تحقیق تجاری سازی و مولفه ها ی تاثیرگذار بر فرآیند تجاری سازی و مدل های توسعه و تجاری سازی فناوری و وجوه اشتراک آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تجاری سازی و مولفه ها ی تاثیرگذار بر فرآیند تجاری سازی و مدل های توسعه و تجاری سازی فناوری و وجوه اشتراک آن دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲ـ۱)مقدمه    ۴
۲ـ۲)  تعاریف و مفاهیم فناوری و فناوری برتر:    ۵
۲ـ۲ـ۱) طبقه بندی فناوری از دیدگاه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه    ۵
۲ـ۲ـ۲)  فناوری پیشرفته:    ۶
۲ـ۳)مفاهیم نوآوری، سیستم های نوآوری و تجاری سازی:    ۷
۲ـ۳ـ۱) تعریف عمومی نوآوری    ۷
۲ـ۳ـ۲) فرایند نوآوری در یک نگاه    ۹
۲ـ۳ـ۳)نگرش سیستمی نوآوری و رویکردهای سیستم نوآوری:    ۱۱
۲ـ۳ـ۴)سیستم نوآوری بخشی :    ۱۳
۲ـ۳ـ۵)مفاهیم و تعاریف تجاری سازی فناوری    ۱۵
۲ـ۳ـ۶)موانع موجود در فرآیند تجاری سازی و علل شکست این فرآیند:    ۱۶
۲ـ۳ـ۷)عوامل کلیدی موفقیت در فرآیند توسعه و  تجاری سازی:    ۱۷
۲ـ۴) فناوری های نرم با تاکید بر فرآیند مدیریتی:    ۱۹
۲ـ۵) مولفه ها و نهادهای تاثیرگذار بر فرآیند تجاری سازی:    ۱۹
۲ـ۵ـ۱)نقش نهادهای علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی در فرآیند تجاری سازی    ۲۰
۲ـ۵ـ۲)نقش دولت در بهبود مکانیزمهای تعاملی در فرایند تجاری سازی    ۲۲
۲ـ۵ـ۳)نقش نهادهای میانجی و صنایع همکار در فرآیند تجاری سازی    ۲۷
۲ـ۵ـ۳ ـ۱)ویژگیهای  مراکز انتقال تکنولوژی    ۲۸
۲ـ۵ـ۳ ـ۲)نقش پارکهای فناوری و مراکز رشد در تجاریسازی    ۲۸
۲ـ۶)مدل های توسعه و تجاری سازی فناوری:    ۳۰
۲ـ۶ـ۱) مدل تجاری سازی محصولات نوظهور    ۳۱
۲ـ۶ـ۲) مدل توسعه و تجاری سازی (ارائه شده توسط کوپر)    ۳۳
۲ـ۶ـ۳) مدل تجاری سازی فناوری های جدید:    ۳۵
۲ـ۶ـ۴) مدل های توسعه محصول    ۳۷
۲ـ۶ـ۵) مدل آزمون پس از هر مرحله    ۳۹
۲ـ۷) وجوه اشتراک مدل های توسعه و تجاری سازی فناوری    ۴۵
۲ـ۸) اهداف بهبود در سیستم های توسعه و تجاری سازی محصول    ۴۷
۲-۹-)جمع بندی    ۵۰
۲-۹ ـ۱)جمع بندی بررسی های انجام شده بر روی نهادهای موثر و درگیر در فرآیند تجاری سازی محصولات:    ۵۰
۲-۹ ـ۲)جمع بندی مدل های توسعه و تجاری سازی محصولات مورد بررسی در مرور  ادبیات:    ۵۲
مراجع    ۵۶

مراجع:

فارستر،تام. جامعه تکنولوژی برتر. ترجمه: غلامرضا نصیرزاده و حسن قاسم زاده،(۱۳۷۱)، تهران، کمال علم

محمدی، مهدی؛ (۱۳۹۰)، مدلی برای شکل‌گیری نظام نوآوری فناورانه نوظهور در ایران ؛ پایان نامه دکترا. استاد راهنما: محمدتقی تقوی فرد، دانشگاه علامه طباطبایی

تدبیر ، (تیر۱۳۷۴)،”تکنولوژی بالا، راهی نو وضروری” شماره ۵۳، صفحه۴٫

مرکز صنایع نوین،(۱۳۸۴)، پروژه شناسایی نهادهای سیاستگذار و پشتیبان صنایع با تکنولوژی برتر در ایران

