1,054 views
پیشینه تحقیق تبلیغات و رسانههای تبلیغاتی و تبلیغات اینترنتی و روشهای آن دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- بازاریابی ۶
۲-۱-۱- بازاریابی و تبلیغات ۶
۲-۱-۲- ارتباطات بازاریابی و جایگاه تبلیغات ۹
۲-۲- تبلیغات ۹
۲-۲-۱- اهمیت تبلیغات ۱۰
۲-۲-۲- تاریخچه شکل گیری تبلیغات ۱۲
۲-۲-۲-۱- تاریخچه شکل گیری تبلیغات در ایران ۱۴
۲-۲-۳- برنامه تبلیغاتی ۱۵
۲-۲-۳-۱- اهداف تبلیغ ۱۵
۲-۲-۳-۲- بودجهبندی تبلیغ ۱۶
۲-۲-۳-۳- پیام تبلیغ ۱۷
۲-۲-۳-۴- انتخاب رسانه ۱۸
۲-۲-۳-۵- ارزیابی تبلیغ ۱۹
۲-۲-۴- رسانههای (ابزار) تبلیغاتی ۱۹
۲-۲-۴-۱- تلویزیون ۱۹
۲-۲-۴-۲- رادیو ۲۰
۲-۲-۴-۳- تبلیغات چاپی ۲۱
۲-۲-۴-۴- روزنامه ۲۱
۲-۲-۴-۵- مجله ۲۲
۲-۲-۴-۶- بروشور ۲۳
۲-۲-۴-۷- پوستر ۲۳
۲-۲-۴-۸- تبلیغات محیطی ۲۳
۲-۲-۴-۸-۱- تبلیغات فضای باز ۲۳
۲-۲-۴-۸-۲- تبلیغات در محل خرید ۲۴
۲-۲-۴-۹- تبلیغات اینترنتی ۲۵
۲-۲-۵- تبلیغات و اینترنت ۲۵
۲-۲-۵-۱- تبلیغات اینترنتی ۲۵
۲-۲-۵-۲- اینترنت ۲۶
۲-۲-۵-۳- اینترنت و آمیخته ترفیع ۲۸
۲-۲-۵-۴- جایگاه اینترنت در تبلیغات ۲۸
۲-۲-۵-۵- مقایسه تبلیغات اینترنتی با تبلیغات سنتی ۳۰
۲-۲-۵-۶- مزایای اینترنت ۳۰
۲-۲-۵-۷- علل استفاده از تبلیغات اینترنتی ۳۲
۲-۲-۵-۸- درآمدهای حاصل از تبلیغات اینترنتی ۳۳
۲-۲-۵-۹- مزایای تبلیغات اینترنتی ۳۵
۲-۲-۵-۱۰- معایب تبلیغات در اینترنت ۳۹
۲-۲-۶- روشهای تبلیغات اینترنتی ۴۱
۲-۲-۶-۱- روشهای تبلیغات اینترنتی (حنفیزاده) ۴۱
۲-۲-۶-۱-۱- بنرها ۴۱
۲-۲-۶-۱-۲- پاپآپ و پاپآندر ۴۲
۲-۲-۶-۱-۳- تبلیغات بر روی ایمیلها ۴۳
۲-۲-۶-۱-۴- تبلیغ در موتورهای جستجو ۴۳
۲-۲-۶-۱-۵- تبلیغات ویدئویی ۴۴
۲-۲-۶-۱-۶- باتنها ۴۴
۲-۲-۶-۱-۷- آسمان خراشها ۴۴
۲-۲-۶-۱-۸- تبلیغات در اتاقهای گفتگو ۴۴
۲-۲-۶-۱-۹- درونشبکهایها ۴۵
۲-۲-۶-۱-۱۰- تبلیغات متحرک ۴۵
۲-۲-۶-۱-۱۱- مربع بزرگها ۴۵
۲-۲-۶-۱-۱۲- باتنهای بزرگ ۴۵
۲-۲-۶-۱-۱۳- سوپر بنرها ۴۵
۲-۲-۶-۱-۱۴- تایلها ۴۵
۲-۲-۶-۱-۱۵- ایرلاگها ۴۵
۲-۲-۶-۱-۱۶- تبلیغات حامیگری ۴۶
۲-۲-۶-۱-۱۷- تبلیغات طبقهبندی شده ۴۶
