برای سازمان های مختلف تبدیل شود. گسترش تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در کشور های توسعه یافته باعث افزایش کارایی اقتصاد این کشور ها شده است و بهبود عملکرد سازمان ها، ظهور ابزار های جدید، بهبود متغیر های خرد و کلان اقتصادی کشور های توسعه یافته از دهه ۱۹۹۰، حاصل سیاست های اشاعه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در این کشور هاست[۷].

تجارت الکترونیک از پدیده های بسیار مهم منبعث از فناوری اطلاعات و ارتباطات است که تحولی بس شگرف در حجم و شیوه تجارت و کسب و کار ایجاد کرده است. با توجه به روند جهانی بازار مشاهده می شود که ارزش تجارت الکترونیک از ۵۰ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۸ میلادی به ۱۲۰ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۹ و از ۱۵۰ میلیارد در سال ۲۰۰۰ به ۳۵۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱ رسیده است که رشده معادل ۷۰ درصد را نشان می دهد. بنابراین، کشور هایی که نمی توانند از این فرصت طلایی و استثنایی برای دسترسی الکترونیک وسریع به بازار های جهانی به منظور فروش محصولات فکری و کالا های تولیدی خود استفاده کنند، محکوم به شکست، عدم امکان حضور در عرصه های تجاری و رقابتی جهان تجارت و بالاخره حذف شدن خواهند بود[۲].

دراین مقاله به تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک و شاخص هایی از تجارت و بانکداری الکترونیک می پردازد. و به مرور به تحقیقات انجام شده در رابطه با تحلیل شاخص های تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک می پردازیم.

۱‌.۲‌    تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک

تاریخچه تجارت الکترونیک بیشتر به تعریفی که از آن می شود، بستگی دارد. یک عقیده اینست که اولین داد و ستدی که توسط تلفن و یا فکس انجام گرفت، اولین داد و ستد به شکل الکترونیک است. اما تجارت الکترونیک به شیوه امروزی در دهه ۱۹۶۰ میلادی و بر مبنای “مبادله الکترونیک داده ها”، یعنی تبادل الکترونیک اسناد استاندارد شده از یک رایانه به یک رایانه دیگر، شکل گرفت[۲].

این روش، مبادله الکترونیکی داده ها[۱] (EDI) نامیده شد. در آن سال ها،لفظ تجارت الکترونیکی، مترادف با مبادله الکترونیکی داده ها بود. ایجاد و توسعه اینترنت و شیکه جهان گستر، باعث خلق فرصت های زیادی برای توسعه و پیشرفت زیر ساخت ها و کاربردهای تجارت الکترونیک شد[۸].

مبادله الکترونیک اطلاعات زمینه انتقال الکترونیکی اسناد تجاری را برای شرکت ها فراهم کرد، به گونه ای که نیاز به دخالت انسان در این فرایند به حداقل رسید. در واقع مبادله الکترونیک داده هارا می توان پدر تجارت الکترونیک امروزی به حساب آورد چرا که فناوری های انتقال پیام با کاهش کاربرد کاغذ در فرایند های تجاری و افزایش اتوماسیون، کم کم در همه ی فرایند های تجاری سازمان ها نفوذ کرد، وبه مرور زمان انتقال کارایی این فرایند ها، به عنوان یکی از بخش های لاینفک تجارت درآمد[۲].

باگذشت زمان و پدید آمدن ابزار های ذخیره، بازاریابی و پردازش داده ها و دسترسی عامه مردم و سازمان ها و همچنین پیشرفت فناوری های مخابراتی و شبکه های رایانه ای گسترده، فرصتی پدید آمد که بازیگران صحنه تجارت آن را بسیار سودمند یافتند.    همچنین، طی بیست سال گذشته یکی از روند های عمده در تجارت الکترونیک، کاهش چشمگیر قیمت سخت افزار های رایانه ای و مهمتراز آن ایجاد استاندارد های جهانی برای توسعه سخت افزار ها بوده است[۳۶].