آقایی فیشانی، تیمور؛ ، (۱۳۷۷)،خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها؛ انتشارات ترمه؛ چاپ اول

الوانی، سیدمهدی؛ ،( ۱۳۷۲)، مدیریت عمومی؛ انتشارات نی؛ چاپ اول

الیاسی، مهدی؛ (۱۳۹۰)، مدلی برای نقش نهادهای میانجی در توسعه همکاری فناورانه بین بنگاه ها؛ پایان نامه دکترا. استاد راهنما: ابوالفضل کزازی، دانشگاه علامه طباطبایی

جعفرنژاد، احمد،(۱۳۷۳)، طراحی یک الگوی مدیریت تکنولوژی؛ پایان نامه دکترا. استاد راهنما: میر مهدی سیداصفهانی، دانشگاه تربیت مدرس

حاج فتحعلی ها، عباس،(۱۳۷۲) توسعه تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۷

رابینز، استیفن؛ مبانی رفتار سازمانی؛ مترجم: قاسم کبیری(۱۳۶۹)؛ مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی؛ چاپ اول،

خلیلی، ناصر، و ابراهیم دانشور،(۱۳۷۸)، روش تحقیق و کاربرد آن در مدیریت، تهران،نشر آذین.

رضائیان، علی،(۱۳۸۰)، مبانی سازمان و مدیریت؛ انتشارات سمت؛ چاپ دوم

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مرکز تحقیقات و خدمات خودکفایی ایران، فرهنگ دانش و صنعت. تهران،۱۳۷۰

موسایی،احمد؛ (۱۳۸۷)، مدل فرآیندی تجاری سازی دانش فنی محصولات شیمیایی، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، شماره ۱۶٫

سازمان صنایع دفاع، گزارش بررسی مدل های توسعه محصول جدید، تهران،۱۳۸۹

۲ـ۱)مقدمه

تجاری سازی فرآیندی است که طی آن ایده، نتیجه یا تولیدات حاصل از بخش های تحقیقاتی در دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و بخش های صنعتی به محصولات، خدمات و فرآیندهای قابل عرضه در بازار تبدیل می شود و از طریق آن یافته­های حاصل از تحقیق به بازار آورده می شوند و ایده­ها یا یافته­های جدید به محصولات و خدمات جدید یا فناوری­های فروختنی در سراسر جهان، توسعه می یابند. به عبارت دیگر تجاری‌سازی ، مجموعه تلاش­هایی است که به منظور فروش فعالیت­های تحقیقاتی با هدف کسب سود و ارتباط هرچه بیشتر آموزش و پژوهش با اهداف اقتصادی و اجتماعی انجام می شود (تکاوید،۲۰۰۴)

اساس فرآیند تجاری­سازی مشارکت بخش دارندگان دانش فنی و بخش صنعت، در تبدیل نتایج تحقیقات به نوآوری است. در تجاری­سازی، دارندگان دانش فنی عموما با یک مسئله انتقال تکنولوژی مواجه می باشند. منظور از انتقال تکنولوژی انتقال یک ایده، روش، شی، مهارت، دانش فنی، دارایی فکری ،کشف یا اختراع ناشی از پژوهش علمی اجرا شده در بخش تحقیقاتی به یک محیط صنعتی است که در آن ممکن است به توسعه یا بهبود محصولات یا فرآیندها منجر شود اما این کار نیازمند مراحل مختلف و متفاوتی است.شواهد زیادی از سراسر دنیا نشان می دهد که هر چند تعداد زیادی از تحقیقات از نظر تکنیکی موفق بوده اند اما درصد اندکی از آن­ها در زمینه تجاری سازی به موفقیت دست یافته اند. طبق یکی از از مطالعاتی که داده های به دست آمده از مطالعات قبلی در مورد نرخ موفقیت نوآوری ها را با داده های مربوط به حق ثبت اختراعات، سرمایه گذاری در فعالیت های دارای ریسک و آمارگیری ها تلفیق کرده است، حدود ۳۰۰۰ ایده خام لازم است تا یک محصول کاملاً جدید و از نظر تجاری موفق به وجود آید (اعرابی،۱۳۸۶)

ازاینرو در این تحقیق به بررسی فرایند تجاری­سازی و ارکان درگیر در این فرآیند می پردازیم. پیش از آن­که به مفهوم و ابعاد تجاری سازی فناوری بپردازیم، باید به این نکته اساسی توجه کرد که تجاری سازی به عنوان جزئی از فرآیند نوآوری مطرح بوده و در بستر این فرآیند معنی پیدا می کند. از نوآوری تعاریف متعددی وجود دارد، برخی نوآوری را فرآیند معرفی یک اختراع، یک ایده یا کاربرد جدید و تبدیل آن برای استفاده عمومی می دانند(تید،۲۰۰۵)، و برخی نوآوری را به عنوان جستجو و کشف، توسعه، بهبود، پذیرش و تجاری سازی فرایند های جدید، محصولات جدید و ساختار های سازمانی و شیوه های جدید تعریف می نمایند (تکاوید،۲۰۰۴).به عبارتی نوآوری یعنی اختراع به اضافه تجاری سازی است (گلداسمیت،۲۰۰۳)

بنابراین ابتدا به تعاریف فناوری و فناوری برتر، نوآوری و تجاری سازی و به دنبال آن نوآوری بخشی و نوآوری باز می پردازیم و سپس وارد مباحث تجاری سازی شده و به مقایسه مدل های توسعه و تجاری سازی فناوری می پردازیم.

۲ـ۲)  تعاریف و مفاهیم فناوری و فناوری برتر:

برای فناوری تعاریف متفاوتی ارائه می گردد. فناوری عبارت است از فرآیند ترکیب نظام مند ابزار، دانش فنی، و اطلاعات لازم برای به کارگیری ابزار و نیز مهارت های انسانی موردنیاز برای استفاده از دانش و ابزار(خلیل،۲۰۰۰).

از دیدگاه اقتصاددانان فناوری دانشی است که در امر تولید، تجاری سازی و توزیع کالا و خدمات به کار  می رود و وسیله ای است جهت ارتقای توانایی های فیزیکی و فکری انسان و ابزاری برای تبدیل منابع ساده به منابع و کالاهای پیچیده می باشد. در یک واحد صنعتی فناوری قابلیت ترکیب عوامل اصلی تولید و ایجاد محصول و به طور کلی مجموعه ای از ابزارهای فیزیکی (که خود حاصل فناوری است) و توانایی های فکری و مهارت های انسانی می باشد که نمود عینی آن ایجاد محصول یا ارائه خدمات است(خلیل،۲۰۰۰)

۲ـ۲ـ۱) طبقه بندی فناوری از دیدگاه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه

این طبقه بندی بر مبنای شدت تحقیق و توسعه در صنایع مختلف (و نه بر مبنای نوع محصولات آن ها) بنا شده است. شدت تحقیق و توسعه حاصل تقسیم هزینه های تحقیق و توسعه داخلی به گردش مالی دوره زمانی موردنظر به دست می آید. اگر این نسبت کمتر از ۱% باشد، شدت تحقیق و توسعه کم، اگر بین ۱%تا ۴% باشد به شدت تحقیق و توسعه متوسط و در صورتی که این نسبت بیشتر از ۴% باشد شدت تحقیق و توسعه را بالا می گویند.

براساس این طبقه بندی فناوری به ۴ گروه تقسیم می شود:

فناوری پیشرفته: شامل صنایع هوافضا، کامپیوتر، تجهیزات اداری، الکترونیک، ارتباطات و داروسازی

فناوری متوسط-برتر: شامل صنایع تولید ابزار علمی، وسایل نقلیه موتوری، ماشین آلات الکترونیکی، موادشیمیایی، دیگر تجهیزات حمل و نقل، تجهیزات غیربرقی

فناوری متوسط-پایین: شامل صنایع تولید پلاستیک و لاستیک، فلزات غیرآهنی، فلزات آهنی، مصنوعات فلزی، پالایش نفت و کشتی سازی

فناوری پایین: شامل صنایع نشر و چاپ، نساجی، غذایی، چوب و اثاثیه چوبی، تولید انواع نوشیدنی و تنباکو(گزارش آمار نوآوری در اروپا،۲۰۰۶)

فناوری موردنظر در این تحقیق، نوعی از فناوری است که نمود عینی آن ایجاد محصول باشد که در امر تولید و تجاری سازی به کار می رود. همچنین در طبقه بندی انجام شده توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه که فناوری به ۴ گروه تقسیم می گردد، فناوری موردبحث در این تحقیق، فناوری پیشرفته می باشد.

