تحقیق تاریخچه کشت توتون در جهان و ایران و گیاه شناسی ومدیریت آبیاری در سیستم کشت توتون

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه کشت توتون در جهان و ایران و گیاه شناسی ومدیریت آبیاری در سیستم کشت توتون دارای ۲۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

Section 1.01 2-1- تاریخچه کشت توتون در جهان     ۴
Section 1.02 2-2- تاریخچه کشت توتون در ایران     ۴
Section 1.03 2-3- جایگاه کشت توتون درگیلان     ۴
Section 1.04 2-4- سطح زیر کشت و تولید توتون در ایران و جهان     ۴
Section 1.05 2-5- گیاهشناسی توتون     ۶
Section 1.06 2-6-  نیازهای اقلیمی توتون     ۷
Section 1.07 2-7-  نیازهای زراعی توتون     ۷
Section 1.08 2-8- سیستم کشت توتون     ۸
Section 1.09 2-9-آبیاری توتون     ۹
Section 1.102-10- روشهای مدیریت آبیاری در سیستم کشت توتون و اثرات آن بر عملکرد      ۱۱
Section 1.11 2-11-کارایی مصرف آب توسط گیاه     ۱۱
Section 1.12 2-12- ارقام توتون     ۱۳
Section 1.13 2-13- اثرات مدیریت آبیاری بر عملکرد توتون                                              ۱۴
Section 1.142-14- اثرات مدیریت آبیاری و ارقام مورد آزمایش بر اجزای عملکرد توتون      ۱۴
Section 1.15 2- 15- مدل CROPWAT    ۱۴
Section 1.16 2-16- توابع تولید محصول نسبت به آب     ۱۵
Section 1.17 منابع و مآخذ       ۱۷

منابع

 خدابنده، ن. ۱۳۸۵٫ زراعت گیاهان صنعتی. انتشارات مرکز نشر سپهر، چاپ اول.

خواجه پور، م. ۱۳۸۵٫ گیاهان صنعتی. انتشارات جهاد دانشگاهی.

رنجبر، م. ۱۳۸۴٫ تولید عمل آوری و ارزیابی توتونهای گرمخانه­ای. مرکز تحقیقات توتون رشت.

بیگلویی، م. ح.، م. ح. اسیمی و ع. ر. جبارزاده، ۱۳۸۵٫ اثر آبیاری تکمیلی بر عملکرد و اجزای عملکرد در توتون گرمخانه ای. مجله علوم زراعی ایران. ۲ (۳۰)، صص۱۸۹- ۱۸۴٫

بیگلویی، م. ح.، م. ح. اسیمی و ع. ر. جبارزاده، ۱۳۸۹٫ ارزیابی دقت مدل کراپ­وات در تخمین نیاز خالص آبیاری و کاهش عملکرد توتون­های گرمخانه­ای COKER347، PVH19، ULT138 در منطقه رشت.

کریمی، ه. ۱۳۷۵٫ گیاهان زراعی. انتشارات دانشگاه تهران.

کوچکی، عوض. ۱۳۸۵٫ رابطه آب و خاک در گیاهان زراعی.

مصباح، م. ۱۳۸۵. عملیات زراعی موثر بر کیفیت توتون گرمخانه ای. مرکز تحقیقات توتون رشت.

وزیری، ژ. ۱۳۷۹٫ تعیین مراحل مقاوم به خشکی در گندم با هدف بهینه سازی کم آبیاری. مؤسسه تحقیقات خاک و آب. ویژه نامه آبیاری ، شماره ۱۰ ، جلد ۱۲، صص ۱۹ –

هاشمی­نیا، م. ۱۳۸۳٫ مدیریت آب در کشاورزی. انتشارات دانشگاه فردوسی­، مشهد­.

یاراحمدی، ج. ۱۳۸۲٫ بهم پیوستن تصاویر ماهواره­ای. GIS و CROPWAT برای تحقیق در توازن آب در مناطق قابل آبیاری

بی­نام، ۱۳۸۲٫ جاماب، مهندسین مشاور. مطالعات برنامه جامع سازگاری با اقلیم. سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور، دفتر امور آب، کشاورزی و منابع طبیعی.