ازنظر استادان، جهش تکنولوژی اطلاعات دو دوره بیست ساله پشت سر گذاشته و اکنون وارد دوره سوم شده است:

۱۹۵۵- ۱۹۷۴: عصر پردازش الکترونیک داده ها (EDP)

۱۹۷۵ -۱۹۹۴: عصر سیستم های اطلاعاتی مدیریت (MIS)

۱۹۹۵-۲۰۱۴: عصر اینترنت (Internet)

هربیست سال، امکانات تجارت الکترونیکی را متناسب با توانایی های تکنولوژی اطالاعاتی آن عصر فراهم آورده است. در حالی که ماشین های خود پرداز و کارت های اعتباری در عصر بیست ساله نخست به جریان افتادند، در عصر دوم امکان استفاده از مبادله الکترونیکی داده ها (EDI) و سیستم بانکی بین المللی (Swift) و انتقال پول الکترونیکی (EFT) فراهم شد. اما توسعه اینترنت و کاربرد های تجاری آن، باعث تحولی اساسی در این روند شده است، به گونه ای که در روند تکاملی تجارت الکترونیک، می توان میان تجارت الکترونیکی سنتی و نوع  ایترنتی آن تمایز محسوسی قابل شد[۸].

۱‌.۳‌    تعاریف تجارت الکترونیک

 به طور کلی، تجارت را می توان به دو نوع تجارت سنتی و تجارت الکترونیک تقسیم کرد. از جمله مهمترین مشخصه های تجارت سنتی، فیزیکی بودن و مبتنی بر کاغذ بودن[۲] آن است[۱۰].

تجارت الکترونیک هم به علت نوپا بودن و هم به علت کاربردها و زمینه های بسیار متنوع فعالیت، نزد مراجع گوناگون تعاریف مختلفی دارد[۲].

در حقیقت، مجموعه متنوع وسیعی از تعاریف و مفاهیم برای تجارت الکترونیک وجود دارد که موضوعات، کاربردها، و مدل های گوناگونی را در بر می گیرد در گونه ای ازاین موارد، کوشیده شده است که تعاریف عامی ارایه شوند و در گونه های دیگر به نوع فعالیت، امکانات ارتباطی و تجهیزات مورد استفاده، محدوده سازمانی فعالیت ها و زیر ساختارها توجه شده است[۸].

اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۷ آن را بدین صورت تعریف کرد:تجارت الکترونیک بر پردازش و انتقال الکترونیک داده ها شامل متن، صدا و تصویر مبتنی است.

– کاربرد وسایل الکترونیک برای تبلیغ،فروش،توزیع و پشتیبانی محصولات[۳].

– کلارک چنین اظهار داشته است که تجارت الکترونیک یعنی هر نوع مبادله اطلاعات مربوط با امور تجاری از طریق ابزار الکترونیکی، حتی تلفن و فاکس.

–تجارت الکترونیک از دیدگاه اتحادیه اروپا[۳]:

هر شکلی از مبادله تجاری که در آن طرفین ذینفع به جای تبادلات فیزیکی یاتماس غیر مستقیم فیزیکی، به صورت الکترونیکی تعامل کنند(۲۰۰۱).

– تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه ارتباطات:

تحول خدمات، کالا و محصولات اطلاعاتی از طریق خطوط تلفن، شبکه های کامپیوتری و سایر وسایل ارتباطی[۸].

بازنگری در تعریف مفاهیم موجود در هر یک از حوزه های فوق امری اجتناب ناپذیر شده است. تجارت الکترونیک عبارتست از “تجارت مبتنی بر وسایل و ابزار الکترونیک مانند فاکس،تلفن،اینترنت و…”. تجارت الکترونیک در حقیقت تجارت مبتنی بر وب یا تجارت اینترنتی است. به این ترتیب “تجارت مبتنی بر انتقال الکترونیک داده ها” که از دهه ۱۹۸۰ و با توسعه اتوماسیون فراگیر شده است، به معنی تجارت الکترونیک در مفهوم خاص نیست، بلکه مبتنی بر شبکه جهان شمول وب[۴]، مفهوم تجارت الکترونیک است[۱۰].                                                                                         تجارت الکترونیک که تاچندی قبل به تعداد معینی از شرکت ها محدود می شد، در حال ورود به عصر جدیدی است که درآن تعداد زیادی مصرف کننده در شبکه حضور دارند. به علاوه، محتوای آن در حیطه مبادله داده های مربوط به سفارش دادن یا قبول سفارش فراتر رفته و فعالیت های عمده تجاری از قبیل تبلیغات،آگهی،مذاکرات،قراردادها و تسویه حساب ها را نیز در بر گرفته است.