۲-۲-۶-۱-۱۸- فوق اتصالها یا هایپرلینکها ۴۶
۲-۲-۶-۱-۱۹- وبسایتها ۴۶
۲-۲-۶-۱-۲۰- تبلیغات بر روی بازیهای آنی ۴۷
۲-۲-۶-۲- روشهای تبلیغات اینترنتی (تای و چانگ) ۴۷
۲-۲-۶-۲-۱- بنرهای تبلیغاتی ۴۷
۲-۲-۶-۲-۲- پنجرههای پاپاوت (پاپآپها) ۴۷
۲-۲-۶-۲-۳- تبلیغات متنی ۴۸
۲-۲-۶-۲-۴- تبلیغات ویدئویی ۴۸
۲-۲-۶-۲-۵- تبلیغات ایمیل ۴۹
۲-۲-۷- ارزیابی تبلیغ ۴۹
۲-۲-۸- روشهای ارزیابی اثربخشی تبلیغات بازرگانی ۵۰
۲-۲-۸-۱- آثار تبلیغ بر فروش ۵۱
۲-۲-۸-۱-۱- روش رابطه پیشین فروش- تبلیغ ۵۱
۲-۲-۸-۱-۲- روش مطالعات تجربی (نتایج فروش) ۵۱
۲-۲-۸-۲- اندازهگیری آثار ارتباطی ۵۲
۲-۲-۸-۲-۱- آزمایشهای قبل از اجرای تبلیغ ۵۲
۲-۲-۸-۲-۲- آزمایشهای پس از انجام تبلیغ ۵۵
۶-۲-۲- تکنیک طرز فکر (نظر سنجی) ۶۰
۲-۲-۹- پژوهشهای انجامشده در ایران با موضوع تبلیغات در حوزه گردشگری ۶۵
منابع و مآخذ ۶۶
منابع فارسی ۶۶
منابع لاتین ۶۹
فطورهچی، یاسمن. (۱۳۸۸). ارزیابی اثربخشی تبلیغات محیطی شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل از دیدگاه مسافرین متروی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
روستا، احمد، ونوس، داور، و ابراهیمی، عبدالحمید. (۱۳۸۱). مدیریت بازاریابی. (چاپ ششم). تهران: سمت.
اکبری، رضا. (۱۳۸۱). تاثیر تبلیغات بر جذب گردشگران بینالمللی به شهر اصفهان از دیدگاه گردشگران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
آتشپور، حمید، و امین جنتیان، سمیرا. (۱۳۸۲). روانشناسی رفتار مصرفکننده، تهران: انتشارات روزآمد.
کاتلر، فیلیپ. (۱۳۸۵). ده گناه مرگبار بازاریابی: علایم و راهحلها (ترجمه عبدالحمید ابراهیمی و هرمز مهرانی). تهران: انتشارات همای دانش.
کاتلر، فیلیپ، و آرمسترانگ، گری. (۱۳۸۳). اصول بازاریابی (ترجمه علی پارساییان). (ویرایش هشتم). تهران: نشر آیلار.
محمدیان، محمود. (۱۳۷۹). مدیریت تبلیغات (از دید بازاریابی). (چاپ اول). تهران: انتشارات حروفیه.
محمدیان، محمود. (۱۳۸۸). مدیریت تبلیغات (از دید بازاریابی). (چاپ چهارم). تهران: انتشارات حروفیه.
