تحقیق تحریم‌ و انواع و ابعاد مفهومی آن و تحریم‌های یک جانبه و بین المللی علیه ایران و تأثیر آن بر روابط ایران و چین

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تحریم‌ و انواع و ابعاد مفهومی آن و تحریم‌های یک جانبه و بین المللی علیه ایران و تأثیر آن بر روابط ایران و چین دارای ۸۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول: تحریم‌ و انواع و ابعاد مفهومی آن    ۷
۱-۱- تحریم    ۷
۱-۱-۱- آسیب پذیری کشور مورد هدف تحریم    ۹
۱-۲- ابعاد نظری تحریم:    ۱۰
۱-۲-۱- نظریه سمبولیک    ۱۲
۱-۲-۲- نظریه بازدارندگی    ۱۲
۱-۳- تحریم به عنوان سیاست بعد از جنگ سرد    ۱۳
۱-۴- هزینه‌های تحریم    ۱۴
۱-۵- کارایی سیاسی و اقتصادی تحریم‌ها    ۱۶
۱-۶- اثربخشی تحریم    ۱۹
۱-۷- انواع تحریم‌ها:    ۲۰
۱-۷-۱- تحریم‌های خصوصی    ۲۱
۱-۷-۲- تحریم‌های بین المللی    ۲۲
۱-۸- تحریم‌های یک جانبه: ناقض حق توسعه    ۲۶
۱-۹- تحریم‌های اقتصادی:    ۲۶
۱-۹-۱- تحریم اقتصادی و منشور سازمان ملل متحد    ۳۰
۱-۹-۲- مقایسه تحریم‌های مالی و تجاری    ۳۲
۱-۹-۳- تحریم اقتصادی یکجانبه ناقض حقوق بین الملل است    ۳۴
۱-۱۰- سیاست خارجی    ۳۶
۱-۱۱- عوامل مؤثر بر سیاستگذاری خارجی:    ۳۸
۱-۱۱-۱- ارزش‌ها و اعتقادات    ۳۹
۱-۱۱-۲- زمینه‌های تاریخی و فرهنگی    ۳۹
۱-۱۱-۳- تصویر کلی از سیاست بین‌المللی    ۳۹
۱-۱۱-۴- برداشت‌ها    ۳۹
۱-۱۱-۵- مشکلات داخلی و افکار عمومی    ۴۰
۱-۱۱-۶- نیازهای داخلی    ۴۰
۱-۱۱-۷- ساختار نظام بین الملل    ۴۰
فصل دوم:تحریم‌های یک جانبه و بین المللی علیه ایران و تأثیر آن بر روابط ایران و چین    ۴۱
۲-۱- پیشینه تحریم علیه ایران    ۴۱
۲-۲- تحریم‌های یکجانبه:    ۴۲
۲-۲-۱- تحریم‌های امریکا    ۴۳
۲-۲-۱-۱- آثار تحریم‌های امریکا    ۵۰
۲-۲-۲- تحریم‌های اتحادیه اروپا:    ۵۴
۲-۲-۲-۱- ریشه‌ها و اهداف تحریم    ۵۶
۲-۲-۲-۲- آثار تحریم‌ها    ۵۷
۲-۳- تحریم‌های بین المللی    ۵۸
۲-۴- اهداف تحریم‌ها علیه ایران:    ۶۲
۲-۴-۱- تسلیم یا براندازی نظام جمهوری اسلامی    ۶۳
۲-۴-۲- روی کار آوردن عناصر غربی    ۶۳
۲-۵- پیامد تحریم‌ها علیه ایران:    ۶۴
۲-۵-۱- تأثیر دوجانبه تحریم بر روابط ایران و چین    ۶۸
۲-۵-۲- استفاده چین از غیبت رقبای غربی در بازار ایران    ۶۸
۲-۵-۳- مشکل در مبادلات بانکی ایران و چین    ۷۱
منابع و مآخذ    ۷۶
کتب    ۷۶
مقالات    ۷۷
منابع اینترنتی    ۷۹

منابع

قوام، عبدالعلی، روابط بین الملل (نظریه‌ها و رویکردها)، تهران: سمت، ۱۳۸۸.

قوام، عبدالعلی؛ اصول سیاست خارجی و سیاست بین­الملل، تهران، انتشارات سمت، چاپ دوم، ۱۳۷۲٫

لی، چین پین، کارآمدی ارتباطات تحریم: موضوعات و بازیگران، ترجمه نبی سنبلی و محمدجواد رضایی، تهران: وزارت امور خارجه، ۱۳۷۶٫

زهرانی، مصطفی، نظریه‌های تحریم اقتصادی، تهران: وزارت امور خارجه، ۱۳۷۷٫

نف، استیون، جنگ اقتصادی در حقوق بین الملل معاصر: بررسی سه مکتب فکری بر اساس روش تاریخی، ترجمه شهرام پیشکاری، تهران: وزارت امور خارجه، ۱۳۷۶٫