رستمی، م. ع. ۱۳۶۸٫ ارزیابی مقاومت به خشکی و عکس­العمل ارقام یونجه در شرایط عادی و تنش رطوبت. مجله علوم کشاورزی ایران. جلد ۲۳٫ شماره ۳ و ۴ . صص ۱۳ –

رمضانی اعتدالی، ه.، ع. توکلی و م. پارسی نژاد، ۱۳۸۱٫ ارزیابی مدل CROPWAT در مدیریت کم آبیاری گندم و جو در منطقه کرج. مجله آب و خاک علوم و صنایع کشاورزی. ج ۲۳٫ ش ۱٫ صص ۱۲۹- ۱۱۹٫

سالمی، ح. و ل. مشرف، ۱۳۸۵٫ تاثیر کم آبیاری بر خصوصیات کیفی و عملکرد ارقام ذرت دانه­ای در منطقه اصفهان، مجله تحقیقات مهندس کشاورزی، جلد ۷٫ شماره ۲۶٫

بی­نام، ۱۳۸۲٫ کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران. گروه کار سیستم­های آبیاری در مزرعه. شماره ۸۲٫

  ۱- تاریخچه کشت توتون در جهان

برخی از مورخان پیدایش توتون را در چین و آسیای مرکزی می­دانستند. کریستف کلمب  که اصلا ایتالیایی بود با جلب نظر ایزابلا[۱] و فردیناند[۲] پادشاه اسپانیا در سوم اوت ۱۴۹۲ با یکصد و بیست نفر و سه کشتی نینا، پنتیا ونستاماریا از بندر پالوس در جنوب شرقی اسپانیا به سوی هند شرقی حرکت کرد اما دو ماه بعد در ۱۱ اکتبر ۱۴۹۲ از کرانه­های گوانهانی از جزایر باهاما و سپس از کوبا سر در آورد. کریستف کلمب که تا آخر عمرش مجموعا چهار بار به امریکا سفر کرد، در اولین سفر وقتی به کوبا رسید مشاهده کرد که بومیان نوعی از برگ­ها را به هم پیچیده و پس از آتش زدن دود آن را در دهان فرو برده و از بینی خارج می­سازند و یا آن را خرد کرده و در کیسه ریخته و در سفر همراه خود می­برند و در مواقع لزوم مقداری از آن را کوبیده و در چوب ذرت یا نی یا در سر استخوان جای داده و آتش زده و می­کشند یا انبوهی از این گیاه را با ساقه و ریشه آتش زده و در اطراف آن رقص و پایکوبی می­کنند. بنابراین در صدد آزمایش برآمدند و پس از مدت کوتاهی میل به استعمال آن پیدا کردند. این گیاه همان توتون و تنباکو بود. همچنین بومیان سرخپوست تیرهای خود را به یک نوع ماده سمی آغشته کرده و به سوی دشمن پرتاب می­کردند که این سم شیره همان گیاه یا آلکالوئید بود که بعدا نیکوتین نامیده شد (خواجه­پور، ۱۳۸۵).

۲-۲- تاریخچه کشت توتون در ایران

در جلد یکم تاریخچه مصور توتون در کتابخانه جورج آرتز نیویورک[۳] آمده که توتون از مصر به ایران آورده شده است. همچنین گزارش شده که در سال ۱۵۱۴ میلادی، پرتغالی­ها به جزیره هرمز در جنوب ایران حمله کرده و آن را تصرف کردند و این جزیره حدود ۱۰۰ سال در دست آنها بود و در همین مدت توتون وارد ایران شد و تا سال ۱۹۱۵ میلادی خرید و فروش توتون انجام می­شد و در این سال برای اولین بار قانون انحصار دولتی دخانیات توسط مجلس تصویب شد. در سال ۱۸۱۲ میلادی بذر توتون به توصیه محمدخان ناصرالملک همدانی و به وسیله استپان­ هاراتونیاس[۴] که در آن زمان در گیلان به حکیم فانوس مشهور بود، وارد ایران شد و در گیلان کشت گردید (خدابنده، ۱۳۸۵).

۲-۳- جایگاه کشت توتون درگیلان

توتون گیاهی است که در آب و هوای معتدل و خاک­های نسبتا سبک (Sandy loam) رشد خوبی دارد و استان گیلان بدلیل داشتن شرایط  مناسب، خصوصا در غرب و شمال غربی استان یکی از مناطق عمده کشت توتون­های تیپ غربی که برگ­ درشت دارند و در گرمخانه­های مخصوص خشک می شود بوده و توتون­های تولیدی در این استان از نظر مرغوبیت با بهترین برندهای جهانی قابل رقابت می­باشند. مناطق کشت توتون در گیلان شهرهای تالش، آستارا، صومعه سرا، رشت و توتون­های تحت کشت عمدتا تیپ غربی می­باشند.

