تحقیق تحقیقات انجام شده در مورد تحلیل فراوانی حداکثر شدت بارش و سیلاب

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تحقیقات انجام شده در مورد تحلیل فراوانی حداکثر شدت بارش و سیلاب  دارای ۳۰ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-مقدمه    ۴
۲-مروری بر تحقیقات داخلی انجام شده در مورد تحلیل فراوانی حداکثر شدت بارش و سیلاب    ۶
۳- مروری بر تحقیقات خارجی انجام شده در مورد تحلیل فراوانی حداکثر شدت بارش و سیلاب    ۱۲
۴-منابع و ماخذ    ۲۰

منابع

وزیری، ف. ۱۳۷۶٫ تجزیه و تحلیل رگبارها در نقاط مختلف ایران. جهاد دانشگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، واحد طرح و تحقیقات: ۳۷ صفحه.

علیزاده، ا.۱۳۸۲،  اصول هیدرولوژی کاربردی، چاپ شانزده ام، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، دانشگاه امام رضا: ۷۵۵ صفحه.

جهانبخش اصل، س. و ذوالفقاری،ح. ۱۳۷۹٫ بررسی الگو­های سینوپتیک در بارش های روزانه غرب ایران، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، ۶۴: ۱۱۴-۸۷٫

ذوالفقاری ح.,هاشمی ر.,فشی م. ۱۳۸۸٫ بررسی نسبت حداکثر بارش های روزانه به بارش های سالانه درایران. نشریه تحقیقات جغرافیایی :  (۱)۲۴: ۱۸۸-۱۶۵٫

اسلامیان، س. و چاوشی بروجنی، س. ۱۳۸۲٫ کاربرد تئوری گشتاورهای خطی در تحلیل تناوب سیل حوضه­های آبریز مرکزی ایران. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. ۱: ۱-۱۶٫

عبدی کردانی، ا. و فاخری­فر، ا. ۱۳۸۷٫ تحلیل توزیع فراوانی دبی­های حداکثر رودخانه­ای با استفاده از روش گشتاورهای خطی. چهارمین کنگره ملی مهندسی عمران، دانشگاه تهران، اردیبهشت ۱۳۸۷٫

علیجانی، ب.۱۳۸۳٫ آب وهوای ایران. چاپ ششم. تهران: انتشارات پیام نور. ۱۷۹-۱۷۳٫

فیضی، ح. و اسلامیان، س.س. ۱۳۸۴٫ مقایسه روش­های ایستگاهی و منطقه­ای گشتاورهای خطی در برآورد بارندگی­های حداکثر ماهانه حوضه زاینده­رود. آرشیو سید

اسلامیان، س. و سلطانی کوپائی، س. ۱۳۸۱. تحلیل فراوانی سیل. چاپ اول، انتشارات ارکان، اصفهان.

۱-مقدمه

سیل در میان انواع مخاطرات طبیعی، خسارات زیادی را به جوامع انسانی، تاسیسات، مراکز صنعتی و اراضی کشاورزی وارد می­کند. سالانه سیل در دنیا به طور میانگین جان ۲۶۰۰۰ نفر انسان را می­گیرد و بر زندگی ۷۵ میلیون دیگر تاثیر اقتصادی بسیار بدی می­گذارد (Quarda et al., 1993). خسارات ناشی از سیل در چند دهه اخیر به گونه فزاینده افزایش یافته است که این نشان دهنده افزایش فراوانی و شدت سیل می­باشد (Smith, 2001). برآورد دقیق مقدار و دوره بازگشت سیلاب در طراحی سازه­هایی مانند سدها، سرریزها، جاده­ها، پل­های راه آهن، آبگذرها، سیستم­های زهکشی سطحی، پهنه­بندی دشت­های سیلابی، ارزیابی اقتصادی طرح­های کنترل سیلاب و غیره کاربرد دارد. برآوردهای کم زیان­های مالی و جانی و برآوردهای بیش از اندازه افزایش هزینه­ها را به دنبال دارد (Kumar et al., 2003).

با توجه به تغییرات مکانی و زمانی بارش و همچنین پتانسیل سیل­خیزی در استان سیستان و بلوچستان، اطلاع از احتمال وقوع و یا دوره بازگشت سیلاب­ها و اطلاع از محدوده گسترش سیل‌ها می­تواند برنامه­ریزان و متخصصان کشور را در زمینه راهکارهای کنترل این پدیده مخرب یاری نماید. علاوه بر این احداث سازه­های مختلف و توسعه شهر­ها و روستاها بر اساس پیش­بینی سیل و اطلاع از بزرگی و محدوده گسترش آن، تا حدود زیادی می­تواند خطر سیل را کاهش دهد (Rao and Hamed, 1997).

تحلیل فراوانی منطقه­ای حداکثر بارش های روزانه در طراحی و اجرای سازه­های کنترل آب از قبیل کالورت، پل­ها ، نقشه کاربری اراضی، بیمه سیل، حفاظت از مناطق مسکونی، ارزیابی اقتصادی پروژه­های منابع آب استفاده می­شود (Rao and Srinivas, 2005).

نسبت بارش یک روزه به بارش سالانه، معیاری برای شناسایی شدت بارش های روزانه است. بالا بودن این نسبت بیانگر آن است که احتمال دارد تمام و یا بیشتر بارش سالانه در مدت فقط چند روز اتفاق افتد. به عبارت دیگر، بالا بودن این نسبت، نشان می دهد که بیشتر بارندگی ها اکثراً شدید و رگباری هستند و بر عکس پایین بودن این نسبت حاکی از وقوع بارندگی های ملایم و فراوانی بیشتر روزهای بارانی است (جهانبخش و ذوالفقاری،۱۳۷۹).

یکی از مهمترین مطالعات پروژه­های منابع آب از قبیل طرح­های توسعه منابع آب، کنترل سیلاب، ساماندهی رودخانه، آبخیزداری، حفاظت خاک و به ویژه طرح­های سدسازی برآورد سیلاب طراحی است. تبدیل بارندگی به رواناب در خروجی حوضه اثر ترکیبی خیلی از فرایندهای هیدرولوژی است که در یک محدوده وسیعی از مقیاس­های زمانی و مکانی اتفاق می­افتد. در کاربرد مدل­های بارندگی- رواناب به منظور پیش­بینی ابعاد سیلاب طراحی و برای کاربرد در مسائل مختلف مهندسی، هایتوگراف بارندگی از اهمیت فوق­العاده­ای برخوردار است. گام نخست در برآورد سیلاب طراحی، انتخاب باران طرح است (Viessman, 1996).

داده­های بارندگی، ورودی اصلی حوضه در سیکل هیدرولوژی هستند و باران پدیده­ای است که طبیعتی ناپیوسته در زمان و مکان دارد. باران طرح که مولد سیلاب طرح است باید حائز ویژگی هایی از قبیل تداوم کل، مقدار کل، توزیع مکانی و توزیع زمانی باران باشد. مقدار کل باران طراحی بر اساس درجه ایمنی مورد نیاز پروژه تعیین می­شود و معمولاً از طریق منحنی­های شدت- مدت – فراوانی برای یک دوره بازگشت خاص و طول بارش معین برآورد می شود (وزیری، ۱۳۷۶).

تداوم کل بارش به ویژگی­های فیزیوگرافی حوضه به ویژه زمان واکنش سیستم به بارندگی بستگی دارد. به فاصله بین شروع و پایان بارندگی تدوام بارندگی گفته می­شود. باتوجه به اینکه این دوام کمتر از ۶ ساعت، بین ۶ تا ۲۴ ساعت و بیشتر از ۲۴ ساعت باشد آن بارندگی را به ترتیب کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت می­نامند. برای حوضه­های شهری و کوچک بارندگی با تدوام کوتاه مدت مناسب است درحالی که در حوضه­های بزرگ و کوهستانی بارندگی با تدوام بیشتر مناسب است (علیزاده، ۱۳۸۲).

یکی از ویژگی­های باران طرح نحوه توزیع مقدار باران در طول مدت بارندگی است که به آن توزیع زمانی یا الگوی زمانی باران طراحی گفته می­شود. تغییرات شدت بارندگی در طول یک واقعه بارندگی بخصوص در حوضه­های بزرگ نقش موثری بر روی هیدروگراف سیل داشته و تاثیر مستقیمی بر حجم و دبی اوج سیلاب می­گذارد (مرید و همکاران، ۱۳۷۶).

این موضوع به دلیل کمبود اطلاعات از توزیع زمانی و مکانی بارندگی کمتر مورد توجه قرار می­گیرد و بر این اساس در شبیه­سازی هیدروگراف سیلاب خطای قابل توجهی حاصل می­شود.

۲-مروری بر تحقیقات داخلی انجام شده در مورد تحلیل فراوانی حداکثر شدت بارش و سیلاب

استفاده از داده های بارش روزانه با هدف مطالعه ویژگی های بارش در نواحی مختلف در حال گسترش روزافزون است. تحقیقات متعددی از زوایای گوناگون در داخل و خارج از کشور پیرامون بارش­های روزانه و نسبت بارش های روزانه به بارش های بلند مدت انجام شده است که در زیر به تعدادی از این پژوهش­ها اشاره می­گردد :

رستمی و همکاران (۱۳۸۸)، با استفاده از آمار ۲۶ ایستگاه آب­سنجی حوضه دز اقدام به تحلیل ایستگاهی و منطقه­ای سیلاب با روش گشتاورهای خطی کردند. برای تشخیص مناطق همگن از روش خوشه­بندی سلسله مراتبی شامل الگوریتم Ward و آزمون­های گشتاورهای خطی استفاده شد. برای انتخاب بهترین توزیع آماری و رابطه احتمال تجربی در تحلیل ایستگاهی از روش  و در تحلیل منطقه­ای از روش  و نمودار نسبت گشتاورهای خطی استفاده شد. در تحلیل منطقه­ای توزیع مقادیر حدی تعمیم یافته برای مناطق ۱ و ۳ و توزیع لجستیک تعمیم یافته برای نیمه جنوبی استان  مناسب­ترین توزیع آماری شناخته شد. در نهایت با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره معادله­ای منطقه­ای جهت استفاده در مناطق فاقد آمار بدست آمد.

کوهستانی و سلیمانی ساردو (۱۳۸۸)  با استفاده از گشتاورهای خطی به بررسی فراوانی سری­های حداکثر سالانه دبی در حوضه لوت پرداختند. نتایج نشان داد که منطقه مورد مطالعه با استفاده از آزمون غیرهمگنی مبنی بر گشتاورهای خطی همگن تشخیص داده شد. جهت انتخاب بهترین توزیع در هر ایستگاه، از مجذور میانگین مربعات خطا، و همچنین جهت برآورد چندک­های توزیع از روش حداکثر درستنمایی و با استفاده از آزمون نکوئی برازش  توزیع پیرسون نوع ۳ به عنوان بهترین توزیع منطقه­ای شناخته شد. برای برآورد دبی با دوره بازگشت ها مختلف خصوصیات فیزیکی و اقلیمی حوضه بکار برده شد که در نهایت مساحت حوضه بعنوان اصلی­ترین پارامتر وارد مدل گردید. در ادامه معادلات رگرسیون خطی، لگاریتمی، توانی و نمایی مدل منطقه­ای با استفاده از­ معیارهای معیار ضریب همبستگی، خطای نسبی و خطای برآورد استاندارد (SEE) مقایسه شد و رگرسیون توانی SE بهترین دقت را دارا بود  به طوری که می­توان با داشتن مساحت حوضه، دبی در دوره­های برگشت مختلف را برآورد نمود .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیل و علل وقوع آن و عوامل مؤثر بر قدرت تخریب سیل و عوامل مؤثربر بروز یا تشدید سیلاب در رودخانه
  • تحقیق تحقیقات انجام شده در مورد آموزش مهارت های مدیریت خشم
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.