آقابخشی، علی اکبر و افشاری راد، مینو، فرهنگ علوم سیاسی، تهران: چاپار، ۱۳۷۵٫

هوفباور، گری و الیوت، کیمبرلی، تحریم‌های بین المللی و سیاست خارجی، موفقیت مشروط، ترجمه شهرام پیشکاری، تهران: وزارت امور خارجه، ۱۳۷۶٫

مجتهدزاده، پیروز، ایده‌های ژئوپولیتیک و واقعیت‌های ایرانی، تهران، ۱۳۷۸٫

علیخانی، حسین، تحریم ایران، شکست یک ‌سیاست، ترجمه محمد تقی‌نژاد، تهران: دفتر مطالعات‌ سیاسی و بین المللی،۱۳۸۰٫

هوهن فلدان، آیگناتس زایدل، حقوق بین الملل اقتصادی، ترجمه سید قاسم زمانی،‌ مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی، تهران، ۱۳۷۹٫

واعظی حسن، ایران و آمریکا، تهران: سروش، چاپ ۳، ۱۳۸۱٫

مقتدر، هوشنگ، مباحثی پیرامون سیاست بین لملل و سیاست خارجی، تهران، انتشارات دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی، ۱۳۵۸٫

هالستی، کی.جی، مبانی تحلیل سیاست بین الملل؛ ترجمه بهرام مستقیمی و مسعود طارم سری، تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، ۱۳۷۲٫

 مقدمه

استفاده از ابزار اقتصادی،‌ مالی و تکنولوژیکی، یکی از روش‌های مؤثر در اجرای سیاست خارجی و تحقق اهداف و تأمین منافع دولت‌هاست. در ساختار کنونی نظام بین الملل کشورهایی به چنین روش‌هایی مبادرت می‌ورزند که دارای ثبات هژمونیک باشند. قراین و شواهد نشان داده‌اند که کشور یا کشورهایی که دارای ثبات هژمونیک باشند، الگوهای رفتاری آن‌ها به عنوان دولت پیشوا، می‌تواند در حفظ همکارهای بین المللی تأثیر به سزایی داشته باشد.

در ساختار کنونی نظام بین الملل، ایالات متحده آمریکا را می‌توان به عنوان کشوری یاد کرد که از ویژگی‌های ثبات هژمونیک، ویژگی‌هایی چون: تسلط در فناوری و اقتصاد پیشرفته، برخورداری از یک اقتصاد رو به رشد و حمایت قدرت سیاسی از طریق قدرت نظامی برخوردار است و الگوهای رفتاری آن در عرصه‌های سیاست خارجی توانسته مجموعه ای همسو از دولت‌ها را گرد هم آورد تا از منافعی که این کشور به صورت کالای عمومی و مجانی برای آنان فراهم کرده است، استفاده کنند. (قوام، ۱۳۸۸: ۱۱۸)

تحریم‌های یک جانبه اعمال شده از سوی آمریکا و کشورهای حامی آن که با هدف محروم کردن برنامه هسته ای ایران از تأمین منابع مالی وضع شده‌اند در حالی در سال‌های اخیر شدت گرفت که این تحریم‌ها با ورود به حوزه فروش نفت و صادرات نفتی ایران وارد مراحل جدیدی شده و با محدود کردن بخش درامدهای ارزی کشور به دنبال فشار وارد کردن به لایه‌های ضعیف جامعه و زمین گیر کردن صنعت نفت کشور بود.

این تحریم‌ها که نخستین آن به سالهای ملی شدن صنعت نفت باز می‌گردد همواره به عنوان عاملی بازدارنده در برابر رشد و توسعه کشورهایی که در مقابل تمامیت خواهی آمریکایی‌ها و کشورهای استعماری ایستاده‌اند به کار رفته است و در این بین ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین تحریم‌های اقتصادی به آن تحمیل شده است. (بولتن نیوز، ۱۳۹۱: ۱)

تبدیل تحریم‌های یک جانبه اقتصادی آمریکا به تحریم‌های چند جانبه سازمان ملل، مسئله را وارد برهه جدیدی کرد که هم از نظر سیاسی و دیپلماسی و هم از بعد اقتصادی مسئله مهمی تلقی می‌گردد. نتایج نشان داد که از نظر اقتصاد، سیستم مالی بیشترین تأثیر را نسبت به سایر بخش‌ها متقبل می‌شود. تحریم‌های اخیر سیستم مالی کشور را نشانه گرفتند که در صدد فلج کردن روابط مالی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای خارجی بود. تحریم‌های اقتصادی، واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای را از نظر کمی و کیفی متأثر می‌سازند که به دنبال خود کاهش کمی، کاهش تولید و بیکاری را به همراه دارد. (اسفندیار، ۱۳۹۱: ۱)

فصل اول:نظریه تحریم‌ها و ابعاد مفهومی آن

۱-۱- تحریم

امروزه محققان و مترجمان علومِ اجتماعی، به‌ویژه جامعه شناسی و علوم سیاسی و حقوق و روابط بین الملل، برای توصیف صورتی از تعاملات و مناسبات بین گروه‌های اجتماعی یا ملت‌ها و دولت‌ها اصطلاح تحریم را به کار می‌برند.