۲ـ۲ـ۲)  فناوری پیشرفته:

فناوری پیشرفته دسته ای از فناوری است که  از سرعت تغییر نوآوری و هزینه تحقیق و توسعه بیشتری برخوردار بوده و عموما در دست کشورهای پیشرفته به عنوان مزیتی نسبی است و در بازارهای جهانی و یکپارچه امروز کلید موفقیت و پیشتازی آن ها را رقم می زنند. فناوری برتر، فناوری  است که یا در مراحل تحقیقاتی و آزمایشگاهی است یا به علت جدید و پیچیده بودن آن در انحصار یک یا چند کشور می باشد(تدبیر،۱۳۷۴)

فناوری پیشرفته، یا اصطلاحا hightech عرصه گوناگونی از صنایع از بیوتکنیک گرفته تا تجهیزات ارتباطی، ماشین های پردازشگر، تجهیزات پزشکی، ابزار آلات الکترونیکی و… را شامل می شود.اهمیت فناوری پیشرفته را می توان در نقش چشمگیر آن و احیا صنایع و مزیت های رقابتی حاصل از به کارگیری آن ها در صنایع مختلف دانست. صنایع برخوردار از فناوری برتر دارای ویژگی های خاصی هستند ازجمله:

تحصیلات بالا در بین کارکنان

سهم بالای هزینه های تحقیق و توسعه

حضور موثر در رقابت های بین المللی

بهره وری و ارزش افزوده بالا

دانش بر و سرمایه بر(فارستر،۱۳۷۱).

محصولات با فناوری پیشرفته احتیاج به فناوری های پیشرفته و سریع التغییر، هزینه تحقیق و  توسعه زیاد و تاکید فراوان بر طراحی محصول دارند. این دسته از محصولات همچنین به زیرساخت های مکفی فناوری، نیروی انسانی بسیار متخصص و ارتباط قوی بین بنگاه ها از یک سو و مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها از سوی دیگر نیاز دارند. البته برخی از محصولات این گروه نظیر تولیدات الکترونیکی نیاز به مونتاژ نهایی دارند که به دلیل کاربر بودن این مرحله از تولید انتقال آن ها به کشورهای با دستمزد کم، به صرفه است(مرکز صنایع نوین،۱۳۸۴).

به طور کلی فناوری پیشرفته دارای این ویژگی هاست:

تاثیر اقتصادی بنیادین و قابل توجهی دارد.

از مجرای تحقیق و توسعه های وسیع و عظیم تغذیه می شوند.

رشد فروش آن ها بیش از متوسط رشد فروش کل صنایع است(مرکز صنایع نوین،۱۳۸۴).

براساس تعاریف ارائه شده به طور خلاصه می توان گفت فناوری برتر، فناوری می باشد که هزینه تحقیق و توسعه بالا دارند. همچنین تاکید فراوانی بر طراحی محصول دارند.این گونه فناوری ها نیازمند زیرساخت های لازم و مکفی و نیروی انسانی متخصص برای طراحی و تولید می باشند.

۲ـ۳)مفاهیم نوآوری، سیستم های نوآوری و تجاری سازی:

همانگونه که گفته شد پیش از آن­که به مفهوم و ابعاد تجاری سازی فناوری بپردازیم، باید به این نکته اساسی توجه کرد که تجاری سازی به عنوان جزئی از فرآیند نوآوری مطرح بوده و در بستر این فرآیند معنی پیدا می کند. از نوآوری تعاریف متعددی وجود دارد،  که در این جا ابتدا به مفاهیم عمومی نوآوری،انواع نوآوری و  نوآوری بخشی و باز پرداخته می شود و سپس وارد موضوع تجاری سازی و فرآیند تجاری سازی و مفاهیم مرتبط به آن می شود.

از آنجا که تعاریف مختلفی برای نوآوری ارائه شده است و گاهی واژه نوآوری، با واژه‌های دیگری نظیر خلاقیت، اختراع و غیره همراه شده و حتی یکسان پنداشته می‌شود، مناسب است که تعاریف روشنی از نوآوری و مفاهیم مرتبط با آن در این بخش ارائه گردد.