۲-۴- سطح زیر کشت و تولید توتون در ایران و جهان

سطح زیر کشت توتون در جهان ۴۵۰۹۱۰۷ هکتار می­باشد که از این مقدار ۳۰۷/۲ میلیون هکتار در آسیا، ۵۶۷/۱ میلیون هکتار در آمریکا، ۴۹۵ هزار هکتار در افریقا، ۱۲۰ هزار هکتار در اروپا و ۲۰ هزار هکتار در اقیانوسیه می­باشد. تولید توتون در جهان بالغ بر ۴۳۴/۸۸۱/۶ میلیون تن می­باشد که از این مقدار ۴۵۵/۴ میلیون تن در آسیا، ۷۷۰ هزار تن در امریکا، ۵۳۱ هزار تن در افریقا، ۲۷۳ هزار تن در اروپا و ۴ هزار تن در اقیانوسیه تولید می­شود (جدول۲- ۱). سطح زیر کشت در ایران حدود ۶ هزار هکتار با تولید سالانه ۷۸۰۰ تن است.

  ۵- گیاهشناسی توتون

توتون گیاهی از خانواده بادنجانیان، از جنس نیکوتیانا و با نام علمیNicotiana Tobacco می­باشد و به صورت سلسله Plant ، رده Angiosperm ، زیر رده Dicotholdon ، راسته Solanales ، جنس Nicotiana ، خانواده Solanacea ، گونه Tobacum طبقه­بندی شده است. این گیاه دارای ارقام زیادی است که ۶۰ نوع آن تاکنون شناسایی شده است (خدابنده، ۱۳۸۵). توتون گیاهی یکساله با ریشه­های اصلی و فرعی افشان است و گاهاً ریشه اصلی آن ۱۵۰ – ۱۰۰ سانتی­متر در خاک نفوذ می­کند. نیکوتین در ریشه تشکیل شده و سپس به برگ­ها منتقل می­شود. ارتفاع بوته­های توتون با توجه به شرایط آب و هوایی، وضعیت حاصلخیزی خاک، نوع رقم کشت شده و مدیریت آبیاری و نگهداری آن از ۵۰ تا ۲۵۰ سانتی­متر متغیر است. ساقه توتون ابتدا سبز رنگ و علفی است و بتدریج با رشد بوته­ها سفت و خشبی می­گردد. توتون دارای برگ­­های ساده و نسبتاً پهن و بزرگ می­باشد و بطور متناوب روی ساقه قرار می­گیرد. بعضی از ارقام توتون نظیر توتون­های تیپ شرقی دارای برگ­های بیشتر ولی با ابعاد طول و عرض کمتری می­باشند. برگ­های توتون­های تیپ غربی که عموماً معروف به توتون­های گرمخانه­ای هستند بطور میانگین دارای ۶۰- ۵۰ سانتی­متر طول و ۳۰ –  ۲۵  سانتی­متر عرض بوده و تعداد برگ­های قابل برداشت و اقتصادی آن ۲۴-۲۰ عدد می باشد (رنجبر، ۱۳۸۴). گل آذین توتون که در انتهای ساقه اصلی قرار دارد خوشه­ای مرکب و به رنگ صورتی مایل به سفید تا قرمز است. گل­های آن بصورت شیپوری و دارای ۵ کاسبرگ، ۵ گلبرگ، ۵ تا ۶ عدد پرچم و یک تخمدان است. گرده افشانی در توتون بصورت مستقیم انجام می­گیرد. و میوه آن به­شکل کپسول است که معمولاً از ۲ خانه تشکیل شده و در داخل خانه­های کپسول تعداد زیادی دانه وجود دارد رنگ دانه ها معمولاً قهوه­ای تیره بوده که دارای آلبومین هستند در گونه Nicotiana tabacum بطور متوسط در هر کپسول ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ و در گونه Nicotiana rustica حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ بذر وجود دارد و یک گرم بذر شامل ۱۰۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ بذر می­باشد.

