تحقیق تجارت الکترونیک و مدلهای آمادگی الکترونیکی در سطح صنعت یا سازمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تجارت الکترونیک و مدلهای آمادگی الکترونیکی در سطح صنعت یا سازمانی دارای ۴۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱) مقدمه    ۵
۲-۲ ) تجارت الکترونیک(EC)    ۶
۲-۳ ) تعاریف تجارت الکترونیک    ۶
۲-۳-۱ ) خریدار و تامین کننده    ۸
۲-۳-۲ ) فروشنده و خریدار     ۹
۲-۳-۳ ) مصرف کننده و مصرف کننده    ۹
۲-۳-۴ ) مصرف کننده و  فروشنده :    ۱۰
۲-۴ ) تجارت الکترونیک در ایران    ۱۱
۲-۵ ) تعریف آمادگی الکترونیکی    ۱۴
۲-۶ ) مدلهای ملی ارایه شده توسط سازمانهای بین المللی    ۲۴
۲-۷  ) مدلهای آمادگی الکترونیکی در سطح صنعت یا سازمانی    ۲۴
۲-۸  ) دلایل ارزیابی آمادگی الکترونیکی    ۲۵
۲-۸-۱ ) گسترش شکاف دیجیتالی    ۲۵
۲-۹) ضرورت توسعه مدل جدید ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان ها    ۲۶
۲-۱۰) ابزارهای سنجش آمادگی الکترونیکی    ۲۷
۲-۱۱ ) زیر ساختار فناوری اطلاعات و ارتباطات  :    ۲۹
۲-۱۱-۱)  آمادگی زیر ساخت فاوا :    ۲۹
۲-۱۱-۲ ) آمادگی فرآیند های  فاوا :    ۳۰
۲-۱۲ ) قابلیت دسترسی به فناوری های اطلاعات و ارتباطی    ۳۲
۲-۱۲-۱ ) آمادگی مدیریتی :    ۳۳
۲-۱۲-۲) آمادگی حقوقی-  قانونی :    ۳۳
۲-۱۳ ) سواد اطلاعاتی و مهارت منابع انسانی    ۳۵
۲-۱۳-۱ )آمادگی استراتژی و اهداف فناوری اطلاعات :    ۳۵
۲-۱۳-۲ ) آمادگی مهارت کارکنان و فرهنگ پذیرش :    ۳۶
۲-۱۴ ) اندازه گیری تجارت الکترونیکی در ایران    ۳۸
۲-۱۵  )  پیـشـینه  تـحقـیق    ۴۰
تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۴۰
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۴۳
منابع:    ۴۶

منابع:

ابراهیمی عبدالحمید، دهدشتی شاهرخ زهره، مهدیه امید، ” بررسی عوامل موثر و مشکلات شرکت ها در بکارگیری تجارت الکترونیک (مطالعه موردی شرکتهای صادراتی ایران)  ” دو ماهنامه دانشور رفتار، شماره ۴۴، دی ۱۳۸۹  ص ۳۹۵ – ۴۱۶ .

بقائی راوری جواد ، مقدسی علیرضا، ” ارائه یک مدل سه بعدی از چالشهای پیاده سازی تجارت الکترونیک در ایران” ، دانش و توسعه ۱۳۸۵، – ۱۹، ۸۳-۱۱۳٫

مهدوی عادلی محمد حسین ، رضایی شمسی، “ضرورت تجارت الکترونیک در ایران با توجه به نقش آن در بهره وری ” ، مجله دانش و توسعه، شماره ۲۱، نیمه دوم ۱۳۸۶  صص ۹۷-۱۲۰ .

پاریاب سید حسین، معمار نژاد ، “وضعیت تجارت الکرونیک در ایران” ، اولین همایش ملی گیاه پالایی، ۱۳۹۰٫

پاریاب سید حسین، حاجی علی اکبری جلال، لاری امینی منصور ، “زیر ساخت های لازم برای استقرار و توسعه تجارت الکترونیکی در ایران با تکیه بر فرهنگ ” ، چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیک، تهران ۳و۴ آذر ماه ۱۳۸۶٫

ضیایی پور الهام، محمدیان ایوب، خوش الحان فرید، تقی زاده علیرضا، ” چارچوب ابعاد آمادگی الکترونیکی ملی براساس رویکرد سیستمی ” مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره ۳، شماره ۸ ، پاییز ۱۳۹۰، ص ۹۷ – ۱۱۴ .