۲ـ۳ـ۱) تعریف عمومی نوآوری

تعاریف گوناگونی برای نوآوری وجود دارد که هر یک از منظر خاصی به موضوع نگاه می‌کند. با این حال، این تعاریف مختلف دارای مشترکاتی نیز هستند؛ از جمله اینکه:

نوآوری توأم با ایجاد تغییر است؛

نوآوری توأم با بروز چیزهای جدید است؛

نوآوری معطوف به کاربرد ایده در بازار است؛ و

نوآوری ارتباط نزدیکی با موضوعاتی نظیر خلاقیت، تحقیق و توسعه دارد، اما با آنها متفاوت است.

حال، به برخی از تعاریف نوآوری می‌پردازیم:

نوآوری، فرآیند اخذ ایده خلاق و تبدیل آن به محصول، خدمات و روشهای جدید عملیات است (رابینز،۱۳۶۹)

نوآوری به اجرا گذاشتن یا تولید محصولات جدید، خدمات، اصول و یا قبول روش­های نو، به صورت اقتصادی می‌باشد. نوآوری با طرح و برنامه همراه است و جهت‌گیری آن در راستای ایجاد فایده و منفعت اجتماعی است(رابینز،۱۳۶۹)

نوآوری به معنای ایجاد، قبول و اجرای ایده‌ها و فرآیندها و محصولات یا خدمات جدید است. بنابراین نوآوری، استعداد و توانایی تغییر یا انطباق را بوجود می‌آورد (آقایی فیشانی، ۱۳۷۷)

فراگرد ایجاد فکرهای جدید و تبدیل آن فکرها به عمل و کاربردهای سودمند را نوآوری
گویند (رضائیان،۱۳۸۰)

نوآوری نوعی تغییر ایجاد می‌کند اما هر تغییری را نمی‌توان نوآوری نامید. نوآوری تغییری بدیع و تازه است که بر اساس اندیشه‌ای نو که سابقه قبلی نداشته، بوجود می‌آید. از این رو، اگر چه نوآوری تغییر است، اما هر تغییری نوآوری نیست (الوانی،۱۳۷۲)

فرایند نوآوری شامل به کارگیری اختراعات و فناوری های جدید برای خلق محصول، فرایند، یا سیستم جدید یا بهبود یافته است (خلیل،۲۰۰۰)

نوآوری عبارت است از به‌کارگیری دانش (تکنولوژیک یا بازاری) جدید برای عرضه محصولات یا خدمات جدیدی که مشتریان می‌خواهند(خلیل،۲۰۰۰)

مفهوم نوآوری به خلق محصول، خدمت، یا فرایندی اشاره دارد که برای یک سازمان جدید باشد. نوآوری، شامل عرضه به بازار است که می تواند به معنای تجاری شدن یا به معنای «در استفاده عمومی قرار گرفتن» باشد. نوآوری لزوماً در سطح جهان جدید نیست بلکه به شروع استفاده از یک ایده در سطح یک سازمان اطلاق می‌شود؛ چه این ایده قبلاً در سازمان دیگری استفاده شده باشد و چه نشده باشد(خلیل،۲۰۰۰)

فریمن[۱] نوآوری را به این صورت تعریف می‌کند: نوآوری فرآیندی است شامل فعالیتهای فنی، طراحی، ساخت، مدیریت و فعالیتهای تجاری در ارتباط بازاریابی محصول جدید (یا توسعه یافته) و یا اولین استفاده از یک فرآیند یا تجهیزات جدید (یا توسعه یافته) ساخت و تولید. در این تعریف، نوآوری تنها تغییرات عظیم (اساسی) نیست بلکه می‌تواند تغییرات جزیی یا تدریجی نیز باشد (فریمن،۱۹۷۴)

[۱] . Freeman, 1974

[۲] . Aiken & Hage, 1979

[۳] . Jain & Triandis, 1990

۵٫ Technology-Based

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیستم استنتاج فازی و استفاده آن در توسعه پایدار شهر
  • تحقیق توسعه ، مفهوم ، انواع و ابعاد آن و نظریه های توسعه و ارتباطات
  • تحقیق ماهیت و مبانی حقوقی حق توسعه
  • تحقیق تقسیم بندی جوامع براساس سطح توسعه آنها و تحقیق و توسعه، رشد اقتصادی و انواع نظام های مالی
  • تحقیق توسعه منطقه‏ ی آزاد و توسعه منطقه‌ای
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.