محمدیان، محمود، و آقاجان، عباس. (۱۳۸۱). آسیب شناسی تبلیغات در ایران (به شیوه تعاملی). (چاپ اول). تهران: انتشارات حروفیه.
ملکی، علی. (۱۳۷۴). تاثیر تبلیغات در جذب جهانگردان خارجی به کشور از دیدگاه جهانگردان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
منصورفر، کریم. (۱۳۷۲). تعیین حجم نمونه. فصنامهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران. جلد دوم. شماره سوم (۶)
آفاق لرستانی، عبدالله. (۱۳۷۷). کانونهای آگهی در چهل سال پیش. مجله رسانه، سال نهم، ۴٫
اربابی، علی محمد. (۱۳۵۰). تبلیغات تجاری. (چاپ دوم). تهران: انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی.
مجتهدی، پرویز. (۱۳۷۲). مارکتینگ و مارکتینگ بینالمللی، تهران: انتشارات شیرین.
محبیان، علیرضا. (۱۳۸۱). تاثیر تبلیغات بازرگانی بر رفتار مصرفکنندگان در صنایع الکترونیک ایران (شرکت صا ایران). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
منصوریمؤید، فرشته. (۱۳۸۳). ارزشیابی اثربخشی آگهیهای بازرگانی مربوط به خدمات بانکی بانک مسکن. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
نیاکان لاهیجی، نازیلا. (۱۳۸۷). ارزیابی اثر تبلیغات اینترنتی بر رفتار مصرفکننده (کالا و خدمات رایانه ای). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
صنعت جهانی سفر و گردشگری به عنوان یکی از نیرومندترین بخشهای رشد و توسعهی اقتصادی و اجتماعی در قرن ۲۱ ظاهر شدهاست. این مطلب حایز اهمیت است که بخش سفر و گردشگری برای ملتهایی که وارد اقتصاد جهانی میشوند، این امکان را فراهم آورده تا با افتخار و اطمینان خاطر به عنوان مقصد گردشگری نقش ایفا کنند. علاوه بر قابلیت این بخش در ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری و درآمدهای پایدار و قابل توجه برای کشورهای سرتاسر جهان، سفر و گردشگری چارچوبی را برای هم راستا کردن و ایجاد هدف، افتخار و سیمای ملی فراهم آورده است. (Middleton, 2001)
بازاریابی در سفر و گردشگری از اهمیتی حیاتی برخوردار است زیرا بازاریابی، تاثیر عمدهی مدیریت است که میتواند بر اندازه و رفتار این بازار عمدهی جهانی اثر گذارد. در میان تمام وظایف مدیریت بازاریابی، یکی از مهم ترین وظایف متصدی گردشگری، توسعه یا حفظ تصویر ذهنی از مقصد مطابق و هماهنگ با خواست گروههای بازدیدکننده مورد نظر میباشد. موفقیت یک مقصد تا حد زیادی وابسته به تصویر آن میباشد. رویکردی که درایجاد آگاهی و تصویر مقصد اتخاذ میشود، در رقابت و جذابیت نهایی مقصد سرنوشتساز میباشد. از طرفی دیگر، فعالیتهای ترفیعی و تبلیغات، پارامترهای اساسی برای معرفی یک مقصد گردشگری میباشند و در ایجاد آگاهی و تصویر مقصد بسیار نقش دارد؛ تبلیغات یکی از پر کاربردترین ابزار ارتباطات بازاریابی در گردشگری میباشد، عمدتا بدین دلیل که محصول یا خدمت گردشگری ناملموس میباشد. این محصول و خدمت اغلب بر پایهی تصاویر واقعی یا ادراکی گردشگری و مقصد استوار میباشد. آن چه در گردشگری قابل توجه است، اندازهی کلان تبلیغاتی است که هزینه میشود. (Middleton, 2001)