۲-۶-  نیازهای اقلیمی توتون

توتون گیاه مناطق گرمسیری است و از بعد اقتصادی ، کشت آن در بالغ بر ۱۰۰ کشور جهان  مانند: آمریکا، برزیل، یونان، ترکیه، ایتالیا، آفریقای­جنوبی، مالاوی، چین، آذربایجان، ایران و دیگر کشور­ها در بین مدار ۵۵ درجه شمالی و ۴۰ درجه­ جنوبی انجام می­گیرد. توتون نسبت به سرما و یخبندان حساس است و در طول دوره رشد آن در مزرعه که بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ روز می­باشد نیاز به هوایی معتدل دارد و گرمای بیش از حد و به مدت طولانی موجب بروز تنش و آسیب رسیدن به بوته­ها می­شود (مصباح، ۱۳۸۵). دمای پایین­تر از ۱۳ درجه سانتی­گراد موجب کندی رشد توتون شده و معمولاً کشت آبی در مناطقی پیشنهاد می­گردد که متوسط دمای روزانه در طول فصل زراعی ۲۸ تا ۳۲ درجه سانتی­گراد می­باشد (خدابنده، ۱۳۸۵؛ رنجبر، ۱۳۸۴). همچنین کیفیت نور در ترکیبات برگ و نیز شکل فیزیکی آن مؤثر است (رنجبر، ۱۳۸۴). توتون می­تواند خشکی خاک را تا حد کمی تحمل کند اما خشکی­های طولانی مدت خاک اثر نامطلوبی در رشد توتون از طریق قطع فرایندهای فیزیولوژیک خواهد داشت و انجام آبیاری تکمیلی نیاز آبی توتون را تأمین خواهد کرد. بیگلویی و همکاران (۱۳۸۵) گزارش کردند که عملکرد برگ خشک تیمارهای آبیاری تکمیلی در توتون بیشتر از عملکرد تیمار بدون آبیاری شد.