ازمجموعه تعارف ارائه شده ی بالا می توان نتیجه گرفت که زمینه های کاربرد تجارت الکترونیک بسیار گسترده تراز مبادله کالا و خدمات و گردش پول است و در تعریف آن و تعیین سیاست های مورد نظر باید علاوه بر کاربرد های بالفعل به کارهای بالقوه آن نیز توجه داشت[۳].

۱‌.۴‌  تفاوت های تجارت الکترونیک با کسب و کار الکترونیک

دربیان تفاوت های تجارت الکترونیکی با کسب و کار الکترونیکی لازم است ازمفاهیم سنتی واژه ها بهره کافی جست. به عبارت دیگر دراینجا سعی بر آنست تا با تکیه بر مفهوم مبادله[۵]،تجارت[۶]،کسب و کار[۷] مفاهیم الکترونیکی آن ها نیز استخراج شود. لغت نامه آکسفورد مبادله را بخشی ازفعالیت های کسب و کارتعریف کرده است. معادله را بده بستانی می داند که در آن پول با کالا و خدمات تعویض می شود.[۳۰]

دراین معنا، مبادله الکترونیکی را می توان انتقال پول، کالا یا خدمات از طریق شبکه الکترونیکی دانست. این فرهنگ لغت واژه تجارت را به معنای خرید و فروش کالا و خدمات تعریف کرده است که تقریبا با مفهوم مبادله برابری می کند. در تعاریف دیگر تجارت عبارت است از خرید و فروش کتالا و خدمات به خصوص وقتی که درحجم بالا صورت می گیرد. دراین رابطه تجارت(بازرگانی)در حوزه سازمان های تجاری شامل­های واحدی است که مسئولیت پشتیبانی خرید و فروش در مقیاس باا را برعهده دارد.[۳۰]

از آن جمله می توان به فعالیت های نظیر مناقصه،استعلام بها،مذاکرهه قرارداد، سفارش، تحویل،پرداخت پول،مبادله و غیره اشاره کرد هریک ازاین فعالیت ها یک فعالیت تجاری به حساب می آید. با این تعریف می توان تجارت را مشتمل بر مبادله ای دانست که در مقیاس بالای آن،نیازمند پشتیبانی فعالیت های تجاری یاد شده است. ولی مهم آن ست که هریک از فعالیت های تجاری یاد شده با هدف مبادله انجام می شود.  در تعریف کسب و کار نیز آکسفورد آن را شامل سازمانی که کالایی را می فروشد یا خدماتی را ارائه می کند می داند. این فرهنگ لغت در تعریف دیگر این واژه آن را به معنی حرفه، وظیفه و یا کار محصول یک فرد می داند[۳۰].

[۱]  Electronic data interchange

[۲]  Paper based

[۳] European union

[۴] World wide web(www)

[۵] Transaction

[۶] Commerce

[۷] Business

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بانکداری الکترونیک و خدمات آن و مدیریت نقدینگی در بانکها
  • تحقیق مدل پذیرش فناوری در صنعت بانکداری و بانکداری الکترونیک
  • تحقیق بانکداری الکترونیک، موبایل بانک ، عوامل موثر براطمینان مشتریان به همراه بانک وبازاریابی در شبکه بانکی و مزیت رقابتی
  • تحقیق کیفیت خدمات بانکی و مدلها و عوامل مؤثر بر آن و فناوریهای بانکداری الکترونیکی
  • تحقیق بانکداری الکترونیک و مزایا و معایب و مدل های آن و ضرورت توجه به کیفیت خدمات و جایگاه مشتریان در بانکداری الکترونیک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.