تحقیق تحقیقات انجام شده در مورد آموزش مهارت های مدیریت خشم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تحقیقات انجام شده در مورد آموزش مهارت های مدیریت خشم دارای ۱۴ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۶
تحقیقات انجام شده در خارج کشور    ۷
منابع    ۱۰

منابع

نویدی، ا. (۱۳۸۷). تاثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارتهای سازگاری پسران دوره متوسطه شهر تهران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال چهاردهم، شماره۴،۴۰۳-۳۹۴٫

نویدی، ا.(۱۳۸۵). آزمودن تاثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارت های خودنظم دهی خشم، سازگاری و سلامت عمومی پسران دوره متوسطه شهر تهران. پایان نامه دکترا، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

ابوالمعالی، خدیجه؛ موسی زاده، زهره(۱۳۹۱). پرخاشگری، ماهیت، علت و پیشگیری. تهران: انتشارات ارجمند(نسل فردا).

ابوالمعالی، خدیجه (۱۳۸۹). نظریه های جرم شناسی و بزه کاری، با تأکید بر شناخت اجتماعی. تهران: انتشارات ارجمند(نسل فردا).

شکوهی یکتا، م؛ به پژوه، ا؛ غباری بناب، ب؛ زمانی، ن؛ و پرند، ا.(۱۳۸۷).تاثیر آموزش مهارت های مدیریت خشم بر کنترل خشم مادران دانش آموزان کم توان ذهنی و دیر آموز. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال۶، شماره ۴،-۳۵۸۳۶۹٫

شکوهی یکتا، م؛ پرند، ا؛ شهائیان، ا؛ و اکبری زردخانه، س.(۱۳۹۰). تأثیر آموزش روش تربیتی مبتنی بر حل مسأله بر روش فرزندپروری و رفتارهای خشمگینانه والدین. روش ها و مدل های روان شناختی، سال۲، شماره۶، ۵۶-۴۵٫

ابوئی مهریزی، م؛ طهماسیان، ک؛ و خوش کنش، ا.(۱۳۸۹). تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارت های خودنظم دهی خشم و تعارضات والد- نوجوان در دختران. فصلنامه خانواده پژوهی، سال۶، شماره ۲۳،۴۰۴-۳۹۳٫

   شکیبایی، ف؛ تهرانی دوست، م؛ شهریور، ز؛ و آثاری، ش.(۱۳۸۳).گروه درمانی مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری در نوجوانان مؤسسه ای. مجله تازه های علوم شناختی، سال ۶، شماره ۱ و ۲، ۵۹-۶۶٫

صادقی، احمد؛ احمدی، سید احمد؛ و عابدی، محمدرضا(۱۳۸۱). بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهار خشم به شیوه عقلانی- عاطفی- رفتاری بر کاهش پرخاشگری. مجله روان شناسی ۲۱، سال۶، شماره۱٫

  آذریان، زهرا (۱۳۸۶). بررسی آموزش کنترل خشم به شیوه شناختی- رفتاری بر خشونت زناشویی زوجین شهرستان شهرکرد. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، گروه مشاوره دانشگاه اصفهران.

پاتریک، ریلی؛ مایکل، شاپ شایر(۲۰۱۳).مدیریت خشم بر اساس رویکرد شناختی- رفتاری. (ترجمه: فرزاد نصیری، ۱۳۹۲). تهران: انتشارات ارجمند.

ساراسون، ایروین جی؛ ساراسون، باربارا (۱۹۹۹). روان شناسی مرضی. جلد (۲). (ترجمه بهمن نجاریان و همکاران، ۱۳۷۸). تهران: نشر رشد.

کاپلان، ه؛ سادوک، ب (۱۹۹۵). خلاصه روانپزشکی، علوم رفتاری روانپزشکی. (ترجمه: نصراله پورافکاری،جلد سوم، ۱۳۷۴). تهران: انتشارات شهر آب.