تبلیغات در جهان امروز و در عصر انفجار اطلاعات، در مراودات اقتصادی و فرهنگی جوامع از جایگاه علمی و تخصصی و مهمی برخوردار است. فرد فعال در عرصه تبلیغات با بهره گیری از علومی چون بازاریابی، مدیریت، روان شناسی، جامعه شناسی و نیز شناخت فرهنگ و آداب و رسوم مخاطبان میتواند در عرصه رقابتها، بهترین و کارآمدترین شیوهها را به کار گیرد. امروزه نقش تبلیغات در توسعه پایدار کشورها غیر قابل انکار است. به طوری که هر گاه سخن از رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به میان میآید تبلیغات به عنوان یکی از مهمترین شاخصها و ملزومات آن مورد توجه قرار میگیرد. بازاریابی، فعالیتی است که طی آن نیازها و خواستههای تامین نشدهی مصرفکنندگان تامین میشود. در تعریفی دیگر، بازاریابی تلاشی است در جهت تاثیر گذاشتن بر روشی که مصرفکنندگان رفتار میکنند (Hawkins & Roger, 2006). رفتار مصرفکننده نیز چیزی بیش از خرید کالا میباشد و درباره چگونگی تاثیر مالکیت کالا و خدمات بر زندگی ما بحث میکند (Solomon, 1999).
بازاریابان باید برای موفقیت در فرایند مبادله، درک صحیحی از عواملی که خواسته و نیازهای مصرفکننده را تحت تاثیر قرار میدهند، داشته باشند. امروزه اشباع بازارها، تشدید رقابت، تغییر در سلیقهها و نیازهای مشتریان، شرکتها را با چالشهای متعددی در فعالیتهای بازرگانی و صنعتی مواجه کرده است. در این شرایط شرکتهایی که از کلیه ابزار و امکانات در دسترس خود به درستی استفاده میکنند، میتوانند بر چالشها فایق آمده و بقای مداوم خود را تضمین کنند. شرکتها با تکیه بر بازوی نیرومند ارتباطات میتوانند با مخاطبان اصلی خود (مصرف کنندگان) به تفهیم و تفاهم پرداخته و با یکدیگر به مناظره رفتاری بنشینند. یکی از ابزارهای زیر مجموعه گروه فرایند ارتباطات، تبلیغات است. این ابزار به بازاریاب کمک میکند تا از طریق آن آگاهیهای لازم در مورد تواناییهای خود در امر تولید کالا و خدمات را به اطلاع مصرفکننده رسانده و در مواقع مختلف بسته به هدف، نیاز و تقاضای جدید ایجاد و مصرفکننده را در رفع این نیاز یاری کنند. تبلیغات به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای آمیخته بازاریابی، نقش مهمی در اجرای سیاستها و استراتژیهای بازاریابی شرکت از قبیل ارتباط با مشتریان، معرفی محصولات جدید، اصلاح و تغییر ذهنیت مشتریان و مخاطبان نسبت به شرکت و آرم تجاری آن ایفا میکند و در صورت نبود ارتباط منسجم و علمی بین تحقیقات بازاریابی و صنعت تبلیغات، شرکتها نمیتوانند استفاده اثربخشی از تبلیغات خود داشته باشند امروزه هر فرد آمریکایی به طور متوسط تا سن ۶۵ سالگی، حدود ۲ میلیون آگهی تلویزیونی میبیند. این مقدار به جز آگهیهایی است که از روزنامه، مجله، تابلوی شهری، دیوارهای شهر و… انسان را هدف پیام خود قرار میدهند. (یگانهدوست، ۱۳۸۷)