سلمانی بهزاد، نصرالله زاده شادی، ” معیارهای پیشنهادی باری اندازه گیری تجارت الکترونیکی در ایران   “، سومین همایش ملی تجارت الکترونیک ، سال ۱۳۸۴ .

منتظر غلامعلی ، داراب بهناز، ” سنجش میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه تربیت مدرس” چهارمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی آموزش الکترونیک ، سال ۱۳۸۸ .

لوکس کارو، ظفر حیدری فرید ، ” ارائه مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی صنایع ایران”، فرهنگ مدیریت، سال دوم شماره ششم، تابستان و پاییز ۱۳۸۳، ص ۸۳- ۵۷ .

باقری نژاد جعفر، ستاری هاله،(۱۳۹۱)”مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان ها در ایران جهت به کارگیری خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی” ، فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات سال اول، شماره ۲، زمستان ۱۳۹۱ ،صفحات ۱- ۲۳ .

حنفی زاده پیام، حنفی زاده محمدرضا، خدابخش محسن،(۱۳۸۷)”طراحی متولوزی تدوین مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی ایران” ، مجله علمی و پژوهشی شریف،شماره۴۵ .

کیخا زهرا، اوکانی صادق محمود، علیپور کمال، نیک نفس علی اکبر، ( ۱۳۸۸) ” تجارت الکترونیک طراحی الگوی ارزیابی آمادگی الکترونیکی استان سیستان و بلوچستان ” ، دومین کنفرانس شهر الکترونیک، سازمان شهرداری ها و دهداری های کشور .

باقری دهنوی ملیحه ، رضائی نور جلال، هانی سید حسن،(۱۳۹۱) ” ارائه مدلی مفهومی برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمانهای دولتی با کمک روش دلفی ” دومین کنفرانس ملی مهندسی نرم افزار لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان.

۲-۱) مقدمه

امروزه فناوری اطلاعات محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای مختلف قرار گرفته است . تجارت الکترونیکی و کسب وکار الکترونیکی در دهه های اخیر شیوه های سنتی تجارت و کسب و کار را متحول ساخته است. درمحیط الکترونیکی فاصله های جغرافیایی و محدودیت های زمانی و مکانی اهمیت خود را از دست داده و کسب و کار و مبادلات تجاری بر پایه ی اطلاعات الکترونیکی انجام می شود، جهت نایل شدن به این هدف، سازمان ها وجوامع نیازمند بررسی میزان آمادگی وضعیت موجود جهت ورود به عرصه تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی می باشند. در همین راستا ارزیابی آمادگی الکترونیکی در هر  سازمان برای استفاده مؤثر از این فناوری مقدمه ای برای برنامه ریزی استراتژیک به منظور نیل به اهداف آن سازمان است. این ارزیابی در سازمانها به عنوان یکی از تکنیک ها و روش های اجرایی جدید مدیریتی، کلیدی ترین مفهوم در توسعه دانش محور است. سازمان ها می توانند با استفاده از مدل های ارزیابی آمادگی الکترونیکی وضعیت موجود خود را در ابعاد مختلف با یک روش منسجم و جامع ارزیابی کنند و سپس با توجه به  نتایج ارزیابی برنامه ریزی کنند .

۲-۲ ) تجارت الکترونیک(EC)[1]

تعامل  بین فن آوری و فرایند کسب و کار، کلید فهم اثراتی است که تجارت الکترونیک بر معاملات اقتصادی  و در نهایت بر کل اقتصاد می تواند داشته باشد. آنچه تجارت الکترونیک را از تجارت به روش سنتی متمایز
می کند، اساساً روش یا مسیری است که از طریق آن، اطلاعات بین خریداران و فروشندگان مبادله و پردازش  می شود. در تجارت الکترونیک ، اطلاعات به جای اینکه از طریق تماس مستقیم اشخاص منتقل شود، از طریق  یک شبکه دیجیتالی یا سایر کانال های الکترونیکی مبادله می شود. تجارت الکترونیک ممکن است یک کانال فروش، بازاریابی یا توزیع اضافی در کنار کانال های  سنتی تجارت ایجاد نماید و یا کالاها، خدمات و  بازارهای جدیدی ایجاد کند.  (ابراهیمی و همکاران ، ۱۳۸۹)

۲-۳ ) تعاریف تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک هم به علت نوپا بودن و هم به علت کاربردها و زمینه های بسیار متنوع فعالیت، نزد مراجع گوناگون تعاریف مختلفی داردکه به تعدادی از آنها اشاره می شود:

تجارت الکترونیک به معنای مبادله محصول و خدمات در مقابل پول و با استفاده از تواناییهای اینترنت است.