 ۷-  نیازهای زراعی توتون

نیازهای تغذیه­ای توتون با انجام کوددهی به موثرترین شکل و در مناسبترین زمان و مکان انجام می­گیرد تا محصولی با عملکرد و کیفیت قابل قبول به دست آید. فاکتورهای کیفی توتون به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر تغذیه این محصول قرار دارد. مکووی (Mcevoy, 1957) گزارش کرد که برگ توتون از (۹۰- ۸۵) درصد از مواد معدنی و ترکیبات آلی که ممکن است در نهایت به اسید­های آلی، کربوهیدرات­ها و آلکالوئید­ها تقسیم شوند، تشکیل یافته است و مهمترین عاملی که قابل استفاده بودن برگ توتون را در خرمن سیگارت تعیین می­نماید قابلیت سوزش آن می­باشد.  توتون از میان عناصر غذایی به ازت، فسفر، پتاسیم، منیزیم و گوگرد بیشتر از عناصر دیگر نیاز دارد و عمدتا از عنصر ازت، فسفر و پتاسیم به طور گسترده در کشت توتون استفاده می­شود. مارچتی Marchti, 2005)) گزارش کرد که نیتروژن موجود در اتمسفر از طریق تثبیت بیولوژیکی و تخلیه الکتریکی ابرها در اثر رعد و برق به زمین انتقال می یابد و منبع اولیه نیتروژن برای فعالیت بیولوژیکی محسوب می­شود. تیسدال و همکاران (Tisdal et al., 1985) گزارش کردند که فسفر در تقسیم سلولی و ساخت چربی و آلبومین دخالت داشته و گل­دهی، میوه­دهی، و تشکیل دانه را در گیاهان افزایش می­دهد.کودهای آلی کمتر در زراعت توتون استفاده می­شوند. اما در برخی از کشورها در کشت توتون­های تیپ شرقی به جای کود شیمیایی تا حدودی از کود­ دامی  استفاده می­گردد. نیاز توتون به عناصر غذایی مختلف یکسان نیست. اختلافات تغذیه­ای در توتون اساسا پدیده­های فیزیولوژیک و بیوشیمیایی هستند که با کمبود یا ازدیاد مواد معدنی و یا اثرات متقابل میان برخی عناصر تحت شرایط محیطی ویژه ایجاد می­شوند و وجود آنها در واقع انعکاسی از عدم تعادل در سیستم متابولیک گیاه می­باشد. مقدار ازت لازم در مزارع مختلف از ۴۰ تا ۹۰ کیلوگرم در هکتار متغیر است که از کودهای نیتراته موجود تامین می­گردد. همچنین در کشت توتون در خاک­های با فسفر متوسط ۴۵ کیلوگرم در هکتار و در خاک­هایی که کمبود فسفر دارند، حدود ۱۰۰ کیلوگرم P2O5 از منبع سوپر فسفات تریپل استفاده می­گردد. کودهای پتاسه مورد استفاده در توتون­کاری حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلو K2O یا ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو فسفات پتاسیم ۵۰ درصد است که چون به صورت تدریجی و کم در آب حل می­شود، ضروری است که با خاک مخلوط شود تا به طور موثرتری در اختیار گیاه قرار گیرد. عملیات کشت توتون با تولید نشاء در خزانه­های سنتی و خزانه­های شناور شروع می­شود. (مصباح، ۱۳۸۵). اندازه بذر در مقدار جوانه زنی و قدرت رویش تاثیر داشته که این دو از فاکتورهای مهم در عملیات آغازین کشت نظیر بذرپاشی در خزانه یا انتقال نشاء برای کاشت در زمین اصلی به شمار می آیند. طول دوره تهیه نشاء مطابق با سیستم تولید و محیط خزانه نشاء تغییر می­کند به طوری که زمان این دوره از ۶ تا ۸ هفته برای گلخانه­های دارای هوای گرم و خزانه­های خارج از گلخانه در مناطق نسبتا گرم، تا حدود ۱۲ هفته برای خزانه­های باز واقع در مناطق سردتر متغیر است (خدابنده، ۱۳۸۵؛ رنجبر، ۱۳۸۴). بذر توتون دارای قوه نامیه بالایی است و معمولاً چنانچه در شرایط مطلوب از نظر دما و رطوبت نگهداری شود اگرچه با گذشت سال­ها از قوه نامیه آن کم می­شود ولی بین ۱۳ – ۱۰ سال، اما با درصد پائین تر قابلیت سبز شدن دارد. رطوبت ۷ درصد و دمای پائین­تر از ۲۱ درجه سانتی­گراد برای نگهداری بذر توتون شرایط مناسبی است و بذر توتون در شرایط مناسب نگهداری می­تواند تا ۲۵ سال قدرت جوانه­زنی خود را حفظ کند (خدابنده، ۱۳۸۵). کشت توتون با تهیه نشا در خزانه شروع می­شود و زمانی که ارتفاع نشاء به حدود ۱۵ سانتی­متر رسید، به زمین اصلی انتقال داده می­شود. در توتون­های تیپ غربی (برگ­درشت) که تعداد آن ۲۰۰۰۰ بوته در هکتار است، نشا­ها را بصورت ردیفی، به فاصله ۶۰ – ۵۰ سانتی­متر روی ردیف و ۱۲۰- ۱۰۰ سانتی­متر بین دو ردیف در داخل واله با شیارهایی که با فوکا در زمینی که قبلاً بوسیله شخم­های پائیزه و بهاره و همچنین دیسک و روتاری کاملاً آماده گردیده نشاءکاری می­کنند. جهت تثبیت نشاءها در خاک و جلوگیری از خشک شدن بوته­ها که منجر به واکاری خواهد شد. واله­های ایجاد شده را قبل و بعد از نشاءکاری آبیاری می­کنند که نشاها کاملاً به خاک بچسبند. جهت رسیدن نور بیشتر به بوته­های داخل مزرعه معمولاً طول خطوط کشت شمالی جنوبی گرفته می­شود. گریکو و بلاگو (Greco and blago, 1996) در بررسی اثرات تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر خصوصیات کمی و کیفی توتون رقم Xanthi Yaka با سه سطح نیتروژن گزارش کردند که با افزایش تراکم بوته سطح برگ­ها کاهش، ولی عملکرد افزایش یافت. ایوانو (Ivanov, 1978) در بررسی توتون شرقی (برگ­ریز) رقم Kroumovgrad 840 گزارش کرد که بالا­ترین عملکرد و کیفیت در فاصله کاشت۶۰ سانتی­متر بین ردیف و ۵/۱۲ سانتی­متر روی ردیف و با تراکم ۱۳۳۰۰۰بوته در هکتار به­دست آمد.

[۱] Izabella

[۲] Ferdinand

[۳] Goerg  artes New­york

[۴] Stepan hartoniyas

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.