با توجه به درصد بالایی از هزینهها که دنیای پیشرفته امروز به امر تبلیغات اختصاص داده است، در کشور ما صنعت تبلیغات با وجود سابقه زیاد نیاز حیاتی به توسعه اقتصادی، هنوز هم جوان و غیر علمی است. سهم کشور ۷۰ میلیون نفری ما از بودجه ۱۴۰۰ میلیارد دلاری تبلیغات در جهان فقط ۶۰۰ میلیون دلار است. (فطورهچی، ۱۳۸۸)
پیشرفتهای علمی و توسعه اقتصادی بعد از انقلاب صنعتی باعث حرفهای شدن مشاغل و تولید انبوه گشت. تولید کنندگان دیگر در کارگاههای کوچک و در مقیاس پایین تولید نمیکردند بلکه کارگاههای کوچک خانگی جای خود را به کارخانجات بزرگ داد. اولین مسالهای که بعد از این وقایع به وجود آمد چگونگی فروش این محصولات بود. در سایه همین تولیدات انبوه نگاه ویژهای به بازاریابی به عنوان ابزاری جهت رسیدن به اهداف سازمانی شد. بعدها از بازاریابی به عنوان یک علم یاد شد و تبلیغات به عنوان زیر شاخهای از آن محسوب گردید. (اکبری، ۱۳۸۱)
به نظر فیلیپ کاتلر، برجسته ترین صاحب نظر در رشته بازاریابی، بازاریابی عبارت است از «فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواستهها از طریق فرایند مبادله». (اکبری، ۱۳۸۱)
محصول، قیمت، توزیع و ترفیع به عنوان آمیختههای بازاریابی یا p4 محسوب میشود؛ آمیخته بازاریابی به مجموعهای از ابزارهای بازاریابی گفته میشود که شرکت به وسیله آن سعی در رسیدن به اهداف خود در بازار دارد. (اکبری، ۱۳۸۱)
در زیر به طور خلاصه این ابزارهای بازاریابی را بررسی میکنیم.
محصول: هر چیزی که جهت توجه، اکتساب، کاربرد یا مصرف بتوان به بازار عرضه کرد و بتواند نیاز یا خواستهای را ارضا نماید، محصول گفته میشود و خدمت عبارت است از محصولی که در بر گیرنده فعالیتها، منافع یا برآورندههایی است که برای فروش عرضه میشوند.
قیمت: قیمت عبارت است از مبلغی که بابت محصول یا خدمت به حساب شخص یا سازمان منظور میشود.
توزیع: نقش کانال توزیع این است که فاصله بین انواع کانالها و خدمات (از نظر زمان، مکان و تملک) و مصرفکنندگان را کاهش دهد یا آن را از بین ببرد.
ترفیع: شرکت باید کاری بیش از عرضه محصول مناسب انجام دهد، باید بتواند مصرفکننده را از مزایای محصول آگاه سازد و تصویر بسیار خوبی از محصول در ذهن مصرفکننده ایجاد کند. شرکت برای این که بتواند از عهده چنین کاری برآید باید به شیوهای ماهرانه از ابزارهای ترفیع مانند تبلیغ، پیشبرد فروش، فروش شخصی و روابط عمومی استفاده کند. (احمد روستا و دیگران، ۱۳۸۱)
همانطوری که در بالا ذکر شد، تبلیغات در گروه ترفیع جای میگیرد که در ادامه به بررسی بیشتر آن میپردازیم.