    مقدمه

پرخاشگری، یکی از مشکلات بزرگ دنیای امروز است. به طوری که گزارش ها حاکی از آن است که یک چهارم افراد جامعه آمریکا، برخی از انواع این مشکلات روانی را در طول زندگی خود تجربه می کنند(انجمن سلامت[۱]،۲۰۰۱). همچنین براساس آمارهای موجود آدم کشی در این کشور دومین علت مرگ و میر در سنین۲۴-۱۵ سالگی است و حدود نیمی از مراجعان مراکز روانشناختی را کودکان و نوجوانان پرخاشگر تشکیل می دهند(دلخاموش، ۱۹۹۴).کشور ما نیز از نظر بافت جمعیتی جوان است و بیش از یک سوم جمعیت کشور را نوجوانان زیر ۱۸ سال تشکیل می دهند و همچنین ۴۲ درصد معاینات پزشکی قانونی مربوط به صدمات و جراحات ناشی از نزاع می باشد که ۷۶٫۲ درصد آن ها را پسران نوجوان و جوان تشکیل می دهند(مرکز آمارایران ،۲۰۰۲). همچنین طی آمارهای غیررسمی قوه قضائیه در سال حدود ۱۱۰۰۰۰۰۰  پرونده قضائی تشکیل می شود که سهم عمده ای از این پرونده ها مربوط به رفتارهای پرخاشگرانه می باشد. از سوی دیگر ما در یک جامعه اسلامی زندگی می کنیم که پرخاشگری و مصادیق چون تعدی، جنگ، عیب جویی و بدزبانی، کینه جویی و عداوت، غضب و انتقام در احادیث و روایات فراوان از سوی امامان بزرگوار و بزرگان دینمان به کررات نهی شده است. و در منابع اسلامی، به سطح گسترده ای از مفاهیم برمی خوریم که با اهتمام بسیار به تبیین مقدمات و زمینه های بروز پرخاشگری و خشونت، بررسی علل، آثار و چگونگی ارزشیابی عملکرد پرخاشگرانه وتوصیه به اجتناب از آن پرداخته است. از آنجا که این مقوله دارای تأثیرات و پیامدهای وسیع و مهمی در زندگی و سرنوشت انسان ها و جوامع است و از آن مهمتر در ارتباط کامل با سعادت و شقاوت دنیوی و اخروی و رشد و تکامل انسانی است، دلیل این اهتمام به خوبی آشکار است(ابوالمعالی و موسی زاده، ۱۳۹۱).

نکته قابل توجه دیگر این است که در تربیت اجتماعی کودک و نوجوان ، خواه از نظر فردی خواه اجتماعی هیچ قالب رفتاری به اندازه پرخاشگری مهم نیست . پرخاشگری اگر در کودک درمان نشود در بزرگسالی تبدیل به شخصیت ضد اجتماعی و سایر اختلالات حاد روانپزشکی می شود(دلخاموش ،۱۹۹۴).در اغلب موارد وجود این اختلال در فرد، نه تنها از میزان سازگاری فردی و اجتماعی وی می کاهد، بلکه امنیت و بهداشت روانی خانواده و سایر گروه های اجتماعی را نیز دچار مشکل می کند. در برخی موارد نیز، نوع و شدت مشکل به حدی می رسد که موجبات آزار و تهدید حقوقی اعضای دیگر اجتماع را فراهم می آورد نتیجه آن، درگیری فرد بیمار با قانون و مراجع کیفری موجب می شود. به عبارت دیگر فرد بیمار به سبب داشتن اختلال روانی و پیامد آن یعنی ارتکاب جرم،تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد. یافته های تحقیقات مختلف نشان می دهد که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد زندانیان، مبتلا به اختلالات روانی هستند (لمپ و وینبرگر[۲]، ۱۹۹۸).

با توجه به اینکه خشم و پرخاشگری،سازه های پیچیده ای هستند که با اختلالات روان پزشکی و روان شناختی گوناگون درارتباطند و لزوم توجه هر چه بیشتر به آنها، کنترل خشم به عنوان  یک ضرورت برای بهبود رفاه و آسایش بشر تبدیل شده است(نویدی، ۱۳۸۵) و در این راستا تفکر قطعی نگر به عنوان یک سازه ی شناختی تحریف شده موجبات بروز پرخاشگری را فراهم می کند و پرخاشگری به نوبه خود محبت، پذیرش و احترام متقابل که همان صمیمیت اجتماعی هست را با کاستی مواجه می سازد و روابط بین فردی را مختل می سازد، لذا آموزش مدیریت خشم در مدرسه به عنوان مهمترین کانون اجتماعی شدن و پذیرش نقش در جامعه مهم و ضروری به نظر می رسد. بنابراین کار با گروهی از نوجوانان، دسترسی مشاوران به تعداد جوانان بیشتری را در آن واحد فراهم می کند، و همزمان احساس جدایی و تنهایی نوجوانان را در ارتباط با مسئله خشم کاهش می دهد.