تحریم واکنشی است که اعضای یک گروه اجتماعی در تأیید یا رد گونه ای رفتار بروز می‌دهند. این واکنش، در معیارهای رفتاری گروه به دو صورت، تحریم منفی (تنبیه) و تحریم مثبت (تشویق)، نمود می‌یابد و رفتارها را مطابق با هنجارهای اجتماعی تنظیم می‌کند. کارکرد اصلی تحریم در این مفهوم، فراهم آوردن الگویی برای نظارت اجتماعی و به دست دادن عاملی برای انسجام جامعه است. (زهرانی، ۱۳۷۶: ۱۶)

در حوزه مطالعات بین الملل، از جمله حقوق و سیاست و اقتصاد، دیدگاه‌های نظری در باره تحریم مبتنی بر مطالعه قدرت اقتصادی و چگونگی استفاده از این قدرت است، ازینرو نظریه‌های تحریم در این حوزه ابعاد اقتصادی دارد. همچنین تحریم به عنوان راهبردی مؤثر در جنگ اقتصادی و راهبردی قهرآمیز به منظور زمینه سازی برای ایجاد تغییرات سیاسی و اجتماعی در کشور تحریم شونده و ابزار «دیپلماسی بازدارنده» و مقدمه ای برای جنگ به کار گرفته می‌شود. (همان: ۱۷)

تحریم به معنای وسیع، انواع گوناگونی از اقدامات را در برمی گیرد، از جمله تعلیق روابط سیاسی، ایجاد وقفه در ارتباطات از راه محدود ساختن یا قطع کردن بخشی از امور تجاری و مالی یا تمامی آن، و برخورد نظامی. (آقابخشی و افشاری راد، ۱۳۷۵: ۱۳۲)

دولت تحریم کننده را دولت آغازگر و دولت تحریم شونده را دولت هدف می‌نامند. (لی چین، ۱۳۷۶: ۹۱) تحریم در روابط بین دولت‌ها به سه صورت است: تحریم یک جانبه که در آن دولت آغازگر از اقدامات تنبیهی به مثابه ابزار سیاست خارجی خود علیه دولت هدف بهره می‌گیرد، تحریم چند جانبه که گروهی از دولت‌ها در آن مشارکت دارند، و تحریم بین المللی که در آن جامعه بین المللی شامل بیشتر کشورهای جهان، علیه دولتی که هنجارها و اصول حقوق بین الملل را نقض کرده است مجازات‌های مشخصی اعمال می‌کنند. هدف از تحریم بین المللی، تنبیه دولت خاطی و واداشتن آن به مراعات هنجارها است. (میرزایی ینگچه، ۱۳۷۶: ۹۳)

افزون بر این تقسیم بندی، تحریم برحسب موقعیت دولت آغازگر و مناسبات آن با دولت هدف به تحریم اولیه و ثانویه و ثالث دسته بندی می‌شود. در تحریم اولیه، دولت آغازگر با دولت هدف اختلاف‌های مستقیم سیاسی و اقتصادی دارد و تحریم فقط شامل دولت هدف می‌شود. در تحریم ثانویه، اقدامات تحریمی علیه کشورهای دیگری است که با دولت هدف رابطه تجاری و مالی دارد. تحریم ثالث علیه طرف‌هایی است که با کشور یا کشورهای هدف در تحریم ثانویه مناسبات اقتصادی دارند. (نف، ۱۳۷۶: ۲۶۲) تحریم اقتصادی نیز، مشخصاً به دو گونه تجاری و مالی تقسیم می‌شود: تحریم تجاری معمولاً گزینشی است و یک یا چند کالا را در برمی گیرد، اما تحریم مالی شامل قطع کمک‌های رسمی و دولتی است و در شدیدترین مرحله، به مسدود نمودن دارایی‌های دولت هدف منجر می‌شود؛ در نتیجه، این تحریم روند مناسبات مالی را متوقف و از انجام گرفتن فعالیت‌های تجاری دولت هدف، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، ممانعت می‌کند. به این ترتیب، تحریم مالی، به‌ویژه در موارد تأمین مالی طرح‌های بنیادی توسعه، شرایط دشوارتر و هزینه‌های بیشتری را بر کشور هدف تحمیل می‌کند. (هوفباور، ۱۳۷۶: ۱۸۱)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ابزار تحریم در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا و علل آغاز و ابعاد مختلف سیاست تحریم علیه ایران در برهه زمانی (۲۰۰۳-۱۹۷۹)
  • تحقیق تحلیل حقوقی تحریم های هوشمند شورای امنیت علیه ایران و چگونگی اجرای آن، با نگاهی به توافقنامه ژنو
  • تحقیق ارزش نفت و وابستگی دنیا به آن و تحریم اقتصادی و تحریمهای اعمال شده علیه ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.