ارتباطات بازاریابی، بخش مهمی از بازاریابی است که هدف آن برقراری ارتباط با بازار هدف سازمانهای مختلف است. در ارتباطات بازاریابی، اطلاعات برای آگاهی، ترغیب، برانگیختن و جلب نظر مشتریان بالقوه به محصولات و خدمات سازمان منتشر میشود. ارتباطات بازاریابی میتواند به عنوان نمایندهای از آوازه یک نشان تجاری و یا مفهوم گفتگوی میان سازمان و مصرفکنندگان توصیف شود. ارتباطات بازاریابی یا همان ترفیع شامل مجموعه فعالیتهای همگنی است که هدفش برقراری ارتباط با مصرفکنندگان محصولات است. دلایل ارتباط میان سازمانها با بازارهایشان، با یکدیگر متفاوت است. اما مقصود همهی سازمانها از برقراری ارتباط با بازارها و مصرفکنندگان تهییج آنها برای آگاهی یافتن از محصولات یا خدمات جدید سازمان میباشد. فعالیتهای ارتباطی سازمانها علاوه بر مطالب بیانشده یک تبادل اطلاعات میان سازمان و مصرفکنندگان به جهت اصلاح و بهبود روابط مشتریان نیز میباشد. صرف نظر از اهداف ذکرشده برای ارتباطات بازاریابی، این عنصر جزء کارکردهای لاینفک بازاریابی است و به وسیله کارکنان پشتیبانی سازمان در درون و حمایت و هم فکری متخصصین خارج از سازمان اداره میشود. (حنفیزاده، ۱۳۸۸، ص ۲۰)
انسان امروز، زیر بمباران شدیدی از تبلیغات زندگی میکند. تعداد آگهیهای تلویزیونی که فرد در زندگی میبیند به حدی است که باور آن برای خودمان که زیر فشار چنین حجم غریبی هستیم مشکل است. امروزه یک فرد آمریکایی به طور متوسط تا ست ۶۵ سالگی حدود دو میلیون آگهی تلویزیونی میبیند. این مقدار بجز آگهیهایی است که در روزنامهها، مجلات، رادیو، تابلوهای شهری، دیوارهای شهر و غیره انسان را هدف پیام خود قرار میدهد. (محمدیان، ۱۳۷۹)
هر فردی در دنیای مدرن امروز تحت تاثیر درجات مختلفی از تبلیغات و دیگر روشهای ارتقاء فروش است. سازمانهای دولتی و خصوصی فهمیدهاند که برای موفقیت باید توانایی ارتباط موثر و مفید را بیاموزند (Belch & Belch, 2002).
تبلیغات یکی از پر کاربردترین ابزار ارتباطات بازاریابی در گردشگری میباشد، عمدتا بدین دلیل که محصول یا خدمت گردشگری ناملموس میباشد. این محصول و خدمت [تبلیغات] اغلب بر پایهی تصاویر واقعی یا ادراکی گردشگری و مقصد استوار میباشد. آن چه در گردشگری قابل توجه است، اندازهی کلان تبلیغاتی است که هزینه میشود. به گفتهی میدلتون و کلارک (۲۰۰۱)، هزینهی تبلیغاتی در تبلیغات با حروف بزرگ برای گردشگری در انگلستان در اواخر دههی ۱۹۹۰، ۴۲۵ میلیون پوند بوده است (Middleton, 2001).
تبلیغات به عنوان ابزاری کلیدی در صنایع گردشگری و اوقات فراغت میباشد، جایی که مصرفکنندگان بالقوه باید تصمیمات خریدشان را بر مبنای تصاویر ذهنی خویش از محصولات اتخاذ کنند زیرا به طور فیزیکی قادر به تجربهی آنها قبل از مصرف نیستند. در نتیجه، تبلیغات متغیری حیاتی در آمیختهی بازاریابی گردشگری و اوقات فراغت میباشد و دامنهی وسیعی از فعالیتها و عوامل را در بر میگیرد. نقش تبلیغات بازتابکنندهی نقش ترفیع به طور کلی است که قصد دارد به سه شیوه بر نگرش و رفتار مخاطبین تاثیر گذارد: تایید و تقویت؛ خلق الگوهای جدیدی