نوجوان پرخاشگر نمی تواند به سادگی پیامد رفتار خود را پیش بینی کند، در محرک های اجتماعی نشانه های خصمانه فراوانی را مشاهده می کنند، درک درستی از سطح پرخاشگری خود ندارند،از راه حل های کلامی اندکی برای اثبات خود در مسائل اجتماعی بهره می جویند و بیشتر از راه حل های پرخاشگرانه استفاده می کنند (گراهام، ۲۰۰۲). برای آنکه نوجوانان سالم و ایمن داشته باشیم، باید آنها را به مهارت های مجهز سازیم که بتوانند به گونه ای خلاق با عصبانیت خود مقابله کنند. بیشتر گروه های مدیریت خشم، نیروی بالقوه جهت کمک به نوجوانان برای گسترش منابع مدیریت خلاقانه و کارامد عصبانیت را دارند. در محیط مدرسه، نوجوانان تا خشم خود را بروز ندهند، در معرض مشاوره مدیریت خشم قرار نمی گیرند. در مراکز مشاوره ای خارج از مدرسه، اهمییت اقدامات پیشگیرانه ومداخله در مدیریت خشم، به راحتی نادیده گرفته می شود؛ چون جوانانی که در این محیط ها تحت درمان قرار می گیرند غالبا مسائل بسیار حادتری دارند. مشاوران چه در محیط مدرسه و چه در مراکز خارج از مدرسه ضروری است تا پیامد های هیجانی مضر و درازمدت خشم درمان نشده را در نظر بگیرند، خشمی که می تواند خود را در زیر نقاب طغیان گری های دوره نوجوانی پنهان کند(اکانر و اسکافر، ۱۹۹۴). همچنین تحقیقات میزان بالایی از جرم های خشونت آمیز را بین نوجوانان ازجمله ضرب و جرح، دزدی، آتش سوزی، قتل و تجاوز نشان می دهد. این نوع جنایت ها به احتمال زیاد ماهیتی پرخاشگرانه و خشونت آمیز دارند (صادقی و همکاران، ۱۳۸۱).

تحقیقات انجام شده در داخل کشور

در داخل کشور پژوهشهایی در خصوص تاثیر آموزش مهارت های مدیریت خشم انجام شده است. از جمله شکوهی یکتا و همکاران(۱۳۸۷)، پژوهشی در حیطه تاثیر آموزش مهارت های مدیریت خشم بر کنترل خشم مادران دانش آموزان کم توان ذهنی و دیر آموز را انجام دادند. در این پژوهش شبه تجربی، ۴۶ مادر به روش نمونه گیری در دسترس از دو مدرسه ویژه دانش آموزان کم توان ذهنی و دیر آموز در تهران انتخاب و از لحاظ ویژگی های جمعیت شناختی همگن شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد و نتایج نشان داد که آموزش مدیریت خشم بر کاهش خشم و افزایش استفاده از راهبردهای کنترل خشم تاثیر مثبت دارد. همینطور ابوالقاسمی و همکاران (۲۰۱۳)، تحقیقی با موضوع اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر مهارت های خودنظم دهی و تکانشگری مادران دانش آموزان بابل انجام دادند، در این پژوهش شبه تجربی، ۳۰ مادر انتخاب شدند و در دو گروه ۱۵ نفره کنترل و آزمایش به صورت تصادفی قرار گرفتند، نتایج تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق نشان داد که آموزش مدیریت خشم موجب افزایش مهارت های خودنظم دهی مادران و کاهش تکانشگری آنان می شود.

۱-Department of Health

۱-Lamp & Weinberger

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تحقیقات انجام شده در مورد تحلیل فراوانی حداکثر شدت بارش و سیلاب
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.