تجارت الکترونیک اصطلاح معادلی برای خرید و فروش محصولات، خدمات و اطلاعات به وسیله زیر ساختارهای شبکه ای است. (بقائی راوری، مقدسی، ۱۳۸۵)

کمیسیون اروپایی در سال ۱۹۹۷ تجارت الکترونیکی را به این شکل تعریف نموده است : تجارت الکترونیکی بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها، شامل متن، صدا و تصویر مبتنی می باشد . تجارت الکترونیکی فعالیتهای گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیکی کالاها و خدمات، تحویل فوری مطالب دیجیتالی و انتقال الکترونیکی آنها را در بر می گیرد و از دیدگاه فناوری اطلاعات تجارت الکترونیکی عبارتست از آن دسته از کاربردهای فناوری اطلاعات که به صورت سیستمی برای پشتیبانی و پیشرفت دادن جریان کاری و مبادلات تجاری ایجاد شده است. (S Sushil  ,  ۲۰۰۶ )

تجارت الکترونیکی عبارت است از خرید و فروش کالاها و خدمات از طریق شبکه های رایانه ای و اینترنت به نحوی که سفارش کالا و خدمات از طریق اینترنت یا شبکه های رایانه ای بوده و پرداخت وجوه و تحویل نهایی کالا و خدمات می تواند بصورت آن لاین ( ( On-Lin یا آف لاین (Off-Line) یا  صورت گیرد . البته امروزه تجارت الکترونیکی را فراتر از انجام مبادلا ت تجاری در قالب الکترونیکی دانسته و لذا آنرا بصورت کلی تر تعریف می کنند.

براین اساس، تجارت الکترونیکی عبارت است از خرید، فروش و مبادله کالاها و خدمات و اطلاعات از طریق ، شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت . طبق این تعریف   تجارت الکترونیک علاوه بر مبادله کالاها و خدمات به مبادله اطلاعات نیز اطلاق می شود، ضمن آنکه الزاما” نباید از طریق اینترنت صورت گیرد، بلکه می تواند از طریق شبکه های کامپیوتری محدودتر نیز انجام پذیرد.­(پاریاب، معمارنژاد، ۱۳۹۰)

تجارت الکترونیک انواع مختلفی دارد ولی بیشتر از چهار نوع  آن تحت عناوین B2B، B2C، C2C، C2B، ­یاد می شود که در جدول   ۱و  در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود .   (ابراهیمی و همکاران ، ۱۳۸۹)

تجارت الکترونیک زمینه بالقوه ای را برای کمک به ایجاد روابط ساده، روان ، مولد[۲] ، شفاف[۳] و  موثر بین بخشهای تجاری و مصرف کنندگان ، مصرف کنندگان با بخشهای تجاری، مصرف کنندگان با  یکدیگر و بخشهای تجاری با یکدیگر  فراهم می کند. این موضوع تحت عنوان مدلهای ، وجوه، فرصتها  و یا کاربردهای تجارت الکترونیک طبقه بندی و بررسی می گردد. جدول ۱ مدلهای اصلی تجارت  الکترونیک را نشان می دهد. (بقائی راوری، مقدسی، ۱۳۸۵)

۲-۳-۱ ) خریدار و تامین کننده[۱]

قسمت عمده ای از تجارت الکترونیک خرید هایی است که  در واقع با قصد مصرف انجام نمی گیرد بلکه تولید کنندگان کالاهای واسطه ای را از تولید کنندگان دیگر  خریداری می کنند. این شرکت ها برای خرید بهتر نیاز به اطلاعات دقیقی در مورد جزئیات کالا، فعالیت های  پیشبردی، قیمت های دقیق، خدمات پس از فروش و دیگر  ویژگی های یک محصول دارند تا با مقایسه آنها بهترین  تصمیم را برای خرید محصولات بگیرند. به دلیل حجم زیاد خرید و تاثیر مستقیم آن در بهای تمام شده کالا استفاده از تجارت الکترونیک اثر عمده ای بر قدرت رقابتی شرکت ها می گذارد. اهمیت این روش هنگامی مشخص می گردد که بدانیم نزدیک به ۷۵% حجم پولی تجارت  الکترونیک در این بخش صورت می گیرد. به طور خلاصه  با استفاده از B2B می توان علاوه بر کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت، سرعت تولید را افزایش داد. این نوع از  تجارت الکترونیک به طیف گسترده ای از مبادلات اشاره می کند که بین دو سازمان صورت می گیرد. B2B ، خرید و تدارکات ، مدیریت تامین کنندگان ، مدیریت موجودی ، مدیریت کانال های توزیع، فعالیت های فروش ، مدیریت  پرداخت و خدمات پشتیبانی را شامل می شود . از این  نوع تجارت الکترونیک می توان به چمدکس[۲]، فست پارتس[۳] و فری مارکتس[۴] اشاره کرد.  (ابراهیمی و همکاران ، ۱۳۸۹)