از رفتار و نگرش؛ و یا تغییر نگرش یا رفتار. بنابراین، متصدیان گردشگری و اوقات فراغت از تصاویر برای به تصویر کشیدن محصولات خود در بروشورها، پوسترها و تبلیغات رسانهای استفاده میکنند؛ خطوط هوایی، هتلها، پارکهای موضوعی و تفریحگاههای گردشگری نیز مانند مقاصد عمل میکنند، سعی دارند تصویری از یک مقصد شکل دهند و آن را در مجموعهی بر انگیخته شدهی گردشگر بالقوه، یا فهرست کوتاه مقصد، جای دهند تا در نهایت منجر به تصمیم خرید شود. هویت محصول گردشگری و اوقات فراغت، صرف نظر از نوع محصول، سیمای عمومی آن است که ناشی از نحوهی بازاریابی محصولات است؛ از این رو، از اهمیت تبلیغات در بازاریابی گردشگری و اوقات فراغت نباید غافل شد. (Morgan & Pritchard, 2000)
رویکردی که درایجاد آگاهی و تصویر مقصد اتخاذ میشود، در رقابت و جذابیت نهایی مقصد سرنوشتساز میباشد. برندسازی مقصد مانند محرکی برای ایجاد و تجلی یک مقصد به عنوان محصولی مهم برای مسافرین عمل میکند. و هنگامی که با رسانهی مناسب درآمیخته شود، میتواند پیامهای تبلیغاتی مقصد را از طریق پیامرسانان ماهر در دستیابی به مخاطبین مناسب در محیطهای مناسب و در زمان مناسب، انتقال دهد.
بنابراین یکی از مسایل بسیار مهم در قلمرو تبلیغات، ارزیابی تبلیغات است. ارزیابی تبلیغات، یکی از مراحل اصلی در چرخهی تبلیغات میباشد و اثربخشی تبلیغات انجامشده را اندازهگیری میکند. ارزیابی در تبلیغات بسیار حایز اهمیت است، نه تنها بدین دلیل که آن چه را یک فعالیت تبلیغاتی به دست آورده، تعیین میکند بلکه به خاطر این که ارزیابی تبلیغات، رهنمودهایی را نیز در مورد چگونگی بهبود و توسعهی فعالیتهای تبلیغاتی آتی فراهم میکند. (Morgan & Pritchard, 2000)
تبلیغات موجودیتی از مفاهیم است که میتوان از آن برای عرضه محصولات در بازار، البته بر مبنای برقراری ارتباط با مشتریان، استفاده نمود. این مفهوم در اصل دارای دو حوزه است. حوزه اول، بازاریابی است که هدفش ایجاد، برقراری ارتباط و رساندن ارزش به مشتری است. حوزه دوم، ارتباطات است که فرآیند ایجاد یک عقیده و نظر واحد بین یک فرستنده و یک گیرنده است و یا به تعبیری دیگر، فرآیند تسهیم مفاهیم بین افراد است. تئوریهای بازاریابی و ارتباطات از یک ریشه هستند و یکدیگر را تقویت میکنند. در هم آمیختن بازاریابی و ارتباطات باعث به وجود آمدن حوزه ارتباطات بازاریابی شدهاست که توضیح آن میآید. (سلیمانی، ۱۳۹۰)
از تبلیغات تعاریف زیادی وجود دارد. تعاریف تبلیغات بر اساس دیدگاه مطالعاتی محققان صورت گرفته است و از این روی نمیتوان بهترین تعریف را از میان تعاریف موجود انتخاب نمود. برای شناسایی تعاریفی که مورد نظر بیشتر محققان است یک تحلیل محتوا صورت گرفت و به نظر میرسد این دو تعریف ارایهشده بیشترین انطباق را با تبلیغات اینترنتی داشته باشد. تعریف اول توسط ریچاردز و کارون در سال ۲۰۰۲ ارایه شدهاست که تبلیغات را به این صورت معرفی مینماید: “تبلیغات، ارتباطات غیر شخصی صورت گرفته از یک ادارهکننده معلوم با استفاده از رسانههای جمعی به جهت ترغیب یا متاثر نمود یک مشتری است”. اما تعریف دوم