۲-۳-۲ ) فروشنده و خریدار [۵]

این نوع از تجارت الکترونیک بسیار مرسوم گردیده است.  در این روش شرکت ها سعی در فروش محصولات خود به مصرف کنندگان نهایی از روش های جدید اینترنتی  می نمایند. البته مهم ترین مسئله در این روش اعتماد  خریداران و پرداخت بهای کالاها به صورت الکترونیکی می باشد. به طور معمول کالاهایی از طریق اینترنت خریداری می شوند که نیاز به جزییات زیاد یا مشاهده  فیزیکی ندارند. در حال حاضر ۱۰ گروه اول  فروش کالاها و خدماتی که از طریق اینترنت و بر اساس B2C انجام  می پذیرد عبارتنداز سخت افزار، کامپیوتر، امور مسافرت، جهانگردی ، کتاب ، موسیقی ، ارسال هدیه، گل ، مواد  غذایی و نوشیدنی، جواهرات و کالاهای ورزشی و  الکترونیکی که برخی از آنها نیز در فهرست کالاهای صادراتی کشورمان قرار دارند. بنابراین با توجه به وجود این زمینه های لازم می توان با سرمایه گذای در این بخش به موفقیت های ویژه ای دست یافت. این نوع از  تجارت الکترونیک شامل مبادلات بین مشتریان و  شرکت ها می شود از قبیل آمازون[۶]، یاهو[۷] و شوآب [۸] مشابه معاملاتی که درB2B اتفاق می افتد در نیز B2C وجود دارد. (ابراهیمی و همکاران ، ۱۳۸۹)

۲-۳-۳ ) مصرف کننده و مصرف کننده[۹]

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که یک کالا را  خریداری کنید ولی پس از مدتی دیگر از آن استفاده نکنید و یا بخواهید آن را با یک مدل جدیدتر عوض کنید. از طرف دیگر، افراد زیادی نیز به دلیل قیمت پایین وسایل دست دوم، مایل به خرید آنها می باشند. اما معمولاً پیدا  کردن فروشنده یا خریدار در اینگونه موارد بسیار سخت است. بانک های اطلاعاتی ایجاد شده در اینترنت این  ارتباط بین مصرف کنندگان را به وجود می آورند. انواع  مزایده و مناقصه کالاها از طریق اینترنت نیز در این حوزه از فعالیت ها قرار می گیرند. با توجه به استقبال عمومی  آینده روشنی برای این بخش پیش بینی می شود. گرچه این روش در حال حاضر از نظر پولی درصد ناچیزی از حجم تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داده ولی بازار  بالقوه بسیار مناسبی در این زمینه وجود دارد. در ضمن  جذابیت های خاص این سبک از کار می تواند مکمل مناسبی برای دیگر انواع تجارت الکترونیک باشد. این قبیل تعاملات ممکن است شامل طرف سوم بشود یا نشود، مثل تبادلات حراجی وب سایت ای بای [۱۰] وسایر  فعالیت ها در این نوع تجارت الکترونیک شامل بازی[۱۱]، ارتباطات مبتنی بر وب [۱۲]، تبلیغات طبقه بندی شده [۱۳] ، مشاغل [۱۴] و خدمات شخصی[۱۵] می شوند.  (ابراهیمی و همکاران ، ۱۳۸۹)

۱٫B2B : (Business-to-Business E-Commerce(

.B2C :  (Business-to-Consumer E-Commerce)

۵٫C2C : (Consumer-to-Consumer E-Commerce)

۱] . Electronic Commerce (E-Commerce(

۱٫Productive

۲٫Transparent

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم تجارت الکترونیکی و الگوهای مختلف بلوغ تجارت الکترونیکی و بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتها و موسسات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.