از تبلیغات به وسیله تیزون در سال ۲۰۰۷ به این شرح بیان شدهاست که: “تبلیغات، روشی از بازاریابی است که درباره محصولات، خدمات، و کسب و کار اطلاع دهی مینماید. هدف از تبلیغ را میتوان در اصل ساخت یک تصویر از محصول و تهییج مشتریان بالقوه برای خرید خلاصه نمود”. بدین ترتیب، تبلیغات جزئی از یک خط مشی ارتباطی سازمان در درون آمیخته بازاریابیاش میباشد. و تصمیم گیری درباره این که چه نوع روش تبلیغی برای معرفی محصول اتخاذ شود در این حوزه صورت میپذیرد. (حنفیزاده، ۱۳۸۸، ص ۱۳)
اوگیلوی نیز تبلیغات را این گونه تعریف میکند: تبلیغات: پرداخت برای ارتباطات غیر شخصی با یک اسپانسر مشخص که از ابزار ارتباط جمعی برای قانع کردن و تاثیر گذاری استفاده میکند. (Ogilvy, 2002)
تبلیغات، عملکردهای هدفمند و منظمی است که افراد ار راه تلقین، برای نظارت بر نگرش فرد یا افرادی دیگر انجام میدهند (آتش پور و جنتیان، ۱۳۸۲). عمل تبلیغ، فعالیتی استراتژیک است که میتواند یک بنگاه اقتصادی را به بعضی از اهداف بازاریابی خود از جمله سود، افزایش فروش، جلب آگاهی، توجه و علاقه مشتری برساند. تبلیغ از نظر رقابتی، هشداری به تولیدکننده برای بهبود و حفظ مداوم مرغوبیت کالا وخدمات او میباشد. با تبلیغ در دراز مدت ثروتی نامرئی برای تولیدکننده به وجود میآید. این ثروت، پشتوانهای مهم برای فعالیت او قلمداد میشود. تکرار نام محصول و شرکت و علامت تجاری آن، سبب شناسایی، شهرت و پذیرش عمومی وسیع تری میگردد. در کتب و متون مختلف تعاریف متعددی از تبلیغات آمده است. برخی از این تعاریف عبارتند از: هر نوع ارتباطی که در آن فرد با شرکتی با پرداخت هزینه برای معرفی پیام، از طریق رسانههای مختلف ارایه اطلاعات و اقناع مخاطبینی خاص صورت میگیرد و هر نوع مطلب اعلامیه یا اطلاعیه تجاری برای جلب توجه مردم یا افکار عمومی که از طریق رسانهها منتشر و در آن، کالا، خدمات و یا مراجعه به موسسهای توصیه میشود، یا گاه نیاز به کالا یا خدمات اعلام میشود، محصول تبلیغات است. تبلیغ در مفهوم عام آن به معنای رساندن پیام به دیگران از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد تغییر و دگرگونی در دانش، نگرش و رفتار مخاطبان است که بر سه عنصر گیرنده پیام (مخاطب)، پیامدهنده (رسانه) و محتوای پیام مبتنی است. در تبلیغات، صرف رساندن یک ایده پایان کار نیست، بلکه اقناع یا ترغیب در جهت دستیابی به هدف خاصی نیز مد نظر قرار دارد (پورکریمی، ۱۳۸۱).
تبلیغات فرایند روشمند ارایه اطلاعات مناسب در مورد کالاها و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقاعد کردن موثر مصرفکنندگان به خرید کالاها و خدمات میباشد. در تعریفی دیگر تبلیغات را ارایه فکری سازنده در مورد کالا یا خدمات دانستهاند که این کارها از طریق و به سرپرستی یا نظارت سازمانهای دیگر انجام میشود. بدیهی است که باید در این راه پولی پرداخت نمود و ارایه این آگهیهای بازرگانی جنبه غیر شخصی دارد (کاتلر و آرم استرانگ، ۱۳۸۳).
[۱] . Advertising
[۱] . Marketing communication
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر